به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور HP

بررسی جامع پردازنده سرور اچ پی در نسل های 9 و 10 و پلاس

بررسی پردازنده سرور hp

نسل‌های نهم، دهم و دهم‌پلاس سرورهای hp از پردازنده‌های مختلف اینتل با مدل‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند. خرید cpu سرور به عنوان راهکاری مناسب برای افزایش بهره‌وری سرور استفاده می‌شود. در این مقاله، به طور اجمالی با نسل‌های مختلف پردازنده‌های مقیاس‌پذیر اینتل که قابلیت استفاده در سرورهای پرولیانت Gen 9، Gen 10 و Gen 10 Plus دارند، آشنا می‌شویم. با فالنیک همراه باشید.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

پردازنده‌های سرورهای DL380 Gen 9

سرورهای نسل نهم اچ‌پی توانایی پشتیبانی از پردانده‌های سری E5 اینتل را دارند که دستیابی به 22 هسته و در مجموع 88 هسته پردازشی را فراهم می‌کنند. بیشترین مقدار کش این پردازنده‌ها 55 مگابایت است و بالاترین فرکانس کاری که ارائه می‌کنند 3500 مگاهرتز است. از پردازنده‌های قابل استفاده در این سرور باید به پردازنده E5-2699v3 اشاره کرد که فرکانس آن 2.3 گیگاهرتز است و به 18 هسته پردازشی، کش 45 مگابایت، توان پردازشی 145 وات و پشتیبانی از فرکانس رم 2133 MT/s مجهز است.

البته می‌توان از پردازنده‌های سطح پایین مثل پردازنده E5-2603v4 در این سرورها استفاده کرد که خصوصیات زیر را داراست:

  • فرکانس 1.7 گیگاهرتز
  • 6 هسته پردازشی
  • 15 مگابایت کش
  • توان مصرفی 85 واتی
  • پشتیبانی از حافظه‌های با باس 1866
پیشنهاد مطالعه

پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل نسل اول

پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل، توان پردازشی محاسباتی خوبی در اختیار سرورهای نسل دهم ارائه می‌دهند. آن‌ها مجهز به تعداد زیادی هسته هستند و ویژگی‌های خاصی در برنامه‌های کاربردی با تراکنش بالا ارائه می‌کنند. بدون شک، مهم‌ترین ویژگی پردازنده‌های زئون اینتل که همراه با نسل اول به دنیای فناوری وارد شدند ویژگی تصحیح خطای حافظه است. اولین نسل از «پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل اول» بین سه ماهه سوم 2017 و سه ماهه دوم 2018 عرضه شد. این پردازنده‌ها از ریزمعماری Skylake پشتیبانی می‌کنند. ویژگی‌های نسل اول عبارتند از:

  • معماری مش اینتل
  • معماری Omni-Path اینتل (Intel OPA)
  • فناوری اینتل QuickAssist (Intel QAT)
  • Intel Ultra Path Interconnect (Intel UPI)

لیست پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل اول شامل موارد زیر است:

  • Platinum 8100
  • Gold 6100
  • Gold 5100
  • Silver 4100
  • Bronze 3100

پردازنده‌های Intel Xeon Scalable Platinum 8100

در این نسل، پردازنده‌های Platinum 8100 به دلیل ارائه بالاترین عملکرد، مقیاس‌پذیری و چابکی مورد توجه قرار دارند. آن‌ها تا حداکثر 28 هسته در هر پردازنده را پشتیبانی می‌کنند. CPUهای زیر از پردازنده‌های قدرتمند این سری هستند:

  • Intel Xeon Platinum 8153
  • Intel Xeon Platinum 8156
  • Intel Xeon Platinum 8158
  • Intel Xeon Platinum 8160
  • Intel Xeon Platinum 8180 و …

پردازنده‌های Intel Xeon Scalable Gold 6100

در این نسل، پردازنده‌های Gold 6100 به دلیل ارائه عملکرد بهینه‌شده برای حجم کاری، سرعت و ظرفیت حافظه بالا مورد توجه هستند. این پردازنده‌ها حداکثر 22 هسته در هر پردازنده ارائه می‌کنند. پردازنده‌های شاخص این سری عبارتند از:

  • Intel Xeon Gold 6126
  • Intel Xeon Gold 6126F
  • Intel Xeon Gold 6126T
  • Intel Xeon Gold 6154 و…

پردازنده‌های Intel Xeon Scalable Silver 4100

پردازنده‌های Silver 4100 به دلیل ارائه عملکرد کارآمد، بهبود سرعت حافظه و بهره‌وری انرژی مورد توجه قرار دارند. این پردازنده‌ها حداکثر 12 هسته در هر پردازنده ارائه می‌کنند. موارد زیر از پردازنده‌های شاخص این سری هستند:

  • Intel Xeon Silver 4108
  • Intel Xeon Silver 4109T
  • Intel Xeon Silver 4110
  • Intel Xeon Silver 4116
  • Intel Xeon Silver 4116T و …
پیشنهاد مطالعه

پردازنده‌های Intel Xeon Scalable Bronze 3100

این نسل از پردازنده‌ها به دلیل ارائه عملکرد مقرون به صرفه در سطح اولیه و امنیت سخت‌افزاری مورد توجه کسب و کارهای کوچک تا متوسط قرار دارند و حداکثر 8 هسته در هر پردازنده ارائه می‌کنند. از پردازنده‌های شاخص این سری می‌توان به CPUهای زیر اشاره کرد:

  • Intel Xeon Bronze 3104
  • Intel Xeon Bronze 3106 

پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل دوم اینتل زئون

اینتل همسو با تحولات دیجیتال در سراسر جهان، پیدایش حمله‌های هکری نوین و نوظهور در تجارت، پیشرفت در صنایع مختلف، گسترش فعالیت‌های علم و سرگرمی تصمیم گرفت تحولی بزرگ در پردازنده‌های قابل استفاده در سرورها به وجود آورد.

تحول در مقیاس جهانی باعث شد شاهد افزایش تقاضا برای محاسبات انعطاف‌پذیر، شبکه‌سازی پیشرفته و مکانیزم‌های ذخیره‌سازی کارآمد باشیم. به بیان دقیق‌تر، زیرساخت‌ها به پردازنده‌های محاسباتی پیشرفته‌ای نیاز داشتند که از مقیاس‌پذیری به بهترین شکل پشتیبانی کرده و توانایی پاسخ‌گویی سریع به انواع مختلفی از الزامات عملکردی داشته باشد. رشد تصاعدی تولید و مصرف داده‌ها، گسترش سریع محاسبات در مقیاس ابری، شبکه‌های نوظهور 5G و گسترش محاسبات با کارایی بالا (HPC) و هوش مصنوعی (AI) مستلزم آن بود که مراکز داده و شبکه‌ها  به سرعت تکامل پیدا کنند.

همین مسئله باعث شد اینتل به سراغ ساخت خانواده پردازنده‌های (Intel Xeon Scalable) برود که پایه و اساس پلتفرم مرکز داده قدرتمند را فراهم می‌کند و جهشی بزرگ در زمینه چابکی و مقیاس‌پذیری به وجود آوردند. این پردازنده‌های جدید نوظهور سطح جدیدی از همگرایی و قابلیت‌های چند پلتفرمی را در حوزه محاسبات، ذخیره‌سازی، حافظه، شبکه و امنیت به وجود آوردند به طوری که شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات ابری و ارتباطات توانستند به بلندپروازانه‌ترین ابتکارات دیجیتالی در قالب پلتفرم غنی از ویژگی‌ها دست یابند.

پیشنهاد مطالعه

فعال‌سازی راندمان بیشتر و کاهش هزینه کل مالکیت

خانواده پردازنده مقیاس‌پذیر زئون اینتل در زیرساخت‌ها، از سازمانی گرفته تا برنامه‌های محاسباتی فنی به طور خاص برای نوسازی مرکز داده طراحی شده‌اند تا عملکرد عملیات تجاری و هزینه کل مالکیت (TCO) را بهبود بخشید و بهره‌وری کاربران را بیشتر کنند. سرورهای که توانایی پشتیبانی از این پردازنده‌ها را دارند، مثل سرورهای نسل دهم پرولیانت اچ‌پی چابکی در انجام محاسبات و پشتیبانی از ظرفیت‌های بالای حافظه را امکان‌پذیر کردند که جهش بزرگ نسبت به نسل‌های قبلی به شمار می‌رود. به طوری که سرورهای نسل دهم که مجهز به 24 اسلات حافظه هستند توانایی پشتیبانی از 3 ترابایت حافظه اصلی با باس 2666 Mt/s و بالاتر را دارند. البته به شرطی که از هر دو اسلات پردازنده استفاده کنید.

پردازنده مقیاس‌پذیر نسل دوم زئون اینتل عملکرد ثابتی در انواع مختلف بارهای کاری ارائه می‌کنند که همین مسئله باعث شد ارائه‌دهندگان خدمات ابری به شکل کارآمدتری ماشین‌های مجازی را در اختیار کاربران قرار دهند. این پردازنده‌ها زیربنای جدیدی در به‌کارگیری حافظه‌های پایدار آپتین اینتل پدید آورند (Intel Optane) تا عصر جدیدی در زمینه حافظه‌ها و روش‌های نوآورانه ذخیره‌سازی اطلاعات در محیط‌های داده‌محور آغاز شود.

حافظه‌هایی که در قالب ماژول‌های تا 512 گیگابایت به بازار عرضه شدند تا کاربران بتوانند از حداکثر 36 ترابایت ظرفیت حافظه در سطح سرور به شکل ترکیبی همراه با DRAM‌های سنتی استفاده کنند. حافظه پایدار آپتین اینتل، سعی کرده است حافظه DRAM را قدرتمند و مقرون به صرفه‌تر کند تا سرورها بدون مشکل قادر به پردازش سریع بارهای کاری سنگین و ارائه خدمات مختلف باشند. بدون اغراق باید بگوییم که اینتل در این زمینه موفق بوده است.

قابلیت‌های کاربردی پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل دوم اینتل

از قابلیت‌های مهم در cpuهای نسل دوم مقیاس‌پذیر عبارتند از:

عملکرد بالاتر در هر هسته: تا 56 هسته (سری 9200) و تا 28 هسته (سری 8200)، ارائه عملکرد بالا و مقیاس‌پذیری در ارتباط با بارهای کاری فشرده در محاسبات، ذخیره‌سازی و شبکه

پهنای باند/ظرفیت حافظه بیشتر: پشتیبانی از حافظه پایدار آپتین اینتل، پشتیبانی تا 36 ترابایت حافظه در صورت ترکیب با DRAM سنتی، افزایش 50 درصدی پهنای باند و ظرفیت حافظه، پشتیبانی از شش کانال حافظه و حداکثر 4 ترابایت حافظه DDR4، در هر سوکت با باس 2933 MT/s.

ورودی/خروجی توسعه یافته: در نسل دوم 48 لاین برای بهبود پهنای باند PCIe 3.0 به کار گرفته شد تا پردازنده نصب شده روی سرورها توانایی پاسخ‌گویی به بارهای کاری فشرده ورودی و خروجی را داشته باشد.

Intel Ultra Path Interconnect (Intel UPI): چهار کانال Intel UPI در سری 9200 و سه کانال Intel UPI در سری 8200 به کار گرفته شد تا مقیاس‌پذیری پلت‌فرم‌های محاسباتی افزایش پیدا کند. این دستاورد بزرگ باعث شد تعادل عالی بین توان عملیاتی و میزان مصرف انرژی به وجود آید.

تقویت یادگیری عمیق Intel (Intel DL Boost) با VNNI: این ویژگی به منظور بهبود آموزش الگوریتم‌های یادگیری عمیق انجام گرفت. بر این منظور اینتل قابلیت جدیدی که Intel DL Boost نام دارد همراه با دستورالعمل‌های شبکه عصبی برداری (VNNI) که در استنتاج هوش مصنوعی استفاده می‌شود و تا 30 برابر عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل دارند به خدمت گرفت. همین مسئله باعث شد نگارش چهارم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل آمادگی استفاده در هوش مصنوعی در مراکز داده و لبه را داشته باشد.

فناوری‌های مدیریت زیرساخت اینتل (Intel IMT): چارچوبی برای مدیریت منابع است که ترکیبی از قابلیت‌های چندگانه برای شناسایی، گزارش‌دهی و پیکربندی در سطح پلت‌فرم ارائه می‌کند. این نظارت، مدیریت و کنترل منابع سخت‌افزاری می‌تواند به کارایی و استفاده بیشتر از منابع مرکز داده کمک کند.

Intel Security Libraries for Data Center: مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و مولفه‌های نرم‌افزاری است که ویژگی‌های امنیتی مبتنی بر سخت‌افزار اینتل را فعال می‌کند. این کتابخانه‌های منبع باز و ماژولار از طریق یک رابط ثابت قبل استفاده هستند. مشتریان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند از آن‌ها برای توسعه آسان‌تر راه‌حل‌هایی استفاده کنند که به امنیت پلتفرم‌ها کمک می‌کند و به محافظت از داده‌ها با استفاده از ویژگی‌های امنیتی سخت‌افزاری اینتل در مقیاس ابری کمک می‌کند.

Intel Advanced Vector Extensions 512 (Intel AVX-512): این قابلیت، با دو برابر کردن FLOPS در هر چرخه ساعت در مقایسه با نسل قبلی، عملکرد و توان عملیاتی را افزایش می‌دهد تا سخت‌ترین وظایف محاسباتی در برنامه‌ها، مثل مدل‌سازی و شبیه‌سازی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین، فشرده‌سازی داده‌ها، مصورسازی و ساخت محتوای دیجیتال به ساده‌ترین شکل انجام شود.

ادغام‌های نوآورانه

همگام با عرضه نسل دوم این پردازنده، یکپارچه‌سازی‌هایی نیز در زمینه بهبود عملکرد و تاخیر در دسترسی به زیرساخت‌ها پدید آمد که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

فناوری یکپارچه اینتل QuickAssist: شتاب‌دهنده سخت‌افزاری مبتنی بر تراشه است که برای افزایش فشرده‌سازی و کاهش حجم کاری در زمینه رمزنگاری استفاده می‌شود و علاوه بر این مکانیزم حفاظتی خوبی هنگام انتقال داده‌ها از  سرور به ذخیره‌سازی و زیرساخت شبکه ارائه می‌دهد.

Integrated Intel Ethernet with Scalable iWARP RDMA: حداکثر چهار پورت اترنت با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه را برای دستیابی به توان عملیاتی بالا در ارتباط با داده‌ها و انجام بارهای کاری با کمترین تاخیر ارائه می‌کند. این ویژگی در راه‌حل‌های ذخیره‌سازی نرم‌افزارمحور، NVM Express، راه‌حل‌های فابریک در شبکه‌های SAN  و ماشین‌های مجازی استفاده می‌شود.

پشتیبانی از حافظه و مکانیزم‌های ذخیره‌سازی مورد نیاز در صنعت

نوآوری‌های ذخیره‌سازی می‌توانند باعث بهبود قابل توجهی در عملکرد بارهای کاری شوند. از قابلیت‌های مهم در این زمینه به موارد زیر باید اشاره کرد:

پشتیبانی از Intel Optane Persistent Memory: حافظه‌های ‌پیشرو در صنعت ذخیره‌سازی هستند که راهکاری جامع و سریعی برای ذخیره‌سازی داده‌ها ارائه می‌کنند. برای ذخیره‌سازی و بهبود عملکرد داده می‌توان این حافظه‌ها را با درایوهای Intel Optane DC SSD ترکیب کرد.

پشتیبانی از درایوهای Intel Optane DC SSD و Intel QLC 3D NAND Solid-State: ترکیبی پیشرو در صنعت است که از توان عملیاتی بالا، تاخیر کم، QoS بالا و پایداری فوق‌العاده بالا برای غلبه بر تنگناهای دسترسی به داده‌ها پشتیبانی می‌کند.

استقرار نسل بعدی مکانیزم‌های ذخیره‌سازی مطمئن در ارتباط در تعامل با فناوری Intel Volume Management Device: مکانیزم هات پلاگ در NVMe SSDها و مرتبط با گذرگاه PCIe را بدون خاموش کردن سیستم فعال می‌کند تا فرآیند تعویض و شناسایی سریع SSDها فراهم شود. این ویژگی مشترک قابلیت اطمینان، دسترس‌پذیری و قابلیت سرویس‌دهی (RAS) را در SSDهای NVMe به شکل قابل توجهی افزایش داده و اجازه می‌دهد به شکل مطمئن از ذخیره‌سازهای نسل بعدی استفاده کنید.

ابزارها و فن‌آوری‌های قدرتمند در خدمت مراکز داده چابک

از ویژگی‌های مهم و کاربردی در این زمینه، ویژگی‌های فناوری مجازی‌سازی Intel® VT-x است که به موارد زیر باید اشاره کرد:

مجازی‌سازی کنترل اجرای مبتنی بر حالت (MBE): لایه حفاظتی اضافی در برابر حملات بدافزاری در محیط مجازی‌سازی شده ارائه می‌کند تا هایپروایزرها کدهای سطح هسته را به شکل یکپارچه و مطمئن‌تر اجرا کنند.

مجازی‌سازی Timestamp Counter Scaling: بهینه‌سازی حجم کار در محیط‌های ابری ترکیبی که به ماشین‌های مجازی اجازه می‌دهد به شکل خودکار به فرکانس‌های پایه مختلف پردازنده سوییچ کنند.

Intel Node Manager (Intel NM) 4.0: به فناوری اطلاعات کمک می‌کند به طور هوشمند منابع انرژی، خنک‌کننده و محاسباتی را در مرکز داده مدیریت و بهینه می‌کند، کارایی را به حداکثر می‌رساند و در عین حال مانع به وجود آمدن گرمای بیش از حد می‌شود.

پردازنده‌های نسل دوم این سری که امکان استفاده از آن‌ها در سرورهای نسل دهم وجود دارد در ادامه بررسی شده است.

پردازنده‌های Intel Xeon Platinum 9200

پردازنده‌های Intel Xeon Platinum 9200 برای دستیابی به محاسبات با کارایی بالا، هوش مصنوعی پیشرفته و تجزیه و تحلیل طراحی شده‌اند، سطح بالایی از پیشرفت و دستیابی به عملکرد را با بالاترین FLOPS اینتل ارائه می‌کند، بالاترین پشتیبانی از پهنای باند حافظه داخلی DDR را در مقایسه با سری‌های دیگر ارائه می‌کند. پردازنده‌های این سری، ویژگی‌های زیر را دارند:

حداکثر 56 هسته پردازشی مقیاس‌پذیر در هر پردازنده را ارائه می‌کنند.

امکان استفاده از دو پردازنده در هر پلتفرم وجود دارد.

12 کانال حافظه در هر پردازنده، 24 کانال حافظه در هر گره را پشتیبانی می‌کند.

دارای دستورالعمل جدید Intel DL Boost مخفف Intel Deep Learning Boost است که افزایش شتاب‌دهی و عملکرد استنتاجی در هوش مصنوعی ارائه می‌کند.

پردازنده‌های Intel Xeon Platinum 8200

این پردازنده‌ها زیربنای قدرتمندی برای مراکز داده ابری ایمن، چابک و هیبریدی ارائه می‌دهند. این پردازنده‌ها با امنیت سخت‌افزارمحور و عملکرد استثنایی که ارائه می‌کنند قادر هستند در بارهای کاری سنگین، تجزیه و تحلیل بلادرنگ، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و بارهای کاری چند ابری بهترین عملکرد را ارائه کنند. علاوه بر این، در سری فوق پیشرفت‌های چشمگیری در فناوری‌های ورودی/خروجی، حافظه، ذخیره‌سازی و شبکه به دست آمده تا بینش‌های عملی دقیق‌تر در اطلاعات به دست آید.

پردازنده‌های Intel Xeon Gold 6200/5200

پردازنده‌های Intel Xeon Gold 6200 با پشتیبانی از سرعت‌های بالاتر حافظه، ظرفیت حافظه افزایش یافته و مقیاس‌پذیری چهار سوکتی، بهبود قابل توجهی در عملکرد، قابلیت اطمینان و امنیت سخت‌افزاری ارائه می‌دهند. به بیان دقیق‌تر، این پردازنده‌ها گزینه مناسبی در مرکز داده سازمانی، محاسبات چند ابری و بارهای کاری افزایش تحت شبکه و ذخیره‌سازی ارائه می‌کنند. پردازنده‌های Intel Xeon Gold 5200 عملکرد بهبود یافته‌ای در قابلیت اطمینان پیشرفته مقرون‌به‌صرفه و امنیت سخت‌افزاری پیشرفته ارائه می‌کنند.

پردازنده‌های Intel Xeon Silver 4200

پردازنده‌های Intel Xeon Silver قابلیت‌های اساسی در بهبود سرعت حافظه و مصرف بهینه انرژی ارائه می‌دهند. علاوه بر این، عملکرد پیشرفته سخت‌افزاری ارائه می‌کنند که محیط‌های محاسبات، شبکه‌های چندابری و مراکز فعال در زمینه ذخیره‌سازی به آن نیاز دارند.

پردازنده‌های Intel Xeon Bronze 3200

پردازنده‌های Intel Xeon Bronze گزینه مناسبی برای مشاغل کوچک و سرورهای ذخیره‌سازی اولیه هستند. این پردازنده‌ها ویژگی‌های مهمی در زمینه قابلیت اطمینان، دسترس‌پذیری و سرویس‌دهی پیشرفته سخت‌افزاری ارائه می‌کنند که جوابگوی نیازهای اولیه کسب‌وکارهای کوچک هستند.

پردازنده‌های نسل سوم مقیاس‌پذیر اینتل در خدمت سرورهای Gen 10 Plus

در نسل سوم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل سوم مقیاس‌پذیر اینتل، پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه معماری متعادل‌سازی و کارآمدی به وجود آمد. به طوری که عملکرد هسته، حافظه و پهنای باند ورودی/خروجی افزایش پیدا کرد تا پردازنده توانایی پاسخ‌گویی به انواع مختلف بارهای کاری از مراکز داده تا لبه هوشمند را داشته باشد.

در این نسل نیز شاهد ویژگی‌های داخلی قابل توجهی در زمینه شتاب‌بخشی در روند انجام کارها و بهبود عملکرد پردازنده در زمینه پاسخ‌گویی به عملیات مرتبط با یادگیری عمیق بودیم. پردازنده‌های منتخب نسل سوم اینتل از حداکثر 28 هسته در هر پردازنده در پیکربندی‌های چهار و هشت سوکتی پشتیبانی می‌کنند تا عملکرد، توان پردازشی و فرکانس‌های پردازنده مرکزی را در مقایسه با پردازنده‌های نسل قبلی افزایش می‌دهند. این پردازنده‌های مقیاس‌پذیر چهار تا هشت سوکتی، چگالی تعداد هسته‌های چند سوکتی را با حداکثر ۲۲۴ هسته در هر پلتفرم در پیکربندی ۸ سوکتی ارائه می‌کنند.

علاوه بر این، حداکثر شش کانال Intel UPI مخفف Intel UltraPath Interconnect را در مقیاس‌پذیری پلتفرم ارائه می‌کنند تا پهنای باند بین پردازنده مرکزی و واحدهای ورودی و خروجی بیشتر شود تا پردازنده بدون مشکل توانایی پاسخ‌گویی به بارهای کاری فشرده را داشته باشد و تعادلی میان توان عملیاتی و مصرف انرژی به دست آید. همین مسئله باعث شده تا 1.46 برابر عملکرد این نسل نسبت به نسل اول بهبود پیدا کند، پهنای باند حافظه تا 1.60 برابر بیشتر از نسل دوم شود و تا 2.66 برابر ظرفیت حافظه بالاتری توسط پردازنده پشتیبانی شوند. همچنین، تا 1.33 برابر خطوط PCI Express بیشتری در هر پردازنده در مقایسه با نسل قبل به دست آمده است.

Intel Advanced Vector Extensions 512

فناوری Intel AVX-512 عملکرد و توان عملیاتی پردازنده در انجام سخت‌ترین کارهای محاسباتی در برنامه‌هایی مثل مدل‌سازی و شبیه‌سازی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین، فشرده‌سازی داده‌ها، مصورسازی و ساخت محتوای دیجیتال را افزایش می‌دهد. از پهنای باند حافظه افزایش‌یافته، مدیریت فرکانس بهبودیافته و دو برابر شدن  FMA در عملیات ممیز شناور پشتیبانی می‌کند. به طوری که پردازنده‌های مختلف این نسل از مزیت‌های افزایش پهنای باند حافظه به بهترین شکل پشتیبانی می‌کنند. در مقایسه با Intel AVX2، فناوری جدید Intel AVX-512 به گونه‌ای طراحی شده تا عملکرد بهتری نسبت به قبل ارائه دهد.

Intel Speed Select Technology

Intel SST مجموعه‌ای قدرتمند از قابلیت‌ها است که به شما کنترل دقیقی بر عملکرد پردازنده مرکزی ارائه می‌دهد که می‌تواند به بهبود هزینه کل مالکیت کمک کند. با Intel SST، یک سرور می‌تواند کارهای بیشتری را در زمان کوتاه‌تری انجام دهد.

پردازنده‌های نسل سوم قابلیت‌های قدرتمندی نسبت به نسل قبل ارائه می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • Intel SST – Base Frequency (Intel SST-BF)
  • Intel SST – Core Power (Intel SST-CP)
  • Intel SST – Turbo Frequency (Intel SST-TF) هستند.
  • این قابلیت‌ها در اکثر پردازنده‌های Intel Xeon Platinum و Gold پشتیبانی می‌شود.

پردازنده‌های نسل سم این سری که امکان استفاده از آن‌ها در سرورهای G10 Plus وجود دارد در ادامه بررسی شده است.

پردازنده‌های Intel Xeon Platinum 8300

زیرساختی قدرتمند برای مراکز داده ایمن، چابک و ترکیبی ابری ارائه می‌دهند. این پردازنده‌ها امنیت سخت‌افزارمحور و عملکرد استثنایی پردازشی در زمینه تجزیه و تحلیل بلادرنگ، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، محاسبات با کارایی بالا (HPC) و بارهای کاری چند ابری ارائه می‌کنند.

این پردازنده‌ها با ارائه سرویس‌های تقویت‌شده سخت‌افزارمحور، فرآیند انجام عملیات ورودی و خروجی، دستیابی سریع‌تر به اطلاعات درون حافظه، مدیریت کارآمدتر رسانه‌های ذخیره‌سازی و پشتیبانی دقیق‌تر از شبکه را ارائه می‌دهند.

پردازنده‌های Intel Xeon Platinum 8300 که برای تجزیه و تحلیل پیشرفته، هوش مصنوعی و زیرساخت‌های با چگالی بالا طراحی شده‌اند، عملکرد استثنایی، پشتیبانی خوبی از چند پلتفرمی و شتاب‌بخشی سخت‌افزاری در زمینه مدیریت بارهای کاری حجیم ارائه می‌کنند.

پردازنده‌های پلاتینیوم اینتل تا حداکثر 40 هسته در هر پردازنده و تا 8 کانال حافظه با باس 3200 MT/s ارائه می‌کنند و دارای شتاب‌دهنده موردنیاز هوش مصنوعی به شکل توکار Intel DL Boost با int8 (VNNI) هستند تا فرآیند آموزش مدل‌ها به شکل کوتاهی انجام شود. این پردازنده‌ها دارای Intel SGX هستند.

پردازنده‌های Intel Xeon Gold 6300/5300

با پشتیبانی از سرعت‌های بالاتر حافظه، دستیابی به ظرفیت‌های بالاتر حافظه روی سرورها را امکان‌پذیر کرده و مقیاس‌پذیری را بیشتر کرده و اجازه می‌دهند متناسب با نیاز کاری از اسلات‌های حافظه سرور استفاده کنید. علاوه بر این، امنیت سخت‌افزارمحوری ارائه می‌کنند. به همین دلیل، گزینه مناسبی برای استفاده در مرکز داده، محاسبات چند ابری و بارهای کاری سنگین شبکه و ذخیره‌سازی هستند.

پردازنده‌های سری طلایی حداکثر 32 هسته در هر پردازنده را ارائه می‌کنند و توانایی پشتیبانی تا 8 کانال حافظه تا 3200 MT/s را دارند. این پردازنده‌ها نیز دارای Intel SGX هستند و اجازه می‌دهند شبکه پایداری را پیاده‌سازی کنید.

پردازنده‌های Intel Xeon Silver 4300

عملکردهای ضروری موردنیاز شرکت‌ها را ارائه می‌کنند و توانایی پشتیبانی از حافظه‌های با باس بالای DDR4 را دارند. علاوه بر این، بهبود‌های لازم برای مصرف بهینه انرژی روی آن‌ها انجام شده است.

عملکرد‌های سخت‌افزاری مورد نیاز مرکز داده، شبکه و ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهند. سری نقره‌ای حداکثر 20 هسته در هر پردازنده ارائه می‌کنند و تا 8 کانال حافظه تا 2666 MT/s را پشتیبانی می‌کنند. این پردازنده‌ها نیز مجهز به Intel SGX هستند و مناسب برای استقرار در شبکه‌های کوچک تا متوسط هستند.

تعمیر سرور
فالنیک با دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور فالنیک در اختیار مهندسین فالنیک قرار دارد.
تعمیر سرورتماس تلفنی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫2 دیدگاه ها

  1. سرور رندرینگ چه پردازنده ای براش مناسبه و پردازنده اصلی مهم تره یا کارت گرافیک؟

دکمه بازگشت به بالا