به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

فرق CRM ،ERP و SCM چیست؟

فرق CRM ،ERP و SCM

راه‌حل‌های نرم‌افزاری مدیریت کسب‌وکار در دهه گذشته به‌طور چشمگیری بهبود یافته و متنوع شده‌است؛ به طوریکه کسب‌وکارهای امروزی گزینه‌های زیادی روی میز دارند. اما مدیران شرکت‌­ها باید بین راه حل­‌های متعدد، از جمله به برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)، مدیریت زنجیره تامین (SCM) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) انتخاب کنند. اما فرق CRM وERP و SCM چیست و چگونه می­‌تواند بر کسب‌وکار شما تأثیر بگذارد؟

در این مقاله فالنیک قصد داریم تفاوت این سه نرم‌­افزار را بیان کنیم تا بتوانید بهترین مورد را برای کسب‌وکارتان خریداری کنید؛ پس در ادامه مطلب همراه ما باشید. شرکت فالنیک دو مورد از مهم­ترین crm و erp ها یعنی نرم افزار erp مایکروسافت و نرم افزار CRM مایکروسافت را به مشتریان ارائه می­‌کند. برای دریافت مشاوره و دمو رایگان می‌توانید در این صفحه سفارش­تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591983 تماس بگیرید.

Crm چیست؟

نرم‌­افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مدیریت تعاملات سازمان با مشتریان (فعلی و بالقوه) طراحی شده‌است. این نرم­‌افزار با جمع‌آوری داده‌های مشتری در کانال‌ها یا نقاط تماس مختلف، دید جامعی از فعالیت‌ها، ترجیحات و بازخورد مشتری ارائه می‌دهد. در اینصورت می‌­توانید تعاملات با مشتریان خود را شخصی‌سازی کنید، فروش را افزایش داده و خدمات مشتریان را بهبود ببخشید.

crmها از سیستم­‌های مدیریت تماس ساده به پلتفرم‌­های پیچیده­ای که فروش، بازاریابی و خدمات را یکپارچه می‌­کنند، ارتقا پیدا کرده‌­اند. به کمک این نرم‌­افزار می­‌توانید از داده‌­های مختلف مربوط به مشتریان گزارش گرفته و آنها را ارزیابی کنید.  برخی از قابلیت­‌های این نرم‌­افزار عبارتند از:

  • به کمک این نرم‌­افزار می­‌توانید جزئیات تماس، تاریخچه خرید و ارتباطات را در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره کنید.
  • می­‌توانید کلیه فعالیت­‌های مربوط به فروش، مدیریت سرنخ‌­ها و فرصت­‌های تجاری را ردیابی و پیگیری کنید.
  • می­‌توانید بسیاری از کارهای تکراری را به صورت اتوماسیون انجام دهید.
  • با طبقه‌­بندی مشتریان مختلف می­‌توانید کمپین­‌های تبلیغاتی و بازاریابی مختلف اجرا کنید.
  • سوالات، شکایات و میزان رضایت مشتریان را پیگیری و در اسرع وقت به آنها پاسخ دهید.

مطالب مرتبط: crm چیست؟

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
نرم افزار CRMمشاوره تلفنی

Erp چیست؟

سیستم‌ برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا Enterprise Resource Planning که به اختصار (erp) شناخته می­‌شود یک پلتفرم‌ نرم‌افزاری جامع برای یکپارچه‌سازی و مدیریت تمام عملیات کلیدی یک کسب‌وکار است؛ در این نرم‌­افزار کلیه فرآیندهای مربوط به از جمله امور مالی، منابع انسانی، تولید، زنجیره تامین، خدمات، تدارکات و … قابل پیاده‌­سازی، بهبود و کنترل است.

ERP بر مدیریت کلی فرآیند تمرکز دارد؛ اما SCM  بر تدارکات و جریان کالاها در سراسر زنجیره تامین متمرکز است.

ERP  یک راه حل سازمانی متمرکز و یکپارچه ارائه می­‌کند که می­‌تواند عملکردها، عملیات و فرآیندها را در سراسر کسب‌وکار خودکار کند. از ویژگی­‌های erp می‌­توان به داشتن اطلاعات ذخیره شده در یک سیستم، کاهش خطاهای انسانی و اتوماسیون شدن فعالیت‌­های تکراری در سازمان، به اشتراک­‌گذاری اطلاعات مورد نیاز در کل سازمان اشاره کرد. سایر مزایای این نرم‌­افزار عبارتند از:

  • کاهش هزینه­‌های کل سازمان و افزایش سود
  • بهبود راندمان و بهره­وری پرسنل
  • صرفه­‌جویی در زمان، منابع و هزینه­‌ها
  • قابلیت ارتقا با گسترش سازمان
  • بهبود و یکپارچه‌­سازی فرآیندهای سازمان
  • قابلیت سفارشی­‌سازی بر اساس نیاز سازمان
پیشنهاد مطالعه

SCM چیست؟

Scm یا Supply Chain Management به معنی مدیریت زنجیره تامین است. این نرم‌­افزار مربوط به فرآیند مدیریت جریان تولید یک کالا یا خدمات است؛ این نرم‌­افزار از تامین مواد اولیه، منابع یا خدمات گرفته تا تحویل کالا یا خدمات به مشتری نهایی را تحت پوشش قرار می‌­دهد. به کمک این نرم‌­افزار می­‌توانید علاوه بر به حداکثر رساندن کیفیت محصول، خدمات و تجربه مشتری، سودآوری را بالا ببرید. از مزایای Scm می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این نرم‌­افزار باعث بهبود همکاری با تامین کنندگان و ایجاد روابط بهتر با انعطاف پذیری بیشتر و درک محدودیت‌­ها می‌­شود.
  • به کمک این نرم‌­افزار می­‌توانید تامین کنندگان قابل اعتماد را مشخص کرده و همکاری را با آنها افزایش دهید تا نیاز به کنترل کیفیت کاهش یابد.
  • این نرم­‌افزار موجب کاهش هزینه‌­ها و بهبود جریان نقدینگی می­‌شود. این فرآیند به­دلیل نظارت دقیق بر هزینه­‌ها و قیمت­‌ها قابل انجام است.
  • به کمک این نرم‌­افزار می­‌توانید چابکی و انعطاف پذیری کسب‌وکارتان را بهبود ببخشید.
اینفوگرافیک قابلیت­های نرم­افزار SCM
به کمک نرم افزار scm می­‌توانید بر مواد، محصولات وداده­‌های مرتبط با کسب‌وکارتان از ابتدای فرآیند تامین تا رسیدن به دست مصرف کننده نظارت کنید.

آشنایی با فرق CRM وERP و SCM

در ادامه فرق CRM وERP و SCM را با یکدیگر بیان می­‌کنیم:

فرق CRM وERP

 CRM و ERP دو سیستم نرم‌افزاری هستند که نقش‌ مهمی در مدیریت عملیات کسب‌وکار شما ایفا می‌کنند. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به منظور افزایش تعاملات و روابط با مشتری طراحی شده است؛ پس به کسب‌وکار شما در ردیابی سرنخ‌­های فروش، مدیریت داده‌­های مشتری و بهبود خدمات مشتری کمک می­‌کند.

اما برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) یک راه حل جامع است که فرآیندهای مختلف در واحدهای مختلف کسب‌وکار شما را ادغام می­کند. به کمک ERP می­‌توانید نحوه انجام کارها و فرآیندها را بهینه و ساده­‌تر کنید. در اینصورت کارایی پرسنل و منابع شما افزایش یافته، هزینه­‌ها کاهش و سود افزایش می‌­یابد.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت این دو نرم‌­افزار می­‌توانید مقاله « تفاوت CRM با ERP چیست ؛ کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است؟» را مطالعه کنید.

نرم افزار erp مایکروسافت
از نرم افزار erp مایکروسافت به شما در برنامه ریزی منابع سازمانی، اتوماتیک شدن کارها و مدیریت فرآیندهای کسب و کار در واحدهای مختلف کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان و استفاده از کاتالوگ و دمو کافیست با کارشناسان فالنیک ارتباط بگیرید.
نرم افزار erp مایکروسافتتماس بگیرید

فرق CRM و SCM

SCM و CRM وظایف متمایز اما بسیار مهم را انجام می‌­دهند. CRM در درجه اول برای تقویت تعامل با مشتری و مدیریت ارتباط طراحی شده است. در نهایت این نرم‌­افزار به مدیریت تعاملات فروش، ارتباطات مشتری و فعالیت­‌های فروش و بازاریابی کمک می­کند. اما SCM بر هماهنگی یکپارچه زنجیره تامین تمرکز می­کند که شامل فعالیت‌­هایی از تامین مواد خام تا تحویل محصول نهایی به مشتریان است. این نرم‌­افزار فرآیندهایی مانند تدارکات، تولید، توزیع را بهینه می­کند.

فرق ERP و SCM

SCM  و ERP هردو راه حل­‌های نرم افزاری ضروری هستند که به شکل منحصر­بفردی کارایی سازمان را بهبود می‌­دهند. ERP یک نرم­‌افزار متمرکز برای مدیریت فرآیندهای مختلف کسب‌وکارداخلی است. در این نرم­‌افزار فرآیندهای واحدهای مختلف امور مالی، منابع انسانی، مدیریت موجودی و … با هم ادغام شده و دیدی جامع از عملیات یک سازمان ارائه می‌­دهد. در مقابل، SCM  در جهت بهینه سازی شبکه پیچیده زنجیره تامین است. این نرم‌­افزار فعالیت‌­هایی مانند تهیه، تولید، توزیع و تدارکات را با هدف اطمینان از دسترسی سریع و کارآمد محصولات به مشتریان انجام می­‌دهد.  

مقایسه SCM و ERP
ERP  بر مدیریت کلی فرآیند تمرکز دارد؛ اما SCM  بر تدارکات و جریان کالاها در سراسر زنجیره تامین متمرکز است.

جدول مقایسه فرق CRM وERP و SCM

در این قسمت فرق CRM وERP و SCM را به صورت جدولی و مختصر بیان می­کنیم:

نام نرم افزارتمرکز فعالیتمزیت استفاده و یکپارچه سازی
CRMمدیریت کردن ارتباطات با مشتریانبینش مشتری بهبود یافته، نحوه ارائه خدمات و تعاملات با مشتریان افزایش و بهبود می‌­یابد.
ERPمدیریت کسب‌وکار و فرآیندهامدیریت متمرکز داده‌‍­ها، بهبود کارایی و فرآیندهای سازمانی و عملیاتی
SCMمدیریت زنجیره تامیندید باز نسبت به زنجیره تامین، تصمیمات بهتر در مورد موجودی و تدارکات

آنچه درباره فرق CRM وERP و SCM آموختیم

در این مقاله با مفهوم کلی CRM، ERP و SCM آشنا شدیم و مزایا و قابلیت­‌های هرکدام را بیان کردیم. سپس فرق CRM وERP و SCM را دو به دو بیان کرده و به صورت جدولی ویژگی­‌های مختلف آنها را بررسی کردیم. با دانستن این نکات می‌توانید با توجه به اندازه، نوع و اولویت‌­های کسب‌وکارتان بهترین مورد را انتخاب و پیاده­‌سازی کنید.

چنانچه در زمینه خرید این نرم‌­افزارها تردید دارید می‌­توانید با شماره 02154591983 تماس بگیرید یا در این صفحه روی کلمات نرم افزار erp مایکروسافت یا نرم افزار CRM مایکروسافت کلیک کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و راهنمایی‌­های لازم را در اختیار شما قرار می­‌دهند.

با CRM فروش‌تان را 300% افزایش دهید!
نرم‌افزار CRM مایکروسافت کمک می‌کند رابطه خود و مشتریان‌تان را بهتر کرده و فروش‌تان را سه برابر کنید! برای مشاوره، دریافت دموی رایگان یا خرید CRM کلیک کنید.
نرم افزار CRMمشاوره تلفنی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا