به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکهکامپیوتر و لپ تاپ

📌پورت چیست؟ معرفی انواع پورت، کاربردها و ویژگی‌های آن

پورت چیست

یادداشت ویراستار: این مطلب در آبان 1400 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که پورت چیست و انواع آن چه پورت‌هایی هستند. همچنین ضمن معرفی انواع پورت‌ها مانند پورت HDMI، می‌خواهیم انواع پورت سخت افزاری و نرم افزاری را بررسی می‌کنیم. با فالنیک همراه باشید.

با مراجع به صفحه تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر می‌توانید از خدمات متخصصین فالنیک برای تعمیر لپ تاپ یا کامپیوتر خود بهره‌مند شوید.

تعمیر لپ تاپ
تعمیر لپ تاپ در تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک، به وسیله تعمیرکار لپ تاپ مجرب و باتجربه انجام می‎‌شود. تمامی امور مربوط به تعمیرات لپ تاپ با تجهیزات پیشرفته و متخصصین دارای گواهینامه رسمی در دپارتمان تخصصی و تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک. برای ثبت درخواست تعمیر یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
تعمیر لپ تاپتماس تلفنی

پورت چیست؟

کلمه پورت به معنی درگاه، در علوم مختلفی به کار می رود اما در علم کامپیوتر پورت چیست؟ پورت یا درگاه های کامپیوتر یک نقطه اتصال یا رابط بین کامپیوتر و یک دستگاه خارجی یا داخلی هستند. پورت های داخلی ممکن است دستگاه هایی مانند هارد دیسک و درایوهای CD ROM یا DVD را به هم متصل کنند. پورت های خارجی ممکن است مودم ها، چاپگرها، ماوس ها و سایر دستگاه ها را به هم متصل کنند.

آشنایی با انواع پورت در کامپیوتر

در دنیای فناوری نمونه های مختلفی از انواع درگاه های کامپیوتر وجود دارد. مهمترین آنها پورت‌های سخت افزاری و نرم افزاری است. در ادامه انواع این پورت‌ها و کاربردشان را بررسی می‌کنیم.

1- پورت سخت افزاری یا پورت جانبی حفره یا اتصالی است که در قسمت جلو یا پشت دستگاه‌ها قرار دارد و کامپیوتر به وسیله آن امکان دسترسی به دستگاه‌های خارجی یا اکسترنال را پیدا می‌کند؛ مثلا مانیتور، کیبورد، موس، اسپیکر، پرینتر، فلش. کار اصلی پورت کامپیوتر این است که نقطه اتصال باشد و امکان انتقال اطلاعات بین کامپیوتر و دستگاه‌های جانبی را فراهم کند. این نوع پورت چون بین دستگاه‌ها ارتباط برقرار می‌کند، پورت ارتباطی هم نامیده می‌شود. در ادامه پورت‌های مختلف کامپیوتری که روی دستگاه‌ها می‌بینید را توضیح می‌دهیم.

می‌توان با نصب کارت افزونه یا Expansion Card به کامپیوتر، تعداد پورت‌ها را بیشتر کرد. مثلا اگر کامپیوترتان پورت FireWire ندارد می‌توانید کارت افزونه‌ای با پورت FireWire اضافه کنید.

انواع پورت
کار اصلی پورت کامپیوتر این است که نقطه اتصال باشد و امکان انتقال اطلاعات بین کامپیوتر و دستگاه‌های جانبی را فراهم کند.

2- پورت نرم افزاری یا پورت شبکه جایی است که اطلاعات ارسال می‌شود. مثلا پورت 80 پورت http است. کاربران ویندوز می‌توانند با دستور netstat تمام اتصالات اکتیو که در حال استفاده هستند را ببینند. پس از بررسی انواع پورت سخت افزاری، می‌پردازیم به اینکه پورت نرم افزاری چیست و چه انواعی دارد.

برای اینکه پورت‌های کامپیوتری یا شبکه را بلاک کنیم، می‌توانیم از فایروال نرم افزاری یا سخت افزاری استفاده کنیم. اگر به پورت خاصی دسترسی ندارید ممکن است قبلا توسط ادمین شبکه در فایروال غیرفعال شده باشد.

پورت چیست | معرفی انواع پورت سخت افزاری

پورت‌های سخت افزاری بر اساس نوع یا پروتکلی که استفاده می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

پورت‌های سریال: اینترفیسی است که از پروتکل سریالی استفاده می‌کند یعنی در هر لحظه انتقال دیتا روی خط ارتباطی یک بیت است. رایج‌ترین نوع پورت سریال، کانکتور D-Subminiature یا D-sub است که سیگنال‌های RS-232 را منتقل می‌کند.

پورت‌های موازی: اینترفیسی است که در آن ارتباط کامپیوتر و دستگاه جانبی به روش موازی برقرار می‌شود یعنی انتقال دیتا با استفاده از بیش از یک خط یا سیم ارتباطی انجام می‌شود. پورت پرینتر نمونه‌ای از پورت موازی است.

پورت PS/2: کانکتورPS/2 برای اتصال موس و کیبورد استفاده می‌شود. IBM آن را برای کامپیوترهای سری Personal Systems/2 معرفی کرد و به همین دلیل نامش PS/2 است. رنگ بنفش آن مخصوص کیبورد و رنگ سبز آن مخصوص موس است بنابراین اگر موس یا کیبورد را به پورت اشتباه بزنید، کامپیوتر آنها را نمی‌شناسد.

پورت چیست - پورت سریال PS/2
PS/2 کانکتور 6 پینه از نوع DIN است که در تصویر سر مادگی آن را می‌بینید.

پورت PS/2 دیگر در سیستم ها وجود ندارد و برای اتصال موس و کیبورد از USB استفاده می‌شود. ارتباط PS/2 سریال است اما چون پورت سریال به اینترفیسی گفته می‌شود که از استاندارد RS-232 استفاده می‌کند، این پورت را جدا از پورت های سریال بررسی کردیم.

معرفی انواع پورت سریال

دو نوع پورت سریال داریم که 9 و 25 پین دارند و نرخ انتقال اطلاعات در آنها 115 kbps است:

پورت DB-25: نوعی کانکتور D-sub به شمار می‌رود. DB-25 پورت ارتباط سریال RS-232 است اما به ندرت به عنوان پورت سریال استفاده می‌شود و اغلب به عنوان پورت موازی پرینتر و به جای کانکتور 36 پینه موازی به کار می‌رود. بیشتر برنامه‌ها به تمام پین‌های B-25 احتیاج ندارند.

انواع پورت - پورت سریال DB-25
پورت سریال DB-25

پورت DE-9 یا COM: نوعی کانکتور D-sub به شمار می‌رود و ممکن است با نام اشتباه DB-9 شنیده شود. این پورت، ارتباط سریالی دو طرفه بین کامپیوتر و دستگاه جانبی فراهم می‌کند. برخی از این دستگاه‌ها عبارتند از: موس، کیبورد، مودم، uninterruptible power supplies (UPS) و دیگر دستگاه‌ها سازگار با استاندارد RS-232.

در تصویر زیر سر نرگی و مادگی پورت DE-9 را می‌بینید.

پورت چیست - انواع پورت سریال DE-9 یا COM
پورت DE-9 و پین‌های آن

استفاده از پورت‌های DB-25 و DE-9 منسوخ شده و به جای آنها از USB استفاده می‌شود.

واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ

معرفی انواع پورت موازی

انواع پورت موازی در کامپیوتر و لپ تاپ و سرور به صورت زیر است: (برای استفاده از خدمات تعمیر لپ تاپ روی لینک بزنید.)

1- پورت Centrics

پورت موازی یا پورت Centrics پورت 36 پینی است که در پرینتر و اسکنر به کار می‌رود. قبل از توسعه استفاده از USB استفاده از آن در پرینتر رایج بود.

Port چیست - پورت Centrics
پورت موازی یا پورت Centrics در پرینتر و اسکنر به کار می‌رود.

2- پورت های صدا

پورت های صدا برای اتصال اسپیکرها و دیگر دستگاه‌های خروجی صوتی به کامپیوتر استفاده می‌شود. سیگنال‌های صوتی یا آنالوگ هستند یا دیجیتالی پس بسته به آن کانکتورهای متفاوتی استفاده می‌شود. انواع پورت صدا عبارتند از:

      1- پورت Suround Sound یا 3.5 mm TRS: رایج‌ترین پورت صدا است که برای اتصال هدفون و دیگر دستگاه‌ها به کار می‌رود. این سیستم 6 کانکتور دارد که با 6 رنگ دیده می‌شوند: آبی، زرد، صورتی، نارنجی، سیاه و خاکستری.

انواع پورت - پورت Suround Sound یا 3.5 mm TRS
پورت Suround Sound یا 3.5 mm TRS رایج‌ترین پورت صدا است.

      2- پورت S/PDIF / TOSLINK: پورت Sony/Phillips Digital Interface Format برای مدیای خانگی استفاده می‌شود. این پورت از صدای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و با استفاده از کابل کواکسیال RCA Audio و یا فیبر نوری TOSLINK – Toshiba Link آن را انتقال می‌دهد.

انواع پورت - پورت S/PDIF / TOSLINK
پورت S/PDIF / TOSLINK برای انتقال صدا

3- پورت های ویدئو

پورت های ویدئو شامل انواع زیر است:

پورت VGA

در بسیاری کامپیوترها، پروژکتورها، کارت‌های ویدئو و تلویزیون‌های High Definition وجود دارد. نوعی کانکتور D-sub است که 15 پین در سه ردیف دارد. این کانکتور را DE-15 هم می‌نامند. پورت VGA در مانیتورهای قدیمی CRT استفاده می‌شد. الان هم در مانیتورهای LCD و LED وجود دارد اما کیفیت تصویر را کم می‌کند. این پورت از سیگنال‌های آنالوگ ویدئویی تا رزولوشن 648X480 پشتیبانی می‌کند.

انواع پورت - پورت VGA
پورت VGA در مانیتورهای قدیمی استفاده می‌شد؛ در مانیتورهای LCD و LED وجود دارد اما کیفیت تصویر را کم می‌کند.

با افزایش استفاده از ویدئوی دیجیتالی، Display Port و HDMI به تدریج جایگزین پورت VGA شدند. برخی لپ تاپ‌ها برای اتصال به مانیتورها و پروژکتورها دارای پورت آنبورد VGA هستند.

پورت DVI

پورت DVI جایگزین پورت آنالوگ VGA است. DVI مخفف Digital Video Interface است و اینترفیس دیجیتالی پرسرعتی است که بین کنترلر صفحه نمایش و کامپیوتر قرار می‌گیرد. در این پورت، سیگنال‌های دیجیتالی ویدئو بدون کم و کاست منتقل می‌شوند.

انواع پورت DVI عبارتند از:

  • DVI-I: هم از سیگنال دیجیتالی و هم از سیگنال آنالوگ پشتیبانی می‌کند.
  • DVI-D: فقط از سیگنال دیجیتالی پشتیبانی می‌کند.
  • DVI-A: فقط از سیگنال آنالوگ پشتیبانی می‌کند.
انواع پورت - پورت DVI
پورت DVI و انواع آن

سیگنال‌های دیجیتال می‌توانند یا single link باشند یا dual link. اولی از سیگنال دیجیتالی تا رزولوشن 1920X1080 پشتیبانی می‌کند و دومی تا 2560X1600.

در تصویر زیر انواع پورت DVI را می‌بینید.

پورت Mini DVI

پورت Mini DVI توسط اپل و به عنوان جایگزین پورت Mini VGA ارایه شد. از نظر ظاهر کوچکتر و شبیه به پورت معمولی DVI است. این پورت 32 پین دارد و می‌تواند سیگنال‌های DVI، کامپوزیت (ویدئویی آنالوگ)، S-Video و VGA را منتقل کند.

انواع پورت - پورت Mini DVI
پوت mini DVI و کابل سازگار با آن

پورت Micro DVI

پورت Micro DVI از پورت Mini DVI کوچکتر است و فقط می‌تواند سیگنال‌های دیجیتالی را منتقل کند. می‌تواند با تبدیل‌های مناسب، به دستگاه‌های دارای DVI و VGA وصل شود.

انواع پورت - پورت Micro DVI
پورت Micro DVIخج در کنار پورت هدفون و USB

Display Port چیست؟

Display Port اینترفیس نمایش دیجیتالی است و صدای چندکاناله و دیگر فرم‌های اطلاعات را منتقل می‌کند. برای اینکه جایگزین VGA و DVI برای اتصال مانیتور به کامپیوتر شود عرضه شد. نسخه DisplayPort 1.3 است که تا رزولوشن 7680X4320 را پشتیبانی می‌کند.

نسخهDisplayPort 1.4a  از4K (3840 x 2160) at 120 Hz  و 8K (7680 x 4320) at 60 Hz پشتیبانی می‌کند. نسخه DisplayPort 2.0 در سال 2019 با پهنای باند 77.37 Gbps عرضه شد.

انواع پورت - پورت Display Port
پورت Display Port جایگزین VGA و DVI شد.

Mini Display Port

Mini Display Port اپل نسخه کوچکتر Display Port را با نام Mini Display Port معرفی کرد که به صورت mDP و Mini DP هم می‌بینیم. این پورت 20 پین دارد و اندازه فیزیکی آن و پین‌هایش با DP متفاوت است. بسیاری از لپ تاپ ها از این پورت به عنوان پورت ویدئویی در کنار HDMI استفاده می‌کنند.

انواع پورت - پورت Mini Display Port
پورت Mini Display Port معرفی شده توسط اپل

پورت RCA

پورت RCA سیگنال‌های صوتی استریو و ویدئویی کامپوزیت را روی سه کابل منتقل می‌کند. کامپوزیت در واقع سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ هستند که از طریق سیم زرد رنگ منتقل می‌شوند. رنگ سفید و قرمز برای سیگنال‌های صوتی استریو هستند: سفید برای کانال چپ و قرمز برای کانال راست.

انواع پورت - پورت RCA Video
پورت RCA مخصوص انتقال سیگنال‌های صوتی استریو و ویدئویی کامپوزیت

پورت Component

پورت Component ویدئو کامپوننت، اینترفیسی است که سیگنال‌های ویدئویی را به بیش از دو کانال تقسیم می‌کند که به رنگ‌های سبز، آبی و قرمز هستند. برای انتقال صدا باید از دو کانکتور جداگانه استفاده است. کیفیت سیگنال‌های آن بهتر از ویدئو کامپوزیت است اما همانند آن فقط سیگنال‌های ویدئویی را عبور می‌دهد. پورت ویدئویی کامپوننت هم سیگنال‌های ویدئویی دیجیتالی و هم آنالوگ را منتقل می‌کند.

انواع پورت - پورت  Component Video
کیفیت سیگنال‌های ویدئو کامپوننت بهتر از ویدئو کامپوزیت است.

پورت S-Video

S-Video یا Separate Video فقط برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی استفاده می‌شود. کیفیت تصویر آن از Composite video بهتر و از Component video کمتر است. رنگ آن معمولا مشکی است و در تمام تلویزیون‌ها و اغلب کامپیوترها وجود دارد. پورت S-Video شبیه پورت PS/2 است اما فقط 4 پین دارد.

از این 4 پین یکی برای سیگنا‌های سفید و سیاه (Intensity) و یکی برای سیگنال‌های رنگی استفاده می‌شود. هر یک از این پین‌ها، پین زمین دارند.

انواع پورت - پورت S-Video
پورت S-Video و پین‌هایش

پورت HDMI چیست؟

HDMI مخفف High Definition Media Interface استو همان طور که از نامش پیداست، برای اتصال دستگاه‌های High Definition و Ultra High Definition مانند مانیتورهای کامپیوتری، HDTV، دستگا‌های پخش Blue Ray، کنسول‌های بازی، دوربین‌های با کیفیت بالا و غیره استفاده می‌شود.

 HDMI می‌تواند سیگنال‌های ویدئویی غیرفشرده و سیگنال‌های صوتی فشرده و غیرفشرده را منتقل کند. پورت HDMI نوع A را در تصویر زیر می‌بینید. نسخه HDMI 2.0 می‌تواند سیگنال ویدئویی را تا رزولوشن 4096×2160 و 32 کانال صدا را منتقل کند. کانکتور این نسخه از HDMI دارای 19 پین است که در تصویر زیر می‌بینید.

انواع پورت - پورت HDMI
کانکتور نسخه 2.0 از HDMI ;i دارای 19 پین است.

در نسخه HDMI 2.1 پهنای باند و رزولوشن بیشتر شده و کارت‌های ویدئو از آن پشتیبانی می‌کنند مثلا کارت گرافیک Nvidia RTX 3090 که دو پورت HDMI 2.1 دارد. پهنای باند در HDMI 2.0 برابر با 18 Gbps است و در HDMI 2.1 برابر با 48 Gbps. همچنین HDMI 2.1 از رزولوشن تصویر 4K / 8K at 120 Hz refresh rate پشتیبانی می‌کند.

پورت Mini HDMI

همراه با ورژن HDMI 1.3، پورت Mini HDMI عرضه شد که از پورت HDMI معمولی کوچکتر است اما همان 19 پین را دارد. رواج زیادی ندارد و کاربرد آن در دستگاه‌های پورتابل مثل لپ تاپ، دوربین و camcorder است.

انواع پورت - پورت Mini HDMI
پورت Mini HDMI و پورت Micro HDMI , پورت HDMI

پورت Micro HDMI

همراه با ورژن HDMI 1.4، پورت Micro HDMI عرضه شد که همانند پورت HDMI معمولی و Mini HDMI دارای 19 پین است اما شکل پین آن فرق دارد. . Micro HDMI در کامپیوترهای سینگل بورد مثل Raspberry Pi 4 و دوربین و تبلت که استفاده از HDMI معمولی سخت است، استفاده می‌شود.

اندازه Micro HDMI از HDMI معمولی و Mini HDMI کوچکتر است. از نظر ظاهری بسیار شبیه به پورت micro USB است و اغلب افراد در تشخیص این این دو مشکل دارند. در تصویر زیر پورت سمت چپ پورت micro USB است و پورت سمت راست پورت micro HDMI.

انواع پورت - پورت Micro HDMI
پورت سمت چپ پورت micro USB است و پورت سمت راست پورت micro HDMI.

پورت USB

USB مخفف Universal Serial Bus است. پورت USB در دستگاه‌های پورتابل، جایگزین پورت‌های سریال، پورت‌های موازی، کانکتورهای PS/2، پورت‌های بازی و شارژر شده است. این پورت می‌تواند دیتا را منتقل کند و همانند اینترفیس دستگاه‌های جانبی عمل می‌کند و حتی برق را به دستگاه متصل به آن می‌رساند.

سه نوع پورت USB داریم: Type A و Type B یا mini USB و Micro USB. برای آشنایی با انواع USB مقاله “پورت USB چیست؟ انواع پورت usb و تفاوت آنها” را مطالعه کنید.

انواع پورت - پورت USB
پورت USB و انواع آن

Type A: دارای 4 پین است در نسخه‌های USB 1.1 و USB 2.0 و USB 3.0 و USB 3.1 وجود دارد. نرخ انتقال دیتا در نسخه USB 3.0 برابر با 400MBps و در نسخه USB 3.1 برابر با 10Gbps است. 

Type C: دارای 24 پین است و نرخ انتقال دیتا در آن بستگی به تکنولوژی (usb2 و usb3) به کار رفته در آن دارد. اسمارت‌فون‌ها با استفاده از آن از قابلیت شارژ سریع برخوردار شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه

معرفی پورت تاندربولت

پورت تاندربولت از نظر ظاهری شبیه به usb c است اما سریعتر (40Gbps) است، از دو مانیتور 4k 60GHz و کارت گرافیک اکسترنال پشتیبانی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این پورت مقاله “پورت Thunderbolt چیست و چه کاربردی دارد؟” را بخوانید.

آشنایی با پورت RJ45

برای اینکه کامپیوتر به اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری وصل شود می‌توانیم از تکنولوژی اترنت استفاده کنیم. اینترفیس لازم برای این کار Registered Jack (RJ) و پورت RJ45 است. این پورت 8 پین دارد و معمولا دو LED دارد که انتقال دیتا و تشخیص بسته را نشان می‌دهد. 

انواع پورت - پورت RJ45
پورت RJ45 و پین‌هایش

پورت RJ11

RJ-11 نوع دیگری از Registered Jack است که در تلفن، و مودم یا ADSL استفاده می‌شود. کامپیوترها هرگز این پورت را ندارند اما این پورت اینترفیس اصلی در شبکه‌های مخابراتی هستند. RJ45 و RJ11 شبیه هم هستند اما RJ11 دارای 6 پین است.

انواع پورت - پورت RJ11
مقایسه پورت RJ11 و RJ45

پورت eSATA

eSATA مخفف external Serial AT Attachment است. پورت eSATA در لپ تاپ ها و کامپیوترها وجود دارد وبرای اتصال دستگاه‌های اکسترنال مانند موس، کیبورد، دوربین و هارد استفاده می‌شود. esata های مدرن e-SATAp هستند که مخفف Power e-SATA است. این پورت قابلیت‌های usb و esata را دارد و تصویر آن را در زیر می‌بینید.

انواع پورت - پورت eSATA
پورت e-SATAp که قابلیت‌های usb و esata را دارد.

پورت FireWire

پورت FireWire توسط اپل معرفی شد و در دوربین، پرینتر، اسکنر و هارد اکسترنال کاربرد دارد. عددی که در کنار FireWire می‌آید، نشانگر سرعت انتقال دیتاست مثلا Firewire 400 و Firewire 800. توجه دارید که در usb 3.1 سرعت 10240 Mbps و بسیار بالاتر ار این نوع پورت است اما مزیت آن این است که فقط با اتصال دو دستگاه که این پورت را دارند، انتقال اطلاعات انجام می‌شود و نیازی به کامپیوتر و استفاده از منابع پردازشی برای این کار نیست مثلا اگر دو دوربین را به هم وصل کنید انتقال اطلاعات بین آنها انجام می‌شود.

انواع پورت - پورت FireWire
 انتقال اطلاعات در پورت FireWire نیازی به کامپیوتر و استفاده از منابع پردازشی ندارد.

برای استفاده از خدمات طراحی، نصب و راه اندازی شبکه روی لینک بزنید.

مالتی پورت چیست؟

برای اینکه تعداد پورت‌های کامپیوتر و سرور را افزایش دهیم می‌توانیم از مالتی پورت استفاده کنیم. مالتی پورت بین 4 تا 8 پورت فراهم می‌کنند و دو نوع دارند: اینترنال و اکسترنال. سرعت انتقال دیتا در انواع مالتی پورت متفاوت است و روی قیمت آنها تاثیر دارد.

در دستگاه‌هایی که از استاندارد سریال RS232 پشتیبانی می‌کنند می‌توان 128 پورت را با استفاده از مالتی پورت به صورت سریال تنظیم کرد. کاربرد دیگر مالتی پورت در ISP ها و شبکه اینترانت است و برای اتصال مودم‌ها به سرور استفاده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه مقاله “تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست؟” را مطالعه کنید.

پورت نرم افزاری چیست؟

پورت نرم افزاری یا پورت مجازی چیست؟ پورت نرم افزاری، نقطه‌ای مجازی است که اتصالات شبکه شروع می‌شوند و پایان می‌یابند. این پورت‌ها توسط سیستم عامل مدیریت می‌شوند و هر یک برای سرویس یا پردازش خاصی به کار می‌رود. انواع پورت نرم افزاری انواع ترافیک را منتقل می‌کنند مثلا پورت ایمیل‌ها با پورت صفحه وب متفاوت است هر چند که هر دو روی یک اتصال اینترنت و به یک کامپیوتر می‌روند.

انواع اطلاعات، بین کامپیوترهای یک شبکه رد و بدل می‌شود و این پورت‌ها هستند که به کامپیوترها کمک می‌کنند بدانند با اطلاعاتی که دریافت کرده‌اند چه کار باید کنند. پورت‌ها در تمام دستگاه‌های مبتنی بر شبکه، استاندارد مشترکی دارند. به هر پورت، شماره‌ای اختصاص داده شده که برای پروتکل خاصی به کار می‌رود مثلا پورت 80 برای پیام‌های HTTP. انواع انتقال اطلاعات از انواع پروتکل استفاده می‌کند، و این پروتکل‌ها از پورت‌های مخصوص به خودشان.

پورت‌ها مربوط به لایه 4 از مدل مرجع OSI هستند و فقط پروتکل‌های انتقالی مانند TCP یا UDP می‌توانند مشخص کنند که هر بسته به کدام پورت باید برود. هدرهای TCP و UDP قسمتی دارند که شماره پورت را مشخص می‌کند. پروتکل‌های لایه 3 یا لایه شبکه از مدل OSI مثل Internet Protocol – IP نمی‌دانند چه پورتی برای اتصال به شبکه استفاده شده است. در هدر IP هیچ قسمتی که مشخص کند بسته به کدام پورت باید برود وجود ندارد. هدرهای IP فقط IP آدرس مقصد را مشخص می‌کنند نه شماره پورت در آن آدرس IP را. برای آشنایی با مدل مرجع OSI مقاله “مدل OSI چیست؟” را مطالعه کنید.

برخی هکرها ترافیک مخربشان را به پورت‌های رندوم می‌فرستند و اگر پورتی باز باشد یعنی می‌تواند ترافیک دریافت کند. این کار مثل این است که دزدی در خیابان راه برود و درب تمام ماشین‌های پارک شده را امتحان کند که باز است یا نه. بنابراین باید فایروال را طوری پیکربندی کنیم که ترافیک شبکه در اکثر پورت‌ها بلاک شود.

البته به صورت پیش فرض در فایروال تمام پورت‌ها (بیش از 65 هزار پورت) به جز پورت‌هایی که مصرف آنها مشخص است بسته هستند. این پورت‌های باز عبارتند از پورت‌های 25 (ایمیل)، 80 (ترافیک وب)، 443 (ترافیک وب)، و چند تای دیگر. مثلا پورت 3389 که مخصوص پروتکل RDP و ریموت اکسس است به صورت پیش فرض بسته است مگر اینگه بخواهیم به صورت ریموت کار کنیم پس باید آن را باز کنیم.

انواع پورت نرم افزاری چیست؟

65535 شماره پورت وجود دارد که دسته‌بندی آنها به صورت زیر است:

  1. پورت‌های 0 تا 1023 جزو پورت‌های شناخته شده هستند که IANA به برنامه‌ها و سرویس‌ها اختصاص داده است مثل FTP و Telnetو …
  2. پورت‌های 1024 تا 4915 که با هیچ سرویس اینترنتی مرتبط نیست و هنگام کار با ابزار شبکه یک پورت به صورت رندوم باز می‌شود و ارتباط با سرور برقرار می‌شود تا اطلاعات ارسال و دریافت شود. 
  3. پورت‌های 49152 تا 65535 که جزو پورت‌های خصوصی و پویا هستند که به ندرت استفاده می‌شوند. ممکن است برای سرویس‌های خاص اینترنتی که تروژان و ویروس استفاده می‌کند به کار رود.
پیشنهاد مطالعه

65535 شماره پورت وجود دارد که رایج‌ترین آنها که با پروتکل شبکه کار می‌کنند عبارتند از:

پورت 20 و 21: پروتکل FTP یا File Transfer Protocol مخصوص انتقال فایل بین سرور و کلاینت

پورت 22: پروتکل SSH یا Secure Shell که یکی از چندین پروتکل Tunneling برای ایجاد امنیت اتصالات شبکه است.

پورت 25: پروتکل SMTP یا Simple Mail Transfer Protocol مخصوص ایمیل

پورت 53: پروتکل DNS یا Domain Name System مخصوص تبدیل نام دامنه به آدرس IP.

پورت 80: پروتکل HTTP یا Hyper Transfer Protocol مخصوص صفحات وب.

پورت123: پروتکل NTP یا Network Time Protocol مخصوص ساعت‌های کامپیوترها که با هم هماهنگ شوند. این کار برای رمزگذاری مرحله مهمی است.

پورت 179: پروتکل BGP یا Border Gateway Protocol مخصوص شبکه های بزرگ و مدیریت مسیرها در آن است.

پورت 443: پروتکل HHTPS یا Secure HTTPS که نسخه ایمن HTTP است و برای رمزگذاری استفاده می‌شود.

پورت 500: پروتکل ISAKMP یا Internet Security Association and Key ManagementProtocol مخصوص اتصالات امن IPsec.

پورت 3389: پروتکل RDP یا Remote Desktop Protocol مخصوص اتصال از راه دور به کامپیوتر.

پورت 8080 چیست؟

پورت 8080 جایگزین رایج پورت 80 برای سرویس‌های وب است یعین انتخاب دوم برای وب سرور است چون هم دو تا 80 دارد و هم خارج از محدوده پورت های معروف یعنی پورت 1 تا 1023 است. برای تامین امنیت پورت 8080 باید از SSL استفاده کنید.

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که پورت چیست و انواع پورت های کامپیوتر را معرفی کردیم. در صورتی که سوالی در زمینه پورت ها و درگاه های کامپیوتر داشتید، متخصصان ما در بخش «نظرات» این مقاله به آن پاسخ خواهند داد.

تعمیر لپ تاپ
تعمیر لپ تاپ در تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک، به وسیله تعمیرکار لپ تاپ مجرب و باتجربه انجام می‎‌شود. تمامی امور مربوط به تعمیرات لپ تاپ با تجهیزات پیشرفته و متخصصین دارای گواهینامه رسمی در دپارتمان تخصصی و تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک. برای ثبت درخواست تعمیر یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
تعمیر لپ تاپتماس تلفنی
2/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫13 دیدگاه ها

  1. تو اینترنت مدام اسم پورت اترنت رو میخونم. میخوام بدونم این پورت یعنی چی و کلا چیکار میکنه؟ تو همه دستگاه ها هست؟

    1. رسول عزیز،
      پورت اترنت (Ethernet port) یک پورت فیزیکی است که برای اتصال دستگاه های شبکه به یکدیگر استفاده می‌شود. سرعت انتقال داده در پورت‌های اترنت می‌تواند از 10 مگابیت بر ثانیه تا 10 گیگابیت بر ثانیه باشد. پورت اترنت در همه دستگاه‌ها وجود ندارد. برخی از دستگاه‌ها مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها فاقد پورت اترنت هستند.

  2. سلام
    چرا تبدیل DE-9 به USB تا این اندازه گرونه؟
    می‌ارزه خریدش برای کارای خونگی؟

  3. با عرض سلام ادب احترام خسته نباشید
    ببخشید الان پورت لن شبکه تا چه حد استفاده میشن
    سرعت USB3 تا چه حد از USB2 بالاتر هست
    مانند هارد HHD -SSD
    که از نظر خواندن نوشتن
    فکر کنید که یک فیلم 3ساعته با کیفیت 4K را بخواید داخل یک فلش 32 گیگ بریزید
    پورت USB3 هم باشه چه قدر طول میکشه

  4. سلام
    ممنون بابت مطلب مفید
    پورت ارسال چاپ در چاپگرهای با پورت tcp/ip چه پورتی هست؟

  5. با سلام و تشکر بابت سایت خوب و مطالب مفید شما
    فقط در قسمت دسته بندی پورت نرم افزاری شماره 2 پورت های 1024 تا 49151 بوده احتمالاً که 1 از قلم افتاده !
    موفق باشید

  6. با سلام
    واقعا برای من مفید بود ممنون که این همه خلاصه وار چیز به این مهمی رو توضیح دادین

دکمه بازگشت به بالا