به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پرینتر و چاپگرکارتریج و مواد مصرفی

شارژ کارتریج چیست؟ کارتریج را تعویض کنم یا شارژ؟

پرینترها انواع و اقسام مختلفی دارد و با برند‌ها و قابلیت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند، هر یک از این مدل‌های متنوع برای پرینت احتیاج به مواد مصرفی خاصی دارند، این مواد مصرفی کارتریج نامیده می‌شوند. کارتریج عامل اصلی چاپ مستندات شما روی کاغذ است. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع کارتریج آشنا کرده و نحوه شارژ کارتریج را توضیح دهیم.

کارتریج چیست؟

قبل از اینکه نحوه شارژ کارتریج را بدانید، اجازه دهید درباره کارتریج و اجزای مختلف آن توضیح مختصری به شما بدهیم. کارتریج، مخزن تامین رنگ پرینتر است، به عبارت دیگر ماده‌ای که پرینتر برای چاپ اسناد به آن احتیاج دارد، درون این مخزن قرار می‌گیرد. این منبع تامین رنگ، برحسب پرینتری که برای خود انتخاب می‌کنید، به دو دسته کارتریج جوهری و کارتریج تونر یا لیزری تقسیم می‌شود.

آشنایی با انواع کارتریج جوهری و کارتریج تونر

کارتریج جوهری که برای پرینتر‌های جوهر افشان به کار می‌رود، به صورت مایع بوده و دارای رنگ یا رنگدانه است. این کارتریج از نظر رنگ بندی به دو دسته که شامل بخش رنگ مشکی و بخش دیگر شامل یک کیت سه رنگ تقسیم می‌شود، کارتریج سه رنگ که شامل سه رنگ اصلی زرد، آبی و قرمز است به اصطلاح three color نیز نامیده می‌شود. کارتریج تونر یا لیزری همانطور که از اسمش پیدا است برای پرینتر‌های لیزری به کار می‌رود و به صورت پودر رنگی فشرده شده، درون منبع وجود دارد. کارتریج لیزری رنگی شامل 4 کارتریج، مشکی و سه رنگ اصلی می‌شود.

شارژ کارتریج چیست

انواع کارتریج جوهری

کارتریج جوهری به دو دسته کارتریج دای و پیگمنت تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی به خاطر نوع جوهر به کار رفته درون آن‌ها است. کارتریج Dye حاوی مایع رنگی و کارتریج Pigment حاوی رنگدانه است. نود و پنج درصد از عنصر وجودی جوهر دای را آب تشکیل می‌دهد، این باعث می‌شود جوهر دای قیمت پایین‌تری از جوهر پیگمنت داشته باشد. جوهر دای از کیفیت خوبی برخوردار است، اما چون لایه نازکی از آن روی کاغذ چاپ می‌شود، در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش مقاومت چندانی ندارد، بنابراین بهتر است برای چاپ اسناد و عکس‌هایی که قصد دارید در بیرون از خانه یا اداره از آن‌ها استفاده کنید، از کارتریج دای بهره نبرید زیرا این جوهر با گذشت زمان زیر نور خورشید محو خواهد شد.

نکته دیگری که باید در هنگام استفاده از جوهر دای به خاطر داشته باشید این است که، تماس یک قطره آب با عکسی که با جوهر دای چاپ شده است، می‌تواند رنگ عکس چاپ شده را پخش کرده و آن را به کل از بین ببرد. جوهر پیگمنت، پودری فشرده شده است که درون کارتریج با آب مخلوط شده و اسناد و عکس‌ها را تیره تر از حد معمول چاپ می‌کند. جوهر پیگمنت، از جوهر دای مقاومت بیشتری داشته و کیفیت آن بالا‌تر است، همچنین با مدل‌های مختلفی از پرینتر سازگاری دارد و دست کاربران را برای انتخاب کارتریج باز می‌گذارد. تمام این دلایل باعث می‌شود جوهر پیگمنت با وجود قیمت بالا از محبوبیت بیشتری در بازار کارتریج برخوردار باشد. به یاد داشته باشید، بعد از باز کردن پلمپ کارتریج جوهری باید به سرعت از آن‌ها استفاده کنید، زیرا اگر در مدت زمان کوتاهی از کارتریج جوهری استفاده نکنید امکان خشک شدن و از بین رفتن آن وجود دارد.

خدمات شارژ کارتریج فالنیک
بهترین قیمت شارژ کارتریج را برای بهترین کیفیت آن بخواهید، 25 بار شارژ کارتریج در فالنیک معادل یک بار خرید کارتریج است. این کیفیت را مقایسه کنید.
خدمات شارژ کارتریج

کارتریج جوهری چگونه کار می‌کند؟

کارتریج جوهری اجزا و بخش‌های مختلفی دارد، این بخش‌ها که شامل جوهر، چیپست و مخزن می‌شوند در فرایند چاپ نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند. در اینجا کارکرد چیپست را توضیح می‌دهیم زیرا با جوهر و مخزن نگه دارنده آن آشنایی دارید، بعد به سراغ چگونگی فرایند چاپ در پرینتر جوهر افشان می‌رویم.

چیپست بخش اصلی کارتریج جوهری محسوب شده و در قسمت بالای آن قرار دارد. این قطعه با اینکه بسیار ریز و کوچک است اما عامل ارتباط دهنده پرینتر با کارتریج محسوب شده و با اتصال این دو به یکدیگر باعث انجام فرایند چاپ می‌شود. چیپست درصد و باقی مانده کارتریج را نشان می‌دهد و شما را از زمان شارز کارتریج آگاه خواهد کرد.

بعد از قرار دادن کارتریج درون پرینتر و قرار گرفتن چیپست در جای درست، دستور چاپ از سیستم به پرینتر می‌رسد، پرینتر نیز بعد از دریافت این دستور، آن را به کارتریج می‌فرستد، در این مرحله برای چاپ رنگی پرینتر‌های جوهرافشان، کارتریج مشکی و سه کارتریج رنگی را باهم ترکیب می‌کنند.
بعد از ترکیب کارتریج‌ها با یکدیگر که عملی بسیار زمان بر بوده و باعث پایین آوردن سرعت چاپ پرینتر جوهرافشان می‌شود، جوهر‌ها وارد سوزن نازل می‌شوند.

بعد از وارد شدن به سوزن نازل، به هد که مرکز پرینتر محسوب شده و کار اسپری کردن جوهر روی کاغذ را انجام می‌دهد، تزریق می‌شوند. هد کاغذ را به داخل دستگاه کشیده و فرایند چاپ را انجام می‌دهد. کارتریج‌های جوهری از نظر شکل و ظاهر به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول کارتریج‌هایی هستند که به شکل بطری تولید می‌شوند، این گروه برای پرینتر‌هایی مناسب هستند که نازل آن‌ها در کنارشان تعبیه شده است. گروه دوم کارتریج‌هایی هستند که چیپست روی بدنه آن‌ها تعبیه شده است، این کارتریج‌ها نسبت به گروه اول مصرف بیشتری دارندْ زیرا با پرینتر‌های بیشتری سازگاری دارند.

تونر پرینترهای لیزری چیست؟

کارتریج تونر، پودر فشرده شده رنگی، از جنس پلی استر است. پلی استر به خاطر پلاستیکی که دارد الکتریسیته را درون خود نگه داشته و هرچیزی که دارای بار منفی باشد را به خود جذب می‌کند. کارتریج تونر نیز شامل بخش‌های مختلفی مانند درام، تونر، چیپست و خود کارتریج است. در بین این بخش‌های مختلف تنها درام است که نامی جدید محسوب می‌شود، این قطعه تنها در پرینتر لیزری موجود بوده و به شکل یک میله استوانه آبی رنگ است. درام در پرینتر‌های لیزری به دو صورت است، دسته اول، درام‌هایی هستند که از کارتریج جدا هستند، دسته دوم درام‌های متصل به کارتریج هستند. درام‌هایی که از کارتریج جدا هستند، در درون دستگاه پرینتر لیزری قرار دارند و عمر بیشتری از درام‌های متصل به کارتریج دارند.

سوال بعدی این است که کارتریج تونر، چگونه در پرینتر لیزری فرایند چاپ را انجام می‌دهد؟ فرایند چاپ در پرینتر‌های لیزری توسط تونر و درام انجام می‌گیرد. با داغ شدن درام، تونر که یک پودر فشرده شده است نیز داغ می‌شود. این فرایند داغ بودن کاغذ را هنگام خروج آن از دستگاه توجیه می‌کند. کارتریج، تونر را روی درام داغ ریخته و پخش می‌کند و تونر به خاطر جنسی که دارد فقط جذب نقاط منفی درام می‌شود. در این وقت کاغذ با رد شدن از روی درام در حال چرخش، باردار شده و تونر داغ شده را به خود جذب می‌کند، فرایند چاپ انجام شده و کاغذ از دستگاه خارج می‌شود.


در صورتی که برای نصب، راه اندازی، تنظیمات و کار با پرینتر، پلاتر و اسکنر خود مشکل دارید. می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید تا آنها از راه دور مشکل را برطرف کنند.
جهت مشاوره و تماس با کارشناس فنی می‌توانید از خط ثابت با شماره تلفن 9099071843 تماس بگیرید.
از ساعت 8:30 تا 17:30پاسخگوی شما هستیم.

پرینتر لیزری یا جوهری؟ کدام سریع‌تر است؟

در بخشی که چگونگی کار کارتریج جوهری را توضیح دادیم، اشاره کردیم که پرینتر جوهر افشان برای چاپ رنگی، کارتریج مشکی را با سه کارتریج رنگی دیگر ترکیب می‌کند. فرایند ترکیب کارتریج‌ها با یکدیگر، حتی در چاپ سیاه و سفید، نیز کاری زمان‌بر است. همین مسئله موجب می‌شود، سرعت چاپ در دقیقه، در پرینتر‌های جوهرافشان بسیار کند‌‌تر از پرینتر‌های لیزری باشد و فرایند چاپ بسیار طول بکشد.

شارژ کارتریج جوهر افشان

بسیاری از افراد در هنگام خرید پرینتر، تنها به قیمت و تکنولوژی به کار رفته درون آن دقت می‌کنند، این درحالی است که باید درباره نوع کارتریج، قیمت آن و تعداد صفحاتی که چاپ می‌کند نیز بدانند و از آن درباره فروشنده سوال کنند.

پرینتر‌های جوهرافشان، در بازار خرید و فروش پرینتر، قیمت پایین‌تری از پرینتر‌های لیزری دارند. قیمت پایین برای بسیاری از خریداران پرینتر وسوسه کننده است و باعث فروش پرینتر‌های جوهرافشان می‌شود. اما این قیمت پایین شامل مواد مصرفی و کارتریج پرینتر جوهرافشان نمی‌شود.

قیمت خرید هرکارتریج جوهری، حدود یک چهارم قیمت خود پرینتر جوهرافشان است. کارتریج جوهری به نسبت کارتریج تونر، از ظرفیت کمتری برخوردار است و زودتر تمام می‌شود.

این یعنی کاربرانی که حجم کاری بالایی دارند، باید هر ماه برای خرید کارتریج جوهری، در حدود یک چهارم قیمت پرینتر هزینه کنند. ضمن اینکه کارتریج در پرینترهای جوهری قابل شارژ نیست، به این دلیل که در هنگام شارژ کارتریج جوهری، مخزن کارتریج آن آسیب می بیند و به احتمال زیاد سوراخ می شود، پس در پرینترهای جوهری باید به جای شارژ کارتریج، کارتریج جدید خریداری کنید و همین موضوع هم باعث اضافه شدن هزینه شما می شود.

در اینجا به نکته‌ای که باید درباره کارتریج مناسب پرینتر بدانید اشاره می‌کنیم. قبل از انتخاب و خرید کارتریج باید از سازگار بودن آن با پرینتر مطمئن شوید. برای اینکار فروشنده از شما می‌خواهد، شماره فنی مدل پرینتر خود را چک کنید. بعد از چک کردن این اطلاعات، می‌توانید کارتریج مناسب خود را انتخاب می‌کنید. در چیپست شماره سریالی وجود دارد که، باعث سازگار شدن کارتریج با پرینتر می‌شود. اگر این شماره سریال با پرینتر هماهنگ و سازگار شود، پرینتر بدون هیچ مشکلی کار خود را شروع خواهد کرد. اما اگر به هر دلیلی این شماره سریال، با پرینتر هماهنگ نشود، دستگاه کارتریج را شناسایی نکرده و دستور چاپ نمی‌دهد. در چنین شرایطی دستگاه، با دادن هشدار و کد خطا، خبر از ناسازگاری با کارتریج می‌دهد.

فرق کارتریج اصلی و طرح

اگر احساس می‌کنید کارتریج شما رو به اتمام است و زمان تعویض آن رسیده، باید به فکر چاره بیافتید. در این شرایط دو راه برای تجدید کارتریج، پیش روی شما قرار دارد خرید کارتریج جدید یا تعویض کارتریج و راه دوم شارژ کارتریج. همانطور که گفتیم، اولین راه خرید کاتریج سازگار با پرینتر و تعویض آن با کارتریج تمام شده است. انواع مختلف کارتریج‌ها، در دو نوع اصل و طرح به بازار عرضه می‌شوند.

کارتریج‌های اصل توسط شرکت‌های سازنده پرینتر ساخته می‌شوند، به همین دلیل کیفیت و قیمت بالایی دارند، اما همین قیمت بالا موجب می‌شود خرید آن برای افرادی که استفاده زیادی از پرینتر دارند به صرفه نباشد. در این شرایط افراد به سراغ کارتریج‌های طرح می‌روند.

کارتریج طرح چیست

کارتریج‌های طرح مشابه با نمونه اصلی هستند و کیفیت بالایی دارند. این کارتریج‌ها از نظر تعداد چاپ در دقیقه با کارتریج اصل برابری می‌کنند اما از قیمت مناسب و بهتری برخوردار هستند. همین قیمت مناسب است که کارتریج طرح را در بازار پرینتر بسیار پرطرفدار کرده است. اما نکته‌ای که باید در هنگام خرید کارتریج طرح، به آن توجه کنید تعداد شارژ آن است. کارتریج طرح شاید کیفیتی در حد کارتریج اصل داشته باشد، اما از نظر تعداد شارژ با آن برابری نمی‌کند. اگر کارتریج اصل را برای پرینتر خود انتخاب کنید، 10 الی 12 بار می‌توانید آن را شارژ‌ کنید، با هر بار شارژ، کیفیت چاپ کارتریج اصل مانند دفعه اول خواهد بود. کارتریج طرح نیز قابلیت شارژ دارد، اما با هر بار شارژ، از کیفیت آن نیز کاسته می‌شود.

شارژ کارتریج چیست؟

در این بخش به دومین راه‌حل اتمام کارتریج، یعنی شارژ کارتریج می‌رسیم. شارژ کارتریج فرایندی است که در آن پودر یا تونر توسط کارشناس شارژ کارتریج در مخزن آن تزریق می شود. در ابتدا باید به شما بگوئیم، که کارتریج جوهری غیر قابل شارژ است و شما تنها می‌توانید آن را تعویض کنید. البته امکان شارژ کارتریج جوهری وجود دارد، اما دو دلیل بزرگ، مانع از انجام اینکار شده و آن را غیر ممکن می‌کند.

اول اینکه، کاربران به دلیل عدم تجربه و مهارت کافی ممکن است جوهر نامرغوب انتخاب کرده و به پرینتر آسیب برسانند. دوم اینکه در هنگام شارژ کارتریج جوهری، ممکن است به نازل پرینتر جوهر افشان که وظیفه پخش کردن رنگ را بر عهده دارد صدمه بزنند.

بنابراین شارژ کارتریج، تنها برای پرینتر‌های لیزری انجام می‌شود. ممکن است برای شما نیز این سوال پیش بیاید که، چرا شخصی باید به جای خرید کارتریج اقدام به شارژ مجدد آن کند؟ جواب بسیار ساده است، شارژ کارتریج بسیار ارزان‌تر از خرید کارتریج طرح یا اصل است. بنابراین بسیاری از افراد شارژ مخزن تامین رنگ پرینتر را به خرید آن ترجیح می‌دهند. برای دریافت خدمات شارژ کارتریج و اطلاع از قیمت های آن روی لینک شارژ کارتریج کلیک کنید)

خدمات شارژ کارتریج فالنیک
بهترین قیمت شارژ کارتریج را برای بهترین کیفیت آن بخواهید، 25 بار شارژ کارتریج در فالنیک معادل یک بار خرید کارتریج است. این کیفیت را مقایسه کنید.
خدمات شارژ کارتریج

قیمت شارژ کارتریج

نکته دیگری که در رابطه با شارژ کارتریج باید بدانید، این است که شارژ کارتریج رنگی، از شارژ کارتریج تک رنگ گران‌تر است و واضح است که این تفاوت قیمت به دلیل تفاوت در میزان تونر و رنگ های آن است. بعد از ثبت درخواست شما برای شارژ کارتریج در سایت فالنیک، متخصص شارژ، کارتریج شما را به خوبی از نظر می‌گذراند و قطعات آن یعنی چیپست و درام را بررسی می‌کند.

این بررسی برای این است که، متخصص ببیند آیا چیپست و درام نیازی به تعویض دارند یا نه. این فرایند بیشتر اوقات، از روی شکل ظاهری این دو قطعه مشخص می‌شود. چیپستی که نیاز به تعویض داشته باشد، قسمتی از آن دارای سوختگی است، درامی که باید تعویض شود، خط و خش فراوانی روی خود دارد. بیشتر کارشناسان این زمینه، ترجیح می‌دهند در زمان شارژ کارتریج، چیپست آن را تعویض کنند، زیرا اگر تعویض چیپست در زمان شارژ کارتریج انجام نگیرد، دستگاه ممکن است، حتی بعد از شارژ کارتریج، پرینت نگیرد.

اشاره کردیم که درام‌های جدا از کارتریج، عمر بیشتری از درام‌های متصل به کارتریج دارند. درام‌های جدا از کارتریج، پس از سه الی چهار بار شارژ شدن، نیاز به تعویض دارند. این میزان در درام‌های متصل دو بار است. درام و چیپست هرکدام با قیمت‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند، این تفاوت قیمت‌ها انقدر زیاد است که، گاهی اوقات حتی با وجود تعویض درام و چیپست، هزینه شارژ کارتریج باز هم از خرید یک کارتریج نو کمتر می‌شود.

فرقی نمی‌کند پرینتر شما، پرینتر لیزری اچ پی باشد یا سامسونگ و یا کانن و… روند شارژ کارتریج پرینتر لیزری، در همه برند‌ها به یک صورت بوده و باهم هیچ تفاوتی ندارند. تنها موردی که این فرایند را کمی تغییر می‌دهد، تونر کارتریج است. زیرا هر تونر بسته به نوع و برندی که پرینتر دارد متفاوت است، یعنی تونر مورد استفاده در پرینتر لیزری سامسونگ با تونر به کار رفته در پرینتر اچ پی تفاوت دارد.

اگر در شرایط فعلی، نیاز به شارژ کارتریج دارید، باید بدانید شرکت فالنیک ایران اچ پی با دو روش زیر برای شارژ کارتریج، کیفیت را به پرینتر شما بر می‌گرداند:

  • شارژ کارتریج VIP تنها در ۳۰ دقیقه و تحویل فوری با بهترین کیفیت
  • شارژ کارتریج ECO تنها در ۲۴ ساعت و بسیار مقرون به صرفه

سرویس و شارژ کارتریج توسط کارشناس‌های باتجربه و حرفه‌ای، تخلیه‌ی کامل تونر باقیمانده داخل کارتریج با دستگاه مخصوص و بررسی سلامت قطعات داخل کارتریج از مزایای استفاده از سرویس شارژ کارتریج فالنیک است. سرویس شارژ کارتریج فالنیک مختص به یک برند خاص نیست و تمامی برندهای پرینتر را شامل می شود.

روش شارژ کارتریج

شارژ کارتریج‌های سامسونگ

شارژ کارتریج‌های سامسونگ در مرکز خدمات فالنیک، به همراه تعویض چیپست انجام می‌شود و در تمامی دستگاه‌های سامسونگ، باید تعویض چیپست در زمان شارژ انجام شود، چرا که در غیر اینصورت دستگاه برای پرینت آماده نمی‌شود و چاپ ممکن نخواهد بود. البته تعویض چیپست در هر دوره از شارژ مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل برای این نوع دستگاه‌ها روش دیگری هم وجود دارد که از نظر هزینه نیز بسیار مناسب است. راه حل ما برای رفع این مشکل، آپدیت فریمور دستگاه سامسونگ است، این کار باعث می‌شود که دیگر در هر بار شارژ کارتریج، نیازی به تعویض چیپست نداشته باشید. لازم به ذکر است که آپدیت فریمور دستگاه شما تنها در مرکز فالنیک (ایران اچ پی) صورت می‌گیرد.

آپدیت فریمور در کارتریج چیست؟

فریمور در واقع نرم افزاری است که بر روی دستگاه تعریف شده و باعث می‌شود سنسور شناسایی چیپست غیر فعال شود و چیپست از حالت سخت افزاری به نرم افزاری تغییر کند. در این حالت دیگر دستگاه نیازی به چیپست نخواهد داشت. جالب است بدانید، در دیگر برند‌های پرینتر لیزری مانند اچ پی و کانن لازم نیست بعد از هربار شارژ کارتریج مشکی، چیپست را تعویض کنید. این عدم تعویض مشکلی در پرینت دستگاه شما به وجود نمی‌آورد، فقط باعث ایجاد اختلال در کار چیپست و اشتباه نشان دادن درصد باقی مانده کارتریج در پرینتر می‌شود. یعنی اگر 50 درصد از کارتریج در پرینتر شما باقی مانده باشد، عدم تعویض چیپست موجب می‌شود پرینتر این عدد را 10 درصد نشان دهد.

اما باید بدانید در شارژ کارتریج‌های رنگی همین پرینتر‌ها، باید مانند شارژ کارتریج سامسونگ عمل کنید، یعنی بعد از هربار شارژ کارتریج، برای اینکه مخزن تامین رنگ توسط پرینتر شناخته شود و عمل پرینت را انجام دهد، باید فرایند تعویض چیپست را انجام دهید. اگر تعویض چیپست، درکارتریج‌های رنگی انجام نگیرد، پرینتر لیزری اچ پی، برادر و کانن و…عمل پرینت را انجام نخواهند داد. اگر پرینتر شما احتیاج به شارژ کارتریج دارد، با کارشناسان فالنیک و واحد تخصصی شارژ کارتریج در ارتباط باشید برای این کار می‌توانید با شماره 02154591986 تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح کنید. در ویدئوی موجود در مقاله کارتریج چیست در وبلاگ فالنیک نیز به صورت تخصصی به بررسی تکنولوژی های کارتریج پرداخته ایم، این مقاله را نیز مطالعه کنید.

خدمات شارژ کارتریج فالنیک
بهترین قیمت شارژ کارتریج را برای بهترین کیفیت آن بخواهید، 25 بار شارژ کارتریج در فالنیک معادل یک بار خرید کارتریج است. این کیفیت را مقایسه کنید.
خدمات شارژ کارتریج
5/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫98 دیدگاه ها

  1. برای پرینتی که میخوایم کیفیتش خوب باشه و مقرون به صرفه هم باشه استفاده از پرینتر با کارتریج جوهری خوبه یا کارتریج لیزری مناسبتره؟

    1. درود بر شما
      به طور کلی پرینتر‌ها براساس کارکردی که دارند
      به دو دسته جوهری و لیزری تقسیم می‌شوند.
      اگر کیفیت اسناد و متون برای شما اهمیت دارد و می‌خواهید هزینه‌های مربوط به خرید کارتریج مقرون به صرفه باشد پرینتر لیزری را انتخاب کنید
      اگر کیفیت عکس برای شما مهم است، پرینتر جوهری مناسب شما است.
      موفق باشید

دکمه بازگشت به بالا