به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
کامپیوتر و لپ تاپکامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید باتری لپ تاپ

راهنمای خرید باتری لپ تاپ

یکی از مهم ترین قطعات لپ تاپ، باتری لپ تاپ است که وظیفه شارژدهی لپ تاپ را دارد. اما باتری لپ تاپ در طول زمان خراب می‌شود و شارژدهی مناسبی نمی‌دهد. حتی ممکن است نتواند لپ تاپ را روشن نگه دارد و مجبور باشیم همواره آن را به برق بزنیم. نوع باتری و کیفیت آن از عوامل تأثیرگذار بر قیمت لپ تاپ هستند. حال برای خرید باتری لپ تاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟ کدام برند، باتری باکیفیت‌تری دارد؟ باتری‌های کپی و اورجینال چه تفاوتی باهم دارند؟ پاسخ این سوالات را در فالنیک بخوانید.

تعمیر لپ تاپ
تعمیر لپ تاپ در تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک، به وسیله تعمیرکار لپ تاپ مجرب و باتجربه انجام می‎‌شود. تمامی امور مربوط به تعمیرات لپ تاپ با تجهیزات پیشرفته و متخصصین دارای گواهینامه رسمی در دپارتمان تخصصی و تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک. برای ثبت درخواست تعمیر یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
تعمیر لپ تاپتماس تلفنی

نکات مهم خرید باتری لپ ‌تاپ

در انتخاب و خرید باتری عوامل متعددی موثر هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. سازگاری

بسیاری از لپ‌تاپ ها فقط از مدل های خاصی از باتری ها پشتیبانی می‌کنند. برای خرید این باتری‌ها باید به جزییات آن‌ها دقت کنید. این جزییات معمولا روی خود باتری و یا در وب سایت کمپانی سازنده آن به راحتی یافت می‌شوند. فراموش نکنید که شما به باتری‌ای نیاز دارید که بهترین عملکرد را برای لپ تاپ شما داشته باشد و صرفا روشن نگه داشتن لپ تاپ کافی نیست.

2. نوع باتری

باتری‌ها از نظر جنس و متریال ساخت به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • باتری نیکل کادمیوم (NICad)
  • نیکل متال هیدرید (NIMH)
  • لیتیوم یون (Lion)
  • لیتیوم پلیمری (Lipol)

باتری‌های نیکل کادمیومی از رده خارج شده‌اند چرا که ترکیبات ساخت آن سمی بوده و باتری عمر کوتاهی داشت. نیکل متال هیدرید در مقایسه با باتری‌های کادمیومی عملکرد بهتر، ظرفیت بالاتر و عمر طولانی‌تری دارد.

بهترین گزینه برای خرید باتری لپ تاپ، باتری‌های لیتوم یونی هستند که علاوه بر عمر طولانی، ظرفیت‌ بالاتری نیز دارند. البته باید توجه داشت که این باتری با لپ تاپ شما سازگار باشد.

باتری‌های لیتیوم پلیمری نسل جدیدتری از باتری‌های لیتومی هستند که امروزه در بیشتر لپ تاپ ‌ها از آن استفاده می‌شود.

انواع باتری لپ تاپ از نظر کیفیت ساخت

1. باتری‌ جنینون (Genuine Battery)

این دسته از باتری‌ها همان‌هایی هستند که از ابتدا روی لپ ‌تاپ شما قرار گرفته است و به سفارش کمپانی‌های سازنده لپ ‌تاپ، توسط شرکت‌های دیگری ساخته می‌شوند. برای تهیه این نوع از باتری‌ها باید به نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های سازنده لپ ‌تاپ مراجعه کنید. البته این امر در ایران میسر نیست چراکه هیچکدام از برندهای سازنده‌ لپ ‌تاپ در ایران نمایندگی رسمی ندارند. قیمت این باتری‌ها بسیار بالا است و خرید آن مقرون به صرفه نیست.

2. باتری‌ اورجینال لپ ‌تاپ

باتری‌های اورجینال از نظر کیفیت و کارایی عملکردی مشابه باتری‌های جنینون دارند. طول عمر، ظرفیت و کیفیت کلی این باتری‌ها در سطح بالایی قرار دارد. پس اگر قصد دارید باتری باکیفیتی برای لپ ‌تاپ خود تهیه کنید، پیشنهاد فالنیک به شما خرید باتری‌های اورجینال است.

3. باتری کپی

امروزه تعداد بسیار زیادی باتری کپی (High Copy) در بازار موجود است که کیفیت پایین‌تری نسبت به دو مدل قبلی دارند. این باتری‌ها ارزان هستند و خرید آن برای شما صرفه اقتصادی دارد شارژدهی پایین و طول عمر کمتری دارند و نباید انتظار یک باتری باکیفت و باطول عمر بالا از آن داشت. این باتری‌ها هم مانند نمونه باتری های اورجینال و جنیون در کشور چین تولید می‌شوند ولی در سلول داخلی باتری و IC کنترلر، با دیگر مدل‌ها متفاوت هستند. برخلاف باتری های جنیون و اورجینال، در باتری‌های کپی از سلول های با کیفیت کره‌ای یا ژاپنی استفاده نمی‌شود و این باتری‌ها کاملا چینی هستند.  معمولا باتری‌های های کپی فقط چند ماه شارژدهی مناسب دارند و خرید آن‌ها توصیه نمی‌شود. البته دسته‌بندی‌های بهتری در این باتری‌ها نیز وجود دارند که نسبت به سایر مدل‌های کپی دارای طول عمر بیشتر و کیفیت بهتری هستند.

  • باتری Grade A

بعضی از شرکت‌ها بهترین باتری‌های های کپی را تحت عنوان باتری Grade A به مشتریان عرضه می‌کنند. این باتری‌ها به نسبت سایر باتری‌های کپی کیفیت معقول‌تری دارند اما به طور کلی خرید باتری‌های لپ‌تاپ کپی، پیشنهاد نمی‌شود زیرا کیفیت در آن‌ها بسیار اتفاقی‌ست و باید خوش‌شانس باشید تا باتری خوبی نصیب‌تان شود.

3. تولید کننده

برخی از لپ ‌تاپ ‌ها فقط از باتری‌های شرکت خودشان پشتیبانی‌ می‌کنند و با باتری سایر برندها سازگار نیستند. بهتر است قبل از خرید باتری لپ تاپ در این مورد تحقیق کنید که آیا باتری لپ تاپ شما در انحصار شرکت سازنده است یا خیر.

4. ظرفیت

به ظرفیت یا توان الکتریکی هنگام خرید باتری  لپ تاپ توجه کنید. این مقدار بر حسب میلی آمپر ساعت بیان می‌شود که نشان از میزان شارژدهی باتری دارد. پس بهتر است به دنبال باتری‌ باشید که ظرفیت بالاتری دارد. امروزه بیشتر باتری‌های که روانه بازار می‌شوند حداقل ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت دارند.

ظرفیت باتری لپ تاپ
امروزه حداقل ظرفیت باتری لپ‌ تاپ ها 5000 میلی‌آمپر ساعت است.
پیشنهاد مطالعه

5. ولتاژ

هنگام خرید باتری لپ ‌تاپ به ولتاژ باتری دستگاه نیز توجه کنید. مثلا ولتاژ یک باتری ممکن است ۱۰.۸ و ۱۴.۱ و …. باشد. حال استفاده از باتری‌های ۱۰.۸ ولتی برای لپ تاپ ‌‎های ۱۱.۱ ولتی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما نمی‌توان باتری‌های ۱۴.۱ ولتی را برای  لپ تاپ ‌های ۱۰.۸ ولتی استفاده کرد.

ولتا‌ژباتری‌های لپ ‌تاپ ارتباط مستقیمی با تعداد سلول‌های به کار رفته در باتری دارد. مثلا یک باتری ۱۰.۸ ولتی ۶ سلولی یا باتری ۱۱.۱ ولتی ۸ سلولی است.

6. شماره سریال

روی هر باتری، شماره سریال  یا پارت نامبر آن حک شده است. این کد، بسته به نوع باتری و سازنده تعیین می‌شود که ترکیبی از حروف و اعداد است. پس هنگام خرید باید به شماره سریال باتری توجه کنید تا باتری متناسب با  لپ تاپ را خریداری کنید. البته ممکن است یک باتری از چندین پارت نامبر پشتیبانی کند.

7. ضمانت‌ نامه

یکی از موارد بسیار مهم هنگام خرید باتری، ضمانت نامه یا گارانتی محصول است. هنگام انتخاب و خرید باتری ضمانت نامه آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که گارانتی آن معتبر است. البته در حال حاضر بیشتر باتری‌های اصل و مرغوب حداقل ۱۸ ماه ضمانت دارند.

8. طول عمر

همه باتری‌ها دارای طول عمر مشخصی هستند و پس از آن کیفیت و کارآیی خود را از دست می‌دهند. این موضوع در مورد باتری‌های  لپ تاپ نیز صدق می‌کند و آن‌ها نیز دارای سیکل مشخصی از شارژ و دشارژ هستند. مثلا زمانی که شارژ  لپ ‌تاپ از ۱۰۰ به صفر می‌رسد، یک سیکل از عمر باتری کم می‌شود. اما در حالت معمول باتری‌ها بین ۴۰۰ الی ۸۰۰ سیکل شارژ را پشتیبانی می‌کنند.

مشخصات باتری لپ‌ تاپ را از کجا بفهمیم؟

مشخصات و پارامترهای باتری لپ تاپ غالبا روی آن حک می‌شود و برای مشاهده مشخصاتی همچون نوع باتری، پارت نامبر، ولتاژ و ظرفیت آن باید به بدنه باتری نگاه کنید.

پارت نامبر باتری لپ تاپ
مشخصات باتری روی بدنه باتری حک می‌شود.

باتری لپ تاپ چند سلولی بهتر است؟

سازندگان باتری لپ تاپ، هنگام معرفی محصول به تعداد سلول‌های به کار رفته در باتری نیز اشاره می‌کنند. مثلا یک  لپ تاپ ممکن است یک باتری 3، 4، 6 و … سلولی باشد. باتری‌ها بر اساس نیاز به صورت‌های مختلفی از حالت سری و موازی بسته می‌شوند که در باتری  لپ ‌تاپ به صورت ترکیبی (سری- موازی) تولید می‌شود. در حالت سری- موازی ولتاژ و جریان همزمان بالاتر می‌رود که باعث بیشتر شدن توان الکتریکی باتری می‌شود.

پس در کل باتری‌ با سلول‌های بالاتر می‌تواند زمان بیشتری شارژدهی داشته باشد.

معرفی باتری‌های ایسر برای نوت بوک و لپ تاپ

باتری لپ تاپ های ایسر به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

  1.  Aspire Travel Mate: باتری‌های 6 یا 8 سلولی سری اسپایر. البته بعضی مدل‌های جدید از این لپ‌تاپ‌ها باتری‌های داخلی لیتیوم یون یا لیتیوم پلیمر دارند که تعداد سلول‌های آن‌ها متفاوت است.
  2. chrome book و Swift: اغلب لپ‌تاپ‌های سری کروم بوک و سوییفت ایسر، باتری‌های داخلی با میلی آمپر ساعت پایین دارند. دلیل آن ابعاد کوچک‌تر این مدل است.
  3. Nitro: باتری‌های این سری از لپ‌تاپ‌ها صورت داخلی تعبیه شده‌اند و دارای میلی آمپر ساعت بالا هستند.

معرفی باتری لپ تاپ‌های اچ پی

باتری های لپ تاپ hp به طور کلی از دو نوع هستند:

  1. باتری‌های بیرونی – خارجی: این باتری ها قابلیت جدا سازی راحت توسط کاربر را دارند و دارای انواع مختلف 3، 6، 9 و ۱۲ سلولی هستند. این باطری‌ها در دو نوع اورجینال و های کپی عرضه می‌شوند.
  2. باتری‌های درونی – داخلی: این باتری‌ها توسط کاربر قابلیت جداسازی توسط کاربر را ندارند. برای جداسازی این باتری‌ها به یک متخصص و تعمیرگاه معتبر نیاز دارید. در این مدل اغلب باتری‌ها اورجینال هستند.

معرفی باتری‌های لپ‌تاپ توشیبا

باتری لپ تاپ های توشیبا به 4 گروه تقسیم می‌شوند:

  1. سری ستلایت(Satellite): لپ‌تاپ‌های سری ستلایت باتری‌های لیتیوم یون و لیتیوم پلمیری با 3 ، 6 ، 4 ،8 سلول از نوع داخلی و خارجی دارند.
  2. سری باریک وسبک (Portage)به دلیل اندازه‌ی کوچک لپ‌تاپ‌های این سری، اکثرا از باتری‌هایی داخلی در این سری استفاده می‌شود. این باتری‌ها اغلب اورجینال هستند و شارژدهی خوبی دارند.
  3. سری Tecra: در این سری شاهد باتری‌های 6 سلولی در هر دو نوع داخلی و خارجی هستیم.
  4. سری کازمیو (Qosmio): این لپ‌تاپ‌ها به خاطر قدرت‌شان معروف‌اند و نسبت به سایر مدل‌ها، باتری‌های قوی‌تری دارند.

معرفی باتری لپ تاپ سونی

در لپ‌تاپ‌های سونی، شاهد سه نوع باتری هستیم:

  1. باتری داخلی
  2. باتری خارجی
  3. باتری ثانویه: باتری‌هایی هستند که به صورت داکت، به کف لپ‌تاپ وصل شده و در کنار باتری اصلی لپ‌تاپ، نقش باتری اضافی را ایفا می‌کنند.

تفاوت‌های عمده‌ی این مدل باتری‌ها در داخلی یا بیرونی بودن، کیفیت سلول‌ها و جنس باتری‌هاست که در دو نوع لیتیوم یون و یا پلیمیری عرضه می‌شوند. باتری‌های لپ‌تاپ سونی معمولا 9 سلولی هستند. برای فهمیدن مدل باتری در لپ‌تاپ‌های سونی کافی‌ست بر روی باتری لپ‌تاپتان، دنبال عبارت BPS بگردید. در آن‌جا مدل باتری با یک کد چند رقمی معرفی شده است.

معرفی باتری لپتاپ‌های لنوو

باتری‌های لپ تاپ لنوو به سه دسته تقسیم می‌شوند:

سری ThinkPad: این سری معمولا باتری‌هایی با 6 یا 9 سلول بیرونی دارند.

سری IdeaPad: باتری‌های سری آیدیا‌پد دارای باتری‌های 6 سلولی هستند که در دو نوع بیرونی و داخلی ساخته شده‌اند.

سری Essential: باتری‌های این دسته از لپ‌تاپ‌های لنوو دارای باتری‌های 6 سلولی هستند و صرفا در نوع بیرونی ساخته می‌شوند.

نحوه تعویض باتری لنوو

  • باتری‌های بیرونی یا اکسترنال که به شکل سلول‌های استوانه طراحی شده اند بدون باز کردن درب لپ تاپ قابل تعویض اند.
  • باتری‌های داخلی یا اینترنال میله‌ای که برای تعویض آن‌ها باید در مربوط به باتری لپ‌تاپ باز شود.
  • باتری‌های داخلی یا اینترنال مسطح که به صورت صفحه ای باریک طراحی و درون دستگاه جاسازی شده اند. برای تعویض ان‌ها حتما باید به یک متخصص مراجعه کنید.

معرفی باتری لپ‌تاپ‌های Dell

در این لپ‌تاپ‌ها نیز باتری‌ها به دو دسته داخلی و بیرونی دسته‌بندی می‌شوند و اغلب 9 سلولی هستند. وجه تمایز این باتری‌ها در کیفیت سلول‌ها، بیرونی یا داخلی بودن و جنس ساخت آن‌هاست. (لیتیوم یون یا پلیمری)

باتری‌های لپ ‌تاپ تا چه زمانی کارآیی مطلوبی دارند؟

باتری‌های  لپ ‌تاپ از نظر کیفیت به سه دسته کیفیت بالا، کیفیت متوسط و کیفیت پایین تقسیم می‌شوند. باتری‌های باکیفیت بین 15 الی 18 ماه کارآیی اولیه خود را حفظ می‌کنند. این میزان در مورد باتری‌های با کیفیت متوسط و بی‌کیفیت بسیار کمتر است.

پیشنهاد مطالعه

بهترین برند‌های باتری لپ‌ تاپ کدامند؟

باتری‌های جنینون با سفارش سازندگان لپ ‌تاپ، توسط کارخانه‌های چینی مانند ال جی سل (LG cell) ساخته می‌شوند. البته سلول‌های باتری، با کیفیتی عالی در کشورهای ژاپن و کره تولید می‌شوند. این موضوع در مورد باتری‌های اورجینال صدق می‌کند، اما مسئله در مورد باتری‌های کپی کاملا متفاوت است و سلول‌های باتری‌ کپی در چین ساخته می‌شود که کیفیت پایینی دارند.

در ادامه لیست بهترین برند های باتری لپ‌ تاپ را معرفی می‌کنیم تا انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.

بهترین باتری لپ تاپ

باتری لپ تاپ خود را از بین برندهای زیر بخرید:

  1. باتری لنوو
  2. باتری دل
  3. باتری اچ پی
  4. باتری اپل
  5. باتری سونی
  6. باتری مایکروسافت

آیا باتری دست دوم بخریم؟

یکی از رایج‌ترین پرسش‌ها در مورد باتری‌های لپ ‌تاپ، خرید باتری‌های دسته دوم است. این باتری‌ها ارزان هستند و بسیاری از افراد برای لپ‌ تاپ خود باتری دسته دوم می‌خرند. اما فالنیک به شما توصیه نمی‌کند باتری دسته دوم بخرید چون نمی دانید که چند از سیکل عمر این باتری‌ تمام شده است.

چگونه طول عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

بعد از خرید یک باتری خوب، باید روش‌های افزایش طول عمر آن را نیز بدانید. استفاده اصولی از تکنولوژی می‌تواند به عملکرد بهتر، طول عمر بیشتر و در نتیجه کاهش هزینه‌های ما منجر شود. بنابراین بهتر است از همان ابتدای استفاده از این وسایل، نحوه به کارگیری صحیح ان را بدانید. می‌توانید با مطالعه مطلب چگونه از لپ تاپ خود محافظت کنیم با روش‌های مختلف افزایش طول عمر باتری، تمیز کردن لپ‌تاپ، خاموش کردن فن لپ تاپ و… آشنا شوید. در ویدئو زیر شما را با 7 روش کاهش مصرف باتری لپ تاپ آشنا می‌کنیم:

خرید و قیمت لپ تاپ در فالنیک
برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و خرید لپ تاپ با مشاوره تخصصی رایگان و گارانتی معتبر ۱۸ ماهه از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
قیمت لپ تاپتماس تلفنی

post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا