به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
قطعات و لوازم جانبی

ریکاوری اطلاعات چیست؛ تمام نکات بازیابی اطلاعات کامپیوتر و هارد

ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آبان 97 نوشته شده بود و در خرداد 1400 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

فاجعه‌ای که به احتمال زیاد همه ما آن را تجربه کرده‌ایم: از دست رفتن و پاک شدن اطلاعات هارد، فلش مموری، حافظه داخلی تلفن همراه، کارت SD و دوربین دیجیتال است. پاک شدن اطلاعات انواع حافظه‌ها می‌تواند به دلیل وارد شدن ضربه فیزیکی، نفوذ آب به درون دستگاه، فرمت شدن، خطا و اشتباه انسانی و غیره اتفاق بیفتد.

برای برگرداندن اطلاعات کامپیوتر و احیای حافظه نابود شده چه می‌توان کرد؟ چگونه کامپیوتر خود را ریکاوری کنیم؟ در این مطلب نحوه ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات از دست رفته را به طور جامع برای شما توضیح دهیم، پس با فالنیک همراه باشید.

دلایل از بین رفتن اطلاعات هارد

به طور کلی از دست رفتن اطلاعات به دو دلیل سخت افزاری و نرم افزاری اتفاق می‌افتد و در پی آن به ریکاوری و بازیابی اطلاعات نیاز پیدا می‌کنیم:

  1. دلایل سخت افزاری مانند خرابی هارد درایوها، خرابی کنترلر RAID، از دست رفتن اطلاعات آرایه های RAID، خرابی و ایراد در هد هارد، بدسکتور، خرابی موتور اسپیندل، شوک و نوسانات برقی، شکستن بورد PCB
  2. دلایل نرم افزاری مانند خرابی فریمور و یا ناحیه سرویس سیستم، خرابی در سیستم عامل، ایراد در فایل­‌های پایگاه داده، ایراد در فایل­‌های ماشین مجازی، ایراد در فایل­‌ها به دلیل ویروسی شدن، ویروس­‌ها و باج افزارها و عدم دسترسی به پارتیشن‌ها، نمایش داده نشدن ظرفیت هارد، خرابی جدول پارتیشن.
پیشنهاد مطالعه

تهیه بکاپ را فراموش نکنید

از قدیم گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است! پس اگر می‌خواهید کابوس وحشتناک از دست رفتن اطلاعات (Data Loss) گریبان‌گیر شما نشود، بهتر است همیشه یک نسخه‌ بکاپ از اطلاعات مهم خود تهیه کرده و داشته باشید. در مورد PC و لپ تاپ ها، معمولا قبل از خراب شدن کامل هارد درایو، شما متوجه برخی اختلالات در عملکرد دستگاه خود می‌شوید. مثلا ممکن است دستگاه شما هنگام کپی کردن اطلاعات روی هارد درایو دچار مشکل شود و یا عملکرد کلی سیستم با مشکل رو به رو شود، به طوری که ریست کردن سیستم و یا حتی عوض کردن سیستم عامل مشکل شما را برطرف نکند.

پس اگر تشخیص دادید که مشکل از هارد درایو شما است، به سرعت و قبل از اینکه سیستم شما به طور کامل از کار بیفتد اقدام به تهیه یک نسخه‌ پشتیبان از اطلاعات مهم خود کنید. نرم افزارهای پشتیبان گیری مختلفی هستند که می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند، اما اگر می‌خواهید به طور دستی فایل های خود را کپی پیست کنید، دقت کنید که در هر مرحله فقط این کار را برای تعداد محدودی فایل انجام دهید، زیرا کپی کردن همزمان تعداد زیادی فایل باعث کاهش سرعت عملیات کپی پیست و بالا رفتن احتمال کرش کردن عملیات می‌شود. پس بکاپگیری از اطلاعات خود را دست کم نگیرید!

خواندن مقاله “بهترین روش های بک آپ گیری از سرور و شبکه” در این زمینه به شما کمک می‌کند.

سولوشن‌های پیشگیری از فقدان اطلاعات

برای این که اطلاعات و داده­ های شما روی سرور از دست نرود، کارهای زیر را انجام دهید:

  1. از داده‌­ها و اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید. بکاپگیری می‌­تواند به شما برای حفظ داده‌ها و اطلاعات بسیار کمک کند.
  2. مراقب سیستم عامل و کارکرد صحیح آن باشید و ترجیح این است که از سیستم عامل اورجینال استفاده کنید.
  3. از آنتی ویروس قوی و آپدیت شده استفاده کنید.
  4. از سولوشن‌های مطمئن در ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد استفاده کنید.

اگر با رعایت نکاتی که در بالا گفتیم، باز هم هارد از دسترس خارج شد یا فقدان اطلاعات اتفاق افتاد، به نکاتی که در ادامه آمده توجه کنید.

واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ

نکات مهم در بازیابی و ریکاوری حافظه

بیایید ببینیم برای احیای حافظه پاک شده چه می‌توان کرد؟

ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات
نرم افزارهای ریکاوری رایگان موجود در اینترنت فقط برخی از فایل ها را می‌توانند بازیابی کنند.

بازیابی اطلاعات هارد فرمت شده

وقتی هارد دیسک، هارد اکسترنال، حافظه داخلی تلفن همراه، USB و کارت SD شما آسیب فیزیکی ندیده باشند و فقط اطلاعات موجود بر روی آن ها پاک شده باشد، شانس بسیار خوبی برای ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات خود خواهید داشت، به شرط اینکه نکات زیر را رعایت کنید. قدم اول برای اینکه چگونه کارت حافظه را ریکاوری کنیم و یا چگونه هارد را ریکاوری کنیم رعایت این نکات است:

  1. شاید فکر می‌کنید که با دانلود کردن یک نرم افزار ریکاوری مشکل شما حل خواهد شد، اما باید بدانید که نرم افزارهای ریکاوری رایگان موجود در اینترنت فقط برخی از فایل ها را می‌توانند بازیابی کنند و حتی ممکن است روند ریکاوری کامل اطلاعات شما را سخت‌تر کنند.
  2. اگر اطلاعات موجود بر روی حافظه شما پاک شده باشند (بدون وارد آمدن آسیب فیزیکی)، باید مطمئن شوید که اطلاعات جدیدی به جای اطلاعات پاک شده بر روی حافظه شما ثبت نشوند، زیرا این کار بازاریابی اطلاعات را تا حد بالایی غیر ممکن می‌کند. بنابراین باید از کپی کردن هرگونه اطلاعات جدیدی بر روی حافظه‌ و هارد درایو خودداری کنید. بهتر است به محض پاک شدن اطلاعات، حافظه (جانبی یا داخلی) را از سیستم خود جدا کنید. اگر اطلاعات پاک شده برای شما خیلی با اهمیت هستند، بدون انجام هیچ گونه کار اضافی، درایو یا USB خود را به دست متخصصان مربوطه بسپارید تا عملیات ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات را برای شما انجام دهند.

در صورتی که برای خدمات مرتبط نرم افزاری و سخت افزاری لپ تاپ و کامپیوتر به کمک نیاز دارید، می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید تا از راه دور مشکل را برطرف کنند.
برای مشاوره و تماس با کارشناس فنی می‌توانید از خط ثابت با شماره تلفن 9099071843 تماس بگیرید.
از ساعت 8:30 تا 17:30پاسخگوی شما هستیم.

نرم افزارهای مختلفی هم وجود دارند که می‌تواند در امر ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات، کم و بیش موفق باشند. اگر تصمیم به استفاده از این نرم افزارها را دارید، بهتر است حافظه‌ی خود (اعم از هارد دیسک و هارد اکسترنال و USB و…) را از طریق پورت USB به یک کامپیوتر وصل کرده و از نرم افزارها استفاده کنید. مثلا اگر اطلاعات موجود بر روی هارد دیسک کامپیوتر شما پاک شده باشند، با نصب کردن یک برنامه‌ی ریکاوری ممکن است که فایل های همان برنامه بر روی اطلاعات پاک شده شما بر روی سکتورهای هارد دیسک ذخیره شوند و بازیابی آن ها را مشکل تر کند. پس در اولین قدم پس از پاک شدن اطلاعات، فقط سیستم خود را خاموش کرده و حافظه مربوطه را از آن جدا کنید.

پیشنهاد مطالعه

چگونه هارد را ریکاوری کنیم؟

برای ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات هارد، شرایط درایو خود را بررسی کنید:

  1. بررسی آسیب فیزیکی به هارد

در مورد هارد درایو خارجی، باید نگاهی دقیق به درایو خود بیندازید. آیا درایو شما ضربه خورده و یا آسیبی دیده است؟ و یا اثر خم شدگی یا شکستگی بر روی آن دیده می‌شود؟ قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که شرایط درایو شما به اندازه‌ی کافی برای استفاده مناسب است، زیرا در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های وارده به آن را افزایش دهید. اگر درایو شما از نظر فیزیکی آسیب شدیدی دیده باشد، حتما باید آن را تحویل متخصصان ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات دهید.

       2. ایراد در اتصالات و کابل‌ها

گاهی اوقات از کار افتادگی هارد درایو خارجی به دلیل مشکل کابل‌های اتصالی آن با کامپیوتر اتفاق می‌افتد، بنابراین باید امیدوار باشید که مشکل شما همین بوده و درایو شما صدمه ندیده باشد! پس قبل از بردن آن به تعمیرگاه مطمئن شوید که اتصال کابل‌های آن سالم باشند. دقت کنید، قبل از اینکه هر نوع سخت افزاری را باز کنید، مطمئن شوید که الکتریسیته ساکن بدن خود را با اتصال به زمین تخلیه کرده باشید سپس می‌توانید هارد دیسک خود را به صورت یک حافظه خارجی به دستگاه دیگری متصل کنید. اگر هارد اکسترنال شما مشکل پیدا کرده باشد، با این کار به سادگی می‌توانید بفهمید که مشکل از خود هارد بوده و یا از اتصالات آن.

برای این که ابزار مورد نیاز برای اتصال امن این درایو به کامپیوتر دیگری را داشته باشید. بهتر است  هارد خود را از محفظه‌اش خارج کرده و از یک کابل SATA/IDE به USB یا یک محفظه USB جدید برای اتصال آسان آن به کامپیوتر استفاده کنید. اگر درایو شما بدون مشکل توسط کامپیوتر شناخته شد، پس مشکل از اتصالات آن بوده است، در غیر این صورت مشکل هارد شما جدی است.

در مورد هارد درایو داخلی، از کارکرد صحیح اتصالات آن مطمئن شوید گاهی اوقات از کار افتادگی آن می‌تواند به دلیل مشکل در اتصالات فیزیکی آن با مادربورد باشد. پس در اولین قدم، برق سیستم خود را کاملا قطع کرده، الکتریسیته ساکن موجود در بدن خود را تخلیه کرده و اتصال کابل‌های پاور و دیتای هارد خود را بررسی کنید. پس از انجام این کار، کامپیوتر خود را دوباره روشن کنید.

چگونه کارت حافظه را ریکاوری کنیم؟

در این قسمت می‌خواهیم به ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات USB و کارت SD بپردازیم. اگر USB شما توسط کامپیوتر تشخیص داده نمی‌شود، آن را بر روی سیستم‌های مختلفی امتحان کنید. ابزارهای موجود روی ویندوز می‌توانند تا حدی شما را کمک کنند. اگر از کار افتادگی حافظه جانبی شما به دلیل آسیب‌های فیزیکی باشد، تقریبا بازگردانی اطلاعات آن غیرممکن می‌شود. اما برخی اوقات USB و کارت SD شما از نظر فیزیکی آسیب ندیده اند ولی به دلایل دیگری کار نمی‌کنند و شما نمی‌توانید به اطلاعات درون آن‌ها دسترسی داشته باشید. در این حالت نرم افزارهایی مثل EaseUS Data Recovery می‌توانند مشکل شما را تا حدی حل کنند. اما اگر در آخر سیستم موفق به تشخیص USB شما نشد، باید برای ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات آن به متخصصان ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات مراجعه کنید.

همین امر برای کارت SD هم صادق است. از خشاب‌های مختلف برای اتصال کارت SD به سیستم استفاده کنید تا مطمئن شوید که آیا آسیب از خود کارت SD است یا نه.

ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات
ریکاوری و بازیابی اطلاعات کارت حافظه
واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ

چگونه کامپیوتر خود را ریکاوری کنیم؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ریکاوری کامپیوتر چیست. به فرآیند ریکاور کردن کامپیوتر از مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری و سپس ری استور کردن آن به حالت نرمال، ریکاوری PC یا ریکاوری کامپیوتر می‌گویند. در نتیجه‌ی ریکاوری کامپیوتر، کاربر می‌تواند پس ار بروز خرابی که کامپیوتر را غیرقابل استفاده کرده، به کار عادی خود برگردد. ریکاوری کامپیوتر شامل تشخیص مشکل و استفاده از راهکار مناسب برای رفع مشکل است. مقدمه لازم برای اینکه بدانید چگونه کامپیوتر را ریکاوری کنیم و چگونه لپ تاپ را ریکاوری کنیم، رعایت نکات زیر است:

1. اقدامات غیرعلمی و غیرمنطقی نکنید.

در اینترنت برخی راهکارها مثل گرما دادن به هارد دیسک، تکان دادن آن، خشک کردن آن در اجاق و قرار دادن آن در فریزر پیشنهاد می‌شود. دقت کنید که همه‌ی این کارها بدون منطق و غیر علمی بوده و باعث ایجاد آسیب‌های بیشتر می‌شوند.

2. به صدای هارد گوش دهید.

پس از روشن کردن کامپیوتر، گوش خود را بر روی هارد درایو گذاشته و به آن گوش دهید. آیا هارد شما به طور کامل از کار افتاده و یا هنوز صدای چرخش از درون آن به گوش می‌خورد؟

آسیب وارده می‌تواند داخلی و یا خارجی باشد. مثلا شنیده شدن صدای کلیک و یا کاهش و افزایش غیرعادی چرخش هارد، می‌تواند دلیلی برای عملکرد نادرست آن به دلیل آسیب داخلی باشد. از سوی دیگر، یک درایو کاملا مرده می‌تواند ناشی از یک مدار چاپی معیوب (PCB) باشد که یک آسیب خارجی است.

ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات
نشانه های خرابی هارد دیسک
پیشنهاد مطالعه

2. آیا هارد دیسک شناخته می‌شود؟

گاهی اوقات صدای چرخش هارد دیسک شما به گوش می‌رسد، اما توسط سیستم شناخته نمی‌شود. یا شاید هم هارد دیسک به طور کامل از کار افتاده باشد. برای مشخص کردن نوع آسیب، سعی کنید به صورت دستی بررسی کنید که آیا درایو توسط کامپیوتر شما شناسایی می‌شود یا نه.

این کار را می‌توانید از طریق BIOS انجام دهید. پس از روشن کردن کامپیوتر، با فشردن دکمه‌های مخصوص (که می‌تواند [DEL] [ESC] [F2] یا [F10] باشد) وارد BIOS شوید. در اینجا شما می‌توانید لیست درایوهای متصل به کامپیوتر خود را بررسی کنید.

اگر هارد خود را به کامپیوتر دیگری متصل کرده‌اید، در محیط ویندوز کلیدهای [Windows] + [R] را فشرده و وارد محیط Run شوید. عبارت cmd را تایپ کرده و اینتر بزنید. سپس عبارت diskpart را تایپ کنید و اینتر بزنید تا ابزار مربوطه باز شود. در پنجره‌ی diskpart عبارت list volume را تایپ کرده و اینتر بزنید تا تمام درایوهای متصل به سیستم‌تان مشخص شوند.

اگر درایو شناخته شده باشد (بنابراین در لیست بالا ظاهر می‌شود)، اما به عنوان یک درایو قابل دسترس نشان داده نشود، احتمالا ویندوز تنها PCB (تخته مدار چاپی) را شناسایی می‌کند، اما خود درایو آسیب دیده است (آسیب داخلی). به عبارت دیگر، اگر درایو به هر شکلی توسط سیستم شناخته شود، احتمالا PCB کار می‌کند و جایگزین کردن آن باعث درست شدن هارد دیسک شما نمی‌شود.

3. آیا مدار چاپی PBC مشکل دارد؟

در بحث ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات گفتیم که آسیب وارده به هارد درایو می‌تواند داخلی یا خارجی باشد. PCB خارجی می‌تواند به سادگی تعویض شود، هر چند که بهتر است این کار توسط متخصصان انجام پذیرد. زیرا اگر خودتان این کار را انجام دهید ممکن است به درایو آسیب‌های بیشتری وارد کنید که موجب عدم ریکاوری آن در آینده شود و پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه این کار را خودتان انجام ندهید.

4. مراجعه به متخصصان ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات

خب، درایو شما آسیب فیزیکی دیده، یا اطلاعات موجود بر روی آن پاک شده و اطلاعات جدیدی بر روی آن‌ها ذخیره شده و با این حال، شما به شدت به اطلاعات قدیمی خود نیاز دارید. چه می‌توان کرد؟ برای بازیابی و ریکاوری اطلاعات هاردباید اقداماتی انجام دهیم اما این کار به دو مورد بستگی دارد: ارزش اطلاعات از دست رفته برای شما و هزینه‌ای که برای این کار صرف می‌کنید.

تمامی روش‌ها و متدهای بازیابی اطلاعات و استفاده از نرم افزارهای مختلف، هر چند ممکن است باعث موفقیت شما برای بازگردانی درصدی از اطلاعات از دست رفته بشوند، اما به همان مقدار ممکن است باعث شوند اطلاعات شما هیچ گاه بازیابی نشوند! همچنین این نرم افزارها فقط زمانی کاربرد دارند که درایو شما آسیب فبزیکی ندیده باشد و به جای اطلاعات پاک شده شما چیز جدیدی ذخیره نشده باشد.

به خاطر داشته باشید، هر چقدر کمتر برای ریکاوری کردن اطلاعات خود سعی کنید بهتر است! هر اطلاعاتی که از درایو خود می‌خوانید باعث تشدید آسیب‌های وارده به آن می‌شود. هر اطلاعاتی که بر روی درایو خود ثبت کنید هم می‌تواند به جای اطلاعات پاک شده شما ذخیره شده و دیتای قدیمی را از بین ببرد.

بنابراین اگر اطلاعات از دست رفته برای شما خیلی اهمیت دارند، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که هیچ کاری انجام ندهید! فقط حافظه را از سیستم خود جدا کرده و با متخصصان ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات تماس گرفته و با آن ها مشورت کنید و در صورت لزوم، درایو خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید. برای استفاده از خدمات بازیابی و ریکاوری اطلاعات فالنیک روی لینک بزنید.

چرا بعد از ریکاوری فایل باز نمی شود؟

نحوه پاک شدن فایل ها در ریکاوری فایلها بسیار مهم است اینکه فرمت دلیت انجام شده یا به خاطر ویروس پاک شده است. اما نکته مهم که بالاتر هم به آن اشاره کردیم این است که نباید روی درایو چیزی نوشته شود تا درصد موفقیت ریکاوری فایل ها بالا رود. 

استفاده از نرم افزارهای ریکاوری و بازیابی اطلاعات ممکن است کمک کنند اما یا باید اورجینال باشند یا کرک خوبی داشته باشند تا شانس ریکاوری فایل ها به خصوص عکس و فیلم بالا رود.

در نهایت ریکاوری سخت افزاری و مراجعه به مراکز معتبر ریکاوری و بازگردانی اطلاعات می‌تواند شما را به فایل های سالم برساند.

 

podcast

پادکست: ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات

در این پادکست، به ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات می‌پردازیم و نکات مهم مربوط به آن را بررسی می‌کنیم. حجم اطلاعاتی که افراد نیاز به ذخیره آنها دارند، روز به روز در حال افزایش است: مانند عکس‌ها و فیلم‌هایی که روزانه با تلفن همراه گرفته می‌شود، اطلاعات بانکی و مالی یا اطلاعات مهم سرمایه و کسب‌وکار؛ این حجم از داده‌ها و اطلاعات باید جایی برای ذخیره داشته باشند اما امنیت آنها نیز باید تامین شود. اما اگر در RAID بندی هارد مشکلاتی به وجود آمده باشد، برای بازیابی و ریکاوری اطلاعات چه کاری باید انجام دهیم؟ با ما در این پرونده همراه باشید.

در این پادکست به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • دلایل اصلی از بین رفتن اطلاعات
  • دلایل خرابی هارد
  • راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از فقدان اطلاعات
  • دلایل از دست رفتن اطلاعات RAID
  • 8 نکته مهم در ریکاوری و بازیابی RAID
  • Firmware چیست؟
  • علایم و نشانه‌‌های خرابی Firmware
  • بازیابی و ریکاوری اطلاعات هارد با مشکل فریمور

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست 43 مگابایت حجم و  38 دقیقه زمان دارد. زمان‌بندی این پادکست در جدول زیر آمده است:

محدوده زمانیموضوع بحث پادکست
دقیقه ۰۲:۲۴ تا ۰۷:۱۹خبرهای ۳۰ روز گذشته دنیای تکنولوژی
دقیقه ۰۸:۰۵ تا ۳۰:۱۹ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات
دقیقه ۳۱:۱۶ تا ۳۵:۴۷منتخبی از مناسبت‌های ۳۰ روز آینده

 

دانلود

End Podcast

کارشناسان فالنیک در این زمینه همراه شما خواهند بود تا اطلاعات با ارزش شما به راحتی برگردانده شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، به لینک زیر مراجعه کنید:

خدمات بازیابی اطلاعات در فالنیک
نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات، یا توانایی بازیابی داده‌های شما را ندارند یا نمی توانند تمامی اطلاعات را بازیابی کنند. استفاده از آنها کار بازیابی و احتمال بازگرداندن اطلاعات را کاهش می‌دهند. مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات فالنیک اطلاعات هاردهایی را بازیابی می‌کند که سیستم شناسایی‌شان نمی‌کند.
درخواست بازیابی اطلاعات

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫61 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید من چند سال پیش چند تا فیلم و عکس داشتم که پاکشون‌ کردم از لب تابمو بعدشم‌ ویندوز عوض کردم.
    میخواستم بدونم اگه هاردم‌ ریکاوری بشه اونا هم بر میگردن؟

    1. درود بر شما
      بله، اگر هارد شما ریکاوری شود، احتمال زیادی وجود دارد که آن فیلم‌ها و عکس‌ها نیز بازیابی شوند. زیرا وقتی فایلی را از هارد دیسک خود حذف می‌کنید، فایل به طور کامل حذف نمی‌شود. بلکه فقط نشانگر فایل در جدول تخصیص فایل (FAT) حذف می‌شود. فایل همچنان در هارد دیسک وجود دارد، اما سیستم عامل نمی‌تواند آن را ببیند.

      با این حال، توجه داشته باشید که هرچه مدت زمان بیشتری از حذف فایل‌ها گذشته باشد، احتمال بازیابی آن‌ها کمتر می‌شود. زیرا با گذشت زمان، احتمال اینکه فایل‌های حذف شده با داده‌های جدید جایگزین شوند، بیشتر می‌شود.

  2. سلام
    من کامپیوترم دست کسی بوده و اون ادعا میکنه عکسا و فیلمهاش چند ماه پیش حذف شده ، اما با توجه به تنشی که برای پس گرفتن سیستمم داشتم حس میکنم ، خودش تو چند روزه گذشته پاک یا فرمت کرده .
    عایا اگه ریکاوریش بکنم تاریخی که اطلاعات پاک شده مشخص میشه ؟

    1. درود بر شما
      مریم عزیز، بله، اگر هارد شما ریکاوری شود، تاریخ حذف فایل‌ها نیز مشخص می‌شود. زیرا نرم‌افزار ریکاوری اطلاعات مربوط به زمان و تاریخ ایجاد و آخرین دسترسی به فایل‌ها را نیز بازیابی می‌کند.
      توجه داشته باشید که تاریخ حذف فایل‌ها فقط تا زمانی قابل اعتماد است که فایل‌های حذف شده با داده‌های جدید جایگزین نشده باشند. اگر فایل‌های حذف شده با داده‌های جدید جایگزین شده باشند، تاریخ حذف آنها ممکن است نادرست باشد.
      برای افزایش دقت تاریخ حذف فایل‌ها، باید هارد خود را تا حد امکان سریع ریکاوری کنید. همچنین، باید از نرم‌افزار ریکاوری معتبر استفاده کنید.

  3. با سلام من توی لپ تاپ یه جائی کد اکنتیکیتور رو کپی پیست کردم و الان نیاز مجدد با اون کد دارم با این وجود که تقریبا یکماهی از اون زمان میگذره آیا امکان جستجو در لپ تاپ در قسمتی وجود داره که بتونم به اون کد دسترسی پیدا کنم

    1. درود بر شما
      عبدالله عزیز، بله، امکان جستجو در لپ تاپ شما برای پیدا کردن کد فعال سازی وجود دارد. برای این کار، کلید Windows را فشار دهید و عبارت “جستجو” را تایپ کنید. سپس، عبارت “کد فعال سازی” را تایپ و Enter را فشار دهید. ویندوز تمام فایل‌هایی را که حاوی عبارت “کد فعال سازی” هستند، نمایش می‌دهد.

  4. سلام لپ تاپمو برای عوض کردن ویندوز به کافی نت بردم متاسفانه بدون اطلاع من تمامی اطلاعات لپ تاپ رو پاک کرده .کلی فیلم وعکس بچه هام توش داشتم وقتی متوجه شدم همه اطلاعات رو پاک کرده لپ تاپو کنار گذاشتم وازوقتی ویندوز عوض کردم اصلا باهاش کارنکردم .به نظر شما همه ی فیلم وعکسام برمیگرده .من اصلاً هیچ عکسی ازنوزادی بچه هام ندارم کلی خاطره ام روهواست.تروخدا مطمئنم کنید

    1. سلام و درود
      از خدمات بازیابی و ریکاوری اطلاعات فالنیک استفاده کنید. حتما جواب میگیرید. با شماره 0218363 تماس بگیرید.

  5. سلام
    من با گوشی و با برنامه ریکاوری اسکن کردم و تا ۱۶ گیگ پیش رفت
    بعد لغوش کردم خواستم بدونم که این ۱۶ گیگ در گوشی من ذخیره شده و یا اثری از آن مونده

    1. درود بر شما
      علیرضا عزیز، اگر اسکن برنامه ریکاوری تا 16 گیگ پیش رفت، به این معنی است که 16 گیگ از فضای ذخیره‌سازی گوشی شما را فایل‌های حذف شده تشکیل می‌دهند. این فایل‌ها هنوز در گوشی شما وجود دارند، اما سیستم‌عامل نمی‌تواند آن‌ها را ببیند.
      اگر اسکن را متوقف کردید، این فایل‌ها به همان شکلی که بودند، باقی می‌مانند. با این حال، اگر فایل‌های جدیدی را در گوشی خود ذخیره کنید، احتمال دارد که این فایل‌های جدید روی فایل‌های حذف شده نوشته شوند و آن‌ها را برای همیشه از بین ببرند.
      اگر می‌خواهید فایل‌های حذف شده را بازیابی کنید، می‌توانید اسکن برنامه ریکاوری را مجدد شروع کنید. این بار، باید گزینه “بازیابی” را انتخاب کنید تا فایل‌های حذف شده بازیابی شوند.

  6. مرسی ازتون خیلی خوب توضیح داید ، نرم افزار های قوی برای ریکاوری هارد هستن سایت های هم مثل آدم برقی مقاله های آموزش ریکاوری هارد فرمت شده رو درج کردن که اوناهم روش های خوبی گفتن

    1. محمد عزیز
      از نظر شما ممنونیم. بازخوردهای شما ما را در تولید محتوای با کیفیت تر کمک می کند.

  7. با سلام. من هارد اکسترنال دارم، یسری فیلم توش بوده ک اشتباها پاک شده. چیزیم رو هارد نریختم. اول اینکه میتونم ریکاوری کنم؟ دوم اینکه با چه نرم افزاری راحت تر میشه این کارو انجام داد.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام و وقت بخیر
      بهترین کار را انجام دادید. با نرم افزار می توانید اطلاعات را برگردانید مثلا نرم افزار easeus. البته از کارشناسان در این زمینه کمک بگیرید بهتر است. می‌توانید با فالنیک با شماره 0218363 داخلی 5540 تماس بگیرید.

  8. سلام میخواستم بدونم امکان ریکاوری اطلاعات در گوشی های دکمه ای ک دوربین هم دارن از حافظه داخلیشون البته وجود داره یا ن ؟

    1. درود بر شما
      رسول عزیز،
      بله، امکان ریکاوری اطلاعات در گوشی‌های دکمه‌ای که دوربین هم دارند، از حافظه داخلی آن‌ها وجود دارد. این گوشی‌ها نیز مانند گوشی‌های هوشمند از یک سیستم فایل استفاده می‌کنند که فایل‌ها را در یک جدول تخصیص فایل (FAT) ذخیره می‌کند. وقتی فایلی را از گوشی خود حذف می‌کنید، فقط نشانگر فایل در جدول تخصیص فایل حذف می‌شود. فایل همچنان در گوشی شما وجود دارد، اما سیستم عامل نمی‌تواند آن را ببیند.
      برای ریکاوری اطلاعات از گوشی‌های دکمه‌ای، می‌توانید از یک نرم‌افزار ریکاوری اطلاعات استفاده کنید.

  9. سلام دو تا سوال داشتم اولی اینکه من هارد لپ تاپ داخلشو کلا دراوردم واسه تحقیق ک یکی از هارد ها دارای یک دیسک و دومی دو دیسک بود و تا امروز نصب نکردم حالا امکان درست شدنش وجود دارد و سوال دومی من وقتی ک یک بار فلش خودمو ریکووری کردم همه اطلاعاتم اومد ولی ذخیره نکردم چون قرو قاطی اومده بود و بعد با یک نرم افزار دیگه ای ریکووری انجام دادم ولی اون اطلاعات قبل نیومد و باز با همون نرم افزار قبل دوباره امتحان کردم تا همون فایلهای قروقاطی رو بگیرم ولی اینبار مثل قبل دیگه نتونست نرم افزار مربوطه فایلها رو پیدا کنه میشه دلیلشو بگیدیعنی کلا چند بار میشه ریکووری کرد فلاش رو بدون اینکه توش چیزی نریخته باشیم.ممنون میشم اگه پاسخ دهیداگه ممکن باشه میشه جواب رو به ایمیل بفرستید

    1. سلام و درود
      پیشنهاد می کنم هارد رو به مرکز فالنیک بیاورید تا بررسی شود. می‌توانید با شماره 0218363 داخلی 5541 تماس بگیرید و هماهنگی لازم رو انجام دهید.
      احتمالا زمان ریکاور کردن اطلاعات لوکیشن ریکاور شدن را روی همان فلش در نظر گرفته اید و این موضوع باعث اور رایت شدن اطلاعات روی فلش شده که از ریکاوری مجدد جلوگیری می کند.

  10. سلام ببخشید من اطلاعات مهمی در فلشم داشتم اما الان فلشم باز نمیشه و اطلاعاتش رو نشون نمیده و بهم اعلام میکنه باید فرمتش کنم .آیا راهی هست که اطلاعاتم ذخیره بشه یا اینکه پس از فرمت کردن بشه اطلاعات را برگردوند ؟؟

    1. سلام و وقت بخیر
      دستور chkdsk رو در گوگل سرچ کنید همون دستور رو بزنید امکان repair را دارد.

  11. سلام. من تعدادی عکس و فیلم خیلی خصوصی داشتم. اون ها رو از گالری گوشی پاک کردم. بعد از توی ریسایکل بین هم پاکش کردم. حتی توی حافظه داخلی گوشی کَش هایی که ازش مونده بود هم پاک کردم. بعد هم دو بار تا جایی که گوشیم جا داشت پر از فیلمش کردم و دیلیت کردم چون شنیده بودم این باعث میشه بازیابی نشن. گوشیم نه روت شده است نه کارت حافظه داره نه تو سیستم ابری بکاپ داشتم. بازم ممکنه بازیابی بشن؟ واقعا دچار پارانویید و هذیان شدم از استرس که نکنه هک بشه نکنه گوشیمو بدزدن نکنه یهو خودشون جایی آپلود بشن! تو رو خدا جواب بدین -___-

    1. سلام و درود
      هیچ نرم افزاری بدون خواست شما اطلاعات را روی فضای کلود آپلود نمی کند.
      با کاری که شما با حافظه گوشی خود انجام داده اید عملا اطلاعات را روی آن اور رایت کرده اید و عملیات بازیابی بسیار سخت است.
      با این حال میتوانید حافظه خود را با بعضی نرم افزار ها به صورت عمیق Erase کنید.

  12. سلام
    آیا میشود بعد از ویندوز کردن کمپیوتر دیتایی را که اشتباها حذف شده دوباره بدست آورد؟

  13. سلام وقتتون بخیر
    من هاردم سوخته و گفتن میشه ریکاوری بشه بنظرت با ریکاوری تموم اطلاعاتم برمیگرده یا ممکنه همشون برنگرده ):

    1. سلام و درود
      اگر برد سوخته باشد با تعویض برد می توانید هارد را بازسازی کنید

  14. با سلام.بنده سر تعویض ویندوز تمام اطلاعات را حذف کرده و مجددا پارتیشن بندی کردم(شاید فرمت هارد دیسک را نیز تغییر داده باشمmbr to gpt یا برعکس)الان از ۱۰۰ گیگ هارد ۱ ترام استفاده کردم ولی میخوام ۸۶۰ گیگشر ریکاوری کنم ولی هیچ اطلاعاتی نشان نمی دهد با چندین نرم افزار امتحان کردم(البته هاردم را زیاد ازش استفاده نکردم).الان دیگه مطمین شوم اطلاعات از دست رفته؟
    باتشکر
    یا علی مدد

    1. سلام و وقت بخیر
      وقتی فرمت یک هارد رو عوض کنید قابل ریکاوری نیست.

  15. سلام من حدود یک سال و نیم پیش عکسی رو از pcخودم پاک کردم و پس از اون تا الان کلی اطلاعات دیگه داخل اون درایو ریختم و پاک کردم . آیا امکان بازگشت اون عکس وجود داره؟

    1. سلام و درود
      می توان گفت خیر. ولی با نرم افزارهای دیتاریکاوری می‌توانید شانس خود را امتحان کنید.

  16. سلام من میخوام اطلاعاتی که پاک کردم تو یه سیستم دیگه بازیابی نشه. چه کاری باید انجام بدم؟؟

  17. سلام. من یسری اطلاعات کامپیوتر رو کات کردم روی معموری و حالا میبینم هیچی تو معموری نیست . آیا اطلاعاتم رو از معموری یا کامپیوتر میشه برگردوند؟؟

    1. سلام و درود
      از برنامه های ریکاوری مثل EaseUS.Data.Recovery استفاده کنید.

  18. سلام من اتفاقی خودم اطلاعات درایو E رو پاک کردم اگر ریکاوری کنم اطلاعاتم بر میگرده؟

  19. سلام اطلاعات یکی از درایوهام کامل پاک شده بعدش چندتا فایل داخل همون درایو ذخیره کردم الان هرچی ریکاوری میکنم فقط چند تا فایلی که بعد پاک شدن اطلاعات ذخیره کردم رو میاره میشه لطفا راهنمایی کنید / ممنون

    1. با سلام
      دوست عزیز، درایو شما اطلاعات فایل های جدید را جایگزین اطلاعات فایل‌های پاک شده کرده است و نرم‌افزار ریکاوری فقط می‌تواند اطلاعات باقیمانده را بازیابی کند. لطفا جهت راهنمایی و مشاوره با شماره ۰۲۱۸۳۶۳ و داخلی ۵۴۲ تماس بگیرید همکاران ما پاسخگوی شما هستند.

  20. من میخواستم بدونم اگر من چیزی در گوگل جستجو کردم و اون رو از history پاک کردم کسی میتونه به اونا دست پیدا کنه؟؟

    1. نه،ولی با اکانت gmail هرجا login کنید history چیزهایی که سرچ کردین بهت پیشنهاد میشه

  21. هارد من توی دستگاه PS4 فرمت شده امکان برگشتن کامل اطلاعاتش هست؟

    1. براي استفاده از مشاوره و خدمات ريكاوري و بازيابي اطلاعات با شماره تلفن 0218363 داخلي 5541 تماس بگيريد.

  22. سلام برای فایل هایی که بیش از ۱ماه از آنها گذشته میتوان ریکاوری کرد که فایل ها برگرده؟

    1. چرا که نه. برای استفاده از خدمات ریکاوری و بازیابی اطلاعات با شماره 0218363 داخلی 5541 تماس بگیرید.

  23. سلام . آیا اطلاعت پاک شده از مموری گوشی نوکیا ۶۳۰۰ ( اطلاعات تقریبا مربوط به ۵ سال پیش هستند ) قابل ریکاوری است ؟

  24. سلام
    من رمم اشتباهی فورمت شد بلافاصله درش اوردم و دیگه ازش استفاده نکردم ولی دسترسی به خدمات کامپیوتری ندارم مشکلی نیست اگه بعد یک سال ریکاوری کنم؟
    زمان فاکتور مهمی نیست؟

  25. سلام. خسته نباشید.
    من هاردم را ریکاوری کردم و حدود ۵۴۰ گیگ همه فایل هام برگشته و حجم اشغالی هارد هم تکمیل نشون میده اما اطلاعتم باز نمی شوند. لطفا کمکم کنید. اطلاعتم چه مشکلی پیدا کردن.همه را داخل یک پوشه به اسم ROOT نشون میده.

    1. سلام

      بایستی هارد مورد نظر توسط کارشناس مورد بررسی قرار گیرد. شما می توانید هارد خود را به شرکت فالنیک منتق کنید تا بررسی شود.

  26. من هاردم اطلاعاتش پاک شد و نرم افزار ریکاوری نصب کردم و همه اطلاعات بازیابی نشد ؛ الان دیگه امکان بازیابی اطلاعاتش بطور کامل موجود نیست؟

    1. نرم افزارهای ریکاوری رایگان موجود در اینترنت امکان بازیابی تمامی فایل ها رو ندارند و ممکنه روند بازیابی اطلاعات رو در آینده نیز دچار مشکل کنند .

  27. من هاردم رو دیفرگ کردم آیا امیدی به بازیابی یه فایل مهم هست؟

    1. سلام

      باید هارد را جهت ریکاوری و بررسی های بیشتر برای شرکت ارسال کنید.

  28. من روی هارد اکسترنالم پسورد گذاشتم و الان نمی دونم چطور بازش کنم. پسورد هاردم فراموشم شده. این شامل خدمات ریکاوری اطلاعات میشه؟

    1. سلام

      بله، هارد خود را به مرکز بازیابی اطلاعات فالنیک بیاورید تا مشکل را برطرف کنیم.

      1. با سلام
        میخواستم بدونم اگه مدت نه تقریبا طولانی از حذف شدن اطلاعات بگذره بازم امکان ریکاوری هستش؟

        1. سلام
          برای اینکه درصد موفقیت ریکاوری و بازیابی اطلاعات، بالا باشد باید نکاتی را به عنوان کاربر رعایت کنید که در محتواهای مرتبط در وبلاگ فالنیک به آنها پرداخته شده و فاکتور زمان در این زمینه نقشی نخواهد داشت.

  29. من بعد از پاک شدن اطلاعاتم یه فیلم ذخیره کردم ولی بعدش سریع پاک کردم بازم امکانش نیست اطلاعاتم برگرده؟

    1. سلام

      شما می توانید برای کسب اطلاعات در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید.

      0218363 داخلی 119

دکمه بازگشت به بالا