به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

تفاوت قیف فروش و سفر مشتری

فرق قیف فروش و قیف بازاریابی

قیف فروش و سفر مشتری دو واژه بسیار مهم و ضروری در مبحث دیجیتال مارکتینگ هستند. آشنایی با این دو اصطلاح و نحوه استفاده از آن‌ها می‌تواند فروش یک مجموعه را به‌راحتی چندین برابر کند. در ادامه این مقاله فالنیک به بیان فرق قیف فروش و قیف بازاریابی و همچنین تفاوت قیف فروش و سفر مشتری می‌پردازیم و استفاده از نرم افزار crm باعث بهبود مدیریت روابط با مشتری می‌شود و امکان مدیریت برنامه‌های بازاریابی به روشی راحت‌تر را فراهم می‌کند. با کلیک روی لینک می‌توانید از درخواست دمو یا خرید سیستم سی آر ام پس از دریافت مشاوره رایگان ثبت کنید.

قیف فروش چه کمکی به بازاریابی می‌کند؟

قبل از هر چیز بهتر است ابتدا با مفهوم این قیف فروش آشنا شویم. کسب‌و‌کار شما در اولین قدم باید شروع به تبلیغات در محیط‌های مختلف کند. این تبلیغات حجم زیادی از کاربران را به سمت شما هدایت می‌کند تا محصولاتتان را خریداری یا از خدمات شما استفاده کنند. این تعداد در ابتدا بسیار زیاد بوده و رفته رفته تعداد آن‌ها کمتر می‌شود. در واقع عملکرد مشتریان دقیقاً مشابه قیف است که در ابتدا تعداد زیادی وارد شده و در انتها تعداد کمی از آن‌ها اقدام به خرید نهایی می‌کنند.

بخش ابتدایی قیف تمام افرادی هستند که از طریق وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و … با کسب‌و‌کار شما آشنا می‌شوند و به سمت خرید از شما هدایت می‌شوند. بخش میانی قیف کمتر از ابتدا است و افرادی را نشان می‌دهد که با محصولات و خدمات شما آشنا شده و تصمیم می‌گیرند از شما خرید کنند.

در نهایت انتهای قیف است که از میان این افراد باز هم تعدادی کمتری تا انتها همراه شده و خرید خود را نهایی می‌کنند. تا این مرحله و تا زمانی که افراد خرید خود را نهایی نکرده باشند، هر لحظه ممکن است از تعداد افراد کاسته شود. در نهایت از حجم زیاد مشتریانی که در ابتدا قصد خرید داشتند، فقط تعداد کمی باقی می‌مانند. این تعداد همان مشتریان واقعی هستند. مهم‌ترین وظیفه بازاریابان این است که این قیف به استوانه تبدیل شده و تمام افراد اقدام به خرید کنند. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم خواندن مقاله آشنایی با قیف فروش و معیارهای سنجش کارایی آن را از دست ندهید.

نرم افزار crm مایکروسافت
نرم افزار crm به شما در افزایش فروش، مدیریت کردن اطلاعات کسب و کار، تحلیل اطلاعات و گزارشگیری کمک می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره یا خرید crm می‌توانید با کارشناسان نرم افزار CRM مایکروسافت در ارتباط باشید.
نرم افزار crm مایکروسافتتماس تلفنی

فرق قیف فروش و قیف بازاریابی چیست؟

قیف بازاریابی در واقع ابزاری است که از آن برای برنامه ریزی مسیر تعامل با مشتری استفاده می‌شود. هدف از این قیف استفاده از پیام‌ها، ذهنیت و اهداف مصرف کنندگان است تا به سود و موفقیت بالا دست یابند. با توجه به توضیحات گفته شده این قیف شباهت زیادی با قیف فروش دارد، اما همچنان تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد.

  • مهم‌ترین تفاوت این دو در محل تمرکز آن‌هاست. تمرکز اصلی در بازاریابی روی فعالیتی است که بازاریابان انجام می‌دهند، اما در قیف فروش روی رفتار مشتریان و نحوه خرید آن‌ها متمرکز می‌شویم.
  • قیف بازاریابی کمک می‌کند تا روند برقراری ارتباط با مشتریان بهتر شود، اما قیف فروش روند فروش محصولات و خدمات را ترسیم می‌کند.
پیشنهاد مطالعه

سفر مشتری چیست؟

اصطلاح دیگری که رد حوزه بازاریابی کاربرد دارد، سفر مشتری است. سفر مشتری به ابتدای ورود مشتری به چرخه خرید تا نهایی شدن آن گفته می‌شود و شما باید در تمام این مسیر کنار مشتری باشید و او را برای خرید و رسیدن به اهداف نهایی تشویق کنید. در واقع یک مشتری تنها برای خرید به سمت کسب‌و‌کار و فعالیت نمی‌آید و ممکن است اهداف دیگری نیز داشته باشد. دنبال کردن یک صفحه اینستاگرام، بازدید از وب سایت یا پیج، خرید و هر فعالیت دیگری که توسط افراد نسبت به برند شما انجام می‌شود.

در سفر مشتری باید با مشتری خود تعامل داشته باشید و او را همراهی کنید. این کار باعث می‌شود مشتریان درک بهتری از محصولات یا خدمات شما داشته باشند. روش‌های مختلفی برای ایجاد ارتباط و تعامل بهتر وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به صحبت کردن با تیم فروش، حرف زدن با تیم پشتیبانی، پاسخ دادن به ایمیل‌ها و … اشاره کرد.  

تفاوت قیف فروش و سفر مشتری
قیف فروش براساس اطلاعات واقعی مشتری است در صورتی که سفر مشتری ترسیم فعالیت های مشتری براساس پیش بینی ‌هاست.

قیف فروش به عنوان یک برنامه ریزی واقعی شناخته می‌شود و تمام فعالیت‌های انجام شده در آن براساس اطلاعات واقعی مشتری صورت می‌گیرد. اما در سفر مشتری بیشتر اوقات شما نمی‌توانید مسیر را پیش بینی کرده و از فعالیت‌های بعدی مشتری آگاه شوید. قیف فروش کار شما را بسیار ساده‌تر کرده و از سفر مشتری پیچیدگی کمتری دارد. تمام افراد از مدیر فروش تا فروشنده‌های تازه کار به‌راحتی می‌توانند از قیف فروش استفاده کنند. اما نکته مهم این است که نباید تنها به قیف فروش بسنده کرده و باید برنامه سفر مشتری را نیز در نظر داشته و پیگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه

تفاوت قیف فروش و سفر مشتری

این دو ابزار بسیار مشابه هستند و می‌توانید از آن‌ها با روش‌های مکمل استفاده کنید. برخی از نکته‌ها و مطالب وجود دارند که صاحبان کسب و کارها باید از آن‌ها استفاده کنند.

قیف بازاریابی نحوه تعامل با مشتری را به شما نشان می‌دهد و به کمک آن به درک مهمی درباره اطلاعات موردنیاز مشتری می‌رسید. به عنوان مثال زمانی که مشتری برای اولین بار به وب سایت شما وارد می‌شود، تمام پست‌ها یا وبلاگ‌هایی که درباره محصولات یا خدمات خود قرار داده‌اید، را مشاهده می‌کند. در صورتی که این مطالب برای او مفید باشند، در خبرنامه عضو می‌شود. به این صورت می‌توانید با ارسال ایمیل‌های شخصی سازی شده، او را به خریدار واقعی تبدیل کنید.

فرق قیف فروش و سفر مشتری
سفر مشتری و قیف فروش و قیف بازاریابی اصطلاحات و کلمات کلیدی بسیار مهمی در بازاریابی هستند که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و استفاده آنها در کنار هم کوفقیت کسب‌و‌کار را رقم می‌زند.

قیف بازاریابی نحوه تعامل با مشتری را به شما نشان می‌دهد و به کمک آن به درک مهمی درباره اطلاعات موردنیاز مشتری می‌رسید. در مقابل سفر مشتری قرار دارد که نقشه این سفر شما را با ذهنیت مشتریان آشنا می‌کند.

اگر قیف بازاریابی را به‌درستی بررسی کنید می‌توانید متوجه شوید که استراتژی‌های شما در طول سفر مشتری چقدر تأثیرگذار هستند. به این صورت پیدا کردن راه حل برای جذب مشتری در مراحل مختلف نیز بسیار ساده می‌شود.

در مقابل سفر مشتری قرار دارد که نقشه این سفر شما را با ذهنیت مشتریان آشنا می‌کند. اینکه هر مشتری چگونه با کسب‌و‌کار شما آشنا می‌شود، نحوه جستجوی آن‌ها درباره برند شما چگونه است و اینکه چه موانعی بر سر راه مشتری در مسیر سفر وجود دارد. به این صورت می‌توانید فرآیند دقیق و موثرتری برای تجربه بهتر مشتری ایجاد کنید.

سفر مشتری و قیف فروش و قیف بازاریابی اصطلاحات و کلمات کلیدی بسیار مهمی در بازاریابی هستند. این مفاهیم بسیار به هم نزدیک بوده و ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به همین دلیل باید در کنار یکدیگر از آن‌ها استفاده کنید تا در نهایت به موفقیت کسب‌و‌کار و سود بیشتر دست پیدا کنید. علاوه بر آن استفاده درست و اصولی از آن‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند تجربه بهتر و مسیر هموارتری برای مشتری ایجاد کند. نرم افزار crm یکی از نرم افزارهای کاربردی است که به پیاده سازی بهتر قیف فروش و سفر مشتری در برنامه بازاریابی کمک می‌کند.

نرم افزار crm مایکروسافت
نرم افزار crm به شما در افزایش فروش، مدیریت کردن اطلاعات کسب و کار، تحلیل اطلاعات و گزارشگیری کمک می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره یا خرید crm می‌توانید با کارشناسان نرم افزار CRM مایکروسافت در ارتباط باشید.
نرم افزار crm مایکروسافتتماس تلفنی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا