به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

تراشه‌های هوش مصنوعی AMD به عنوان یک سرویس سبز ارائه می‌شوند

تراشه‌های هوش مصنوعی AMD به عنوان یک سرویس سبز

در دنیای رقابتی هوش مصنوعی که تحت سلطه پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند انویدیا قرار دارد، یک شرکت تازه‌وارد تصمیم گرفته است روی یک رقیب دیگر سرمایه‌گذاری کند.

اسکیل (Nscale)، یک ارائه‌دهنده خدمات ابری پردازنده گرافیکیِ کمتر شناخته‌شده که در نروژ مستقر است، یک پلتفرم جدید خدمات ابری هوش مصنوعی را بر اساس شتاب‌دهنده‌های MI300X شرکت AMD راه‌اندازی کرده است. این حرکت یک ریسک جسورانه برای به چالش کشیدن سلطه انویدیا و ارائه جایگزین بالقوه ارزان‌تر و سبزتر به مشتریان، برای اجرای بارهای کاری هوش مصنوعی در فضای ابری است. برای متقاضیان خدمات ابری و سازندگان مدل‌های هوش مصنوعی، روی آوردن اسکِیل به AMD می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک تغییر کوچک در چشم‌انداز رقابتی باشد.

بنجامین لی، استاد مهندسی دانشگاه پنسیلوانیا در این ارتباط گفته است: «ممکن است AMD نسبت به انویدیا مزیت قیمتی ارائه دهد. اپراتورهای مراکز داده و مشتریان آن‌ها کل هزینه مالکیت را که شامل هزینه‌های خرید سخت‌افزار و هزینه‌های انرژی عملیاتی می‌شود، بهینه می‌کنند و ممکن است هزینه‌های سخت‌افزار AMD نسبت به انویدیا پایین‌تر باشد.. ای‌ام‌دی ممکن است عملکرد رقابتی یا قابل‌مقایسه‌ای را برای استنتاج ارائه دهد که یک الگوی محاسباتی موردنیاز در شرایطی است که یک مدل آموزش‌دیده به درخواست کاربر پاسخ می‌دهد».

ادغام عمودی اسکِیل، که از مراکز داده ماژولار تا خوشه‌های محاسباتی با عملکرد بالا و استفاده از راه‌حل‌های خنک‌کننده طبیعی و نیروی تجدیدپذیر کم‌هزینه را شامل می‌شود، به طور بالقوه می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه مصرف‌کنندگان نهایی شود. با این حال، این شرکت باید برای جذب مشتریان، شواهدی مبنی بر صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه و مزایای عملکردی ارائه دهد.

چالش‌ها و فرصت‌ها در بازار زیرساخت هوش مصنوعی

برای سازندگان مدل‌های هوش مصنوعی و مشترکان خدمات ابری، اسکِیل یک گزینه جدید و جذاب در این زمینه در اختیارشان قرار می‌دهد. با این حال، به گفته‌ی ناظران، شتاب‌دهنده‌های AMD MI300X و اکوسیستم نرم‌افزار باز ROCm هنوز به عنوان جایگزینی که قرار است به طور گسترده پذیرفته شده و جایگزین محصولات انویدیا از نظر عملکرد، سهولت استفاده و پشتیبانی توسعه‌دهنده، شوند جایگاه خود را تثبیت نکرده‌اند.

لی همچنین در مورد پیامدهای این رویداد برای ذینفعان مختلف در صنعت هوش مصنوعی گفته است: «درک دقیق ماهیت محاسبات هوش مصنوعی برای توسعه‌دهندگان بسیار مهم است. پردازش کلی داده‌ها، آموزش و استنتاج، انواع مختلفی از محاسبات هستند که بر روی انواع مختلف سخت‌افزار اجرا شده و فشار زیادی به سرورهای مراکز داده وارد می‌کنند. به طور فزاینده‌ای، توسعه‌دهندگان ممکن است از یک نوع سرور برای آموزش مدل و نوع دیگری برای استنتاج استفاده کنند. علاوه بر محصولات ای‌ام‌دی و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی شاهد استقرار تراشه‌های سفارشی دیگری برای استنتاج از شرکت‌هایی مانند اینتل، مایکروسافت، گوگل، متا و غیره هستند».

زمانی که از استاد لی در مورد تفاوت این حرکت با زیرساخت‌های محاسباتی دیگرِ متمرکز بر هوش مصنوعی که ارائه‌دهندگان هایپرسکیل مانند آژور، ای‌دابلیو‌اس یا جی‌سی‌پی ارائه می‌دهند، سؤال شد، او به تلاش‌های دیرینه‌ی AMD در ایجاد و محبوب‌سازی اکوسیستم نرم‌افزاری ROCm  اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد: «اینکه آیا تراشه‌های AMD مورد توجه قرار خواهند گرفت یا نه، به این بستگی دارد که آیا ROCm در مقایسه با جایگزین‌های هایپرسکیل، پشتیبانی کافی برای محاسبات استنتاج ارائه می‌دهند یا خیر»؟

الیویه بلانشار، مدیر تحقیقات گروه فیوچرِم، به چند عامل اشاره کرده که ممکن است بر تصمیم اسکِیل برای همکاری با AMD تاثیر گذاشته باشد. او توضیح داده است: «اسکِیل قبلا روابط کاری خوبی با AMD داشته و تصمیم گرفت با انتخاب پردازنده‌های گرافیکی آن‌ها به جای انویدیا، این رابطه را تقویت کند». علاوه بر این، بلانشار خاطرنشان کرد که ممکن است یک مزیت هزینه-فایده وجود داشته باشد، زیرا پردازنده‌های گرافیکی انویدیا به طور طبیعی قیمت بالایی دارند. به طور معمول، پردازنده‌های گرافیکی انویدیا بازه زمانی شش ماهه برای ورود به بازار دارند و تقاضای زیاد می‌تواند کمبود را به همراه داشته باشد. این احتمال وجود دارد که AMD بتواند در زمان‌ کوتاه‌تر و ریسک کم‌تر مرتبط با اختلالات زنجیره تامین، محصولات موردنیاز را در اختیار کاربران نهایی قرار دهد».

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا