به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
استوریج

تنظیمات اولیه qnap را چگونه انجام دهیم؟

اموزش تنظیمات اولیه qnap

مسئله‌ای که بسیاری از کاربران بعد از خرید استوریج qnap با آن مواجه می‌شوند، تنظیمات اولیه qnap است. در این مقاله نحوه انجام تنظیمات اولیه این استوریج را به صورت تصویری آموزش می‌دهیم. با فالنیک همراه باشید.

برای اطلاع از قیمت استوریج روی لینک کلیک کرده و از محصولات فروشگاه فالنیک دیدن کنید.

خرید استوریج qnap
فالنیک (ایران اچ پی) دارنده سبد کامل محصولات qnap با گارانتی معتبر در ایران. محصولات QNAP مناسب برای رده‌های سازمانی، کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و خانگی طراحی شده‌اند. جهت اطلاع از قیمت استوریج qnap و مشاوره خرید ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ کلیک کنید.
خرید استوریج qnapمشاوره تلفنی رایگان

تنظیمات فیزیکی اولیه استوریج

در مقاله استوریج QNAP چیست و چه مزایایی دارد به این نکته اشاره کردیم که یکی از نقاط قوت این استوریج، راحتی استفاده از آن است که حتی در راه اندازی این استوریج نیز دیده می‌شود. اما پیش از آموزش تنظیمات اولیه کیونپ، بیایید تجهیزات داخل جعبه این استوریج را بررسی کنیم.

بسته به نوع استوریج که خریداری کرده‌اید، همراه با دستگاه خود محصولات جانبی مختلفی ارائه می‌شود. حداقل اقلام همراه پکیج استوریج، یک کابل برق، یک کابل اترنت، چند پیچ برای نصب درایوها به سینی درایو، یک کارت گارانتی، راهنمای نصب و البته خود NAS است. در بیشتر مواقع، NAS بدون دیسک‌های سخت است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که لیست هارد دیسک‌های سازگار با کیونپ را بررسی کنید تا بدانید کدام درایوها با استوریج شما سازگار هستند.

وقتی نوبت به تصمیم‌گیری در مورد اندازه درایو برای خرید می‌رسد، باید تصمیم بگیرید چه مقدار فضایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیاز دارید و آیا به افزونگی نیاز دارید یا خیر. بسته به تعداد درایوهایی که خریداری می‌کنید باید رید (RAID) مدنظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر استوریجی با دو سینی خریداری کرده‌اید باید از میان گزینه‌های JBOD، RAID 0، و RAID 1 یکی را انتخاب کنید.

خرید استوریج HP
خرید استوریج HP با بهترین قیمت در فالنیک (ایران اچ پی) علاوه بر مناسب بودن قیمت استوریج HP، داشتن گارانتی معتبر و اصلی هم در خرید استوریج HP اهمیت بالایی دارد. فالنیک، در کنار قیمت مناسب، 18 ماه گارانتی اصلی و معتبر برای استوریج HP و دستگاه ذخیره سازی اطلاعات ارائه می‌دهد. برای مشاهده محصولات کلیک کنید.
خرید استوریج HPتماس تلفنی

هنگامی که درایوهای خود را خریداری کردید، در مرحله بعد نوبت به نصب دیسک‌ها می‌رسد. استوریج ما (TS-453D) دارای پوششی بر روی درایوهای درایو است که امکان جدا کردن آن وجود دارد، اما بسته به مدل، دستورالعمل‌های برداشتن پوشش ممکن است کمی متفاوت باشد یا حتی ممکن است پوششی وجود نداشته باشد. اگر درپوش کشویی دارید، سوئیچ قفل کنار NAS را فشار دهید تا قفل درپوش باز شود و سپس درپوش را بکشید.

تنظیمات فیزیکی کیونپ
تنظیم کردن کیونپ

پس از برداشتن پوشش، سینی‌ها را به آرامی بیرون بکشید. اکنون گیره‌هایی را مشاهده می‌کنید که در هر طرف سینی قرار دارند و بخشی از طراحی بدون پیچ کیونپ هستند. گیره‌های هر طرف سینی را بردارید، درایو را داخل آن قرار دهید و سپس گیره‌ها را دوباره اضافه کنید. برای محکم کردن بیشتر درایوها، می‌توانید پیچ‌ها را اضافه کنید، البته، این‌کار ضرورتی ندارد. با این حال، اگر از درایو 2.5 اینچی استفاده می‌کنید، باید از پیچ‌ها استفاده کنید تا درایوها محکم بسته شوند.

نصب کردن هارد به qnap
جاگذاری درایوها در کیونپ

هنگامی که درایوها به شکل مطمئن و محکم در سینی‌ها بسته شدند، سینی‌ها را درون استوریج قرار دهید.

سینی دریاو استوریج qnap
قرار دادن سینی درایو در استوریج کیونپ

در پشت استوریج، حداقل یک پورت اترنت و پورت برق DC IN را مشاهده می‌کنید. در نمونه‌های کلاس سازمانی شما چند پورت اترنت مشاهده می‌کنید که برای اتصال سرورهای مختلف به استوریج مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پورت های استوریج کیونپ
پورت های اتصال سرور به استوریج qnap

یک بار دیگر همه چیز را بررسی کنید تا مطمئن شوید، درایوها مجکم شده‌اند. اکنون استوریج را به پریز برق وصل کنید و استوریج را از طریق کابل اترنتی که همراه دستگاه است به روتر یا سوییچ وصل کنید. اکنون استوریج آماده استفاده است. در مرحله بعد باید به سراغ تنظیمات اولین استوریج برویم تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

پیشنهاد مطالعه

تنظیم اولیه استوریج QNAP NAS

هنگامی که استوریج را به لحاظ فیزیکی آماده کردید، آن را روشن کنید و آن را در شبکه محلی خود با استفاده از Qfinder Pro پیدا کنید. وقتی Qfinder Pro را دانلود و باز می‌کنید، باید به طور خودکار محل استوریج شما را پیدا کند و تشخیص دهد که هنوز مقداردهی اولیه نشده است. پنجره Smart Installation Guide از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید شما را در فرآیند پیکربندی راهنمایی کند. روی گزینه بله کلیک کنید.

آموزش تصویری تنظیمات qnap
تنظیمات اولیه کیونپ

سیستم نصب هوشمند QTS در مرورگر پیش‌فرض شما باز می‌شود. برای شروع، روی گزینه شروع نصب هوشمند (Start Smart Installation) کلیک کنید.

آموزش تنظیمات کیونپ
تنظمیات اولیه کیونپ – مرحله اول

در صفحه اول راهنمای نصب، باید یک نام استوریج خود (که در شبکه ظاهر می‌شود) و رمز عبور مدیریتی را وارد کنید. هنگام تعیین نام استوریج قادر به استفاده از 14 حرف بزرگ و کوچک، اعداد و خط تیره هستید. رمز عبور می‌تواند حداکثر 64 کاراکتر باشد و از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص پشتیبانی می‌کند. رمز عبور باید حداقل 8 کاراکتر باشد، اما توصیه می‌کنیم تا حد امکان آن را قوی انتخاب کنید.

تنظیمات qnap
تنظمیات اولیه کیونپ – مرحله دوم

در صفحه بعدی، باید تاریخ و زمان را تنظیم کنید. می‌توانید انتخاب کنید در کدام منطقه زمانی هستید، از تاریخ/زمانی مشابه رایانه‌تان استفاده کنید، اطلاعات آن را به ‌صورت دستی وارد کنید. البته، می‌توانید به استوریج اجازه دهید به ‌طور خودکار با سرور زمان اینترنت همگام‌سازی شود. وقتی موارد مذکور را تنظیم کردید روی دکمه Next کلیک کنید.

تنظیمات اولیه کیونپ
تنظیمات اولیه کیونپ – مرحله سوم

در مرحله بعد باید تنظیمات شبکه را پیکربندی کنید. البته، به دست آوردن خودکار آدرس آی‌پی سریع‌ترین راهکار تنظیم مسیری است که استوریج از طریق آن قادر به برقراری ارتباط با شبکه است، اما می‌توانید از یک آدرس آی‌پی ثابت نیز استفاده کنید. آدرس آی‌پی ثابت زمانی پیشنهاد می‌شود که قصد دارید از استوریج همراه با سیستم عامل ویندوز سروری استفاده کنید یا قصد دارید از استوریج همراه با راه‌حل‌های مجازی استفاده کنید که نباید آدرس آی‌پی تغییر پیدا کند.

آموزش تنظیمات اولیه کیونپ
تنظیمات network در استوریج کیونپ

در نهایت، ویژگی‌های سیستم ‌عاملی را که می‌خواهید برای مدیریت فایل‌های چند پلتفرمی، اشتراک‌گذاری و انتقال استفاده کنید، فعال کنید. خوشبختانه امکان انتخاب بیش از یک گزینه وجود دارد.

qnap file transfer service
سیستم انتقال فایل استوریج کیونپ

استوریج فرآیند راه‌اندازی اولیه سخت‌افزارها را آغاز می‌کند که ممکن است چند دقیقه طول بکشد. پس از آماده شدن، مرکز راهنمایی از طریق رابط QTS ظاهر می‌شود و منابع محدودی را برای شروع کار با استوریج در اختیارتان قرار می‌دهد، زیرا برای بهره‌مندی از تمامی امکانات باید پیکربندی‌های تخصصی‌تر و مطابق با نیاز را انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه

کار با سیستم عامل کیونپ (QTS)

QTS سیستم عامل قدرتمند، پیچیده و کاربرپسندی است که کیونپ برای استوریج‌های خود طراحی کرده است. در مقاله قابلیت های سیستم عامل کیونپ QTS چیست به صورت مفصل ویژگی‌های این سیستم عامل را شرح داده‌ایم اما خوب است بدانید که این سیستم عامل دارای یک فریم‌ویر پایدار است. این فریمور رابط دسک‌تاپی کاربرپسندی را در اختیار شما قرار می‌دهد که شامل کتابخانه بزرگی از برنامه‌های کاربردی است. این برنامه‌ها قابلیت‌های اضافی را روی استوریج فعال می‌کنند و اجازه می‌دهند فراتر از یک مکانیزم ذخیره‌سازی اطلاعات از استوریج استفاده کنید.

کیونپ از تمام قابلیت‌های رایجی که استوریج‌های موجود در بازار ارائه می‌دهند پشتیبانی می‌کنند، مانند:

  • پوشه‌های اشتراکی
  • گروه‌بندی کاربران
  • تعریف گروه‌های کاربری
  • پروتکل‌های iSCSI، Telnet/SSH، Active Directory، Time Machine، AFS/SMB/NFS و …

از این‌رو مشکلی از بابت اتصال کیونپ به سرورها یا دسترسی از راه دور به استوریج ندارید. به بیان دقیق‌تر، شما می‌توانید به شیوه از راه دور و از طریق پورتال وب خود کلاینت‌هایی را اضافه کنید تا از راه دور به استوریج دسترسی داشته باشند، فرآیند انتقال فایل‌های چند رسانه‌ای را انجام دهید و در نهایت همگام‌سازی را از طریق سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS انجام دهید.

مرکز برنامه کیونپ، همان مکانی است که اجازه نصب، حذف و به‌روز برنامه‌های کاربردی را می‌دهد. جالب آن‌که QTS زمانی که یک برنامه آماده به‌روز‌رسانی می‌شود از طریق اعلانی این مسئله را به شما یادآور می‌شود.

qnap control center
مرکز مدیریت کیونپ

برنامه Storage & Snapshots جایی است که می‌توانید دیسک‌ها، فضای ذخیره‌سازی و سایر ویژگی‌های ذخیره‌سازی را مدیریت کنید. برای استفاده عملی از استوریج، در اولین گام باید یک مخزن ذخیره‌سازی و ولوم ایجاد کنید. لازم به توضیح است که برنامه Storage & Snapshots  به طور پیش‌فرض نصب شده است.

برنامه Storage & Snapshots
برنامه Storage & Snapshots برای مدیریت دیسک

کنترل پنل، مکانی است که اجازه اعمال تغییر در تنظیمات سیستم را می‌دهد، به طوری که توانایی تعریف کاربران و گروه‌ها و مجوزهای دسترسی را دارید. همچنین از طریق این بخش، امکان مدیریت اتصالات شبکه، سرویس‌های فایل و موارد دیگر وجود دارد.

کنترل پنل Storage & Snapshots
مجوزهای دسترسی در برنامه Storage & Snapshots

پیکربندی اولیه استوریج

برای وارد شدن به رابط وب QTS روی Go to NAS Management کلیک کنید. فرآیند انجام این کار به شرح زیر است:

1. از اطلاعات اعتبار مدیر سیستم که به تازگی ایجاد کرده‌اید، برای ورود به QTS استفاده کنید.

2. کنترل پنل را باز کنید و به مسیر Storage & Snapshots > Storage > Storage/Snapshots بروید.

3. روی Create در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید. در این حالت، یک منوی کشویی ظاهر می‌شود.

4. روی New Storage Pool کلیک کنید. هنگامی که روی گزینه فوق کلیک می‌کنید، به نکته مهمی باید دقت کنید. در این مرحله از شما پرسیده می‌شود که چه نوع RAID را می‌خواهید. همان‌گونه که اشاره کردیم این موضوع بستگی به تعداد درایوهایی که نصب کرده‌اید و سطح عملکرد و حفاظتی که نیاز دارید دارد، بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که اگر حداکثر تعداد درایوهایی را که NAS شما پشتیبانی می‌کند نصب نکرده باشید، در آینده قادر به نصب دیسک درایوهای اضافی هستید.

5. پس از ساخت مخزن ذخیره‌سازی، روی New Volume کلیک کنید تا بتوانید ولوم مدنظر را ایجاد کنید.

6. در این مرحله باید نوع ولومی را که می‌خواهید ایجاد کنید، انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که اگر نیاز به محافظت از اسنپ‌شات‌ها دارید گزینه Thin Volume را انتخاب کنید، زیرا Thin Volume فضای ذخیره‌سازی اشتراکی با اسنپ‌شات‌ها را از قبل اختصاص نمی‌دهد.

7. در مرحله بعد باید مکان مخزن ذخیره‌سازی که به تازگی ایجاد کرده‌اید را انتخاب کنید.

8. هنگامی که فرآیند ساخت ولوم‌ها به پایان رسید، نوبت پیکربندی است. اکنون باید ظرفیت ولوم یا به عبارت دقیق‌تر اندازه ولوم را پیکربندی کنید. دقت کنید که ویژگی‌های ذخیره‌سازی مثل گسترشی، thin allocation و اسنپ‌شات‌ها متاثر از فضای ذخیره‌سازی هستند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان سعی کنید مقداری فضا خالی بگذارید تا مشکلی از بابت ساخت اسنپ‌شات‌ها وجود نداشته باشد.

9. در این مرحله باید سیستم فایلی را بر مبنای بایت برای آینود (indoe) و هر ولوم مشخص کنید. لازم به توضیح است که inode ابرداده‌ای است که در سیستم‌های فایلی لینوکسی ذخیره‌سازی می‌شود. با تغییر این مقدار، حداکثر اندازه ولوم یا حداکثر تعداد فایل‌ها و پوشه‌ها افزایش پیدا می‌کند. تنظیم دیگری که باید در این بخش انجام دهید، آستانه هشدار (Alert threshold) است. پیشنهاد ما این است که بیست درصد از فضای ذخیره‌سازی را برای ذخیره‌سازی اسنپ‌شات‌ها حفظ کنید تا مشکلی از بابت ذخیره‌سازی آن‌ها وجود نداشته باشد و در صورت بروز بدون مشکل قادر به بازگرداندن شرایط به حالت اولیه باشید.

گزینه مهم دیگری که باید پیکربندی کنید، فعال‌سازی زمان‌بندی تهیه اسنپ‌شات‌ها و حفظ آن‌ها است. خوشبختانه زمان‌بندی اسنپ‌شات‌ها پس از ساخت ولوم فعال می‌شود.

10. پس از اتمام این مراحل، استوریج ولوم‌ها را ایجاد می‌کند. این فرآیند بر مبنای ظرفیت استوریج و تعداد دیسک‌هایی که نصب کرده‌اید زمان‌بر خواهد بود. به ویژه اگر از ریدهای سطح 5 استفاده کرده باشید که در این حالت، استوریج مجبور است بیت توازن را برای حفظ اطلاعات روی دیسک ایجاد کند. پس از اتمام کار می‌توانید شروع به ذخیره فایل‌ها در استوریج کنید.

جمع بندی و اقدامات بعدی

اکنون که QNAP NAS خود را راه‌اندازی و مقداردهی اولیه کرده‌اید، وقت آن رسیده تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با QTS به دست آورید تا بتوانید برنامه‌های نصب‌شده آن و برنامه‌هایی را که می‌توانید در App Center نصب کنید را پیدا کنید. اگر کارشناس شبکه هستید، پیشنهاد ما این است که آشنایی با QTS را جدی بگیرید، زیرا آگاهی از معماری این سیستم عامل اجازه می‌دهد به شکل دقیق‌تر، میزبان‌ها و سرورها را به استوریج متصل کنید. در صورتی که سوالی در زمینه راه اندازی استوریج کیونپ داشتید، متخصصان فالنیک در بخش نظرات پاسخگوی آن خواهند بود.

سایر مقالات در زمینه راه اندازی استوریج های کیونپ را در لینک‌های زیر بخوانید:

نصب و راه اندازی شبکه
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی) فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند. با شماره 02154591924 تماس بگیرید تا از خدمات فالنیک در زمینه مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی و نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید.
نصب و راه اندازی شبکهتماس تلفنی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا