به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

کاربردهای نرم افزار CRM در بانک و موسسات مالی چیست؟

CRM در بانک و موسسات مالی

بانک‌ها و موسسات مالی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور، نقشی اساسی در تأمین مالی کسب و کارها و افراد ایفا می‌کنند. این سازمان‌ها برای موفقیت در رقابت، باید بتوانند مشتریان خود را به‌خوبی درک کنند و نیازهای آنها را برآورده کنند.

 نرم افزار CRM ابزاری قدرتمند است که می‌تواند به بانک‌ها و موسسات مالی در این زمینه کمک کند. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید اطلاعات مشتریان خود را جمع آوری و مدیریت کرده و با آنها ارتباط موثر برقرار کنید. در این مقاله فالنیک قصد داریم کاربردها، مزایا و نحوه انتخاب CRM برای بانک ها و موسسات مالی را به شما آموزش دهیم؛ پس چنانچه می‌خواهید کسب و کار خود را رونق دهید در ادامه با ما همراه باشید.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه CRM و دریافت کاتالوگ یا نسخه دمو رایگان می‌توانید در این صفحه درخواست مشاوره‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591983 تماس بگیرید.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی

اهمیت CRM در بانک و موسسات مالی چیست؟

امروزه crm یکی از نرم‌افزارهای ضروری در هر کسب‌و‌کاری است. CRM یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند به بانک‌ها و موسسات مالی کمک کند تا رضایتمندی مشتریان را افزایش دهند، مشتریان جدید را جذب کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند و عملکرد سازمان را بهبود ببخشند. CRM می‌تواند در زمینه‌های مختلف مانند فروش، بازاریابی، خدمات مشتری و مدیریت ریسک و … در این سازمان‌ها کاربرد داشته باشد.

مزایای استفاده از CRM در بانک و موسسات مالی چیست؟

CRM در بانک و موسسات مالی مزایای مختلفی دارد که می‌توانیم آنها را به موارد زیر دسته‌بندی کنیم:

· افزایش رضایتمندی مشتریان

به کمکCRM  می‌توانید مشتریان‌تان را بهتر درک کرده و نیازهای آنها را بدرستی برآورده کنید. افزایش رضایتمندی از طریق جمع آوری و ذخیره اطلاعات مشتریان، تجزیه و تحلیل داده‌های مشتریان، ارائه گزارشات و تحلیل‌های مفید این اطلاعات بدست می‌آید؛ در نتیجه این نرم‌افزار می‌تواند به افزایش رضایتمندی مشتریان و وفاداری آنها کمک کند.

· جذب مشتریان جدید

CRM می‌تواند به شما در بانک‌ها و موسسات مالی کمک کند تا مشتریان جدید را جذب کنید. این کار از طریق شناسایی فرصت‌های فروش، توسعه استراتژی‌های بازاریابی موثر و ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به مشتریان انجام می‌شود. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مشتریان بالقوه را شناسایی کنید.
  • استراتژی‌های بازاریابی موثری برای جذب مشتریان بالقوه پیش بگیرید.
  • خدمات شخصی‌سازی شده به مشتریان بالقوه ارائه دهید.
  • هزینه‌های سازمان‌تان را مدیریت کنید.

· کاهش هزینه ها

CRM در کاهش هزینه‌های سازمان‌ نیز بسیار تاثیرگذار است. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید از طریق خودکارسازی فرآیندها، زمان پرسنل خود را تاحد زیادی مدیریت کرده، بهره‌وری را افزایش و خطاها را کاهش دهید.

· بهبود عملکرد سازمان

به کمک CRM می‌توانید عملکرد سازمان خود را در زمینه‌های مختلف مانند فروش، بازاریابی، خدمات مشتری و مدیریت ریسک بهبود ببخشند؛ در نتیجه این کار به افزایش درآمد و سود، کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

مزایای CRM در بانک ها و موسسات مالی
به گزارش McKinsey & Company، بانک ها و موسسات مالی که از CRM استفاده می‌کنند، به طور متوسط 20% افزایش درآمد و 15% کاهش هزینه را تجربه می‌کنند.

چالش‌های CRM در بانک ها و موسسات مالی چیست؟

با وجود مزایایی که برای crmها وجود دارد، پیاده‌سازی و استفاده از این نرم‌افزار می‌تواند برای برخی از بانک‌ها یا موسسات مالی چالش برانگیز باشد. در اینجا برخی از چالش‌های اصلی CRM در این سازمان‌ها را بیان می‌کنیم:

  • هزینه: هزینه خرید، پیاده سازی، پشتیبانی و … CRMها می‌تواند برای برخی از شرکت‌ها، به خصوص سازمان‌های بزرگ، گران باشد،.
  • پیاده سازی: پیاده سازی این نرم‌افزار بسته به حجم اطلاعات، نوع سفارشی‌سازی و … می‌تواند یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر باشد.
  • پذیرش کارکنان: کارکنان باید برای استفاده از CRM آموزش ببینند و از آن استقبال کنند. در برخی از سازمان‌ها این فرآیند ممکن است زمان‌بر باشد یا هزینه‌ زیادی را به شما تحمیل کند.
  • مدیریت داده‌ها: مدیریت داده‌های مشتری یکی از چالش‌های اصلی CRM است. باید امنیت و میزان دسترسی به اطلاعات کامل مشخص باشد؛ در غیراینصورت ممکن است از اطلاعات مشتریان سوءاستفاده شود.
  • تطابق با مقررات: بانک‌ها و موسسات مالی باید CRM خود را با مقررات صنعت خود مطابقت دهند. این تطابق در برخی شرکت‌ها کاری دشوار است.

Crm ابزاری ضروری برای بانک‌ها و موسسات مالی در عصر دیجیتال است.

راهکارهایی برای مقابله با چالش‌های CRM در بانک ها و موسسات مالی

برای مقابله با چالش‌های CRM در بانک ها و موسسات مالی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • نرم افزاری مناسب و مطابق با نیازهای سازمان‌تان را انتخاب و خریداری کنید.
  • قبل از پیاده سازی نرم افزار یک برنامه دقیق تهیه کرده و همه نیازها و فرآیندهای خود را در آن جمع آوری کنید.
  • زمانی را برای آموزش نحوه کار با CRM اختصاص دهید.
  • فرهنگ داده محوری را در سازمان خود ایجاد کنید.
  • به صورت دوره‌ای عملکرد نرم افزار خود را پیگیری و ارزیابی کنید.
اهمیت CRM در بانک ها و موسسات مالی
به گزارش Forrester، 80% از بانک ها و موسسات مالی از CRM استفاده می‌کنند یا قصد استفاده از آن را دارند.

CRM در بانک و موسسات مالی چه کاربردی دارد؟

کاربردهای مختلفی برای CRM در بانک و موسسات مالی وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

· مدیریت اطلاعات مشتریان

CRM  به بانک‌ها و موسسات مالی کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات شخصی، مالی، سوابق تراکنش ها و … مشتریان خود را به صورت یکپارچه مدیریت کنید. با مدیریت صحیح اطلاعات مشتریان می‌توانید شناخت بهتری از مشتریان خود پیدا کنید و خدمات بهتری را به آنها ارائه دهید.

. ارتباط موثر با مشتریان

با کمک نرم‌افزار سی‌ آر ام می‌توانید با مشتریان خود ارتباط موثر برقرار کنید. این ارتباطات می‌تواند از طریق تماس تلفنی، ایمیل، پیامک و سایر کانال‌های ارتباطی باشد. ارتباط موثر با مشتریان باعث افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان به کسب و کار شما می‌شود.

· تجزیه و تحلیل داده های مشتریان

با CRM می‌توانید داده‌های مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنید. این تجزیه و تحلیل‌ها می‌تواند به شما در شناسایی فرصت‌های جدید، بهبود محصولات، خدمات و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

· خودکارسازی فرآیندها

با بکارگیری سی آر ام می‌توانید تمامی فرآیندهای تکراری و اداری خود را خودکار کنید. در اینصورت می‌توانید علاوه بر افزایش بهره‌وری، زمان پرسنل خود را به بهترین شکل مدیریت کنید و بیشتر زمان را به انجام کارهای مهم‌تر اختصاص دهید.

· مدیریت بازاریابی

می‌توانید با گزارش‌گیری و تحلیل اطلاعات قدیمی سازمان و مشتریان‌تان، استراتژی‌های بازاریابی موثرتری را در نظر بگیرید. در اینصورت می‌توانید مشتریان بیشتری را جذب و میزان آگاهی از برندتان را افزایش دهید.

مدیریت کمپین‌ها با CRM در بانک و موسسات مالی
با کمک CRM در بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانید کمپین‌های موفق بازاریابی و فروش را اجرا کنید.

به گزارش (Forrester)، 80% از بانک ها و موسسات مالی از CRM استفاده می‌کنند یا قصد استفاده از آن را دارند.

· مدیریت ریسک

به کمکCRM  می‌توانید تمامی مشتریان پرخطر را شناسایی کنید برای کاهش ریسک از دست دادن آنها و بهبود سلامت مالی سازمان‌تان برنامه‌ریزی کنید.

· مدیریت فروش

با سی آر ام می‌توانید تمامی فرآیندهای فروش خود (قیف فروش) را ردیابی کرده و فرصت‌های جدید فروش را شناسایی کنید. همچنین می‌توانید مراحل از دست رفتن مشتری را شناسایی و برای اصلاح آنها برنامه‌ریزی کنید. این کار موجب افزایش درآمد سازمان شما می‌شود.

· مدیریت کانال‌های ارتباطی

با CRM می‌توانید تمام کانال‌های ارتباطی خود را با مشتریان یکپارچه کنید. این موضوع می‌تواند به بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینه‌های ارتباط با مشتریان کمک کند.

مدیریت ارتباطات با crm
Crm  می‌تواند با مدیریت کانال‌های ارتباطی مختلف در بهبود تجربه مشتری و افزایش فروش کمک کند.

· مدیریت ریسک اعتباری

نهمین کاربرد CRM در بانک ها و موسسات مالی، ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان است. در اینصورت می‌توانید مشتریان پر ریسک را شناسایی کرده و ریسک از دست دادن پول و بهبود سلامت مالی سازمان را مدیریت کنید.

· تغییر رفتار مشتریان

در CRM می‌توانید رفتار مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس آن، استراتژی‌هایی برای تغییر رفتار آنها داشته باشید. با این کار می‌توانید به افزایش درآمد سازمان، کاهش هزینه‌ها و بهبود رضایتمندی مشتریان کمک کنید.

· پیش‌بینی رفتار مشتریان

یازدهمین کاربرد CRM در بانک ها و موسسات مالی، پیش‌بینی رفتار مشتریان است. این کار به کمک ارزیابی گزارش‌ها، سوابق، علایق و رفتار مشتریان مختلف انجام می‌شود. در اینصورت می‌توانید برای رفتارهای مختلف مشتریانتان خدمات و محصولات مناسب ارائه دهید تا به آنها کمک کنید.

· تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌های مشتری

به کمک CRM و با استفاده از داده‌های مشتریان می‌توانید تصمیمات بهتری در مورد مسائل مختلف مانند توسعه محصولات و خدمات، بازاریابی و فروش، و مدیریت ریسک و … بگیرید.

· تمرکز بر مشتریان باارزش

سیزدهمین کاربرد CRMدر بانک ها و موسسات مالی، تمرکز بر مشتریان باارزش است. در اینصورت می‌توانید مشتریان پرارزش خود را شناسایی کرده و منابع خود را برای افزایش و رضایت‌مندی آنها متمرکز کنند. این کار موجب افزایش درآمد و رضایتمندی مشتریان سازمان شما می‌شود.

ارتباطات موثر با مشتریان باارزش از طریق crm
با تمرکز روی مشتریان باارزش و ارائه خدمات بهتر به آنها می‌توانید درآمد خود را چندبرابر مشتریان عادی افزایش دهید.
پیشنهاد مطالعه

· یکپارچه‌سازی با سایر سیستم‌های سازمان

آخرین کاربرد CRM در بانک ها و موسسات مالی، امکان یکپارچه‌سازی این برنامه با سایر نرم افزارهای سازمان است. در اینصورت می‌توانید تمامی داده‌های مشتریان در نرم‌افزارهای مختلف را در یک پایگاه داده یکپارچه کنید. این موضوع باعث جمع‌آوری کلیه سوابق و داده‌های مرتبط با مشتریان شده و به بهبود تصمیم‌گیری، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سازمانتان می‌شود.

نحوه انتخاب بهترین CRM در بانک و موسسات مالی

انتخاب بهترین نرم افزار CRM برای بانک ها و موسسات مالی یک تصمیم مهم است. انتخاب نرم افزاری که نیازهای سازمان را به طور کامل برآورده کند، ضروری است. در ادامه، به برخی از نکات مهم برای در انتخاب CRM مناسب برای بانک ها و موسسات مالی را اشاره می‌کنیم:

· نیازهای سازمان را شناسایی کنید

اولین قدم در انتخاب CRM مناسب، شناسایی نیازهای سازمان است. این نیازها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اهداف CRM سازمان
  • نوع مشتریان سازمان
  • محصولات و خدمات سازمان
  • فرآیندهای فروش و بازاریابی سازمان
  • الزامات قانونی سازمان

با شناسایی دقیق نیازهای سازمانتان، می‌توانید نرم افزاری انتخاب کنید که به طور کامل چالش‌های شما را برطرف کند. براش شناسایی دقیق این موارد باید لیست نیازمندی‌های (RFP CRM) خود را تهیه و برای شرکت‌های فروشنده crm بفرستید.

· ویژگی های crm مختلف را مقایسه کنید

پس از شناسایی نیازهای سازمان، باید ویژگی‌های crmهای مختلف را مقایسه کنید. ویژگی‌های مهمی که باید CRM ها برای بانک ها و موسسات مالی داشته باشند در تصویر زیر آمده است.

اینفوگرافیک ویژگی‌های مهم CRM برای بانک ها و موسسات مالی
با مقایسه ویژگی‌های نرم افزارهای مختلف crmها، می‌توانید انتخاب کنید که کدام نرم‌افزار مناسب کسب و کار شماست.

· هزینه نرم افزار را در نظر بگیرید

هزینه‌های CRM می‌تواند از یک نرم افزار به نرم افزار دیگر متفاوت باشد. این هزینه‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند ویژگی‌های نرم افزار، تعداد کاربران، حجم داده‌ها، پشتیبانی فنی و … است. باید قبل از انتخاب، هزینه‌های نرم‌افزار را در نظر بگیرید و بودجه سازمان را تعیین کنید.

· پشتیبانی فنی نرم افزار را بررسی کنید

پشتیبانی فنی CRM یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب و خرید CRM در بانک و موسسات مالی است. پشتیبانی فنی می‌تواند هنگام استفاده، حل مشکلات و بروزرسانی نرم افزار به شما کمک کند.

قبل از انتخاب، پشتیبانی فنی نرم افزار را بررسی کنید و مطمئن شوید که شرکت فروشنده سابقه درخشانی در زمینه پشتیبانی فنی دارد و می‌تواند نیازهای سازمان شما را برآورده کند.

· نرم افزار را به صورت آزمایشی استفاده کنید

پس از مقایسه ویژگی‌ها، هزینه و پشتیبانی فنی نرم افزارهای مختلف، می‌توانید از نسخه آزمایشی (دمو) استفاده کنید. در اینصورت می‌توانید امکانات کامل نرم افزار را بررسی کرده و مطمئن شوید که نرم افزار نیازهای سازمان شما را برآورده می‌کند.

استفاده از نسخه دمو crm
نسخه آزمایشی crmها اغلب امکان سفارشی‌سازی نداشته و تنها امکانات عمومی در آنها قابل مشاهده و استفاده است.

چگونه CRM را در بانک ها و موسسات مالی پیاده سازی کنیم؟

پیاده سازی CRM در بانک ها و موسسات مالی یک فرآیند پیچیده و زمانبر است. برای موفقیت در این فرآیند، مهم است که مراحل زیر را به‌دقت دنبال کنید:

  • باید تمامی نیازهای سازمان خود را در لیست نیازمندی‌ها به شرکت فروشنده اعلام کنید.
  • در زمان پیاده‌سازی نرم‌افزار تمامی فرآیندها و گردش‌کارهای خود را به مسئول پیاده‌سازی اطلاع دهید.
  • فرآیند پیاده‌سازی را به مراحل کوچک تقسیم کنید. این موضوع می‌تواند فرآیند پیاده‌سازی را ساده و قابل مدیریت‌تر کند.
  • ویژگی‌های crm خریداری شده را به‌دقت بررسی کرده و تاحد امکان از قابلیت‌های آن استفاده می‌کنید.
  • زمان مشخصی را برای پیاده سازی نرم افزار در نظر بگیرید.
  • یک نفر از سازمان خود را مسئول نرم‌افزار و ارتباط با پشتیبانی قرار دهید تا در صورت مشکل، پیگیری‌ها را انجام دهد.
  • نحوه کار با نرم‌افزار را به کارکنان خود آموزش دهید.
  • نحوه وارد کردن درست اطلاعات و اتصال crm به برنامه‌های دیگر را آموزش ببینید.
  • پس از اتمام پیاده، باید عملکرد نرم‌افزار را از نظر رضایت مشتریان، افزایش فروش و کاهش هزینه‌ها ارزیابی کنید.
ارزیابی عملکرد crm در در بانک ها و موسسات مالی
با ارزیابی عملکرد crm، می‌توانید تغییرات لازم را در نرم افزار یا فرآیندهای شرکت خود ایجاد کنید.

آنچه درباره CRM در بانک و موسسات مالی آموختیم

در این مقاله با اهمیت، کاربرد، مزایا و چالش‌ها، نحوه انتخاب و پیاده سازی CRM در بانک و موسسات مالی آشنا شدیم. همچنین دانستیم که crm ابزاری ضروری برای بانک‌ها و موسسات مالی در عصر دیجیتال است. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، نیازهای آنها را درک کرده و تجربه‌ای منحصر‌بفرد برای آنها ایجاد کنید. همچنین می‌توانید عملکرد سازمانتان را بهبود ببخشید و از رقابت با سایر شرکت‌ها پیشی بگیرید.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نرم افزار CRM و دریافت کاتالوگ یا نسخه دمو رایگان می‌توانید در این صفحه درخواست مشاوره‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591983 تماس بگیرید.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی
5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا