به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

HPE جدیدترین سوپر کامپیوتر جهان را می‌سازد

HPE جدیدترین سوپر کامپیوتر جهان را می‌سازد

ابررایانه Kestrel وارد فاز دوم ساخت شده‌است. بنابه گفته آزمایشگاه ملی انرژی تجدید پذیر آمریکا، Kestrel بدون همکاری کمپانی Hewlett Packard Enterprise هرگز وارد مرحله دوم ساخت نمی‌شد. کمپانی HP پیمانکار اصلی ساخت Kestrel، این ابررایانه را پردازنده‌های Sapphire Rapids Xeo اینتل و AMD EPYC مجهز کرده‌است که از شتاب دهنده‌های H100 انویدیا برای کارهای گرافیکی استفاده می‌کند.

آزمایشگاه ملی انرژی تجدید پذیر آمریکا در اواخر سال 2021 با کمپانی HP برای پیش‌برد تحقیقات انرژی تجدیدپذیر و بالا بردن بهره‌وری انرژی در حال استفاده، دعوت به همکاری کرد. نتیجه این همکاری ساخت سوپر کامپیوتر Kestrel با 44 پتافلاپ قدرت محاسباتی و عملکردی بیش از پنج برابر سریع‌تر از ابر کامپیوترهای پیشین است.

برای درک قدرت محاسباتی باید توضیح داد که یک پتافلاب معادل 1000 تریلیون یا 1 کوادریلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه است. به گفته خدمات فناوری اطلاعات دانشگاه ایندیانا، یک فرد باید برای بیش از 31 میلیون سال محاسبه در ثانیه انجام دهد تا با آنچه که یک سیستم کامپیوتری، یک پتافلاپ در یک ثانیه انجام می‌دهد، مطابقت داشته باشد.

بر اساس اعلام پروژه آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر، قدرت محاسباتی Kestrel باعث پیشرفت تحقیقات در زمینه محاسبات، مکانیک پیوسته و شبیه‌سازی و برنامه‌ریزی در مقیاس بزرگ می‌شود. این ابررایانه با به‌کارگیری نوآوری‌های جدید در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین انقلابی در زمینه پیش‌برد اهداف تحقیقاتی ایجاد می‌کند.

این اولین بار نیست که کمپانی HPE در زمینه ساخت ابر کامپیوترها با NREL همکاری کرده‌است. ابررایانه Eagle و Peregrine دو نمونه پیش از Kestrel هستند که با همکاری NREL و HP ساخته شدند.

چالش‌های زیادی بر سر راه ساخت این ابررایانه وجود دارد اما هر دو تیم بر روند مثبت پروژه، خوشبین هستند. تریش دامکروگر (Trish Damkroger)، معاون ارشد و مدیر تولید محاسبات با عملکرد بالا، هوش مصنوعی و آزمایشگاه‌ها می‌گوید: «چالش‌های فنی مستمری وجود دارد که ما را برای قرار گیری در مسیر درست، هدایت می‌کند.» بر اساس گفته‌های این مقام ارشد، می‌توان این‌طور برداشت کرد که فاز دوم ساخت Kestrel اگرچه با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است اما روند ساخت و حل مشکلات به خوبی پیش‌ می‌رود.

خرید سرور hp در فروشگاه فالنیک
فروش سرور hp در فالنیک با گارانتی معتبر و مشاوره رایگان تخصصی انجام می‌شود. برای اطلاع از قیمت سرور hp و خرید سرور hp از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
خرید سرور hpتماس تلفنی

منبع: FedTech

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا