به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
استوریج

NAS Gateway چیست و چگونه کار می‌کند؟

Nas Gateway چیست

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید از راه دور به داده‌های ذخیره‌شده در یک شبکه ذخیره‌سازی (NAS) داشته باشید؟ و یا چگونه از دستگاه‌های مختلف به NAS خود متصل شوید؟ اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، NAS Gateway راه‌حلی است که به دنبال آن هستید. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که NAS Gateway چیست و چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ما همراه باشید.

در فروشگاه فالنیک می‌توانید بهترین NAS Storage های موجود در بازار ایران را بررسی کرده و از قیمت استوریج مطلع شوید.

خرید استوریج HP
خرید استوریج HP با بهترین قیمت در فالنیک (ایران اچ پی) علاوه بر مناسب بودن قیمت استوریج HP، داشتن گارانتی معتبر و اصلی هم در خرید استوریج HP اهمیت بالایی دارد. فالنیک، در کنار قیمت مناسب، 18 ماه گارانتی اصلی و معتبر برای استوریج HP و دستگاه ذخیره سازی اطلاعات ارائه می‌دهد. برای مشاهده محصولات کلیک کنید.
خرید استوریج HPتماس تلفنی

Nas Gateway چیست؟

Nas Gateway استوریجی است که رسانه‌های ذخیره‌ساز خارجی از طریق یک رابط کانال فیبر به آن متصل می‌شوند. ذخیره‌سازهای خارجی ممکن است با استفاده از شبکه فضای ذخیره‌سازی (SAN) یا از طریق سوییچ‌هایی که سرورهای مختلف به آن متصل هستند به دروازه ذخیره‌سازی متصل می‌شوند. با استفاده از یک گیت وی NAS، همه کلاینت‌ها می‌توانند به شکل استانداردی به قابلیت‌های مرتبط با سرویس‌دهی فایل‌ها دسترسی داشته باشند. در این حالت، Gate به شکل یک پوشه اشتراکی روی سیستم‌ کاربران ظاهر می‌شود. مزیتی که گیت‌وی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد، انعطاف‌پذیری است، به این معنا که اگر فضای ذخیره بیشتری به شبکه اضافی کنید، دروازه استوریج بازهم از طریق یک رابط و پوشه منفرد و اشتراکی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، در نتیجه انسجام و معماری شبکه حفظ می‌شود.

در مقاله NAS Storage چیست و چه مزایا و معایبی دارد به صورت کامل با تکنولوژی NAS آشنا شوید.

به لحاظ تئوری، NAS Gateway ظرفیت ذخیره‌سازی نامحدودی دارند که مزیت اصلی آن‌ها در مقایسه با آرایه‌های سنتی است. البته، در دنیای واقعی اگر ظرفیت فضای ذخیره‌سازی گیت‌وی از مقدار مشخصی بیشتر شود، عملکرد NAS Gateway کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، یک NAS Gateway می‌تواند از رابط سیستم کامپیوتر کوچک اینترنتی (iSCSI) و پروتکل‌های آی‌پی‌محور برای دسترسی به قابلیت‌های فضای ذخیره‌سازی پشتیبانی کند.

به طور کلی، کارشناسان شبکه قصد پیاده‌سازی شبکه‌هایی در ابعاد متوسط تا بزرگ را برای سازمان‌ها دارند، نباید از قابلیت‌های خوبی که گیت وی NAS در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، غافل شوند، زیرا NAS Gateway امکان خوشه‌بندی را فراهم می‌کند. در این حالت، گیت وی شبکه خوشه‌ای NAS در مسیر انتقال داده‌ها میان سرورهای دریافت‌کننده خدمات و آرایه‌های ذخیره‌سازی که قصد دارند اتصال به آن‌ها را دارند قرار می‌گیرند و به عنوان یک سرور منطقی عمل می‌کنند. یک سیستم فایل خوشه‌ای، سرورهای مختلف NAS Gateway را با هم ترکیب می‌کند تا هر دروازه بتواند به استوریج‌های موجود در خوشه متصل شود. این پیکربندی باعث می‌شود منابع ذخیره‌سازی کوچک‌تر شوند که مدیریت آن‌ها را ساده‌تر می‌کند و گزینه‌های بیشتری در ارتباط با برنامه‌ریزی در ارتباط با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

موارد استفاده از NAS Gateway چیست؟

کارشناسان شبکه NAS Gateway را برای ارائه طیف وسیعی از خدمات مورد استفاده قرار می‌دهند که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • پیاده‌سازی مقیاس‌پذیری در ارتباط با SAN از طریق یک شبکه آی‌پی‌محور.
  • امکان استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت‌های ذخیره‌سازی کانال فیبر.
  • بهبود پایداری و دسترس‌پذیری فضای ذخیره‌سازی و برنامه‌ریزی هدفمند در جهت افزایش ظرفیت.
  • پیاده‌سازی مکانیزم‌های ذخیره‌سازی توزیع شده با هدف جوابگویی به نیازهای تیم‌های کاری که ممکن است به لحاظ جغرافیایی در مناطق مختلفی قرار داشته باشند.
  • بهبود تداوم فعالیت‌های تجاری و تسریع در روند بازیابی پس از فاجعه
  • امکان استفاده همزمان از ابر در تعامل با شبکه ذخیره‌سازی سازمانی با هدف پیاده‌سازی یک لایه ذخیره‌سازی شی‌محور.

گیت وی NAS چگونه کار می‌کند؟

NAS Gateway در تعامل با دستگاه‌های NAS کار می‌کنند، اما تفاوت‌های عملکردی کلیدی بین این دو وجود دارد.

یک دستگاه NAS یک سرور فایل را با یک ابزار ذخیره‌سازی ترکیب می‌کند. در این حالت سیستم‌عامل NAS هر دو مولفه را مدیریت می‌کند. هنگامی که صحبت از گسترش فضای ذخیره‌سازی فایل به میان می‌آید، پیکربندی پیچیده‌ای باید انجام شود تا دستگاه‌های NAS جدیدی که به شبکه افزوده شده‌اند، قابل استفاده باشند.

NAS Gateway به منظور بهبود عملکرد استوریج‌ها و مقیاس‌پذیری بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از یک دروازه ذخیره‌سازی، مدیران مرکز داده و فناوری اطلاعات مجبور نخواهند بود، نحوه دسترسی به درایوها و فایل‌ها را شکل دستی تعیین کنند و همچنین، نگاهی که آرایه‌های جدیدی به شبکه ذخیره‌سازی افزود می‌شود نیازی به بازترسیم (remap) دوباره معماری نخواهند داشت. سیستم عامل NAS مولفه‌های NAS Gateway را مدیریت می‌کند و فریم‌ویر آرایه ذخیره‌سازی، مولفه‌های سخت‌افزاری آرایه را مدیریت می‌کند.

پیاده‌سازی یک NAS Gateway به ماشین‌های سرویس گیرنده اجازه می‌دهد خدمات NAS را به شکل محلی مورد استفاده قرار دهند، اما داده‌ها را در فضای ذخیره‌سازی ابری بسیار انعطاف‌پذیر در لبه شبکه ذخیره کنند. NAS Gateway گاهی اوقات به عنوان فایل‌های لبه یا آرایه‌های کش نیز شناخته می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه

معماری گیت وی NAS چگونه است؟

از طریق تعریف یک NAS Gateway، استوریج‌ها می‌توانند به طور یکپارچه داده‌های سطح بلوکی را از SAN دریافت کنند و به شکل داده‌ها و فایل‌های قابل فهم در اختیار کلاینت‌ها قرار دهند. در معماری مذکور، تمام فضای ذخیره‌سازی با استفاده از یک رابط و پوشه فایلی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و گیت وی به یک گره شبکه تبدیل می‌شود تا فضای ذخیره‌سازی را مدیریت کند و مقیاس‌پذیری را آسان‌تر کند.

مزیتی که معماری فوق دارد این است که اجازه می‌دهد از استوریج‌های قدیمی NAS در شبکه فضای ذخیره‌سازی به شکل بهینه استفاده کرد. جالب آن‌که، یک NAS Gateway شامل هیچ درایوی نیست، اما آرایه‌های ذخیره‌سازی و SAN را میان کاربران به اشتراک قرار می‌دهد.

کاری که NAS Gateway انجام می‌دهند ارائه یک لایه مفسر یا مترجم است که میان انواع مختلفی از شبکه‌های تعریف شده در یک مرکز داده قرار می‌گیرند تا تجهیزات تحت شبکه زبان یکدیگر را درک کنند. هنگامی که یک NAS Gateway پیاده‌سازی می‌شود، برنامه‌ها فضای ذخیره‌سازی را در قالب یک پوشه فایلی مشاهده می‌کنند و با استفاده از پروتکل‌هایی مثل سیستم فایل شبکه یا پروتکل‌ فایل بلوک پیام سرور (SMB) مخفف Server Message Block به آن دسترسی پیدا می‌کنند.

در بخش فرانت‌اند، یک دستگاه NAS Gateway با استفاده از یک شبکه محلی اترنتی یا یک شبکه گسترده (WAN) به سرورهای کلاینت و سرورهای برنامه متصل می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای رایج این گیت وی، استقرار آن در یک شبکه گسترده برای برقراری ارتباط با شبکه SAN است. در این حالت، طیف گسترده‌ای از آرایه‌های مجهز به فناوری رید قادر خواهند بود از طریق فناوری‌های سوئیچینگ کانال فیبر (Fibre Channel) به یکدیگر متصل شوند. استفاده از گیت وی NAS با توپولوژی دوم، دستیابی به مکانیزم ذخیره‌سازی مشترک را امکان‌پذیر می‌کند، عملکرد شبکه ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهد و به مقیاس‌پذیری بهتر کمک می‌کند.

آشنایی با گیت وی NAS و ذخیره‌سازی اشیا

سیستم‌های ذخیره‌سازی NAS بر مبنای یک سیستم سلسله مراتبی کار می‌کنند که مبتنی بر سیستم فایلی شبکه (NFS) مخفف Network File System است تا برنامه‌های کاربردی توانایی نوشتن داده‌ها روی استوریج‌ها را داشته باشند. NFS عملکرد پایدار و قابل قبولی دارد و به همین دلیل سیستم‌عامل‌های مدرن مجهز به ویژگی کلاینت NFS بومی هستند تا کاربران بتوانند به شکل ساده‌ای از استوریج استفاده کنند. سیستم فایل شبکه، یک پروتکل تحت شبکه است که روند اشتراک‌گذاری فایل‌های توزیع را تسهیل می‌کند. این سیستم فایلی نحوه ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها را در قالب فایل‌ها از دستگاه‌های ذخیره‌سازی، مانند درایوهای دیسک سخت، درایوهای حالت جامد و درایوهای نواری تعریف می‌کند.

در نقطه مقابل، سیستم ذخیره‌سازی فایلی، ذخیره‌سازی شی‌محور قرار دارد که برای ذخیره‌سازی داده‌های فاقد ساختار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم ذخیره‌سازی شی‌محور مبتنی بر یک سیستم فایلی متفاوت از نمونه سنتی است. ویژگی شاخص و کلیدی این سیستم ذخیره‌سازی، ظرفیت بالای آن در مدیریت فضای ذخیره‌سازی است، به طوری که شما در عمل با محدودیت‌های سیستم‌های ذخیره‌سازی مثل بلوک‌محور و فایل‌محور روبرو نیست. در این سیستم فوق، خبری از پوشه‌ها و سلسله مراتب نیست و اطلاعات همگی به شکل اشیا ذخیره‌سازی ‌می‌شوند. هر شی دارای یک فراداده‌ای (Meta) است که امکان دسترسی به اطلاعات را فراهم می‌کند. این فراداده، اطلاعاتی به‌جای ذخیره‌سازی داده‌ها در فایل‌ها و پوشه‌ها، برای توصیف ویژگی‌های داده‌ها، مانند زمان ایجاد، چه کسی فایل را ایجاد کرده، فایل در چه مکانی قرار دارد و چگونه باید به آن دسترسی پیدا کرد از جداول فراداده استفاده می‌کند.

گیت وی نس و ذخیره سازی ابری

گیت وی ذخیره‌سازی ابری یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی است که NAS ارائه می‌کند و اجازه می‌دهد فضای ذخیره‌سازی محلی را به داده‌های موجود در یک ابر ترکیبی متصل کنید. گیت وی های ابری یا به عنوان دستگاه‌های سخت‌افزاری یا ماشین‌های مجازی نصب می‌شوند.

یک گیت وی ابری دستورات بلوکی و فایلی را از طریق رابط‌های برنامه نویسی کاربردی دریافت کرده، آن‌ها را به زبان قابل فهم برای مخازن ابری ترجمه می‌کند تا روند انتقال فایل‌ها بدون مشکل انجام شود. هنگامی که از یک استوریج NAS مجازی استفاده می‌‌شوند، این امکان فراهم می‌شود تا فایل‌ها یا برنامه‌هایی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند را در حافظه کش ذخیره‌سازی کرد و به روند انتقال داده‌‌ها سرعت بخشید.

اکثر NAS Gateway های ابری شامل سیستم ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری و حفاظت از داده‌ها، سرویس‌های فایل توزیع‌شده و امنیت داده‌های بومی هستند. برای دستیابی به عملکرد بهینه، یک NAS Gateway ابری به پهنای باند کافی برای کاهش تاخیر هنگام ترجمه پروتکل‌های داده نیاز دارد.

پیشنهاد مطالعه

مهم ترین شرکت های ارائه دهنده NAS Gateway

امروزه شرکت‌های مختلف در زمینه ارائه محصولاتی که NAS Gateway را ارائه می‌دهند به فعالیت اشتغال دارند که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • AWS Storage Gateway: به کلاینت‌ها اجازه می‌دهد تا از خدمات وب آمازون به عنوان یک ابزار محلی برای انتقال داده‌ها از مرکز داده به فضای ذخیره‌سازی آمازون استفاده کنند.
  • Buurst SoftNAS: یک راه‌حل ابر مجازی است که ذخیره‌سازی بلوک محور، فایل محور و شی محور در ارتباط با سرویس S3 را ارائه می‌کند تا فرآیند انتقال داده‌ها به شکل یکپارچه و بالاترین سطح از درجه امنیت انتقال پیدا کنند.
  • Ctera Edge Filer: مجموعه راه‌حل‌هایی که شامل سیستم فایل ابری، قابلیت‌های یکپارچه‌سازی، همگام‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل است را ارائه می‌کند.
  • Hammerspace: راهکارهایی در زمینه مدیریت NAS ارائه می‌کند و همچنین سرویس‌هایی در ارتباط با انتقال موثر و کارآمد داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار ساختار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر این، داشبورد واحدی برای این منظور در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • Microsoft StorSimple NAS: یکی ازسرویس‌های کاربرای مایکروسافت آژر است که در ارتباط با ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مختصری از آنچه که درباره Nas Gateway آموختیم

هنگامی که فضای ذخیره‌سازی یک NAS سنتی تمام می‌شود یا به دلیل حجم کاری زیاد کند می‌شود، کارشناسان شبکه مجبور به اضافه کردن یک استوریج جدید به شبکه هستند و در ادامه فرآیند نگاشت استوریج و درایوهای جدید برای کلاینت‌ها و کاربران باید انجام شود. این مسئله در ارتباط با شرکت‌هایی که کاربران کمی دارند، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما در سازمان‌های بزرگ مشکل‌آفرین است. این سردرد مدیریتی با یک NAS Gateway از بین می‌رود، زیرا همیشه یک رابط پوشه واحد برای ذخیره‌سازی فایل‌ها در دسترس کاربران قرار دارد. به بیان دقیق‌تر، امکان افزودن فضای ذخیره‌سازی جدید، بدون نیاز به انجام کار اضافی یا خاصی روی سیستم‌های کامپیوتری کاربران وجود دارد. علاوه بر این، افزودن یک گیت‌وی NAS نه تنها مقیاس‌پذیری را گسترش داده و ساده می‌کند، بلکه این امکان را فراهم می‌کند تا پردازش و ذخیره‌سازی حجم عظیمی از فایل‌ها را به شکل مستقل از یکدیگر انجام داد.

ثابت شده است که ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS)، راهکار مقرون به‌صرفه‌ای در ارتباط با محیط‌هایی که نیازمند خدمات فایلی هستند در اختیارشان قرار می‌دهد. از منظر تاریخی، شرکت‌هایی که دستگاه‌های NAS را خریداری می‌کنند در نظر دارند تا یک سرور فایل متمرکز و یک فضای ذخیره‌سازی یکپارچه را به وجود آورند. به طوری که فرآیند، دسترسی و ذخیره‌سازی اطلاعات به شکل جامع و یکنواختی انجام شود. با این حال، NAS Gateway قابلیت‌های استوریج‌ها و SAN‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. با جدا کردن سرور فایل از فضای ذخیره‌سازی، NAS Gateway انعطاف‌پذیری بیشتر، مقیاس‌پذیری آسان‌تر، بهینه‌سازی در نحوه استفاده از منابع ذخیره‌سازی و ارائه یک نقطه مدیریت واحد در ارتباط با داده‌های NAS و شبکه منطقه ذخیره‌سازی (SAN) را فراهم می‌کنند.

در صورتی که درباره نس گیت وی ها سوالی داشتید، در بخش نظرات آن را مطرح کنید. متخصصان فالنیک پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خرید استوریج qnap
فالنیک (ایران اچ پی) دارنده سبد کامل محصولات qnap با گارانتی معتبر در ایران. محصولات QNAP مناسب برای رده‌های سازمانی، کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و خانگی طراحی شده‌اند. جهت اطلاع از قیمت استوریج qnap و مشاوره خرید ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ کلیک کنید.
خرید استوریج qnapمشاوره تلفنی رایگان

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا