به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکهتک تاکسرور و شبکه

اصطلاحات و نکات مهم در خرید سرور و استوریج و قطعات؛ ویدئو

اصطلاحات و نکات مهم در خرید سرور و استوریج و قطعات
برای خرید سرور و استوریج و قطعات آنها، به چه نکات و اصطلاحاتی باید توجه کنیم؟

در این پست ابتدا در مورد اهمیت دیتا و ملموس شدن اهمیت دیتا به چند مثال می‌پردازیم و انواع ریسک های امنیتی که شرکتها را تهدید می‌کند را بررسی می‌کنیم. سپس اصطلاحات و نکات مهم در خرید سرور و استوریج و قطعات را شامل انواع سرور و استوریج اچ پی از نظر کانفیگ (سرور به صورت Pre Config و سرور CTO)، انواع قطعات جانبی سرور و استوریج (قطعات Retail و قطعات Spare Part)، قطعات و دستگاه های Renew یا Remanufactured، قطعات و دستگاه های Refurbished یا مرجوعی، قطعات و دستگاه‌های دست دوم یا Second Hand، قطعات و دستگاه‌های OEM، قطعات Pool یا بالک – Bulk، و هارد چینی. در نهایت هم راهکار تشخیص و جلوگیری از خرید قطعات غیر اورجینال را ارایه می‌دهیم.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

قیمت قطعات غیراورجینال نسبت به نوع اورجینال آن بسیار پایین‌تر است. این تفاوت قیمت ممکن است چیزی حدود نصف قیمت نوع اورجینال آن باشد. لذا در مقایسه قیمت دو سرور با پیکربندی مشابه که در یکی کلیه قطعات، اورجینال بوده و در دیگری قطعات غیراورجینال استفاده شده باشد، تفاوت قیمت فاحشی مشاهده می‌شود.

گفتگوی TechTalk: نکات مهم در خرید سرور و استوریج و قطعات

گفتگوی TechTalk: نکات مهم در خرید سرور و استوریج و قطعات
گفتگوی تک تاک: برای خرید سرور و استوریج و قطعات آنها، به چه نکات و اصطلاحاتی باید توجه کنیم؟

در این قسمت از تک تاک با عنوان “نکات مهم در خرید سرور و استوریج و قطعات” به بررسی نکات مهم و اصطلاحات مطرح هنگام خرید سرور و استوریج و قطعات می‌پردازیم. آیا تا به حال فکر کرده‌اید ارزش سرمایه نامشهود شما مثل اطلاعات و داده‌هایتان چقدر است؟ برای حفظ این سرمایه‌ها چه استراتژی دارید؟ آیا می‌دانید مهمترین نکته برای حفط و امنیت اطلاعاتتان، دقت در خرید سرور و استوریج و قطعات اورجینال و اصیل است. در این گفتگو به نکات بسیار کاربردی در این زمینه پرداخته‌ایم.

اینها مواردی است که در این گفتگوی به آن پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

عناوین مهمی که در این ویدئوی 34 دقیقه‌ای می‌بینید در ادامه آمده است:

عناوین مورد بررسی:

  1. بررسی ریسک هایی که شرکت ها و سازمانها را تهدید می‌کند.
  2. نکات مهم در خرید سرور و استوریج و قطعات
  3. معرفی انواع اصطلاحات در زمینه خرید سرور و استوریج و قطعات
  4. آشنایی با OEM، Pool، Renew، بالک و ریفربیشد و …

اهمیت دیتا و اهمیت حفاظت از دیتا

در زمینه اهمیت دیتا و ملموس شدن اهمیت دیتا به چند مثال می‌پردازیم. مثلا کندی و قطعی و اختلال در بازار بورس و اوراق بهادار، باعث ضررهای هنگفتی می‌شود. هرگونه قطعی و اختلال در سازمان هایی که در سطح ملی و کشوری ارایه خدمات می‌کنند، مثل بانک‌ها و کنترل ترافیک؛ منجر به مشکلات حاد خواهد شد. بنابراین باید بالاترین سطح استانداردها رعایت شود و دسترس پذیری و Availability را در اولویت چنین سیستم‌هایی قرار دهیم.

غیر از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، کسب‌وکارهای خصوصی هم از این قاعده مستثنی نیستند. شرکت ارایه دهنده تاکسی‌های اینترنتی که در یک ساعت چندین هزار درخواست را پاسخ می‌دهد، کافی است یک ساعت قطعی و Downtime داشته باشد تا متحمل ضرر سنگینی شود و یا مسافران در سطح شهر و کشور معطل خواهند بود. این موضوع روی برندینگ آن هم تاثیرگذار است.

بخشی از سرمایه نامشهود شرکت‌ها، دیتا های آنها است که روی سخت افزار و سرور نگهداری می‌شود. مثلا فکر می‌کنید شرکت تاکسی اینترنتی که مثال زدیم، اگر دیتای کاربرانش که در دیتابس آن ذخیره شده از بین برود، چه میزان ضرر می‌کند؟ اگر مبلغی که برای جذب هر یوزر، صرف کرده را در تعداد کاربران ضرب کنیم، چندین میلیون تومان ضرر خواهد کرد. البته که فرآیند نگهداشت دیتا و بکاپگیری در سازمان‌ها اهمیت بالایی دارد که آن هم نیازمند سخت افزار مطمئن و قابل اعتماد است.

مثالی هم در پردازش تصویر دوربین‌ها ارایه می‌دهیم. فرض کنید قطعی رخ دهد، ممکن است برخی اتفاقات و حوادثی که رخ داده است، از دست برود که دست بر قضا، لحظه مهمی بوده و اتفاق دقیقا در همان لحظه روی داده است.

فروشگاه کوچکی را در نظر بگیرید که 4 صندوق دارد و دو ساعت سرور آن قطع می‌شود. چه اتفاقی می‌افتد؟ عملیات خرید تمام مشتریان با مشکل مواجه می‌شود.

اهمیت دیتا و اهمیت حفاظت از دیتا
دیتا و اطلاعات، سرمایه کسب و کارها هستند.

با توجه به مثال‌هایی که زدیم به این نتیجه می‌رسیم که دیتا برای تمام کسب‌وکارها با هر ابعادی باارزش است و ارزش آن چند ده برابر ارزش سرور و سخت افزاری است که خریداری می‌شود. اما هر چه ابعاد سازمان بزرگتر باشد، بحران نیز بزرگتر خواهد بود. در تحقیقی که درباره بورس ایالات متحده انجام شده نشان می‌دهد 75 درصد ارزش شرکت‌های حاضر در بورس، روی دارایی نامشهود آنهاست؛ بخشی از آن، دیتا و بقیه نیز وابسته به دیتا است. (پایگاه مشتریان، ایمیج و قدرت برند، …)

تا به اینجا به اهمیت دیتا و در پی آن، اهمیت سخت افزار و سرور و استوریج و قطعات آنها، که دربرگیرنده اطلاعات و دیتای سازمانی و بیزنسی ما است پرداختیم. در ادامه به راهکار تامین امنیت داده می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه

انواع ریسک های امنیتی که شرکت ها را تهدید می‌کند

اگر شرکت‌ها و کسب‌وکارها از قطعات و سخت افزارهای اورجینال استفاده نکنند و یا قطعاتی که قابلیت اطمینان بالا ندارند استفاده کنند، چهار خطر آنها را تهدید می‌کند:

  1. Downtime: در طول سال، زمان زیادی سرویس از دسترس خارج می‌شود زیرا بستر و زیرساخت، مناسب نیست.
  2. Data Loss: از دست رفتن یا فقدان داده هم موردی است که یا غیرقابل جبران است و یا جبرانش هزینه سنگینی دارد.
  3. امنیت و Security: استفاده از قطعات دست دوم، مستعمل و یا قطعاتی که با هدف خرابکاری صنعتی به بازار هدف ارایه شده، باعث حملات سایبری می‌شود.
  4. کارایی و Performance: کارایی سیستم و کارمندان هم متاثر از سخت افزارهایی است که در زیرساخت استفاده می‌شود.

اصطلاحات و نکات مهم در خرید سرور و استوریج و قطعات

آشنایی با اصطلاحات رایج در بازار باعث می‌شود هنگام قطعات و دستگاه های مورد نیازتان مثل سرور و استوریج، در دام کلاهبرداران و سودجویان نیفتید. آگاهی از اهمیت اصالت کالا شما را در این راه کمک می‌کند. برای آشنایی با نحوه تشخیص اصل بودن سرور و استوریج hp با ما همراه باشید تا با اصطلاحات رایج در بازار سرور و استوریج و قطعات آشنا شوید.

انواع سرور و استوریج اچ پی از نظر کانفیگ

سرورهایی که اچ پی به فروش می‌رساند شامل دو مدل است:

  1. سرور به صورت Pre Config

سرور hp به صورت Preconfigured Model یا Regular Part به سروری گفته می‌شود که اچ پی با مشخصات از پیش تعیین شده، مثل سی پی یو و رم و هارد و پاور مشخص، آن را کانفیگ کرده است.

  1. سرور به صورت CTO یا Customize To Order

سرور را به اچ پی سفارش می‌دهیم و اچ پی سرور را مطابق با درخواست ما کانفیگ می‌کند. با شماره سفارش یا Order Number می‌توانید جزییات این سفارش را پیگیری کنید.

شرکت‌های ایرانی که سرورهای اورجینال اچ پی را به بازار ارایه می‌دهند، این دو مدل سرور بیس را مبنای کار خود قرار می‌دهند.

انواع قطعات جانبی سرور و استوریج

قطعات جانبی که به سرور و استوریج اضافه می‌شود به صورت قطعات Retail و قطعات Spare Part هستند. این دو مدل از نظر فنی با هم تفاوتی ندارند اما از نظر سیاست‌های اچ پی، تفاوت هایی دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  1. قطعات Retail

 شماره فنی آنها به -B21 ختم می‌شود، مخصوص خرده فروشی و فروش قطعه جدا از سرور است. در مواردی که نیاز به ارتقا یا تعویض قطعه سرور و استوریج خود داشته باشید، این قطعات را می‌توانید تهیه کنید که به صورت جداگانه گارانتی دارد و گارانتی آن جدا از گارانتی خود سرورو استوریج است. اچ پی قطعات Retail را سه سال ضمانت می‌کند.

  1. قطعات Spare Part

شماره فنی آنها به 001 ختم می‌شود، مخصوص مونتاژ اولیه است و گارانتی محدود 90 روزه دارد ولی به طور کلی بر اساس گارانتی  بیس سرور، گارانتی هستند.

در ایران اما، به دلیل عدم استفاده از گارانتی بین‌المللی، گارانتی این قطعات با هم فرق ندارد و مدت گارانتی قطعات Retail و Spare بستگی به سیاست‌های شرکتی که از آن خرید می‌کنید دارد. پس برای خریداران ایرانی قطعات اچ پی، تفاوتی ندارد کدام یک از این دو نوع قطعه را بخرد.

قطعات و دستگاه های Renew یا Remanufactured

دستگاهی است که در خط تولید شرکت سازنده مثلا hp، آسیب دیده و یا در انبارهای آن مانده باشد. این دستگاه ها به شرکت سازنده بازگردانده می‌شود تا تحت فرآیند استانداردی Overhaul شوند. یعنی بررسی و تعمیر می‌شود، دوباره بسته‌بندی و وارد بازار می‌شود. البته روی بسته‌بندی، Renew بودن آن مشخص می‌شود بدین صورت که قبل -B21 یک r اضافه می‌شود.

اچ پی دستگاه ها و قطعات Renew را با 3 سال گارنتی ارایه می‌دهد و از نظر کیفیت هم آن را تضمین می‌کند. اما مساله بر سر قیمت آن است که با قطعات اورجینال Spare و Retail اختلاف قیمتی حدود 10 درصد دارند.

قطعات و دستگاه های Refurbished یا مرجوعی

قطعات و دستگاه های Refurbished را شرکت ثالثی Overhaul می‌کند که هویت آن مشخص نمی‌شود و نمی‌دانیم چه فرآیندی روی دستگاه انجام شده است. قطعات و دستگاه های ریفربیشد، ریسک بسیار بالایی برای کسب‌وکارها و امنیت در سطح کشوری دارند. این دستگاه ها گارانتی نمی‌شوند اما ممکن است در ایران، برای چنین محصولاتی نیز گارانتی ارایه شود.

اختلاف قیمت ریفیبیشدها با قطعات اصلی و اورجینال، 30 تا 40 درصد است. اما ریسک امنیت را هم بالا می‌برند.

پیشنهاد مطالعه

قطعات و دستگاه‌های دست دوم یا Second Hand

قطعات و دستگاه‌های دست دوم ممکن است اورجینال باشند اما در ایران یا خارج از ایران، در شرکت‌ها استفاده شده‌اند. قیمت خاصی برای آن نمی‌توان مشخص کرد اما تا یک سوم قیمت کالای اورجینال هم ممکن است به فروش برود. همین امر باعث می‌شود به شرکت‌هایی که در زمینه فروش تجهیزات رایانه‌ای، سالم و استاندارد فعالیت می‌کنند، ضررهایی وارد شود. از طرفی برای کسب‌وکارها و حتی سازمان‌های دولتی دارای جذابیت هستند اما امنیت سیستم را به شدت تهدید می‌کنند.

در نسخه 8 دی ماه 1398 روزنامه فناوران اطلاعات با استناد به نامه سازمان نظام صنفی، نوشته شده که “واردات سرورهای مستعمل، امنیت کشور را تهدید می‌کند.” این موضوع، از دو منظر قابل توجه است یکی اینکه ممکن است قطعات و دستگاه‌های دست دوم، ایراداتی داشته باشند که از نظر ظاهری و فیزیکی قابل دیدن نباشد و در حین استفاده با ایراداتی روبرو می‌شویم. دیگر اینکه به دلیل آپدیت و بروز نبودن Firmware آنها، ممکن است باگ ها و حفره های امنیتی داشته باشند.

بار دیگر تاکید می‌شود که ارزش دیتا و اطلاعات روی سرور و استوریج، چندین برابر ارزش خود دستگاه است. کوتاه بینی در این زمینه می‌تواند پیامدهای سنگینی به همراه داشته باشد.

رم ها و هارد دیسک ها از جمله قطعاتی است که به صورت دست دم در بازار وجود دارند. نکته مهم این که هارددیسک ها عمر مصرفی دارند یعنی به تعداد ساعت مشخص و تعداد Read و Write مشخص، به صورت امن کار می‌کنند و پس از اتمام این تعداد، کرش می‌کنند.

پس اگر هارد دیسک نو برای شما 4 سال کار کند هارد دست دوم ممکن است زیر یک سال کار کند. از همه مهمتر اینکه احتمال کرش کردن همزمان هارد دیسک های دست دوم وجود دارد که بازیابی و ریکاوری اطلاعات را با مشکل مواجه می‌کند یا حتی غیرممکن است.

حتی برخی فروشندگان هارد دیسک های دست دوم با دستگاه هایی، مدت زمان کارکرد هارد را از ابزار SMART پاک می‌کنند. برای اینکه درباره ابزار SMART بیشتر بدانید، مقاله “SMART در هارددیسک چیست؛ خطای اسمارت و رفع آن” را حتما بخوانید.

توجه داشته باشید که هرگز هارد درایوی که دو سال از تاریخ تولید (DOM یا Date of Manufacture) آن گذشته خریداری نکنید. چرا که ممکن است این هاردها، هارد بالک و دست دوم باشند.

اهمیت تاریخ تولید هاردها در امنیت اطلاعات

برای اینکه خیال ما از مکان قرارگیری اطلاعاتمان راحت باشد باید از سخت افزارها و دستگاه‌هایی استفاده کنیم که در وضعیت مطلوب و مناسبی باشند ضمن اینکه هر چند ما از اطلاعاتمان بکاپ تهیه می‌کنیم ولی همین بکاپ ها هم باید بر روی هارد دیسک ها و دیگر ابزار ذخیره سازی مناسب قرار گیرند.

برای اینکه خیال ما از مکان قرارگیری اطلاعاتمان راحت باشد باید از سخت افزارها و دستگاه‌هایی استفاده کنیم که در وضعیت مطلوب و مناسبی باشند ضمن اینکه هر چند ما از اطلاعاتمان بکاپ تهیه می‌کنیم ولی همین بکاپ ها هم باید بر روی هارد دیسک ها و دیگر ابزار ذخیره سازی مناسب قرار گیرند.

اگر از تاریخ تولید هارد دیسک های شما زمان زیادی گذشته، آن هارد دیسک دیگر قابل اعتماد نیست چرا که Firmware هاردها خودشان امکان وجود و یا ورود بدافزارها و نرم افزارهای تخریب‌گر را زیاد می‌کنند. پس اگر تاریخ گارانتی هارد دیسکی تمام شد و یا زمان مصرف بهینه آن تمام شده، حتما حتما آن هارد دیسک را عوض کنید. این بدین معنی نیست که این هارد دیسک ها را دور بیندازیم بلکه مکانش را عوض کنیم و برای دیتاهایی استفاده کنیم که اهمیت کمتری دارند مثلا در شرکت‌ها فایل شیرینگ‌هایی استفاده می‌شود که اگر زمانی برای آنها اتفاقی هم بیفتد، Data Loss یا فقدان داده نداریم و یا اگر زمان Allocation سکتور پایین بیاید، خیلی اهمیتی پیدا نمی‌کند.

اگر از تاریخ تولید هارد دیسک های شما زمان زیادی گذشته، آن هارد دیسک دیگر قابل اعتماد نیست

کارایی در هارد دیسک‌هایی با ساختار فیزیکی مغناطیسی بر اساس میزان کارکردشان تغییر می‌کند. بر خلاف تصور عموم اگر یک هارد دیسک مغناطیسی را طی بازه زمانی طولانی استفاده نکنید، با گذشت زمان، صفحات آن حالت مغناطیسی خود را از دست می‌دهد و کم کم سکتورهای این هارد دیسک شروع به کند شدن و Delay دادن می‌کنند.

چنین هارد دیسکی اصلا برای سرورهایی که Allocation Time سریع لازم دارند مانند سرورهای دیتابیس و سرورهای اتوماسیون، و یا سیستم‌هایی که فایل بیس کار می‌کنند مانند VoIPها و Asteriskها، که Allocation Time در آنها باید نزدیک 2 میلی ثانیه باشد، مناسب نیست. حتما باید هارد دیسک به روز بوده و دارای Firmware به روز باشد و از تاریخ تولید آن زمان زیادی نگذشته باشد و یا حتی اگر امکان دارد از SSD استفاده شود.

قطعات و دستگاه‌های OEM

OEM مخفف original equipment manufacturer است و به معنی تولیدکننده اصلی قطعات برای شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نهایی است. مثلا رم های شرکت اچ پی را شرکت های سامسونگ، میکرون و هاینیکس (Hynix) تولید می‌کند. در اصطلاح بازرگانی به چنین شرکت‌‎هایی OEM گفته می‌شود.

اچ پی با فرآیند تولید خودش و با ویژگی‌های مشخص، دستور ساختی را به یکی از این کارخانه‌ها می‌دهد. این کارخانه‌ها مطابق با استاندارد اچ پی و سیستم‌های کنترلی که در سرورهای hp قرار دارد مثل سیستم Smart Intelligent، قطعه را تولید می‌کنند. لیبل اچ پی روی قطعات OEM قرار می‌گیرد و با قیمت و شماره فنی اچ پی فروخته می‌شود.

توجه کنید که رم‌ هایی شبیه به رم های OEM وجود دارد که همان شرکت، تولید کرده و مشخصات فنی مشابهی دارد اما به سفارش اچ پی نیست. افراد سودجو روی این رم ها، لیبل های تلقبی می‌‍‌زنند و آن را به عنوان قطعه و کالای اورجینال می‌فروشند.

در ایران برخلاف استاندارد جهانی، عنوان OEM را برای این قطعات به کار می‌برند. این قطعات با دستگاه کار می‌کند اما استانداردهای شرکت سازنده سرور یا استوریج را ندارد. مثلا تست دمای قطعه رم، Fail می‌شود و اچ پی نمی‌تواند بر دمای را نظارت کند. قطعات OEM با چنین مفهومی، در رم و هارد و کارت شبکه و کنترلر و HBA وجود دارد.

پس اگر بخواهیم تعریف دیگری از قطعات OEM در hp، ارایه دهیم می‌گوییم: تولید قطعات سیستم‌های اچ پی در کارخانه‌ها، تحت استانداردهای تعیین شده اچ پی انجام می‌شود. کلیه قطعات تولید شده بایستی مراحل کنترل کیفیت و تست‌های متعدد اچ پی را بگذرانند. در صورتی که قطعه‌ای این تست‌ها را با موفقیت طی نکند، یک کد شناسایی (ID) به آن تعلق می‌گیرد تا نتواند به هیچ وجه وارد موجودی محصولات اچ پی شود. این قطعه‌ها و یا سایر قطعاتی که در این کارخانه‌ها تولید می‌شود ولی گواهی تایید اچ پی را ندارند، تحت عنوان OEM به بازار وارد می شوند.

اختلاف قیمت قطعات و دستگاه‌های OEM با قطعات اصلی و اورجینال، 30 تا 40 درصد است.

پیشنهاد مطالعه

هارد OEM و هارد Bulk چیست و چه تفاوتی دارند؟

هاردهای OEM هاردهایی هستند که تولید شده و تایید شده توسط برندی نیست. زمانی که هارد دیسکی تولید شده کمپانی وسترن و یا Seagate هست اما لیبل و برچسب اچ پی روی آن نخورده است، یعنی چه؟ یعنی این هارد، هاردی سالم است و استانداردهای تولید هارد را دارد اما پارامتر و استانداردهای لازم برای ارتباط با سرور اچ پی را ندارد. پس در صورت استفاده از هاردهای OEM، یک سری از گزارش‌هایی که سرور اچ پی لازم دارد تا گزارش مانیتورینگ واضح‌تر و شفاف‌تری از سرور بدهد، را نمی‌تواند ارایه دهد.

هارد OEM، هاردی سالم است و استانداردهای تولید هارد را دارد اما…

در اکثر برندهای حرفه‌ای این موضوع وجود دارد که شرکت‌های تولیدکننده سخت افزار به تولیدکنندگان هارد سفارش می‌دهند که ماژول‌هایی را روی Firmware آنها اضافه کنند تا از این ماژول‌های کنترلی در نگهداری بهتر اطلاعات استفاده کنیم. برخی از ماژول‌های کنترلی عبارتند از: دما و حرارت مخصوص به خود را می‌گیرند و یا تعداد سکتورهای خراب کمتری نسبت به استاندارد باید داشته باشند و …

در صورت استفاده از هاردهای OEM به عنوان مثال ممکن است قبل از اینکه چراغ LED هارد، زرد و یا قرمز شود، بلافاصله Fail کند پس برای نگهداری اطلاعات مهم نباید از هاردهای OEM استفاده کرد.

قطعات Pool یا بالک – Bulk

قطعات Pool یا قطعات Bulk، قطعاتی هستند که آسیب دیده بوده‌اند و تعمیر شده‌اند. مثلا یکی از دیسک های هاردی با ظرفیت دو ترابایت، ایراد پیدا می‌کند، آن را از هارد بیرون می‌آورند و با لیبل جدید، همان هارد را با ظرفیت جدید می‌فروشند. این قطعات، علاوه بر ریسک امنیتی، ریسک کارایی هم دارند. پس ریسک امنیتی و داده‌ای از مهمترین عواملی هستند که نباید قطعات Pool خریداری شود.

از همه بدتر اینکه چنین قطعاتی را به عنوان قطعات اورجینال بخریم و وارد سیستم پردازشی خود کنیم. در هر صورت اگر با قیمت کمتر خریداری کنیم، داده و اطلاعاتمان را تحت ریسک قرار می‌دهیم و اگر با قیمت قطعات اورجینال بخریم که ضرر دو چندانی کرده‌ایم.

پیشنهاد مطالعه

هارد بالک یا Pool چیست؟

هارد بالک یا Pool و یا هارد پک شده، یا در انبارها مانده است یا روی سخت افزاری بوده و چند سالی استفاده شده و عمر مفیدش را گذرانده است. صاحبان آنها که از اهمیت اطلاعات موجود بر آنها اطلاع داشته‌اند آنها را خارج کرده و حالا به دست شما می‌رسند. در واقع محصولی دست دوم را می‌خرید با اینکه همه چیز اورجینال است.

پس هاردهای بالک هاردهای اصلی اچ پی هستند که استفاده شده هستند، یعنی لیبل و برچسب اصل و اورجینال دارد اما دست دوم هستند. در حالت عادی و با استفاده از ابزارهایی که در دسترس همگان است امکان تشخیص اینکه هاردی Pool، Bulk و یا Refer است وجود ندارد.

چرا نباید هاردهای بالک بخریم؟

مهمترین دلیل برای خرید چنین هاردهایی قیمت پایین آنهاست که در حدود یک چهارم قیمت هارد نو و اورجینال و دارای گارانتی مناسب است. یعنی بر فرض اگر سروری با 8 عدد هارد با 20 میلیون تومان قیمت تهیه کنیم، اگر از هاردهای Bulk استفاده کنیم، تفاوت قیمت آن حدود 6 میلیون تومان خواهد بود. پس بازی با همین یک گزینه که بسیار هم بازی خطرناکی است، سود کلانی برای فروشنده دارد.

توجه داشته باشید که هزینه بازیابی اطلاعات از چنین هارد دیسک هایی که به صورت RAID هستند، نسبت به صرفه‌جویی که الان در زمینه خرید هارد غیراورجینال انجام می‌دهید بسیار بالاتر است.

پس قیمت پایین ممکن است شما را وسوسه کند تا هاردهای بالک بخرید اما اگر این کار کنید چه خواهد شد؟

در ابتدای کار، این هاردهای بالک هیچ پیغامی به شما نمی‌دهند و ممکن است تست‌هایی که از آنها می‌گیرید را با موفقیت رد کنند اما هر چقدر زمان دسترسی شما به سکتورها در هاردها پایین باشد، میلیون‌ها تومان هم خرج سرور کنید باز هم سرعت مطلوبی نخواهید داشت.

هر چند آخرین تولید سرور اچ پی را بخرید اما در آنها از هاردهای Bulk یا پک شده استفاده کنید، سرعت و کیفیت سرویس شما افت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد. این مورد را خصوصا هنگام استفاده از دیتابیس‌های حجیم و یا ذخیره سازی های فایلی مانند Asterisk و VoIP تجربه خواهید کرد. قیمت نباید شما را اغوا کند و به سمت خرید هاردهای بالک و پک شده بروید.

نکات کلیدی برای شناسایی هاردهای بالک و OEM

اول از همه توجه به تاریخ تولید است که زمان زیادی از تولید آن نگذشته باشد.

دوم اینکه با نرم افزارهایی مانند sentinel hard disk یا hdd tune و برنامه‌هایی که SMART هارد را چک می‌کنند، وضعیت SMART هارد را چک کنند و گزارش آن را بررسی کنند. البته فروشندگان، هاردهایی را می‌خرند که قبلا SMART آنها Clean شده باشد یعنی خرابی‌های هارد و تعداد دفعات روشن و خاموش شدن آن را پاک می‌کنند.

بهترین روش برای اینکه از قابل اطمینان بودن هارد مطمین شویم این است که زمان دسترسی سکتورها چک شود. برای این کار از برنامه‌های sentinel hard disk یا hdd tune یا Scan HDD یا هر برنامه دیگری که بتواند دسترسی سکتوری به هارد دیسک پیدا کند و زمان صدا زدن سکتور تا پاسخگویی آن را چک کند، استفاد کنید.

پس  می‌توان Allocation Time سکتور را چک کنید. اگر این زمان بالای 100 یا 150 میلی ثانیه باشد، هارد مورد نظر قطعا مورد اطمینان نیست. یعنی این هارد دیسک دست دوم است.

هارد چینی چیست؟

اخیرا هاردهایی تحت عنوان هارد چینی در بازار آمده که هاردهای Fake هستند؛ هاردهایی که در چین تقلب شده‌اند. یعنی در چین، تولید و لیبل گذاری شده اما نه در کارخانه اصلی و معتبر. مثلا لیبل اچ پی دارد اما لیبلش پاک می‌شود. قیمت هارد چینی، حدود 20 درصد با قیمت قطعات اورجینال تفاوت دارد.

راهکار تشخیص و جلوگیری از خرید قطعات غیر اورجینال

  1. تشخیص اصالت و اعتبار لیبل

برای اینکه در دام خرید قطعات غیراورجینال نیفتیم بهتر است راهکارهای تشخیص اصالت و اعتبار لیبل های برندهای مختلف را از سایت های آنها بخوانیم؛ برندهایی مانند اچ پی، سامسونگ، سیسکو و …

اچ پی به صورت دوره‌ای لیبل هایش را آپدیت می‌کند و ضرایب امنیتی خاصی به لیبل ها اضافه می‌کند تا احتمال کپی برداری و تقلب در محصولات اچ پی کمتر شود.

تشخیص لیبل های اورجینال اچ پی، سامسونگ و دیگر برندها، بستگی به دانش و تجربه شما دارد.

  1. تاریخ تولید – DOM

محصولاتی که از تاریخ تولید و گارانتی  انها بیش از دو سال گذشته است، قابل اعتماد نیستند و احتمال قریب به یقین کارکرده و دست دوم هستند. در مورد هارد دیسک ها به این نکته توجه کنید که عدم استفاده طولانی مدت از آنها باعث می‌شود حالت مغناطیسی آنها از بین برود.

  1. انتخاب تامین کننده مطمئن

در تله قیمتی گرفتار نشوید: ارایه قیمت پایینتر الزامی در ارایه کالای قابل اطمینان ندارد. مثلا فروشنده‌ای که 20 درصد زیر قیمت باقی شرکت‌ها قیمتی ارایه می‌دهد ممکن است شما را با ریسک‌هایی که گفته شد (Downtime و Data و امنیت و کارایی) روبرو کند. حتی ممکن است گارانتی هم ارایه دهد که در برابر سودی که عاید او می‌شود، مزیت مهمی محسوب نمی‌شود.

تله قیمتی اساس هر نوع تقلبی است. بی کیفیت ترین کالا را بی کیفیت ترین عرضه کننده ارایه می‌کند و گارانتی، پوششی برای ریسکی که می‌کنید نیست زیرا گارانتی، سخت افزار را تضمین می‌کند نه دیتا و اطلاعات شما را. امنیت دیتا در دستان خودمان است.

نصب و راه اندازی شبکه
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی) فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند. با شماره 02154591924 تماس بگیرید تا از خدمات فالنیک در زمینه مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی و نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید.
نصب و راه اندازی شبکهتماس تلفنی
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫5 دیدگاه ها

  1. ممنون از وقتی که گذاشتید و مطلبی بسیار کاربردی تهیه کردید.
    از خداوند خواستارم انرژی آن به شما چندین برابر بازگردد.

دکمه بازگشت به بالا