به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکهپادکست‌ها

نحوه بازیابی و ریکاوری اطلاعات raid + پادکست

نحوه بازیابی و ریکاوری اطلاعات raid + پادکست
بازیابی اطلاعات هارد raid

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در مهر 98 نوشته شده بود و در تیر 00 دوباره بررسی و به‌روز شده است. همچنین در آبان 1400 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

raid اگر چه باعث افزایش امنیت، سرعت و کارایی می‌شود اما پیاده سازی آن باید به شکل اصولی انجام شود و ادمین رور باید چک لیست مراقبت از raid را رعایت کند. در هر حال اگر هارد و raid شما با مشکل مواجه شد بزیابی و ریکاوری Raid راهکار پیشنهادی فالنیک به شماست اما این کار هم باید به صورت حرفه‌ای و به دست متخصصین انجام شود. در ادامه برخی نکات مهم در ریکاوری اطلاعات raid و آموزش بازیابی هارد ارایه می‌شود. با فالنیک همراه باشید.

Data Recovery چیست؟

بازیابی یعنی فرآیند ایمن‌سازی یا بازیابی اطلاعات از سیستم‌های سخت افزاری خراب یا در معرض خطر. هدف از بازیابی داده‌ها چیست؟

  1. جرم‌شناسی دیجیتالی
  2. بازگرداندن داده‌‌هایی که به واسطه حمله‌های هکری یا خرابی سامانه‌ها از دست رفته‌اند
  3. بازیابی اطلاعاتی که به اشتباه پاک شده‌اند و …

اصطلاح Data Recovery به تکنیک‌های فنی به‌دست آوردن یا بازگرداندن داده‌هایی اشاره دارد که به شیوه معمول دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نیست و به متخصصان فنی و ابزارهایی برای بازگردان همه یا بخشی از اطلاعات نیاز است. برخی مواقع ممکن است رسانه ذخیره‌ساز مثل هارد آسیب فیزیکی دیده باشند، اما بورد یا صفحه‌ای که اطلاعات روی آن ذخیره‌سازی شده آسیب جدی ندیده و همه یا بخشی از اطلاعات قابل بازیابی باشد.

پیشنهاد مطالعه

RAID چیست؟

RAID ترکیبی از چند هارد دیسک است یعنی چند هارد دیسک به یکدیگر متصل می‌شوند و به صورت یک هارد تصور می‌‌شود. تکنولوژی RAID برای افزایش سرعت، کارایی و امنیت تجهیزات ذخیره سازی استفاده می‌‌شود. نوع RAID ای که بر اساس نیاز شما پیاده سازی می‌‌شود میزان افزایش کارایی سیستم را مشخص می‌کند. برای پیاده سازی بهتر RAID و افزایش سرعت، کارآیی و عملکرد سیستم، بهتر است با متخصصین این حوزه مشورت کنید.

هدف اصلی استفاده از RAID این است که بتوان به صورت یکسان داده‌‌ها را در دیسک‌‌های متفاوت ذخیره کرد و این کار سبب افزایش کارایی و حفاظت از داده‌‌ها می‌‌شود. این تکنیک باعث جلوگیری از فقدان اطلاعات و داده‌‌ها در زمانی که سیستم کرش می‌‌کند و یا آسیب می‌‌بیند می‌شود. در هاردهای RAID اطلاعات و داده‌‌ها ممکن است به صورت متفاوت در بین دیسک‌‌های فیزیکی توزیع شوند که بسته به نوع توزیع، انواع RAID مشخص می‌‌شود.

درباره این که RAID چیست و چه انواعی دارد، محتوای مفصلی با عنوان “RAID چیست” را به شما معرفی می‌کنیم. با خواندن آن اطلاعات بسیار خوبی کسب خواهید کرد.

RAID Recovery چیست؟

بازیابی داده‌های RAID تفاوت محسوسی با فرایندهای بازیابی داده‌های استاندارد دارد، زیرا معماری ذخیره‌سازی RAID از روش منحصر به فرد و پیچیده برای ذخیره و استخراج داده‌ها استفاده می‌کند. بازیابی داده‌های RAID می‌تواند برای هر یک از سطوح RAID که مشتمل بر RAID 0,2,3,4,5,6,7 هستند انجام شود. به‌طور معمول، فرآیند بازیابی به دلیل خطاهای فنی زیر انجام می‌شود:

  1. خرابی دیسک سخت (Faulty hard disk)
  2. خرابی کنترلرها (Faulty controllers)
  3. رونویسی داده‌ها (Data overwritten)
  4. خرابی نرم‌افزارها/برنامه‌های کاربردی (Application/software corruption)
  5. بازقالب‌بندی (Reformatting) و …

برای انجام موفقیت‌آمیز فرآیند بازیابی RAID بهتر است تمامی آرایه‌های ذخیره‌ساز RAID از نو و بر مبنای پیکربندی و تنظیمات اصلی یا آخرین تنظیمات بازسازی شوند. نکته مهمی که در بازیابی موفقیت‌آمیز داده‌ها باید به آن دقت کنید توانایی شناسایی پیکربندی RAID به کار گرفته شده در سخت‌افزار، نرم‌افزار، میان‌افزار و سطوح آن توسط نرم‌افزار کاربردی است تا بازیابی داده‌ها به شکل درستی انجام شود. شناسایی دقیق و درست آرایه RAID مهم‌ترین بخش در روند بازیابی RAID است، به ویژه اگر از معماری فوق در ارتباط با بانک‌های اطلاعاتی استفاده شده باشد.

هنگامی که مشکل جدی در ارتباط با هارددیسک‌ها مشاهده کردید، توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب بیشتر از دستگاه خراب استفاده نکنید و آن‌را از برق قطع کنید. این اولین قدم در زمان بازیابی اطلاعات است که مانع از آن می‌شود تا آسیب‌های برگشت‌ناپذیری به هارددیسک وارد شده و شانس بازیابی اطلاعات کم شود.بازیابی اطلاعات هارد RAID

ریکاوری اطلاعات raid به این دلیل حائز اهمیت است که ممکن است یکی از هاردیسک‌ها به شکل موقت یا کامل خراب شود و در ظاهر مشکل خاصی به وجود نیاید، اما در باطن تمامی بار کاری به هارددیسک‌های دیگر منتقل می‌شود. در این حالت هارددیسک‌ها باید ضمن انجام وظایف عادی خود، به تمامی وظایف هارددیسک خراب شده نیز رسیدگی کنند که ابتدا افت سرعت را شاهد خواهیم بود. در صورت ادامه این روند، هارددیسک‌های سالم نیز دچار مشکل می‌شوند و اگر بازهم این روند ادامه پیدا کند در نهایت ممکن است امکان بازیابی داده‌ها غیرممکن شود.

همان‌گونه که اشاره شد برای آن‌که بتوانید اطلاعات هاردهای مبتنی بر معماری RAID را بازیابی کنید ابتدا باید در مورد معماری RAID اطلاعات کافی داشته باشید، زیرا اطلاعات RAID خراب باید به گونه‌ای بازیابی شوند که امکان بازگرداندن ساختار فراهم باشد، در غیر این صورت ممکن است اطلاعات به شکل غیرخوانا بازیابی شده یا بخشی از آن‌ها از دست برود. بر همین اساس در ارتباط با بازسازی یا ریکاوری RAID باید به نوع ساختار آن دقت کنید، زیرا آستانه تحمل خطا (Fault Tolerance) معماری‌ها یکسان نیست و هر یک سطوح مختلفی را به شرح زیر ارائه می‌کنند.

ریکاوری مبتنی بر معماری RAID 0: RAID0 که به‌نام مجموعه نوار (Strip Set) یا ولوم نوار (Strip Volume) نیز نامیده می‌شود از دو یا چند دیسک (در بیشتر موارد دو دیسک) برای بهبود عملکرد سرور استفاده می‌کند. با توجه به این‌که تمامی بار کاری سرور روی دو هارددیسک قرار دارد، اگر هر یک از آن‌ها خراب شود، عملکرد آرایه کاملا تحت تاثیر قرار می‌گیرد ممکن است اطلاعات بازیابی نشده یا درصد کمی از آن‌ها بازیابی شوند.

ریکاوری مبتنی بر معماری RAID 1: معماری فوق بر مبنای رویکرد آینه‌سازی (Mirroring) که برخی منابع از اصطلاح افزونگی برای توصیف آن استفاده می‌کنند کار می‌کند. در این معماری دو یا چند دیسک آینه یا به عبارت دقیق‌تر قرینه یکدیگر هستند تا مانع از دست رفتن داده‌ها شوند. در این روش اطلاعات یک دیسک به دیسک دیگر کپی می‌شود تا نسخه پشتیبانی از داده‌ها ایجاد شود تا یک کپی داخلی از تغییرات اعمال شده توسط کاربران به دست آید.

رویکرد فوق به ویژه در ارتباط با بانک‌های اطلاعاتی که توسط موسسات مالی، فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌وکارهایی که قابلیت اطمینان برای ارائه خدمات مهم آن‌ها اهمیت زیادی دارد استفاده می‌شود. مهم‌ترین مشکل این روش تاخیر در زمان ساخت اولین آینه از داده‌ها است، اما در زمان‌های بعدی این مشکل حل شده و فرآیندها به حالت عادی باز می‌گردد. برخی شرکت‌های خاص برای حل این مشکل از یک رسانه واسط نظیر حافظه حالت جامد به عنوان یک کش داخلی استفاده می‌کنند که به دلیل پیچیده شدن معماری زیاد توسط شرکت‌های عادی استفاده نمی‌شود.

ریکاوری مبتنی بر معماری RAID 5: در این معماری از هر رویکرد نواری (Striping) و توازن (Parity) با هدف دستیابی به راندمان بهتر و پیشگیری از بروز مشکل از دست رفتن داده‌ها استفاده می‌شود. در معماری RAID 5 سرپرستان شبکه یا فناوری اطلاعات می‌توانند یک هارددیسک را به شکل موقت از مدار خارج کنند و اطمینان حاصل کنند که اطلاعات از دست نخواهند رفت. بنابراین در زمان خراب شدن یا از دست رفتن یک درایو، عملیات همانند قبل ادامه داده می‌شود. با توجه به پیچیده بودن معماری، بازیابی RAID 5 به کار فنی و زمان بیشتری نیاز دارد، با این‌حال، اگر یکی از دیسک‌ها خراب شوند، امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد.

ریکاوری مبتنی بر معماری RAID 6:  RAID 6 ساختار و معماری شبیه به RAID 5 دارد، اما از مکانیزم توازن متفاوت استفاده می‌کند. به همین دلیل اگر بیش از یک هارددیسک خراب شود بازهم سامانه به کار خود ادامه می‌دهد.

ریکاوری مبتنی بر معماری RAID 10 [0 + 1]: معماری ترکیبی RAID 10 را باید تلفیق دو تکنیک آینه‌سازی و نواری توصیف کرد که باعث می‌شود مزایای قابل توجه معماری RAID 1 که آستانه تحمل و حداکثر راندمان که خصیصه بارز معماری RAID 0 است به دست آید. در معماری فوق حتا اگر بیش از دو یا چند هارددیسک از دست بروند، سامانه بازهم قادر به ادامه کار است. البته پیاده‌سازی این معماری به لحاظ هزینه، جزییات فنی و زمان لازم برای پیاده‌سازی برای کسب‌وکارهای عادی مقرون به صرفه نیست. با این‌حال دستیابی به ظرفیت ذخیره‌ساز در این معماری در بهترین حالت قرار دارد.

بازیابی اطلاعات
نرم افزارهای بازیابی اطلاعات، یا توانایی بازیابی داده‌های شما را ندارند یا نمی توانند تمامی اطلاعات را بازیابی کنند. استفاده از آنها کار بازیابی و احتمال بازگرداندن اطلاعات را کاهش می‌دهند. مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات فالنیک اطلاعات هاردهایی را بازیابی می‌کند که سیستم شناسایی‌شان نمی‌کند.
بازیابی اطلاعاتشماره تماس

زمان لازم برای ارزیابی و ریکاوری چقدر است؟

ارزیابی استاندارد (به‌طور معمول 1 تا 3 روز کاری) و در شرایط اضطراری (3 تا 6 ساعت با پرداخت هزینه اضافی) انجام می‌شود. زمان موردنیاز و اولویت توسط مهندس بازیابی انجام می‌شود. به‌طور معمول، ارزیابی یا ریکاوری برای موسسات مالی، شرکت‌های فعال در فرابورس و نهادهای نظامی باید در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. هنگامی که شرایط توسط مشتری پذیرفته شد باید دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی حمل درایوهای RAID به محل شرکت ارائه شود.

نرم افزار ریکاوری raid

نرم افزارهای مختلفی برای بازیابی اطلاعات RAID در دسترس شرکت‌ها قرار دارد، با این‌حال، تنها چند نمونه قدرتمند در این زمینه وجود دارد. این نمونه‌ها که قابل استفاده روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک هستند عبارتند از:

  1. DiskInternals
  2. GetDataBack
  3. ReclaiMe Free RAID recovery
  4. Zero Assumption Recovery
  5. R-Studio Data Recovery

در ادامه به بررسی بهترین نرم افزارهای بازیابی و ریکاوری raid می‌پردازیم.

DiskInternals: نرم افزار فوق از یک مکانیزم کاملا خودکار برای بازیابی داده‌ها از RAID استفاده می‌کند. البته بازیابی خودکار داده‌ها اجباری نیست و امکان انجام این‌کار به شیوه دستی نیز وجود دارد. از مزایای شاخص این نرم افزار باید به شناسایی خودکار آرایه دیسک، انجام خودکار فرآیندها و سوییچ به حالت‌های خودکار و دستی اشاره کرد.

raid_recovery_DiskInternals_software
نرم افزاری رید ریکاوری DiskInternals

GetDataBack: نرم افزار GetDataBack برای بازیابی اطلاعات از سیستم‌های فایلی FAT و NTFS مناسب است. مزایای آن عبارتند از: پشتیبانی از حافظه‌های فلش، ssd و تمامی هارددیسک‌ها. علاوه بر این از NTFS، FAT12، FAT16 و FAT32 پشتیبانی می‌کند.

raid_recovery_GetDataBack_software
نرم افزاری رید ریکاوری GetDataBack

ReclaiMe Free RAID Recovery: این نرم افزار، ابزار ساده‌ای برای بازیابی اطلاعات هارد نیست زیرا پلتفرمی در اختیارتان قرار می‌دهد که اجازه می‌دهد فایل‌هایی که در دسترس و قابل بازیابی هستند را مشاهده کنید و تصمیم بگیرید که آیا داده‌های قابل بازیابی را نیاز دارید یا خیر. از مزایای آن عبارتند از:

  1. مشاهده پوشه‌ها، فایل‌ها و دایرکتوری‌ها در دیسک خراب
  2. مشاهده سطوح مختلف RAID
  3. پشتیبانی از طیف گسترده‌ای دستگاه‌های NAS
ReclaiMe_Free_RAID_Recovery_software
نرم افزاری رید ریکاوری ReclaiMe Free RAID Recovery

Zero Assumption Recovery: این نرم افزار به شما امکان می‌دهد داده‌ها را از درایوهای ذخیره سازی که برخی از نرم افزارها قادر به بازیابی آن‌ها نیستند استخراج کنید. در حالی که وظیفه اصلی این نرم افزار بازیابی اطلاعات raid است اما قابلیت‌های کاربردی خوب دیگری در اختیارتان قرار می‌دهد. از مزایای این نرم افزار عبارت است از بازیابی فایل‌های حذف شده، ولوم‌های فرمت شده و فایل‌های RAW. علاوه بر این در زمینه بازیابی سکتور MBR و بازیابی عکس‌های دیجیتال قابلیت‌های خوبی ارائه می‌کند.

raid_recovery_Zero_Assumption_Recovery_software
نرم افزاری رید ریکاوری Zero Assumption Recovery

R-Studio Data Recovery Software: این مجموعه نرم افزاری توسط شرکت فناوری R-Tools تولید شده و از تکنیک‌ها و قابلیت‌های پیشرفته و ویژه‌ای برای بازیابی اطلاعات استفاده می‌کند. از مزایای شاخص آن عبارتند از:

  1. تشخیص و تفسیر الگوی داده‌‌ای
  2. به‌کارگیری مکانیزم‌های متداخل غیر استاندارد برای بازیابی اطلاعات در سطوح مختلف RAID
  3. تشخیص پارامتر
  4. بررسی سازگاری خودکار RAID
R-Studio_Data_Recovery_Software
نرم افزاری رید ریکاوری R-Studio Data Recovery Software
پیشنهاد مطالعه

آموزش ریکاوری raid

به‌طور معمول ارزیابی اولیه شرایط باید توسط مهندسان بازیابی RAID انجام شود تا اطلاعات دقیقی در ارتباط با وضعیت فعلی در اختیار مشتریان قرار دهند. در حالت استاندارد این فرآیند بر مبنای گام‌های زیر انجام می‌شود:

هنگامی که یک پروژه بازیابی اطلاعات را دریافت می‌کنید، ابتدا باید تیکتی در ارتباط با اطلاعات اولیه‌ای که به‌دست آورده‌اید ثبت کنید و بر مبنای اطلاعات که به‌دست آورده‌اید گزارش اولیه‌ای در ارتباط با مدت زمان و هزینه‌ای که برای انجام این‌کار باید انجام شود ارائه کنید تا در صورت توافق مشتری، مرحله بازیابی RAID را آغاز کنید. دقت کنید در این مرحله باید ارزیابی دقیقی از خراب، دشواری فرآیند بازیابی، مدت زمان تخمین و هزینه‌ای که برای بازیابی باید پرداخت شود ارائه کنید. گاهی اوقات اطلاعاتی که روی یک هارددیسک ذخیره شده‌اند تنها یک کپی هستند و خرید یک هارددیسک جدید مقرون به صرفه‌تر از تعمیر آن است. در این‌جا باید چند پرسش مهم از مشتری بپرسید و اطلاعات را درون گزارش کار ثبت کنید:

  1. چه اتفاقی افتاده و چه زمانی این اتفاق انجام شده؟
  2. چه تعداد هارددیسک در raid وجود دارد؟
  3. از چه سیستم فایلی (NTFS، HFS ، EXT و غیره) استفاده شده است؟
  4. کل ظرفیت ذخیره‌سازی هر درایو چقدر است؟
  5. سازنده سرور کیست؟
  6. از چه پیکربندی در ارتباط با RAID (0 ، 1 ، 5 ، 6 ، 10 و غیره) استفاده شده است؟
  7. رابط دیسک سخت (SATA ، SAS ، SCSI ، IDE و غیره) چیست؟
  8. آیا تلاش‌هایی برای بهبودی انجام شده است؟
  9. چه نوع داده‌ای (اسناد، پایگاه‌های داده‌، ایمیل و غیره) در هارددیسک ذخیره‌‌سازی شده‌اند؟ این موضوع در زمان بازیابی اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر اطلاعات دقیقی در ارتباط با چگونگی ساخت تیکت ندارید، به تصویر زیر دقت کنید.

تیکت زدن برای بازیابی اطلاعات raid
نمونه فرم ثبت تیکت برای بازیابی اطلاعات هارد

پس از بررسی پاسخ‌ها، هزینه تخمینی بازیابی RAID را ارائه کرده و درباره روش‌هایی که برای بازیابی اطلاعات از آن‌ها استفاده می‌کنید اطلاعاتی در اختیار مشتری قرار دهید. اکنون که نیازمندی‌های مشتریان را شناسایی کرد‌ه‌اید و به خوبی می‌دانید چه اتفاقی افتاده باید بر مبنای یک رویکرد هفت مرحله‌ای روند بازیابی RAID را انجام دهید. روش‌های ذکر شده در زیر بر مبنای پروتکل استانداردی آماده شده‌اند که برای انواع مختلفی از معماری‌های RAID قابل استفاده هستند.

مراحل ریکاوری اطلاعات raid

7 مرحله‌ای که به آن‌ها اشاره شد روند معمول بازیابی RAID است. به دلیل پیچیدگی تنظیمات RAID، روند بازیابی ممکن است در سطوح مختلف با تغییراتی همراه باشد. تغییرات در روند بازیابی به عواملی از جمله شدت و نوع خرابی و تعداد هارد دیسک‌های RAID بستگی دارد.

با وجودی که RAID سبب افزایش و ایمنی ذخیره اطلاعات و داده بر روی دیسک‌‌ها می‌‌شود، ممکن است دچار آسیب و مشکل شود و نیاز به ریکاوری و بازیابی اطلاعات ذخیره شده بر روی رید پیدا کنیم. رایج‌‌ترین و مهم‌‌ترین آسیب‌‌ها و مشکلات مربوط به raid مربوط به خرابی‌‌های سرور و هارد است. بنابراین برای بازیابی و ریکاوری موفقیت‌آمیز اطلاعات و داده‌‌های ریدبه نکات زیر توجه کنید تا به راحتی و آسانی داده‌‌ها و اطلاعات خود را از رید ریکاوری کنید.

1- از اطلاعات خود بکاپگیری کنید.

بکاپ گیری توصیه‌‌ای است که همیشه در مورد ریکاوری و بازیابی انواع اطلاعات و داده‌‌های ذخیره شده روی درایو توصیه می‌‌شود. این کار برای تمامی آرایه‌های RAID صادق است و در تمامی سناریوهای بازیابی اطلاعات باید مورد توجه قرار گیرد.

آماده‌سازی یک نسخه پشتیبان از تمامی درایوها باعث می‌شود پس از بازیابی انسجام اطلاعات و نحوه قرار گرفتن اطلاعات روی RAID حفظ شود. با انجام بکاپ گیری از داده‌‌ها و اطلاعات، همیشه یک کپی از اطلاعات و داده‌‌های خود داشته باشد و در صورت نیاز از اطلاعات و داده‌‌های خود روی RAID بکاپ گیری کنید. نکته مهم که در بکاپ گیری حتما باید بر روی دیسک جدا یا سیستم و تجهیزات جداگانه‌ای انجام شود.

پیش از این که بخواهید اقدام برای ریکاوری رید کنید، بکاپ گیری از آن را فراموش نکنید.

پیشنهاد مطالعه

2- یک فرآیند تشخیص روی همه درایوها اجرا کنید.

مهندس بازیابی اطلاعات باید فرآیند تشخیص خطا روی تمامی درایوهای RAID انجام دهد تا ضمن شناسایی درایوهای خراب، درایوهایی که مستعد خطا هستند را شناسایی کند. در این فرایند حتا عملکرد درایوها نیز بررسی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که ایمیج کاملی به دست آمده و جزئیات نادیده گرفته نشده‌اند. رویکرد فوق باعث می‌شود تا مهندس بازیابی با دید دقیق‌تری از ابزارهای بازیابی استفاده کند.

3- فراداده‌های مربوط به هر یک از درایوهای RAID را تجزیه و تحلیل کنید.

پس از شناسایی و رفع خطاها در صورت لزوم، بهتر است مهندس بازیابی فراداده را تجزیه و تحلیل کند. فراداده‌ها به نوع خاصی از اطلاعاتی که در ارتباط با اندازه، نوع و ترتیب هر دیسک سخت در RAID هستند اشاره دارند. علاوه بر این، فراداده نشان می‌دهند که جدیدترین داده‌ها چه زمانی در درایو نوشته‌اند. رویکرد فوق به ویژه در فرآیند بازیابی بسیار مهم است، زیرا درک درستی به مهندس بازیابی می‌دهند که داده‌های جدید بیشتر روی چه درایوی نوشته شده‌اند. علاوه بر این، با استفاده از فراداده، مهندس بازیابی قادر است هارددیسک‌های قدیمی و جدید را از یکدیگر تفکیک کند، رویکرد فوق به ویژه در معماری‌های RAID مبتنی بر چند درایو مفید است.

4- بازطراحی فیزیکی دوباره RAID

برای یافتن الگوی منطقی آرایه، مهندس بازیابی باید آرایش فیزیکی دیسک‌ها را دوباره ایجاد کرده و درخت داده (Data Tree) را بازسازی کند. این فرآیند اجازه می‌دهد ساختار داده‌ها و فایل‌هایی که پس از خرابی هنوز قابل بازیابی هستند را مشاهده کند. بازطراحی دوباره آرایش فیزیکی RAID به تعیین میزان داده‌هایی که قابل بازیابی هستند کمک می‌کند. به‌طور معمول، هرچه ظرفیت درایو ذخیره‌سازی بیشتر باشد، واحدهای منطقی بیشتری خواهید داشت. بررسی و بازسازی این واحدها در مدت زمانی که فرآیند بازیابی را انجام می‌دهید کمک می‌کنند.

5- از سیستمِ فایلی برای یافتن داده‌ها استفاده کنید.

بر مبنای واحدهای منطقی شناسایی شده در مرحله بازطراحی ساختار RAID می‌توان سیستم فایل RAID را شناسایی و از آن استفاده کرد. سیستم فایلی RAID برای نگاشت ساختار منطقی آرایه و شناسایی مکان فایل‌ها طراحی می‌شود. برای آن‌که بتوانید فرآیند بازیابی داده‌ها در یک RAID خراب را به بهترین شکل انجام دهید باید به درستی سیستم فایلی را شناسایی کنید.

سیستم فایلی‌ شامل اطلاعات کلیدی در مورد مکان داده‌هایی است که ممکن است به دلیل خرابی RAID آسیب دیده یا از بین رفته باشند. اگر سیستم فایلی خود آسیب دیده است، مهندس بازیابی RAID بر مبنای رویکرد بازیابی خام اقدام می‌کند. بازیابی خام RAID تنها زمانی استفاده می‌شود که مهندس بازیابی به دلیل آسیب دیدگی زیاد قادر به ساخت فهرست فایلی نباشد.

فرآیند بازیابی خام، کل آرایه را اسکن کرده و متناسب با نوع فایل‌ها (jpeg ، اسناد و غیره) اقدام به بازیابی فایل‌ها می‌کند. متأسفانه، اگر خرابی شدید باشد، مهندس بازیابی نمی‌تواند ساختار پوشه‌ها را بازیابی کند. در این حالت، داده‌هایی که با موفقیت بازیابی می‌شوند در قالب پوشه‌های انبوه (bulk) بازگردانده می‌شوند.

6- فایل‌های نمونه را استخراج و آزمایش کنید.

پس از ساخت دومرتبه RAID و بررسی سیستم فایلی، مهندس بازیابی، فایل‌هایی که استخراج کرده را آزمایش و بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند فرآیند به درستی انجام شده است. از آن‌جایی که بیشتر معماری‌های RAID مبتنی بر الگوی نواری هستند و داده‌ها با هدف دستیابی به افزونگی بهتر در مکان‌های مختلفی ذخیره می‌شوند درخت داده باید با دقت بازسازی شود. مهندسان بازیابی از این مرحله برای تأیید موفقیت‌آمیز بودن بازسازی و در دسترس بودن داده‌های قابل استفاده قبل از حرکت به سمت استخراج اطلاعات استفاده می‌کنند.

7- استخراج تمام دادههای موجود در آرایه RAID

مرحله آخر بازیابی RAID هنگامی است که مهندس بازیابی تمام داده‌های موجود را از RAID استخراج کرده و به یک درایو سالم منتقل می‌کند تا به مشتری تحویل دهد. غالباً فهرستی از فایل‌های بازیابی شده به مشتری تحویل داده می‌شود تا مطمئن شود چه داده‌هایی از RAID با موفقیت بازیابی شده و چه داده‌هایی از دست رفته‌اند.

برای استفاده از خدمات ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد روی لینک بزنید.

نکات مهم در بازیابی اطلاعات هارد raid

اگر raid شما با مشکلی مواجه شد حتما نکات زیر را رعایت کنید:

1- دیسک را اسکن نکنید.

اگر برای رید مشکلی به وجود آمد و اطلاعات و داده‌‌های ذخیره روی آن با مشکل مواجه شد به هیچ وجه درایوهای RAID را اسکن نکنید. علاوه بر این احتمال دارد به صورت خودکار و ناخواسته ویندوز در زمان بالا آمدن بخواهد درایو رید را اسکن کند، که شما باید حواستان جمع باشد و از آن جلوگیری کنید.

عدم اجرای دستور اسکن دیسک
به صورت کلی اجرای دستورات اسکن کننده هارد دیسک مانند فرمان ChkDsk X: /f با وجود داشتن دیتای مهم و حساس روی هارد دیسک پیشنهاد نمی شود.این فرایند در سیستم های تک دیسک معمولا به خوبی جواب می‌دهد نه در مورد سیستم های raid بندی شده.

خرابی و مشکلات احتمالی که برای درایو RAID به وجود می‌‌آید در اکثر مواقع به دلیل نقص و تناقص در پیکربندی با دیتای موجود در روی دیسک‌‌ها است که می‌‌توان قبل از این که به ریکاوری رید پرداخت، با پیکربندی مجدد و اصلاح آن، مشکل و عیب درایو RAID را بر طرف کرد. در حالی که اگر در چنین شرایطی اقدام به اسکن دیسک کنید، اسکن سبب مخدوش شدن داده‌‌ها و اطلاعات ذخیره شده بر روی دیسک می‌‌شود در نتیجه ریکاوری رید موفقیت آمیز نخواهد بود.

2- مقدار دهی اولیه و تعریف مجدد آرایه RAID را انجام ندهید.

raid را دوباره تعریف نکنید و مجدد مقدار دهی اولیه انجام ندهید. با تعریف دوباره و انجام مقدار دهی اولیه نه تنها ساعت‌‌ها زمان باید صرف شود بلکه همه اطلاعات و داده‌‌های ذخیره شده روی رید از بین می‌‌رود و دیگر قابل بازیابی نخواهد بود.

3- اهمیت گذاشتن شماره و یادداشت

اگر در زمان استفاده از RAID ، هارد خراب شد، آن را از دستگاه خارج کرده و شماره روی آن را بر اساس آرایه آن یادداشت کنید و تاریخ و زمانی را که از سیستم خارج نموده‌‌اید را نیز یادداشت کنید. البته شما می‌‌توانید هاردهای سالم را با استفاده از ماژیک و برچسب شماره گذاری کنید و همیشه آن را به خاطر داشته باشید. در هنگام شماره گذاری ریدها باید نحوه شماره گذاری به نحوی باشد که شماره روی دیسک‌‌ها با آنچه داخل سیستم رید است، یکی باشد. چرا که در بسیاری مواقع تعداد هارد خراب با پیغام های خطا وجود دارد، که شما با یاداشت ترتیب زمانی خراب شدن آنها می‌‌توانید خرابی و مشکل را را کدگذاری کنید، تا دیگر مشکلی پیش نیاید.

4- RAID را بازسازی یا Rebuild نکنید.

توجه کنید بازسازی یا Rebuild کردن raid می‌‌تواند سبب از دست رفتن اطلاعات و داده‌‌های ذخیره شده روی آن باشد. بنابراین در ریکاوری RAID به هیچ وجه آن را بازسازی نکنید. اگر به صورت ناخواسته بازسازی رید اتفاق افتاد، فورا آن را متوقف کنید. بازسازی مجدد رید عاملی است که ریکاوری آن را غیر ممکن می‌‌کند و اطلاعات و داده‌‌های ذخیره شده روی آن را از بین می‌‌برد. این کار را به مهندس بازیابی بسپارید.

پیشنهاد مطالعه

5-  فورا هارد معیوب را تعویض کنید.

تعویض هارد معیوب در اسرع وقت و بدون این که زمان را از دست بدهید، از دیگر توصیه‌‌های مهم در مورد ریکاوری RAID است. چنانچه کنسول کارت و یا کنترلر رید با نمایش پیام خطا، هشدار خرابی داد و یا صداهای غیر مکانیکی از هارد خود شنیدید باید فورا اقدام به تعویض هارد کنید. صداهایی مانند تلق تلق، خش خش، بوق بوق و غیره از علائم و نشانه‌‌های مشکل در رید است که نیاز به تعویض دارد. با تعویض به موقع هارد، امکان این که بتوانید داده‌‌ها و اطلاعات خود را ریکاوری کنید خیلی بیشتر است ولی اگر دست دست کنید و سعی کنید هارد را خارج کرده و دوباره جا بیندازید و یا به هر طریقی آن را اصلاح کنید، احتمال ریکاوری و بازیابی اطلاعات و داده‌‌ها را به شدت کاهش می‌‌دهید و احتمال این که ریکاوری انجام شود، بسیار کم می‌‌شود.

6- بررسی و تست کردن هارد دیسک‌‌ها

تست کردن هارد درایو ها و اطمینان از سلامت آن‌‌ها کاری بسیار مهم است. اگر هارد دیسک تازه‌ای خریده‌اید و می‌‌خواهید آن را با هارد دیسک خراب و معیوبی تعویض کنید، توصیه می‌‌شود قبل از  تعویض حتما هارد دیسک جدید را بررسی و تست کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید. بسیاری از افراد تنها به این نکته که هارد دیسک خریداری شده تازه و آکبند است اکتفا می‌‌کنند و آن را تست نمی‌‌کنند در حالی که در برخی مواقع هارد تازه خریداری شده و نو هم احتمال دارد خراب باشد. برای تست هارد دیسک می‌‌توانید از منوهای نرم افزار کنسول استوریج استفاده کنید. در این منو محلی برای تست هارد دیسک ها وجود دارد و می‌توانید هارد دیسک خود را در آن محل تست نکید.

7- انجام دادن صحیح تعویض هارد معیوب

هارد معیوب را به درستی تعویض کنید. اگر نمی‌‌دانید منظور از درست انجام دادن تعویض هارد چیست بهتر است به صورتی که گفته می‌‌شود عمل کنید. اگر هارد دیسک موجود در سرورها و استوریج‌‌هایی که هارد هات پلاگ دارند، معیوب شود برای تعویض هارد معیوب، دستگاه را خاموش نکنید و بدون خاموش کردن دستگاه، هارد معیوب را با هارد سالم عوض کنید تا بتوانید در زمان جابه جایی و تا زمانی که کار تعویض هارد تمام می‌‌شود، وضعیت مربوط به آرایه‌‌ها را در کنسول مدیریت و نظارت کنید.

اگر در حین کار و زمان تعویض کردن با نوسانات برق مواجه شدید و دستگاه خاموش شد، به احتمال زیاد داده‌‌ها و اطلاعات از دسترس خارج می‌شود. توجه کنید برای ریکاوری و قابل دسترس کردن داده‌‌ها و اطلاعات از نرم افزارها و یا ابزارهای تعمیر درایو و اسکن دیسک استفاده نکنید.

دلایل خرابی raid در سرور hp

برای رفع مشکل خرابی raid سرور hp ابتدا باید علت بروز مشکل را شناسایی کنید. از مهم‌ترین عواملی که باعث خرابی سرور hp می‌شود باید به خرابی هارد، خرابی کنترلر raid و خرابی منبع تغذیه اشاره کرد. خرابی کنترلر رید باعث عدم راه‌اندازی سرور می‌شود. وظیفه کنترلر raid عبارتند از:

  1. مدیریت فرآیندهای خواندن و نوشتن در دیسک
  2. مرتب کردن داده‌ها به شکل درستی روی دیسک‌های RAID
  3. در مجموع مدیریت تمامی فرآیندهای مرتبط با RAID

طبیعی است اگر هارددیسک یا کنترلر خراب شوند، سرور راه‌اندازی نمی‌شود. کنترلر معیوب RAID ممکن است داده‌ها را به شکل اشتباه یا ناقص روی دیسک‌های RAID بنویسد، مانع دسترسی به داده‌ها می‌شود و در نهایت باعث خرابی هارد و از بین رفتن داده‌ها می‌شود. اگر raid کنترلر خراب شود، تنها راه دستیابی به اطلاعات جایگزین کردن قطعه معیوب با نمونه سالم است.

با توجه به این‌که جایگزینی raid کنترلر کار ساده‌ای نیست و ممکن است علاوه بر خراب شدن کنترلر، یک یا چند دیسک در آرایه RAID نیز آسیب‌دیده باشند، یک جایگزین ساده ممکن است باعث از بین رفتن همیشگی داده‌ها شود، بنابراین بهتر است این‌کار را به متخصصان مربوطه واگذار کنید.

خرابی هارددیسک نیز باعث می‌شود تا اطلاعات در ساختار RAID از دست بروند. در این حالت اگر آرایه پس از خرابی دیسک‌ها همچنان در حال کار است، بهتر است در اولین فرصت هارددیسک معیوب با نمونه سالم جایگزین شود. در این حالت بسته نوع معماری RAID که انتخاب کرده‌اید داده‌ها به شکل خودکار در درایو نو قرار می‌گیرند. به عنوان یک قاعده کلی بهتر است، هارد دیسکی که جایگزین نمونه معیوب می‌‌کنید ظرفیت بیشتری داشته باشد.

برای تعمیر سرور hp خود روی لینک بزنید.

بازیابی اطلاعات هارد سرور hp

برای آن‌که بتوانید به شکل درستی بازیابی اطلاعات هارد سرور hp را انجام دهید، ضمن رعایت نکاتی که به آن‌ها اشاره شد، بهتر است به موارد زیر به دقت توجه کنید:

  1. ابتدا سرور را خاموش کنید تا آسیب بیشتری به داده‌ها وارد نشود. برخی از سرپرستان شبکه با تصور این‌که راه‌اندازی سرور ممکن است مشکلات را حل کند اقدام به راه‌اندازی سرور می‌کنند. این حالت تنها زمانی راهگشا است که شما با پیغام‌های مثل KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED روبرو شوید. در چنین شرایطی با ابزارهای تعمیر ویندوز قادر به رفع مشکل هستید، در غیر این صورت راه‌اندازی باعث از دست رفتن داده‌ها می‌شود.
  2. هارددیسک را بر مبنای شکافی که در آن قرار گرفته‌اند شماره‌گذاری کنید.
  3. هارددیسک یا هارددیسک‌هایی که مشکل‌ساز شده‌اند را نشانه‌گذاری کنید.
  4. جست‌جویی در ارتباط با مدل سرور hp انجام داده و در ادامه مدل دقیق کنترلر raid را پیدا کنید.
  5. اگر کارشناس فنی نیستید، به دنبال باز کردن درب هارد نباشید، این‌کار ممکن است به بازوها، هد یا موتور هارددیسک آسیب جدی وارد کند.
  6. سطح RAID مورد استفاده را شناسایی کنید.
  7. هیچ نرم‌افزار یا محتوایی روی سیستم نصب و ذخیره‌سازی نکنید. این‌کار باعث از دست رفتن داده‌ها می‌شود.
  8. در انتها بر مبنای برنامه هفت مرحله‌ای که اشاره کردیم اقدام به بازیابی اطلاعات کنید.
podcast

پادکست: بازیابی و ریکاوری اطلاعات هارد

در این پادکست به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • دلایل اصلی از بین رفتن اطلاعات و خرابی هارد
  • دلایل از دست رفتن اطلاعات RAID و نکات ریکاوری و بازیابی RAID
  • Firmware چیست؟ علایم و نشانه‌‌های خرابی Firmware
  • بازیابی و ریکاوری اطلاعات هارد با مشکل فریمور

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست 43 مگابایت حجم و  38 دقیقه زمان دارد. زمان‌بندی این پادکست در جدول زیر آمده است:

محدوده زمانیموضوع بحث پادکست
دقیقه ۰۲:24 تا ۰7:19خبرهای ۳۰ روز گذشته دنیای تکنولوژی
دقیقه ۰8:05 تا 30:19۸ نکته مهم در ریکاوری و بازیابی RAID
دقیقه 31:16 تا ۳5:47منتخبی از مناسبت‌های ۳۰ روز آینده

 

دانلود

بخش پرونده ویژه 25 مگابایت حجم و 23 دقیقه زمان دارد.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا