به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

هویت به عنوان یک سرویس IDaaS چیست؟

idaas چیست

خرید فایروال یکی از روش‌های اصلی حفظ امنیت شبکه است اما روش‌های دیگری نیز وجود دارد که امنیت شما را تضمین می‌کند. هویت به عنوان یک سرویس یا IDaaS یکی از این متدهاست که شرکت‌ها برای احراز هویت و مسائل امنیتی مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه قصد داریم ضمن تعریف دقیق Idaas مسئله احراز هویت و حفظ امنیت با این فناوری را بررسی کنیم. با فالنیک همراه باشید.

مدیریت هویت چیست؟

مدیریت هویت تضمین می‌کند که افراد شناخته شده و تایید شده در یک سازمان به منابع موردنیاز و مناسب دسترسی دارند. این سیستم‌ها با استفاده از فناوری IDaaS فرآیند شناسایی، احراز هویت و تخصیص مجوز به کارکنان در یک سازمان را انجام می‌دهند تا کاربران غیرمجاز موفق نشوند به فایل‌ها یا اسناد محرمانه دسترسی پیدا کنند. با افزایش سطح تهدیدات امنیت سایبری، مدیریت هویت و دسترسی دو مقوله مهمی هستند که به سازمان‌دهی در تدوین خط‌مشی‌های تجاری کمک می‌کنند.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

IDaaS چیست؟

IDaaS همان سیستم‌ مدیریت هویت و دسترسی است که در قالب SaaS در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و به آن‌ها اجازه می‌دهد با استفاده از مکانیزم‌هایی همچون SSO، احراز هویت و کنترل دسترسی، امنیت دسترسی به منابع سازمانی را تامین کنند. موسسه تحقیقاتی گارتنر IDaaS را این‌گونه تعریف می‌کند: «یک سرویس ابری است که به شکل چند مستاجری، اختصاصی یا میزبانی شده ارائه می‌شود و نقش یک پل ارتباطی را دارد که دسترسی شرکت‌ها به قابلیت‌های امنیتی همچون حاکمیت و مدیریت هویت، کنترل دسترسی و نظارت بر رویدادها را به منظور دسترسی به سامانه‌های مستقر در ابر یا سازمانی تسهیل می‌کند».

در معماری فوق هنگامی که سازمانی تصمیم می‌گیرد یک استراتژی دسترسی به منابع و استقرار برنامه‌های کاربردی را تدوین کند، باید مشخص کند چه قابلیت‌هایی را خودش توسعه خواهد داد و کدامیک از آن‌ها را به شرکت‌های ثالث خواهد سپرد. به عنوان مثال ، اگر در حال نوشتن برنامه‌ای هستید که متصل به سیستم پرداخت است، بهتر است از پلتفرم‌های راجی به جای نوشتن سیستم پرداخت خودتان استفاده کنید تا در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. مزیتی که روش فوق دارد این است که امنیت بالاتری دارد. همین مسئله در ارتباط با زمانی که کاربران قصد ورود به برنامه یا وب‌سایت سازمانی را دارند، صدق می‌کند. با توجه به پیچیدگی‌های ورود به سامانه‌ها و روش‌های مختلفی که مدیریت هویت و دسترسی و تجزیه و تحلیل عملکرد کاربران دارد، تقریبا بیشتر تیم‌های توسعه و کارشناسان امنیتی به سراغ یک راهکار IDaaS می‌روند که قابلیت ادغام با نرم‌افزارهای کاربردی را دارد. به طوری که روند انجام کارها ساده شود.

پیشنهاد مطالعه

اولین مرتبه IDaaS چه زمانی پدید آمد؟

هنگامی که شرکت‌ها احساس کردند بر تعداد حملات امنیتی افزوده شده و هکرها از روش‌های مختلفی برای شناسایی نقاط ضعف و نفوذ به زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند، تصمیم گرفتند راهکار جامعی برای مقابله با این مسئله پیدا کنند. که توانایی ادغام با راه‌حل‌های امنیتی آن‌ها را داشته باشد.

به بیان دقیق‌تر، به دنبال یک پلت‌فرم هویت امن بودند که توانایی همگام شدن با وظایف مهم مثل دسترسی به منابع از طریق احراز هویت را داشته باشد. به لطف راه‌حل‌های سلف‌سرویس، شرکت‌ها نیازی ندارند وقت ارزشمند خود را صرف نگهداری از سیستم‌ها کنند، زیرا بخش عمده‌ای از کارها به شکل خودکار انجام می‌شود که تجربه کاربری را بهبود بخشیده و تضمین می‌کند که فرآیندهای امنیتی با بالاترین کیفیت ممکن انجام خواهند شد. علاوه بر این، به‌روزرسانی‌ها نیز از شیوه دستی خارج شده و به شکل خودکار انجام می‌شود.

راه‌حل‌های IDaaS مکانیزم‌های محافظتی خودکار و پایداری بالایی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند و توانایی مقیاس‌پیری متناسب با رشد فعالیت‌های تجاری را دارند. به همین دلیل، شرکت‌های که تمایل ندارند خود را گرفتار مسئولیت‌های مرتبط با IAM کنند، به سراغ IDaaS  می‌روند. همین مسئله باعث شده تا تقاضا برای راه‌حل‌های IAM به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه

چرا امنیت هویت ابرمحور به یکی از ترندهای سال‌های آتی تبدیل خواهد شد؟

IAM راه‌حل‌هایی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا به طور موثر با چالش‌های پیچیده تجاری امروزی مقابله کنند. به طور کلی، این راه‌حل‌ها سه مزیت بزرگ زیر را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند:

  • ارائه خدمات دسترسی کارآمد و مقرون به صرفه: IDaaS با ارائه ابزارهای درخواست دسترسی سلف‌سرویس و خودکار می‌تواند فرآیند دسترسی کاربران به منابع سازمانی را متناسب با نقشی که در سازمان دارند، تسهیل کند و در عین حال تضمین دهد که قوانین حاکمیتی و خط‌مشی‌های سازمانی منطبق با اهداف تجاری اجرا می‌شوند. علاوه بر این، IDaaS به کاربران تجاری این امکان را می‌دهد تا دسترسی و گذرواژه‌های خود را مدیریت کنند و در نتیجه فشار کمتری به تیم‌های فناوری اطلاعات وارد می‌شود.
  • محافظت در برابر تهدیدات امنیتی داخلی و خارجی: ایمن‌سازی موثر سیستم IAM مستلزم شناسایی سریع تهدیدات احتمالی، مثل دسترسی غیرمجاز، شناسایی زودهنگام نقض خط‌مشی‌ها در ارتباط با داده‌ها و شناسایی برنامه‌های غیر ایمن است. IDaaS با ارائه راه‌حل‌های مناسب می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا به طور فعال دسترسی‌های غیر مجاز را شناسایی و اصلاح کنند، خط‌مشی رمز عبور را تقویت کنند و خطراتی مانند حساب‌های کاربری مربوط به کارمندان خارج شده از سازمان را برطرف کنند.
  • رعایت الزامات حفظ مقررات و حریم خصوصی:  IDaaS می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا فرآیند بررسی‌ها و تخصیص گواهی‌ها که فرآیندهای زمان‌بری هستند را با ابزارهای خودکار جایگزین کنند. بزرگ‌ترین مزیتی که روش فوق دارد، انطباق خط‌مشی‌ها با مقرراتی مثل GDPR است که مانع از آن می‌شود تا سازمان به دلیل عدم رعایت قوانین با جریمه‌های سنگین روبرو شود.
پیشنهاد مطالعه

نمونه‌هایی از سرویس‌های IDaaS

سازمان‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی از IDaaS استفاده کنند. از نمونه‌های شناخته شده سرویس فوق به موارد زیر باید اشاره کرد:

ورود به سیستم (Single Sign-on)

سرویس ورود به سیستم (Single Sign-on) یک سرویس احراز هویت است که به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از یک مجموعه اعتبارها به چند برنامه و سایت دسترسی داشته باشد. این سرویس به شکل قابل توجهی انجام خدمات مالی را ایمن می‌کند، زیرا فرآیندهای مدیریت هویت به شکل خودکار انجام می‌شوند. در این حالت، بانک به تنها چیزی که نیاز دارد یک راه‌حل IDaaS است تا بتواند هزاران “متقاضی” را بدون آن‌که یکپارگی امنیت زیرساخت به خطر بیفتد، مدیریت کند. با استفاده از یک راه‌حل SSO مشکل مدیریت هویت کاربران برطرف می‌شود و فشار کمتری به تیم‌های فناوری اطلاعات وارد می‌شود. همچنین، زمان دسترسی به پلتفرم‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

1. احراز هویت چند عاملی (Multi-Factor Authentication)

احراز هویت چند عاملی یکی از پر تقاضاترین سرویس‌هایی است که امروزه همه سایت‌ها و شرکت‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند. سرویس MFA ابرمحور به سازمان‌ها اجازه می‌دهد از کنترل‌های امنیتی و احراز هویت پیشرفته برای تامین امنیت اطلاعات کاربران خود استفاده کنند. ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های احراز هویت چند عاملی از چارچوب‌های قدرتمندی مثل Duo، RSA برای ارائه یک مکانیزم امنیتی قدرتمند استفاده می‌کنند. هنگامی که از سرویس فوق استفاده می‌کنید، کاربران برای ورود به سامانه باید ترکیبی از اطلاعات زیر را داشته باشند.

دانش: چیزی که کاربر می‌داند که در این‌جا رمزعبور حساب کاربری است.

مالکیت: دستگاهی که کاربر در اختیار دارد که در بیشتر موارد گوشی هوشمند است.

وراثت: چیزی که به شکل کامل در اختیار کاربر است که می‌تواند اثر انگشت یا اسکن شبکیه چشم باشد. لازم به توضیح است که احراز هویت به شیوه بیومتریک (زیستی) به معنای استفاده از معیارهای وراثتی است. شناخته شده‌ترین روش در این زمینه، باز کردن قفل گوشی هوشمند با استفاده از اثر انگشت است.

2. مدیریت هویت (Identity Management)

مدیریت هویت و دسترسی یک حوزه تخصصی در امنیت سایبری است که برای اطمینان از این‌که فقط افراد مناسب می‌توانند به داده‌ها و منابع مناسب دسترسی داشته باشند، پدید آمدده است. به بیان دقیق‌تر، تضمین می‌کند که افراد در زمان‌های مناسب و به دلایل درست به منابع موردنیاز خود دسترسی خواهند داشت. یکی از مزایای شاخصی که سرویس مدیریت هویت در اختیار سازمان‌ها قرا رمی‌دهد حل مشکل مدیریت دستی گذرواژه‌ها در ارتباط با حساب‌های کاربری است. به طوری که روند انجام کارها را خودکارسازی می‌کند، بر روند تغییر گذرواژه در بازه‌های زمانی مشخص نظارت می‌کند و از طریق سرویس‌هایی مثل ایمیل یا پیام کوتاه به کاربران در این زمینه خدمت‌رسانی می‌کند.

3. تامین (Provisioning)

هنگامی که به کارمندی در یک سازمان نقشی را تخصیص می‌دهید، مجبور هستید بر مبنای نقشی که دارد مجوزهایی را به او تخصیص دهید. اگر آن کارمند ارتقا شغلی پیدا کند یا سازمان را ترک کند، مجبور هستید، پروفایل او را به سرعت غیر فعال یا حذف کنید. به عنوان مثال، ارتقاء از تکنسین فناوری اطلاعات به مدیر فناوری اطلاعات پیچیدگی‌هایی در یک سیستم دستی به وجود می‌آورد، زیرا باید مجوزهای قبلی باطل شوند و مجوزهای جدیدی به کاربر تخصیص داده شوند تا بتواند وظایف محوله را به شکل درستی انجام دهد. این فرآیند به شیوه دستی مشکل و زمان‌بر است، به ویژه در ارتباط با سازمان‌هایی که صدها یا هزاران کارمند دارند. IDaaS تمامی این فرآیندها را خودکارسازی می‌کند که باعث می‌شود، مشکلات مربوط به خطای کاربری حذف شوند و همه کارها به شکل دقیقی انجام شوند.

ارائه‌دهندگان هویت به عنوان یک سرویس راهکارهای ابرمحور مدیریت هویت را به عنوان مکانیزمی یکپارچه در اختیار سازمان‌هایی قرار می‌دهند که ممکن است متخصصان امنیت اطلاعات نداشته باشند یا وقتی برای مدیریت مباحث امنیتی نداشته باشند. هنگامی که یک سرویس IDaaS تهیه می‌کنید، در اصل یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی در اختیار خواهید داشت. این واسط برنامه‌نویسی کاربردی مجموعه‌ای از قوانین برنامه‌ریزی شده برای چگونگی تعامل مولفه‌های نرم‌افزار یا برنامه‌ها با مکانیزم مدیریت هویت در اختیارتان قرار می‌دهد تا فرآیندهای امنیتی به شکل خودکار و دقیق انجام شود.

در ارتباط باIDaaS ، واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی جریان احراز هویت بین کاربر نهایی و برنامه‌ها را مدیریت می‌کنند. علاوه بر این، IDaaS ممکن است به عنوان پل ارتباطی برای تخصیص مجوز به بخش‌های خاصی از شبکه سازمانی یا دسترسی به داده‌های خاصی در برنامه‌های نصب شده در زیرساخت سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

کلام آخر

به طور کلی هویت به عنوان سرویس (IDaaS) یک زیرساخت احراز هویت است که توسط یک ارائه‌دهنده خدمات شخص ثالث ساخته، میزبانی و مدیریت می‌شود. IDaaS را می‌توان به عنوان یک مکانیزم ورود به سیستم (SSO) که ابرمحور است، توصیف کرد. به طور معمول، شرکت‌ها IDaaS را به شکل یک سرویس مدیریت شده مبتنی بر اشتراک تهیه می‌کنند. در این حالت، یک ارائه‌دهنده خدمات ابری ممکن است برنامه‌ها یا سرویس‌ها را بر مبنای پرداخت هزینه میزبانی در اختیار کاربران قرار دهد و دسترسی مبتنی بر نقش به برنامه‌های خاص یا حتی کل دسک‌تاپ مجازی‌سازی شده را از طریق یک پورتال امن به مشترکان ارائه دهد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا