به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

راهنمای خرید CRM؛ قبل از انتخاب و خرید crm این نکات را بدانید

راهنمای خرید CRM

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در اردیبهشت 1400 نوشته شده بود و در تیر 1403 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

درست مانند یک ناخدای ماهر که برای هدایت کشتی خود به قطب‌نما نیاز دارد، شما نیز برای هدایت کسب­‌و­کار خود به ابزارهای مختلفی نیاز دارید؛ یکی از مهم‌­ترین این ابزارها در کسب‌­وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ، crm است. در این مقاله فالنیک راهنمای خرید crm را جمع آوری کرده‌­ایم تا به شما کمک کند با دیدی روشن بهترین نرم افزار crm را انتخاب کنید.

در این مطلب درباره ویژگی‌­های crmهای مختلف صحبت می­‌کنیم؛ اما اگر تمایل دارید درباره CRM مایکروسافت که همواره جزء برترین نرم‌افزارها در سراسر جهان بوده و میلیون‌ها کاربر دارد، اطلاعات بیشتری بدست آورید یا از دموی رایگان استفاده کنید؛ کافیست در این صفحه سفارش­تان را ثبت کنید یا با شماره 0218363 تماس بگیرید.

مایکروسافت CRM را رایگان امتحان کنید!
با استفاده از دموی رایگان مایکروسافت CRM ویژگی‌های این نرم افزار را بررسی کرده و سپس برای خرید آن اقدام کنید.
دموی رایگان مایکروسافت CRMتماس بگیرید

نشانه هایی که نیاز به crm دارید

امروزه حدود 90 درصد شرکت­‌ها در سراسر جهان از crm برای مدیریت کردن ارتباطات با مشتریان­شان استفاده می­‌کنند. اما برخی تصور می‌کنند که این نرم افزار برایشان کاربردی ندارد به همین دلیل در ادامه برخی از چالش­‌هایی که اکثر کسب‌وکارها با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند با crm برطرف می­‌شوند را بیان می‌کنیم:

  • کم کردن هزینه جذب فرصت و مشتریان جدید
  • افزایش رضایتمندی مشتریان
  • افزایش وفاداری مشتریان و خرید مجدد آنها
  • افزایش نرخ تبدیل فرصت‌­ها به مشتریان
  • یکپارچه شدن فعالیت­‌های تیم فروش و بازاریابی
  • اتوماتیک شدن کارهای تکراری
  • کاهش خطاهای انسانی در پیگیری امور
  • زمان­بندی فعالیت­‌های پیگیری مشتریان
  • مستند سازی روال­‌ها و گردش کارهای سازمان
  • پیگیری موثر سرنخ‌­های تجاری
  • یکپارچه شدن تمامی اطلاعات مشتریان در یک فضا
  • افزایش راه­‌های ارتباطی با مشتریان
  • گزارش گیری و ارزیابی عملکرد پرسنل
  • دیدکامل از تمامی فعالیت‌­های اجرایی سازمان و میزان فروش محصولات

اهمیت خرید crm مناسب کسب و کار چیست؟

یکی از مهم‌ترین موارد در راهنمای خرید crm دلایل اهمیت داشتن crm در کسب و کارهای مختلف است. از طرفی باتوجه به اینکه امروزه شرکت­‌های مختلف داخلی و خارجی crm می­‌فروشند؛ انتخاب بهترین گزینه برای شما کار سختی خواهد بود.

در صورتی‌که crm مناسبی برای کسب و کار خود انتخاب نکنید، این نرم افزار نمی‌­تواند تمامی نیازهای شما را پاسخ داده و مجبور هستید از چند نرم افزار همزمان استفاده کرده یا باید آن را با نرم افزار جدید جایگزین کنید. این مسئله باعث هدر رفتن زمان و بودجه‌های سازمان می‌شود.

برای اینکه با اهمیت این موضوع آشنا شوید بهتر است می‌توانید مقاله «به چه دلیل شرکت ها نرم افزار CRM خود را تغییر می‌دهند؟» را مطالعه کنید.

خرید Crm برای چه صنایع و کسب ­وکارهایی مهم است؟

Crm برای انواع کسب‌­وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ در هر صنعتی نیاز است؛ زیرا این نرم افزار می‌­تواند به شما در افزایش درآمد و کاهش هزینه‌­های سازمان کمک کند. در مقاله « Crm مناسب کسب و کارها» برخی از مهم‌ترین کسب و کارها را بیان کرده و اهمیت crm در آنها را اعلام کرده‌ایم؛ اما در این قسمت برخی از پرکاربردترین صنایع و کسب­‌وکارها که از crm استفاده می‌کنند را اعلام می‌کنیم.

  • شرکت­‌های تولید و صنعتی
  • شرکت‌­های بازرگانی
  • استارت آپ­‌ها و کسب­‌وکارهای کوچک
  • املاک
  • آموزشگاه­‌ها
  • شرکت‌­های حوزه IT
  • کلینیک­‌های زیبایی
  • آژانس تبلیغاتی
  • شرکت­‌های ساختمانی
  • شرکت‌­های بیمه
  • شرکت‌­های خدماتی و تعمیراتی
  • شرکت­‌های گردشگری

14 سوالی که باید قبل از خرید crm بپرسید

سوالات کاربران درباره crm نیز یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها در راهنمای خرید crm است؛ زیرا اگر سوال‌ها بدرستی یا کامل پرسیده نشوند. ممکن است نرم افزار اشتباهی را بخرید. در این بخش لیست سوالات مهم یا همان ویژگی‌های crm مناسب کسب‌وکارها را بیان کرده‌ایم. اما برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله « 43 سوالی که باید قبل از خرید CRM بپرسید» را مطالعه کنید.

1- آیا این crm نیازهای اصلی کسب و کارتان را برطرف می‌کند؟

برای شرکت‌هایی که در مسیر تهیه و خریدcrm هستند، بسیار مهم است که قبل از خرید با نیازهای خود آشنا باشند. تجزیه و تحلیل درست از آن‌چه که شما می‌خواهید انجام دهید، چالش‌هایی که دارید و چگونه می‌خواهید آن‌‌ها را حل کنید، به شما کمک می‌کند تا بتوانید نرم افزار درستی را انتخاب کنید.

اگر نمی‌دانید باید چگونه این نیازها را مشخص کنید باید مطلب « RFP CRM» را بخوانید. با درست کردن RFP می‌توانید نیازهای کلی خود را مشخص کرده و برای شرکت‌های مختلف ارسال کنید تا از بین آنها منطبق‌ترین نرم افزار با نیازهایتان را خریداری کنید.

2- زیر ساخت‌های سازمان شما چیست؟

قبل از انتخاب نهایی CRM وضعیت زیرساخت‌های سازمان خود را بررسی کنید. برخی از CRMها برای نصب و راه اندازی نیاز به سخت‌افزاری قوی و زیادی دارند؛ در نتیجه برای پیاده‌سازی آنها باید هزینه زیادی را برای خرید تجهیزات زیرساخت بپردازید. این موارد برای برخی از شرکت‌ها مقرون بصرفه نخواهند بود.

3- چه نوع CRM نیاز دارید و نحوه استقرار نرم‌افزار چگونه باشد؟

CRM ها انواع مختلف تحلیلی، مشارکتی و تعاملی دارند. شرکت­ها با توجه به اولویت‌بندی‌ و نیازهای سازمان یکی را انتخاب می‌کنند. پس ابتدا باید انواع CRM را بشناسید و از بین آنها یکی را انتخاب کنید. همچنین در صورتی‌که شرکت شما زیرساخت‌ قوی ندارد یا می‌خواهید همیشه به اطلاعاتتان درستی داشته باشید می‌توانید به جای نسخه­‌های نصبی on premise از نسخه ابری یا cloud استفاده کنید.

مقایسه CRM نصبی با ابری
در مدل on premise شرکت سخت‌افزارهای مناسب را تهیه کرده و نرم‌افزار، روی سرور و سخت‌افزار‌های شرکت نصب می‌شود. در مدل cloud نرم‌افزار روی سرور‌های شرکت ارائه‌دهنده خدمت نصب شده و سازمان از طریق اینترنت به سیستم دسترسی خواهد داشت.

4- آیا CRM قابلیت یکپارچه‌ سازی با سایر نرم‌افزارهای سازمان را دارد؟

یکپارچه‌سازی CRM به معنای اتصال و هماهنگ‌سازی این سیستم با سایر نرم‌افزارها و ابزارهایی است که در کسب‌وکار شما استفاده می‌شود. این فرآیند باعث در دسترس بودن تمامی اطلاعات مرتبط با مشتریان در یک پلتفرم متمرکز و به‌روز است. چنانچه CRM قابلیت یکپارچه سازی خوبی با سایر نرم افزارها داشته باشد، براحتی می‌­توانید اطلاعات ذخیره شده در نرم افزارهای پرکاربرد را براحتی به CRM  انتقال دهید. این موضوع باعث افزایش کارایی، کاهش خطاها، بهبود تجربه مشتریان، گزارش گیری بهتر و دقیق‌تر از اطلاعات و … می‌شود.

5- آیا یادگیری و کار با نرم‌افزار CRM ساده است؟

پنجمین سوال مهم در راهنمای خرید CRM این است که آیا کار با این نرم افزار ساده است یا خیر. هرچقدر کار با نرم افزار ساده‌تر باشد، زمان کمتری برای آموزش کارکنان نیاز است و راه اندازی و اجرا هزینه کمتری برای شما خواهد داشت. بهتر است نرم افزاری را انتخاب کنید که توسعه و پیاده سازی نرم‌افزار آن، نیاز به فرد یا شرکت خاصی نداشته باشد؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها به دلیل هزینه‌های گزاف پشتیبانی یا عدم‌ رضایت از خدمات شرکت ارائه دهنده، ناچار به تغییر نرم افزار خود می‌شوند.

6- محیط کاربری نرم افزار چقدر جذاب است؟

قبل از تهیه نرم افزار بهتر است با نسخه‌ دمو نرم افزار کار کنید تا داشبوردهای مختلف آن را بررسی کرده و با محیط آن بخوبی آشنا شوید. همچنین بهتر است نظر برخی از کارمندانی که قرار است بیشترین استفاده از نرم افزار را داشته باشند، درباره محیط CRM بپرسید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

7- آیا crm نسخه موبایل دارد؟

نسخه موبایل CRM یکی از ویژگی‌های مهم و کاربردی است که به کسب‌وکار شما اجازه می‌دهد تا از هر کجا و در هر زمان به اطلاعات، فرم‌ها و لیست‌ها و … مشتریان دسترسی داشته باشید. همچنین سرعت پاسخگویی را بالا ببرید، وظایف و قرار ملاقات‌های خود را مدیریت کنید، از اطلاعات گزارش بگیرید، برای افراد مختلف یادآور ارسال کنید.

استفاده همزمان از CRM در گوشی و لپ تاپ
در بررسی نسخه موبایل نرم افزار در نظر داشته باشید که اپلیکیشن با انواع دستگاه‌های موبایل (اندروید و iOS) و سیستم‌عامل‌های مختلف سازگار باشد.

8- نسخه آزمایشی (دمو) و رایگان برای نرم افزار وجود دارد؟

پیش از خرید CRM حتما دموی یا راهنمای نرم افزار را دریافت و حداقل چند ساعت با آن کار کنید و با امکانات، قابلیت‌ها، محیط نرم افزار، نوع خروجی‌ها و … آشنا شوید. همچنین بهتر است نظرات دیگران که از این محصول استفاده کرده‌اند را بپرسید.

9- میزان توسعه پذیری نرم افزار چقدر است؟

به مرور زمان و با گسترش سازمان، نیازها و فرآیندهای کسب‌وکار تغییر می‌کند. این مورد می‌تواند به دلایلی چون توسعه و رشد شرکت، اضافه شدن پست‌های جدید به سازمان، تغییر سیاست‌های شرکت و … بوجود بیاید. پس در زمان انتخاب نرم افزار سی آر ام به قابلیت توسعه آن متناسب با تغییرات سازمان دقت کنید تا بعد از گسترش سازمان بتوانید بخش‌های مختلف نرم افزار را تغییر داده و قابلیت‌های جدید به آن اضافه کنید.

10- آیا crm امکان ایجاد گزارش‌های پیشرفته را دارد؟

یکی از مزیت‌های برجسته این نرم افزار که در راهنمای خرید CRM به آن اشاره می‌کنیم، قابلیت گزارش‌گیری پیشرفته است. این ابزار باعث می‌شود آن‌چه در کسب‌و‌کار رخ می‌دهد، ازجمله دلایل از دست رفتن مشتری، نقاط قوت در جذب مشتری، محصولات پر فروش، میزان فروش ماهانه و … را به طور دقیق و عامل ایجاد آنها را پیدا کنید.

انتخاب نرم‌افزاری که برای گزارش گیری ابزارهای متنوعی به شما ارائه دهد، بسیار اهمیت دارد. چرا که بدون قابلیت گزارش گیری، crm تنها به یک دیتابیس است که هیچ کمکی به شما، برای تحلیل و بهبود کسب و کارتان، نمی‌کند.

خروجی گزارش های نموداری و عددی از CRM
به کمک CRM می‌توانید انواع گزارش‌های فروش، بازاریابی، عملکرد پرسنل، درآمدی، سفارش‌ها و مشکلات مشتریان، فاکتورها و … را مشاهده کنید.

11- میزان امنیت و محدودیت دسترسی در crm چقدر است؟

امنیت و محدودیت دسترسی افراد نیز یکی از ویژگی‌های مهم CRM است؛ زیرا اگر امنیت خوبی نداشته باشد براحتی هک شده و اطلاعات شما به رقیبان یا افراد سودجو می‌رسد. از طرفی باید در CRM بتوانید دسترسی‌های متفاوت برای کاربران مختلف داشته باشید؛ در اینصورت هر کاربر تنها به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته و سایر اطلاعات محرمانه سازمان را برای او قابل مشاهده نیست.  

12- آیا شرکت فروشنده خدمات پس از فروش یا پشتیبانی برای crm ارائه می‌کند؟

پشتیبانی یکی از فاکتورهای مهمی است که در زمان خرید باید به آن دقت کنید. اگر شرکت فروشنده پشتیبانی خوبی ارائه دهد، می‌توانید در مراحل پیاده سازی، تغییر یا رفع مشکلات مختلف از متخصصین کمک بگیرید. شرکت‌های مختلف پکیج‌های متنوع پشتیبانی به مشتریان ارائه می‌دهند که بر حسب نیازها می‌توانید از انواع پکیج‌های ساعتی، ماهانه یا سالانه استفاده کنید.

تیم پشتیبانی مشتریان CRM
برخی از شرکت‌های فروشنده CRM در 7 روز هفته و 24 ساعته خدمات پشتیبانی را به مشتریان ارائه می‌کنند.

13- قیمت crm چقدر است؟

یکی از سوالات و فاکتورهای مهم تاثیرگذار در انتخاب نرم افزار که در راهنمای خرید CRM بیان می‌کنیم، قیمت CRM است. این قیمت به عوامل مختلفی چون تعداد کاربران، ویژگی‌ها و امکانات مختلف نرم افزار و شرکت تولید کننده بستگی دارد. البته بغیر از قیمت پرداختی، هزینه‌های خرید زیر ساخت، پیاده سازی، پشتیبانی و … نیز وجود دارد که بهتر است جزئیات آنها از شرکت فروشنده پیگیری شود.

14- آیا شرکت فروشنده crm معتبر است؟

اعتبار و شهرت شرکت فروشنده CRM نیز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا شرکت‌های معتبر اغلب خدمات پس از فروش و پشتیبانی بهتری به مشتریان ارائه می‌کنند. برای اینکه بتوانید از اعتبار و شهرت شرکت مطلع شوید، می‌توانید به سابقه فعالیت، میزان رضایت مشتریان، رزومه شرکت و … نگاه کنید.

آنچه در راهنمای خرید crm آموختیم

در مطلب راهنمای خرید CRM با دلایل اهمیت CRM برای کسب‌وکارها، صنابع پر کاربرد CRM و سوالات متداولی که قبل از خرید CRM باید بدانید را مطرح کردیم. چنانچه تمایل دارید درباره CRM مایکروسافت اطلاعات بیشتری بدست آورید می‌توانید در این صفحه سفارش­تان را ثبت کنید یا با شماره 0218363 تماس بگیرید.

مایکروسافت CRM را رایگان امتحان کنید!
با استفاده از دموی رایگان مایکروسافت CRM ویژگی‌های این نرم افزار را بررسی کرده و سپس برای خرید آن اقدام کنید.
دموی رایگان مایکروسافت CRMتماس بگیرید
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا