به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکهکامپیوتر و لپ تاپ

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟

یادداشت ویراستار: این مطلب در آبان 1399 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

تاریخچه و کاربرد کابل کواکسیال چیست؟

یک مهندس و ریاضیدان انگلیسی به نام الیور هویساید، در سال 1880 کابل کواکسیال را اختراع کرد و اولین سیستم انتقال کواکسیال در سال 1940 توسط AT&T عرضه شد. در شبکه های اترنت اولیه از کابل Coaxial استفاده می‌شد که سرعت 10 Mbps را ساپورت می‌کرد.

برای آشنایی با انواع کابل شبکه و کاربردهای آن ها مقاله “انواع کابل شبکه و کاربردهای آن ها” را مطالعه نمایید.

کابل کواکسیال Coaxial نوعی کابل مسی است که به دلیل محافط فلزی و اجزایی که در ساختار آن وجود دارد، از تداخل سیگنال ها جلوگیری می‌کند. کابل کواکسیال که به کابل آنتن هم معروف است در ابتدا به عنوان کابل تلویزیون و برای اتصال تلویزیون به آنتن ماهواره استفاده شد و هم کاربرد خانگی داشت و هم تجاری. گاهی هم مخابرات برای اتصال دفاتر مرکزی به دکل های تلفنی نزدیک مشتری از آن استفاده می‌کرد.

در کنار مصرف خانگی کابل کواکسیال، این کابل به عنوان رسانه اتصال اترنت در انترپرایزها و دیتاسنترها استفاده می‌شد که بعدها کابل های جفت به هم تابیده جایگزین آن شد. کابل آنتن به همراه ریپیترها می‌توانند اطلاعات که شامل داده و صدا و تصویر است، را در فواصل طولانی منتقل کنند. به طور کلی کابل آنتن، امواج را از آنتن به گیرنده منتقل می‌کند.

کابل کواکسیال در اتومبیل، هواپیما، تجهیزات نظامی و پزشکی، اتصال به دیش های ماهواره و گیرنده های آنتن تلویزیون و رادیو کاربرد دارد.

پیشنهاد مطالعه

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟

نام کابل کواکسیال از این گرفته شده که شامل کانال فیزیکی است که سیگنال الکتریکی را منتقل می‌کند. این کانال، مشتمل بر هادی فلزی است که لایه عایق و محافظ رسانا آن را پوشانده‌اند.

کلید موفقیت کابل کواکسیال طراحی محافظ دارش است: هسته مسی آن دیتا را به سرعت منتقل می‌کند بدون آنکه تداخلات روی آن تاثیر بگذارد یا بر اثر عوامل محیطی خراب شود. تا به اینجا متوجه شدیم که کابل کواکسیال آنتن چیست. در ادامه ساختار این کابل را بررسی می‌کنیم.

ساختار کابل کواکسیال

کابل کواکسیال دارای لایه مرکزی است که هادی الکتریکی بوده و عایق بندی دارد. این ساختار باعث می‌شود سیگنال ها در داخل کابل، محصور بمانند و بدین ترتیب از تداخل و نویز الکتریکی در سیگنال جلوگیری می‌شود.

لایه هادی مرکزی، سیم نازکی است که هم می‌تواند به صورت ساده و هم به صورت تابیده شده باشد. عایقی دور این سیم مسی را پوشانده است. روی این عایق، لایه مشبک و بافته شده از جنس مس یا فلز وجود دارد. در نهایت تمام این ساختار درون عایق بیرونی قرار می‌گیرند.

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟

انواع کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال انواع مختلفی دارد برخی از آنها عبارتند از:

کابل کواکسیال هارد لاین – Hard-line coaxial cable

سیم مسی به صورت کانال گردی است که محافظی از ترکیب فلزاتی مانند مس و آلومینیوم آن را پوشانده است. کاربرد این نوع کابل آنتن برای اتصال ترانسمیتور به آنتن است.

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟
کابل کواکسیال هارد لاین – Hard-line coaxial cable

کابل کواکسیال تریاکسیال – Triaxial cable

این نوع کابل کواکسیال لایه محافظ سوم دارند که از سیگنال انتقالی محافظت کند. کابل تراکسیال در ویدئو کاربرد دارد.

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟
کابل کواکسیال تریاکسیال – Triaxial cable

کابل کواکسیال ریجید لاین – Rigid-line coaxial cable

این نوع کابل از دو کانال مسی تشکیل شده که به عنوان لوله غیرقابل تاشو عمل می‌کنند. این لاین ها برای مصارف داخلی و بین ترانسمیتورهای قوی فرکانس رادیویی استفاده می‌شوند.

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟
کابل کواکسیال ریجید لاین – Rigid-line coaxial cable

کابل کواکسیال Radiating cable

کاربرد این کابل در تونل های زیرزمینی، تجهیزات نظامی و آسانسور است. کابل Radiating cable تقریبا شبیه به کابل هارد لاین است اما طول موج فرکانس رادیویی در آنها متفاوت است.

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟
کابل کواکسیال Radiating cable

کابل های کواکسیال بیشتر در رنگ های سفید و مشکی و قهوه‌ای هستند.

پیشنهاد مطالعه

کابل RG چیست؟

انواع مختلفی کابل کواکسیال داریم که تفاوت آنها در امپدانس و اندازه است. اندازه به کلفتی کابل گفته می‌شود و با عدد RG یا Radio Guide سنجیده می‌شود. هر چه این عدد بزرگتر باشد یعنی هسته هادی مرکزی باریکتر است و برای انتقال دیتا در فواصل بیشتر حتی تا 500 متر کاربرد دارد پس در ستون مهره شبکه ها و کابل ماهواره و کابل تلویزیون و دوربین مدار بسته قابل استفاده است. مثلا کابل کواکسیال با RG پایین، در دوربین مدار بسته و مصارف کنترل از راه دور زیاد مناسب نیست اما در شبکه های کامپیوتری و سیستم های رادیویی مانند بی سیم های نظامی مناسب است.

بدین ترتیب می‌توان دو نوع کلی Thinnet و Thicknet را برای کابل کواکسیال در نظر گرفت که به ترتیب فواصل 185 و 500 متر را پشتیبانی می‌کنند.

کابل کواکسیال rg59 چیست؟

سایز و اندازه کابل کواکسیال آن را نسبت به دیگر انواع کابل نظیر کابل زوج سیم به هم تابیده و اترنت متمایز می‌کند. رایج ترین اندازه کابل کواکسیال RG 6 و RG 11 و RG 59 است.

کابل های RG 59/U برای انتقال پهنای باند از سیستم های Closed System TV کاربرد دارند و در سیستم های ویدئویی آنالوگ و دوربین مدار بسته استفاده می‌شود یعنی جایی که انتقال با فرکانس بالا نیازی نیست.

کابل کواکسیال RG 6 در مودم های کابلی و تلویزیون های ماهواره ای کاربرد دارد. به طور کلی کاربرد کابل کواکسیال RG 6 در سخت افزارهای فرکانس بالا و پهنای باند بالا است تا سیگنال های ماهواره و اینترنت بتوانند با فرکانس بالاتری نسبت به ویدئوی آنالوگ قدیمی منتقل شوند. در فرکانس های بیش از 50 گیگاهرتز از کابل کواکسیال RG 6 استفاده می‌شود.

کابل های RG 214/U برای انتقال دیتا در فرکانس بالا استفاده می‌شود. برخی از انواع اندازه کابل های کواکسیال را در تصویر زیر می‌بینید.

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟
کابل RG چیست و چه انواعی دارد؟

کابل کواکسیال ترکیبی چیست؟

از جمله کابل های محبوب در بازار، کابل کواکسیال ترکیبی است که به طور موازی و در کنار هم می‌تواند دیتا و برق را منتقل کند بدون آنکه روی کیفیت سیگنال تاثیری بگذارد. مهمترین کاربرد کابل کواکسیال ترکیبی در دوربین مدار بسته است.

از مزایای کابل کواکسیال ترکیبی همین بس که در کنار کیفیت و ظرفیت مناسب انتقال دیتا و تصویر، مقرون به صرفه هم هست.

پیشنهاد مطالعه

کابل کواکسیال صوتی

بهترین روش انتقال سیگنال های صوتی دیجیتالی، استفاده از کانکتورهای HDMI است. چون از تمام انواع سیگنال های صوتی پشتیبانی می‌کند و مهمتر از همه این که از طریق یک کابل می‌توان صدا و تصویر را منتقل کرد.

اگر گزینه HDMI را نتوانید مهیا کنید، استفاده از کابل کواکسیال صوتی دیجیتالی بهترین راه برای ارسال صدا بین دستگاه ها است.

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟
کابل کواکسیال صوتی

خروجی coaxial دیجیتالی اغلب در ارسال صدای چند کاناله از DVD Player یا کامپیوتر به سیستم صوتی محیطی و یا از CD Player به آمپلی فایر استفاده می‌شود. ممکن است در پشت تلویزیون هم خروجی coaxial وجود داشته باشد که برای ارسال صدا به آمپلی فایر یا ریسیور AV استفاده می‌شود. تلویزیون های جدید، برای این منظور دارای خروجی اپتیکال هم هستند. برای تبدیل این فرمت های خروجی به هم کافیست از مبدل استفاده کنید.

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟
نمونه‌ای از کابل کواکسیال صوتی

امپدانس کابل کواکسیال چیست؟

امپدانس یعنی مقاومت سیم در برابر جریان الکتریکی. به بیان دیگر مقدار مقاومتی که با ایجاد اختلاف پتانسیل در مقابل جریان الکتریکی به وجود می‌آید امپدانس گفته می‌شود. امپدانس طبق قانون اهم برابر است با نسبت ولتاژ به جریان که با Z نمایش داده می‌شود.

امپدانس در بیشتر کابل های کواکسیال برابر با 50 و 52 و 75 و 93 اهم است. رایج ترین نوع کابل کواکسیال که در کابل تلویزیون استفاده می‌شود، کابل های RG 6 است که دو یا چهار محافظ دارند و امپدانس آنها 75 اهم است.

انواع کانکتورهای کابل کواکسیال

انواع مختلفی کانکتورهای کابل کواکسیال با دو نوع نرگی و مادگی وجود دارد که در ادامه از آنها نام می‌بریم:

  1. BNC که در سیگنال تلویزیونی و ویدئویی و رادیویی با فرکانس کمتر از 4 گیگاهرتز کاربرد دارد.

2. TNC که نسخه نخدار BNC است و در موبایل کاربرد دارد و تا فرکانس 12 گیگاهرتز کار می‌کنند.

3. SMA که در سیستم های میکروویو، سیستم های آنتن بیسیم، موبایل و رادیوها کاربرد دارند و تا فرکانس 18 گیگاهرتز کار می‌کنند.

4. SMB که در سخت افزارهای مخابراتی کاربرد دارند.

5. QMA که نوع Quick Locking کانکتور SMA است است و در سخت افزار ارتباطی و صنعتی استفاده می‌شود.

6. RCA که دررادیو و ویدئو کاربرد دارد و به نام A/V هم شناخته می‌شود. حتما کابل های سه رنگ زرد و قرمز و سفید که در تلویزیون های قدیمی استفاده می‌شدند را به یاد دارید.

7. F یا F-Types که در تلویزیون های کابلی و دیجیتالی و مودم های کابلی به همراه کابل های RG6 یا RG 59 استفاده می‌شوند.

کابل کواکسیال Coaxial چیست؟

انواع کانکتورهای کابل کواکسیال

افت کابل کواکسیال

به افت و کاهش قدرت سیگنال هنگام عبور از کابل، attenuation یا میرایی یا افت سیگنال گفته می‌شود. در کابل هایی با ضخامت بیشتر این کاهش و افت سیگنال کمتر است در نتیجه می‌توان کابل را برای مسافت های زیاد استفاده کنیم. اما ممکن است مجبور باشیم از ریپیتر استفاده کنیم تا افت کابل کواکسیال را جبران کنیم. ریپیرترها و آمپلی فایرها سیگنال را تقویت می‌کنند تا افت سیگنال رخ ندهد.

میرایی و افت سیگنال را با واحد db اندازه می‌گیرند. هر چه افت سیگنال در واحد مسافت (کیلومتر، فوت، مایل) کمتر باشد، کارایی کابل بیشتر است.

کاتالوگ کابل کواکسیال

در لینک زیر نمونه‌ای از کاتالوگ کابل کواکسیال را مشاهده می‌کنید.

برای دانلود کاتالوگ کابل کواکسیال روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود فایل کاتالوگ کابل کواکسیال

خدمات پیاده سازی شبکه در فالنیک
آیا شبکه شما برای ورود به محیط کاری دیجیتالی آماده است؟ برای گرفتن تصمیمات تجاری استثنایی به راهکارهایی استثنایی نیاز دارید. پرسنل خود را قدرتمند کنید - کسب و کار خود را قدرت بخشید - به روز باشید
درخواست پیاده سازی شبکه

آیا کابل تبدیل hdmi به کواکسیال وجود داره؟

بله، کابل تبدیل HDMI به کواکسیال وجود دارد. این نوع کابل به شما اجازه می‌دهد تا سیگنال ویدئوی HDMI را به سیگنال کواکسیال تبدیل کنید تا بتوانید آن را به دستگاه‌هایی مانند تلویزیون‌های قدیمی‌تر، تلویزیون‌های دارای ورودی کواکسیال یا سیستم‌های صوتی دیگری که از ورودی کواکسیال پشتیبانی می‌کنند، متصل کنید. در صورتی که نیاز به استفاده از این نوع تبدیل دارید، می‌توانید آن را از فروشگاه‌های آنلاین (به شرطی که با اوضاع فعلی در فروشگاه‌های آنلاین وجود داشته باشد) خریداری کنید. قبل از خرید، مطمئن شوید که کابل تبدیل HDMI به کواکسیال با دستگاه‌هایی که قصد اتصال به آن‌ها را دارید، سازگار است.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید من برای خروجی صدا از تلویزیون به اسپیکر از کابل کواکسیال استفاده میکنم ولی خیلی صدای نویز داره میشه راهنمایی کنین کابل rg59 هستش

    1. سلام بر شما
      حمید عزیز، نویز در خروجی صدا از تلویزیون به اسپیکر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله: کابل کواکسیال بی‌کیفیت، طول زیاد کابل و عبور کابل از نزدیکی منابع الکترومغناطیسی. ابتدا بررسی کنید کدام یک عامل مشکل شما هستند و سپس نسبت به رفع آن اقدام کنید. همچنین می‌توانید برای کاهش نویز از ترمینال‌های کابل کواکسیال استفاده کنید.

    1. درود بر شما
      مریم عزیز،
      پاسخ شما به انتهای محتوا اضافه شد.
      🙏

  2. سلام ممنون میشم راهنمایی کنید…
    ایا راهی هست که با اتصالاتی بشه در نهایت کابل کواکسیال رو به کابل rj45 وصل کرد و اینترنت انتقال داد؟؟

    1. سلام بر شما
      کاربر عزیز، راه‌هایی وجود دارد که می‌توان کابل کواکسیال را به کابل RJ45 وصل کرد و اینترنت انتقال داد. یکی از راه‌ها استفاده از یک مبدل کواکسیال به RJ45 است. این مبدل‌ها اغلب ارزان هستند و نصب آن‌ها نیز آسان است. مبدل‌های زیر، بهترین نمونه‌هایی هستند که می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم:
      مبدل Balun
      مبدل PoE
      راه دیگر برای اتصال کابل کواکسیال به کابل RJ45، استفاده از یک دستگاه شبکه است. این دستگاه‌ها اغلب گران‌تر از مبدل‌ها هستند، اما امکانات بیشتری را نیز ارائه می‌دهند.

  3. با سلام ی خروجی کواکسیل در پشت تلوزیون هست آیا این خروجی برای ماهواره کاربرد دارد؟

    1. سلام بر شما
      محمد عزیز، خروجی کواکسیل موجود در پشت تلویزیون برای ماهواره کاربرد دارد. این خروجی اغلب با نام «RF OUT» یا «Antenna OUT» مشخص شده است.

  4. سلام و عرض ادب خدمت خانم مهندس جسارتا در مورد ضخامت کابل و رابطش با مسافت قابل پشتیبانی اشتباه گفتید کابل های دارای مغزی نازک تا فاصله 185 متر و کابل های ضخیم تر تا 500متر پشتیبانی میکنن
    ظریب میرایی هم در کابل های نازک تر در فواصل دور تر بیشتره

    1. سلام و درود
      ممنون از بازخوردتون
      عبارت “در کابل هایی با ضخامت بیشتر این کاهش و افت سیگنال کمتر است در نتیجه می‌توان کابل را برای مسافت های زیاد استفاده کنیم.” در متن استفاده شده و آنچه شما فرمودید با آن مغایرتی ندارد.

  5. سلام وقتتون بخیر می خواستم بدونم من اگر به جای کابل av برای انتقال تصویر از کابل کواکسیال rg59 استفاده کنم آیا تصویرم افت کیفیت پیدا می کنه؟

  6. مطلب خیلی مفیدی بود و البته برخلاف متن‌های دسته سرور، خیلی روان‌تر و قابل فهم‌تر بود! ممنون از انتشارش

دکمه بازگشت به بالا