به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

هر آنچه لازم است درباره چرخه عمر محصول و مدیریت آن بدانید

مدیریت چرخه عمر محصول

چرخه عمر مشتری بر چرخه عمر محصول تاثیر می‌گذارد زیرا معامله و تعامل با مشتری باید به مرور و در دراز مدت اتفاق بیافتد تا بتواند به سود منجر شود. نرم افزارهای مدیریت چرخه عمر مشتری، به افزایش عمر این فرایند کمک زیادی می‌کنند. یکی از این برنامه‌ها، نرم افزار  CRM است که می‌توانید آن را از فالنیک خریداری نمایید. در ادامه به بررسی چرخه عمر محصول می‌پردازیم تا میزان سود خود را به راحتی افزایش دهید. با ما همراه باشید.

مقدمه‌ای بر مدیریت چرخه عمر محصول

مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) فرآیند مدیریت طول عمر یک محصول از زمان عرضه به بازار تا فروش، خدمات و در نهایت خارج شدن از چرخه است.

مدیریت چرخه عمر محصول کار دشواری است. همه چیز از توسعه محصول گرفته تا بازاریابی را پوشش می‌دهد.  مدیریت این فرآیند حیاتی است زیرا به مدیران اجرایی در تصمیم‌گیری‌های تجاری، از قیمت محصول گرفته تا بازاریابی، رشد و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر این، توضیح می‌دهد که چگونه یک شرکت با مراحل مختلف توسعه یک محصول، از تصور شکل‌گیری آن تا پایان عمرش، مقابله می‌کند. چرخه عمر محصول تمام مراحل فرآیند از طراحی گرفته تا تولید، بازاریابی و تقسیم‌بندی را شامل مشتری می‌شود. از مزیت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوتاه‌تر شدن زمان توسعه محصول
  • آگاهی از افزایش سرعت تولید یا کاهش آن
  • آگاهی از اینکه تلاش‌های بازاریابی را کجا باید متمرکز کرد

مدیریت چرخه عمر محصول موفق باید بخش‌های زیادی را در داخل شرکت، کارکنان متعدد آن و حتی شرکت‌های بیرونی ترکیب کند تا وظایف آن‌ها را ساده کند.

نرم افزار crm مایکروسافت
نرم افزار crm به شما در افزایش فروش، مدیریت کردن اطلاعات کسب و کار، تحلیل اطلاعات و گزارشگیری کمک می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره یا خرید crm می‌توانید با کارشناسان نرم افزار CRM مایکروسافت در ارتباط باشید.
نرم افزار crm مایکروسافتتماس تلفنی

چرا کسب و کارها به مدیریت چرخه عمر پروژه نیاز دارند؟

چرخه عمر محصول
اهمیت مدیریت چرخه عمر محصول

پنج دلیل اصلی که چرا شرکت‌ها برای سرمایه گذاری از سیستم‌های چرخه عمر محصول (PLM) استفاده می‌کنند به شرح زیر است:

1. بهبود در توسعه، کارایی مهندسی و اثربخشی

براساس یافته‌های نظرسنجی مجله IndustryWeek مهم‌ترین مانع موفقیت تیم مهندسی، سیلوهاست. یعنی به جای آنکه هدف مشترک شرکت دنبال شود، هر بخش یا دپارتمان به دنبال رسیدن به اهداف خودش باشد. PLM جریان دو طرفه داده‌های بلادرنگ را امکان‌پذیر می‌کند و اشتراک دانش و همکاری را بهبود می‌بخشد.

پیشنهاد مطالعه

2. رفع مشکلات محصول

حل مشکلات محصول که در مراحل اولیه با آن مواجه می‌شوید، بسیار ساده‌تر و کم هزینه‌تر است. PLM به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند و همچنین با کاهش ضایعات تولید، مزیت زیست محیطی نیز دارد.

3. عدم تداخل زمان‌بندی

PLM در هر سطح از فرآیند یک سری اطلاعات به روز مبتنی بر واقعیت را ارائه می‌دهد که به مدیران پروژه کمک می‌کند تا همپوشانی زمان اتمام کار را کنترل کنند و کالاها را سریعتر به بازار عرضه کنند.

4. گردش کار پیشرفته

 یک سیستم دیجیتال PLM متمرکز، مدیریت گردش کار را بهتر می‌کند. PLM در این برنامه به یک تیم کمک می‌کند تا هزینه‌های محصول را به طور دقیق برآورد کند و انتقال طرح‌های جدید به واحد تولید را به طور موثرتری مدیریت کند.

5. ایجاد طراحی بهتر

PLM به طراحان و مهندسان دانش بهتری نسبت به ضرورت‌های محصول ارائه می‌دهد. می‌توان با استفاده از داده‌هایی که از طیف وسیعی از منابع داخلی و خارجی بدست می‌آیند، یک سیستم PLM با یادگیری ماشین (ML) یکپارچه ایجاد کرد. این سیستم می‌تواند آمار عملکرد و ورودی مشتری را به پیشنهاداتی برای ویژگی‌های جدید محصول تبدیل کند.

فرآیند چرخه عمر محصول

مراحل و چرخه عمر محصول در بازار
مراحل چرخه عمر محصول

در ادامه به صورت مرحله به مرحله ، فرایند چرخه عمر محصول از ابتدای عرضه به بازار تا زمان پایان عمر آن را بررسی خواهیم کرد.

مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) فرآیند مدیریت طول عمر یک محصول از زمان عرضه به بازار تا فروش، خدمات و در نهایت خارج شدن از چرخه است.

  • مرحله اولیه

نقطه‌ای که محصول شما در دسترس مخاطبان عام قرار می‌گیرد. کارکنان بازاریابی، مسئول افزایش آگاهی محصول و رسیدن به جمعیت مورد نظر هستند. بازاریابی معمولاً با تبلیغ محصول همراه است که به سودمندی یا نیازی که محصول برآورده می‌کند نیز اشاره دارد. این مرحله بر تحویل موثر کالاهای شما به مشتریان متمرکز است.

  • رشد

در این مرحله، پس از به دست آوردن یک پایگاه مشتری مناسب، استراتژی بازاریابی شما بر این خواهد بود که نشان دهد محصول شما چقدر عالی و متفاوت است و ممکن است ویژگی‌های اضافی را نیز ارائه دهید. همچنین باید خدمات مشتری را بهبود بخشید و کانال‌های توزیع جدیدی را برای تقویت موقعیت خود در بازار باز کنید.

  • بلوغ

هنگامی که فروش محصول شما شروع به کاهش از اوج خود می‌کند، به مرحله بلوغ رسیده‌اید. اکنون باید قیمت‌های خود را کاهش دهید یا محصول خود را تغییر دهید تا رقابتی باقی بماند. در این مرحله، شما روی متمایز کردن محصول خود و ارائه ویژگی‌هایی کار خواهید کرد که محصول را بهبود می‌بخشد تا مشتریان هنوز درگیر محصول شما باقی بمانند. در این زمان که رقبا به بازار سرازیر می‌شوند، احتمال اشباع بازار وجود دارد. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید وگرنه شکست خواهید خورد.

  • کاهش فروش

هر محصولی زمان ماندگاری مشخصی دارد. برخی از آنها ماه‌ها و برخی دیگر سال‌ها فروش بالایی دارند. دلایل زیادی ممکن است به کاهش فروش کالاهای شما منجر شود؛ از جمله افزایش رقابت، منسوخ شدن محصول، بی‌علاقگی مصرف‌کننده، یا بدتر شدن تصویر برند. در این مرحله می‌توانید موارد زیر را برای بهبود شرایط فروش محصول امتحان کنید:

  • گسترش خط تولید
  • بسته‌بندی مجدد محصول
  • استفاده از روش‌های قیمت‌گذاری جدید
  • معرفی نسخه‌های محصول جدید
  • ورود به دسته‌های محصول جدید
پیشنهاد مطالعه

مرحله چرخه زندگی PLM

  • طرح

با طرح چرخه عمر محصول می‌توان ویژگی‌های اضافی مانند عملیات طراحی، مهندسی، شبیه‌سازی، بازاریابی، تولید و تغییرات فرآیند را به طور همزمان عملیاتی کرد. در طول مراحل طراحی و مهندسی یک محصول، PLM امکان انجام تغییرات را در حین تست طراحی فراهم می‌کند.

اگر از طرح چرخه عمر محصول استفاده نکنید، سرعت تولید محصول نهایی افزایش می‌یابد اما زمان ورود به بازار و در نهایت سود کاهش پیدا می‌کند.

شرکت‌هایی که در محیط PLM با فناوری پیشرفته فعالیت می‌کنند، می‌توانند در حین ردیابی و گزارش‌دهی، نوآوری سریعی نیز ارائه دهند.

  • مدیریت BOM

BOM‌ها به توضیحات دقیق محصول، داده‌های منبع، داده‌های تولید، مستندات و قیمت در PLM مرتبط هستند.

این چیزی است که یک شرکت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد و ممکن است شامل سخت افزار، نرم افزار، داده‌های تولید، مستندات، قیمت‌گذاری و سایر اجزاء باشد.

  • Engineer to Order (ETO)

Engineer to Order (ETO) یک مورد استفاده از طراحی PLM است. در ETO مشتریان به طور قابل توجهی در طراحی و مشخصات یک محصول نقش دارند.

PLM for ETO یک سیستم یکپارچه، ایمن و کاربرپسند برای انتقال اطلاعات ارزیابی محصول، طراحی و تحویل به فروش، مهندسی و عملیات است. بعلاوه اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که علاوه بر مهندسان، ممکن است با شرکا، تامین‌کنندگان و مشتریان به اشتراک گذاشته شود.

موفقیت یک محصول با رقابت در بازار، تغییر نیاز مشتری و رضایت مصرف‌کننده تعیین می‌شود. برای مدیریت مهندسان، ابزارهای خرید و درخواست‌های ETO، نرم افزار مدرن PLM از فناوری ابری استفاده می‌کند.

  • تولید

هزینه‌های تولید پایین‌تر و همچنین زمان سریع‌تر برای عرضه به بازار، نتایج نهایی PLM هستند. مدیریت تغییر، مدیریت هزینه و صدور گواهینامه تامین‌کننده، همگی برای دستیابی به این نتایج حیاتی هستند.

  • توزیع و خدمات

PLM ابزارها و اطلاعات توزیع محصول و خدمات را فراهم می‌کند. مدیریت اطلاعات محصول (PIM) مرحله‌ای است که پس از تولید محصول رخ می‌دهد. شرکت‌ها باید برنامه‌ای کارآمد داشته باشند تا تضمین کنند که تمام کانال‌های فروش آنها اطلاعات مربوط به محصول را دریافت کرده و نمایش می‌دهند تا جدیدترین و بهترین کالاهای خود را به بازار عرضه کنند و بفروشند.

اگر می‌خواهید به چرخه عمر محصول خود کمک کنید حتما با کارشناسان ما در فالنیک در ارتباط باشید.

نرم افزار crm مایکروسافت
نرم افزار crm به شما در افزایش فروش، مدیریت کردن اطلاعات کسب و کار، تحلیل اطلاعات و گزارشگیری کمک می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره یا خرید crm می‌توانید با کارشناسان نرم افزار CRM مایکروسافت در ارتباط باشید.
نرم افزار crm مایکروسافتتماس تلفنی

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا