به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

تفاوت CRM با ERP چیست ؛ کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است؟

تفاوت CRM با ERP

آیا با تفاوت CRM با ERP آشنا هستید؟ آیا می‌دانید کدام ابزار مناسب کسب‌وکار شماست؟ آیا با امکانات این دو نرم‌افزار آشنا هستید؟

اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله فالنیک با ما همراه باشید؛ در این مطلب قصد داریم به مقایسه CRM با ERP از ویژگی‌های مختلف بپردازیم تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

چنانچه برای انتخاب این نرم‌افزارها مردد هستید و نیاز به مشاوره دارید، پیشنهاد می‌کنیم در این صفحه سفارشتان را ثبت کنید یا با شماره 02154591983 تماس بگیرید. کارشناسان ما برای خرید نرم افزار crm یا نرم افزار erp مایکروسافت راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی

سوالات متداول درباره تفاوت CRM با ERP

  1. آیا crm نوعی erp است؟
  2. Crm برای کسب‌وکار من مناسب است یا erp؟
  3. فرق CRM با ERP  از نظر قیمت چیست؟
  4. آیا به هردوی crm و erp نیاز دارم؟

مقایسه CRM با ERP از نظر تعریف اولیه

برای اینکه بتوانیم بدرستی تفاوت CRM با ERP را شرح دهیم بهتر است ابتدا یک تعریف کلی از این دو مفهوم داشته باشیم:

Crm در واقع یک نرم‌افزار برای مدیریت ارتباطات با مشتریان است که نحوه تعاملات و ارتباطات با مشتریان را مدیریت می‌کند. این نرم‌افزار به شما در افزایش فروش و رضایت مشتریان کمک می‌کند و باعث افزایش سود شما می‌شود. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید اطلاعات کاملی از مشتری، سوابق خرید، تمایلات او، فرصت‌های تجاری بدست آورید. چنانچه تمایل دارید درباره ویژگی‌ و امکانات مختلف این نرم‌افزار اطلاعات بیشتری بدست آورید می‌توانید مقالات «نرم افزار crm چیست؟» و «Crm چیست؟» را مطالعه کنید.

Erp یک سیستم مادر است که می‌تواند تمام جنبه‌های کسب‌وکار شما را مدیریت کند و با سایر نرم‌افزارهای شما یکپارچه شده و یک پایگاه داده منسجم را بوجود آورد. این نرم‌افزار با هدف افزایش بهره وری و کاهش مخارج و هزینه‌ها در سازمان پیاده‌سازی می‌شود. به کمک این نرم افزار می‌توانید با فرآیندهای تجاری خود را ساده کنید.

آیا crm نوعی erp است؟

به طورکلی برنامه‌هایی چون scm، fm، hrm، crm و pm زیر مجموعه erpهستند. یعنی erp تقریبا یکسری ویژگی‌های کلی از هرکدام از این نرم‌افزارها از جمله crm را دارد؛ اما این برنامه‌ها هرکدام به طورتخصصی ویژگی‌های منحصربفرد خود را در یک زمینه به شما ارائه می‌دهند. برای مثال این دسته‌بندی‌ها در زمینه‌های زیر کاربرد دارند:

  • fm خلاصه (Financial Management)برای مدیریت منابع مالی
  • scm خلاصه (Supply Chain Management) برای مدیریت زنجیره تامین
  • hrm خلاصه (Human Resource Management) برای مدیریت منابع انسانی
  • crm خلاصه (Customer Relation Management) برای مدیریت ارتباط با مشتری

بیشتر بدانید: فرق CRM ،ERP و SCM چیست؟

اینفوگرافیک زیر مجموعه‌های erp
در تصویر بالا انواع زیرمجوعه‌های نرم‌افزار erp و جایگاه crm را بین آنها مشاهده می‌کنید.
نرم افزار erp مایکروسافت
از نرم افزار erp مایکروسافت به شما در برنامه ریزی منابع سازمانی، اتوماتیک شدن کارها و مدیریت فرآیندهای کسب و کار در واحدهای مختلف کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان و استفاده از کاتالوگ و دمو کافیست با کارشناسان فالنیک ارتباط بگیرید.
نرم افزار erp مایکروسافتتماس بگیرید

تفاوت CRM با ERP برای کسب‌وکارها

  1. یکی از پرتکرارترین و رایج‌ترین سوالات کاربران این است که crm بخریم یا erp؟Crm برای کسب‌وکار من مناسب است یا erp؟

پاسخ به این سوال به شرایط، اندازه سازمان، اهداف پیش‌روی شما، بودجه، اولویت‌بندی‌های کسب‌وکار و … دارد. در ادامه سعی می‌کنیم نکات مختلفی که می‌تواند به این سوال شما پاسخ دهد را به طور واضح بیان کنیم:

  • Crm و erp رویکردهای مختلفی برای کسب‌وکارها دارند و هرکدام بخش خاصی را اصلاح می‌کنند. اگر برای شما افزایش فروش و رضایت مشتریان مهم است و می‌خواهید فرصت‌های فروش‌تان را افزایش داده یا اطلاعات مشتریان را به طورکامل بررسی و رفتار آنها را شناسایی کنید crm مناسب خواهد بود. اما در صورتیکه می‌خواهید منابع اولیه و فرآیندهای کلی سازمانتان مانند منابع انسانی، زنجیره تامین، حمل‌ونقل، فرآیندهای مالی را بهبود ببخشید، erp مناسب شما است.
  • erp مانند فرمان کسب‌وکار است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدرستی سازمان‌تان را هدایت کنید؛ اما crm مانند موتوری است که کسب‌وکار شما را به حرکت درمی‌آورد و باعث افزایش سود و فروش می‌شود.
  • Crm بیشتر روی فرآیندهای front office سازمان و erp روی فرآیندهای back office سازمان کار می‌کنند.
  • پیاده‌سازی نرم‌افزار erp بدلیل جامعیت بیشتر، اغلب چالش‌های بیشتری نسبت به پیاده‌سازی crm دارد.
  • Erp روی کاهش هزینه و مخارج کلی سازمان تمرکز دارد؛ اما crm روی افزایش فروش، رضایت مشتریان و گسترش بازار متمرکز است.
  •  CRM روی فرآیندهای خارجی و مشتری محور و ERP روی فرآیندهای داخلی تمرکز دارد.
  • CRM بیشتر در تیم‌های فروش، بازاریابی، خدمات و پشتیبانی مشتریان کاربرد دارد؛ اما erp در واحدهای زنجیره تامین، سفارش و فروش، مالی، اداری و … کاربرد دارد.
  • Erp قابلیت‌های مختلفی چون گردش کار، زمان‌بندی، صورت حساب، کنترل موجودی، مدیریت سفارش و … را انجام می‌دهد و سعی می‌کند همه فرآیند و عملیات روزانه را تسریع کند؛ اما CRM روی مدیریت تماس‌ها، تاریخچه تعاملات و خرید مشتریان، یکپارچه‌سازی اطلاعات مشتریان، مدیریت کمپین‌ها، ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان و … کاربرد دارد.
  • در پاسخ به سوال فرق CRM با ERP  از نظر قیمت چیست؟ باید بگوییم با توجه به گستردگی و پیچیدگی فرآیندها، نحوه پیاده‌سازی و امکانات، به طورکلی قیمت تمام شده erpها در بازار بیشتر از crm است. البته برای خرید یک محصول نباید تنها به قیمت توجه کنید؛ بلکه ویژگی‌ها، امکانات، قابلیت ارتقا و توسعه پذیری و پاسخدهی به نیازهای شما باید در اولویت باشد.
اینفوگرافیک ویژگی‌های مختلف erp و crm
خرید erp یا crm می‌توانید یک سرمایه‌گذاری بسیار موفق برای سازمان شما باشد که به سرعت باعث افزایش سود و سرمایه شما شود.

Erp روی کاهش هزینه و مخارج کلی سازمان تمرکز دارد؛ اما crm روی افزایش فروش، رضایت مشتریان و گسترش بازار متمرکز است.

جدول مقایسه CRM با ERP

در ادامه برخی از مهم‌ترین تفاوت CRM با ERP را به صورت خلاصه و جدولی بیان می‌کنیم:

قابلیتERPCRM
استفاده مبتنی بر ابربسیاری از erp ها قابلیت پیاده سازی بر پایه فضای ابری را دارند.برخی از crm های بازار می‌توانند بر پایه ابر نیز پیاده سازی شوند.
پایگاه دادهErp داده‌ها را از سراسر کسب‌وکار شما جمع‌آوری می‌کند و به تمامی منابع شما متصل می‌شود.در crmها می‌توانید به نرم‌افزارهایی که استاندارد باشند متصل شوید و اطلاعات مربوط به سرنخ‌ها، مشتریان، ترجیحات، تاریخچه تعاملات را بدست آورید.
یکپارچه سازیدر erpها می‌توانید اطلاعات نرم‌افزارهای مختلف چون منابع انسانی، تولید، حسابداری، crm و … را یکپارچه کنید و دید کامل از کسب و کار داشته باشید.در crmها اغلب با نرم‌افزارهای فروش، بازاریابی، پیامک، ایمیل و … متصل می‌شود تا به شما کمک کند فرآیند مشتریان در قیف فروش را بهتر مدیریت کنید.
اتوماسیوندر erp می‌توانید بسیاری از فرآیندهای مالی، منابع انسانی، تولید صورت حساب و … را به شکل اتوماسیون برنامه‌ریزی و اجرا کنید.به کمک crm می‌توانید تمامی فرآیندهای مربوط به فروش و بازاریابی و سفر مشتری را مدیریت و اکثر کارهای تکراری را به شکل سیستمی انجام دهید.
تحلیل و گزارش‌گیریدر erp گزارش‌های خروجی بیشتر با هدف برنامه‌ریزی منابع و پیش بینی کارها و بررسی عملکرد است. همچنین گزارش‌گیری با آن محدودیت دارد.با crm می‌توانید انواع گزارش‌های کمی و کیفی را با بالاترین جزئیات در عرض چندثانیه خروجی بگیرید. همچنین می‌توانید از داده‌ها در برنامه‌هایی چون power bi و … خروجی بگیرید.
تجزیه و تحلیل رقبامتاسفانه برای تجزیه و تحلیل رقبا erp ابزار کارآمدی نیست و نمی‌توانید با آن جزئیات را بررسی کنید.برای تحلیل رقبا، مشتریان، فرآیندهای فروش، بازاریابی و …، crm یکی از بهترین گزینه‌هاست و می‌توانید ویژگی‌های مختلف را با آن بررسی و اندازه‌گیری کنید.
مدیریت مالینرم‌افزار erp دارای ماژول‌های مالی هستند تا اطلاعات مالی و حسابداری شما را از نرم‌افزارهای مختلف یکپارچه کنند و دید کاملی را به شما ارائه دهند.Crm ها بر سیستم مالی شرکت متمرکز نمی‌شوند اما می‌توانند اطلاعات مفیدی را در زمینه هزینه‌های تبدیل مشتریان، قیمت فروش و خرید محصولات و … به شما ارائه دهند. در برخی از crm ها ماژول‌های مالی نیز وجود دارد تا این یکپارچه سازی را کامل کند.
ابزار خدمات مشتریErpها فرآیندهای مربوط به مشتریان، فروش، صورتحساب‌ها را می‌توانند مدیریت کنند.به کمک crmها می‌توانید نحوه ارائه خدمات به مشتریان را بهبود ببخشید. سابقه مشتریان و تعاملات و خرید مشتریان را ببینید و برای ارتباط و پیگیری آنها یادآور تنظیم کنید.
مدیریت زنجیره تولیدبه کمک erp تمامی عملیات‌های کسب‌وکار شما در یک داشبورد جمع می‌شود تا دیدکاملی داشته باشید و بسیاری از کارها در فاز زنجیره تولید با آن به شکل اتوماسیون انجام می‌شود.امکانات crm در زمینه مدیریت زنجیره تولید ناچیزتر از erp است. از این نرم‌افزار می‌توانید برای پیش‌بینی‌های احتمالی در خصوص مشتریان استفاده کنید.
مدیریت تولیددر این زمینه‌ erpها ناکارامدی و فرآیندهای اضافی را کاهش می‌دهند تا منابع فقط در زمان لازم به کار گرفته شود و جلوی هزینه‌های اضافی گرفته می‌شود.در crm ابزارها و قابلیت‌ها برای مدیریت تولید محدود است. این نرم‌افزار در این زمینه می‌تواند برای پیش‌بینی نرخ تولید استفاده شود.
دید کامل نسبت به مشتریاز نظر بررسی پروفایل مشتریان erp ها به تنهایی قابلیت خاصی را ندارند و نسبت به crmها بسیار محدودتر هستند.در crmها می‌توانید تمامی داده‌های مربوط به مشتریان را در یک پایگاه داده ذخیره کنید. اطلاعات کاملی درباره مشخصات مشتریان، سرنخ‌ها، ترجیحات، تاریخچه تعاملات، تماس‌ها، خریدها و … داشته باشید.
مدیریت فروشErpها به تنهایی قابلیت‌های محدودی در این زمینه دارند و باید با crm ادغام شوند تا اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهند.Crm می‌تواند تمامی ابزارهای مربوط به مدیریت چرخه فروش، گزارش‌دهی، پیش‌بینی، تجزیه و تحلیل مشتریان و رقبا، دسته بندی مشتریان، یادآوری برای پیگیری مشتریان، تحلیل و پیش بینی و … را برای شما به ارمغان بیاورد.
مدیریت بازاریابیErpها به تنهایی قابلیت‌های محدودی در این زمینه دارند و باید با crm ادغام شوند تا اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهند.در بازاریابی نیز می‌توانید از قابلیت‌های مختلف crm برای تبدیل سرنخ به مشتری یا افزایش فروش و تعداد مشتریان استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌ها عبارتند از: دسته بندی مشتریانشناخت مخاطب هدف مدیریت کمپین و کانال‌های ارتباطیارسال ایمیل و پیامک گروهی تجزیه و تحلیل و نظرسنجی مشتریان

مطالب مرتبط: فرق CRM ،ERP و SCM چیست؟

آیا erp و crm را می‌توانیم جایگزین یکدیگر کنیم؟

آیا امکان جایگزینی crm و erp هست؟ آیا به هردوی crm و erp نیاز دارم؟

بسته به حجم اطلاعات، نوع فعالیت و کسب‌وکار شما این سوال پاسخ متفاوتی دارد. برای مثال اگر کسب‌وکار کوچکی دارید که مشکل اصلی شما فروش و پیگیری مشتریان است، crm پاسخگوی شما خواهد بود؛ اما برای سازمان‌های بزرگ که تعداد کاربران بسیار زیاد و فرآیندهای کاری بسیار پیچیده و گاهی زمان‌بر است، کاهش مخارج و افزایش بهره‌وری حرف اول را می‌زند. در اینصورت باید از یک erp استفاده کنید.

البته در نظر داشته باشید که برخی از راه حل‌های ERP مشابه CRM هستند، اما فاقد قابلیت‌های پیشرفته برای تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری و مدیریت تعامل هستند. بنابراین، اگر هدف حفظ سطح بالایی از تعامل مشتری و خدمات شخصی سازی شده باشد، یک ERP نمی‌تواند جایگزین CRM شود.

اینفوگرافیک فرق CRM با ERP
برای کسب‌وکارهایی که بدنبال بهینه‌سازی کارایی داخلی و روابط با مشتری هستند، استفاده از هر دو سیستم در هماهنگی اغلب موثرترین استراتژی است.

آنچه درباره تفاوت CRM با ERP آموختیم

در این مقاله با قابلیت‌ها و تفاوت CRM با ERP از نظر ویژگی‌های مختلف آشنا شدیم. آشنایی با این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین نرم‌افزار را برای کسب‌وکارتان تهیه و پیاده‌سازی کنید. اما در صورتی‌که برای انتخاب و خرید نرم افزار crm یا نرم افزار erp مایکروسافت مردد هستید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره 02154591983 تماس بگیرید تا از راهنمایی کارشناسان ما استفاده کنید. در صورت نیاز می‌توانید از نسخه دموی آزمایشی نرم‌افزار نیز استفاده کنید تا با قابلیت‌های مختلف آن به طور کامل آشنا شوید. 

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
اطلاعات بیشترمشاوره تلفنی

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا