به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

راهکارهای افزایش فروش مشتری برای کسب و کارها

راهکار افزایش فروش مشتری

فرض کنید که شما یک کسب‌و‌کار دارید و می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید. چه کاری انجام می‌دهیم؟

اکثر کسب‌وکارها به فکر راه‌هایی برای جذب و پیدا کردن مشتری جدید یا افزایش فروشندگان خود هستند. اما اینها تنها راهکار افزایش فروش مشتری نیست. در ادامه این مقاله فالنیک با لیست 24 مورد از راهکار افزایش فروش مشتری آشنا می‌شوید. البته این راهکارها ممکن است در هر صنعت و کسب‌وکاری مقداری متفاوت باشد اما در اکثر موارد پاسخگو خواهد بود. یکی از بهترین و موثرین ابزار و راهکار افزایش فروش مشتری، نرم افزار CRM است. CRM مایکروسافت که همواره جزء برترین نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری است، توسط کارشناسان شرکت فالنیک بومی‌سازی شده است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره امکانات و خرید این نرم‌افزار می‌توانید با شماره 02154591983 تماس بگیرید.

24 راهکار افزایش فروش مشتری در کسب و کارها

همواره یکی از مهم‌ترین اهداف صاحبان مشاغل، راهکار افزایش فروش مشتری است. با افزایش فروش، کسب‌و‌کار می‌تواند درآمد بیشتری کسب کرده و رشد کند. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش فروش مشتری را اعلام می‌کنیم:

1- فروش منفعت به جای محصول به مشتری

اولین راهکار افزایش فروش مشتری، فروش منفعت به جای محصول به مشتری است. یعنی به جای اینکه فقط به فکر فروش محصول یا خدمات خود به مشتری باشید، سعی کنید منفعت آن را برای مشتری توضیح دهید. برای مثال، اگر شما یک شرکت تبلیغاتی هستید، به جای اینکه بگویید (ما تبلیغات شما را انجام می‌دهیم)، بگویید (ما به شما کمک می‌کنیم تا مشتریان بیشتری جذب کنید).

نرم افزار crm مایکروسافت
نرم افزار crm به شما در افزایش فروش، مدیریت کردن اطلاعات کسب و کار، تحلیل اطلاعات و گزارشگیری کمک می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره یا خرید crm می‌توانید با کارشناسان نرم افزار CRM مایکروسافت در ارتباط باشید.
نرم افزار crm مایکروسافتتماس تلفنی

2- ارائه محصول و خدمات جدید به مشتریان

ارائه محصول و خدمات جدید نیز می‌تواند به عنوان یک راهکار افزایش فروش مشتری در نظر گرفته شود. در اینصورت می‌توانید علاوه بر جذب مشتریان جدید، محصولات بیشتری را به مشتریان قبلی خود بفروشید. البته قبل از ارائه محصول یا خدمات جدید، باید مطمئن شوید که این محصول یا خدمات نیازهای مشتریان شما را برآورده می‌کند و مشتریان شما به آن نیاز دارند.

فروش محصول مناسب به مشتری
باید محصولات یا خدماتی را ارائه دهید که نیازهای مشتریان را برآورده و رضایت آنها را جلب کند.

3- ایجاد مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکت ها

سومین راهکار افزایش فروش مشتری، ایجاد مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکت‌ها است. ایجاد مزیت رقابتی باعث پیشی گرفتن شرکت شما از سایر رقیبان می‌شود. 60 درصد از کسب و کارها معتقدند که افزایش فروش به آنها کمک می‌کند تا رقابتی‌تر شوند. می‌توانید با ارائه محصولات یا خدمات باکیفیت‌تر، قیمت‌های مناسب‌تر، خدمات پس از فروش بهتر و … برای محصول خود مزیت رقابتی ایجاد کنید؛ در اینصورت مشتریان به دریافت خدمات یا خرید محصول شما تشویق می‌شوند.

4- قیمت گذاری صحیح

قیمت گذاری صحیح، یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش فروش هر کسب‌وکاری است. فاکتور قیمت برای بسیاری از افراد مهم‌ترین عامل برای خرید یا دریافت یک خدمات از شرکت‌هاست. حتی مشتریان وفادار به برند شما نیز ممکن است بدلیل قیمت مناسب‌تر به سراغ رقیبان شما بروند. قیمت محصولات یا خدمات شما باید متناسب با کیفیت آن‌ها و ارزشی باشد که برای مشتریان ایجاد می‌کنید.

کاهش قیمت محصول یک راهکار افزایش فروش مشتری
اغلب مشتریانی که به فاکتور قیمت بسیار حساس هستند به کیفیت محصول اهمیت زیادی نمی‌دهند و بر اساس قیمت مناسب‌تر شرکت یا فروشگاه مناسب برای خرید محصول را انتخاب می‌کنند.

5- ارائه اطلاعات دقیق به مشتری

پنجمین راهکار افزایش فروش مشتری، ارائه اطلاعات دقیق به مشتری است. اطلاعات دقیق درباره محصول یا خدمات باعث جلب اعتماد مشتریان شده و احتمال فروش محصول را افزایش می‌دهد. باید اطلاعات کامل و دقیقی در مورد محصولات یا خدمات خود به مشتریان ارائه دهید. به این منظور می‌توانید اطلاعات کامل محصولات خود را جمع‌آوری کرده و در اختیار فروشندگان قرار دهید یا در سایت خود ثبت کنید. این اطلاعات باید به قدری قوی باشد که تمامی سوالات مشتریان را به‌طور کامل پاسخ بدهد.

6- ارتقا دادن محصولات و خدمات شرکت

ارتقا دادن محصولات و خدمات شرکت، می‌تواند به شما کمک کند تا مشتریان خود را راضی نگه دارید و فروش خود را افزایش دهید. می‌توانید با ارائه محصولات یا خدمات جدید، ویژگی‌های جدید به محصولات یا خدمات موجود اضافه کنید یا کیفیت محصولات یا خدمات خود را بهبود ببخشید.

60 درصد از کسب و کارها معتقدند که افزایش فروش به آنها کمک می‌کند تا رقابتی‌تر شوند.

7- ایجاد ارزش برای مشتریان

ایجاد ارزش برای مشتریان، یکی از مهم‌ترین اصول و راهکار افزایش فروش مشتری است. بدین منظور باید محصولات یا خدماتی را ارائه دهید که برای مشتریان ارزشمند باشد. ارزش می‌تواند شامل کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و … باشد. البته باید این ارزش‌ها را به طور دقیق در سایت یا گفت‌وگو تلفنی به مشتری اعلام کنید تا بتوانید او را به خرید محصول‌تان ترغیب کنید. 75 درصد از مشتریانی که یک بار از یک کسب و کار خرید می‌کنند، اگر از آن خرید راضی باشند، دوباره از آن کسب و کار خرید می‌کنند.

8- ارائه نمونه رایگان به مشتری

هشتمین راهکار افزایش فروش مشتری، ارائه نمونه رایگان به مشتری است. این نمونه رایگان می‌تواند بخشی از ویدئو، کتاب یا دوره آموزشی یا اشانتیونی در محصولات باشد. در اینصورت افراد می‌توانند قبل از خرید باکیفیت محصول آشنا شده و به خرید محصولات یا دریافت خدمات ترغیب شوند.

ارائه نمونه رایگان یک راهکار افزایش فروش
مشتریان با استفاده از نمونه رایگان، می‌توانند با محصولات یا خدمات کسب‌و‌کار شما آشنا شوند و از کیفیت آن‌ها مطمئن شوند.

9- ارائه کد تخفیف به مشتریان

ارائه کد تخفیف، می‌تواند یک راهکار افزایش فروش مشتری و جذب مشتریان جدید باشد. کد تخفیف به افراد مختلف انگیزه دهد تا از محصولات یا خدمات کسب‌و‌کار شما استفاده کنند. این کدتخفیف می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف چون پایان هر ماه، بعد از خرید مشتری، بعد از معرفی کسب‌وکار به دوستان و … برای افراد ارسال شود. 

پیشنهاد مطالعه

10- فروش محصولات جانبی

بسیاری از محصولات موجود در بازار برای استفاده نیاز به تجهیزات و محصولات جانبی دارند. در نتیجه یک راهکار افزایش فروش مشتری می‌تواند ارائه محصولات جانبی مرتبط با محصول یا خدمات شما باشد. برای مثال اگر می‌خواهید گوشی موبایلی بفروشید که در جعبه خود شارژر یا هدست ندارد، ارائه هدست، شارژر با ظرفیت مناسب، گلس، قاب گوشی می‌تواند در انتخاب شرکت و خرید مشتری تاثیرگذار باشد.

فروش محصولات جانبی به مشتری
با فروش محصولات جانبی به مشتری علاوه بر افزایش رضایت مشتریان، می‌توانید درآمد خود را افزایش دهید.

11- پیگیری سرنخ و مشتریان

پیگیری به موقع و مناسب سرنخ و مشتریان، می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌های فروش را از دست ندهید. فروشندگان شما باید به سرعت به سرنخ‌های جدید پاسخ دهند و با مشتریان در ارتباط باشند تا از نیازهای آن‌ها آگاه شده و برای رفع آنها محصول یا خدمات مرتبط را پیشنهاد دهند. برای آشنایی با روش‌های موثر پیگیری می‌توانید مقاله «پیگیری مشتری» را مطالعه کنید.

12- حفظ مشتریان فعلی

نگهداری و حفظ مشتریان قدیمی یا فعلی، از جذب مشتریان جدید مهم‌تر است. مشتریان فعلی، از کسب‌و‌کار شما شناخت داشته و به شما اعتماد دارند؛ در نتیجه احتمال خرید مجدد آنها از شما بیشتر است. پس می‌توانید با تدوین استراتژی‌های مناسب مانند ارائه خدمات پس از فروش مناسب، برگزاری برنامه‌های تشویقی برای مشتریان، از وفاداری مشتریان خود مطمئن شوید؛ سپس بدنبال جذب مشتریان جدید بروید.

13- تعامل کردن با مشتریان

تعامل کردن با مشتریان سیزدهمین راهکار افزایش فروش مشتری است. حفظ تعاملات با مشتریان باعث شناخت بهتر و دقیق‌تر مشتریان می‌شود؛ در نتیجه می‌توانید با سلیقه و علاقه‌مندی‌های آنها آشنا شوید و متناسب با نیازشان بهترین محصول را ارائه دهید. می‌توانید با برگزاری نظرسنجی‌ها، برگزاری جلسات حضوری با مشتریان یا پاسخگویی به سوالات مشتریان در شبکه های اجتماعی، برگزاری لایو در شبکه‌های اجتماعی، سمینار رایگان و … با مشتریان خود تعامل داشته باشید.

صحبت تلفنی با مشتریان قبلی
از طریق شبکه‌های اجتماعی، چت آنلاین، ارسال پیامک، تماس تلفنی و … می‌توانید با مشتریان خود تعامل کنید.

14- افزایش رضایت مشتریان

افزایش رضایت مشتریان، یکی‌دیگر از مهم‌ترین راهکار افزایش فروش مشتری است. مشتریانی که از کسب‌و‌کار شما راضی هستند، بیشتر احتمال دارد که از شما خرید کنند و به دیگران نیز شما را توصیه کنند. می‌توانید با ارائه خدمات پس از فروش مناسب، کیفیت محصولات یا خدمات خود را بهبود بخشند و ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید.

15- نظرسنجی از مشتریان قبلی

پانزدهمین راهکار افزایش فروش مشتری، نظرسنجی از مشتریان قبلی است. این راهکار به کسب و کار شما در شناخت نقاط قوت و ضعف محصولات یا خدمات کمک می‌کند. پس از نظرسنجی می‌توانید از اطلاعات بدست آمده در راستای بهبود محصولات یا خدمات و افزایش رضایت مشتری استفاده کنید.

16- اجرای برنامه های تشویقی برای مشتریان

اجرای برنامه‌های تشویقی برای مشتریان نیز می‌تواند به کسب‌و‌کار شما کمک کند تا مشتریان خود را راضی نگهدارید و وفاداری آن‌ها را افزایش دهید. بر اساس نوع کسب‌و‌کار و صنعت‌تان می‌توانید برنامه‌های تشویقی مختلف مانند ارائه کد تخفیف، برگزاری قرعه کشی، ارائه هدیه، اعتبار برای خرید و … را برای مشتریان خود اجرا کنید.

برنامه‌های تشویقی یکی از راهکار افزایش فروش مشتری
بسیاری از شرکت‌ها برای دعوت از دوستان و اولین آنها از شرکت، مبلغی به‌عنوان اعتبار به شخص دعوت‌کننده پرداخت می‌شود.

17- تبلیغات هدفمند

هفدهمین راهکار افزایش فروش مشتری، تبلیغات هدفمند است. تبلیغات هدفمند به کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند تا تبلیغات خود را به افراد مناسب و در بستر و زمان مناسب ارائه دهید. این امر می‌تواند در افزایش اثربخشی تبلیغات و افزایش فروش کسب‌و‌کار موثر باشد.

برای اینکه بتوانید تبلیغات خود را به شکل هدفمند انجام دهید، باید نتایج بدست آمده از کمپین‌های قبلی خود را تحلیل کنید؛ در اینصورت می‌توانید بهترین روش با هزینه مناسب را شناسایی کنید.

تحلیل گزارش‌های بدست آمده از کمپین‌های تبلیغاتی
برای تحلیل درست اطلاعات کمپین‌ها باید نتایج را در یک پایگاه داده منسجم ذخیره و نگهداری کنید تا بتوانید در زمان دلخواه از آنها گزارش بگیرید.

18- استفاده از شبکه‌های اجتماعی

این روزها که اکثر افراد مدت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند؛ در نتیجه این شبکه‌ها یک بستر یا پلتفرم مناسب برای ارتباط با مشتریان، معرفی محصولات یا خدمات کسب‌و‌کار و افزایش فروش است. کسب‌و‌کارهای مختلف (کوچک، متوسط و بزرگ) می‌توانند با تولید محتوای جذاب و تعامل با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی، به افزایش فروش خود کمک کنند.

بسته به صنعت شما ممکن است اهمیت یک شبکه اجتماعی مانند تلگرام یا لینکدین اهمیت بیشتری داشته باشد. با بررسی و تحلیل داده‌های بدست آمده از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف، می‌توانید مهم‌ترین شبکه اجتماعی را برای کسب‌وکارتان شناسایی کرده و هزینه بیشتری برای آن پرداخت کنید.

19- راه اندازی وب سایت

یکی دیگر از راهکار افزایش فروش مشتری راه اندازی وب سایت است. سایت یک ابزار مهم برای جذب مشتریان جدید و ارائه اطلاعات محصولات یا خدمات کسب‌و‌کار به افراد بیشتری است. وب سایت باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کاربرپسند و جذاب باشد و اطلاعات مورد نیاز مشتریان را به‌طور کامل ارائه دهد.

نمونه فرم‌ عضویت در سایت
از طریق فرم‌های عضویت در سایت می‌توانید سرنخ‌های جدید تولید و آنها را به مشتری تبدیل کنید.

20- ایجاد یک تیم فروش حرفه‌ای

در کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ، برای فروش محصولات یک تیم فروش وجود دارد. در اینصورت امکان تمرکز پرسنل روی مشتریان و استخدام افراد حرفه‌ای و مختصص وجود دارد. تیم فروش حرفه‌ای، می‌تواند با مهارت‌ها و دانش خود، مشتریان را به خرید محصولات یا خدمات کسب‌و‌کار متقاعد کند.

اما در کسب‌وکارهای کوچک اغلب تمامی اقدامات مربوط به فروش، بازاریابی، پشتیبانی توسط یک نفر انجام می‌شود. در اینصورت باید برای اثربخشی و فروش بیشتر به پرسنل خود آموزش دهید و از آنها بخواهید که دائم اطلاعاتشان را درباره محصولات بیشتر کنند.

صحبت تلفنی کارشناس فروش با مشتری و متقاعد کردن برای خرید محصول
اعضای تیم فروش باید به‌خوبی با محصولات یا خدمات کسب‌و‌کار آشنا باشند و بتوانند نیازهای مشتریان را شناسایی کنند.

21- برگزاری جلسات دوره ای با فروشندگان

بیست و یکمین راهکار افزایش فروش مشتری، برگزاری جلسات دوره ای با فروشندگان است. می‌توانید به صورت دوره‌ای داده‌های فروشتان را تحلیل کنید و نتایج آنها را به فروشندگان خود اطلاع دهید. در این صورت کارمندان شما در جریان اهداف و استراتژی‌های کسب‌و‌کار قرار می‌گیرند و انگیزه آن‌ها را برای فروش افزایش می‌یابد.

همچنین می‌توانید در این جلسات نقاط قوت و ضعف پرسنل را شناسایی و برای بهبود آنها برنامه‌ریزی کنید. البته می‌توانید در این جلسات، مشکلات پرسنل خود را نیز پیگیری کنید تا با رفع آنها رضایت پرسنل خود را بالا ببرید. این مسئله بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در صورت ناراضی بودن پرسنل، انگیزه کافی برای انجام کارها وجود ندارد وکیفیت پیگیری مشتریان و میزان فروش کاهش می‌یابد.

22- شبکه سازی

شبکه سازی نیز یکی دیگر از راهکار افزایش فروش مشتری است. شبکه سازی باعث آشنایی شما با افراد جدید شده و فرصت‌های جدیدی را برای فروش ایجاد می‌کند. می‌توانید با حضور در رویدادهای تجاری، شرکت در انجمن‌های مرتبط و برقراری ارتباط با افراد تأثیرگذار در صنعت خود، اسپانسر شدن، شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و … شبکه سازی کسب‌وکار خود را گسترش دهید.

شبکه سازی با شرکت‌های دیگر
بر اساس تحقیقات انجام شده متخصصین 85 درصد از مشاغلی که به طور منظم شبکه سازی می‌کنند، شاهد افزایش فروش هستند.

23- تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری از اطلاعات قبلی فروش

تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری از اطلاعات قبلی فروش، نیز می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف فروش خود را شناسایی و برای بهبود آن‌ها اقدام کنید.

یکی از بهترین ابزارها که هر کسب و کاری می‌تواند با استفاده از آن اطلاعات فروش خود را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند، CRM است.

24- استفاده از CRM

CRM، به کسب و کارها کمک می‌کند تا اطلاعات مشتریان خود را به‌طور دقیق و منظم مدیریت کنند. این نرم افزار می‌تواند در زمینه‌هایی مانند مدیریت ارتباط با مشتریان، پیگیری سرنخ‌ها، مدیریت ایمیل‌ها و … به کسب و کارها کمک کند. همچنین باعث می‌شود تا پرسنل نیازهای مشتریان خود را بهتر درک، ارتباط خود را با مشتریان حفظ، فرصت‌های فروش را شناسایی و عملکرد فروش خود را بهبود ببخشند.

استفاده از CRM  برای افزایش فروش
شرکت هایی که از CRM بدرستی برای برنامه‌ریزی و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند، تا 70 درصد بیشتر از شرکت هایی که از CRM استفاده نمی‌کنند، فروش دارند.

جمع‌بندی راهکار افزایش فروش مشتری

در این مقاله 24 راهکار افزایش فروش مشتری در کسب و کارها را بیان کردیم. اما به‌طور کلی می‌توان این راهکارها را در دسته‌بندی‌های زیر قرار داد:

  • راهکارهای مرتبط با شناخت مشتری
  • راهکارهای مرتبط با محصولات یا خدمات
  • راهکارهای مرتبط با بازاریابی
  • راهکارهای مرتبط با فروش

شما می‌توانید با بررسی نیازها و شرایط خود، راهکارهای مناسب را شناسایی و اجرا کنید. اگر در فروشتان مشکل دارید می‌توانید مقاله « آشنایی با راهکارهای حل مشکلات فروش» را مطالعه کنید. اما در نهایت باید اطلاعات بدست آمده را به روش درست ارزیابی کنید. برای ارزیابی و تحلیل این داده‌ها نیاز به ابزار و نرم‌افزارهای دقیق دارید که یکی از بهترین و کاربردی‌ترین آنها نرم افزار CRM است. CRM های مختلفی در بازار ایران وجود دارد. CRM مایکروسافت که همواره جزء برترین نرم‌افزارها است که توسط کارشناسان شرکت فالنیک بومی‌سازی شده است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره امکانات و خرید این نرم‌افزار می‌توانید با شماره 02154591983 تماس بگیرید.

نرم افزار crm مایکروسافت
نرم افزار crm به شما در افزایش فروش، مدیریت کردن اطلاعات کسب و کار، تحلیل اطلاعات و گزارشگیری کمک می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره یا خرید crm می‌توانید با کارشناسان نرم افزار CRM مایکروسافت در ارتباط باشید.
نرم افزار crm مایکروسافتتماس تلفنی
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا