به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

تفاوت CRM با BPM ؛ کدام نرم افزار برای شما مناسب است؟

تفاوت CRM با BPM
  • با گسترش روزافزون رقابت در دنیای کسب­و­کار، استفاده از ابزارهای مناسب برای بهبود کارایی و افزایش سودآوری بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. دو نرم افزار CRM و BPM از جمله ابزارهای پرکاربردی هستند که هر کدام مزایا و کاربردهای منحصر­به­فردی دارند.
  • اما تفاوت CRM با BPM چیست و کدام برای کسب­وکار شما مناسب است؟ انتخاب بین CRM و BPM برای اکثر شرکت­ها چالش برانگیز است، به خصوص اگر با تفاوت­های این دو نرم افزار آشنا نباشید.

در این مقاله به بررسی جامع تفاوت­های CRM و BPM می پردازیم تا به شما در انتخاب بهترین نرم افزار برای کسب­و­کارتان کمک کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
نرم افزار CRMمشاوره تلفنی

تفاوت CRM با BPM از نظر ویژگی­های مختلف

در ابتدا برای مشخص شدن تفاوت CRM با BPM باید با تعریف کلی و کاربرد این دو نرم­افزار آشنا شویم:

CRM چیست؟

CRM مخفف عبارت (Customer Relationship Management) به معنی (مدیریت ارتباط با مشتری) است. این نرم­افزار یک ابزار بسیار کاربردی برای مدیریت تعاملات، ارتباطات و افزایش رضایت مشتریان، افزایش فروش، کاهش هزینه­‌ها و … است.

به کمک این نرم­افزار می­توانید فرآیندهای مربوط به فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان را مدیریت کنید و در صورت لزون آنها را بهبود ببخشید.

برای اطلاعات بیشتر درباره این ابزار می­توانید مقاله­های « Crm چیست؟» و « نرم افزار crm چیست؟» را مطالعه کنید یا با شماره 02154591983 تماس بگیرید.

BPM چیست؟

BPM مخفف عبارت (Business Process Management) به معنی (مدیریت فرآیندهای کسب­و­کار) است. به کمک این نرم­افزار می­توانید یک رویکرد نظام‌مند برای تعریف، طراحی، اجرا، نظارت و بهبود فرآیندهای کسب­و­کار پیاده­سازی کنید. هدف از BPM، افزایش کارایی، اثربخشی و انعطاف‌پذیری فرآیندها و در نهایت ارتقای عملکرد کلی سازمان است. در مقاله « BPMS چیست و چه مزایایی دارد؟ » درباره ویژگی­های کلی این نرم­افزار بیشتر توضیح داده شده است.

اطلاعات بیشتر: BPMS چیست و چه مزایایی دارد؟

در ادامه به صورت خلاصه مهم­ترین نکات و تفاوت CRM با BPM را به صورت خلاصه بیان می­کنیم:

تفاوت CRM با BPM از نظر قابلیت­ها

CRM  اغلب شامل ابزارهایی برای مدیریت تماس ها، ردیابی سرنخ­ها، خدمات مشتری، بازاریابی و اتوماسیون وظایف مرتبط با مشتری است؛ اما BPM  شامل ابزارهایی برای مدل سازی فرآیند، تجزیه و تحلیل داده­ها، اتوماسیون وظایف، مدیریت گردش کار و پایش عملکرد فرآیندها است.

تمرکز فعالیت­های نرم­افزار

  • CRM روی تعاملات با مشتریان تمرکز دارد و به شما کمک می کند تا روابط قوی­تری با مشتریان خود ایجاد، آنها را حفظ  و سرنخ­های جدید ایجاد کنید در نهایت سودآوری خود را افزایش دهید؛ اما BPM
  • روی فرآیندهای داخلی سازمان تمرکز دارد و به شما کمک می کند تا فرآیندهای خود را بهینه کنید، کارایی و اثربخشی آنها را افزایش دهید و در نهایت به اهداف خود برسید.
مزایای bpm برای کسب­وکارها
در تصویر بالا برخی از مزایای bpm برای کسب­وکارها بیان شده است.

کاربرد CRM و BPM در واحدهای مختلف سازمان

  • CRM بیشتر در واحدهای فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان کاربرد دارد؛ اما BMP در تمام واحدهای سازمان مثل واحد اداری، مالی، منابع انسانی، خدمات، تولید و … قابل استفاده است.

تفاوت CRM با BPM  از نظر قیمت

  • با توجه به پیچیدگی و گستردگی نرم­افزار BPM، قیمت آن نیز به نسبت CRMها بالاتر است و پیاده­سازی آنها نیز به مهارت بالا نیاز دارد. در غیر اینصورت ممکن است به مشکل خورده و پروژه را با شکست روبرو کند.

تفاوت CRM با BPM  از نظر نوع داده­ها

  • در CRM داده­ها اغلب مربوط به مشتریان و تعاملات خارجی سازمان مانند اطلاعات مشتریان، تماس­ها، تاریخچه تعاملات، سوابق خرید و … است؛ اما داده­ها درBPM  اغلب مربوط به اطلاعات داخلی سازمان مانند هزینه­ها، منابع موجود، تعداد فرآیندها، زمان انجام وظایف و … است.

تفاوت CRM با BPM از نظر مقیاس پذیری

  • CRM ها را اغلب به­راحتی می­توانید در سازمان­های مختلف کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس پذیر کنید؛ اما مقیاس پذیری BPM مقداری دشوارتر است و برای برخی از سازمان­ها برای مثال سازمان­های کوچک مناسب و مقرون­به صرفه نیست.
مزایای CRM برای کسب­وکارها
در تصویر بالا برخی از مزایای CRM برای کسب­وکارها بیان شده است.

انتخاب بین CRM و BPM به نیازها و اهداف کسب­و­کار شما بستگی دارد.

راهنمای انتخاب بین CRM و BPM

حال که با کاربرد و مزایا و تفاوت­های این دو نرم­افزار آشنا شدید باید بدانید که کدام یک برای کسب­وکار شما مناسب است. انتخاب بین CRM و BPM به نیازها و اهداف کسب­و­کار شما بستگی دارد. در ادامه نکات مهمی برای راهنمای انتخاب بین این دو نرم­افزار آورده شده است:

  • اگر در تعاملات بیرونی خود چالش داری و می­خواهید تعاملات با مشتریان را بهبود دهید، CRM گزینه مناسبی برای شما است؛ اما در صورتی­که به­دنبال بهبود فرآیندهای داخلی سازمان هستید باید BPMS را انتخاب کنید.
  • اگر بودجه شما محدود است و نمی­توانید هزینه زیادی پرداخت کنید CRM نسبت به BPM مناسب­تر خواهد بود.
  • اگر بدنبال نرم­افزاری هستید که فرآیند نصب و پیاده­سازی ساده­تری داشته باشد، CRM مناسب­تر خواهد بود.
  • اگر سازمان شما در حال توسعه است و در آینده جزء شرکت­های بزرگ و متوسط می­شود؛ BPM گزینه مناسب­تری برای شما خواهد بود.

مراحل خرید CRM و BPM

قبل از خرید CRM و BPM بهتر است علاوه بر نکات بالا، موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. ابتدا نیازهای کسب­وکار خودتان را به شکل دقیق مشخص کنید.
  2. شما بودجه سازمان برای خرید، پشتیبانی، نگهداری و پیاده­سازی نرم­افزار را تعیین کنید.
  3. نرم­افزارهای مختلف و قابلیت­های آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.
  4. از کارشناسان فنی در این حوزه مشورت بگیرید.
  5. نظرات مختلف کاربران را درباره نرم­افزار انتخابی خود مطالعه کنید.
  6. از نسخه آزمایشی نرم­افزار استفاده کرده و در صورت برآورده کردن نیازها، نرم­افزار را بخرید.
انتخاب بین CRM و BPM
برای انتخاب درست بین CRM با  BPMباید نیازها و اهداف کسب­و­کار خود را به طور دقیق شناسایی کنید.

آیا میتوان CRM را با BPM ادغام کرد؟

بله، ادغام CRM و BPM نه تنها امکان پذیر است، بلکه می­تواند مزایای قابل توجهی برای کسب­و­کار شما به همراه داشته باشد که از جمله آنها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

دید 360 درجه از مشتریان

با ادغام این دو سیستم، می­توانید اطلاعات کاملی از مشتریان خود، از جمله تعاملات آنها با شما، رفتار خرید آنها و فرآیندهای مرتبط با آنها را در یکجا مشاهده کنید.

بهبود کارایی

با اتوماتیک شدن وظایف و فرآیندهای مرتبط با مشتری، می­توانید در زمان و هزینه­های خود صرفه جویی کنید.

افزایش رضایت مشتری

با ارائه خدمات بهتر و سفارشی به مشتریان، می­توانید رضایت آنها را افزایش دهید.

افزایش فروش

با ادغام شدن اطلاعات CRM و BPM می­توانید فرصت­های جدید را شناسایی و فرآیندهای بازاریابی و فروش خود را بهبود داده و محصولاتتان را راحت­تر در حجم بالا بفروشید.

آنچه درباره تفاوت CRM با BPM آموختیم

در این مقاله با تفاوت CRM با BPM از نظر تعریف و ویژگی­های مختلف این دو نرم­افزار آشنا شده و دانستید برای انتخاب بین تفاوت CRM با BPM باید به چه نکاتی دقت کنید. چنانچه با وجود این اطلاعات درباره سایر ویژگی­ها و امکانات این دو نرم­افزار سوال دارید یا می­خواهید بدانید کدام یک مناسب کسب­وکار شماست؛ می­توانید در این صفحه روی کلمه نرم افزار CRM کلیک کرده و درخواست مشاوره­تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591983 تماس بگیرید. کارشناسان ما تمامی راهنمایی­های لازم برای خرید نرم­افزار را به رایگان در اختیارتان قرار می­دهند.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
نرم افزار CRMمشاوره تلفنی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا