به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

چه تیمی برنده جام جهانی 2018 خواهد شد؟

جام جهانی فیفا 2018

آیا می‌دانستید در جام جهانی قبلی (بزریل 2014) آلمان با 12 نفر بازی می‌کرد؟ خیلی از کارشناس‌ها گفته‌اند که تیم آلمان 12 نفره است نه 11 نفره. دوازدهمین بازیکن چه کسی بود؟

آلمان‌ها به خاطر دانش فنی‌شان شناخته شده هستند و در جام جهانی برزیل 2014، برگ برنده‌ای در دستشان بود. می‌توان آخرین پیروزی آلمان‌ها در جام جهانی 2014 را به موارد مختلفی نسبت داد. چیزی که حیرت همگان را برانگیخت این بود که تیم ملی آلمان در جلسه‌های تمرین‌ و در طول رقابت‌ها لباس جدید آدیداس را پوشیده بودند: محصول جدیدی از شرکت آدیداس با نام MiCoach Elite Team System اولین سیستم نمایش فیزیولوژیکی است که مستقیما اطلاعاتی درباره بدن ورزشکاران مانند ضربان قلب، مسافت، موقعیت در زمین، سرعت، شتاب و انرژی، جمع‌آوری و به iPad مربی ارسال می‌کند. این سیستم، قابل حمل است و نه تنها هنگام تمرین‌ها، اطلاعاتی آماده می‌کند، بلکه تاثیر کلی تمرین‌ها را قابل پیگیری می‌سازد، داده‌ها را گردآوری و مدیریت می‌کند و دیدهای کلیدی نسبت به عمکلرد و کارایی بازیکنان و بازدهی آن‌ها، فراهم می‌کند و بدین ترتیب به تیم‌ها کمک می‌کند تا به حداکثر کارایی فیزیکی برسند و در همان حد باقی بمانند.

جام جهانی فیفا 2018

آلمان اولین تیمی بود که از Big data برای موفقیت در رقابت‌های خود استفاده کرد. اطلاعاتی که تیم آلمان از آن‌ها استفاده کرده‌، نکات بسیاری بوده که در مصاحبه‌های سرمربی‌ و مدیران SAP افشا شد، هرچند نوع داده و گستره آن، محرمانه باقی مانده است. SAP مخفف System-Application-Product است و یک شرکت نرم‌افزاری آلمانی است که شهرت آن به خاطر برنامه‌های مدیریت داده‌ها و ERP یا Enterprise Resource Planning است. محصولات این شرکت امکان پیگیری مشتریان و تعاملات کاری را فراهم می‌آورد.

این اطلاعات را کامپیوتر‌ها و ویدیو‌ها با سرعت هزاران داده در هرثانیه جمع‌آوری کرده‌اند و حالا نوبت نرم‌افزار تحلیل کلان داده‌ها‌ست که چوب جادویی‌اش را استفاده کند و اطلاعاتی درباره تیم خودی و تیم حریف به مربی ارایه دهد تا مربی با تحلیل آن، استراتژی‌های خود را تعیین کند.

تصور کنید که به عنوان مربی می‌توانید تیم حریف‌تان را بررسی کنید و موارد زیر را دنبال کنید:

  • درصد پاس دادن بازیکنان
  • جهت پاس دادن بازیکنان
  • سرعت بازیکن در زمین
  • بخشی از زمین که احتمال حضور بازیکن بیشتر است
  • مساحتی از زمین که قبل از شوت کردن یا پاس دادن معمولا می‌دود
  • و موارد بیشتر…

بسیاری از این آمارها به مربی و تیم کمک می‌کند، استراتژی‌هایی را برنامه‌ریزی و اجرا کنند که به بازیکنان کمک ‌کند تا تشخیص دهند در چه موقعیتی شانس بهتری برای دفاع در مقابل حمله‌های تیم حریف دارند یا بهترین راه برای شکستن دفاع تیم مقابل هنگام حمله چیست.

علاوه بر مهارت‌های بازیکنان، آنچه نقش کلیدی دارد این است که کدام تیم، اطلاعات حاصل از نرم‌افزار‌های تحلیل کلان داده‌ها را به صورت موثر استفاده و نقشه‌هایی را طبق این داده‌ها اجرا می‌کند.

 به تازگی ورزشگاه‌ها تجهیزاتی استفاده می‌کنند که با بیگ دیتا و کلان داده‌ها کارایی بازیکنان خود را افزایش داده و تاکتیک‌های جدیدی در مقابل تیم‌های حریف اجرا می‌کنند.

فوتبال به عنوان ورزش محبوب و مورد توجه عموم مردم جهان بیش از پیش به کلان داده‌ها توجه می‌کند. تحلیل قابل پیش‌بینی (Predictive Analytics) در مبحث کلان داده‌ها صنعت بزرگی است و شرکت‌ها از اطلاعات حاصل از آن استفاده می‌کنند که خود چند مرحله دارد:

  1. جمع‌آوری دادها: جمع‌آوری و آماده‌سازی داده‌ها از منابع گوناگون برای تحلیل
  2. تحلیل داده‌ها: فرایند بررسی، شفاف‌سازی و مدل‌سازی داده‌ها
  3. آمار: استفاده از تکنیک‌ها و مدل‌های آماری برای تایید فرضیه‌ها با هدف کشف اطلاعات مفید و نتیجه‌گیری
  4. مدل‌های قابل پیش‌بینی: آماده‌سازی مدل‌های قابل پیش‌بینی برای پیش‌بینی رفتارهای آینده مشتری
  5. اجرای مدل‌های قابل پیش‌بینی: گزینه‌ای برای تصمیم‌گیری روزانه درباره نتیجه‌گیری، تهیه گزارش‌ها و نتایج و خودکارسازی تصمیم‌ها براساس مدل‌سازی آماده می‌کند

امروزه ورزشکارها نه تنها با دوربین‌های استادیوم‌ها، بلکه با دستگاه‌های جدید مانند شتاب‌سنج‌ها، سنسورهای اندازه‌گیری ضربان قلب و حتی سیستم‌هایی شبیه  GPS مانیتور می‌شوند. قطعا کلان داده‌ها و فناوری‌های مدرن، ورزش‌ها را متحول کرده است.

امروزه باشگاه‌های ورزشی و رسانه‌های جمعی در سراسر دنیا مشتاقند که آمار و اطلاعات پیشرفته و دقیقی  را به اشتراک بگذارند، تا بتوانند کارایی بازیکنان خود را افزایش داده و تاکتیک‌هایی در مقابل تیم‌های حریف داشته باشند و اطلاعاتی از بازیکنان محبوب گردآوری کنند. از طرفی دیگر، رسانه‌های جمعی، داده‌هایی را دوست دارند که به گزارش‎‌هایشان ارزش افزوده می‌دهد و نهایتاً، برای مدیران ورزش‌ها بسیار مهم است که تیمی از ورزشکارانی که در صدر جدول هستند آماده کنند.

منابع:
datafloq.com
tnooz.com
digitaldipen.com

 

5/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا