به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

تفاوت های اصلی بین هارد سرور و هارد معمولی

تفاوت هارد سرور و هارد معمولی

هارد دیسک‌ها (HDD) از مولفه‌های مهم و ضروری کامپیوترهای شخصی و سرورها به شمار می‌روند، اما از نظر طراحی، عملکرد، ظرفیت و قابلیت اطمینان، تفاوت‌های قابل توجهی بین آن‌ها وجود دارد. این تفاوت‌ها نشان‌دهنده محیط‌های خاص و نیازهایی است که این هارددیسک‌ها برای آن طراحی شده‌اند.

با افزایش تصاعدی حجم داده‌های تولید و مصرف‌شده، انتخاب نوع مناسب هارد دیسک (HDD) برای ذخیره‌سازی این اطلاعات، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. هارددیسک‌ها ستون اصلی ذخیره‌سازی داده‌ها هم برای کاربران خانگی در محیط‌های شخصی و هم برای سازمان‌هایی که برای مدیریت و پردازش حجم عظیمی از داده‌ها به سرورها متکی هستند، به شمار می‌روند. از این‌رو، درک تفاوت هارد سرور و هارد معمولی برای اطمینان از ایمن بودن، در دسترس بودن و قابلیت اطمینان داده‌ها ضروری است. بنابراین،  در این مقاله فالنیک مقایسه هارد سرور و هارد معمولی را می‌خواهید تا بتوانید هنگام خرید هارد سرور hp مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

خرید هارد سرور hp
هارد سرور قطعه‌ای حیاتی برای حفظ سلامت اطلاعات کسب و کار شماست، بنابراین هنگام خرید هارد برای سرور باید به فروشنده مورد اعتماد و دارای گارانتی مراجعه کنید. فالنیک با بیش از 25 سال سابقه عرضه قطعات و تجهیزات شبکه، فروش هارد سرور hp به صورت تخصصی و با گارانتی معتبر و بهترین قیمت ارائه می‌کند. برای اطلاع از قیمت هارد سرور hp کلیک کنید.
خرید هارد سرور hpتماس تلفنی

مقایسه هارد سرور و هارد معمولی؛ 6 تفاوت کلیدی

تفاوت اصلی هارد سرور و هارد معمولی این است که هارد دیسک‌های سروراغلب برای پاسخگویی مداوم و طولانی طراحی شده‌اند و می‌توانند بارهای کاری بیشتری را تحمل کنند، در حالی که هاردهای معمولی (دسکتاپ) برای استفاده عمومی کاربران طراحی شده‌اند. در ادامه 6 تفاوت هارد سرور و هارد معمولی را بیان می‌کنیم:

1- هدف و کاربرد

هارد معمولی: هارد دیسک‌های دسکتاپ برای استفاده شخصی یا اداری در کامپیوترهای شخصی یا همان رایانه‌های رومیزی طراحی شده‌اند. این هاردها برای ارائه ترکیبی مناسب از عملکرد و ظرفیت با قیمتی مناسب بهینه‌سازی شده‌اند و برای کارهایی مانند وظایف اداری، وب‌گردی، بازی و ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی مناسب هستند.

هارد سرور: هارد دیسک‌های سرور برای پاسخگویی به نیازهای محیط‌های سرور ۲۴ ساعته و ۷ روز کاری با پشتیبانی از عملیات خواندن و نوشتن سنگین توسعه یافته‌اند. این درایوها با هدف قابل اعتمادتر بودن، دوام بیشتر و ارائه عملکرد بالاتر تحت بار کاری سنگین و مداوم طراحی شده‌اند که در مراکز داده، سرورهای فایل و برنامه‌های کاربردی حیاتی استفاده می‌شوند.

2- عملکرد و قابلیت اطمینان

هارد معمولی: هارد دیسک‌های دسکتاپ، تعادلی بین عملکرد و هزینه دارند. این هارد دیسک‌ها با هدف کارکرد ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته طراحی نشده‌اند و در مقایسه با هارددیسک‌های سرور، در استفاده مداوم و سنگین، نرخ خرابی بالاتری دارند.

هارد سرور: هارد دیسک‌های سرور با قطعات باکیفیت بالاتر ساخته شده‌اند که می‌توانند در برابر استفاده مداوم و عملیات سنگین مقاومت کنند. آنها نرخ خرابی بسیار پایین‌تری (MTBF – میانگین زمان بین خرابی) دارند و اغلب شامل ویژگی‌هایی مانند تحمل لرزش و فناوری‌های پیشرفته تصحیح خطا برای تضمین یکپارچگی داده‌ها هستند.

با خواندن مقاله انواع رسانه های ذخیره سازی با مدل‌های مختلف رسانه ذخیره سازی آشنا می‌شوید.

 3- ظرفیت و سرعت

هارد معمولی: هارد دیسک‌های دسکتاپ، طیف وسیعی از ظرفیت‌ها را ارائه می‌دهند که برای اکثر کاربران خانگی و دفاتر کوچک مناسب است. سرعت آنها برای کارهای عمومی بهینه‌سازی شده‌است، اما ممکن است در عملیات ورودی/خروجی متعدد با کارایی بالا عملکرد خوبی نداشته باشند.

هارد سرور: هارد دیسک‌های سرور برای ارائه ظرفیت‌های بسیار بالا و سرعت چرخش بالاتر (به عنوان مثال، 10000 تا 15000 دور در دقیقه) در مقایسه با هارددیسک‌های دسکتاپ (معمولا 5400 تا 7200 دور در دقیقه) طراحی شده‌اند. این امر امکان دسترسی سریعتر به داده‌ها و پشتیبانی از تعداد بیشتری از عملیات ورودی/خروجی در ثانیه را فراهم می‌کند.

4– هزینه

هارد معمولی: هارد دیسک‌های دسکتاپ مقرون به صرفه‌تر هستند که نشان‌دهنده تعادلی میان عملکرد و هزینه آنهاست. این هاردها برای کاربرانی که به فضای ذخیره‌سازی با قیمتی مناسب نیاز دارند، ایده‌آل هستند.

هارد سرور: هارد دیسک‌های سرور به دلیل ساختار برتر، قابلیت اطمینان و عملکردشان، اغلب گران‌تر هستند. از این‌رو، سرمایه‌گذاری اضافی برای شرکت‌ها و برنامه‌های کاربردی که نیازمند دسترس‌‌پذیری بالا و قابلیت اطمینان هستند، توجیه‌پذیر است.

5- فناوری‌های ذخیره‌سازی

هارد معمولی: هر دو نوع هارد دیسک می‌توانند از فناوری‌های ذخیره‌سازی پیشرفته مانند SATA مخفف (Serial ATA) و SAS سرنام (Serial Attached SCSI) استفاده کنند. هارد دیسک‌های دسکتاپ به طور معمول از رابط‌های SATA استفاده می‌کنند که به دلیل عملکرد خوب و مقرون به صرفه بودن، برای اکثر برنامه‌های کاربردی کاربران نهایی مناسب هستند.

هارد سرور: هارد دیسک‌های سرور اغلب از SAS استفاده می‌کنند که سرعت، قابلیت اطمینان و پشتیبانی از تعداد بیشتری از مولفه‌ها را ارائه می‌دهد که برای محیط‌های سازمانی و سرور ضروری است.

6- پشتیبانی از فناوری S.M.A.R.T و RAID

هارد معمولی: هارد دیسک‌های معمولی همانند هارد دیسک‌های سرور از فناوری S.M.A.R.T پشتیبانی می‌کنند. تقریبا همه هارد دیسک‌هایی که در چند سال اخیر به بازار عرضه شده‌اند از فناوری S.M.A.R.T مخفف (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology) پشتیبانی می‌کنند. این فناوری پارامترهای مختلف عملکردی هارد دیسک را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت بروز مشکل، هشدارهایی را ارائه می‌دهد. بنابراین، نقش مهمی در پیشگیری از خرابی ناگهانی هارد دیسک و از دست رفتن اطلاعات دارد. در خصوص پشتیبانی از فناوری RAID، برخی از هارد دیسک‌های معمولی از پیکربندی‌های RAID 0 یا RAID 1 پشتیبانی کنند.

هارد سرور: هارد دیسک‌های سرور نیز مانند هارد دیسک‌ها دسکتاپی از فناوری S.M.A.R.T پشتیبانی می‌کنند و تمامی ابزارهای ارائه شده برای بررسی وضعیت سلامت هارد دیسک از این فناوری S.M.A.R.T برای ارزیابی عملکردهای مختلف هارد دیسک سرور استفاده می‌کنند.

هارد دیسک‌های سرور به طور معمول از پیکربندی‌های RAID مختلف از جمله RAID 0، RAID 1، RAID 5، RAID 6 و RAID 10 پشتیبانی می‌کنند. این سطوح مختلف رید تعادلی میان عملکرد، افزونگی و ظرفیت ذخیره‌سازی ارائه می‌دهند. رید برای هارد دیسک‌های سرور بسیار مهم است، زیرا می‌تواند از دست رفتن داده‌ها را در صورت خرابی هارد دیسک کاهش دهد. اگر به دنبال حداکثر قابلیت اطمینان برای داده‌های خود هستید، باید هارد دیسک‌های سرور را بر مبنای معماری رید پیکربندی کنید. در مقاله hdd چیست به طور کامل با ساختار و عملکرد هارد دیسک ها آشنا می‌شوید.

هارد سرور در مقابل هارد معمولی
با مقایسه هارد سرور و هارد معمولی متوجه می‌شویم آنها از نظر ظرفیت، سرعت خواندن و نوشتن، هزینه، قابلیت اطمینان و … تفاوت دارند.

پشتیبانی هارد دیسک‌های سرور از قابلیت hot swap

قابلیت hot swap به شما این امکان را می‌دهد که هارد دیسک را بدون خاموش کردن سرور یا قطع برق، اضافه، حذف یا تعویض کنید. این امر برای حفظ عملکرد و در دسترس بودن سرور، به خصوص در محیط‌های حیاتی، بسیار مهم است. تقریبا، همه هارد دیسک‌های سرور از قابلیت hot swap پشتیبانی می‌کنند و قابلیت کار با هر دو رابط SAS و SATA را دارند.

hot swap مزایای کلیدی زیر را در اختیار ما قرار می‌دهد:

  • کاهش زمان خرابی

hot swap اجازه می‌دهد یک هارد دیسک معیوب را به سرعت تعویض کنید و سرور را بدون از دست دادن زمان قابل توجهی دوباره راه‌اندازی کنید.

  • قابلیت ارتقا ساده

این فناوری کاربردی به کارشناسان شبکه اجازه می‌دهد در صورت نیاز به ارتقای فضای ذخیره‌سازی، به سرعت هارد دیسک‌های قدیمی‌تر را با نمونه جدیدتر جایگزین کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که هارد دیسک‌های hot swap گران‌تر از هارد دیسک‌های معمولی هستند، اما مزایای آنها در بسیاری از موارد هزینه اضافی را توجیه می‌کند.

مقایسه هارد سرور و هارد معمولی
یکی از تفاوت‌های هارد سرور و هارد معمولی تفاوت آنها در قابلیت هات پلاگ است. هاردهای سرور را در صورت روشن بودن سرور نیز می‌توانید نصب یا با هارد قبلی جایگزین کنید.

هارد سرور در مقابل هارد معمولی، کدام مناسب تر است؟

انتخاب بین هارد دیسک دسکتاپ و سرور باید براساس نیازهای خاص، قابلیت اطمینان مورد نیاز و بودجه در دسترس انجام شود. در حالی که هارد دیسک‌های دسکتاپ برای اکثر کاربران و مشاغل کوچک مناسب هستند، هارد دیسک‌های سرور در محیط‌هایی که نیازمند دسترس‌پذیری بالا، عملکرد و یکپارچگی داده‌های ۲۴ ساعته، ۷ روز هفته هستند، ضروری‌اند. همچنین، فراموش نکنید در صورت از دست رفتن اطلاعات روی هر یک از این هارد دیسک‌ها، می‌توانید روی بازیابی هارد دیسک‌ها حساب کنید.

تفاوت هارد سرور و هارد معمولی در یک نگاه
ویژگیهارد سرورهارد معمولی
کارایی7/24معمولی
ظرفیتبالاکم
سرعتبالا
(تا 15,000 دور در دقیقه)
کم
(تا 7,200 دور در دقیقه)
قابلیت اطمینان و پایداریبالا (با RAID و hot-swap )کمتر
هزینهگران‌ترمقرون به صرفه‌
خرید سرور hp در فروشگاه فالنیک
فروش سرور hp در فالنیک با گارانتی معتبر و مشاوره رایگان تخصصی انجام می‌شود. برای اطلاع از قیمت سرور hp و خرید سرور hp از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
خرید سرور hpتماس تلفنی

5/5 - (1 امتیاز)
وبینار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا