به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
استوریج

📌Nas چیست؟ معرفی NAS Storage و مزایا و معایب آن + ویدئو

nas چیست

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آبان 1395 نوشته شده بود و در آذر 1399 و آبان 1402 این مطلب توسط کارشناسان استوریج فالنیک، بررسی و تایید شده است.

آیا به دنبال یک راه‌حل جامع برای ذخیره‌سازی فایل‌ها و داده‌های خود هستید؟ NAS Storage یا شبکه ذخیره‌سازی فایل، یک راه‌حل قدرتمند و انعطاف‌پذیر است که می‌تواند نیازهای ذخیره‌سازی شما را از یک کسب‌وکار کوچک تا یک سازمان بزرگ برآورده کند.

پس از مطالعه این مقاله می‌دانید که NAS Storage چیست؟ چه مزایا معایب و کاربردهایی دارد؟ با ما همراه باشید.

برای اطلاع از قیمت استوریج روی لینک کلیک کرده و از محصولات فروشگاه فالنیک دیدن کنید.

خرید استوریج qnap
فالنیک (ایران اچ پی) دارنده سبد کامل محصولات qnap با گارانتی معتبر در ایران. محصولات QNAP مناسب برای رده‌های سازمانی، کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و خانگی طراحی شده‌اند. جهت اطلاع از قیمت استوریج qnap و مشاوره خرید ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ کلیک کنید.
خرید استوریج qnapمشاوره تلفنی رایگان

NAS Storage چیست؟

همانطور که در مقاله Storage چیست و چه انواعی دارد اشاره کردیم، ذخیره سازی اطلاعات روش‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها NAS است. NAS مخفف Network Attached Storage به معنای ذخیره‌سازی متصل به شبکه است. NAS یک دستگاه ذخیره‌سازی شبکه‌ای است که به کاربران امکان می‌دهد فایل‌ها و داده‌های خود را در یک مکان مرکزی ذخیره کنند و به اشتراک بگذارند.

پیش از آن که به بررسی دقیق NAS Storage بپردازیم، می‌توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید که اطلاعات مفیدی در زمینه NAS استوریج‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.

NAS ها از طریق شبکه به کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها متصل می‌شوند. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا از هر دستگاهی به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند و آنها را به اشتراک بگذارند. این روش ذخیره سازی براساس File level عمل می‌کند که رایج‌ترین سیستم ذخیره‌سازی برای هارد درایوها، سیستم های نس و… است. در این مدل، فایل‎ها براساس پروتکلی خاص (مثلا NFS، SMB/CIFS یا…) پیکربندی می‌شوند. باید بدانید که Nas Storage ها معمولاً از طریق یک مرورگر مدیریت شده و فاقد کیبورد، نمایشگر یا… هستند. هر استوریج nas  به عنوان یک NODE یا گره در یک شبکه LAN تعریف می‌شود و IP خاص خود را دارد تا کاربران بتوانند به داده‌های ذخیره شده روی آن دسترسی داشته باشند. شکل زیر نحوه ارتباط NAS Storageها با سایر تجهیزات شبکه را نشان می‌دهد.

نس چیست
در روش ذخیره سازی NAS یا Network Attached Storage هارددیسک‌ها روی یک سرور قرار دارد که به آن NAS Storage گفته می‌شود.

مزایای NAS Storage چیست؟

NAS ها مزایای زیادی نسبت به سایر روش‌های ذخیره‌سازی دارند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت اشتراک‌گذاری آسان: یکی از مزایای اصلی NAS ها، قابلیت اشتراک‌گذاری آسان فایل‌ها و داده‌ها است. همان‌طور که گفتیم کاربران می‌توانند با استفاده از یک مرورگر وب، به فایل‌های ذخیره‌شده در NAS دسترسی داشته باشند و آنها را به اشتراک بگذارند.
  • انعطاف‌پذیری بالا: NAS ها می‌توانند برای ذخیره‌سازی انواع مختلف فایل‌ها و داده‌ها استفاده شوند. این امر به کاربران امکان می‌دهد تا استوریج NAS خود را با نیازهای‌شان مطابقت دهند. به عنوان مثال، یک کاربر می‌تواند از  دستگاه NAS برای ذخیره‌سازی فایل‌های ویدئویی، فایل‌های صوتی، فایل‌های تصویری، فایل‌های متنی و غیره استفاده کند.
  • امنیت زیاد: نس استوریج ها معمولاً از ویژگی‌های امنیتی مختلفی مانند رمزگذاری و احراز هویت دو عاملی پشتیبانی می‌کنند که امنیت داده‌های کاربران را افزایش می‌دهد.
  • هزینه‌های پایین: اگر به دنبال یک راه‌حل ذخیره‌سازی شبکه‌ای هستید که قابلیت اشتراک‌گذاری آسان، انعطاف‌پذیری بالا، امنیت بالا، و هزینه‌های پایین را ارائه دهد، NAS می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. NAS ها معمولاً نسبت به سایر روش‌های ذخیره‌سازی مانند SAN و DAS مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. برای آشنایی با استوریج‌های DAS مقاله DAS Storage چیست و چه مزایا و معایبی دارد را از دست ندهید.
  • دسترسی از راه دور: از دیگر مزایای NAS Storage باید به امکان دسترسی ریموت به داده‌ها اشاره کرد که به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به حضور فیزکی در کنار دستگاه، به داده‌های خود دسترسی داشته باشند.
پیشنهاد مطالعه

NAS Storage ها چه معایبی دارند؟

در کنار تمام مزایایی که می‌توان برای استوریج های نس عنوان کرد، این دستگاه‌ها معایبی نیز به همراه دارند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  • افت عملکرد: دستگاه‌های NAS ممکن است هنگام کار با فایل‌های بزرگ یا چندین کاربر همزمان، با مشکلات عملکردی مواجه شوند و نتوانند به خوبی سرویس‌دهی کنند.
  • مقیاس‌پذیری محدود: برخی از دستگاه‌های NAS ممکن است از نظر تعداد درایوهای قابل نصب، محدودیت داشته باشند و از نظر مقایس پذیری یا Scalability کارایی مناسبی از خود نشان ندهند.
  • Down شدن سیستم: اگر از یک دستگاه NAS به عنوان دستگاه ذخیره سازی مرکزی استفاده کنید، خرابی دستگاه می‌تواند دسترسی به تمام داده‌های ذخیره‌شده را مختل کند.
  • نگرانی‌های امنیتی: از آنجا که دستگاه‌های NAS ممکن است در مصارف خانگی یا سازمان‌های کوچک استفاده شود، بحث آموزش های امنیتی به کاربران و همچنین سطوح دسترسی حائز اهمیت است. در صورتی که پیکربندی های امنیتی به درستی پیاده سازی نشود، امنیت اطلاعات با خطر مواجه خواهد شد.

با توجه به نکاتی که گفتیم انتخاب یک نس استوریج مناسب ارتباط مستقیمی با نیازهای کاری شما دارد. بنابراین اگر قصد خرید این دستگاه‌ها را دارید، حتما نیازسنجی‌های لازم را انجام داده و با یک کارشناس شبکه باتجربه مشورت کنید.

NAS Storage در چه کسب و کارهایی کاربرد دارد؟

نس استوریج ها در طیف گسترده‌ای از کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه چند مورد از کاربردهای استوریج های نس را بیان می‌کنیم:

  • دفاتر کوچک خانگی (SOHO): SOHO ها اغلب از دستگاه‌های NAS برای ذخیره و اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین چندین رایانه، مانند رایانه‌های اعضای خانواده یا رایانه‌های کارمندان، استفاده می‌کنند. دستگاه‌های NAS همچنین می‌توانند برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها از رایانه‌ها و سایر دستگاه‌ها استفاده شوند.
  • شرکت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای: شرکت‌های رسانه‌ای از دستگاه‌های NAS برای ذخیره و اشتراک‌گذاری مقادیر زیادی داده، مانند فایل‌های ویدئویی، فایل‌های صوتی و فایل‌های تصویری استفاده می‌کنند. دستگاه‌های NAS همچنین می‌توانند برای پخش فایل‌های مدیا به دستگاه‌هایی مانند تلویزیون‌ها، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها متصل شوند.
  • سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی: سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی از دستگاه‌های NAS برای ذخیره و اشتراک‌گذاری سوابق بیمار، تصاویر پزشکی و سایر داده‌های حساس استفاده می‌کنند. دستگاه‌های NAS همچنین می‌توانند برای انطباق با مقرراتHIPAA (حفظ اطلاعات خصوصی بیمار) استفاده شوند.
  • فروشگاه‌های کوچک: فروشگاه‌های خرده‌فروشی از دستگاه‌های NAS برای ذخیره و اشتراک‌گذاری داده‌های نقطه فروش (POS)، اطلاعات مشتری و سایر داده‌های تجاری مهم استفاده می‌کنند.
  • شرکت‌های تولیدی: شرکت‌های تولیدی از دستگاه‌های NAS برای ذخیره و اشتراک‌گذاری نقشه‌های مهندسی، مشخصات محصول و سایر داده‌های تولیدی استفاده می‌کنند. دستگاه‌های NAS همچنین می‌توانند برای ردیابی موجودی انبار و … استفاده شوند.

علاوه بر این دستگاه‌های NAS در صنایع و ارگان‌های دیگری مانند آموزش، امور مالی، دولت و… استفاده می‌شوند.

یکی از nasهای شناخته‌شده و پرکاربرد، Gateway NAS است که در مقاله Gateway NAS چیست و چه ویژگی‌هایی دارد می‌توانید به صورت کامل با آن آشنا شوید.

Nas Storage چیست

NAS Storage از چه اجزایی تشکیل شده است؟

استوریج‌های نس از چندین مؤلفه کلیدی تشکیل شده‌اند که در همکاری با یکدیگر، ذخیره سازی متمرکز و مقیاس پذیر برای داده ها را فراهم می‌کنند. این اجزا عبارتند از:

  1. درایوهای ذخیره سازی: جزء اصلی یک دستگاه NAS درایوهای ذخیره سازی آن است. این درایوها وظیفه دارند داده‌های در دسترس کاربران را ذخیره کنند. دستگاه های NAS معمولاً از هارد دیسک (HDD) یا درایوهای حالت جامد (SSD) یا ترکیبی از هر دو برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنند.
  2. پورت‌های شبکه: این پورت ها ارسال و دریافت بسته‌های داده از طریق شبکه را بر فراهم کرده و کاربران را قادر می سازند تا از هر نقطه در شبکه به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند.
  3. پردازنده (CPU) :CPU مغز دستگاه NAS است. این قطعه مسئول پردازش دستورالعمل‌ها، مدیریت انتقال داده‌ها و اجرای سیستم عامل NAS است. عملکرد CPU مستقیماً بر عملکرد کلی دستگاه NAS تأثیر می‌گذارد.
  4. حافظه دسترسی تصادفی (RAM) :RAM رم داده‌هایی که در حال حاضر توسط دستگاه NAS در حال دسترسی یا پردازش هستند، به طور موقت ذخیره می‌کند. داشتن رم کافی تضمین می‌کند که دستگاه NAS می‌تواند چندین کاربر و وظایف همزمان را به طور موثر پشتیبانی کند.
  5. سیستم عامل (OS): سیستم عامل NAS نرم افزاری است که دستگاه NAS و اجزای سخت افزاری آن را مدیریت می‌کند. این نرم افزار یک رابط کاربری برای پیکربندی دستگاه، مدیریت کاربران و مجوزها و دسترسی به داده های ذخیره شده ارائه می‌دهد.
  6. منبع تغذیه PSU: منبع تغذیه برق تمام اجزای دستگاه NAS را تامین می‌کند. این قطعه برق متناوب را به برق DC مورد نیاز اجزای داخلی دستگاه NAS تبدیل می‌کند تا نس بتواند به خوبی عمل کند.
  7. سیستم خنک کننده: دستگاه های NAS مثل تمام تجهیزات شبکه، گرما تولید می‌کنند. بنابراین یک سیستم خنک کننده برای حفظ دمای مناسب و جلوگیری از گرمای بیش از حد ضروری است. به طور کلی سیستم‌های خنک کننده می‌توانند شامل فن، هیت سینک یا محلول‌های خنک کننده مایع باشند.
  8. نرم افزار مدیریتی: نرم افزار مدیریتی امکان مدیریت دستگاه NAS را فراهم می‌کند. مدیریت موارد امنیتی، ایجاد کاربران تازه و به طور کلی اعمال تنظیمات روی دستگاه NAS از طریق نرم افزار مدیریتی NAS فراهم می‌شود.
  9. Enclosure: انکلوژر یا محفظه تمام اجزای داخلی دستگاه NAS را در خود جای داده است. این قطعه یک ساختار محافظ فراهم کرده و تهویه مناسب برای سیستم خنک کننده را تضمین می‌کند.

پروتکل‌ های موجود در NAS Storage چیست؟

برای ارتباط دستگاه‌های نس با سایر تجهیزات شبکه پرتکل‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین پروتکل های NAS Storageها عبارتند از:

  • NFS

NFS یک پروتکل سیستم فایل توزیع شده است که به کاربران این امکان را می دهد تا به فایل های رایانه های راه دور دسترسی داشته باشند و آن ها را به گونه ای دستکاری کنند که گویی در دستگاه محلی خود قرار دارند.

  • SMB/CIFS

SMB/CIFS یک پروتکل بالغ‌تر و پرکاربردتر از NFS است و پروتکل به اشتراک گذاری فایل پیش فرض برای سیستم‌های ویندوز محسوب می‌شود.

  • AFP

AFP پروتکل بومی اشتراک فایل برای کامپیوترهای مکینتاش اپل است. این پروتکل شباهت‌هایی به SMB/CIFS دارد. با این حال، AFP دارای برخی ویژگی‌های اضافی است که به طور خاص برای رایانه‌های مک طراحی شده‌اند، مانند پشتیبانی از فرمت‌ها و مجوزهای فایل خاص اپل.

  • iSCSI

iSCSI یک پروتکل ذخیره‌سازی در سطح بلوک است که دستورات SCSI را روی یک شبکه IP محصور می کند. این پروتکل به دستگاه‌های NAS اجازه می‌دهد تا به‌عنوان دستگاه‌های ذخیره‌سازی بلوک برای سرورها ظاهر شوند، که سپس می‌توانند مستقیماً به حجم‌های ذخیره‌سازی برای کارهایی مانند مجازی‌سازی و عملیات مرکز داده دسترسی داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر در مورد سرورها روی لینک کلیک کنید: سرور چیست؟

  • LLDP

LLDP پروتکلی‌ست که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد قابلیت‌ها و اطلاعات خود را به سایر دستگاه‌های موجود در شبکه اطلاع دهند. این کار می‌تواند برای ساده سازی مدیریت شبکه و عیب یابی مفید باشد. به عنوان مثال، یک دستگاه NAS می تواند از LLDP برای اطلاع رسانی آدرس IP، شماره مدل و نسخه سیستم عامل خود برای سایر دستگاه های موجود در شبکه استفاده کند.

  • SNMP

SNMP پروتکلی برای مدیریت و نظارت بر تجهیزات شبکه است. دستگاه‌های NAS را می‌توان با استفاده از نرم‌افزار SNMP مدیریت و نظارت کرد، که به مدیران اجازه می‌دهد عملکرد دستگاه را بررسی کرده، تنظیمات را پیکربندی کنند و هشدارهایی در مورد مشکلات احتمالی دریافت کنند.

  • WebDAV

پروتکل WebDAV به چندین کاربر امکان می‌دهد به‌طور همزمان به فایل‌ها دسترسی داشته باشند، آنها را ویرایش کنند و تاریخچه‌ای از تغییرات را حفظ می‌کند تا کاربران در صورت لزوم بتوانند به نسخه‌های قبلی فایل‌ها برگردند.

ذخیره ساز تحت شبکه سینولوژی

مقایسه NAS استوریج با San و Das

تفاوت عمده san با nas در Block Level بودن SAN است. ویژگی File level Access باعث می‌شود اطلاعات با سرعت پایینی خوانده می‌شود و ترافیک شبکه LAN را افزایش می‌دهد یعنی پهنای باند را می‌گیرد. در این روش دسترسی، اشتراک‌گذاری انجام می‌شود و دیگران فایل را می‌خوانند نه بلاکی از هارد را. مزیت مشترک آن‌ها این است که مدیریت فضاها به صورت متمرکز انجام می‌شود.

این ویژگی باعث می‌شود در مقایسه با das سرعت دسترسی، کمتر باشد. کارایی در این راهکار، بستگی به شبکه LAN دارد و محدودیت در فاصله نیز وجود دارد که باز هم بستگی به شبکه LAN دارد که معمولا 100 متر است. در این روش Bottleneck وجود دارد اما بهینه‌تر شده، هزینه آن قابل قبول بوده و در ضمن دسترس پذیری ممکن است محدود باشد.

مزیت NAS نسبت به DAS، سادگی به اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین چند کاربر است که سرعت سیستم نسبت به فایل سرور سنتی بیشتر است در واقع دارای ویژگی Multiple Access است و همزمان چند نفر می‌توانند از آن سرویس بگیرند.

برای بررسی دقیق تفاوت san و nas و das و مزایا و معایب آن ها نیز می‌توانید روی لینک کلیک کرده و این سه روش ذخیره سازی را مقایسه کنید.

آنچه در مورد NAS Storage ها آموختیم

در این مقاله به معرفی NAS Storage پرداختیم و ضمن بررسی مزایا و معایب آن‌ها، کاربردهای NAS Storage در کسب و کارهای مختلف را عنوان کردیم. اجزای NAS و پروتکل‌های موجود در NAS استوریج نیز مواردی بود که دراین مقاله بررسی کردیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در زمینه استوریج‌های نس نیاز دارید یا قصد تهیه این محصولات را دارید، متخصصان ما برای ارائه مشاوره تخصصی رایگان کنار شما هستند.

قیمت استوریج
برای خرید یا دریافت قیمت استوریج در برندهای مختلف، کافی‌ست روی لینک کلیک کنید و لیستی از بهترین استوریج‌های موجود در بازار را مشاهده کنید. فالنیک خدمات مشاوره تخصصی برای خرید استوریج را نیز به شما عرضه می‌کند که کاملا رایگان است.
قیمت استوریجمشاوره تلفنی رایگان
4.6/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫19 دیدگاه ها

  1. سلام روزتون بخیر
    در مورد اینکه اطلاعات داخل nas storage ها چگونه از خطراتی مثل الودگی به ویروس یا تروجان در امان باشن میشه توضیح بدین

  2. سلام
    من یه هارد 2 ترا بایت nas دارم میتونم توکامپیوتر گیمینگ استفاده کنم

  3. سلام
    یه شرکت طراحی داریم که حدودا 24 ترا بایت اطلاعات داره که میخواد یه سیستمی تهیه کنه که اطلاعات روی داخلش بریزه و بذاره وسط و باقی طراحان از طریق شبکه بهش دسترسی داشته باشند. همچنین میخواد که ازین اطلاعات بکاپ هم داشته باشه.
    ما میخواهیم یه سیستم برای اطلاعاتمون بذاریم وسط برای اشتراک. آیا برای بکاپ گیری باید از nas استفاده کنیم؟ یا nas همون کار سیستم مشترک و بکاپ گیری رو انجام میده؟
    برای مشاوره میشه با من تماس بگیری؟ یا یه شماره بدید تماس بگیرم ؟ چون میخواهیم زود اقدام کنیم
    09363778977
    kouchari = telegram@

    1. سلام

      اگر هزینه برایتان مهم است، اگر محیط مجازی کوچکی دارید، یا اگر محیط شما نیازی به ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند Data Replication ندارد، DAS را انتخاب کنید.
      اگر محیط‌های مجازی بزرگی دارید، NAS یا SAN را انتخاب کنید. اگر لازم است که از تعداد زیادی هاست مجازی، Clone تهیه کنید، NAS گزینه بهتری است، اما اگر به سطوح بالاتری از دسترس پذیری و Resiliency نیاز دارید، SAN مناسب‌تر است.

    1. مدل دسترسی به اطلاعات در این روش، File level Access است یعنی باید بر روی استوریج‌های NAS، ویندوز بهینه شده‌ی مخصوص استوریج نصب کنیم. تفاوت عمده SAN با NAS در Block Level بودن SAN است. ویژگی File level Access باعث می‌شود اطلاعات با سرعت پایینی خوانده می‌شود و ترافیک شبکه LAN را افزایش می‌دهد یعنی پهنای باند را می‌گیرد. در این روش دسترسی، اشتراک‌گذاری انجام می‌شود و دیگران فایل را می‌خوانند نه بلاکی از هارد را

    1. در روش ذخیره سازی NAS یا Network Attached Storage هارددیسک‌ها بر روی یک سرور قرار دارد که به آن NAS Storage گفته می‌شود و سپس این هاردها را در شبکه برای دستگاه‌های دیگر به اشتراک می‌گذاریم. در واقع از طریق پروتکل TCP/IP به استوریج متصل می‌شویم و از آن سرویس می‌گیریم. مدل دسترسی به اطلاعات File level Access است یعنی باید بر روی استوریج‌های NAS، ویندوز بهینه شده مخصوص استوریج نصب کنیم.

  4. دستگاه NAS از چه طریق به شبکه متصل میشه؟ و اینکه دستگاه ها پردازنده و رم دارند ؟

    1. دستگاه های nas از طریق پروتکل TCP/IP (کارت شبکه) به شبکه متصل می شوندو بسته به مدل دارای پردازنده و رم مجزا می باشند .

  5. سلام
    ماکسیمم ظرفیتی که در ذخیره سازی NAS در شبکه وجود داره چقدر هستش؟؟

    1. امکان به اشتراک گذاشتن حجم بالای هارد در شبکه است و حجمی برابر با ۲۸۰ ترابایت فراهم می‌شود

  6. میخواستم بدونم تفاوت های بین nas، san، و lan درچی هست؟ خیلی هم دنبال محتوای که کامل توضیح بده گشتم اما متاسفانه نتونستم پیدا کنم میشه راهنماییم کنید.
    ممنون از شما

دکمه بازگشت به بالا