به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
استوریج

راهنمای خرید استوریج؛ چگونه ذخیره‌ ساز مناسب انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید استوریج

آیا به دنبال راهی امن، پرسرعت و مقرون به صرفه برای ذخیره‌سازی انبوه داده‌های خود هستید؟ راهنمای خرید استوریج، کلید ورود شما به دنیای بی‌کران ذخیره‌سازی اطلاعات است. در دنیای امروز، داده‌ها گنجینه‌ای ارزشمند برای کسب و کارهای محسوب می‌شوند و حفظ و نگهداری از این گنجینه‌، دغدغه‌ای همیشگی برای افراد و سازمان‌ها بوده است. انتخاب استوریج مناسب، گامی مهم در راستای حفظ امنیت و دسترسی آسان به داده‌های شماست. با مطالعه این مقاله، به شما در انتخاب بهترین استوریج برای نیازهای‌تان کمک می‌کنیم. با فالنیک همراه باشید. با کلیک روی لینک می‌توانید برای خرید استوریج از بهترین برندها و مدل‌ها اقدام کنید.

کدام مدل استوریج برای ما مناسب است؟

به طور کلی چهار تکنولوژی مختلف برای ذخیره‌سازی اطلاعات وجود دارد که هریک از آن‌ها نیازهای خاصی را برطرف می‌کنند. در ادامه این چهار تکنولوژی را معرفی می‌کنیم تا براساس نیازهای خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

  • SAN: مخفف Storage Area Network، یک تکنولوژی پرسرعت برای ذخیره‌سازی اطلاعات است. این تکنولوژی سرورها را به دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند هارد دیسک‌ها و آرایه‌های رید (Raid) متصل می‌کند و امکان دسترسی و اشتراک‌گذاری داده‌ها را در سطح بلاک فراهم می‌کند.

در مورد رید بیشتر بخوانید: Raid چیست و چه کاربردی دارد؟

SAN استوریج مزایای بالقوه‌ای در اختیار ما قرار می‌دهد که از آن جمله باید به افزایش کارایی، پویایی، مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان در ذخیره‌سازی اطلاعات اشاره کرد. این فناوری برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال راه‌حلی قدرتمند و انعطاف‌پذیر برای ذخیره‌سازی داده‌های خود هستند، ایده‌آل است. یکی از مزایای مهمی که SAN در اختیار ما قرار می‌دهد، تفکیک پهنای باند شبکه محلی از شبکه ذخیره‌سازی است. در مقاله San Storage چیست و چه مزایا و معایبی دارد به صورت کامل این تکنولوژی را بررسی کرده‌ایم.

خرید استوریج HP
خرید استوریج HP با بهترین قیمت در فالنیک (ایران اچ پی) علاوه بر مناسب بودن قیمت استوریج HP، داشتن گارانتی معتبر و اصلی هم در خرید استوریج HP اهمیت بالایی دارد. فالنیک، در کنار قیمت مناسب، 18 ماه گارانتی اصلی و معتبر برای استوریج HP و دستگاه ذخیره سازی اطلاعات ارائه می‌دهد. برای مشاهده محصولات کلیک کنید.
خرید استوریج HPتماس تلفنی
  • NAS: مخفف Network Attached Storage، دستگاهی است که از طریق کارت HBA به طور مستقیم به شبکه یا سرور متصل می‌شود و امکان دسترسی و اشتراک‌گذاری فایل‌ها را برای کاربران مختلف حاضر در شبکه فراهم می‌کند. NAS به عنوان یک راه‌حل ذخیره‌سازی مقرون به صرفه و آسان برای مصارف خانگی و اداری کوچک شناخته می‌شود. این فناوری مزایای شاخصی در اختیار ما قرار می‌دهد که از آن جمله باید به سهولت استفاده، قابلیت دسترسی آسان و امکان اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین کاربران مختلف اشاره کرد. نس‌های امروزی به قابلیت‌های سطح بالایی تجهیز شده‌اند که نه تنها توانایی میزبانی و طبقه‌بندی اطلاعات را دارند، بلکه قادر به میزبانی از راه‌حل‌های مجازی‌ساز هم هستند. برای آشنایی بیشتر با این تکنولوژی مقاله NAS Storage چیست و چه کاربردهایی دارد؟ را از دست ندهید. همچنین پیش از خرید استوریج‌های نس می‌توانید مقاله راهنمای خرید و انتخاب NAS استوریج مناسب را مطالعه کنید.
  • DAS: مخفف Direct Attached Storage است. این دستگاه به طور مستقیم در یک کامپیوتر یا سرور قرار می‌گیرد. بر خلاف NAS که به عنوان یک دستگاه مستقل در شبکه عمل می‌کند، DAS به عنوان یک مولفه سخت‌افزاری در سیستم نصب می‌شود. DAS مزایای ویژه‌ای در اختیار ما قرار می‌دهد که از آن جمله باید به سرعت بالا در دسترسی به اطلاعات، قیمت مقرون به صرفه و سادگی در نصب و راه‌اندازی اشاره کرد. از معایب DAS می‌توان از عدم امکان اشتراک‌گذاری مستقیم اطلاعات با سایر کاربران در شبکه و عدم وجود قابلیت‌های پیشرفته رید (RAID) نام برد. در مقاله DAS Storage چیست و چه انواعی دارد؟ با این دستگاه‌ها بیشتر آشنا شوید.
  • ذخیره‌سازی ابری، روشی برای ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی سرورهای راه دور و دسترسی از طریق اینترنت است که از تکنولوژی رایانش ابری بهره می‌برد. در این روش، به جای استفاده از هارد دیسک‌های فیزیکی Local، داده‌ها در فضایی مجازی در ابر ذخیره می‌شوند. از مزایای ذخیره‌سازی ابری باید به مقرون به صرفه بودن ، مقیاس‌بندی بالا، دسترسی آسان به اطلاعات، امنیت بالا و پشتیبان‌گیری خودکار از اطلاعات اشاره کرد. ذخیره‌سازی ابری برای مصارف مختلفی مثل ذخیره‌سازی اسناد، تصاویر، موسیقی و فیلم‌ها، پشتیبان‌گیری از داده‌ها، اشتراک‌گذاری فایل‌ها و توسعه و استقرار برنامه‌های کاربردی مناسب است.
چه استوریجی بخریم
در تصویر بالا نحوه ارتباط استوریج‌های NAS و SAN با سیستم‌های موجود در شبکه را مشاهده می‌کنید.
پیشنهاد مطالعه

نکات کلیدی برای انتخاب استوریج

انتخاب یک استوریج مناسب می‌تواند بر اساس چند عامل اصلی انجام شود؛ مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • ظرفیت
  • نحوه و سرعت عملکرد
  • قابلیت اطمینان
  • نوع دیسک
  • فناوری اتصال

اجازه دهید هر یک از این معیارها را به طور اجمالی مورد بررسی قرار دهیم.

  1. ظرفیت: اولین مورد  ظرفیت (Capacity) است. برای انتخاب استوریج مناسب، ابتدا باید نیازهای ذخیره‌سازی خود را بررسی کنید. یعنی برآورد کنید که چقدر فضای ذخیره‌سازی برای شما کافی است و آیا به افزایش ظرفیت در آینده نیاز دارید یا خیر.
  2. معیار مهم بعدی نحوه و سرعت عملکرد (Performance) است. اگر به انتقال داده‌ها با سرعت بالا نیاز دارید، باید استوریجی با سرعت بالا را انتخاب کنید. یعنی باید معیارهایی مانند سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها، تاخیر در دسترسی به داده‌ها و سرعت انتقال داده‌ها را بررسی کنید.
  3. یکی دیگر از معیارهای مهمی که باید به آن دقت کنید قابلیت اطمینان (Reliability) است. قابلیت اطمینان استوریج بسیار مهم است. باید دقت کنید که آیا استوریج انتخابی دارای سیستم‌های اصلاح خطا (Error Correction) است یا خیر؟ همچنین، پشتیبانی از معماری‌های مختلف رید (Raid) قابلیت اطمینان را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  4. معیار کلیدی بعدی که نقش مهمی در هزینه‌های تمام شده خرید استوریج و البته عملکرد آن دارد، نوع دیسک (Disk Type) است. امروزه، استوریج‌ها از فناوری‌های ذخیره‌سازی مختلفی مثل هارد دیسک‌ها، SSDها و NVMeها پشتیبانی می‌کنند. دقت کنید SSDها سرعت بالاتری نسبت به HDDها دارند، اما به همان نسبت هزینه بیشتری نیز دارند.
  5. عامل کلیدی بعدی رابط یا فناوری اتصال (Interface Technology) است که نقش مهمی در افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات دارد. از رابط‌های معروف در این زمینه باید به کانال فیبر، SATA، SAS، USB، Thunderbolt و PCIe اشاره کرد.

به طور کلی برای انتخاب استوریج مناسب، باید نیازها و الزامات خاص خود را بررسی کرده و با استفاده از این نکات کلیدی، استوریجی را انتخاب کنید که بهترین عملکرد، اطمینان و سازگاری را ارائه کند. همچنین، قیمت و بودجه است در انتخاب راه‌حل ذخیره‌سازی تاثیرگذار هستند. در ادامه، به طور خلاصه به بررسی مناسب‌ترین نوع استوریج برای چند مدل کسب و کار می‌پردازیم.

استوریج مناسب برای کسب و کارهای بزرگ، متوسط و کوچک

همانطور که گفتیم، خرید استوریج مناسب با نیازهای کسب و کار شما ارتباط مستقیم دارد. در ادامه استوریج مناسب برای سه نوع کسب و کار بزرگ، کوچک و متوسط را معرفی می‌کنیم:

  • استوریج مناسب کسب و کارهای بزرگ: بهتر است کسب و کارهای بزرگ به فکر پیاده‌سازی استوریج‌های SAN باشند که بالاترین سطح از انعطاف‌پذیری، سرعت و ظرفیت ذخیره‌سازی را ارائه می‌کند. استوریجNAS نیز یک انتخاب خوب برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل‌ها در سطح سازمانی است که راه‌حلی مقرون به صرفه و کارآمد ارائه می‌کند. به طور مثال، استوریج‌های سری استوریج HP 3PAR StoreServ و HP Nimble را باید از گزینه‌های مناسب برای کسب و کارهای بزرگ توصیف کرد. دو استوریجHP 3PAR StoreServ 8200 2-node  و استوریج HP Nimble Storage All Flash Array محصولاتی فوق‌العاده برای کسب و کارهای بزرگ و سازمانی هستند.
  • استوریج مناسب کسب و کارهای متوسط: کسب و کارهای متوسط (SMB) بهتر است به فکر خرید استوریج‌های رده اقتصادی باشند که ظرفیت و ویژگی‌های فنی مورد نیاز را در اختیارشان قرار می‌دهند. همچنین، مکانیزم ذخیره‌سازی DAS نیز جوابگوی نیازهای SMBهایی است که به دنبال سرعت بالا و ظرفیت ذخیره‌سازی زیاد هستند. در نهایت، ارائه‌دهندگان خدمات ذخیره‌سازی ابری نیز، پلن‌هایی برای پاسخ‌گویی به نیازهای کسب و کارهای SMB دارند. از استوریج‌های زیر می‌توان به عنوان گزینه‌هایی مناسب برای کسب و کارهای متوسط یاد کرد:
  • استوریج HPE MSA 2052
  • استوریج HPE MSA 2062
  • استوریج HPE MSA 2060

  • استوریج مناسب کسب و کارهای کوچک: کسب و کارهای کوچک بهتر است به فکر خرید استوریج‌های رده اقتصادی باشند که قابلیت ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد. همچنین، DAS نیز گزینه مناسبی است که امکان استفاده از آن همراه با سرورها وجود دارد. از استوریج‌های خوب برای کسب و کارهای کوچک باید به محصولات شرکت کیونپ اشاره کرد. برخی از بهترین محصولات این دسته عبارتند از:
  • استوریج TS-251 کیونپ
  • استوریج TS-453Be کیونپ
  • استوریج TVS-872XT کیونپ
راهنمای خرید ذخیره ساز
پیشنهاد مطالعه

معرفی محبوب ترین برندهای استوریج برای خرید

امروزه شرکت‌های مختلفی در زمینه ساخت محصولات شبکه و به ویژه استوریج به فعالیت اشتغال دارند، اما برخی از آن‌ها محبوبیت بیشتری نسبت به رقبا دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • استوریج HP: شرکت HPE (مخفف Hewlett Packard Enterprise) شرکتی بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات در سطح جهان است. این شرکت در زمینه ساخت انواع مختلفی از محصولات IT و شبکه شهرت دارد که انواع مختلف سرورها و استوریج‌های کلاس سازمانی از جمله آن‌ها هستند. شرکت HPE یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سرور در جهان است و طیف گسترده‌ای از سرورها را برای مصارف مختلف، از جمله سرورهای رکمونت، سرورهای تیغه‌ای و ابری ارائه می‌دهد. همچنین این شرکت طیف گسترده‌ای از محصولات ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهد که از آن جمله باید به انکلوژرها، استوریج‌ها و آرایه‌های تمام فلش، هیبریدی و مبتنی بر هارد دیسک اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با استوریج‌های این شرکت مقاله استوریج HP چیست و چه مزایایی دارد را مطالعه کنید. همچنین در مقاله راهنمای خرید استوریج HP می‌توانید با ویژگی‌های فوق‌العاده استوریج‌های این شرکت آشنا شوید.
  • استوریج EMC: شرکت Dell EMC یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات است که همانند اچ‌پی در زمینه ساخت محصولات رده بالا تخصص دارد. این شرکت نیز در زمینه ساخت سرورها، ذخیره‌ساز‌ها، کارت‌های HBA، منابع تغذیه مخصوص سرورها، ریدکنترلرها، هارد دیسک‌های 2.5 و 3.5 اینچی و… فعالیت می‌کند. محصولات شرکت دل و به ویژه استوریج‌های این شرکت، از سوی شرکت‌های بزرگی که نیازمندی‌های سطح بالایی دارند، خریداری می‌شود. اگر قصد خرید این استوریج‌ها را دارید خواندن مقاله راهنمای خرید استوریج EMC برای شما بسیار مفید خواهد بود.
  • استوریج :QNAP شرکت QNAP (مخفف عبارت Quality Network Appliance Provider) یک شرکت تایوانی است که در سال 2004 تاسیس شد. این شرکت به طور تخصصی در زمینه ساخت راه‌حل‌های ذخیره سازی فعالیت می‌کند و به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت شناخته می‌شود. کیونپ طیف گسترده‌ای از محصولات NAS را برای مصارف مختلف خانگی، اداری و سازمانی ارائه می‌دهد. این محصولات از نظر ظرفیت ذخیره‌سازی، کارایی و قیمت تنوع بسیار بالایی دارند و می‌توانند به نیازهای کاربران پاسخ دهند. استوریج‌های کیونپ مزایای شاخصی دارند که در مقاله استوریج QNAP چیست به طور مفصل به معرفی و بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.
  • استوریج Synology: یکی دیگر از شرکت‌های تایوانی و قدیمی فعال در زمینه ساخت راه‌حل‌های ذخیره‌سازی شبکه شرکت سینولوژی است. سینولوژی طیف گسترده‌ای از محصولات NAS را برای مصارف خانگی، اداری و سازمانی ارائه می‌دهد. محصولات این شرکت به لحاظ ظرفیت ذخیره‌سازی، قیمت و کارایی تنوع بسیار بالایی دارند و می‌توانند به نیازهای کسب و کارهای کوچک تا بزرگ پاسخ دهند. سینولوژی از سیستم عامل اختصاصی خود تحت عنوان DSM مخفف DiskStation Manager  برای مدیریت استوریج و دیسک‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. همچنین، به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا راه‌حل‌های ابری درون سازمانی را به شکل ساده‌ای پیاده‌سازی کنند. برای آشنایی با استوریج‌های این شرکت مطالعه مقاله سینولوژی چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد برای‌تان مفید خواهد بود.
  • استوریج Western  Digital: استوریج‌های Western Digital طیف وسیعی از دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده را شامل می‌شوند که برای مصارف مختلف از جمله مصارف شخصی، خانگی، اداری و سازمانی طراحی شده‌اند. این استوریج‌ها در تنوع بالایی از نظر ظرفیت، نوع هارد، سرعت، رابط کاربری و قیمت ارائه می‌شوند. تنوع محصولات، سرعت بالا، قابلیت اطمینان و… مهم‌ترین مزایای استوریج‌های وسترن دیجیتال است. پیش از خرید استوریج‌های این برند مطالعه مقاله راهنمای خرید استوریج Western Digital را از دست ندهید.
بهترین برندهای استوریج

از کجا استوریج بخریم؟

هنگام انتخاب فروشگاه برای خرید استوریج، باید به نکات مختلفی توجه کنید تا بتوانید بهترین تجربه را از خرید خود داشته باشید:

  • اعتبار و سابقه فروشگاه: مطمئن شوید که فروشگاه از سابقه و اعتبار خوبی در زمینه فروش استوریج برخوردار است. می‌توانید با جستجوی نام فروشگاه در اینترنت و مطالعه نظرات مشتریان، از اعتبار آن مطلع شوید.
  • تنوع محصولات: فروشگاه مورد نظر باید تنوع بالایی از محصولات استوریج را از برندهای مختلف ارائه دهد تا شما بتوانید انتخابی متناسب با نیازهای خود داشته باشید.
  • قیمت: قیمت استوریج در فروشگاه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. قبل از خرید، قیمت‌ها را در چند فروشگاه مختلف مقایسه کنید تا بتوانید بهترین قیمت را پیدا کنید.
  • شرایط گارانتی: گارانتی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید هنگام خرید استوریج به آن توجه کنید. مطمئن شوید که فروشگاه شرایط گارانتی معتبر و کاملی را ارائه می‌دهد.
  • خدمات پس از فروش: خدمات پس از فروش مناسب، به شما اطمینان می‌دهد که در صورت بروز مشکل برای استوریج، می‌توانید از خدمات پشتیبانی فروشگاه استفاده کنید.
  • پشتیبانی آنلاین: در دنیای امروز، پشتیبانی آنلاین از اهمیت بالایی برخوردار است. مطمئن شوید که فروشگاه مورد نظر، پشتیبانی آنلاین قوی و پاسخگویی دارد تا در صورت بروز مشکل بتوانید به سرعت از راهنمایی آنها استفاده کنید.

علاوه بر موارد بالا، باید به موارد زیر نیز توجه کنید:

  • آیا فروشگاه مورد نظر، ارسال و نصب استوریج را نیز ارائه می‌دهد؟
  • خدمات مشاوره و راهنمایی برای انتخاب استوریج مناسب در این فروشگاه ارائه می‌شود؟

خلاصه‌ای از آنچه در مورد راهنمای خرید استوریج گفتیم

انتخاب استوریج مناسب برای ذخیره‌سازی اطلاعات، نیازمند بررسی دقیق الزامات و معیارهای مختلف است. به بیان دقیق‌تر، اگر قبل از انتخاب و خرید استوریج به نکات کلیدی در این زمینه دقت کنید، محصولی متناسب با نیازهای‌تان را خریداری خواهید کرد. اولین مورد که در زمینه راهنمای خرید استوریج به آن اشاره کردیم، تعیین نیازهای ذخیره‌سازی است؛ یعنی استوریج قرار است چه کاری انجام دهد؟

مورد دوم میزان فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز است. با در نظر گرفتن حجم فعلی و پیش‌بینی رشد داده‌ها در آینده، فضای ذخیره‌سازی لازم را برآورد کنید.

مورد سوم نوع اطلاعات است. قرار است چه نوع داده‌هایی ذخیره‌سازی شوند؟ این معیار مشخص می‌کند به چه نوع دیسک‌های ذخیره‌سازی مثل هارد دیسک یا حافظه SSD نیاز دارید. بدیهی است حافظه‌های SSD سرعت دسترسی بالاتری دارند و به همان نسبت قیمت بیشتری نیز دارند.

مورد چهارم عملکرد استوریج است. اگر عملکرد و سرعت دسترسی به اطلاعات، اهمیت زیادی برای شما دارد باید به سراغ استوریج‌های تمام فلش (All-Flash) بروید.

پس از توجه به موارد بالا، نوبت به بررسی انواع استوریج می‌رسد. به طور کلی سه نوع استوریج داریم:

  1. NAS
  2. SAN
  3. DAS

استوریج NAS برای مصارف خانگی و اداری کوچک مناسب است که از طریق یک رابط کاربری ساده و قیمت مقرون به صرفه به الزامات تجاری پاسخ می‌دهد.

راهکار بعدی SAN است که برای سازمان‌های بزرگ ایده‌آل است که نیازمند ذخیره‌سازی حجم زیادی از اطلاعات هستند و اطلاعات باید در زمان کوتاهی ارسال یا دریافت شوند.  DAS راهکار ساده‌تری در مقایسه با دو روش قبلی است که عمدتا برای مصارف شخصی با قیمت مناسب طراحی شده است. راهکار کارآمد بعدی ذخیره‌سازی ابری است که راه‌حلی منعطف و مقیاس‌پذیر برای دسترسی آسان به اطلاعات از هر مکانی ارائه می‌کند.

هنگامی که محصول مورد نظر را انتخا کردید، نوبت به انتخاب برند و مدل مناسب می‌رسد. امروزه، برندهای مطرحی مثل Dell EMC HPE, QNAP, Synology و غیره در این زمینه به فعالیت اشتغال دارند. بهتر است با توجه به نیازها و بودجه، مدل‌های مختلف را از نظر ظرفیت، سرعت، قابلیت‌ها و قیمت مقایسه کنید و در نهایت گارانتی و خدمات پس از فروش را نادیده نگیرید.

قیمت استوریج
برای خرید یا دریافت قیمت استوریج در برندهای مختلف، کافی‌ست روی لینک کلیک کنید و لیستی از بهترین استوریج‌های موجود در بازار را مشاهده کنید. فالنیک خدمات مشاوره تخصصی برای خرید استوریج را نیز به شما عرضه می‌کند که کاملا رایگان است.
قیمت استوریجمشاوره تلفنی رایگان

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا