به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پادکست‌هاسرور و شبکه

بررسی سرورهای خصوصی و اختصاصی مجازی یا VPS و VDS؛ پادکست

بررسی سرورهای VPS و VDS
بررسی سرورهای خصوصی و اختصاصی مجازی یا VPS و VDS

برای پرداختن به مفهوم سرور خصوصی مجازی یا VPS و سرور اختصاصی مجازی یا VDS لازم است ابتدا با مفهوم مجازی سازی آشنا باشیم. برای اینکه از محتوای ارایه شده در این مقاله استفاده مفیدی ببرید، ابتدا باید با مفهوم محازی سازی آشنا باشید. پس پیشنهاد مطالعه ما را حتما بخوانید. در ادامه به موضوع اصلی یعنی VPS و VDS پرداخته‌ایم.

پیشنهاد مطالعه

با ارایه تکنولوژی مجازی سازی، پیشرفت‌های بسیاری حاصل شد. نمونه‌ای از آن، سیستم‌های VDS و VPS است. VDS معادل Virtual Dedicated Server و به معنی سرور اختصاصی مجازی است. VPS معادل Virtual Private Server و به معنی سرور خصوصی مجازی است. VPS و VDS تفاوت‌هایی با هم دارند. با فالنیک همراه باشید.

سرور خصوصی مجازی یا VPS چیست؟

در VPS، منابع سرور فیزیکی در اختیار تمام سرورهای (ماشین‌های مجازی) قرار داده می‌شود و به صورت Pool است. سرور فیزیکی را می‌توان سرور هاست هم نامید. حالا فرض کنید بیش از توان سرور هاست، ماشین مجازی تعریف شود مثلا اگر ظرفیت 4 تا VM دارد برای 6 تا تعریف کنیم. در این شرایط، پیش‌فرض ما این است که همه این VM ها به طور همزمان در حداکثر کارایی و مصرفشان نیستند. همچنین ممکن است چند ماشین مجازی به طور همزمان فقط از نیمی از ظرفیت سرور فیزیکی استفاده کنند. پس به این ترتیب با تعریف تعداد سرورهای مجازی بیشتر، شرکت‌های ارایه دهنده این سرویس، هزینه کمتری دریافت می‌کنند.

اما حالتی را در نظر بگیرید که همه این VM ها همزمان از حداکثر منابع در حال استفاده هستند. نتیجه آن، کاهش شدید کارایی در سرورها و VMهای شماست. برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشوید و یا کارایی برای شما اولویت دارد و یا کسب‌وکارتان از حالت استارتاپ و کوچک در آمده و به حالت متوسط و بزرگ رسیده، پیشنهاد می‌شود از VDS استفاده کنید.

سرور اختصاصی مجازی یا VDS چیست؟

درVDS  منابع اختصاص داده شده به هر سرور مجازی ثابت است در نتیجه نمی‌توانید تعداد ماشین‌های مجازی قابل تعریف را بیشتر از توان کلی سرور تعریف کنید. مزیت VDS نسبت به VPS این است که هر VMای از هر مقداری از منابع استفاده می‌کند، بر VM مجاورش تاثیری نخواهد داشت چرا که منابع هر سرور مجازی در VDS ثابت است.

پیشنهاد مطالعه

مقایسه و مزایای VDS نسبت به VPS

از آنجایی که تعداد سرورهای مجازی قابل تعریف روی VDS نسبت به VPS کمتر است، شرکت‌های ارایه دهنده این سرویس، هزینه بیشتری دریافت می‌کنند.

کارایی، قابلیت اطمینان و مقیاس پذیری در سرور اختصاصی مجازی یا VDS  نسبت به VPS بیشتر است.

VDS برای آنهایی مناسب‌تر است که ترافیک سایتشان روز به روز در حال افزایش است و نیازمند کارایی و سرعت مناسبی برای آن هستند. پس برای سایت‌های بزرگتر و یا سایت‌های تجاری، بهتر است از VDS استفاده شود.

در VPS و VDS می‌توانید دسترسی کامل به سرور داشته باشید و تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید. تفاوت VDS و VPS با هاست اشتراکی این است که در هاست اشتراکی برای همه کاربران تنظیمات یکسان وجود دارد و همگی باید از همان تنظیمات استفاده کنند و اگر کسی بخواهد تنظیمات اختصاصی خودش را اعمال کند باید از سرور اختصاصی استفاده کند که مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است همچنین اشتراک‌گذاری سرور باعث کند شدن سایت‌ها می‌شود که دلیل خوبی برای مهاجرت از هاست اشتراکی به سرور مجازی یعنی VPS و VDS است. برای خرید سرور مجازی روی لینک بزنید.

بررسی سرورهای VPS و VDS
مقایسه و مزایای VDS نسبت به VPS

مقایسه سرور فیزیکی و سرور خصوصی مجازی (VPS)

تمامی تنظیمات سرور خصوصی مجازی همانند یک سرور فیزیکی است و حتی می‌توانید آن را روشن یا خاموش یا راه‌اندازی کنید، اما هزینه کمتری بابت آن پرداخت می‌کنید.

اتصال به شبکه LAN هم در VPS و هم در سرور فیزیکی باعث می‌شود پاسخ به درخواست‌های کلاینت‌ها مقدور باشد. حتی گاهی ممکن است VPS را با بیش از یک آدرس IP داشته باشیم. نکته قابل توجه دیگر این است که برای اتصال VPS خود به شبکه ارزان‌ترین گزینه را انتخاب نکنید.

پیشنهاد مطالعه

از آنجایی که ماشین های مجازی مستقر در هر سرور فیزیکی مستقل از هم هستند، بروز مشکل در هر ماشین مجازی به دیگر VM ها کاری ندارد و آنها را دچار مشکل نخواهد کرد. پس ایزوله بودن VM ها هم نکته مهمی است که جزو مزایای سرور مجازی محسوب می‌شود.

اگر در یکی از ماشین های مجازی مستقر در سرور فیزیکی، باری بیشتر از بار پیش بینی شده برای پردازش دریافت شود، وضعیتی پیش می‌آید که دلیل آن می‌تواند خطای کاربری، هک شدن، ویروسی شدن یا حمله DDoS باشد. پس شرایط اضطراری پیش می‌آید که برای رفع آن ممکن است ارایه دهنده سرویس VPS، مجبور شود برای حل مشکل اقدام به ریست و خاموش کردن سرور فیزیکی کند. در نتیجه تمامی VPS های مستقر روی آن سرور فیزیکی خاموش خواهند شد و ممکن است تا زمان برطرف شدن مشکل این خاموشی ادامه داشته باشد. اما مشکلی که در یک VPS اتفاق افتاده کاملا مستقل از بقیه VPS هاست و مشکل یک VPS به بقیه سرایت نمی‌کند.

گاهی اوقات ارایه دهندگان سرویس VPS بر اساس این فرض که همه مشتریان از تمام منابع اجاره شده استفاده نخواهند کرد، اقدام به فروش بیشتر از ظرفیت سرور فیزیکی می‌کنند که از طرفی باعث کاهش هزینه VPS می‌شود و از طرفی اگر بار سرور در مقدار حداکثری قرار گیرد، کارایی پایین می‌آید زیرا منابع کافی برای پردازش وجود ندارد. کاهش کارایی VPS باعث می‌شود احساس کنید توقعات شما از سرور اجاره شده به میزان مطلوب نیست.

چگونگی استفاده از سرویس VPS یا سرور خصوصی مجازی

برای استفاده از سرویس VPS باید با فروشنده ارایه دهنده چنین سرویسی قراردادی امضا کنید که بر مبنای آن قسمتی از منابع سرور قدرتمندی را اجاره می‌کنید. این منابع شامل CPU، رم، هارد دیسک و … سرور است. بر اساس میزان منابع اجاره شده، اجاره‌بهایی باید پرداخت شود. هر زمان خواستید میزان این منابع را تغییر دهید باید درخواست VPS جدیدی را بدهید که البته قیمت متفاوتی هم دارد. پس بر اساس میزان منابع مورد نیاز، VPS خود را سفارش می‌دهید و بر اساس آن هزینه پرداخت می‌کنید.

کدام یک مناسب‌تر است: VDS یا VPS؟

همان طور که در این مقاله خواندیم، به طور کلی مزایای VDS از VPS بیشتر است اما برای اینکه انتخاب کنیم کدام یک برای ما مناسب است باید به دو نکته توجه کنیم:

  1. دلیل شما و نیاز شما برای استفاده از VDS و VPS
  2. بودجه و هزینه‌ای که برای پرداخت، در نظر دارید.

نکته آخر که مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، این است که شرکت میزبان  که به شما سرویسی ارایه می‌دهد از چه راهکاری برای سرور مجازی استفاده می‌کند؟ آیا هر VM به صورت اختصاصی است و یا نه؟

مقایسه و تفاوت VDS و کلود

از ویژگی‌های ابر این است که نیازهای کاربران را به صورت پویا و دینامیک تامین می‌کند. یعنی چه؟ یعنی در هر لحظه به هر کاربر دقیقا به همان اندازه که لازم دارد منابع، اختصاص داده می‌شود. پس با کم و زیاد شدن نیاز کاربر، منابع کمتر یا بیشتری به او تعلق می‌گیرد. اگر دیگر به منابع احتیاج نداشته باشد هم منابع از او گرفته می‌شود.

بررسی سرورهای VPS و VDS
مقایسه و تفاوت VDS و کلود

وجه مشترک VDS و VM هایی که روی کلود پیاده‌سازی می‌شوند این است که هر دو آنها از سرورهای فیزیکی و مجازی سازی استفاده می‌کنند و برای استفاده از هر دوی آنها باید از اینترنت استفاده کنید. اما تفاوت‌هایی بین VDS و Cloud وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. امکان اینکه در کانفیگ VDS تغییری ایجاد کنید وجود ندارد ولی در کلود امکان تغییر کانفیگ و منابع وجود دارد.
  2. VDS در زمینه ساخت شبکه محدودیت دارید اما ابر و فضای ابری این محدودیت را ندارد.
  3. امنیت در VDS شامل استانداردهای پیش‌فرض امنیتی و فعالیت‌هایی است که خود شما در این زمینه روی VDS پیاده می‌کنید است. ولی در کلود از سرویس‌های امنیتی خود مرکز داده و دیتاسنتر، خدمات امنیتی ابر و حتی ابزارهای امنیتی دیگر می‌توانید استفاده کنید.
  4. سرور فیزکی میزبان VDS اگر دچار خرابی شود، تمام VDSهای روی آن Down می‌شود اما در ابر و کلود با دان شدن یک VDS باقی ماشین‌های متوقف نمی‌شوند و به کار خود ادامه می‌دهند.
  5. قیمت تمام شده خدمات ابر و کلود در مقایسه با قیمت تمام شده VDS قابل توجه است.

برای اینکه از بین ابر و کلود و VDS یکی را انتخاب کنید، بهتر است بدانید به طور کلی از نظر امنیت، قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری (Flexibility) و Availability (دسترس پذیری) تفاوت‌های بسیاری بین VDS و کلود وجود دارد و تصمیم شما برای اینکه از VDS استفاده کنید و یا از ابر و کلود، باید بر اساس شناخت این تفاوت‌ها باشد تا بتوانید بر اساس نیازهای خودتان یکی را انتخاب کنید.

podcast

عناوین مهمی که در این پادکست 30 دقیقه‌ای می‌شنوید در ادامه آمده است:

1- اخبار تکنولوژی

راه اندازی وبسایت‌هایی با آدرس corona.research.ac.ir و test.corona.ir برای خودارزیابی بیماری کرونا توسط کاربران، اقدامات سامسونگ برای جلوگیری از شوع کرونا ویروس و افزودن پروتکل وایرگارد به کرنل 5.6 لینوکسی، بخشی از اخبار تکنولوژی این پادکست است.

2- پرونده:

موضوع پرونده‌ی اسفند ماه 98، بررسی و مقایسه سرورهای مجازی VPS و VDS است و عناوین زیر را مطرح می‌شود:

  1. سرور مجازی و VM و مجازی سازی چیست؟
  2. انواع سرور برای پیاده سازی سرویس ها
  3. مقایسه سرور مجازی و فیزیکی و اجاره سرور
  4. کاربرد و ویژگی، مزایا و معایب سرورهای مجازی VPS و VDS
  5. نکات مهم در انتخاب سرویس VPS و VDS

3- مناسبت ماه

در این شماره از پادکست، به سراغ یکی از مناسبت های اسفند، چهارشنبه سوری رفتیم و تاریخچه و آداب رسوم این روز جذاب را بررسی کردیم. در ادامه بشنوید:

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست 29 مگابایت حجم و 25 دقیقه زمان دارد. زمان‌بندی این پادکست در جدول زیر آمده است:

محدوده زمانیموضوع بحث پادکست
دقیقه ۰۲:36 تا ۰7:10خبرهای ۳۰ روز گذشته دنیای تکنولوژی
دقیقه ۰۷:35 تا 21:۴4بررسی و مقایسه سرورهای مجازی VPS و VDS
دقیقه 22:20 تا ۲7:18تقویم روز: تاریخچه چهارشنبه سوری

دانلود

بخش پرونده ویژه 13 مگابایت حجم و 11 دقیقه زمان دارد.

دانلود

 

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی
3.8/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا