به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
استوریج

قابلیت های سیستم عامل کیونپ (QTS) چیست؟

نسخه جدید سیستم عامل QTS کیونپ چه قابلیت‌هایی ارائه می‌کند؟

یکی از عوامل تاثیرگذار بر تصمیم کاربران برای خرید استوریج qnap ، سیستم عامل QTS QNAP است. سیستم عامل کیونپ QTS یک سیستم عامل لینوکس‌محور است که برنامه‌هایی را برای مدیریت فایل، مجازی‌سازی، سازمان‌دهی، عملیات چند رسانه‌ای و کاربردهای دیگر ارائه می‌کند. این سیستم عامل توانایی اجرای سرویس‌های مختلف و مدیریت دقیق منابع سیستمی را بر عهده دارد، توانایی پشتیبانی از برنامه‌های مختلف را دارد و قادر است از داده‌های کاربران به شکل خوبی محافظت کند. علاوه بر این، QTS دارای ابزارهای داخلی است که عملکرد استوریج را گسترش می‌دهند و اجازه می‌دهند به شکل بهتری کار کند. در ادامه قابلیت های این سیستم عامل را بررسی می‌کنیم. با فالنیک همراه باشید.

خرید استوریج HP
خرید استوریج HP با بهترین قیمت در فالنیک (ایران اچ پی) علاوه بر مناسب بودن قیمت استوریج HP، داشتن گارانتی معتبر و اصلی هم در خرید استوریج HP اهمیت بالایی دارد. فالنیک، در کنار قیمت مناسب، 18 ماه گارانتی اصلی و معتبر برای استوریج HP و دستگاه ذخیره سازی اطلاعات ارائه می‌دهد. برای مشاهده محصولات کلیک کنید.
خرید استوریج HPتماس تلفنی

قابلیت های جدید سیستم عامل کیونپ

در مقاله استوریج Qnap چیست و چه مزایا و قابلیت هایی دارد؟ گفتیم که یکی از جذاب ترین ویژگی‌های استوریج کیونپ سیستم عامل آن، یعنی QTS است. جدیدترین نسخه ارائه شده از QTS یعنی نگارش 5.1 اواخر شهریورماه 1401 منتشر شده است. نسخه جدید سیستم عامل کیونپ، به کاربران اجازه می‌دهد به سرعت ولوم‌هایی را که ممکن است پس از قطع برق یا خاموش شدن غیرعادی با مشکلاتی روبرو شوند را شناسایی و تعمیر کنند. در واقع کاربران می‌توانند از دسترس‌پذیری داده‌ها مطمئن شده و در ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ ، اسنپ‌شات‌های دقیقی از فایل‌های خود تهیه کنند. بنابراین از بابت انتقال داده‌ها از یک دیسک معیوب به یک دیسک جایگزین و تعویض دیسک خراب وجود نخواهد داشت. با استفاده از Spare Before Potential Failure، قبل از خرابی احتمالی دیسک RAID آن را تعویض کنید.

کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند دیسکی را در گروه RAID با دیسک یدکی جایگزین کنند، قبل از آن‌که، سیستم به دلیل خراب شدن یک دیسک از حرکت بایستد یا عملکرد آن کاهش پیدا کند. به محض ظاهر شدن علائم خرابی احتمالی دیسک مثل زمانی که سیستم به دلیل وجود یک دیسک ناپایدار یا دیسکی که پیام‌های خطای S.M.A.R.T را ارائه می‌کند با کندی سرعت روبرو شود، یا زمانی که DA Drive Analyzer پیش‌بینی می‌کند دیسک به زودی خراب می‌شود به کاربران هشدار می‌دهد عمل Replace & Detach را روی دیسک در Storage > Disks/VJBOD انجام دهند و در ادامه دیسک معیوب را تعویض کنند. این عمل داده‌ها را از دیسکی که مشکل دارد به دیسک جایگزین کپی می‌کند تا بتوانید با خیال آسوده دیسک سالمی را جایگزین آن کنید. تصویر زیر شمای گرافیکی این قابلیت جدید را نشان می‌دهد.

قابلیت های qts 5.0.1
  • بهبود سرعت انتقال در زمان رمزگذاری SMB

کیونپ عملکرد امضا و رمزگذاری SMB 3.0 (Server Message Block) را با شتاب‌دهنده سخت‌افزاری AES-NI در QTS 5.0.1 بهبود بخشیده است. QTS 5.0.1 سرعت انتقال اطلاعات را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

بهبود سرعت انتقال در زمان رمزگذاری SMB
  • پشتیبانی رایگان exFAT در استوریج‌های مبتنی بر ARM

پس از پشتیبانی رایگان از سیستم فایل exFAT در مدل‌های مبتنی بر معماری x86 در نسخه قبلی QTS، اکنون پشتیبانی رایگان exFAT به مدل‌های مبتنی بر پردازنده آرم رسیده است.

این پشتیبانی بومی به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت ویدیوهای 4K/8K Ultra HD و عکس‌های با وضوح بالا را بین دستگاه‌های ذخیره‌سازی NAS و exFAT خود (مثل کارت‌های حافظه و درایوهای فلش یواس‌بی) بدون نیاز به خرید مجوز exFAT انتقال دهید. این مسئله باعث شده تا تجربه پشتیبان‌گیری و پخش چند رسانه‌‌ای بهبود پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه

پشتیبانی از پروتکل جستجوی ویندوز (WSP) از پوشه‌های اشتراکی

پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام QTS 5.0.1 از ویژگی WSP سیستم عامل مایکروسافت پشتیبانی کرد که متکی بر پروتکل بلاک پیام سرور (SMB) است. با استفاده از WSP، وقتی یک درایو SMB نصب شده است، کاربران می‌توانند پوشه‌های اشتراکی استوریج را از طریق ویندوز جستجو کنند. یک قابلیت ارزشمند که تجربه کاربری مصرف‌کنندگان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است.

با استفاده از WSP، کاربران می‌توانند کوئری‌هایی را برای سرورهای راه دور ارسال کنند تا به سرعت فایل‌ها بر اساس نام فایل، پسوند یا سایر معیارهای جستجو دسترسی پیدا کنند. شکل زیر این موضوع را نشان می‌دهد.

پشتیبانی از پروتکل جستجوی ویندوز (WSP) از پوشه‌های اشتراکی

پشتیبانی از TCG-Enterprise Self-Encrypting Drives

علاوه بر TCG-OPAL، کیوتی‌اس 5.0.1 از هارد دیسک‌ها و SSDهای سازگار با TCG-Enterprise SED نیز پشتیبانی می‌کند. درایو رمزگذاری خودکار (SED) درایوی با کنترلر است که به طور خودکار داده‌ها را رمزگذاری و رمزگشایی می‌کند. داده‌های شما در SED توسط یک کلید رمزگذاری محافظت می‌شود تا کاربران غیرمجاز نتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. این ویژگی زمانی که SEDها سرقت شده یا گم می‌شوند، مفید است. به لطف مکانیزم‌های رمزگذاری سخت‌افزاری، SEDها برای حفاظت از داده‌ها به منابع پردازنده مرکزی یا نرم‌افزار رمزگذار نیاز ندارند. کاربران می‌توانند از SED برای ساخت مخزن‌های ذخیره‌سازی ایمن SDE و ولوم‌های ایستای امن SED در Storage & Snapshots استفاده کنند.

غیرمجاز شناختن اتصالات USB با هدف بهبود امنیت استوریج

پورت‌های USB راهکاری برای اتصال دستگاه‌های مختلف به استوریج فراهم می‌کنند. با این حال، این مکانیزم ساده دسترسی، ممکن است NAS را در معرض انواع مختلف تهدیدات امنیتی قرار دهد. همراه با انتشار QTS 5.0.1، می‌توانید انتخاب کنید که آیا همه دستگاه‌های USB مجاز به اتصال هستند یا تنها دستگاه‌های ذخیره‌سازی USB (مثل درایوهای خارجی یا انکلوژرهای توسعه‌دهنده) قادر به دسترسی به استوریج هستند. مسدودسازی USB یک لایه حفاظتی مضاعف برای محافظت از NAS در برابر تهدیدات امنیتی مثل ویروس‌ها و بدافزارها ارائه می‌کند.

غیرمجاز شناختن اتصالات USB با هدف بهبود امنیت استوریج

برای غیر مجاز کردن اتصالات USB، کافی است به مسیر  Control Panel > System > External Device > USB بروید و دستگاه‌های USB را که می‌خواهید، اتصال آن‌ها را مسدود کنید، انتخاب کنید.

مرکز برنامه (App Center)

کیونپ به منظور پاسخ‌گویی به نگرانی امنیتی سازمان‌ها دیگر از افزودن میانبرهای برنامه به صفحه ورود پشتیبانی نمی‌کند. در App Center، گزینه “Allow install of applications without a valid digital signature” پس از به‌روزرسانی سیستم عامل به طور پیش‌فرض غیرفعال است.

صفحه کنترل (Control Panel)

از این پس، هنگام ساخت حساب کاربری برای کاربران، می‌توانید آن‌ها را ملزم کنید در اولین ورود، گذرواژه خود را تغییر دهند. برای بهینه‌سازی مکانیسم و ​​گردش کار به‌روز‌رسانی سیستم‌عامل، ویژگی های زیر به کنترل پنل افزوده شده‌اند:

  • تنظیمات به‌روزرسانی لایو و تنظیمات به‌روزرسانی خودکار در یک رابط کاربری ادغام شده‌اند.
  • اعلان‌های پیشرفته‌ای برای به‌روز‌رسانی سفت‌افزار به کاربران نشان داده می‌شود تا بتوانند انتخاب کنند که به‌روزرسانی‌ها به شکل لحظه‌ای انجام شود یا مطابق با برنامه‌ریزی اعمال شوند.
  • نوع خاصی از به‌روز‌رسانی‌های جدید به کاربران نشان داده می‌شود که به‌روز‌رسانی‌های امنیتی هستند. کیونپ به کاربران پیشنهاد می‌کند برای حفظ امنیت دستگاه خود، این نوع به‌روز‌رسانی را در وضعیت خودکار قرار دهند.
  • خط‌مشی پیش‌فرض UPS پس از مقداردهی اولیه NAS روی «حالت محافظت خودکار» تنظیم می‌شود.
  • برای پیشگیری از درج نام‌های کاربری مخرب و اطمینان از امنیت دستگاه، QTS دیگر اجازه نمی‌دهد نام‌های کاربری حاوی نویسه‌های زیر باشد: کاراکتر فضای خالی، آکولاد { } و کاراکتر دالر  $.

به‌روزرسانی‌‌های کوتاه‌مدت

روند به‌روز رسانی سفت‌افزار به شکل خودکار کوتاه‌تر خواهد شد. اکنون اگر نسخه جدیدی از سفت‌افزار برای استوریجی منتشر شود، QTS به‌روزرسانی خودکار را تنها در عرض یک ساعت مطابق با برنامه‌ریزی قبلی، آغاز می‌کند.

مدیران شبکه می‌توانند انتخاب کنند در صورت وجود به‌روز‌رسانی توصیه شده برای سفت‌افزار، هنگام ورود به سیستم، اعلان‌ها را دریافت کنند یا خیر. در حالت پیش‌فرض گزینه فوق فعال است.

پیشنهاد مطالعه

قابلیت‌های امنیتی

از این پس، سرویس NFS می‌تواند از پورت‌های ایستا پشتیبانی کند. برای افزایش امنیت دستگاه، اطلاعات خاص دستگاه از صفحه ورود حذف شده‌اند. برای اطمینان از امنیت بهتر دستگاه، حساب “admin” نمی‌تواند از رمز عبور پیش‌فرض (مک آدرس اولین آداپتور شبکه) هنگام تغییر رمز عبور استفاده کند.

دسکتاپ و ورود به سیستم

اکنون، کاربران توانایی تغییر اندازه آیکون‌ها و فونت را از مسیر Desktop > Task Bar > Options > Wallpaper دارند. به‌جای استفاده از نام مستعار عمومی « appuse» مولفه‌های QuLog Center و Desktop Dashboard نام‌های کاربری واقعی را هنگامی که کاربران از طریق برنامه کلاینت به منابع متصل شده و از سرویس‌های سیستمی استفاده می‌کنند، نمایش می‌دهند.

ایستگاه فایل (File Station)

ایستگاه فایل را باید یکی از مولفه‌های کاربردی و مهم سیستم عامل QTS توصیف کنیم که به‌روزرسانی‌های قابل توجهی دریافت کرده است. از مهم‌ترین، تغییرات این بخش به موارد زیر باید اشاره کرد:

از این پس مولفه فوق توانایی تبدیل فایل‌های iWork Apple به فرمت‌ آفیس مایکروسافت را دارد. برای این منظور، از واسط برنامه‌نویسی کاربردی CloudConvert API v2 استفاده می‌کند.

نتایج حاصل از جستجوهای فایل‌ها به شکل مرتب شده نشان داده می‌شوند.

ایستگاه فایل اطلاعات دقیق‌تری در ارتباط با عملیات انجام شده در پس‌زمینه ارائه می‌کند تا کاربران بدانند که سیستم مشغول انجام چه کاری است.

فرآیند اشتراک‌گذاری پوشه‌ها ساده‌تر از قبل شده و از طریق یک لینک امکان اشتراک‌گذاری آن‌ها وجود دارد. این لینک‌ها، تصاویری بندانگشتی از فایل‌ها را نشان می‌دهد. علاوه بر این، امکان انتخاب همزمان و دانلود چند فایل وجود دارد.

محدودیت‌های استوریج iSCSI

حداکثرمحدودیت استوریج iSCSI  
255 (ترکیبی)iSCSI LUNs and targets per NAS
8اتصالات در هر نشست iSCSI
حداکثر تعداد نشست‌ها بر اساس منابع استوریج مثل پردازنده مرکزی، حافظه و پهنای باند شبکه تعیین می‌شود.تعداد نشست‌های iSCSI در هر target
حداکثر تعداد نشست‌ها بر اساس منابع استوریج مثل پردازنده مرکزی، حافظه و پهنای باند شبکه تعیین می‌شود.تعداد نشست‌های iSCSI در استوریج

محدودیت‌های استوریج کانال فیبر

حداکثرمحدودیت ذخیره‌سازی کانال فیبر
256 (ترکیبی)پورت های کانال فیبر + گروه پورت
256نام مستعار WWPN
256خط‌مشی‌های LUN masking
256خط‌مشی الزام‌آور پورت
256LUNهای نگاشت به 1 پورت کانال فیبر
پیشنهاد مطالعه

ویژگی‌های کاربردی سیستم عامل کیونپ

از دیگر قابلیت‌های کاربردی سیستم عامل جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی استفاده از سیستم فایلی exFAT در مدل‌های مبتنی بر پردازنده ARM بدون نیاز به خرید مجوز exFAT  
  • پشتیبانی از پروتکل جستجوی ویندوز مایکروسافت با قابلیت جستجوی کامل پیشرفته متن‌محوری در پوشه‌های اشتراکی NAS نصب شده روی ویندوز 10 از طریق SMB
  • قابلیت IHM مخفف IronWolf Health Management برای پشتیبانی از SSDهای با ظرفیت بیشتر
  • تایید 2 مرحله‌ای برای حساب‌های کاربردی منفرد یا گروه‌های خاص و بررسی تکمیل شدن یا نشدن تنظیمات مربوطه توسط کاربران
  • نمایش نمودارهای دقیق در ارتباط با انکلوژرهای توسعه SAS JBOD توسط Storage & Snapshots برای درک بهتر آرایش استوریج‌ها
  • نمایش مقادیر MTU (حداکثر واحد انتقال) پشتیبانی شده، توسط شبکه و سوئیچ مجازی
  • بهبود قابلیت Network & Virtual Switch که به کارشناسان شبکه کمک می‌کند عملکرد رابط‌های شبکه را بهتر درک کنند.
  • امکان فعال کردن امضای SMB برای دستگاه‌های NAS که عضو یک دامنه نیستند.
  • بروزرسانی سفت‌افزار یا کرنل مرکزی و افزایش قابلیت‌های کنترلی برای کاربران نظیر زمان‌بندی به‌روزرسانی و انواع به‌روزرسانی سفت‌افزار
  • تبدیل فایل‌های iWork Apple به فرمت‌های Microsoft Office با استفاده از CloudConvert API v2
  • تغییر نمایش نتایج جست و جوها برای تجربه کاربری بهتر
  • ارائه گزینه‌های مختلفی (مثل حذف و گسترش) توسط Storage & Snapshots از طریق منوی Action در Pool/Volume Management
  • استفاده از نقشه‌های دو بعدی به جای مدل‌های تصویری ساده در نمایش اطلاعات به وسیله Storage & Snapshots
  • پشتیبانی از تنظیمات حفاظت دسترسی در ارتباط با پروتکل‌های RTRR و Rsync در Control Panel > System > Security
  • اطلاعات کامل‌تر از پردازش‌های پس زمینه در File Station
  • قابلیت اشتراک‌گذاری یک پوشه با استفاده از یک لینک اشتراک‌گذاری با اعضا
  • نمایش حداکثر سرعت کلاک پردازنده در کنترل پنل
  • قابلیت تغییر اندازه آیکن‌های دسکتاپ و اندازه فونت
  • نمایش پیام هشدار هنگام عدم شناسایی کارت گرافیکی توسط اسلات PCIe
  • امکان درخواست تغییر رمز عبور هنگام اولین ورود کاربران
  • قابلیت بزرگ‌نمایی نقشه‌های مدل سخت‌افزاری برای نمایش جزئیات مرتبط با مولفه‌ها
  • نمایش لینک‌های اشتراک‌گذاری به شکل تصاویر کوچکی از فایل‌ها، امکان انتخاب و دانلود چند فایل به صورت همزمان

خلاصه ای از آنچه که در مورد سیستم عامل QNAP آموختیم

در این مقاله به معرفی جدیدترین نسخه سیستم عامل کیونپ (تا تاریخ انتشار این مقاله) پرداختیم و قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای سیستم عامل QTS را بررسی کردیم. این سیستم عامل یکی از سیستم‌عامل‌های محبوب بین کاربران استوریج‌هاست که قابلیت‌های بسیاری دارد.

در صورت نیاز به اطلاعات تخصصی در مورد استوریج های کیونپ می‌توانید با کارشناسان فروش فالنیک تماس بگیرید و از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

خرید استوریج qnap
فالنیک (ایران اچ پی) دارنده سبد کامل محصولات qnap با گارانتی معتبر در ایران. محصولات QNAP مناسب برای رده‌های سازمانی، کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و خانگی طراحی شده‌اند. جهت اطلاع از قیمت استوریج qnap و مشاوره خرید ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ کلیک کنید.
خرید استوریج qnapمشاوره تلفنی رایگان

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا