به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
استوریج

LTFS چیست؟ همه چیز درباره معماری LTFS

LTFS چیست؟

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در بهمن 1397 نوشته شده بود و در آبان 1402دوباره بررسی و به‌روز شده است. همچنین این مطلب در آذر 1402 توسط کارشناسان استوریج فالنیک، بررسی و تایید شده است.

اگر با Tape و مقوله ذخیره اطلاعات روی نوار آشنا باشید، حتما آشنایی با LTFS برای شما جذاب خواهد بود. این معماری یکی از مهم‌ترین استانداردهای ذخیره سازی اطلاعات روی نوار است که در این مقاله به صورت کامل آن را بررسی می‌کنیم. با فالنیک همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت استوریج روی لینک کلیک کرده و پرفروش‌ترین استوریج‌های موجود در بازار را در فروشگاه فالنیک مشاهده کنید.

قیمت استوریج
برای خرید یا دریافت قیمت استوریج در برندهای مختلف، کافی‌ست روی لینک کلیک کنید و لیستی از بهترین استوریج‌های موجود در بازار را مشاهده کنید. فالنیک خدمات مشاوره تخصصی برای خرید استوریج را نیز به شما عرضه می‌کند که کاملا رایگان است.
قیمت استوریجمشاوره تلفنی رایگان

LTFS چیست؟

LTFS یکی از اصطلاحاتی‌ست که در حوزه ذخیره اطلاعات روی نوار (TAPE) مطرح می‌شود. (در مورد ذخیره سازی روی نوار مقاله TAPE چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ را از دست ندهید.) اما LTFS چیست؟ LTFS هم به فرمت داده‌های ضبط شده روی رسانه نوار مغناطیسی و هم به اجرای نرم‌افزار خاصی که از این فرمت داده استفاده می‌کند تا رابط کاربری فایل-سیستمی برای داده ذخیره شده روی Tape فراهم کند، اطلاق می‌شود.

LTFS فرمتی استاندارد برای ضبط داده‌ها روی Tape مغناطیسی مدرن فراهم می‌آورد که این استاندارد، امکانات زیر را برای شما فراهم می‌کند:

  • پیاده‌سازی فایل سیستم با استفاده از Tape
  • دسترسی کاربر پسند به اطلاعات Tape با استفاده از ابزار و رابط‌های کاربری معمول
  • امکان استفاده از چند پلت‌فرم و چند برند روی Tape که قابلیت Interoperability دارند، در نتیجه LTFS غیرانحصاری است.
  • استانداردی برای تبادل داده
  • اشتراک‌گذاری اطلاعات

ویژگی‌های فرمت LTFS عبارتند از:

  • LTFS Volume قابل نصب و مانت کردن است و محتوای Volume، قابل دسترسی است آن هم بدون نیاز به دسترسی به منابع دیگر اطلاعات.
  • داده‌ها با استفاده از اطلاعات نوشته شده روی LTFS Volume قابل انتقال بین سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها هستند.
  • فایل‌ها با استفاده از فایل عملیاتی استاندارد POSIX قابل نوشتن بر و خواندن از LTFS Volume هستند.

LTFS چه کاربردهایی دارد؟

مهم‌ترین کاربردهای LTFS را می‌توان در مواردد زیر خلاصه کرد:

  • Export و Import اطلاعات
  • تبادل اطلاعات
  • دسترسی Sequential و ترتیبی به فایل‌ها
  • بایگانی فایل‌ها با استفاده از فرمت ساده، self-contained (مستقل و کامل) و self-describing (شامل دیتا و متادیتا) در رسانه دسترسی ترتیبی
کاربرد فرمت LTFS
LTFS و کاربرد آن

6 نکته مهم در مورد LTFS

1- LTFS یک فایل-سیستم است.

LTFS مخفف Linear Tape File System و داده‌ها را روی نوار سازماندهی می‌کند. LTFS در عین حال که دسترسی به فایل را سریع و ساده می‌کند، از اطلاعات هم محافظت می‌کند.

با وجود LTFS، داده های ذخیره شده روی Tape، برای کاربران نهایی و اپلیکیشن‌ها به صورت فایل-سیستم نمایش داده می‌شوند در نتیجه، سازماندهی و دسترسی به فایل‌های خاص در Tape، آسان‌تر انجام می‌شود و نیازی به ضمیمه متادیتا یا تغییر فایل‌هایتان ندارید.

LTFS به معنای Long Term File System هم هست که در مدیا و درایوهای IBM Jaguar استفاده می‌شود و همان مزایایی را ارایه می‌دهد که LTFS استفاده شده در رسانه LTO ارایه می‌دهد.

2- LTFS بسیار سازگار و self-describing (شامل دیتا و متادیتا) است.

گذشت آن زمان‌ها که مشتریان مجبور بودند فقط از محصولاتِ یک تولیدکننده استفاده کنند. LTFS انحصاری نیست پس به راحتی کنترل اطلاعات خود را در دست دارید و با هر کس که لازم باشد می‌توانید آنها را به اشتراک گذارید. در LTFS، تمام فایل‌ها و متادیتای روی کارتریج، کامل و مستقل هستند. LTFS مانند فلش و USB عمل می‌کند و هر LTFS Drive می‌تواند هر LTFS Tape ای را بخواند و این کار بدون توجه به برند و تولیدکننده آن انجام می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

3- LTFS داده‌ها را با هدف دسترسی سریع‌تر به داده، پارتیشن بندی می‌کند.

LTFS امکان پارتیشن بندی Tape به دو سگمنت را فراهم می‌کند که نتیجه آن، ساماندهی فایل-سیستم و دسترسی سریع‌تر به داده‌ها است. پارتیشن 0 ایندکسی از داده‌ها و پارتیشن 1 داده‌های اصلی را نگه‌داری می‌کند. بدین ترتیب، اپلیکیشن‌ها می‌توانند به جای خواندن کل طول Tape، فایل‌های خاص را سریع پیدا کنند. کاربران می‌توانند محتواهای کارتریج را ببینند و فایل‌های خاص را برای بازیابی، دقیقا مشخص کنند. این کار دقیقا مانند نمایش فایل‌ها در Mac Finder یا Windows Explorer است، LTFS سازمان‌دهی سلسله مراتبی فایل سیستم را روی اطلاعات Tape فراهم می‌کند.

LTFS5 -4 با اپلیکیشن‌های موجود به آسانی یکپارچه می‌شود.

LTFS با اپلیکیشن‌های مبتنی بر فایل موجود، به آسانی یکپارچه می‌شود تا مدیریت Tape کاراتر و بهتر شود. تولیدکنندگان اصلی Tape، نرم افزار LTFS برای LTO را برای دانلود ارایه می‌دهند.

5- LTFS موجب کاهش هزینه‌های ذخیره‌ سازی و فضای فیزیکی می‌شود.

سازمان‌ها با استفاده از ذخیره سازی مبتنی بر LTFS، ​می‌توانند هزینه مصرف انرژی را تا 95 درصد کاهش دهند. ظرفیت بالا و نرخ خطای کم در LTO ها امکان ذخیره اطلاعات بیشتر در فضای فیزیکی کوچکتر را فراهم می‌دهند و در عین حال با مجتمع شدن با استوریج‌های مبتنی بر دیسک، هزینه‌های کولینگ و هزینه‌های عملیاتی کاهش می‌یابد.

6- LTFS روی نوار LTO 8 و LTO 7 و LTO 6 و LTO 5 به دلیل قابلیت اطمینان بالا استفاده می‌شود.

کارتریج‌های LTO رسانه‌های ذخیره سازی قابل اعتمادی هستند که LTFS به آنها نیاز دارد. Linear Tape Open یا LTO تکنولوژی دخیره سازی اطلاعات بر روی Tape است که از Open-Standards استفاده می‌کند.

LTO 6، 2.5 ترابایت ظرفیت Native و 160 مگابایت بر ثانیه نرخ انتقال Native را فراهم می‌آورد و عمر مفید 30 ساله دارد . دوام بالایی دارد و عمر ذخیره سازی مبتنی بر فایل نیز در آنها  بالا است.

Tape های IBM Jaguar ظرفیت بالای انترپرایزی حدود 4 ترابایت به ازای هر Tape در اختیار شما قرار می‌دهد و دسترسی File Level به داده‌های مهم کسب‌وکار را با سرعت 250 مگابایت در ثانیه، فراهم می‌کند. این و ظرفیت سرعت در نسل‌های بعد از LTO 6 به مراتب بیشتر شده است.

با تماشای ویدئوی زیر می‌توانید با تکنولوژی جدید LTO 7 در آرشیو و بکاپ داده بیشتر آشنا شوید.

استاندارد LTFS Bulk Transfer چیست؟

LTFS Bulk Transfer Standard (استاندارد انتقال انبوه LTFS) روشی را تعریف می‌کند که کدام مجموعه‌ فایل، اشیاء و پوشه‌های سیستم منبع به سیستم مقصد منتقل شود. به دلیل ویژگی‌های اقتصادی و محیطی Tape، این استاندارد در انتقال حجم زیاد داده، برای LTFS مناسب است.

LTFS Bulk Transfer Standard برای استفاده در موارد زیر بسیار مناسبند:

  • اگر انترپرایزی نیاز به انتقال حجم زیادی داده از / به ریموت لوکیشن دارد.
  • اگر انترپرایزی نیاز به بروزرسانی یا همگام‌سازی زیرمجموعه‌ای از اطلاعات ذخیره شده در ریموت لوکیشن دارد.
  • اگر انترپرایزی نیاز به انتقال حجم بالایی از اطلاعات به انترپرایزی دیگر، ابری عمومی یا ابر خصوصی دارد.
  • اگر انترپرایزی نیاز به انتقال حجم بالایی از اطلاعات از ابر عمومی یا ابر خصوصی دارد.
  • اگر انترپرایزی نیاز به انتقال حجم بالایی از اطلاعات از ابر عمومی یا ابر خصوصی به ابر عمومی یا ابر خصوصی دیگری دارد.

استاندارد LTFS Bulk Transfer چه مزایایی دارد؟

این استاندارد برای کنترل فرمت LTFS، روش مناسبی برای انتقال اطلاعات است که مزایای زیر را دارد:

  • روشی یکسان برای آغاز و دریافت انتقال را فراهم می‌سازد.
  • مشخص می‌کند کدام فایل‌ها باید منتقل شوند و کدام ارتباطات برای انتقال باید انجام شود.
  • دستورالعمل نحوه قرار دادن فایل ها در Namespace مقصد را تعیین می‌کند.
  • تایید صحت و کامل بودن انتقال را آسان می‌سازد.
  • Error Handling و Recover Behaviors را مشخص می‌کند.
  • روش پیشنهادی برای Bulk Transfer از بین کلود استوریج است.

آشنایی با یکی از بهترین نرم افزارهای LTFS

یکی از بهترین نرم افزارهای مرتبط با حوزه LTFS ساخت شرکت HPE است و HPE StoreOpen with LTFS نام دارد. HPE StoreOpen with LTFS به صورت رایگان قابل دانلود است که قابلیت LTFS را برای HPE StoreEver ها توسعه داده و امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با اینترفیس HPE StoreOpen به سادگی با مانت کردن Tape Storage به عنوان سیستم فایل، می‌توانید کپی، Rename، Create و Move کردن فایل‌ها را انجام دهید. وقتی فولدر کارتریج برای استفاده انتخاب شود، آن Tape به صورت خودکار به Tape Drive منتقل می‌شود. در واقع دسترسی، مدیریت و به اشتراک گذاری فایل‌ها با اینترفیسی انجام می‌شود که درست مانند یک هارد درایو عمل می‌کند یعنی می‌توان به فایل‌های Tape با استفاده از درگ-اند-دراپ ساده، دسترسی یافت.

نرم افزار HPE StoreOpen with LTFS چیست؟
بررسی نرم افزار HPE StoreOpen with LTFS

ویژگی‌های جدید

  • پشتیبانی از HPE StoreEver 1/8 G2 Autoloader
  • پشتیبانی از HPE StoreEver MSL Tape Library ها (ویندوز)
  • پشتیبانی از تکنولوژی LTO-8
  • پشتیبانی از LTO-7 Type M media
پیشنهاد مطالعه

HPE StoreOpen with LTFS رابط گرافیکی کاربرپسندی دارد که می‌تواند به اشتراک گذاری داده را از طریق یک پلت‌فرم به کاربران ارائه کند. کار با این پلت‌فرم شباهت زیادی به کار با درایو USB یا مموری استیک دارد. این نرم افزار با ویندوز، Mac و لینوکس سازگار است و با وجود آن دیگر نیازی به اپلیکیشن‌های نرم افزاری سطح پایین‌تر نخواهید داشت. بدین ترتیب، کاربران ویندوز و MacOS امکان مانت و استفاده از Volumeهای LTFS را دارند و کاربران لینوکس از طریق ابزار Command Line (خط دستوری) بسیار ساده، به تمام قابلیت‌های LTFS دسترسی دارند.

سیستم عامل های سازگار با HPE StoreOpen with LTFS

  • Apple OS X
  • Linux
  • Microsoft Windows 2008
  • Microsoft Windows 2008 (64-bit support only)
  • Microsoft Windows Server 2008
  • Microsoft Windows Server 2008 R2
  • Microsoft Windows Server 2012
  • Red Hat Enterprise Linux 5 (AMD64/EM64T)
  • Red Hat Enterprise Linux 6.0
  • Red Hat Enterprise Linux (RHEL)
  • SLES 11

در ویدیوی زیر با این نرم افزار بیشتر آشنا شوید:

آنچه در مورد LTFS آموختیم

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که LTFS چیست و چه مزایایی دارد؟ سپس به معرفی استاندارد LTFS Bulk Transfer پرداختیم که مفهومی مهم در حوزه LTFS است. در پایان نیز یکی از نرم افزارهای LTFS یعنی HPE StoreOpen with LTFS را معرفی کردیم که توسط کمپانی HPE توسعه یافته است.

در صورتی که سوالی در زمینه LTFS دارید، متخصصان فالنیک در بخش نظرات پاسخگوی شما خواهند بود.

بازیابی اطلاعات
نرم افزارهای بازیابی اطلاعات، یا توانایی بازیابی داده‌های شما را ندارند یا نمی توانند تمامی اطلاعات را بازیابی کنند. استفاده از آنها کار بازیابی و احتمال بازگرداندن اطلاعات را کاهش می‌دهند. مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات فالنیک اطلاعات هاردهایی را بازیابی می‌کند که سیستم شناسایی‌شان نمی‌کند.
بازیابی اطلاعاتشماره تماس

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا