به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

VM Backup چیست و در استوریج کیونپ چه انواعی دارد؟

اصطلاح VM Backup به فرآیند پشتیبان‌گیری از ماشین‌های مجازی (VMs) در یک محیط سازمانی اشاره دارد. ماشین‌های مجازی اغلب به‌عنوان مهمان روی‌ هایپروایزرهایی (Hypervisor) اجرا می‌شوند که یک سیستم کامپیوتری را شبیه‌سازی می‌کنند. VM Backup در کیونپ نیز ارائه می‌شود که انواع مختلفی دارد. در این مقاله به مفهوم VM Backup و انواع آن در استوریج کیونپ می‌پردازیم. در ادامه با فالنیک همراه باشید. برای خرید استوریج QNAP و بررسی قیمت استوریج روی این لینک‌ها کلیک کنید.

VM Backup چیست و چه کاربردی دارد؟

پشتیبان‌گیری از ماشین مجازی یا VM Backup راه‌حلی برای حفاظت از داده‌ها برای ماشین‌های مجازی است که عملکردهای مشابه پشتیبان‌گیری سنتی (استفاده از سرورهای فیزیکی) را ارائه می‌دهند. برنامه‌های پشتیبان‌گیری ماشین مجازی می‌توانند یک نسخه پشتیبان کامل از تمام فایل‌ها در ماشین مجازی، یک نسخه بکاپ افزایشی (Incremental Backup) یا بکاپ تفاضلی (Differential Backup) ایجاد کنند.

نرم‌افزار پشتیبان‌گیری ماشین مجازی برای محافظت از فایل‌های VM، پیکربندی‌ها و تغییر مداوم داده‌ها باید به‌طور مکرر و دوره‌ای اجرا شود. نرم‌افزار پشتیبان‌گیری مدرن VM از قابلیت‌های موجود در هایپروایزر استفاده می‌کند که امکان پشتیبان‌گیری سریع‌تر با تأثیرگذاری کم بر ماشین مجازی را فراهم می‌کند. محبوب‌ترین‌ هایپروایزرها شامل VMware vSphere و Microsoft Hyper-V و سایر‌ هایپروایزرهای موجود ازجمله ماشین‌های مجازی مبتنی بر ابر هستند.

چرا VM Backup مهم است؟

مقدار داده‌های ایجادشده در طول روز، هفته یا ماه بسیار زیاد است و همه آنها باید ذخیره شده و در برابر آسیب محافظت شوند. تا سال 2025 تخمین زده‌شده است که روزانه 463 اگزابایت داده ایجاد شود. کاربران انتظار دارند داده‌های موردنیاز خود را در تمام ساعات شبانه‌روز در دسترس داشته باشند.

بدون پشتیبان‌گیری از ماشین مجازی ممکن است دسترسی به داده‌ها زمان‌بر باشد یا به هر نحوی اطلاعات از بین بروند. به‌این‌ترتیب، بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل اختلالات طولانی‌مدت و زمان بازیابی فاجعه، آسیب زیادی می‌بینند یا حتی از چرخه بازار خارج شوند. پشتیبان‌گیری از ماشین مجازی می‌تواند به‌عنوان نیروی محرکه سازمان عمل کند و حتی پس از قطعی، حملات باج افزارها یا هر رویداد آسیب‌زای دیگر، داده‌ها را بازیابی کند.

رویه‌های VM Backup چیست؟

مفاهیم زیر برای درک مفاهیم رویه‌های پشتیبان‌گیریVM  ضروری هستند:

  • بکاپ تفاضلی: به معنی پشتیبان‌گیری فقط از فایل‌هایی که از آخرین نسخه بکاپ کامل تغییر کرده‌اند.
  • بکاپ کامل: یک نسخه پشتیبان از تمام فایل‌هاست.
  • بکاپ در سطح فایل: پشتیبان‌گیری که در سطح فایل‌ها و پوشه‌ها تعریف می‌شود.
  • بکاپ کامل VM: پشتیبان‌گیری از تمام فایل‌ها از جمله دیسک ایمیج، فایل‌های پیکربندی و موارد دیگر که کل ماشین مجازی را شامل می‌شوند.
  • بکاپ در سطح حجم: به معنی پشتیبان‌گیری از کل حجم ذخیره‌سازی است.
  • بکاپ افزایشی: پشتیبان‌گیری فقط از فایل‌هایی که از آخرین نسخه پشتیبان تغییر کرده‌اند. این نسخه شامل بکاپ کامل یا افزایشی خواهد بود.
  • Quiescing : فرآیندی برای رساندن داده‌های ماشین مجازی به وضعیت مناسب برای پشتیبان‌گیری ازجمله فلاشینگ بافرها از حافظه پنهان سیستم‌عامل به دیسک و …
پیشنهاد مطالعه

فرآیند VM Backup چیست و چگونه کار می‌کند؟

فرآیند VM Backup شبیه به پشتیبان‌گیری از سرورهای فیزیکی است، به‌طوری‌که از تمام داده‌های مرتبط با یک ماشین مجازی محافظت می‌شود. پشتیبان‌گیری از ماشین مجازی را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد. برای مثال، می‌توان از طریق یک Agent نصب‌شده در سیستم‌عامل مهمان یا از طریق یکپارچه‌سازی از هایپروایزر که امکان پشتیبان‌گیری بدون عامل را فراهم می‌کند، VM Backup را انجام داد. برای اطمینان از پشتیبان‌گیری مناسب و حفاظت از داده‌ها، مراحل زیرا را دنبال کنید:

  1. کشف: شخص نیاز به کشف ماشین‌های مجازی در محیط خود دارد.
  2. ورودی کامپیوتر کلاینت: برای هر VM یک ورودی کامپیوتر کلاینت جداگانه ایجاد کنید.
  3. علامت‌گذاری VM‌ها: ‌VMهایی که محافظت خواهند شد و عوامل سرور مجازی که فرآیند VM Backup  را انجام می‌دهند، شناسایی کنید.
  4. دیسک‌های مرتبط: دیسک‌های مرتبط با ماشین‌های مجازی که برای پشتیبان‌گیری علامت‌گذاری شده‌اند، شناسایی کنید.
  5. استریم‌های بکاپ: استریم‌های پشتیبان‌گیری را در یک توالی Round-Robin به پراکسی‌ها اختصاص دهید.
  6. دانلود داده‌ها: از عوامل سرور مجازیبرای دانلود داده‌های بکاپ استفاده کنید.
  7. اسنپ‌شات: با استفاده از Hypervisor API یک اسنپ‌شات از ماشین مجازی ایجاد کنید.
  8. بکاپ: فرآیند پشتیبان‌گیری را با ذخیره کردن یک کپی از داده‌ها در مکان دیگری تکمیل کنید.

مزایای VM Backup در کیونپ

داده‌های دیجیتال و برنامه‌های کاربردی محرک رشد کسب‌وکار هستند. حفاظت از داده‌های مهم برای بقای سازمان حیاتی است. حفاظت از داده‌ها می‌تواند به‌عنوان سپری برای از بین رفتن اطلاعات عمل کند. VM Backup می‌تواند حفاظت از ماشین‌های مجازی را گسترش دهد و باعث افزایش امنیت داده‌ها، پیکربندی‌ها و قابلیت بازیابی سریع آنها بعد از اختلال شود. نرم‌افزار VM Backup در کیونپ محافظت کامل از ماشین مجازی را ارائه می‌دهد.

اکنون برای پشتیبان‌گیری ماشین مجازی (VM) به سخت‌افزار و نرم‌افزار جداگانه نیاز ندارید. با QNAP NAS و Hyper Data Protector می‌توانید کار پشتیبان‌گیری بدون عامل را جهت بکاپ نامحدود با VMware و Hyper-V ایجاد کنید.

قابلیت Hyper Data Protector می‌تواند پشتیبان‌گیری افزایشی، حذف نسخه‌های تکراری، زمان‌بندی برای پشتیبان‌گیری و فشرده‌سازی جهت بازیابی را ارائه دهد تا به میزان زیادی در زمان پشتیبان‌گیری، ذخیره‌سازی و بازیابی صرفه‌جویی شود. Hyper Data Protector بدون نیاز به مجوز یا هزینه اضافی، برای انجام عملیات بازیابی با صرف کمترین هزینه و قابلیت اعتماد بالا ایده‌ال خواهد بود.

سازمان‌ها در هر اندازه می‌توانند از مزایای VM Backup در کیونپ بهره‌مند شوند. مهم‌ترینِ این مزایا عبارتند از:

  • تداوم کسب‌وکار: با نرم‌افزار پشتیبان‌گیری VM، کسب‌وکارها می‌توانند از تمام داده‌ها و پیکربندی‌های موردنیاز برای بازگرداندن داده‌ها پس از اختلالات غیرقابل‌پیش‌بینی محافظت کنند.
  • حفاظت از داده‌ها: داده‌های شما بدون حفاظت مناسب در معرض از بین رفتن و آسیب هستند. پشتیبان‌گیری ماشین مجازی کیونپ می‌تواند یکپارچگی داده‌های شما را حفظ ‌کند و کپی‌های قابل ‌استفاده از داده‌های ازدست‌رفته را ارائه دهد.
  • بازیابی فاجعه: همه مشاغل و محیط‌های کاری فناوری اطلاعات اغلب با رویدادهای غیرمنتظره‌ای مواجه می‌شوند که می‌توانند باعث از بین رفتن داده‌ها یا اختلال در روند عملیات IT شوند. استفاده از نرم‌افزار پشتیبان‌گیری کیونپ خطرات مرتبط با اختلالات برنامه‌ریزی نشده را کاهش می‌دهد.
پیشنهاد مطالعه

انواع VM Backup در استوریج کیونپ

هنگامی‌که به پشتیبان‌گیری VMware و Hyper-V اشاره می‌شود، معمولاً به معنای بکاپ از ماشین‌های مجازی است که روی پلت‌فرم‌های مجازی‌سازی VMware vSphere یا Microsoft Hyper-V اجرا می‌شوند. فرآیند پشتیبان‌گیری شامل ذخیره داده‌ها، پیکربندی‌ها و تنظیمات ماشین مجازی برای ایجاد یک کپی قابل بازیابی است. بنابراین می‌توان گفت که انواع VM Backup در استوریج کیونپ شامل پشتیبان‌گیری VMware و Hyper-V هستند. در ادامه به این دو مورد می‌پردازیم:

بکاپ VMware

VMware یک فناوری مجازی‌سازی پیشرو است که در مراکز داده برای ایجاد و مدیریت ماشین‌های مجازی استفاده می‌شود. پشتیبان‌گیری VMware به فرآیند ایجاد کپی یا اسنپ‌شات از ماشین‌های مجازی، حصول اطمینان از محافظت از داده‌ها و تنظیمات آنها اشاره دارد و در صورت از دست دادن داده، خرابی سخت‌افزار یا فاجعه قابل بازیابی است.

بکاپ Hyper-V

Hyper-V یک فناوری مجازی‌سازی مبتنی بر هایپروایزر است که توسط مایکروسافت برای محیط‌های سرور ویندوز توسعه‌یافته است. پشتیبان‌گیری Hyper-V شامل ایجاد پشتیبان یا اسنپ‌شات از ماشین‌های مجازی در حال اجرا روی میزبان‌های Hyper-V برای محافظت از داده‌ها و تنظیمات مربوط به آنهاست.

بررسی انواع VM Backup در استوریج کیونپ

راه ‌حل‌های پشتیبان‌گیری VMware و Hyper-V برای محافظت از محیط‌های مجازی، اطمینان از در دسترس بودن داده‌ها و تسهیل بازیابی سریع در صورت از دست رفتن داده یا خرابی سیستم طراحی شده‌اند. هردوی این روش‌ها اغلب گزینه‌هایی را برای انجام پشتیبان‌گیری کامل (کپی‌های کامل از ماشین‌های مجازی) و پشتیبان‌گیری افزایشی (دریافت تغییرات ایجادشده از آخرین نسخه بکاپ)، کاهش نیازهای ذخیره‌سازی و مدت‌زمان پشتیبان‌گیری ارائه می‌دهند.

استوریج‌های کیونپ گزینه‌های بازیابی تکی را برای پشتیبان‌گیری VMware و Hyper-V ارائه می‌کنند. شما می‌توانید فایل‌ها، پوشه‌ها یا حتی داده‌های برنامه خاص را از داخل پشتیبان‌گیری VM بدون نیاز به بازیابی کل ماشین مجازی بازیابی کنید. شما این امکان را دارید زمان‌بندی پشتیبان‌گیری انعطاف‌پذیر را در دستگاه‌های استوریج‌های کیونپ پیکربندی کنید. این امر به شما امکان می‌دهد تا عملیات پشتیبان گیری روزانه، هفتگی یا سفارشی را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید. همچنین می‌توانید سیاست‌های حفظ را برای مدیریت تعداد نسخه‌های پشتیبان تعریف کنید.

کیونپ از رمزگذاری برای پشتیبان‌گیری VMware و Hyper-V پشتیبانی می‌کند و اطمینان می‌دهد که داده‌های شما در حین ذخیره‌سازی و انتقال امن باقی می‌مانند. شما می‌توانید داده‌های بکاپ را با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری استاندارد صنعتی برای محافظت از اطلاعات حساس رمزگذاری کنید. استوریج‌های کیونپرابط‌های مدیریت متمرکزی مانند QTS و QVR Pro را ارائه می‌دهند که می‌توانید پشتیبان‌گیری‌های VMware و Hyper-V خود را مدیریت و نظارت کنید. این رابط‌ها یک داشبورد کاربرپسند برای پیکربندی و نظارت آسان بر وظایف پشتیبان ارائه می‌دهند.

درمجموع می‌توان گفت که شرکت تایوانی کیونپ توانسته با ارائه راه‌حل‌های کاربردی VM، پشتیبان‌گیری از ماشین‌های مجازی (VMs) در یک محیط سازمانی را به شکلی مقرون‌به‌صرفه، سریع و مؤثر فراهم کند. استوریج‌های کیونپ می‌توانند جهت بکاپ گیری، ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات در هر اندازه کاربردی و مفید باشند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا