به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

BPMS چیست و چه مزایایی دارد؟

BPMS چیست

در دنیای پرشتاب امروز، چابکی و نظم، کلید طلایی موفقیت هر کسب­‌وکاری است. تصور کنید که بتوانید با فشردن یک دکمه، فرآیندهایتان را به طور خودکار اجرا کنید؛ گزارش‌های دقیقی از عملکرد آنها دریافت کرده و در کمترین زمان ممکن به نیازهای مشتریانتان پاسخ دهید. اینجاست که سیستم مدیریت فرآیندهای کسب‌­و­کار یا BPMS به عنوان یک راهکار قدرتمند، به کمک شما می‌آید. در این مقاله فالنیک قصد داریم به شما بگوییم BPMS چیست، چه مزایایی و کاربردی برای کسب­‌و­کار شما دارد، انواع آن کدام است و چطور بهترین BPMS را انتخاب کنید. پس با ما  در ادامه همراه باشید تا با دنیای شگفت‌انگیز BPMS آشنا شوید و کلید طلایی نظم و چابکی را به کسب­‌و­کارتان هدیه دهید.

نرم افزار crm مایکروسافت
نرم افزار crm به شما در افزایش فروش، مدیریت کردن اطلاعات کسب و کار، تحلیل اطلاعات و گزارشگیری کمک می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره یا خرید crm می‌توانید با کارشناسان نرم افزار CRM مایکروسافت در ارتباط باشید.
نرم افزار crm مایکروسافتتماس تلفنی

BPMS چیست؟

عبارت BPMS مخفف “Business Process Management Software” یا “Business Process Management System”  است. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا فرآیندهای  و مشکلات کسب­‌وکارتان را شناسایی و بهبود ببخشید، هزینه را کاهش و راندمان پرسنل را بالا ببرید. این نرم­‌افزار بر مدل­سازی، اتوماسیون، سنجش و تحلیل عملکرد فرآیندها تمرکز دارد.

تفاوت crm و BPMS چیست؟

BPMS روی فرآیندهای داخلی سازمان و نرم افزار crm بر تعاملات و روابط خارجی سازمان تمرکز دارند. در صورتیکه از یک BPMS و crm استاندارد استفاده کنید، امکان یکپارچه سازی این دو نرم‌­­افزار با یکدیگر وجود دارد. در بسیاری از crmها ماژولی تحت عنوان BPMS وجود دارد که با خرید و پیاده سازی آن می‌توانید به همه قابلیت‌های BPMS دسترسی داشته باشید. پس می‌­توانید با ادغام این دو نرم‌­افزار موارد زیر را بدست آورید:

  • اطلاعات مربوط به مشتریان را یکپارچه و خدمات بهتری به آنها ارائه دهید.
  • فرآیند پیگیری و رسیدگی به مشتریان را خودکار کرده و زمان و بهره­وری پرسنل را مدیریت کنید.
  • تصمیم­‌های آگاهانه و بهتری برای کسب‌­وکارتان بگیرید.
  • فرآیند فروش خود را به بهترین شکل مدیریت کنید.
فرق crm و BPMS چیست
در برخی از نرم‌­افزارها BPMS می‌­تواند جزئی از CRM باشد و در برخی دیگر کاملا متفاوت است.

BPMS یا سیستم مدیریت فرآیندهای کسب­‌و­کار، نرم‌افزاری است که به شما کمک می‌کند تا فرآیندهای مختلف سازمانتان را به شکل منظم و کارآمد طراحی، اجرا، نظارت و بهینه‌سازی کنید.

انواع BPMS چیست؟

BPMSها را می‌توان بر اساس معیارهای مختلف دسته‌بندی کرد. در ادامه به برخی از رایج‌ترین دسته‌بندی‌های BPMS اشاره می‌کنیم:

نوع دسته بندی BPMSنام BPMSکاربرد
بر اساس نوع فرآیندBPMS عملیاتیبرای خودکارسازی وظایف تکراری و روزمره در فرآیندهای عملیاتی مانند تولید، سفارش و خدمات مشتریان استفاده می‌شود.
BPMS استراتژیکبرای مدیریت فرآیندهای پیچیده و بلندمدت کسب­‌وکار مانند توسعه محصول، برنامه‌ریزی استراتژیک و … کاربرد دارد.
BPMS ترکیبیبرای مدیریت هر دو نوع فرآیند عملیاتی و استراتژیک استفاده می‌شوند.
بر اساس نوع مدل سازیBPMS مبتنی بر کداز کدهای برنامه­نویسی برای مدل­سازی فرآیندها استفاده می‌کند.
BPMS مبتنی بر نموداراز نمودارهای بصری برای مدل­سازی فرآیندها استفاده می‌کند.
BPMS ترکیبیاز هر دو روش نمودار و کد برای مدل‌سازی فرآیندها استفاده می‌کند.
بر اساس نوع استقرارBPMS On-Premiseدر محل سازمان نصب شده و قابل اجرا است.
BPMS Cloud-Basedدر فضای ابری ارائه شده و از هر نقطه جهان با هر دستگاهی قابل استفاده است.
BPMS ترکیبی از هر دو روش On-Premise و Cloud-Based استفاده می‌کند.
بر اساس قیمتBPMS Open Sourceرایگان با کدمنبع باز ارائه می‌شود.
BPMS Proprietaryرایگان نیست و باید برای استفاده از آن هزینه پرداخت کنید.

مزایای BPMS چیست؟

BPMS یا سیستم مدیریت فرآیندهای کسب­‌و­کار، نرم‌افزاری است که به شما کمک می‌کند تا فرآیندهای مختلف سازمانتان را به شکل منظم و کارآمد طراحی، اجرا، نظارت و بهینه‌سازی کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای  BPMS را بیان می‌کنیم: 

افزایش راندمان و بهره­وری:

BPMS وظایف تکراری و دستی را خودکارسازی (اتوماسیون) کرده و در  زمان و هزینه بسیار صرفه‌جویی می‌کند. همچنین فرآیندها، گلوگاه‌ها و نقاط ضعف را شناسایی و رفع می‌کند و گردش کار فرآیندها را بهبود بخشیده و باعث افزایش سرعت و راندمان پرسنل می‌شود.

کاهش هزینه‌های سازمان:

با حذف وظایف تکراری و دستی، می‌­توانید از منابع انسانی خود کارآمدتر استفاده ‌کنید یعنی به آنها فعالیت­های مهم­تر سازمان را بسپارید. در اینصورت خطاهای انسانی کاهش، راندمان افزایش یافته و هزینه­‌های عملیاتی کلی در سازمان کم می‌­شود.

افزایش کیفیت خدمات:

با ارائه خدمات منظم، دقیق، با سرعت بالا و … می­‌توانید خدمات باکیفیت­تری را به مشتریان ارائه کرده و رضایت مشتریان آنها را افزایش دهید.

افزایش انطباق با قوانین و مقررات:

در BPMS تمامی فرآیندها مستندسازی می­‌شود؛ در نتیجه می­‌توانید اطمینان حاصل ‌کنید که آنها با قوانین و مقررات مربوطه مطابقت دارند. در اینصورت حتی از بوجود آمدن تخلفات نیز می‌­توانید جلوگیری کنید.

افزایش شفافیت و نظارت بر فرآیندها:

با تجزیه و تحلیل داده‌ها و گزارش­گیری دقیق، می‌توانید به طور کامل از عملکرد فرآیندهای خود آگاه شوید. همچنین براحتی امکان شناسایی نقاط ضعف و قوت را دارید و می­توانید دائم آنها را بهبود ببخشید.

افزایش چابکی و سرعت پاسخگویی به نیازهای مشتریان:

  • با خودکار شدن فرآیندهای تکراری و وقت­گیر، می‌توانید به سرعت نیازهای مشتریان را پاسخ دهید. همچنین می‌توانید از مراحل مختلف ارتباط با مشتریان یا نیازهای آنها گزارش بگیرید و داده­‌ها را تحلیل کنید تا خدمات بهتری به آنها ارائه دهید.
  • با بهبود گردش کار، می‌توانید فرآیندها را سریع‌تر و کارآمدتر کنید.
پیشنهاد مطالعه

بهبود تصمیم‌گیری:

  • با تجزیه و تحلیل داده‌ها، می‌توانید اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی برای تصمیم‌گیری به دست آورید. سپس برای ادامه کارها یا هدف­های بعدی سازمان، برنامه­ریزی کنید تا فروش و درآمد خود را افزایش دهید. همچنین با مدل‌سازی فرآیندها، می‌توانید سناریوهای مختلف را شبیه‌سازی و بهترین راه‌حل را انتخاب کنید.

افزایش نوآوری:

با خودکارشدن وظایف تکراری، کارکنان شما زمان و انرژی بیشتری برای خلاقیت در انجام کارها خواهند داشت. همچنین با تجزیه و تحلیل داده‌ها، می‌توانید فرصت‌های جدیدی برای نوآوری پیدا کنید.

افزایش رضایت کارکنان:

  • با خودکارسازی وظایف تکراری، کارکنان شما از انجام کارهای خسته‌کننده و طاقت‌فرسا رها می‌شوند.
  • با ارائه خدمات به طور منظم و کارآمد، رضایت مشتریان افزایش یافته و کارکنان شما انگیزه بیشتری برای کار خواهند داشت و کارکنان شما شادتر می‌­شود.

افزایش سهم بازار:

با افزایش راندمان و بهره‌وری، می‌توانید محصولات و خدمات خود را با قیمت‌های رقابتی‌تر به بازار عرضه کنید. همچنین با افزایش کیفیت خدمات، رضایت مشتریان افزایش یافته و آنها تبدیل به مشتریان وفادار می‌­شوند. از طرفی راحت­تر می‌توانید کمپین­های فروش و بازاریابی را اجرایی کنید. همچنین می‌­توانید نیازهای مشتریان را به سرعت شناسایی کرده، برای آنها برنامه­ریزی کنید و از رقبا پیشی بگیرید.

افزایش هوش عملیاتی:

با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به فرآیندها، می‌توانید به اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد آنها دست پیدا کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تر و بهتر برای کسب و کار خود بگیرید.

کنترل دسترسی به اطلاعات پرسنل:

با استفاده از BPMS  می‌توانید سطوح دسترسی مختلفی برای کاربران تعریف کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از اطلاعات محرمانه سازمان­تان محافظت کنید.

BPMS یا سیستم مدیریت فرآیندهای کسب­و­کار، نرم‌افزاری است که به شما کمک می‌کند تا فرآیندهای مختلف سازمانتان را به شکل منظم و کارآمد طراحی، اجرا، نظارت و بهینه‌سازی کنید.

BPMS چه کاربردی در کسب‌­وکار دارد؟

BPMS علاوه بر مزایای اعلام شده در بالا می­‌تواند کاربردهای دیگری نیز در واحدهای سازمانی یا صنایع مختلف داشته باشد که در ادامه برخی از آنها را بیان می­‌کنیم:

  • مدیریت فرآیندهای فروش و بازاریابی
  • مدیریت زنجیره تامین
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت خدمات مشتریان
  • برنامه‌ریزی تولید
  • کنترل کیفیت
  • نگهداری و تعمیرات
  • مدیریت حساب‌ها و پرونده‌­های مشتریان
  • مدیریت صورت‌حساب مشتریان
  • مدیریت سفارشات
  • مدیریت موجودی
  • مدیریت خدمات مشتری
  • جمع‌آوری مالیات
اینفوگرافیک کاربرد BPMS در کسب و کارها
برخی از مهم­ترین کاربردهای BPMS در کسب و کارها در اینفوگرافیک بالا مشخص شده است.

ویژگی­های BPMS مناسب برای کسب­‌وکارها چیست؟

در ادامه به سوال ویژگی BPMS چیست پاسخ می­‌دهیم. با دانستن این نکات و بررسی آنها در نرم‌­افزارهای موجود می­‌توانید گزینه­‌های بهتر را انتخاب کنید.

ابزارهای بصری قدرتمند

در BPMSها باید نمایش بصری فرآیندها برای کاربران بسیار ساده و قابل درک و تحلیل باشد. همچنین باید استفاده و کاربری آن بسیار ساده بوده و تجربه مطلوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

طراحی فرم‌های آسان

طراحی فرم‌ها بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، سرعت و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد پس بهتر است BPMS این قابلیت را داشته باشد و در صورت نیاز بتوانید فرم­ها و نحوه طراحی­ها را تغییر دهید.

تفویض دسترسی‌های دقیق

سومین ویژگی مهم BPMS امکان تعیین دسترسی در نرم‌­افزار است. این دسترسی­ها می­‌تواند بر اساس سمت سازمانی، وظایف و اختیارات هر فرد، امنیت و نظم سیستم باشد.

پشتیبانی از موبایل

چنانچه BPMS انتخابی شما قابلیت پشتیبانی از موبایل را داشته باشد، می‌­توانید همیشه و در هر مکانی به اطلاعات مدنظر خود دسترسی داشته باشید. همچنین با پیگیری لحظه­ای کارها می­‌توانید راندمان و چابکی را افزایش دهید.

کاربری روان و بدون دردسر

عملکرد روان و بدون هنگ کردن، تجربه کاربری مطلوبی را به ارمغان می‌آورد پس یکی از ویژگی­های کلیدی BPMS است. بهترین نرم‌­افزارهای مدیریت فرآیند می­‌توانند همزمان اطلاعات و پردازش­های کاربران زیادی را بدون کندی و هنگ کردن پاسخ بدهند.

دیگر ویژگی‌های کلیدی برای نرم‌­افزار BPMS عبارتند از:

  • سهولت ورود به نرم‌­افزار BPMS
  • هماهنگی با سایر نرم‌افزارهای سازمانی
  • گزارش‌دهی و تحلیل داده‌ها
  • قابلیت استفاده در سطح وسیع
  • معیارهای سنجش عملکرد
  • قابلیت اشتراک‌گذاری اطلاعات بین کاربران مختلف
  • قابلیت توسعه­‌پذیری با رشد سازمان
کار مدیران ارشد با نرم افزار BPMS
BPMS ابزاری قدرتمند برای مدیران ارشد سازمان‌ها است که به آنها کمک می‌کند تا به اهداف استراتژیک خود دست پیدا کنند.

چطور بهترین BPMS را انتخاب و خریداری کنیم؟

بهترین BPMS چیست؟ اگر سوال شما هم برای خرید BPMS این است باید ابتدا به سوالات زیر به دقت پاسخ دهید تا بتوانید بهترین نرم‌­افزار را مطابق با نیازهای کسب‌­وکارتان خریداری کنید:

  • چه فرآیندهایی را می‌خواهید با BPMS خودکارسازی کنید؟
  • چه قابلیت‌هایی برای BPMS شما ضروری است؟
  • بودجه‌ای برای BPMS خود در نظر گرفته‌اید، چقدر است؟
  • می‌­خواهید BPMS به چه شکل مدل‌سازی فرآیندی را انجام دهد؟

سپس باید از بین BPMS های موجود در بازار تحقیق و گزینه­‌های مختلف را با یکدیگر بررسی کنید. در صورت امکان از نسخه آزمایشی آن استفاده کرده و با مشاوره و کارشناسان این حوزه صحبت کنید و ویژگی‌­های مدنظر خود را بگویید؛ سپس با توجه به بودجه خود و پاسخ دهی به سوالات زیر می‌­توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  • BPMS چه قابلیت‌های خودکارسازی را به شما ارائه می­‌دهد؟
  • BPMS چه ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ای دارد؟
  • چه گزارش‌هایی را می‌توانید از BPMS استخراج کنید؟
  • آیا رابط کاربری BPMS کاربرپسند است؟
  • آیا آموزش‌های کافی برای BPMS ارائه می‌شود؟
  • پشتیبانی فنی BPMS چگونه است؟
  • هزینه خرید BPMS چقدر است؟
  • هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی BPMS چقدر است؟
  • BPMS تا چه اندازه می‌تواند با رشد کسب و کار شما مقیاس‌بندی شود؟
  • آیا BPMS می‌تواند نیازهای آینده شما را برآورده کند؟

آنچه درباره BPMS آموختیم

در این مطلب ابتدا با تعریف BPMS چیست آشنا شدیم، سپس تفاوت نرم افزار crm و BPMS، مزایا، کاربرد و ویژگی‌های مهم BPMS را بیان و در پایان نحوه انتخاب بهترین BPMS را به شما معرفی کردیم. حالا می­‌توانید باتوجه به نیازهای کسب‌­وکارتان بهترین BPMS را انتخاب و نظم و چابکی را به کسب و کار خود هدیه دهید و به اهدافتان دست پیدا کنید. چنانچه برای انتخاب BPMS یا crm نیاز به مشاوره دارید، می­‌توانید با شماره 02154591983 تماس بگیرید. کارشناسان ما راهنمایی­‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌­دهند.

نرم افزار crm مایکروسافت
نرم افزار crm به شما در افزایش فروش، مدیریت کردن اطلاعات کسب و کار، تحلیل اطلاعات و گزارشگیری کمک می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره یا خرید crm می‌توانید با کارشناسان نرم افزار CRM مایکروسافت در ارتباط باشید.
نرم افزار crm مایکروسافتتماس تلفنی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا