به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکهمقالات استوریج

Raid Management در استوریج کیونپ چیست و چه مزایایی دارد؟

Qnap Raid Management

اگر نگران از دست رفتن اطلاعات مهمتان هستید یا می‌خواهید راهی برای افزایش سرعت و کارایی سیستم ذخیره‌سازی خود پیدا کنید؛ نگران نباشید. با قابلیت Raid Management در استوریج کیونپ می‌توانید داده‌هایتان را امن و دست‌نخورده نگه دارید و با رابط کاربری ساده و آسان آن افزایش سرعت و کارایی را شاهد باشید. در این مقاله فالنیک، به بررسی جامع قابلیت‌های مدیریت RAID در استوریج qnap می‌پردازیم و به شما نشان می‌دهیم چگونه می‌توانید با فناوری qnap Raid Management، از داده‌های ارزشمند خود به بهترین شکل محافظت کنید.

خرید استوریج QNAP از نمایندگی رسمی کیونپ در ایران
فالنیک ایران اچ پی، به عنوان نماینده رسمی QNAP در ایران، سبد کاملی از محصولات این شرکت را با گارانتی رسمی کیونپ به شما عرضه می‌کند. با خرید استوریج QNAP از فالنیک، علاوه بر مزایای خرید از نمایندگی رسمی، می‌توانید از مشاوره تخصصی رایگان و خدمات گسترده پس از فروش بهره‌مند شوید. برای خرید این محصول یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
خرید استوریج QNAPمشاوره تلفنی رایگان

معرفی انواع مختلف رید

رید انواع مختلفی دارد که برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله RAID چیست ؟ مراجعه کنید، در این بخش به طور مختصر توضیح کوتاهی در ارتباط با مزایا و انواع مختلف رید ارائه می‌کنیم:

RAID 0: این نوع رید عملکرد استوریج را با تقسیم داده‌ها بین دیسک‌های سخت افزایش می‌دهد. RAID 0 هیچ گونه قابلیت اطمینانی را ارائه نمی‌دهد و در صورت خرابی یک دیسک، تمام داده‌ها از دست می‌روند.

RAID 1: این نوع RAID قابلیت اطمینان را با کپی کردن داده‌ها روی دو دیسک سخت افزایش می‌دهد. RAID 1 تاثیری بر بهبود عملکرد ندارد و اجازه می‌دهد تنها نیمی از فضای دیسک‌های سخت را مورد استفاده قرار دهید، اما به دلیل استفاده از تکنیک قرینه‌سازی (Mirroring) تضمین می‌دهد که یک کپی مطمئن از اطلاعات وجود خواهد داشت.

RAID 5: این نوع RAID قابلیت اطمینان را با تقسیم داده‌ها بین دیسک‌ها و از بیت توازن روی هر دیسک سخت استفاده می‌کند. بنابراین در مقایسه با رید یک فضای بیشتری را اشغال می‌کند و تاثیری بر بهبود عملکرد استوریج ندارد، اما در مقابل تضمین می‌کند که اگر یکی از هارد دیسک‌ها با مشکل روبرو شد، امکان بازیابی اطلاعات از طریق اطلاعات توازن وجود دارد.

RAID 6: نسخه پیشرفته‌تر رید 5 است و بازهم قابلیت اطمینان را با تقسیم داده‌ها بین دیسک‌ها تضمین می‌کند، اما از دو بیت توازن بر روی هر دیسک سخت استفاده می‌کند. در این حالت، استوریج قادر است خرابی دو هارد دیسک را تحمل کند. رید 6 به دلیل این‌که نیازمند هارد دیسک‌های زیادی است، یک معماری پر هزینه به شمار می‌رود و تنها در سازمان‌هایی که اطلاعات حساسی را روی استوریج‌ها ذخیره‌سازی می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

RAID 50: یک رید ترکیبی است که عملکرد RAID 0 را با خطاپذیری RAID 5 ترکیب می‌کند. این رید حداقل به شش دیسک نیاز دارد و داده‌ها را در دو یا چند آرایه به شکل متوالی می‌نویسد. RAID 50 انتخاب خوبی برای برنامه‌هایی است که به عملکرد، قابلیت اطمینان و فضای ذخیره‌سازی زیاد نیاز دارند و به همین دلیل اغلب برای سرورهای پایگاه داده، سرورهای فایل و وب سرورها استفاده می‌شود. این رید عملکرد بهتر در نوشتن، حفاظت بهتر از داده‌ها و دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر را تضمین می‌کند.

RAID 60: این رید که گاهی اوقات RAID 6+0 نیز نامیده می‌شود، یک آرایه رید ترکیبی است که عملکرد RAID 0 را با قابلیت اطمینان RAID 6 ترکیب می‌کند و حداقل به هشت دیسک نیاز دارد تا بتواند داده‌ها را به شکل متوالی روی دیسک‌های مختلف بنویسد. رید 60 نیز همانند رید 50 در برنامه‌هایی که نیاز به محافظت از داده‌ها، عملکرد، قابلیت اطمینان و سرعت بالا دارند و در نظر دارند از فضای ذخیره‌سازی به بهترین شکل استفاده کنند، استفاده می‌شود.

به غیر از موارد یاد شده ریدهای دیگری نیز وجود دارد که هر یک برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، انتخاب نوع RAID به نیازهای خاص تجاری بستگی دارد. اگر به دنبال بالاترین عملکرد هستید، RAID 0 یا رید RAID 1 بهترین گزینه است. اگر به دنبال بالاترین قابلیت اطمینان هستید، RAID 1، RAID 6 یا RAID 10 بهترین انتخاب هستند. اگر به دنبال ترکیبی از عملکرد و قابلیت اطمینان هستید، گزینه‌های پیشرفته‌تری مثل RAID 50 یا 60 نیز وجود دارند که البته در موارد خاص استفاده می‌شوند.

برای آشنایی با نحوه انجام تنظیمات اولیه استوریج کیونپ به صورت تصویری، پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله تنظیمات اولیه qnap را از دست ندهید.

Raid Management چیست و چه مزایایی دارد؟

RAID Management یا مدیریت رید (RAID) راهکاری برای مدیریت آرایه‌های RAID است. آرایه RAID به گروهی از دیسک‌های سخت اشاره دارد که برای افزایش کارایی، قابلیت اطمینان یا هر دو بر مبنای معماری خاصی در تعامل با یکدیگر کار می‌کنند. مدیریت RAID به شما امکان می‌دهد تا آرایه‌های RAID خود را ایجاد، مدیریت و نظارت کنید. مزایای استفاده از مدیریت RAID به شرح زیر هستند:

  • افزایش کارایی: مدیریت RAID می‌تواند با استفاده از چند دیسک برای ذخیره یک فایل، عملکرد را افزایش دهد. این امر به ویژه برای فایل‌های بزرگ مفید است. به عنوان مثال، اگر یک فایل 10 گیگابایتی را روی یک آرایه RAID 1 ذخیره کنید، فایل در واقع روی دو دیسک ذخیره می‌شود. این امر به این معنا است که می‌توانید از هر دو دیسک برای خواندن و نوشتن فایل استفاده کنید که می‌تواند سرعت خواندن و نوشتن را دو برابر کند.
  • افزایش قابلیت اطمینان: مدیریت RAID می‌تواند با استفاده از چند دیسک برای ذخیره یک کپی از داده‌ها، قابلیت اطمینان را افزایش دهد. این امر به ویژه در صورت خرابی یک دیسک، مفید است. به عنوان مثال، اگر یک فایل 10 گیگابایتی را روی یک آرایه RAID 1 ذخیره کنید، فایل در واقع روی دو دیسک ذخیره می‌شود. این حرف امر به این معنا است که اگر یک دیسک خراب شود، فایل هنوز روی دیسک دیگر موجود است و می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.
  • ساده‌سازی مدیریت: مدیریت RAID می‌تواند مدیریت آرایه‌های RAID را ساده‌تر کند. این امر به ویژه برای کاربرانی که با فناوری RAID آشنا نیستند، مفید است. مدیریت RAID می‌تواند به کاربران در انجام وظایف زیر کلیدی ایجاد آرایه‌های RAID، مدیریت آرایه‌های RAID، نظارت بر آرایه‌های RAID و بازیابی داده‌ها از آرایه‌های RAID کمک کند.

به طور کلی، مدیریت RAID یک راهکار ارزشمند برای هر افرادی است که از آرایه‌های RAID استفاده می‌کنند. این راهکار می‌تواند کارایی، قابلیت اطمینان و مدیریت آرایه‌های RAID را افزایش دهد.

پیشنهاد مطالعه

 raid management؛ راهکار منعطف ارائه شده توسط کیونپ

استوریج‌های کیونپ از انواع مختلف رید پشتیبانی می‌کنند که سطوح مختلفی از عملکرد و افزونگی را در ارتباط با داده‌ها ارائه می‌دهند. براساس تعداد درایوهای موجود در NAS کاربران می‌توانند یکی از گزینه‌های رید 0، 1، 5، 6، 10، 50، 60 و پیکربندی hot spare را انتخاب کنند. استوریج‌های کیونپ همراه با سیستم‌عامل قدرتمند QuTS و همچنین Triple Parity به منظور پیاده‌سازی یک لایه حفاظتی در برابر خرابی سه درایو و Triple Mirror به منظور پیاده‌سازی یک مکانیزم قرینه‌سازی برای سه درایو یک راهکار چند لایه برای محافظت از اطلاعات در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.

در این بخش باید توضیح مختصری در ارتباط با ریدهای 50 و 60 ارائه کنیم که تعادلی بین ظرفیت، حفاظت و عملکرد برای استوریج‌های با ظرفیت بالا که مبتنی بر پیکربندی‌ چندین درایو هستند، ارائه می‌کنند. برای مشاغلی که از استوریج‌های با بیش از 10 درایو استفاده می‌کنند، RAID 50/60 نه تنها یک لایه حفاظتی کارآمد در مقایسه با RAID 5/6 ارائه می‌دهند، بلکه فضای ذخیره‌سازی قابل استفاده را در مقایسه با RAID 10 به بالاترین سطح ممکن می‌رسانند. علاوه بر ذخیره‌سازی داده‌ها، با افزایش عملکرد نوشتن تصادفی هنگام استفاده از SSD RAID، RAID 50/60 یک انتخاب عالی به شمار می‌روند.

مدیریت رید در استوریج کیونپ چه قابلیت هایی در اختیار ما می گذارد؟

1- تعویض خودکار دیسک‌های رید قبل از خرابی احتمالی

اگر خطاهای احتمالی درایو شناسایی شود، قبل از این‌که داده‌های روی دیسک آسیب دیده غیرقابل دسترسی شوند، استوریج‌های کیونپ به‌طور خودکار داده‌ها را از دیسک آسیب دیده در یک گروه RAID به یک دیسک یدکی انتقال می‌دهد. این ویژگی نیاز به انتظار برای تعویض درایوهای استوریج را پس از وقوع خرابی از بین می‌برد و فرآیند بازسازی طولانی (از ساعت‌ها تا حتی هفته‌ها) که خطر از دست رفتن داده‌ها را به همراه دارد، برطرف می‌کند. علاوه بر این، نقش مهمی در بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان استوریج دارند.

مدیریت رید در استوریج کیونپ
یکی از مزایای قابلیت raid management در استوریج کیونپ، تعویض خودکار دیسک های رید قبل از خرابی است.

2- گسترش‌پذیری یک گروه رید

اگر به دنبال افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی یک گروه رید هستید، کافی است دیسک‌هایی که ظرفیت پایینی دارند را با نمونه‌های بالاتر تعویض کنید و این عملیات را در زمانی انجام دهید که گروه رید آنلاین است و کاربران از آن استفاده می‌کنند.

گسترش‌پذیری یک گروه رید با مدیریت رید کیونپ
یکی دیگر از ویژگی‌های قابلیت مدیریت رید کیونپ، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی یک گروه رید است.

3- ارتقا ظرفیت رید آنلاین (RAID Level Migration)

استوریج‌های کیونپ در تعامل با فناوری مدیریت رید، قابلیت دیگری که QNAP Turbo NAS نام دارد را به عنوان راه‌حلی با کارایی بالا و کاهش هزینه کل مالکیت (TCO) به مشاغل مدرن پیشنهاد می‌کنند. QNAP Turbo NAS ویژگی‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای مثل ارتقای ظرفیت رید آنلاین (به عنوان مثال، جایگزینی سه هارد 500 گیگابایتی با سه هارد 1 ترابایتی) را امکان‌پذیر می‌کند. تغییر سطح رید به عنوان مثال، RAID 1 به RAID 5 را باید یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ریدهای کیونپ توصیف کنیم. این ویژگی‌های پیشرفته تنها در اختیار شرکت‌هایی قرار داشت که بودجه‌های کلانی در اختیار داشتند و مشکلی از بابت خرید سخت‌افزارهای پیشرفته نداشتند، اما کیونپ به شیوه نرم‌افزاری این مشکل را برطرف کرد تا کسب‌وکارهای بیشتری بتوانند از این فناوری‌های قدرتمند استفاده کنند.

سناریوهای زیر نشان می‌دهند که چگونه کسب‌وکارها می‌توانند از فناوری انتقال سطح رید آنلاین و ارتقا ظرفیت رید آنلاین به بهترین شکل استفاده کنند.

فناوری رید استوریج های کیونپ
فناوری مدیریت رید استوریج های کیونپ می‌توانید نوع RAID یک گروه رید را تغییر دهید.

برای کسب و کارهای مدرن، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها انتخاب و راه‌اندازی یک سرور ذخیره‌سازی متصل به شبکه قابل اعتماد برای ایمن‌سازی و اشتراک‌گذاری موثر و ساده داده‌هاست. در این میان، لزوم کاهش خطر از دست دادن داده‌ها با پشتیبان‌گیری از داده‌ها به شکل زیادی احساس می‌شود. همان‌طور که یک تجارت رشد می‌کند، ممکن است لازم باشد که سیاست‌های پشتیبان‌گیری از داده‌ها برای پاسخ‌گویی به تقاضاهای در حال تغییر کسب‌وکار تطبیق داده شود.

4- محافظت از داده ها با hot-spare و درایوهای سراسری hot-spare  

ویژگی hot-spare راهکار قدرتمندی برای محافظت از داده‌ها در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. اگر هارد دیسک در یک گروه RAID خاص از کار بیفتد، گروه RAID به لطف فناوری hot-spare و درایوهای سالم باقی‌مانده بازسازی می‌شود تا از عملکرد مداوم استوریج اطمینان حاصل شود. درایوهای hot-spare همچنین می‌توانند در چند گروه RAID به اشتراک گذاشته شوند.

 محافظت از داده ها با hot-spare
مدیریت رید استوریج کیونپ  امکان محافظت از داده ها را با فناوری hot-spare فراهم می‌کند.

5- تضمین امنیت رید با RAID Scrubbing

RAID Scrubbing برای تایید یکپارچگی داده‌ها در آرایه‌های مبتنی بر پیکربندی RAID 5 و RAID 6 استفاده می‌شود. با اجرای یک فرآیند ارزیابی افزونگی به منظور شناسایی و تصحیح ناهماهنگی‌ها، RAID Scrubbing تضمین می‌دهد که داده‌ها به شکل درستی در استوریج نوشته می‌شوند.

کیونپ به کاربران توصیه می‌کند که RAID Scrubbing را به صورت ماهانه اجرا کنند. اجرای دوره‌ای RAID Scrubbing می‌تواند داده‌ها یا درایوهایی که احتمال خرابی آن‌ها زیاد است را در مراحل اولیه شناسایی کند و به استوریج این فرصت را بدهد تا تعمیرات خودکار را انجام دهد یا مشکلات مربوط به درایو را گزارش کند. رویکردی که افزایش یکپارچگی داده‌ها را بیشتر می‌کند.

تضمین امنیت رید با RAID Scrubbing
برای تشخیص یکپارچگی داده ها و شناسایی داده یا درایو خراب می‌توانید از RAID Scrubbing کمک بگیرید که بخشی از قابلیت‌های مدیریت رید استوریج کیونپ است.

مراحل تغییر سطح رید در استوریج کیونپ ؛ RAID Level Migration

RAID Level Migration به کاربران اجازه می‌دهد به پیکربندی‌های مختلف رید مهاجرت کنند. فرآیند مهاجرت را می‌توانید بدون خاموش کردن استوریج و بدون از دست دادن هیچ داده‌ای انجام دهید.

RAID Level Migration از الگوی تغییر سطح رید به شرح زیر پشتیبانی می‌کند:

  • تک درایو به RAID 1
  • RAID 1 تا RAID 5
  • RAID 5 تا RAID 6

فرض کنید، می‌خواهید برای راه‌اندازی اولیه TVS-882 روی دو درایو 500 گیگابایتی سرمایه‌گذاری و از پیکربندی RAID 1 با این دو درایو استفاده کنید. TVS-882 به عنوان یک سرور فایل برای اشتراک‌گذاری داده‌ها در میان بخش‌های مختلف یک شرکت استفاده می‌شود.

پس از شش ماه، نیازهای ذخیره‌سازی بخش شما به شدت افزایش پیدا می‌کنند. ظرفیت ذخیره‌سازی فعلی TVS-882 دیگر پاسخ‌گو نیست. در این موقعیت می‌توانید با افزودن دیسک به گروه RAID و انتقال پیکربندی RAID به RAID 5، ظرفیت ذخیره‌سازی را بدون از دست دادن افزونگی داده ارتقا دهید. برای انجام این، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. هارد دیسک‌هایی با حداقل ظرفیت درایوهای موجود در آرایه RAID فعلی را باید آماده کنید.
  2. مکانیزم RAID Migration را اجرا کنید (با افزودن درایو سیستم را از حالت RAID 1 به RAID 5 تغییر حالت دهید.)
  3. به مسیر Storage & Snapshots > Storage/Snapshots بروید. مخزن ذخیره‌سازی تعیین شده برای ارتقا را انتخاب و روی گزینه Management کلیک کنید.
  4. در مرحله بعد پنجره «Storage Pool Management» باز می‌شود. پیکربندی فعلی ولوم دیسک نمایش داده شده در صفحه به شکل RAID 1 و ظرفیت رید برابر با 500 گیگابایت است.
RAID Level Migration در استوریج کیونپ
در این مرحله از تغییر سطح رید، می‌توانید ظرفیت و سطح رید را مشاهده کنید.

5. اکنون باید هارد دیسک‌های جدید 500 گیگابایتی را در NAS قرار دهید. برای این منظور در پنجره «Storage Pool Management» روی گزینه Manage > Migate RAID Group کلیک کنید.

قرار دادن هارد دیسک جدید با تغییر سطح رید
با انتخاب گزینه Migate RAID Group در این مرحله می‎‌توانید هارد دیسک جدید را در NAS استوریج قرار دهید.

6. یک هارد دیسک موجود را برای افزودن به آرایه انتخاب کنید. نوع انتقال رید و ظرفیت درایو پس از انتقال نشان داده خواهد شد. برای ادامه روی Apply کلیک کنید.

انتخاب هارد دیسک موجود برای افزودن به آرایه
در این مرحله نوع انتقال رید و ظرفیت درایو پس از انتقال قابل مشاهده است.

7. تمام داده‌های درایو انتخاب شده پاک می‌شوند. برای تایید باید روی OK کلیک کنید.

پاک کردن اطلاعات درایو انتخاب شده
در مرحله 7 تغییر سطح رید استوریج کیونپ، تمام اطلاعات درایو در این مرحله باید پاک می‌شوند.

8. در این مرحله وضعیت مهاجرت را در بخش Status به شرح زیر می‌بینید:

پایان تغییر سطح رید به RAID 5
پس تکمیل مراحل، در آخرین گام می‌توانید در بخش Status وضعیت رید را مشاهده کنید.

پس از تکمیل انتقال، پیکربندی درایو جدید RAID 5 و وضعیت Ready خواهد بود. اکنون می‌توانید از پیکربندی درایو جدید استفاده کنید.

خلاصه ای از قابلیت مدیریت RAID در QNAP

در این مقاله فالنیک گفتیم مدیریت RAID در QNAP به شما امکان می‌دهد تا چندین هارد دیسک را به صورت یک مجموعه واحد ترکیب و از داده‌های خود به طور موثر محافظت کنید. این ویژگی با ارائه سطوح مختلف RAID (مانند RAID 0، RAID 1، RAID 5 و …) به شما امکان می‌دهد تا بین عملکرد بالا و سطح بالای محافظت از داده‌ها تعادل برقرار کنید. با استفاده از رابط کاربری گرافیکی آسان QNAP، می‌توانید به‌راحتی آرایه‌های RAID را ایجاد، مدیریت و گسترش دهید. همچنین، قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند مهاجرت بدون وقفه و بازسازی آرایه در صورت خرابی هارد دیسک، اطمینان از در دسترس بودن مداوم داده‌های شما را فراهم می‌کنند.

قیمت استوریج
برای خرید یا دریافت قیمت استوریج در برندهای مختلف، کافی‌ست روی لینک کلیک کنید و لیستی از بهترین استوریج‌های موجود در بازار را مشاهده کنید. فالنیک خدمات مشاوره تخصصی برای خرید استوریج را نیز به شما عرضه می‌کند که کاملا رایگان است.
قیمت استوریجمشاوره تلفنی رایگان
post
خرید سرور dl380 g10 plus خرید سرور dl380 g11

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا