به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
استوریج

راهنمای خرید و انتخاب nas استوریج مناسب + ایبوک

راهنمای خرید و انتخاب استوریج مناسب

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در اردیبهشت 98 نوشته شده بود و در آبان 99 دوباره بررسی و به‌روز و توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، تایید شده است.

به دلیل انواع مختلف و تکنولوژی‌های متفاوتی که در زمینه استوریج وجود دارد، خرید استوریج به آگاهی و دانش فنی نیازمند است. در این بین nas استوریج، قدرت ذخیره سازی منسجم و یکپارچه اطلاعات را دارد و کسب‌و‌کارهای مختلف را در پیشبرد اهداف‌شان کمک می‌کند.

هر سیستم ذخیره سازی، نیازهای متفاوتی را برآورده می‌کند. تفاوت این نیازها در کارایی، توانایی رمزگذاری، تبدیل کد کردن ویدئو، سادگی در استفاده، ظرفیت، شکل ظاهری و غیره است. پس گزینه‌های متنوعی وجود دارد که گاهی گیج‌کننده است. سوال اینجاست که چگونه استوریج مناسبی انتخاب کنیم که نیازهایمان را برآورده کند و در عین حال با بودجه ما جور باشد؟

سناریوی این مقاله بدین صورت است که ابتدا تعریفی از استوریج ارایه می‌دهم، سپس انواع وسایل ذخیره سازی دیتا  و تحت شبکه را معرفی می‌کنم، نکات مهم در انتخاب استوریج رده سازمانی و میانی و خانگی بیان می‌کنم و در نهایت چک لیست انتخاب استوریج مناسب را با هم بررسی می‌کنیم.

خرید استوریج HP
خرید استوریج HP با بهترین قیمت در فالنیک (ایران اچ پی) علاوه بر مناسب بودن قیمت استوریج HP، داشتن گارانتی معتبر و اصلی هم در خرید استوریج HP اهمیت بالایی دارد. فالنیک، در کنار قیمت مناسب، 18 ماه گارانتی اصلی و معتبر برای استوریج HP و دستگاه ذخیره سازی اطلاعات ارائه می‌دهد. برای مشاهده محصولات کلیک کنید.
خرید استوریج HPتماس تلفنی

استوریج چیست؟

استوریج، مولفه اصلی در دستگاه‌های دیجیتالی است و کاربران می‌توانند تمام اطلاعات خود را چه شخصی و چه کاری ذخیره کنند. استوریج یا ذخیره سازی دیتا، شامل مجموعه تکنولوژی‌ها و روش‌های ذخیره سازی اطلاعات روی رسانه‌های ذخیره سازی است. این رسانه‌ها یا الکترومغناطیسی هستند، یا نوری یا سیلیکونی. 

استوریج معمولا به دستگاه‌های متصل شده به کامپیوترها و سرورها گفته می‌شود که شامل هارد دیسک، سیستم های Tape و دیگر انواع رسانه ذخیره سازی است.

انواع وسایل ذخیره سازی اطلاعات

وسایل ذخیره سازی اطلاعات، سرعت و ظرفیت متفاوتی دارند. این وسایل ذخیره سازی عبارتند از: حافظه کش، رم، Tape مغناطیسی، دیسک مغناطیسی، دیسک نوری مثل CD و DVD و blue-ray، فلش.

اما انواع اصلی وسایل ذخیره سازی اطلاعات عبارتند از: هارد دیسک ها (HDD)، درایوهای SSD، ذخیره سازی نوری و Tapeها. انتخاب بهترین روش ذخیره سازی اطلاعات کاملا بستگی به کاربری شما دارد مثلا اینکه به کامپیوتر یا سرورتان HDD بزنید یا SSD. در ادامه با تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه آشنا می‌شوید و رده کاربری را در زمینه انترپرایز و مشاغل کوچک و متوسط و رده خانگی بررسی می‌کنیم.

تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه

نکته مهم اینجاست که دستگاه‌هایی در کنار کامپیوتر و سرور قابل استفاده هستند که بار ذخیره سازی اطلاعات را بر دوش می‌کشند و انحصارا برای ذخیره سازی دیتا از آنها استفاده می‌شود. این دستگاه ها را به عنوان استوریج در بازار می‌شناسند و انواع مختلفی دارند:

  1. Tape Storage
  2. DAS Storage
  3. NAS Storage: راهکار ذخیره سازی متمرکز است که از طریق شبکه‌تان اطلاعاتتان را ذخیره کرده و به اشتراک می‌گذارید، دیگران هم همین کار را در شبکه می‌توانند انجام دهند، بسته به اینکه از NAS در چه جایی استفاده می‌کنید؛ در خانه، دفتر کاری کوچک، ورک گروپ کاری، کسب‌وکار متوسط و کوچک و یا خیلی بزرگ.
  4. SAN Storage: از بهترین استوریج های san استوریج hpe msa است که در تصویر زیر در کنار سرور hpe dl560 مشاهده می‌کنید.
انتخاب استوریج مناسب رده سازمانی
استوریج HPE MSA در کنار hp سرور HPE DL560

از جمله استوریج های سازمانی، hp استوریج، استوریج اچ پی HPE MSA 2060 Dual Controller LFF و استوریج های رک مونت کیونپ است.

انتخاب استوریج مناسب رده سازمانی

در رده سازمانی و انترپرایزی، مجازی سازی از مهمترین نکات مطرح است و انتخاب راهکار‌های مجازی سازی مناسب برای قدرت بخشیدن به شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار مهم و حیاتی است. پس در انتخاب و خرید استوریج مناسب سازمان خود به نکات زیر دقت کنید:

1- منابع بهینه‌سازی شده با حداکثر کارایی IT

استوریج باید برای رفع نیاز‌هایی نظیر بکاپ گیری اطلاعات، به اشتراک گذاری فایل‌ها بین سیستم‌عامل‌های مختلف و مجازی سازی، راهکار‌هایی قدرتمند، قابل اطمینان و توسعه‌پذیر ارائه کند. به پشتیبانی از SSD Caching، بهبود عملکرد I/O و پاسخگوی نیاز‌هایی مانند مجازی سازی شده که به IOPS بسیار نیاز دارند. هم توجه کنید.

2- ذخیره سازی فایل و به اشتراک گذاری

استوریج مناسبی برای ذخیره سازی فایل‌ها و به اشتراک گذاری اطلاعات انتخاب کنید که پروتکل‌های شبکه مانند SMB/CIFS ، AFP و NFS پشتیبانی کند. اشتراک فایل‌ها بین کامپیوتر‌هایی با سیستم عامل‌های مختلف را بدون نگرانی درباره تفاوت سیستم عامل‌ها، امکان پذیر کند.

3- مدیریت استوریج

استوریج مناسب باید انواع RAID‌ها را پشتیبانی کند و فضای مدیریتی انعطاف پذیری برای مدیران کسب‌و‌کارها فراهم کند در نتیجه با ایجاد Pool Storage منسجم، یکپارچه و واحد، مدیریت کارآمد و راحتی را برای مدیران آی تی فراهم می‌کند.

4- بکاپ گیری و ریکاوری

استوریج باید وظیفه خود را به عنوان مرکز بکاپ گیری مناسب و مقرون‌به‌صرفه در کسب‌و‌کار‌ها انجام دهد. ظرفیت ذخیره سازی زیاد و سرعت بالا در انتقال اطلاعات هنگام بکاپ گیری، نقش مهمی در پیشبرد کسب‌و‌کارها ایفا می‌کند. همچنین باید امکان بکاپ گیری اطلاعات از دستگاه‌های ذخیره سازی جانبی را نیز فراهم کند، سرور‌ها را از راه دور کنترل و خدمات بکاپ گیری در فضای ابری را آسان کند.

پیشنهاد مطالعه

5- امنیت

استوریج با استفاده از تکنولوژی‌های متفاوت، امنیت سیستم، دسترسی به اطلاعات و فایل‌های ذخیره شده را فراهم کند:

  • دسترسی محدود و رمزنگاری شده، ارتباطات سیستمی را محافظت می‌کند.
  • مسدود‌ کردن IP کاربران مشکوک
  • رمزگذاری درایو اکسترنال نیز خطر سرقت اطلاعات را هنگام دزده شدن هارد درایو، کم می‌کند.

6- راهکار‌های انعطاف‌پذیر

سازمان‌ها می‌توانند هنگام راه‌اندازی اولیه، فقط ظرفیت مورد نیاز خود را خریداری کنند تا در صورتی که در آینده به ظرفیت بیشتری احتیاج داشتند، سیستم خود را توسعه دهند. استوریج خوب و مناسب با ارائه راهکار‌های ارتقای ظرفیت به همراه کارایی مناسب، افزایش ظرفیت استوریج را با توجه به رشد دیتاهای کاری، بسیار آسان می‌کند.

7- ذخیره سازی کارآمد، یکپارچه و مستحکم ایجاد کنید

مدل‌های مجهز به پورت SAS دارای مشخصات سخت‌افزاری پیشگام در این رده هستند و با ساختار ذخیره سازی Tiering (طبقه‌بندی) به شما امکان می‌دهند ذخیره سازی را بهینه کنید. شما می‌توانید در سیستم ذخیره سازی خود برای برنامه‌هایی که ترافیک بالا دارند، از درایوهای SAS HDD/SSD و برای ذخیره‌سازی حجم زیاد اطلاعات و نسخه‌های پشتیبان، از هارد درایوهای SATA استفاده کنید. با انجام تنظیمات متناسب با نوع اطلاعات، بهترین راهکار برای سازمان‌تان را انتخاب کنید و از ذخیره سازی یکپارچه و طبقه‌بندی شده استفاده کنید.

8- اطمینان از کارکرد بی‌وقفه کسب‌و‌کار

استوریج باید مرکز قدرتمند ذخیره سازی شبکه‌ای باشد و عملکرد فوق‌العاده بالا و مطمئنی داشته باشد و از شبکه‌های 10 GbE و راهکار‌های مجازی سازی مثل  Microsoft و Citrix و VMware پشتیبانی کند. قابلیت انعطاف در گسترش ذخیره سازی و قابلیت‌های حفاظت از اطلاعات، از جمله رمزگذاری، راهکار قابل اطمینانی برای ذخیره سازی اطلاعات و بهینه‌سازی کسب‌وکار، باشد.

انتخاب استوریج مناسب رده میانی

استوریج مناسب راهکار جامعی برای افزایش کارایی ‌SMB‌ها (مشاغل کوچک و متوسط) ارایه می‌دهد و دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. اطلاعات کاری امن و مدیریت ساده اکانت

استوریج با انجام تنظیمات امنیتی و راهکار امنیتی RAID، فضای امنی برای ذخیره سازی اطلاعات حساس و مهم کاری شما را فراهم می‌کند. استوریج همه کاره از کنترل دسترسی به پوشه‌ها، پوشه‌های خانگی کاربران، Windows ACL، خدمات دایرکتوری LDAP و Windows AD برای مدیریت حساب متمرکز و همچنین تایید هویت کاربران برای دسترسی به شبکه تحت پشتیبانی استوریج پشتیبانی می‌کند.

  1. همکاری بیشتر، انعطاف‌پذیر و متنوع

موفقیت هر کسب‌و‌کار به اشتراک‌گذاری دایمی اطلاعات و مدیریت موثر دانش در سازمان وابسته است. استفاده از استوریج هایی که برای اشتراک‌گذاری فایل در پلت‌فرم‌های مختلف با عملکرد بالا طراحی شده‌اند و در اشتراک‌گذاری فایل‌ بین کاربران و دستگاه‌های مختلف کارآمد هستند توصیه می‌شود. پشتیبانی از AFP و SMB/CIFS و NFS، شما را قادر می‌سازد با استوریج، فایل‌ها را بین کامپیوتر‌های مختلف، با سیستم عامل‌های مختلف، بدون هیچ عیب و نقصی، به اشتراک بگذارید و نگران سازگار بودن سیستم عامل آن‌ها با هم نباشید.

  1. تهیه بکاپ و بازیابی اطلاعات در لحظه

استوریجی که دارای ظرفیت ذخیره‌سازی بالا و سرعت انتقال فوق‌العاده است آن را به مرکزی مطمئن برای تهیه بکاپ، تبدیل می‌کند. همچنین برای اطمینان بیشتر از امنیت اطلاعات ذخیره شده روی استوریج، می‌توان به سادگی روی دستگاه‌های ذخیره سازی خارجی، سایر سرور‌ها و سرویس‌های ابری متنوع، نسخه بکاپ تهیه کرد.

انتخاب استوریج مناسب رده خانگی

استفاده آسان، مدیریت و همگام سازی ساده تجهیزات دیجیتال رده خانگی از جمله دستاوردهای استوریج‌های رده خانگی است. این استوریج ها دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  1. با دستگاه‌های موبایل، می‌توانید به فایل‌ها دسترسی داشته باشید و آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

پس از انتقال چند ترابایت عکس، موسیقی، ویدئو و متن به ذخیره ساز و استوریج، می‌توانید همیشه و همه جا، فایل‌های خود را داشته باشید. با برنامه‌های موبایل به فایل‌های ذخیره شده روی استوریج دسترسی داشته باشید، آن‌ها را مدیریت کرده و به اشتراک بگذارید.

  1. همگام‌سازی و مدیریت آسان فایل‌ها

امروزه در تمام خانه‌ها، انبوهی از منابع دیجیتال تصویری، صوتی و ویدیویی وجود دارد. استوریج، فضایی مشترک در اختیار همه اعضای خانه قرار می‌دهد تا فایل‌های خود را ذخیره کنند و به آن‌ها امکان می‌دهد تا به آسانی، به فایل‌ها دسترسی داشته باشند و آن‌ها را با کامپیوتر، لپ تاپ و گوشی هوشمند، همگام‌سازی کنند.

پیشنهاد مطالعه
  1. بیشترین سرگرمی چند رسانه‌ای در خانه‌های مدرن

استوریج، برنامه‌های چند‌رسانه‌ای قدرتمندی دارد و می‌توانند در خانه‌های مدرن امروزی به عنوان مرکز چند‌رسانه‌ای عمل کنند. اعضای خانه می‌توانند با قابلیت‌های AirPlay ،DLNA و Chromecast، تصاویر خود را مرور و پخش کنند. همچنین می‌توانند بعد از اتصال استوریج به تلویزیون HD با کابل HDMI، مجموعه ویدئوی خود را پخش کنند یعنی ایجاد سینمای خانگی با استفاده از این ذخیره سازها بسیار آسان است.

انتخاب استوریج مناسب رده خانگی
نمونه‌ای از کیونپ استوریج رده خانگی

استوریج QNAP، راهکار ذخیره سازی یکپارچه و طبقه‌بندی شده است و ظرفیتی ایده‌آل برای حجم زیاد اطلاعات فراهم می‌کند که قدرت سازمان‌های بزرگ و کارایی SMB‌ها را افزایش می‌دهد. راهکارهای آسان و مناسب QNAP، مدیریت و همگام سازی ساده را در تجهیزات دیجیتالی رده خانگی و انواع کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند. QNAP راهکاری مناسب برای ذخیره سازی، بکاپ و Snapshot، مجازی سازی، کار گروهی و چندرسانه‌ای‌‌ها است. این راهکار، ذخیره سازی مبتنی بر استوریج NAS را ارائه داده که مشتریان را به میزبانی و توسعه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و راهکارهای یادگیری ماشین در NAS استوریج کیونپ تشویق می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

ابزار QNAP NAS Selector

نکاتی که در بالا مطرح شد، مواردی هستند که هنگام انتخاب NAS باید به آنها توجه کرد. ابزاری به نام QNAP NAS Selector هم موجود است که در انتخاب NAS مناسب به شما کمک می‌کند فقط کافیست گزینه‌هایی که مطابق نیازهایتان است، انتخاب کنید. این گزینه‌ها شامل پردازنده، کانکشن‌ها و تعداد Hard Drive Bay است. با انتخاب گزینه‌های مورد نظر، محصولاتی نمایش داده می‌شود که امکان مقایسه و Compare کردن آنها وجود که در جدول مفصلی ارایه می‌شود.

استفاده از QNAP NAS Selector

 

 

راهنما و چک لیست انتخاب nas استوریج مناسب

امروزه دلایلی همچون استفاده آسان از دستگاه‌ها، نیاز به ظرفیت بالای ذخیره سازی و استفاده از حجم زیادی از اطلاعات، اشتراک گذاری اطلاعات در سطح بالا و برقراری امنیت، صاحبان کسب‌و‌کار را ترغیب به استفاده از راهکارهای استوریج و ذخیره سازی می‌کند.

در انتحاب استوریج مناسب باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

1. چه کارایی و توان خروجی نیاز است؟

اولین ویژگی مورد انتظار از استوریج، کارایی یا توان خروجی آن است. این تکنولوژی بر اساس کارایی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • خانگی
  • رده میانی
  • سازمانی

باید به پردازنده، حافظه، رم، سرعت، درگاه و فناوری‌های لازم دقت کنید، باید تعیین کنید که استوریج باید چه سرعتی در خواندن و نوشتن داشته باشد.

سریع‌ترین استوریج‌ها از رابط انتقال اطلاعات SATA 3 استفاده می‌کنند که می‌تواند اطلاعات را با سرعت کمتر از  700 مگابایت در ثانیه، انتقال دهد. رابط دیگری به نام M.2 وجود دارد که سریع‌تر از SATA 3 است و فقط روی داریو‌های SSD کار می‌کند. رابط M.2 امکان اتصال استوریج‌ها به کامپیوتر‌های رو‌میزی با اسلات‌های PCIe را فراهم می‌کند. توسعه رابط M.2  و SATA 3 با یک NAS رده متوسط بازار با سرعت‌های 300 تا 700 مگابایت بر ثانیه امکان‌پذیر است.

در محیط‌های سازمانی، استوریج‌هایی با پردازنده‌های 4 هسته‌ای و چندین گیگابایت رم و حافظه فلش استفاده می‌شود. از طرفی هرچه از سرعت استوریج کاسته شود، قدرت سخت‌افزار نیز کاهش می‌یابد. در محیط خانگی، از ذخیره سازهای تک‌ هسته‌ای و از یک گیگابایت حافظه رم استفاده می‌شود.

اگر قرار است استوریج به عنوان هاست مجازی سازی استفاده شود، هر چه پردازنده، هسته بیشتری داشته باشد کارایی بهتری خواهید داشت.

2. چند نفر همزمان به استوریج وصل شوند؟

تعداد افرادی که همزمان به استوریج وصل می‌شوند، بر سرعت انتقال و زمان پاسخگویی دستگاه، تاثیرگذار است.

اگر کمتر از ده نفر به این استوریج دسترسی دارند، Home/SOHO برای چنین استفاده‌ای مناسب است. اگر از استوریج صرفا برای بکاپ فایل‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید استوریجی با ARM CPU در نظر بگیرید که راهکاری اقتصادی و در عین حال با کارایی بالاست. اگر از استوریج به عنوان سرور مالتی مدیا (Multimedia Server) می‌خواهید استفاده کنید، توصیه می‌کنیم استوریجی با CPU Level بالاتر (Intel Based) انتخاب کنید. هر چه بالاتر، بهتر.

اگر پیش‌بینی شما این است که بیش از ده نفر به دستگاه دسترسی دارند، استوریج های رده میانی را بررسی کنید. این ذخیره سازها اتصالات کاربری بیشتری را کنترل می‌کنند و کارایی بیشتری را برای کنترل دیگر سرویس‌ها نظیر وب سرور، رمزگذاری فایل، بکاپ فایل مالتی مدیا و غیره را ارایه می‌دهند.

اگر قرار است صدها کاربر به استوریج متصل شوند، رده سازمانی می‌تواند کارایی بسیار بالایی در CPU و لاگ‌های RAM ارایه دهند که پردازش صدها کاربر را کنترل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

3. چه ظرفیتی نیاز است؟

سوال ساده‌ای به نظر می‌رسد اما پاسخ به آن گاهی مشکل است. ظرفیت، مهمترین موردی است که قبل از خرید استوریج باید به آن توجه کنید و مقدار آن را بدانید. خوب حالا چگونه ظرفیت لازم را محاسبه کنیم؟ راه‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد که بستگی به انواع فایل و تعداد فایلی دارد که می‌خواهید ذخیره کنید. اصولا فایل‌ها به چهار نوع تقسیم می‌شوند:

  1. موزیک: فایل‌های موزیک و آهنگ شما چه کیفیتی دارند؟
  2. عکس: نوع عکس‌هایتان چیست؟
  3. ویدئو: فرمت ویدئوهایتان DVD است یا Blu-ray؟
  4. فایل‌های متنی

همگی این فاکتورها بر میزان ظرفیت مورد نیاز شما تاثیرگذارند. در ادامه، اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید ظرفیت مورد نیاز در استوریج را با توجه به نوع و تعداد فایل‌هایتان که قرار است در آن ذخیره شود تخمین بزنید.

راهکارهای تخمین ظرفیت مورد نیاز استوریج

می‌دانیم که فایل‌های تصویری، ویدئویی و موزیک، انواع مختلفی دارند اما چگونه آن را تخمین بزنیم؟ ساده است! اگر نوع فایل، موزیک است و فرمت آن MP3، که رایج‌ترین فرمت موزیک در اینترنت است، به صورت زیر عمل می‌کنیم:

راهکارهای تخمین ظرفیت مورد نیاز استوریج
جدول محاسبه ظرفیت برای فرمت MP3

در مورد فایل‌های تصویری، تخمین زیر را داریم:

18 MP JPG file ~ 3 MB

100000 x 3 MB ~ 270 GB

در مورد فایل‌های ویدئویی، تخمین زیر را داریم:

2 hour DVD Movie ~ 4.7 GB

2 hour Blu-ray Movie ~ 20 GB

سایز فایل‌های متنی، بسیار کوچکتر از فایل‌های مالتی مدیاست. چند ترابایت مثلا 4 تا 8 ترابایت، مناسب است اما باز هم بستگی به وسعت کسب‌وکار شما و تعداد فایل‌هایی دارد که باید ذخیره کنید.

ابزارهای محاسبه ظرفیت مورد نیاز استوریج

ابزارهایی موجود است که در زمینه محاسبه میزان ظرفیت مورد نیاز شما، راهکار ساده‌ای ارایه می‌کنند که وقت کمتری از شما می‌گیرند. Capacity Calculator یکی از این ابزارهاست.

ابزارهای محاسبه ظرفیت مورد نیاز استوریج
ابزار Capacity Calculator برای محاسبه ظزفیت هارد و استوریج

یادآور می‌شوم که این کار، تخمین است و باید توجه داشته باشید که ظرفیت فایل‌هایتان قطعا در آینده افزایش خواهد یافت. پس هنگام انتخاب استوریج، لطفا و حتما این را مورد توجه قرار دهید که در آینده نیازهای ذخیره سازی شما چگونه خواهد بود. انتخاب استوریج با فضای ذخیره سازی کمی بیشتر می‌تواند نیازهای ذخیره سازی نهایی شما را برآورده کند.

4. چه تعداد هارد درایو نیاز است؟

همیشه تعداد درایو‌ها برای تعیین ظرفیت و حجم اطلاعات ذخیره‌سازی روی استوریج قابل استفاده نیست و به منظور حفاظت از اطلاعات باید از تکنولوژی‌های Data Protection نظیر RAID استفاده کرد. کسب‌و‌کار‌هایی که اطلاعات حساسی دارند و باید همیشه به صورت آنلاین اطلاعات خود را بکاپ گیری کنند، به استوریج‌هایی با درایو‌های بیشتر نیاز دارند.

کسب‌وکار‌های متوسط مانند افرادی که کار StreamView، ویرایش و تدوین ویدئو انجام می‌دهند یا سرویس‌هایی روی سرور‌های کاربران دارند، به دستگاه‌هایی با 4 درایو نیاز دارند. مصارف خانگی هم به استوریج هایی با یک یا حداکثر دو هارد، احتیاج دارند. برای استفاده از تکنولوژی RAID 1، حداقل 2 درایو نیاز است و RAID 5 نیز به 4 درایو احتیاج دارد. هر چه تعداد دیسک‌ها بیشتر باشد، امکان آینه کردنشان برای بکاپ گیری یا تقسیم‌بندی درایوها میان سرویس‌ها و کاربران شبکه راحت‌تر می‌شود. کسب‌و‌کار‌های بزرگ باید 6، 8 و 10 درایو و حتی بیشتر داشته باشند زیرا بخاطر RAID و مجازی سازی به دیسک و درایو‌های بیشتری احتیاج دارند.

چه تعداد هارد برای استوریج لازم داریم؟
چه تعداد هارد درایو در استوریج نیاز است؟

5. چه درگاه‌هایی نیاز است؟

معیار دیگر برای انتخاب استوریج، تعداد درگاه‌‎های آن است. RJ45 و USB و تعداد آنها مهم است.

  • معمولا دستگاه‌های خانگی یک درگاه RJ45 یک گیگابایتی و چند درگاه USB دارند.
  • با درگاه‌های 10 گیگابایتی SFP+ امکان اتصال کامپیوتر‌ها و شبکه‌های سریع‌تر به استوریج فراهم می‌شود. اگر استوریجی با درگاه 1 گیگابایتی تهیه کرده و در شبکه 10 گیگابایتی، به آن نیاز پیدا کنید، باید هزینه چند برابری پرداخت کنید تا دسترسی به اتصال‌های 10 گیگابایتی امکان‌پذیر شود.
  • سازمان‌ها به چند درگاه RJ45، چند درگاه SFP+ ده گیگابایتی، چند درگاه USB 2.0 و USB 3.0 به همراه درگاه‌های eSATA نیاز دارند.
  • برخی کسب‌و‌کار‌ها برای اتصال استوریج به دستگاه‌های MAC، به درگاه‌های USB-C و یا Thunderbolt احتیاج دارند.

6. چه فناوری‌هایی همچون RAID لازم است؟

استوریج ها را تنها به خاطر فضای استوریج آن‌ها استفاده می‌کنیم بلکه نیاز‌های مختلف، از سیستم عامل گرفته تا قابلیت‌های بکاپ گیری و اپلیکیشن‌های موبایل باید مورد توجه قرار گیرد. برخی استوریج‌ها یا نرم‌افزارهای امنیتی، برای محافظت اطلاعات استفاده می‌شود. بنابراین باید به چند سوال پاسخ داد:

آیا از تکنولوژی RAID مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند؟ آیا با نرم‌افزار و پلت‌فرم مجازی سازی مورد استفاده، سازگاری دارند؟ آیا از راه دور امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده روی استوریج امکان‌پذیر است؟ آیا از کلید کپی یا بکاپ گیری سریع پشتیبانی می‌کند؟ دسترسی امنیتی و سیستم‌های محافظتی این سیستم چگونه است؟

هر مدل استوریج یک سری از ویژگی‌ها و تکنولوژی‌ها مثل RAID، مجازی‌سازی پشتیبان‌گیر، سیستم عامل، سیستم فایل و سرویس‌های ابری و … بهره می‌برد.

7. چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنید؟

اپلیکیشن‌های متفاوت، سخت افزارهای متفاوتی از نظر کارایی و ویژگی‌ها لازم دارند. مثلا اگر استوریج قرار است به عنوان سرور مدیا استفاده شود، بهتر است سیستم، قابلیت تبدیل کد فایل‌های مدیا را داشته باشد. راهکارهای NAS بسیاری با CPU و سخت افزار H.264 Transcoder وجود دارد مانند کیونپ استوریج های TS-x51 و TS-x53a و TVS-x71 مثلا مدل QNAP TS-451+-2G NAS Storage

دسته‌بندی اپلیکیشن ها برای انتخاب بهتر

اصلا بیایید کاربری استوریج را دسته‌بندی کنیم تا بهتر انتخاب کنیم:

  1. فقط برای بکاپ گیری فایل‌ها:

اساسا استوریج برای بکاپ گیری فایل استفاده شود: از Home/SOHO گرفته تا Enterprise کافیست آن را که برای شما قیمت مناسب‌تری دارد انتخاب کنید.

  1. سرور مدیا و Media Player:

توصیه اکید داریم استوریج با کارایی بالاتر که قابلیت استفاده و کار با سخت افزار H.264 Decode را داشته باشد، انتخاب کنید. برخی استوریج های موجود در بازار، مجهز به خروجی HDMI است. چنین استوریجی می‌تواند به عنوان Media Server استفاده می‌شود و در کنار تلویزیون قرار گیرد و مستقیم به تلویزیون وصل کنید تا ویدئو پخش کند.

  1. استوریج مجازی سازی:

برای استوریج مجازی سازی به کارایی بالاتر، پردازنده‌های چند هسته‌ای و حافظه بالاتری نیاز است.

  1. VLAN:

کارایی بالا در شبکه، مدیریت چندین پورت LAN، و دستگاه 10GbE Ready Device، توصیه می‌شود.

  1. سیستم‌های Intensively Loading Database:

برای کنترل Intensive Database Read/Write IO و محیط VM، توصیه اکید می‌شود از Cache Acceleration استفاده کنید تا اپلیکیشن‌های Random IOPS Demanding به خوبی کار کنند.

  1. هاست مجازی سازی:

بسیاری از استوریج ها توانایی اجرای هاست مجازی سازی دارند. اگر می‌خواهید ماشین‌های مجازی روی استوریج اجرا کنید، باید CPUهای چند هسته‌ای و حجم زیادی رم برای اشتراک‌گذاری منابع با دیگر VM های ایزوله شده در نظر بگیرید.

  1. مانت کردن روی رک سیستم:

اگر قصد مانت کردن روی رک دارید، باید از استوریج های رک‌مانت انتخاب کنید.

8. چه ویژگی‌های منحصر به فردی نیاز است؟

برخی از کسب‌کار‌ها، به دستگاهی نیاز دارند که قابلیت شبکه‌های وایرلیس را داشته باشند، یا بتواند کارت PCIe برای وای‌فای روی آن نصب کنند. برخی از کسب‌کار‌ها تمایل دارند، کارت گرافیک یا درایو‌های SSD سریع‌تری به استوریج اضافه کنند. معمولا روی ذخیره سازهای رده خانگی و رده میانی، امکان دسترسی به چنین قابلیتی وجود ندارد، ولی در استوریج‌های سازمانی باید به دنبال مدل‌های با اسلاتPCIe 3.0 بیشتر برای چنین قابلیت‌هایی بود.

ارتقا‌پذیری استوریج برای هماهنگی و سازگاری با کسب‌و‌کار‌ها، با اضافه کردن برخی تکنولوژی‌ها امکان پذیر می‌شود مثل کارت گرافیک، درایو SSD و کش.

برخی قابلیت‌ها برای همه دستگاه‌های ذخیره سازی وجود ندارد و مشتریان باید به طور اختصاصی و موردی دنبال مدل‌هایی با پشتیبانی ویژگی‌های ذکر شده یا تکنولوژی‌های دیگر باشند.

پادکست راهنمای انتخاب nas استوریج qnap

podcast

پادکست با موضوع راهنمای انتخاب nas استوریج کیونپ

موضوع این پادکست، راهنمای انتخاب نس استوریج qnap است که دغدغه بسیاری افراد، هنگام خرید استوریج است. در این پادکست، نکات لازم برای انتخاب QNAP NAS استوریج مناسب بررسی می‌شود. پاسخ به سه سوال مهم می‌تواند شما را در این انتخاب کمک کند. چه ظرفیتی لازم دارید؟ چند نفر ممکن است همزمان به NAS وصل شوند؟ استوریج قرار است چه کاربری داشته باشد؟ همچنین به بررسی راهکارهای تخمین میزان ظرفیت لازم و تعداد اتصالات همزمان به NAS و نوع اپلیکیشن‌هایی که ممکن است روی استورج استفاده شوند، بررسی می‌شود.

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست 30 مگابایت حجم و  33 دقیقه زمان دارد. زمان‌بندی این پادکست در جدول زیر آمده است:

 

محدوده زمانیموضوع بحث پادکست
دقیقه ۰۲:10 تا ۰6:03خبرهای ۳۰ روز گذشته دنیای تکنولوژی
دقیقه 06:52 تا 24:36۸ نکته مهم در ریکاوری و بازیابی RAID
دقیقه 25:30 تا 29:17منتخبی از مناسبت‌های ۳۰ روز آینده

 

 

دانلود

End Podcast
خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

ایبوک راهنمای خرید استوریج

از طریق لینک زیر می‌توانید به ایبوک راهنمای خرید استوریج دسترسی داشته باشید. این ایبوک شامل نکات مهمی است که پیش از تهیه استوریج باید مد نظر داشته باشید:

راهنمای خرید استوریج

در صورتی که سوالی در زمینه خرید استوریج داشتید، متخصصین فالنیک پاسخگوی آن خواهند بود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام و تشکر
    پادکست انتهای مطلب مربوط به سرورهای DX است و ارتباطی با Qnap ندارد.

    ممنون از مطلب خوبتون

    1. سلام و وقت بخیر
      ممنون از بازخوردتون
      اصلاحات لازم انجام شد.
      سپاس

دکمه بازگشت به بالا