به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
استوریج

5 مزیت برتر استوریج های SAN برای شرکت ها

مزایای شبکه san

یکی از موارد اثرگذار بر قیمت استوریج تکنولوژی‌های به کار رفته در این دستگاه‌هاست و فناوری SAN از مهم‌ترین فناوری‌های این حوزه است. کسب و کارهای بزرگ و کوچک به طور مداوم از فناوری ذخیره‌سازی منطقه شبکه‌ای (SAN) برای بهبود عملکرد سرورها و ساده‌سازی فرآیندهای مدیریت داده استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم 5 مزیت برتر شبکه‌های SAN را مورد بررسی قرار دهیم. با فالنیک همراه باشید.

صرف‌نظر از میزان رشد فعالیت‌های تجاری، پیاده‌سازی شبکه منطقه ذخیره‌سازی به جای ذخیره داده‌ها روی هارد دیسک‌ها، مزایای بی شماری دارد. به طور معمول، یک شبکه منطقه ذخیره‌سازی به عنوان یک سرور فایل قابل اعتماد عمل می‌کند و توانایی ذخیره‌سازی و سازمان‌دهی اسناد و داده‌ها را دارد. به طوری که کاربران مستقر در دپارتمان‌های مختلف بدون مشکل به داده‌های موردنظر خود دسترسی خواهند داشت. مهم‌تر از همه، شبکه‌های SAN یک مکانیزم ذخیره‌سازی متمرکز و مرکزی برای ذخیره‌سازی داده‌ها و پشتیبان‌گیری از اطلاعات ارائه می‌کنند که نقش موثری در پیشگیری از بروز مشکل از دست رفتن داده‌ها دارند. در ادامه، مزایای تجاری شبکه‌های SAN را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خرید استوریج HP
خرید استوریج HP با بهترین قیمت در فالنیک (ایران اچ پی) علاوه بر مناسب بودن قیمت استوریج HP، داشتن گارانتی معتبر و اصلی هم در خرید استوریج HP اهمیت بالایی دارد. فالنیک، در کنار قیمت مناسب، 18 ماه گارانتی اصلی و معتبر برای استوریج HP و دستگاه ذخیره سازی اطلاعات ارائه می‌دهد. برای مشاهده محصولات کلیک کنید.
خرید استوریج HPتماس تلفنی

مولفه‌های کلیدی شبکه‌های منطقه ذخیره‌سازی

SAN متفاوت از LAN است. در LAN، درایو ذخیره‌سازی مستقیما به سرورها متصل می‌شود، در حالی که در SAN، دستگاه‌های ذخیره‌سازی به‌صورت جداگانه به‌عنوان یک مخزن ذخیره‌سازی تعریف شده و از طریق کانال فیبر در اختیار سرور قرار می‌گیرند. در این حالت، تمام اطلاعات ذخیره شده در این مخزن شبیه به یک هارد دیسک محلی در دسترس سرور قرار می‌گیرد.  به طور معمول، شبکه منطقه ذخیره‌سازی با استفاده از یک مخزن ذخیره‌سازی ایجاد می‌شود. یک مخزن ذخیره‌سازی (Storage Pool) مجموعه‌ای از دستگاه‌های ذخیره‌سازی است که به عنوان یک آرایه ذخیره‌سازی به هم متصل می‌شوند. به طوری که یک محیط ذخیره‌سازی مشترک و متشکل از رسانه‌های ذخیره‌سازی فیزیکی را پدید می‌آورد. از مولفه‌های مهم شبکه منطقه ذخیره‌سازی به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • منطقه سرور (Server zone)
  • منطقه اتصال (Connectivity zone)
  • کانال فیبر از طریق اترنت (FCoE)
  • حافظه FC-NVMe

کابلها (Cables): به طور معمول در شبکه‌های منطقه ذخیره‌سازی از دو نوع سیستم کابل‌کشی کانال فیبر و کابل مسی استفاده می‌شود. کابل فیبر از کابل‌ها برای انتقال سریع داده‌ها استفاده می‌کند. کابل فیبر بیشتر به فیبر تک حالته و فیبر دو حالته طبقه‌بندی می‌شود. کابل مسی، در مقایسه با فیبر ارزان است و همچنین سرعت انتقال پایینی دارد.

هابها (Hubs): تجهیزات ارتباطی هستند که برای برقراری مبدا و مقصد در هنگام استقرار فیبر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوئیچها (Switches): سوئیچ‌ها نیز برای برقراری ارتباط استفاده می‌شوند، اما در مقایسه با هاب‌ها عملکرد بهتر و پیشرفته‌تری دارند و به همین دلیل در بیشتر شبکه‌ها از سوییچ‌ها استفاده می‌شود.

کارت آداپتور اتوبوسی میزبان (Host bus adapter card): کارت‌های HBA بر روی تمام سرورها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی نصب می‌شوند تا ارتباط آن‌ها با شبکه SAN را برقرار کنند.

منطقه ذخیرهسازی (Storage Zone): همه دستگاه‌های ذخیره‌سازی را به گونه‌ای به یکدیگر متصل می‌کند که به نظر می‌رسد یک آرایه دیسک هستند.

پیشنهاد مطالعه

قابلیت‌های شاخص‌تر در مقایسه با هارد دیسک‌های خارجی

مزیت کلیدی شبکه فضای ذخیره‌سازی انعطاف‌پذیری آن در مقایسه با روش‌های سنتی ذخیره‌سازی اطلاعات روی دیسک است. برخلاف ذخیره‌سازی مستقیم متصل (DAS) که قابلیت مانور محدودی دارد، سیستم‌های SAN می‌توانند به شما در استفاده بهینه از دیسک‌ها کمک کنند. آرایه‌های ذخیره‌سازی در SAN از طریق یک شبکه ذخیره‌سازی متمرکز به هم مرتبط هستند و مدیریت زیرساخت را به عنوان یک واحد ذخیره‌سازی یکپارچه امکان‌پذیر می‌کنند.

این ویژگی به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا منابع ذخیره‌سازی پراکنده را در قالب یک مفهوم واحد در کنار یکدیگر قرار دهند و از طریق شبکه‌های ارتباطی مخصوص به SAN، استوریج‌ها را به یکدیگر متصل کنند. شرکت‌هایی که از فناوری SAN استفاده نمی‌کنند، مجبور هستتند مجموعه‌ای از آرایه‌های ذخیره‌سازی یا دیسک‌های خارجی مختلف را خریداری کنند و آن‌ها را به شکل مستقیم به سرور متصل کنند. این موضوع مشکلات مختلفی را به همراه می‌آورد که دسترسی به اطلاعات با پهنای باند کم یکی از آن‌ها است.

از سوی دیگر، شبکه‌های منطقه ذخیره‌سازی بر مبنای الگوی چند مستاجری طراحی می‌شوند. به بیان دقیق‌تر، آن‌ها به راحتی می‌توانند بارهای کاری متعدد را مدیریت کنند. از این‌رو، هر دپارتمان به شکل مستقل و با کمترین تاخیر به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه

امنیت و بازیابی اطلاعات

معماری SAN به کسب و کارها کمک می‌کند تا به سرعت تمهیدات امنیتی ضروری را برای افزایش ایمنی و حفظ حریم خصوصی داده‌ها اجرا کنند. به طور مثال، می‌توانید داده‌های مربوط به هر دپارتمان را به شکل جداگانه ذخیره‌سازی کنید، کارمندان هر دپارتمان به اطلاعات مخصوص به واحد خود دسترسی داشته باشند یا روند ذخیره‌سازی اطلاعات را به شکل توزیع شده مدیریت کنید تا اگر شبکه سازمانی با حمله سایبری روبرو شد، هکرها موفق نشوند به راحتی اطلاعات سازمان را سرقت کنند.

علاوه بر این، می‌توانید فهرست‌های کنترل دسترسی را ایجاد کنید تا اطمینان حاصل کنید که فقط افراد مجاز به داده‌های خاص دسترسی دارند. در حالت ایده‌آل، الگوریتم‌های پیش‌فرض SAN برای محافظت از تمام داده‌های موجود در شبکه و اطمینان از پیاده‌سازی پروتکل‌های امنیتی در تمام سرورها بر مبنای اصول امنیتی قدرتمند طراحی شده‌اند، به طوری که سطح امنیتی که SAN در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد، چند مرحله پیشرفته‌تر و بهتر از نمونه‌های مشابه است.

وقتی سرورهای حیاتی در مرکز داده خود دارید که باید همیشه در حال اجرا باشند، داشتن یک راه‌حل تداوم کسب و کار ضروری است. در صورت بروز فاجعه، شبکه SAN توانایی غلبه بر مشکل خرابی را خواهد داشت، زیرا راه‌حل‌های بازیابی پس از فاجعه مبتنی بر SAN یک مکانیزم پشتیبان‌گیری کارآمد در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. تقریبا تمامی شرکت‌های فعال در صنایع مختلف با مشکل خرابی روبرو هستند که باعث می‌شوند، در مدت زمان خرابی، کسب و کار ضررهای تجاری قابل توجهی را تجربه کند. به طور معمول، شبکه‌های SAN می‌توانند زمان خرابی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند که نقش مهمی در کاهش ضررهای مالی خواهند داشت.

شبکه‌های فضای ذخیره‌سازی از برنامه‌های خاص سازمانی پشتیبانی می‌کنند که نیاز به دسترسی بالا دارند. با این حال، ممکن است با سناریوهایی روبرو شوید که برخی از برنامه‌ها به دلیل خرابی سخت‌افزار یا داده‌های دستکاری شده با مشکل روبرو شوند. شبکه SAN با پیاده‌سازی الگوریتم‌های قدرتمند حفاظت از داده‌ها که بالاترین سطح از دسترس‌پذیری و یکپارچگی را ارائه می‌کنند، صحت اطلاعات را تضمین می‌کنند و اجازه نمی‌دهند، عملکرد بانک‌های اطلاعاتی مختل شود.

پشتیبان‌گیری سریع و متمرکز

هنگامی که صحبت از بررسی عملکرد شبکه به میان می‌آید، پشتیبان‌گیری از داده‌ها یکی از نکات مهمی است که کارشناسان شبکه به آن توجه می‌کنند. راهکاری که یک شبکه فضای ذخیره‌سازی در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد، دسترسی کارآمد به داده‌ها و انتقال داده‌های تجاری با بالاترین ضریب اطمینان است. در این حالت، اگر یک از استوریج‌ها از حرکت بازایستد، استوریج بعدی مسئولیت‌های آن‌را بر عهده می‌گیرد و به‌طور خودکار یکپارچگی داده‌ها را حفظ می‌کند. بدیهی است که چنین سیستمی بالاترین سطح از انعطاف‌پذیری را ارائه کرده و روند مدیریت کارها را نیز ساده می‌کند. با این‌حال، نکته مهمی که باید در زمینه پشتیبان‌گیری و آرشیو کردن اطلاعات به آن دقت کنید، انتخاب روش درست است. اگر با داده‌های حساسی کار می‌کنید، پیشنهاد ما این است که برنامه‌ پشتیبان‌گیری از اطلاعات را روزانه تنظیم کنید تا مطمئن شوید، همواره نسخه پشتیبان به‌روزی در اختیار خواهید داشت.

کسب‌وکارها روزانه حجم زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند، در نتیجه پشتیبان‌گیری از داده‌ها حیاتی و مهم است. شبکه منطقه ذخیره‌سازی به دلیل قابلیت‌های شاخصی که در زمینه کپی کردن سریع داده‌ها و خودکارسازی عملیات در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد، اجازه می‌دهد همه کارها در ساعاتی از شبانه‌روز که کارمندان در محل حضور ندارند، انجام شود. این حرف بدان معنا است که مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند به طور یکپارچه و مکرر از داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنند.

هنگامی که صحبت از تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها به میان می‌آید، اگر اطلاعات روی سیستم‌های منفرد قرار داشته باشند، این فرآیند زمان‌بر بوده و دقیق نخواهد بود، در حالی که وقتی اطلاعات روی یک پلتفرم مرکزی قرار داشته باشد، روند انجام کارها سریع‌تر بوده و یکپارچگی اطلاعات حفظ می‌شود. شرکت‌هایی که فاقد مخازن ذخیره‌سازی متمرکز هستند، در هنگام پشتیبان‌گیری از اطلاعات با مشکلات در زمینه مدیریت و دسترس‌پذیری داده‌ها روبرو هستند.

پیشنهاد مطالعه

دستیابی افزونگی و پهنای باند بیشتر در LAN

شبکه‌های منطقه ذخیره‌سازی دارای آرایه‌های اضافی از دیسک‌ها هستند که سرورها آن‌ها را به عنوان ولوم  ذخیره‌سازی محلی تشخیص می‌دهند. مزیت بزرگی که روش فوق دارد، افزایش دسترس‌پذیری و بهبود عملکرد واحدهای ورودی/خروجی است. به طوری که عملیاتی همچون خواندن و نوشتن به آرایه‌ها در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.

علاوه بر این، مزیت دیگری که فناوری شبکه منطقه ذخیره‌سازی دارد، بهبود قابل توجه پهنای باند است. به طور معمول، سیستم‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر LAN با مشکل بزرگ تنگناهای پهنای باند روبرو هستند که عملکرد سیستم‌ها را مختل کرده و اجرای وظایف ساده با مشکل روبرو می‌کند. هنگامی که شبکه منطقه ذخیره‌سازی را پیاده‌سازی می‌کنید، فشار بار از روی ترافیک اترنت برداشته می‌شود، زیرا استوریج‌ها پهنای باند مخصوص به خود را خواهند داشت.

سرعت و مقیاس‌پذیری

معماری شبکه‌های منطقه ذخیره‌سازی به گونه‌ای است که عملکرد بهتری نسبت به سایر فناوری‌ها مثل سیستم‌های NAS ارائه می‌دهند. به طور معمول، NAS مسئولیت ذخیره‌سازی داده‌ها در یک شبکه محلی را بر عهده دارد. در حالی که استوریج‌ها قیمت کمی دارند و اغلب میزبان هارد دیسک‌ها هستند، اما به شکل قابل توجهی پهنای باند شبکه را محدود کرده و عملکرد آن‌را آهسته می‌کنند. در حالت کلی، استوریج‌ها تنها برای محیط‌های تجاری کوچک‌ که به پلتفرم‌های ذخیره‌سازی داده‌های همه منظوره نیاز دارند، مفید هستند.

در نقطه مقابل، SANها سیستم‌های هدف‌گرا هستند که به منظور ارائه راهکارهای قدرتمند برای ذخیره‌سازی حجم زیادی از داده‌ها طراحی شده‌اند. این شبکه‌ها به جای مسیریابی ترافیک داده از طریق شبکه محلی از اتصال کانال فیبر برای ارسال ترافیک داده استفاده می‌کنند. این حرف بدان معنا است که سرورهای شما دسترسی مستقیم به سیستم‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر SAN دارند. نتیجه آن می‌شود که عملکرد بهبود پیدا می‌کند، زیرا هر سرور از طریق کانال مخصوص به خود به شبکه SAN دسترسی خواهد داشت که بیان‌گر پهنای باند اختصاصی سرور است.

به طور مشابه، شبکه‌های فضای ذخیره‌سازی بسته به نیازهای تجاری مقیاس‌پذیری بهتری ارائه می‌دهند. در نتیجه، هر زمان فعالیت‌های تجاری سازمان گسترش پیدا کند، به ساده‌ترین شکل قادر به افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی موردنیاز خواهد بود. این کار به سادگی افزودن درایوهای بیشتر را به آرایه‌ها است. در این حالت، محدودیتی در تعداد با افزودن درایوها به استوریج‌ها یا حتا افزودن استوریج به شبکه ذخیره‌سازی وجود ندارد و یک شبکه ممکن است پذیرای هزاران درایو باشد که در بهترین حالت خدمت‌رسانی می‌کنند. مزیت مهم دیگری که روش فوق دارد در عدم نیاز به اعمال تغییر در پیکربندی شبکه هستید. در نتیجه سرورها بدون آن‌که تغییری را احساس کنند، تنها به ظرفیت بیشتر دسترسی خواهند داشت.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

کلام آخر

شبکه‌های فضای ذخیره‌سازی راه‌حل‌های ذخیره‌سازی پرسرعت همه‌کاره، قابل اعتماد و مقیاس‌پذیری ارائه می‌دهند که چند سرور را به مجموعه‌ای از دستگاه‌های ذخیره‌سازی مرتبط می‌کنند. SANها با انتقال فضای ذخیره‌سازی از سرورهای جداگانه و ادغام آن‌ها در یک مکان مرکزی که می‌تواند داده‌ها را مدیریت و محافظت کند، دسترسی‌پذیری و مقیاس‌پذیری را بهبود می‌بخشند. بنابراین، شبکه‌های SAN گزینه مناسبی برای سازمان‌ها و مشاغلی هستند که به دنبال یک راهکار ذخیره‌سازی جامع و پر سرعت هستند. چه به یک راه‌حل ذخیره‌سازی مبتنی بر بلوک برای مدیریت پایگاه داده خود نیاز داشته باشید یا به دنبال راهکاری برای میزبانی برنامه‌های معمول سازمانی باشید، SAN‌ها یک انتخاب عالی هستند. همچنین، فراموش نکنید که SANها اجازه می‌دهند یک شبکه ذخیره‌سازی ابرمحور درون سازمانی را پیاده‌سازی کنید که امکان دسترسی به آن از طریق سازمان یا به شیوه از راه دور وجود دارد.

5/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا