به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکهکامپیوتر و لپ تاپ

روش های جلوگیری از هک کامپیوتر و لپ تاپ

روش های جلوگیری از هک کامپیوتر و لپ تاپ

هکرها مجرمانی هستند که به شبکه‌ها و دستگاه‌ها دسترسی غیرمجاز پیدا می‌کنند و معمولا اطلاعات مهم مانند اطلاعات مالی و هویتی، و دیتای شرکت‌ها را می‌دزدند. شما باید کامپیوتر و لپ تاپ خود را با استفاده از فایروال‌ها و آنتی ویروس‌ها محافظت کنید. البته که این کافی نیست و با انجام یک سری نکات کوچک اما مهم می‌توانید از دسترس هکرها دور بمانید. با فالنیک همراه باشید.

چگونه از هک شدن کامپیوتر جلوگیری کنیم؟

هر 39 ثانیه یک هک انجام می‌شود. درآمد هکرها حتی بیشتر از قاچاقچیان مواد مخدر است و پیش بینی شده 6 تریلیون دلار تا سال 2021 صرف جرایم سایبری خواهد شد.

هکرها حملات خود را با بدافزارها Malware انجام می‌دهند و بدین ترتیب با دسترسی به اطلاعات شما می‌توانند آنها را بردارند، پاک کنند یا تغییر دهند و شما متوجه اقدامات هکر نمی‌شوید. خلاصه بدافزارها برنامه‌ایی هستند که با اهداف شرورانه استفاده می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه

سیستم های خانگی و شرکت‌های کوچک غالبا هدف هکرها قرار می‌گیرند چون ریسک جرایم امنیتی را دست کم می‌گیرند و راهکارهای تامین امنیت سایبری را جدی نمی‌گیرند یا اساسا بودجه‌ای بابت آن ندارند. حالا ببینیم چطور می‌توانیم از هک شدن کامپیوتر و لپ تاپ و اطلاعاتمان جلوگیری کنیم.

1- از فایروال استفاده کنید.

فایروال نرم افزاری است که بین اطلاعات و دنیای بیرون دیواری ایجاد می‌کند و از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات جلوگیری می‌کند. این اطلاعات می‌تواند در شبکه باشد یا روی کامپیوتر. همچنین تلاش‌هایی که برای رخنه و هک انجام می‌شود را هم هشدار می‌دهد. ویندوز و macOS دارای فایروال تعبیه شده هستند.

توجه کنید که قبل از اتصال به اینترنت فایروال را فعال کنید. می‌توانید از فایروال سخت افزاری استفاده کنید که شرکت‌هایی مثل سیسکو و Fortinet و Sophos تولید می‌کنند. روترها هم دارای فایروال تعبیه شده هستند تا از شبکه محافظت کنند.

2- آنتی ویروس نصب کنید.

ویروس‌ها و بدافزارهای کامپیوتری همه جا هستند. برنامه‌های آنتی ویروس از کامپیوتر شما در برابر برنامه‌ها یا کدهای غیرمجازی که به سیستم عامل حمله می‌کنند محافظت می‌کنند. از نشانه‌های ابتلا به ویروس و بدافزار این است که سرعت کامپیوتر و لپ تاپ تان کم شده یا فایل‌های مهمی پاک شده‌اند. 

آنتی ویروس نقش مهمی در حفاظت از سیستم شما دارد و این کار را با تشخیص بلادرنگ Threat ها و پاک کردن آنها انجام می‌دهند. آنتی ویروس‌های پیشرفته دارای آپدیت‌های اتوماتیک هستند تا در برابر ویروس‌های جدیدی که هر روز تولید می‌شوند مقاوم باشد. پس از نصب آنتی ویروس حتما از آن استفاده کنید و برنامه منظمی برای اسکن ویروس داشته باشید تا کامپیوترتان همیشه بدون ویروس بماند.

یادتان باشد فقط از یک آنتی ویروس استفاده کنید و دو برنامه آنتی ویروس را همزمان نصب نکنید. همچنین اگر در این زمینه تخصص ندارید از یک متخصص در زمینه تعمیر لپ تاپ برای بررسی دوره ای سیستم خودتان کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

3- برنامه‌های ضدجاسوسی نصب کنید.

Spyware نرم افزار خاصی است که به صورت پنهان به مانیتور و جمع‌آوری اطلاعات سازمان‌ها و کامپیوترها می‌پردازد. طوری طراحی شده که تشخیص و پاک کردنش سخت است و تبلیغات مزاحم یا نتایج سرچی که منتهی به وب‌سایت‌های خاصی که اغلب مشکوک هستند ارایه می‌دهد.

چگونه از هک شدن کامپیوتر جلوگیری کنیم؟
برخی از نرم افزارهای جاسوسی، فشردن هر کلیدی را ثبت می‌کنند تا به پسوردها یا اطلاعات مالی دسترسی یابند.

برنامه‌های ضدجاسوسی، کامپیوتر شما را در برابر این تهدیدات حفظ می‌کند و اغلب در پکیج آنتی ویروس وجود دارد مثل Norton و McAfee و Webroot. برنامه های ضدجاسوسی با اسکن کردن اطلاعات ورودی و بلاک کردن Threat ها حفاظت بلادرنگ برایتان تامین می‌کنند.

4- از پسوردهای پیچیده استفاده کنید.

استفاده از پسوردهای امن مهمترین راه برای جلوگیری از نفوذ به شبکه است. هرچه پسورد امن‌تری استفاده کنید، کار هکر برای نفوذ سخت‌تر است. پسوردها باید حداقل 8 حرف، و ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک و اعداد وعلایم باشند. هکرها ابزارهایی دارند که به راحتی پسوردهای کوتاه را در چند دقیقه هک می‌کنند. امنیت بیشتر یعنی طول بیشتر پسورد و پیچیدگی بیشتر آن.

از کلمات و ترکیباتی که نشانگر تاریخ تولد یا دیگر اطلاعاتی که می‌تواند به شما مرتبط باشد استفاده نکنید. پسوردهای تکراری که چند جا ثبت کرده‌اید استفاده نکنید. اگر فکر می‌کنید پسوردها را فراموش می‌کنید  می‌توانید از برنامه‌های Password Manager مانند Dashlane و Lastpass و Password Boss استفاده کنید. پسوردها را جایی ثبت نکنید، به کسی نگویید یا برای کسی پیامک و ایمیل و … نکنید.

5- سیستم عامل، برنامه ها و مرورگرها را همیشه به روز کنید.

همواره آپدیت های جدید برای سیستم عامل و برنامه‌ها نصب کنید. اغلبِ این آپدیت‌ها حفره‌های امنیتی را درست می‌کنند تا از دسترسی هکرها جلوگیری شود. حریم شخصی و امنیت در مرورگرها هر روز پیچیده‌تر می‌شود. حتما تنظیمات امنیتی مرورگرتان را انجام دهید و مرورگر را به روز کنید. با این کار از اینکه وب سایتی، حرکات شما را دنبال کند جلوگیری می‌کنید و حریم شخصی آنلاین شما افزایش می‌یابد. می‌توانید از مرورگرهای خصوصی هم استفاده کنید مثل گوگل کروم Incognito و Tor و DuckDuckGo.

6- اسپم ها را نادیده بگیرید.

مراقب ایمیل‌هایی که از شخص ناشناسی دریافت می‌کنید باشید: هرگز روی لینک ها کلیک نکنید یا فایل پیوست آنها را باز نکنید. قسمت Spam ها، به خوبی می‌تواند اغلب اسپم های مشکوک را پیدا کند. البته بسیاری از ایمیل‌های فیشینگ (یک نوع روش هک) در غالب دوستان شما ظاهر می‌شوند مثلا همکاران قابل اعتماد یا بانکی که با آن کار می‌کنید. همواره مراقب موارد مشکوک باشید.

پیشنهاد مطالعه

7- از کامپیوتر و لپ تاپ خود بکاپ بگیرید.

اگر تا به حال از هارد خود بکاپ نگرفته‌اید در اولین فرصت این کار را انجام دهید. اهمیت بکاپگیری از اطلاعات زمانی مشخص می‌شود که هکر به سیستم شما نفوذ کرده است.

با داشتن بکاپ می‌توانید به محض هک شدن، اطلاعاتتان را جایگزین کنید. قابلیت‌هایی مثل Time Machine در مک و File History در ویندوز می‌تواند نقطه خوبی برای شروع باشد. استفاده از هارد اکسترنال فضای خوبی برای این قابلیت‌ها فراهم می‌کند.

مطالعه محتوای “بررسی انواع روش های بکاپ گیری از اطلاعات کامپیوتر و هارد اکسترنال” در این زمینه مفید است.

8- کامپیوتر را خاموش کنید.

بسیاری افراد و کسب‌وکارها مخصوصا آنهایی که روی وب سرور کار می‌کنند از جمله کسب‌وکارهایی هستند که همواره سیستم‌های آنلاین دارند. وقتی کار خاصی با اینترنت ندارید و در طول شب، سیستم خود را خاموش کنید وگرنه هدف خوب و در دسترسی برای هکرها خواهید بود.

9- از مجازی سازی استفاده کنید.

لازم نیست همه از این راه استفاده کنند اما اگر وب‌سایت‌های سطحی و ناامن، زیاد می‌بینید دور از انتظار نیست که با ویروس و Spyware بمباران شوید. بهترین راهکار، استفاده از مجازی سازی است تا مرورگر شما در محیطی مجازی اجرا شود؛ می‌توانید از مجازی ساز هایی مانند Parallels و VMware Fusion استفاده کنید.

10- شبکه خود را امن کنید.

روترها عموما تنظیمات پیشرفته امنیتی ندارند و هنگام راه اندازی شبکه تان باید به آنها لاگین کنید و پسوردی و تنظیمات امنیتی انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه

11- از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید.

پسورد اولین اقدام امنیتی شما در برابر هکرهاست اما لایه دوم، امنیت بیشتری فراهم می‌کند. بسیاری از سایت‌ها علاوه بر پسورد اولیه برای لاگین، احراز هویت دو مرحله‌ای برای افزایش امنیت دارند و باید کدهای چند رقمی که به شماره موبایل یا آدرس ایمیلتان ارسال می‌شود وارد کنید.

12- از رمزگذاری استفاده کنید.

حتی اگر مجرمین سایبری به شبکه و فایل‌های شما دسترسی یابند، رمزگذاری می‌تواند آنها را از دسترسی به اطلاعات شما باز دارد. مثلا می‌توانید هارد درایو خود را با BitLocker در ویندوز و با FileVault در مک رمزگذاری کنید، USB هایی که حاوی اطلاعات مهمی هستند را رمزگذاری کنید، از شبکه خصوصی مجازی برای رمزگذاری ترافیک وب استفاده کنید، فقط از سایت‌های دارای رمزگذاری استفاده کنید یعنی ابتدای آدرس آنها HTTPS داشته باشد نه HTTP و البته نشان قفل در قسمت آدرس بارِ چنین سایت‌هایی ظاهر خواهد شد. مقاله “گواهینامه ssl چیست و چگونه کار می کند؟ را مطالعه نمایید.

نشانه های هک شدن کامپیوتر چیست؟

قبل از اینکه بپردازیم به اینکه اگر کامپیوتر هک شد چه کنیم باید نشانه های هک شدن کامپیوتر و لپ تاپ را بشناسیم. این نشانه‌ها عبارتند از:

  1. سرچ گوگل، شما را به سایت‌هایی هدایت می‌کند که نمی‌خواهید ببینید.
  2. برنامه‌هایی نصب شده‌اند که نمی‌شناسید.
  3. پاپ آپ های تبلیغاتی مانند هشدارهای آنتی ویروس می‌بینید. توجه کنید که روی آنها کلیک نکنید.
  4. در لیست مخاطبینِ ایمیل شما دعوت‌های شبکه اجتماعی می‌بینید که شما ارسال نکرده‌اید.
  5. سرعت کامپیوترتان کند شده و یا هنگ می‌کند.
  6. فعالیت شخص سومی روی کامپیوتر حس می‌کنید. کمترینِ آن، فشرده شدن کلید کیبورد یا حرکت موس است و ممکن است کم شدن پول از حساب بانکی شما هم باشد.
پیشنهاد مطالعه
نشانه های هک شدن کامپیوتر چیست؟
کامپیوتری که هک شده چه نشانه هایی دارد؟
پیشنهاد مطالعه

بعد از هک شدن کامپیوتر چکار کنیم؟

حالا که با راهکارهای تامین امنیت لپ تاپ آشنا شدیم، ببینیم در صورت هک شدن کامپیوتر چه کنیم یا اگر کامپیوتر هک شد چه کنیم.

  1. تمام پسوردهایتان را عوض کنید: پسوردهای شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام و …؛ پسورد ایمیل؛ پسورد کارت های بانکی.
  2. از تمام اکانت‌های آنلاین خود لاگ اوت کنید و بیرون بیایید. بعد از ریست کردن پسوردها، لاگ اوت کنید. بهتر است کلا از Autocomplete استفاده نکنید.
  3. اتصال به اینترنت را قطع کنید. یعنی وای فای موجود در کامپیوتر و لپ تاپ را خاموش کنید و تلفن و تبلت را در حالت هواپیما قرار دهید.
  4. تمام درایوهای اکسترنال را خارج کنید مثل USB و هارد اکسترنال. حواستان باشد اول آنها را Safe Remove کنید.
  5. اگر مطمئن هستید که هک شده‌اید باید هارد کامپیوترتان را هم درآورید. از فایل‌ها بکاپ بگیرید و آنها را در کلود مانند Google Drive ذخیره کنید. فایل‌های کوچک را می‌توان ایمیل کرد. پس از خاموش کردن کامپیوتر، برق سیستم را قطع کنید و هارد را خارج کنید. محل قرارگیری هارد در سیستم‌های مختلف متفاوت است.
  6. با نرم افزار امنیتی، دستگاه تان را از نظر ویروس و بدافزار اسکن کنید.
  7. اگر اسکن، ویروس یا هک را نشان داد باید هارد درایو را از آن پاک کنید و Wipe انجام دهید. Wipe یعنی پاک کردن به گونه‌ای که هرگز دسترسی به آن نخواهید داشت مگر آنکه بکاپ آن را داشته باشید. و بعد سیستم عامل را دوباره بریزید. فایلها را به صورت دستی پاک نکنید چون در هر حال جایی داخل هارد باقی می‌ماند و باید با نرم افزارهای Wipe این کار را انجام دهید.
  1. دوستان خود را آگاه کنید. متاسفانه ممکن است غیر شما افرادی که در لیست مخاطبین شما هستند هم هک شوند. مثلا به آنها ایمیلی از طرف شما برسد. پس حتما باید به آنها اطلاع دهید.
  2. حساب‌های بانکی خود را مرتب و دقیق چک کنید.
  3. نرم افزار امنیتی نصب کنید و حتما آن را آپدیت کنید چرا که راهکار مهمی برای جلوگیری از هک شدن بعدی کامپیوتر شماست.
پیشنهاد مطالعه

جلوگیری از هک شدن ویندوز 10

برای جلوگیری از هک شدن ویندوز 10 موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  1. ویندوز 10 را همیشه آپدیت نگه دارید.
  2. فایل‌های دانلودی خود را چک کنید تا مطمئن شوید ویروس دانلود نکرده‌اید؛ با آنتی ویروس اسکنشان کنید؛ حجم واقعی فایل دانلودی خود را در اینترنت سرچ کنید؛ قبل از Unzip کردن آن عنوان فایل را بخوانید.
  3. فایروال را فعال نگه دارید.
  4. با Task Manager کامپیوتر خود را بررسی کنید مثلا میزان مصرف سی پی یو و میزان فضای خالی هارد و غیره. با فشردن سه کلید Alt و Del و Ctrl پنجره Task Manager باز می‌شود.
  5. پاپ آپ ها را باز نکنید.
  6. اگر کامپیوترتان را گم کنید یا دزدیده شود به راحتی می‌توان به اطلاعات هارد شما دست یافت. بهتر است رمزگذاری فایل‌ها را انجام دهید. این کار هم با نرم افزارهایی مانند Bitlocker هم با خودِ ویندوز 10 قابل انجام است. در Setting و سپس Update/security گزینه Device Encryption را فعال کنید.
  7. Adobe Flash Player به عنوان درِ پشتی عمل می‌کند و هکرها با استفاده از آن می‌توانند سیستم تان را هک کنند؛ پلاگین آن را از مرورگرتان حذف کنید حتی در تنظیمات مرورگر مشخص کنید وب سایت‌هایی که این برنامه را اجرا می‌کنند را بلاک کند.
  8. آنتی ویروس نصب کنید.

 

خدمات پیاده سازی شبکه در فالنیک
آیا شبکه شما برای ورود به محیط کاری دیجیتالی آماده است؟ برای گرفتن تصمیمات تجاری استثنایی به راهکارهایی استثنایی نیاز دارید. پرسنل خود را قدرتمند کنید - کسب و کار خود را قدرت بخشید - به روز باشید
درخواست پیاده سازی شبکه

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من داشتم بازی میکردم یک دفع صفحه رفت توی منو و یک برنامه بنام is ریکورد نصب شد بعد گوگلم باز شد یک تبلیغ امد میخوات روش کلیک کنم ولی من سریع پاکش کردم بعد هم الان یک برنامه ی مایکروسافت دیفند بدلیل امنیت پاکش کرد نمیدونم چی رو پاک کرد یعنی هک شدم؟

    1. درود بر شما
      علی عزیز، با توجه به توضیحات شما، احتمال هک شدن شما وجود دارد. برنامه is ریکورد یک برنامه ضبط صفحه نمایش است که اغلب به صورت قانونی برای ضبط بازی‌ها و آموزش‌ها استفاده می‌شود. با این حال، این برنامه می‌تواند به صورت غیرقانونی نیز استفاده شود تا اطلاعات شخصی شما را ضبط کند. تبلیغات باز شده در گوگل نیز می‌تواند نشانه‌ای از هک شدن شما باشد. این تبلیغات اغلب توسط برنامه‌هایی که به صورت مخفیانه بر روی دستگاه شما نصب شده‌اند، نمایش داده می‌شوند.
      توصیه می‌کنیم لئ‌تائ خود را نزد یکی از متخصصین این حوزه برای بازبینی ببرید.

  2. سلام من یه بازی نصب کرده بودم رو لب تاپم بعد امروز داشتم بازی میکردم بعد دیگه از بازی خارج شدم رفتم تو گوگل دیدیم تایپ نمی کنه یعنی هک شده

    1. درود بر شما
      آرشام عزیز، با توجه به توضیحات شما، احتمال هک شدن شما وجود دارد. برنامه‌های مخرب می‌توانند به سیستم شما نفوذ و عملکرد دستگاه را مختل کنند. عدم کارکرد صحیح صفحه کلید می‌تواند یکی از علائم هک شدن باشد. برنامه‌های مخرب می توانند کلیدهای صفحه کلید را ردیابی و اطلاعات تایپ شده توسط شما را ضبط کنند. توصیه می‌کنیم با یک آنتی‌ویروس رایانه خود را چک کنید.

دکمه بازگشت به بالا