به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟

تفاوت بازاریابی و فروش

اگر به‌طور دقیق با مفهوم بازاریابی و فروش آشنا نباشید، در نگاه اول تفاوت بازاریابی و فروش را متوجه نمی‌شوید. در کسب‌وکارهای کوچک این دو حیطه متفاوت در کنار هم کار می‌کنند یا حتی کار هردو گروه را یک تیم انجام می‌دهد؛ اما در سازمان‌های بزرگ که بودجه کافی دارند، این دو حیطه به‌صورت مجزا در دو تیم متفاوت کار می‌کنند. در این زمان می‌توانید برای هر گروه از نیروهای متخصص استفاده کنید.

بازاریابی و فروش تا حد زیادی به یکدیگر وابسته و در اصل مکمل یکدیگرند. در این مقاله قصد داریم با این دو مفهوم و تفاوت بازاریابی و فروش آشنا شویم، پس در ادامه با ما همراه باشید. نرم افزار و ابزارهای مختلفی در تیم بازاریابی و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آنها نرم افزار crm است. در صورت تمایل به خرید، مشاوره یا دریافت کاتالوگ این محصول می‌توانید با شماره 02154591983 تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را خدمت‌تان ارائه کنند.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی

ابتدا برای درک بهتر تفاوت بازاریابی و فروش با مفهوم بازاریابی یا Marketing و فروش آشنا می‌شویم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

در هر کسب‌وکار به مجموعه فعالیت‌هایی که برای هدایت کالا و خدمات از سمت تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده (مشتری) انجام می‌شود، بازاریابی می‌گویند. بازاریابی مراحل مختلفی دارد که برای استفاده هر یک از آنها ابتدا باید نیاز کسب‌وکار و بازار را به‌خوبی بشناسید. تفاوت بازاریابی و فروش نیز از همین شناخت شروع می‌شود. گاهی پیش می‌آید که شما توسط بازاریاب شرکتی متقاعد به خرید محصولی می‌شوید که از ابتدا به آن نیازی نداشتید. این هنر در بازاریابی بسیار اهمیت دارد. علی الخصوص این روزها که افراد به قیمت محصولات توجه زیادی دارند. اینجا هنر بازاریابی به چشم می‌آید که مشتری را چطور متقاعد کند که در ازای کیفیت مناسب، قیمت محصول را پرداخت می‌کند.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟
به کمک بازاریابی کانال‌های ارائه محصولات به مشتریان تعیین می‌شود.
پیشنهاد مطالعه

از فروش چه می‌دانید؟

 اینکه بتوانید محصولات و خدمات خود را به مشتری ارائه دهید و برای آن پول دریافت کنید، محصول یا خدمت خود را فروخته‌اید. لازمه فروش، فن بیان قوی و تسلط خوب روی محصول یا خدمات است. اما برای اینکه بتوانید در طولانی‌مدت فروش خوبی داشته باشید، باید به ارتباطات خود با مشتریان‌تان دقت کنید. روش‌های فروش متفاوت هستند و به‌طور تقریبی هر فردی برای فروش، تکنیک مخصوصی دارد.

تفاوت کلی بازاریابی و فروش چیست؟

 با توجه به مفهوم هریک از حیطه‌های بازاریابی و فروش، می‌توانید فرق بازاریابی و فروش را دقیق‌تر درک کنید. این دو مفهوم در واقع مکمل یکدیگر هستند.

  • در بازاریابی ذهن مشتری را برای خرید محصولات یا خدمات بیزینس آماده می‌کنید و بعد از آن بحث چگونگی فروش پیش می‌آید. بازاریابی ابتدا روی شناخت نیازهای مشتری تمرکز می‎‌کند و پس از شناسایی  آنها، فروش محصول معنی پیدا می‌کند.
  • بازاریابی در ابتدا رضایت مشتریان را مدنظر قرار می‌دهد؛ درحالی‌که در واحد فروش هدف فروختن محصولات به افراد مختلف است.
  • برای اینکه بتوانید در بازاریابی به نتیجه درستی برسید، باید برنامه‌ریزی بلند‌مدتی داشته باشید. در حالی‌که برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای فروش کافیست و می‌توانید به نتایج دلخواه‌تان نزدیک شوید.
  • گروه بازاریابی برای رسیدن به اهدافی که مشخص کرده است، از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کند تا با ارتباط درست بتواند به‌صورت یکپارچه با مشتریان در تعامل باشد؛ اما گروه فروش دائم در حال ارتقا و ترغیب مشتریان با استفاده از راه‌های مختلف است.
  • زمانی‌که فرآیند بازاریابی انجام می‌شود، می‌توانید از یک استراتژی برای گروهی از کسب‌وکارها استفاده کنید. در صورتی‌که در زمان فروش این فعالیت به‌طور معمول بین دو فرد با ارتباط کلامی انجام می‌شود.
  • تحلیل بازار و نیازهای مشتریان کار گروه بازاریابی است؛ اما گروه فروش با فرد خریدار در ارتباط است و نیازها و خواسته‌های او را مدنظر قرار می‌دهد.

فرق بازاریابی و فروش از نظر فرآیند

در بازاریابی تمرکز بیشتر روی راه‌اندازی کمپین‌ها، محافل تبلیغی و… برای انتقال محصولات و ارائه خدمات به سمت بازار به شکل گسترده است. در حالی که تیم فروش بیشتر روی فروختن محصولات به مشتری بیشتر تمرکز دارند. در واقع کار اصلی فروش زمانی آغاز می‌شود که کار گروه بازاریابی به طور کامل انجام شده باشد.

فرق بازاریابی و فروش از نظراهداف سازمانی

 اهداف تیم‌های فروش و بازاریابی با یکدیگر متفاوت‌اند. گروه فروش برای رسیدن به بالاترین سود کسب و کار تلاش می‌کند و گروه بازاریابی برای رسیدن به بیشتر سهم بازار و دیدن رضایت مشتری، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام می‌دهد. تلاش بازاریابی برای رسیدن مشتری به محصول است و گروه فروش برای به فروش رسیدن آن محصول برنامه‌ریزی می‌کند.

تفاوت بازاریابی و فروش
بازاریابی و فروش هر دو برای رسیدن به یک هدف کار می‌کنند.
پیشنهاد مطالعه

تصورات رایج در مورد بازاریابی و فروش را می‌شناسید؟

در مورد بازاریابی و فروش، تصوراتی اشتباهی‌ بین مردم رواج پیدا کرده است که با شناخت آنها می‌توانید به ازبین‌رفتن آنها کمک کنید. یکی از این تصورات غلط آن است که فروشنده‌ها و تمام بازاریاب‌ها به دنبال پول هستند و هر اطلاعات یا پیشنهادی که به مشتریان ارائه می‌دهند برای رسیدن به پول و فروش بیشتر است. تصور اشتباه دیگر آن است که  کسب‌وکار کوچک دیگر نیاز به بازاریابی و گروه فروش ندارند و… .

بازاریابی و فروش در عملکرد سازمان‌ها چه نقشی دارند؟

بعد از شناخت تفاوت بازاریابی و فروش به این نتیجه می‌رسید که این دو گروه برای یک هدف فعالیت دارند. در واقع سرنخ‌های خوب برای فروش، توسط گروه بازاریابی جمع آوری می‌شود. ارتباط مؤثر و قوی بین این گروه می‌تواند سازمانی را موفق یا ورشکسته کند. در اصل هر دو گروه بازاریابی و فروش، در رشد سازمان یا شرکت نقش دارند.

 فرق بازاریابی و فروش
بازریابی و فروش دو قطعه از یک پازل هستند.

در این مقاله سعی کردیم درباره تفاوت بازاریابی و فروش صحبت کنیم و نکاتی که باید در این زمینه بدانید را به زبان ساده به شما آموزش دهیم. این دو گروه  به یکدیگر وابسته هستند و با عملکرد درست می‌توانند به اهداف سازمان شما را به نتایج دلخواه برسانند. اما برای اینکه بتوانید این دو گروه را هماهنگ کنید و اطلاعات بدست آمده را به راحتی تحلیل کنید باید از ابزارهای مهم در این زمینه استفاده کنید. نرم افزار crm یکی از این ابزارهاست که در مدیریت زمان شما بسیار موثر است. در صورت تمایل به خرید یا دریافت مشاوره درباره کاربرد این نرم افزار می‌توانید با شماره 02154591983 فالنیک تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا