به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی چه کاربردی دارد؟

CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید خدمات بهتری به بیماران خود ارائه دهید و رضایت آنها را افزایش دهید؟

نرم‌ افزار crm یکی از بهترین رویکردها برای کلینیک‌ها و مراکز درمانی است که به شما در بهبود روابط و افزایش رضایت مشتریان بسیار کمک می‌کند.

در ادامه این مقاله فالنیک، قصد داریم درباره اهمیت، مزایا، ویژگی‌ها و نکات مهم خرید و پیاده سازی CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی صحبت کنیم؛ پس در صورتی‌که قصد خرید این نرم‌افزار را دارید در ادامه با ما همراه باشید. چنانچه تمایل دارید درباره سایر راهکارها یا ویژگی‌های این نرم‌افزار اطلاعات بدست آورید و از نسخه دمو آزمایشی استفاده کنید می‌توانید با شماره 02154591983 تماس بگیرید.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی

اهمیت CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی چیست؟

امروزه کلینیک‌های پزشکی و مراکز درمانی به گروه‌های مختلف بیمارستان‌ها، اورژانس، داروخانه، درمانگاه، مطب های پزشکی، دندانپزشکی، کلینیک های زیبایی، آزمایشگاه ها و … تقسیم می‌شوند. در این مراکز روزانه تعداد زیادی مشتری و مراجعه کننده وجود دارد. این حجم از اطلاعات نیازمند برنامه‌ای جامع و دقیق برای مدیریت افراد، ایجاد نظم و هماهنگی در تمام فرایندها است.

به کمک CRM می‌توانید اطلاعات دقیق بیماران، تعداد مراجعات، هزینه‌های پرداختی، نسخه‌ها و … را به بهترین شکل ذخیره کنید. سپس از این اطلاعات برای ارائه خدمات و تعاملات بیشتر با بیماران، خودکارسازی و بهبود فرآیند بازاریابی و فروش و … استفاده کنید.

کاربرد CRM در کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی؛ مزایای CRM نسبت به سایر نرم‌افزارها

CRM در مراکز درمانی و کلینیک‌های پزشکی مانند دستیار پزشک، بسیار ضروری است. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی را معرفی می‌کنیم: 

  • ساده‌سازی فرآیند صدور صورتحساب

به کمک CRM می‌توانید اطلاعات مربوط به بیمه بیماران، خدمات ارائه شده و هزینه‌ها را در کسری از ثانیه بدست آورید و به سرعت فرآیند صدور صورتحساب بیمار و بیمه تکمیلی را طی کنید. این موضوع در خطاهای انسانی برای صدور فاکتور را به‌شدت کاهش داده و سرعت‌عمل و دقت پرسنل را بالا می‌برد.

  • بهبود تجربه و وفادارسازی مشتریان

از طریق CRM می‌توانید نحوه ارائه خدماتتان را برای مشتریان (بیماران) مختلف شخصی سازی کنید. یعنی برای آنها پیشنهادات یا تخفیفات فصلی ارسال کنید، وضعیت سلامتی آنها را به صورت دوره‌ای پیگیری کنید و تجربه مشتریان را بهبود ببخشید. در اینصورت رضایت مشتری از خدمات دریافت شده افزایش می‌یابد و آنها برای مراجعه مجدد به کلینیک یا مرکز درمانی شما ترغیب می‌شوند.

  • تسهیل در جذب مشتریان

یکی از مزایای CRM برای کلینیک یا مرکز درمانی شناسایی و هدف قرار دادن بیماران بالقوه، ارسال پیام‌های بازاریابی هدفمند و مدیریت روابط با مراجعه کنندگان است. در اینصورت می‌توانید مشتری یا بیماران بالقوه بیشتری را جذب کنید.

افزایش رضایت مشتریان با استفاده از CRM
طبق تحقیقات شرکت Salesforce میزان رضایت بیماران از مراکز درمانی که از CRM استفاده می‌کنند، 12 درصد بیشتر از سایر مراکز درمانی است.
  • افزایش کیفیت خدمات به مشتریان

به کمک CRM می‌توانید به اطلاعات مختلف بیماران دسترسی داشته باشید؛ در اینصورت می‌توانید برای بهبود ارتباط با بیماران، وضعیت آنها را پیگیری یا درباره کیفیت خدمات از آنها نظرسنجی کنید. سپس باتوجه به اطلاعات بدست آمده نقاط ضعف کسب‌وکارتان را شناسایی و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنید.

  • افزایش بهره وری پرسنل

یکی از چالش‌های همیشگی مدیران افزایش بهره‌وری پرسنل است. با CRM می‌توانید برای بسیاری از کاری‌های تکراری، فرآیند تعریف کنید. با اینکار بخش‌ زیادی از اقدامات به شکل خودکار انجام شده و هماهنگی بین واحدها افزایش می‌یابد؛ از طرفی اطلاعات بیماران در واحدهای مختلف قابل بهره‌برداری است. در اینصورت پرسنل شما می‌توانند روی کارهای مهم‌تر تمرکز کنند. اینکار باعث مدیریت زمان و هزینه‌های سازمان شما می‌شود.

  • هماهنگی واحدهای مختلف

ششمین مزیت CRM برای کلینیک یا مرکز درمانی، هماهنگی واحدهای مختلف با یکدیگر است. این هماهنگی بوسیله یکپارچه سازی اطلاعات بیمار در پایگاه داده CRM ایجاد می‌شود. هماهنگی واحدهای مختلف نیز باعث ارائه خدمات سریع‌تر و بهتر به مشتری می‌شود و رضایت آنها را افزایش می‌دهد.

  • دسترسی به سوابق مشتریان

از طریق CRM می‌توانید به کلیه سوابق و تعداد مراجعه مشتریان (بیماران) در عرض چند ثانیه دسترسی داشته باشید. در اینصورت می‌توانید با توجه به سابقه بیمار برای او دارو تجویز کنید یا تصمیمات بهتری برای ارائه خدمات به او بگیرید.

  • خودکارسازی فرآیندها

با CRM بسیاری از فرآیندهای تکراری و زمان‌بر به شکل خودکار انجام می‌شود و دیگر نیازی به تشکیل پرونده‌های کاغذی و بایگانی اسناد و تکمیل فرم‌های تکراری نیست. این موضوع بهره‌وری سازمان و راندمان پرسنل را افزایش داده و در زمان و هزینه بسیار صرفه‌جویی می‌کند.

  • قابلیت ادغام شدن با سایر نرم افزارها

نهمین مزیت CRM برای کلینیک یا مرکز درمانی، قابلیت ادغام شدن با سایر نرم‌افزارهای مورد استفاده در سازمان شما است. در صورتی‌که نرم‌افزارهای شما دارای وب سرویس استاندارد باشند، می‌توانید اطلاعات آنها را با CRM خود یکپارچه کنید. این موضوع باعث مدیریت موثر اطلاعات، ساده‌سازی فرآیندها و ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‌شود. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به برنامه‌های مدیریت منابع انسانی، اتوماسیون اداری، حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، پیامکی، حسابداری و … اشاره کرد.

طبق تحقیقات شرکت Salesforce میزان رضایت بیماران از مراکز درمانی که از CRM استفاده می‌کنند، 12 درصد بیشتر از سایر مراکز درمانی است.  

  • هدفمند کردن کمپین و تبلیغات

از طریق CRM می‌توانید با اطلاعات مربوط به بیماران را به‌طور کامل جمع‌آوری کنید. سپس از این اطلاعات برای هدفمند کردن کمپین‌ها و تبلیغات خود استفاده کنید. در اینصورت می‌توانید هزینه‌های بازاریابی خود را کاهش داده و نتایج بهتری کسب کنید.

افزایش تعداد مشتریان با استفاده از CRM
به گزارش Gartner در کلینیک‌هایی که از CRM استفاده می‌کنند، تعداد مشتری وفادار بیشتر است. یعنی بیماران 23 درصد بیشتر از سایر کلینیک‌ها استفاده از خدمات را به سایرین پیشنهاد می‌کنند.
  • امکان گزارشگری از اطلاعات

آخرین مزیت CRM برای کلینیک یا مرکز درمانی، امکان گزارش‌گیری از اطلاعات موجود در پایگاه داده است. این گزارش‌گیری برای مدیران ارشد برای ارزیابی عملکرد پرسنل مختلف و برنامه‌ریزی‌های بعدی بسیار تاثیرگذار است.

چالش‌های CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی چیست؟

CRM نیز مانند همه نرم‌افزارهای دیگر می‌تواند علاوه بر مزایا، چالش‌هایی داشته باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین چالش‌های CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی را بیان می‌کنیم تا با درنظر گرفتن آنها بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید:

  • هزینه CRM

اولین چالش هزینه‌های خرید، راه‌اندازی، پشتیبانی و … CRM است. در برخی از کلینیک‌های پزشکی و مراکز درمانی این هزینه‌ها ممکن است مقرون‌به‌صرفه نباشد. البته باید این مورد را یک سرمایه‌گذاری بزرگ قلمداد کنید؛ زیرا می‌تواند فروش‌ و درآمد شما را چندین برابر افزایش دهد. اما برای مراکز کوچکتر می‌توانید از CRMهای پایه یا رایگان موجود در اینترنت استفاده کنید.

  • پذیرش کارکنان

برای اینکه CRM به طور موثر اجرا شود، کارکنان شما باید از آن استقبال و استفاده کنند. این موضوع نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به خصوص اگر کارکنان شما با فناوری یا تغییرات جدید راحت برخورد نکنند.

  • سازگاری با فرآیندهای موجود

CRM خریداری شده باید با فرآیندهای موجود در کلینیک یا مرکز درمانی شما سازگار باشد. چنانچه فرآیندهای کاری شما پیچیده است این موضوع می‌تواند به یک چالش اساسی تبدیل شود. برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود در زمان خرید لیست کامل نیازمندی‌های خود یا RFP CRM را برای شرکت فروشنده ارسال کنید. در اینصورت همه فرآیندهای سازمان شما در زمان پیاده‌سازی اجرا می‌شود.

  • امنیت داده‌ها CRM

یکی از مهم‌ترین چالش کلینیک یا مرکز درمانی برای استفاده از نرم‌افزار جدید، امنیت اطلاعات بیماران است؛ زیرا اطلاعات بیماران مانند تاریخچه پزشکی، اطلاعات بیمه، اطلاعات مالی و … بسیار محرمانه هستند. پس کلینیک‌ها و مراکز درمانی باید اقدامات امنیتی لازم را برای محافظت از این داده‌ها انجام دهند و نرم‌افزاری را تهیه کنند که از امنیت داده‌های آن مطمئن باشند.

برگزاری جلسه با کارکنان برای چالش CRM در کلینیک درمانی
برای اینکه بتوانید میزان پذیرش نرم‌افزار را بین کارکنان خود افزایش دهید، باید طی جلسات سازمانی مزایا و میزان صرفه‌جویی در کارهای آنها را بیان کنید.

آشنایی با انواع CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی

CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی نیز مانند سایر کسب‌وکارها در دو مدل ابری و نصبی توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود.

در CRM نصبی، نرم افزار روی سرورهای داخلی شما نصب می‌شود و وظیفه امنیت اطلاعات و نگهداری‌های دوره‌ای آن برعهده پرسنل شما خواهد بود؛ اما در crm تحت وب، نرم‌افزار روی سرورهای شرکت فروشنده نصب شده و وظیفه حفظ، نگهداری و بک‌آپ‌گیری از اطلاعات شما بر عهده آن سازمان خواهد بود.

فرق CRM ابری و نصبی
در صورتی‌که تمایل دارید خارج از محیط کلینیک هم از CRM استفاده کنید و نمی‌توانید هزینه اضافی برای خرید تجهیزات و زیرساخت پرداخت کنید، CRM ابری مناسب شما است.
با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی

ویژگی‌های مهم CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی چیست؟

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی را در ادامه معرفی می‌کنیم:

1. ثبت و ضبط کردن اطلاعات مکالمه بیماران

ثبت و ضبط کردن اطلاعات مکالمه بیماران می‌تواند به شما در بهبود ارتباط با مشتریان بسیار کمک کند. می‌توانید از این اطلاعات در موارد زیر استفاده کنید.  

  • آموزش کارکنان: ضبط مکالمه و اطلاعات تماس بیماران می‌تواند به شما در شناسایی نقاط ضعف کارکنان کمک کند. در اینصورت با برگزاری دوره‌های آموزشی می‌توانید مهارت‌های ارتباطی پرسنل خود را بهبود ببخشید و از بروز اشتباهات جلوگیری کنید.
  • رضایت بیمار: در صورت آموزش به کارکنان، نحوه مکالمه‌های بعدی با بیماران بهبود یافته و رضایت بیماران افزایش می‌یابد..
  • اثبات: ضبط مکالمه بیماران می‌تواند به عنوان مدرکی در صورت بروز اختلاف بین بیمار و کلینیک یا پیگیری درخواست مشتری استفاده شود.

2. ارسال پیامک و ایمیل خودکار

ارسال پیامک و ایمیل خودکار برای بیماران برای پیگیری وضعیت یا یادآوری زمان مراجعه می‌تواند باعث بهبود ارتباط بین بیمار و مرکز درمانی شود. از این پیامک و ایمیل‌ها می‌توانید برای موارد زیر استفاده کنید:

  • یادآوری قرار ملاقات: پیامک و ایمیل خودکار می‌تواند برای یادآوری قرار ملاقات بیماران با پزشک یا چک‌آپ‌های دوره‌ای استفاده شود.
  • آگاهی از وضعیت بیمار: پیامک و ایمیل خودکار می‌تواند برای آگاهی از وضعیت سلامتی یا هشدارهای امنیتی به بیماران کمک کند.
  • تقویت وفاداری بیمار: پیامک و ایمیل خودکار می‌تواند باعث افزایش وفاداری بیماران به کلینیک یا مراکز درمانی شما شود.

3. انجام به‌موقع وظایف و یادآوری

انجام به موقع وظایف و ارسال یادآوری برای پرسنل یکی دیگر از ویژگی‌های CRM است. این ویژگی اغلب برای پیگیری بیماران، مدیریت منابع و افزایش درآمد کلینیک‌ها و مراکز درمانی بسیار اهمیت دارد. می‌توانید برای فعالیت‌های مختلف یادآوری تنظیم کنید تا در موعد مقرر موضوع به کارکنان شما یادآوری و بیمار پیگیری شود. این ویژگی نیز می‌تواند در افزایش درآمد و وفاداری مشتریان به کسب‌وکار شما بسیار تاثیرگذار باشد.

4. ایجاد پرونده الکترونیک برای بیماران

چهارمین ویژگی مهم CRM برای کلینیک‌های پزشکی و مراکز درمانی، امکان ایجاد پرونده الکترونیک برای بیماران است. در اینصورت اطلاعات کامل سلامت بیماران به طورکامل در بستری ایمن ذخیره و مدیریت می‌شود. این اطلاعات می‌تواند در بهبود کیفیت مراقبت‌ها، کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف کاغذ، مدیریت زمان پرسنل در ارتباط با بیماران بسیار تاثیرگذار باشد.

 5. گروه بندی بیماران

گروه بندی بیماران می‌تواند به شما در ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به مشتریان کمک کند. این کار اغلب به دلایلی چون افزایش رضایت بیماران، کاهش‌ هزینه‌ها، طراحی کمپین‌های بازاریابی و فروش موفق و … تاثیرگذار است.

اینفوگرافیک ویژگی‌های CRM برای کلینیک درمانی
در تصویر بالا برخی از ویژگی‌های CRM برای کلینیک درمانی قابل مشاهده است.

نکات مهم برای انتخاب CRM مناسب برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی

خریدن بهترین نرم افزار crm برای کلینیک‌ها و مراکز درمانی گاهی بسیار دشوار است و حساسیت زیادی دارد. در ادامه برخی از نکات مهم برای انتخاب مناسب‌ترین نرم‌افزار را بیان می‌کنیم:

  • ویژگی‌های crm انتخابی را با نیازهای کلینیک یا مرکز درمانی خود مقایسه کنید. سعی کنید crm را انتخاب کنید که متناسب با اندازه و ساختار، نوع خدمات، تعداد بیماران، بودجه و … باشد.
  • قیمت نهایی محصول و قیمت‌های پشتیبانی و خرید تجهیزات اضافه را به دقت اندازه‌گیری کنید.
  • از میزان امنیتی که برای اطلاعات شما گذاشته می‌شود، مطمئن باشید؛ زیرا ممکن است از دیتاهای شما و بیماران‌تان سوء استفاده شود.
  • سعی کنید CRM را از شرکتی بخرید که پشتیبانی خوب و متنوعی را توسط کارشناسان حرفه‌ای ارائه دهند.
  • بهتر است قبل از خرید از نسخه دمو آزمایشی نرم‌افزار استفاده کنید تا با محیط آن و برخی از قابلیت‌های پایه‌ای که به شما ارائه می‌دهد، آشنا شوید.
مقایسه CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی
برای اینکه بتوانید مقایسه دقیقی از نرم‌افزارها داشته باشید باید ویژگی‌های آنها را بدانید و از نسخه آزمایشی آنها استفاده کنید.

پیاده سازی CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی چگونه است؟

پس از انتخاب و خرید، پیاده سازی CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی مهم‌ترین بخش اجرای پروژه است؛ زیرا در صورتی‌که بدرستی انجام نشود، نمی‌توانید از تمامی قابلیت‌های آن استفاده کنید. حتی در برخی مواقع نیازهای سازمان بخوبی برطرف نشده و شرکت‌ها به فکر تعویض نرم‌افزار خود می‌افتند. برای اینکه پیاده‌سازی با موفقیت انجام شود پیشنهاد می‌کنیم مراحل زیر را طی کنید:

  • قبل از پیاده‌سازی یک لیست از دغدغه‌ها و نیازهای کسب‌وکارتان آماده کنید تا در زمان پیاده‌سازی همه آنها اجرا شود.
  • برای تمامی کارها که در کلینیک یا مراکز درمانی شما انجام می‌شود یک فرآیند تعریف کنید و از کارشناس شرکت بخواهید همه آنها را پیاده‌سازی کند.
  • پس از پیاده‌سازی از هر فرآیند یک مورد تستی اجرا کنید تا از درست کار کردن آن مطمئن شوید.
  • برای نحوه کار با CRM برای پرسنل خود دوره آموزشی بگذارید یا داکیومنت‌های مرتبط با آن تولید کنید.

آنچه درباره CRM کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی آموختیم

در این مقاله با اهمیت، کاربرد، مزایا و چالش‌ها، ویژگی‌ها، انواع و نکات مهم برای خرید و پیاده سازی CRM برای کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی آشنا شدیم. همچنین دانستیم  crm ابزاری مفید و حتی ضروری برای مراکز درمانی و کلینیک‌ها است که می‌تواند باعث سریع شدن پیگیری و ارتباطات با مشتریان شود. چنانچهCRM مناسبی را انتخاب کنید که بتواند نیازهای شما را بدرستی پاسخ دهد، حتی این نرم‌افزار می‌تواند در افزایش فروش و جلب رضایت مشتریان موثر باشد. علاوه بر مراکز درمانی این نرم‌افزار در بسیاری از کسب و کارهای دیگر نیز کاربرد دارد که توضیحات جامع‌تر را می‌توانید در مقاله «نرم افزار CRM برای مدیریت ارتباط با مشتریان در انواع کسب و کار چه راهکاری دارد» مطالعه کنید. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نرم افزار CRM و دریافت کاتالوگ یا نسخه دمو رایگان می‌توانید در این صفحه درخواست مشاوره‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591983 تماس بگیرید.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا