به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پادکست‌هاکامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ؛ اطلاعات حیاتی پیش از خرید

راهنمای خرید لپ تاپ

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آبان 97 نوشته شده بود و در دی 1401 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

این روزها مطالعه راهنمای خرید لپ تاپ امری ضروری‌ست زیرا با بازاری روبرو هستیم که کار انتخاب و خرید لپ تاپ را سخت می‌کند. از بین انواع لپ تاپ، چگونه لپ تاپ مناسب انتخاب کنیم؟ داشتن کمی دانش در مورد لپ تاپ‌ها باعث می‌شود انتخاب درست و هوشمندانه‌ای برای انتخاب لپ تاپ متناسب با نیازهای شخصی مان داشته باشیم. در این مقاله با ارائه‌ی نکاتی در قالب راهنمای خرید لپ تاپ، به شما کمک خواهیم کرد که پیش از مراجعه به بازار برای خرید، معیارهایتان را تعیین و لپ تاپ مناسب را انتخاب کنید. با فالنیک همراه باشید.

اطلاع از قیمت لپ تاپ و بررسی مشخصات فنی آن دو مولفه مهم هنگام خرید هستند که با مراجعه به لینک می‌‍‌توانید در کمترین زمان بهترین مدل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید.

خرید و قیمت لپ تاپ در فالنیک
برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و خرید لپ تاپ با مشاوره تخصصی رایگان و گارانتی معتبر ۱۸ ماهه از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
قیمت لپ تاپتماس تلفنی

راهنمای خرید لپ تاپ | انتخاب نوع لپ تاپ

انواع مختلفی از لپ تاپ‌ها مانند نت بوک‌ها، الترابوک‌ها، نوت بوک‌ها و لپ تاپ‌های هیبریدی برای رفع نیازهای مختلف کاربران طراحی شده‌است.

نت بوک :Net Book این نوع از لپ تاپ‌ها در اندازه‌های کوچک و ظریف‌تر طراحی شده‌اند و مناسب کاربرانی است که نیازمند سیستمی کوچک برای حمل راحت‌تر و اشغال فضای کمتر هستند.

الترابوک: الترابوک‌ها اغلب با طراحی باریک و سبک شناسایی می‌شوند و به دلیل استفاده از قطعات سخت افزاری پیشرفته برای کاربران رده بالا مناسب هستند. این لپ تاپ‌‌ها دارای پردازنده قوی‌تر، باتری با طول عمر بیشتر و حافظه‌ با ظرفیت و سرعت بالاتر هستند.

نوت بوک :Note Book این دسته از لپ تاپ‌ها تمامی امکانات کامپیوترهای رومیزی را دارند. اما اغلب دارای امکانات سخت افزار پایین‌تری هستند. نوت بوک‌ها دارای صفحه نمایش کوچکتری هستند و به دلیل سخت افزار پایین‌تر برای انجام کارهای گرافیکی و روزمره ساده مناسب هستند.

لپ تاپ هیبریدی:  لپ تاپ‌های هیبریدی دارای طراحی دوگانه هستند و هم به عنوان لپ تاپ و هم تبلت به دلیل داشتن صفحه نمایش لمسی کاربرد دارند. اگر تمایل دارید دو محصول را در یک محصول خریداری کنید، لپ تاپ‌های هیبریدی می‌توانند گزینه مناسبی باشند. از لحاظ سخت افزاری نیز لپ تاپ‌ها محدودیتی ندارند و اغلب به دلیل طراحی منحصر‌به‌فرد دارای قیمت بالاتری هستند.

پیشنهاد مطالعه

لپ تاپ با صفحه نمایش لمسی: این نوع از لپ تا‌پ‌ها با حس لامسه و یا قلم نوری کار می‌کنند و می‌توانند گزینه مناسبی برای طراحان یا دانشجویان گرافیک و معماری باشد. صفحه تاچ برخی از این لپ تا‌پ‌ها دارای حساسیت بالایی بوده و در کمترین زمان به درخواست کاربران پاسخ می‌دهد. مصرف انرژی و بالطبع باتری این محصولات زیاد بوده و در زمان کمتری شارژ آن تمام می‌شود

هزینه، معیار اول انتخاب لپ تاپ

به نظر می‌رسد نخستین معیاری که باید مد نظر داشته باشید میزان هزینه‌ای است که قرار است برای خرید صرف کنید. لپ تاپ‌های بسیار گوناگونی در بازار هستند، اما اگر به طور دقیق مشخص کنید که قرار است چه مقدار هزینه کنید بسیاری از آن‌ها از دایره انتخاب شما بیرون می‌روند و کار شما برای انتخاب لپ تاپ ساده‌تر خواهد شد.

راهنمای خرید لپ تاپ | معرفی اجزای لپ تاپ

در این قسمت مقاله راهنمای خرید لپ تاپ می‌خواهیم قطعات سخت افزاری لپ تاپ را معرفی کنیم. آشنایی با قطعات پیش از خرید بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. در مقاله آشنایی با قطعات داخلی و خارجی لپ تاپ می‌توانید به صورت کامل با سخت افزارهای لپ تاپ آشنا خواهید شد.

مشخصات خرید لپ تاپ | آشنایی با پردازنده لپ تاپ

پردازنده و یا واحد پردازش مرکزی (CPU)، سخت افزاری است که به نرم افزارها و برنامه‌ها اجازه اجرا روی سیستم پردازشی را می‌دهد. هر وظیفه‌ای در کامپیوتر نیاز به نیروی پردازش دارد. یک پردازنده قدرتمند می‌تواند چندین وظیفه را به طور همزمان اجرا کند، نرم افزارهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر را به اجرا درآورد و همچنین از پس فایل‌های بزرگتر به آسانی بر می‌آید.

 برند، نسل پردازنده، تعداد هسته، قابلیت اورکلاک، نوع سوکت و … هنگام انتخاب پردازنده باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه مقاله تفاوت core i3 با core i5 و core i7 در پردازنده های اینتل و بررسی کامل و معرفی پردازنده اینتل، نسل ها و انواع آن نیز مفید خواهند بود.

CPU و پردازنده لپ تاپ
CPU یا پردازنده، قلب تپنده هر سیستم پردازشی است.
پیشنهاد مطالعه

مشخصات لپ تاپ خوب | انتخاب بهترین رم لپ تاپ

حافظه جانبی (RAM) مخفف عبارت حافظه با دسترسی تصادفی است. رم به داده‌ها اجازه می‌دهد به صورت موقت ذخیره شوند. پس حافظه جانبی بیشتر به شما اجازه انجام چندین فعالیت به صورت همزمان و بهتر و موثرتر را می‌دهد. سرعت بارگذاری صفحات بالاتر می‌رود و فایل‌های بزرگتر سریع‌تر باز می‌شوند.

رم لپ تاپ
رم بیشتر در لپ تاپ یعنی سرعت بیشتر اجرای برنامه ها

به‌طور ساده، هرچه رم یک لپ تاپ بیش‌تر باشد سرعت آن لپ تاپ بیش‌تر است و برنامه‌های بیش‌تری را می‌تواند همزمان اجرا کند. باز هم اگر از لپ تاپ توقع خاصی ندارید و صرفاً کارهای معمولی را با آن انجام می‌دهید، خیلی به رم توجه نکنید اما اگر قرار است با لپ تاپ کارهای سنگین انجام دهید باید به دنبال لپ تاپی باشید که رم بالایی داشته باشد. در راهنمای خرید لپ تاپ باید گفت که رم‌های DDR5 و ۸ گیگابایتی و ۱۶ گیگابایتی رم‌های بالایی محسوب می‌شوند. رم‌ ۱ و ۲ گیگابایتی رمی ضعیف است و رم ۴ گیگابایتی نیز به عنوان رمی معمولی و قابل قبول شناخته می‌شود. خواندن مقاله حافظه یا RAM چیست؟ می‌تواند در انتخاب رم مناسب لپ تاپ به شما کمک کند.

RAM – رم لپ تاپ
مقدار حافظه جانبی مورد نیاز بر اساس نیاز کاربران

راهنمای خرید لپ تاپ | نقش حافظه داخلی و هارد در کیفیت لپ تاپ

ابزار ذخیره سازی در کامپیوتر و لپ تاپ بخشی است که تمامی فایل‌ها در آن ذخیره می‌شوند. هارد دیسک‌ها براساس میزان فضای ذخیره‌سازی از ۶۰ گیگابایت تا 1.5 ترابایت (یک ترابایت معادل ۱۰۲۴ گیگابایت می‌باشد) و حتی بیشتر، متغیرند. اگر می‌خواهید فایل‌های زیادی ذخیره کنید به فضای زیادی احتیاج دارید و باید هارد دیسک با ظرفیت بیشتری را در نظر بگیرید.

هارد لپ تاپ
بهتر است به دنبال لپ تاپی باشید که حافظه داخلی آن هم از هارد دیسک معمولی باشد و هم از SSD یعنی هارد درایوها به صورت هیبریدی و ترکیبی انتخاب شوند.

هارد دیسک لپ تاپ براساس نیاز در انواع مختلف HDD و SSD یا هیبردی قابل انتخاب است.هارد دیسک HDD که به آن دیسک سخت نیز گفته می‌شود، دارای یک دیسک چرخان است و اطلاعات توسط یک سوزن روی آن نوشته و خوانده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

هارددیسک SSD به دلیل طراحی مبتنی بر فلش، هیچ عضو مکانیکی داردو از سرعت بالاتری نسبت به هارد‌های HDD برخوردار است. هارد دیسک هیبریدی ترکیبی از دو نوع هارد ذکر شده‌است و دارای ترکیبی از سرعت و ظرفیت بالاست. انتخاب این نوع هارد گزینه بهتری خواهد بود.

جدول مقایسه HDD و SSD
جدول مقایسه HDD و SSD

راهنمای خرید لپتاپ | نقش کارت گرافیک

به منظور کاهش حجم کاری پردازنده مرکزی، کارت گرافیک فرمان‌های گرافیکی ارسالی کاربران را انجام می‌دهد. کارت گرافیک را می‌توان در انواع مختلف مجزا و مجتمع دسته بندی کرد. با وجود پردازنده گرافیکی (GPU) مجزا در لپ تاپ سرعت پردازش اطلاعات افزایش پیدا می‌کند و پردازش تصاویر و ویدئو‌ها سریع‌تر انجام می‌شود.

گرافیک بالا برای گیمرها و برنامه نویسان حرفه‌ای و کاربران مهندسی مهم است.
گرافیک بالا برای گیمرها و برنامه نویسان حرفه‌ای و کاربران مهندسی مهم است.

اگر قصد دارید لپ تاپ را برای انجام کارهای گرافیکی پیچیده و رندر‌های سنگین انتخاب کنبد باید انتخاب کارت گرافیک مجزا را مدنظر داشته باشید. مقدار حافظه کارت گرافیک، نسل و برند آن می‌تواند در عملکرد نهایی یک کارت گرافیک تأثیرگذار باشد.

GPU لپ تاپ
جدول مقایسه کارت گرافیک های یکپارچه و اختصاصی
پیشنهاد مطالعه

راهنمای خرید لپ تاپ | اهمیت صفحه نمایش لپ تاپ

در ادامه راهنمایی خرید لپ تاپ با صفحه نمایش آشنا می‌شویم. صفحه نمایش یکی از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب لپ تاپ محسوب می‌شود. صفحه نمایش لپ تاپ را می‌توان براساس اندازه و همچنین قابلیت نمایش دسته بندی کرد. با توجه به نوع کاربری می‌توانید لپ تاپ با صفحه نمایش کوچک 11 اینچی یا بزرگ 17 اینچی را انتخاب کنید. صفحه نمایش مات و براق نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که باید با توجه به کاربری خود انتخاب کنید. اگر در محیط باز و در معرض تابش نور خورشید کار می‌کنید، صفحه نمایش مات گزینه مناسب‌تری است.

اندازه صفحه نمایش

برای تعیین اندازه صفحه نمایش قطر صفحه به این بیان می‌شود. هر چه اندازه صفحه نمایش کوچکتر باشد روی وزن لپ تاپ نیز تأثیرگذار است. انواع مختلف صفحه نمایش زیر را با توجه به نیاز خود می‌توانید انتخاب کنید:

  • صفحه نمایش 11.6 اینچی

این صفحه نمایش دارای قطر 29.5 سانتی متری و ابعاد 27.5×14.5 سانتیمتر است.

  • صفحه نمایش 13.3 اینچی

لپ تاپ با این صفحه نمایش اندازه بسیار کوچکی و وزن کمی دارد. دارای قطر 33.7 سانتی متری و ابعاد 29.5×16.5 سانتیمتر است.

  • صفحه نمایش 14.1 اینچی

ابعاد این صفحه نمایش 31.2×17.5 سانتیمتر است و دارای قطر 35.8 سانتیمتری است.

  • صفحه نمایش 15.6 اینچی

لپ تاپ با این صفحه نمایش تنوع بیشتری داشته و از محبوبیت بالایی بین کاربران برخوردار است. طول این لپ تاپ 34.5 و ارتفاع آن 19.43 سانتیمتر است و قطر آن 15.6 اینچ یا 39.6 سانتیمتر است.

نوع پردازنده مورد نیازتان بستگی به استفاده و بودجه‌تان دارد.

صفحه نمایش 17 اینچی

ابعاد صفحه نمایش 17 اینچی 38.3×21.5 سانتیمتر است و اندازه قطر آن نیز 43.9 سانتیمتر است. لپ تاپ با این صفحه نمایش وزن بالایی دارد و برای حمل دائمی گزینه مناسبی نیست.

پیشنهاد مطالعه
صفحه نمایش لپ تاپ
لپ تاپ‌های بزرگتر با صفحه نمایش بزرگتر، باتری پشتیبان کمتری دارند و سنگین‌ترند.

رزولوشن صفحه نمایش

علاوه بر اندازه صفحه نمایش توجه به روزولوشن نیز اهمیت زیادی دارد. رزولوشن تعیین کننده کیفیت نمایش تصاویر شماست و هرچه رزولوشن بیشتر باشد کیفیت تصاویر نیز بالاتر است و تعداد پیکسل بیشتری را شامل می‌شود. به عنوان مثال صفحه نمایش 4K دارای رزولوشن 3840×2160 است. در ادامه برای داشتن اطلاعات بیشتر مقدار روزولوشن و اصطلاحی شناخته شده آن را بیان می‌کنیم:

  • رزولوشن 1280×720؛ High Definition (HD)
  • رزولوشن 1920×1080؛ Full HD, FHD
  • رزولوشن 2560×1440؛ 2K, Quad HD, QHD
  • رزولوشن 3740×2160؛ 4K, Ultra HD

رنگ لپ تاپ

رنگ لپ تاپ معیاری کاملاً سلیقه‌ای است و می‌توان با توجه به مدل و رنگ‌های متنوع لپ تاپ یکی از انواع آن را انتخاب کرد. در صورت تمایل به تغییر رنگ لپ تاپ نیز می‌توانید از برچسب‌های گوناگون با توجه به سلیقه خود استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

چگونه یک لپ تاپ خوب انتخاب کنیم؟ | آشنایی با جنس بدنه لپ تاپ

جنس بدنه لپ تاپ نقش اصلی را در حفاظت از قطعات سخت افزاری ایفا می‌کند. برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های احتمالی به قطعات اصلی لپ تاپ باید هنگام خرید به این فاکتور نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. جنس بدنه لپ‎‌تاپ‌ها اغلب از نوع آلومینیوم، منیزیم،  پلاستیک فشرده یا ترکیبی از آنهاست.

جنس بدنه لپ تاپ باید نسبت به وارد شدن انواع ضربه‌های احتمالی مقاوم باشد و دارای گواهینامه‌های مختلف در این حوزه باشد. مطالعه دفترچه راهنمای محصول و همچنین استفاده از نظرات کاربران می‌تواند به شما در انتخاب بهتر جنس بدنه لپ تاپ کمک کند.

درگاه‌های اتصال لپ تاپ

مولفه بعدی که در راهنمای خرید لپ تاپ باید به آن اشاره کنیم، بررسی درگاه‌های اتصال لپ تاپ است. تعداد و نوع پورت‌های لپ تاپ دسترسی و کاربری راحت‌تر را فراهم می‌کند. در ادامه این پورت‌ها و کاربرد آنها را ذکر می‌کنیم:

پورت هدفون

این پورت که با نام Headphone jack شناخته می‌شود دارای اندازه 3.5 میلیمتری است و برای اتصال هدفون و اسپیکر کاربرد دارد.

درگاه اتصال اترنت

درگاه اترنت (Ethernet) جهت اتصال مستقیم به شبکه کاربرد دارد و به دلیل وجود قابلیت WiFi در اکثر لپ تاپ‌های امروزی این درگاه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پورت HDMI

این پورت برای افرادی که دائما در جلسات یا کنفرانس‌های مختلف شرکت می‌کنند و تمایل دارند از لپ تاپ خود برای ارائه مطالب استفاده کنند، کاربرد زیادی دارد. این پورت رابطی بین لپ تاپ و دستگاه ویدئو پروژکتور است و با توجه به نسل آن قابلیت نمایش 4K را نیز دارند.

پورت VGA

پورت VGA نیز رابطی برای نمایش تصاویر در نمایشگرها و ویدئو پروژکتور است. این پورت از نوع آنالوگ بوده و در لپ تاپ‌های نسل جدید کمتر دیده می‌شود.

پورت USB

این پورت که یکی از کاربردی‌ترین پورت‌های تعبیه شده روی بدنه لپ تاپ محسوب می‌شود، در انواع مختلف وجود دارد. پورت‌های USB 3.0، USB 2.0 و انواع مختلف USB نایپ C و … شامل این دسته هستند و از سرعت انتقال مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

سیستم عامل لپ تاپ

مولفه دیگری که باید قبل انتخاب لپ تاپ در بررسی کنید، نوع سیستم عامل است. سیستم عامل ویندوز و مک جزو مشهورترین سیستم عامل‌های بازار هستند. سیستم عامل‌های کروم، لینوکس و DOS نیز از جمله سیستم عامل‌های شناخته شده لپ تاپ هستند.

راهنمای خرید لب تاپ | تست لپ تاپ هنگام خرید

حالا که مدل لپ تاپ خود را انتخاب کردید و به مرحله خرید رسیدید باید لپ تاپ را کاملا امتحان کنید:

  • بررسی کنید که مشخصات فنی دقیقا همانهایی است که باید باشد، لپ تاپ را روشن کنید و با آن کار کنید و ببینید سیستم درست کار می‌کند یا نه.
  • شارژر و و باتری و اکسسوری ها را تست کنید.
  • درایورهای مناسب لپ تاپ را تهیه کنید.
  • اگر DVD ریکاوری دارد آن را تهیه کنید.
  • گارانتی را چک کنید و مهر فروشنده را روی آن بررسی کنید.
پیشنهاد مطالعه
راهنمای کامل خرید لپ تاپ برای مصارف مختلف

 

وقتی مدل لپ تاپ خود را انتخاب کردید و به مرحله خرید رسیدید باید لپ تاپ را کاملا امتحان کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ ۹۹

در ادامه لیست کم قیمت ترین لپ تاپ های نیمه دوم سال 99 را معرفی می‌کنیم. در این لیست در کنار قیمت مناسب، سعی شده رده بندی لپ تاپ ها از نظر کیفیت را برایتان تهیه کنیم. در ادامه لیست لپ تاپ هایی که کاربرد عمومی دارند را می‌بینیم:

1. لپ تاپ Acer Aspire A315-34 C3VD

  • ارزان ترین لپ تاپ موجود است
  • پردازنده Celeron N4000
  • 4 گیگا بایت رم با سرعت 2133
  • 1 ترابایت هارد
  • گرافیک یکپارچه
  • لپ تاپ مناسب برای وبگردی، حسابداری، آموزش آنلاین، مولتی مدیا و کارهای روزانه و عادی
  • صفحه کلید ارگونومیک برای تایپ سریع و طولانی
  • بدنه قوی
  • 6 ساعت شارژ باتری
  • 2.1 کیلو گرم وزن

2. لپ تاپ ASUS X540MB-DM143

  • لپ تاپ مناسب دانش آموزان و معلمان (به دلیل استفاده‌های آنلاین) و طراحی
  • ارزان قیمت
  • پردازنده Celeron N4000
  • 4 گیگا بایت رم با سرعت 2133
  • 1 ترابایت هارد
  • دارای نمایشگر FHD
  • کارت گرافیک مجزای NVIDIA MX 110 با 2 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای درایو DVD/RW
  • نرخ بروزرسانی نمایشگر برابر با 60 هرتز است.
  • 2 کیلو گرم وزن

3. لپ تاپ Lenovo Ideapad 3

  • مناسب برای کارهای روزانه، دانش آموزی و تدریس، ارتباط آنلاین، برنامه‌های گرافیکی (بدون رندر سنگین)، کارهای مهندسی و برنامه نویسی، برخی از بازی‌های e-Sport 
  • پردازنده Pentium Gold 6405U با دو هسته و 4 ترد
  • با وزن 1.75 کیلوگرم از سبک ترین لپ تاپ ها به شمار می‌رود.
  • 4 گیگا بایت رم قابل ارتقا به 8 گیگ با سرعت 2133
  • 1 ترابایت هارد
  • کارت گرافیک مجزای NVIDIA MX 110 با 2 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • 4 ساعت شارژ باتری

4. لپ تاپ Asus X540MB DM098

  • جزو لپ تاپ های میان رده
  • مناسب برای کارهای روزانه، حسابداری، کارهای مهندسی و برنامه نویسی
  • پردازنده Pentium N5000
  • با وزن 1.75 کیلوگرم از سبک ترین لپ تاپ ها به شمار می‌رود.
  • 4 گیگا بایت رم با سرعت 2400
  • 1 ترابایت هارد
  • کارت گرافیک مجزای NVIDIA MX 110 با 2 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • بدنه قوی با ضخامت کم
  • دارای نمایشگر FHD
  • صفحه کلید جزیره‌ای مناسب برای تایپ طولانی و برنامه نویسی

5. لپ تاپ ASUS VivoBook 15 R521JA

  • جزو لپ تاپ های میان رده
  • مناسب برای کارهای مهندسی و برنامه نویسی
  • پردازنده Intel Core-i3-1005G1 (گرافیک مجتمع)
  • با وزن 1.8 کیلوگرم
  • 4 گیگا بایت رم قابل ارتقا به 8 گیگ با سرعت 2400
  • 1 ترابایت هارد
  • امکان نصب کارت گرافیک مجزای NVIDIA MX 110 با 2 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر FHD

6. لپ تاپ Lenovo Ideapad L340

  • جزو لپ تاپ های میان رده
  • مناسب برای کارهای مهندسی و مبتنی بر CPU، طراحی اما نه بازی های سنگین و رندرینگ
  • پردازنده Ryzen 7 3700U
  • با وزن 2.2 کیلوگرم
  • 8 گیگا بایت رم با سرعت 2400
  • 1 ترابایت هارد
  • کارت گرافیک یکپارچه Radeon RX Vega 10 با 2 گیگا بایت حافظه گرافیکی 
پیشنهاد مطالعه

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

مهمترین مواردی که در مورد لپ تاپ گیمینگ و بازی باید توجه کنید عبارتند از:

  • CPU قوی دارند.
  • کارت گرافیک قوی دارند.
  • از HDD و SSD در کنار هم استفاده می‌کنند.
  • نمایشگری که رزولوشن آن بالا است اما نیازی نیست در نمایش رنگ ها دقیق باشد.
  • طراحی ظریفی ندارند چون باید کولینگ قوی داشته باشند.
  • عمر باتری در آنها زیاد نیست.
  • وزن زیادی دارند در نتیجه حمل آنها سخت است.
راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

 

معرفی اقتصادی ترین لپ تاپ های گیمینگ و بازی

حالا بینیم چه لپ تاپ هایی را در زمینه گیمینگ می‌توانیم بخریم:

1. لپ تاپ گیمینگ MSI Bravo 17

  • جزو لپ تاپ های پایین رده
  • پردازنده AMD Ryzen 7 4800H 
  • با وزن 2.3 کیلوگرم
  • 16 گیگا بایت رم
  • 1 ترابایت SSD
  • کارت گرافیک Radeon RX 5500M
  • دارای نمایشگر IPS با ابعاد 17.3 اینچ با بروزرسانی 120 هرتز

2. لپ تاپ گیمینگ Acer NITRO AN715-51-73V6

  • جزو لپ تاپ های پایین رده
  • پردازنده AMD Ryzen 7 4800H 
  • با وزن 2.5 کیلوگرم
  • 24 گیگا بایت رم با سرعت 2666
  • 1 ترابایت SSD NVMe
  • کارت گرافیک GTX 1650 با 4 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر IPS با بروزرسانی 60 هرتز
  • دارای خنک کننده قدرتمند
  • مناسب برای بازی، برنامه‌های سنگین رندرینگ، طراحی

3. لپ تاپ گیمینگ ASUS TUF GAMING FX706II

  • پردازنده Intel Core-i7-9750H 
  • با وزن 2.6 کیلوگرم
  • 24 گیگا بایت رم با سرعت 2666
  • 1 ترابایت HDD و 256 گیگابایت SSD NVMe
  • کارت گرافیک Geforce GTX 1650Ti با 4 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر IPS با از وضوح FHD و بروزرسانی 120 هرتز
  • دارای خنک کننده قدرتمند

4. لپ تاپ گیمینگ MSI GP65 Leopard 9SD

  • پردازنده Intel Core-i7-9750H 
  • با وزن 2.33 کیلوگرم
  • 16 گیگا بایت رم با سرعت 2666 قابل ارتقا به 64 گیگ
  • 1 ترابایت HDD و یک هارد 2.5 اینچی، دو ماژول SSD M.2 (به صورت پیش فرض 1 ترابایت هارددیسک و 256 گیگابایت حافظه SSD M.2 دارد.)
  • کارت گرافیک Geforce GTX 1660Ti با 6 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر IPS و بروزرسانی 120 هرتز

5. لپ تاپ گیمینگ Lenovo legion 5

  • پردازنده Intel Core-i7-10750H 
  • با وزن 2.39 کیلوگرم
  • 8 گیگا بایت رم با سرعت 2933 قابل ارتقا به 16 گیگ
  • دارای SSD 512GB
  • کارت گرافیک Geforce GTX 1660Ti با 6 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر IPS با ابعاد 15.6 و بروزرسانی 144 هرتز

6. لپ تاپ گیمینگ ASUS ROG Strix G512LU

  • پردازنده Intel Core-i7-10750H 
  • با وزن 2.4 کیلوگرم
  • 8 گیگا بایت رم با سرعت 3200
  • دارای 1 ترابایت SSD NVMe
  • امکان دو ماژول SSD M.2
  • کارت گرافیک Geforce GTX 1660Ti با 6 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر IPS با ابعاد 15.6 و بروزرسانی 120 هرتز

راهنمای خرید لپ تاپ مهندسی و رندرینگ

1. لپ تاپ Acer Aspire 3 A315-55G 51YA

  • پردازنده Intel Core-i5-10210U 
  • با وزن 2.1 کیلوگرم
  • 8 گیگا بایت رم با سرعت 2400 قابل ارتقا به 16 گیگ
  • دارای 1 ترابایت HDD
  • کارت گرافیک NVIDIA MX 230 با 2 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر با وضوح FHD و ابعاد 15.6
  • مناسب برای برنامه نویسی و ایجاد موتورهای مجازی نظیر اندروید استودیو و ویژوال بیسیک

2. لپ تاپHP 15 DA2185-C

  • پردازنده Intel Core-i5-10210U 
  • با وزن 2.0 کیلوگرم
  • 8 گیگا بایت رم با سرعت 2400 
  • دارای 1 ترابایت HDD و 256 گیگ SSD M.2>
  • کارت گرافیک NVIDIA MX 110 با 2 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر با  ابعاد 15.6
  • مناسب برای طراحی و کار مهندسی
  • دارای درایو ODD و دو درگاه USB 3.1و فاقد درگاه USB-C
  • بدنه مقاوم 

3. لپ تاپ ASUS VivoBook R521JB-EJ027

  • پردازنده Intel Core-i5-1035G1 
  • با وزن 1.9 کیلوگرم
  • 8 گیگا بایت رم با سرعت 2400 
  • دارای 1 ترابایت HDD
  • کارت گرافیک NVIDIA MX 110 با 2 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگربا  ابعاد 15.6
  • مناسب برای مولتی مدیا، کارهای مهندسی، طراحی و گرافیکی، و برنامه نویسی حرفه‌ای
  • فاقد درایور نوری
  • بدنه مقاوم 

4. لپ تاپ HUAWEI MateBook D13

  • اولترابوک باریک، جمع و جور و دارای سخت افزارهای سطح بالا 
  • پردازنده Intel Core-i5-10210U 
  • با وزن 1.3 کیلوگرم
  • 8 گیگا بایت رم با سرعت 2133 
  • دارای 512G NVMe SSD
  • کارت گرافیک NVIDIA MX 250 با 2 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر لمسی ISPبا  ابعاد 13.9 و بروزرسانی 60 هرتز
  • مناسب برای تولید کنندگان محتوا، کارهای مهندسی، طراحی و گرافیکی، و برنامه نویسی
  • بدنه مقاوم و فلزی

5. لپ تاپ ASUS VivoBook K571LH

  • پردازنده Intel Core-i5-10210U 
  • با وزن 2.14 کیلوگرم
  • 12 گیگا بایت رم با سرعت 2666 
  • 1 ترابایت HDD و 256G NVMe SSD
  • کارت گرافیک NVIDIA GTX 1650 با 4 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر لمسی ISPبا  ابعاد 15.6 و بروزرسانی 60 هرتز
  • مناسب برای رندر و پردازش‌های سنگین مهندسی و طراحی

6. لپ تاپ MSI Prestige 14 A10SC

  • پردازنده Intel Core-i7-10710U 
  • با وزن 1.29 کیلوگرم
  • 16 گیگا بایت رم با سرعت 2666 
  • 1 ترابایت NVMe SSD
  • کارت گرافیک NVIDIA GTX 1650 با 4 گیگا بایت حافظه گرافیکی
  • دارای نمایشگر لمسی ISPبا  ابعاد 15.6
  • مناسب برای طراحان و مهندسان، عکاسان و گرافیست‌ها (برنامه‌های 3DMax، رندرینگ، فتوشاپ و برنامه‌های ادوبی، طراحی و تولید محتوا، برنامه‌های عکاسی و ادیت و …)

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی

در مورد دانشجویان کمی مساله گسترده تر است و نمی‌توان نسخه واحدی پیچید. بسته به رشته دانشجویی، انتخاب لپ تاپ مناسب، متفاوت خواهد بود. دانشجوی رشته انسانی که فقط با نرم افزارهای عمومی مثل آفیس کار دارد با دانشجوی مهندسی یا طراحی که سیستم پیچیده تری لازم دارد متفاوت خواهد بود و قطعا هزینه کمتری خواهد پرداخت. حتی لپ تاپ مناسب دانشجویان پزشکی بسته به اینکه در چه رشته و چه سالی تحصیل می‌کنند هم متفاوت است. پس بسته به نیازتان و آنچه در بالا گفته شد لپ تاپ مناسب خود را انتخاب کنید. 

پیشنهاد مطالعه

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم

در خرید محصولات پردازشی همواره خرید محصولات نو توصیه می‌شود اما اکنون که بازار تقاضا و قیمت ها افزایش داشته، برخی به خرید لپ تاپ ارزان دست دوم روی می‌آورند که البته اگر به شکل اصولی انجام شود خیلی هم عالی است چرا که با پرداخت هزینه لپ تاپ پایین رده نو برای لپ تاپ دست دوم، لپ تاپ رده بالا قدرتمندی خواهید داشت که حتی کیفیت ساختش هم بهتر است و در نتیجه برایتان بیشتر عمر می‌کند. البته گاهی لازم است ارتقای کوچکی روی رم و هارد انجام دهید تا کارایی و سرعت بیشتری داشته باشید.

مهمترین نکته از بین نکات خرید لپ تاپ دست دوم این است که صحت و سلامت تمام قطعات لپ تاپ را بررسی کنید و تنها به ظاهر تر و تمیز محصول توجه نکنید. همانند خرید لپ تاپ نو در خرید لپ تاپ دست دوم هم باید کاربری خود را مشخص کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ اپل

در مک بوک ها هم همانند لپ تاپ ها امکانات و قدرت سخت افزارها و کاربری و وزن و قیمت و باتری، مواردی هستند که مدل مک بوک مناسب شما را مشخص می‌کنند. به طور کلی عمر لپ تاپ اپل به دلیل استفاده از سخت افزارهای عالی بالا است و حدود یک دهه خواهید توانست با آن روزگار بگذرانید. 

لپ تاپ اپل در اندازه های 12 اینچی، 13 اینچی، 15 اینچی و 17 اینچی عرضه شده‌اند. مک بوک های 12 اینچی کمتر از یک کیلو گرم وزن دارد و شارژ را حدود ده ساعت نگه می‌دارد پس برای استفاده های بیرون از منزل خوب است اما به قدرت پردازشی آن هم توجه کنید که آیا مناسب کار شما هست یا نه.

راهنمای خرید لپ تاپ اپل

 

اگر لپ تاپ اپل دارید، از سخت افزارهای عالی و ظاهر شیک آن لذت ببرید.

مک بوک ایر 13 اینچی تا حدودی ساختار مک بوک های قدیمی را دارد مثلا پردازنده و صفحه کلید. ارزان ترین لپ تاپ اپل است و بیشترین عمر باتری یعنی 14 ساعت را دارد.

مک بوک پرو 13 اینچی، از مک بوک ایر 13 اینچی، قیمت و سرعت و گرافیک بیشتری دارد. مک بوک پرو 13 اینچی MacBook Pro MLH12 تاچ بار و تاچ آی دی دارد و شکاف SD ندارد.

مک بوک پرو 15 اینچی، مک بوک حرفه‌ای ها است که پردازنده گرافیکی و SSD و قدرت بالای صفحه نمایش آن چشم نوازی می‌کند.

podcast
پیشنهاد مطالعه


۱- اخبار تکنولوژی

خبرهای متنوعی از جمله رونماییی دو سرور جدید HPE، باگ های ساده اما عجیب گوگل، WWDC22، پردازنده جدید AMD مخصوص سرور؛ بخشی از خبرهای تکنولوژی این پادکست است.

۲- پرونده ویژه:

  • تعیین بودجه و کاربری
  • انتخاب سخت افزارها و اجزای لپ تاپ
  • نکته مهم در خرید لپ تاپ دست دوم
  • لپ تاپ از چه برندی باشد؟



۳- سیگنال:

در این شماره از پادکست، درباره یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه نگهداری از سرور صحبت کردیم. جنرال سروسی سرور. موضوعی که غفلت از آن می‌تواند خسارت‌های سنگینی به سرور دیتاهای شما وارد کند. در ادامه بشنوید:

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و بخش سیگنال را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست 32 مگابایت حجم و 35 دقیقه زمان دارد.

دانلود

بخش پرونده ویژه 19 مگابایت حجم و 21 دقیقه زمان دارد.

دانلود

اینفوگرافیک: راهنمای خرید یک لپ تاپ خوب

در این راهنما سعی داریم به چهار مشخصه مهمی که در طراحی و موارد استفاده یک لپ تاپ مهم است، اشاره کنیم.

مشخصات خرید لپ تاپ
چهار مشخصه مهم که هنگام خرید لپ تاپ باید دقت کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره فروش لپ تاپ می‌توانید با شماره 02154591932 تماس گرفته و از خدمات رایگان مشاوره کارشناسان فالنیک بهره‌مند شوید.

تعمیر لپ تاپ
تعمیر لپ تاپ در تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک، به وسیله تعمیرکار لپ تاپ مجرب و باتجربه انجام می‎‌شود. تمامی امور مربوط به تعمیرات لپ تاپ با تجهیزات پیشرفته و متخصصین دارای گواهینامه رسمی در دپارتمان تخصصی و تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک. برای ثبت درخواست تعمیر یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
تعمیر لپ تاپتماس تلفنی
4.5/5 - (20 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫44 دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام. ممنون از سایت بسیار خوب و کاربردیتان. یه لپ تاب با مواردی من جمله
    ۱-رم بالا
    ۲-حافظه بالا و گرافیک خوب
    ۳-cpu مناسب
    ۴-با سخت افزاری مناسب
    ۵-قیمتی مناسب و گرد و جمع جور
    چ پیشنهادی دارید. تشکر

  2. سلام لپتاپ lenovo ip3 با نسل یازده کورای۳ که ۱۲ گیگ رم و یک ترا hdd و ۲۵۶گیگ ssd داره بهتره یا
    lenovo ip3 نسل دوازده کورای۳ که ۴ گیگ رم و فقط ۲۵۶ گیگ ssd داره؟
    برای برنامه نویسی اندروید کدوم مناسب تره؟ تفاوتشون در سرعت چه طور هست؟ آیا خیلی ملموسه؟ خیلی ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    1. درود بر شما
      پریسا عزیز، لپ‌تاپ Lenovo IP3 با نسل یازدهم Core i3 و 12 گیگابایت رم برای برنامه‌نویسی اندروید مناسب‌تر است. زیرا رم و پردازنده بهتری دارد.
      تفاوت سرعت بین این دو لپ‌تاپ در برنامه‌نویسی اندروید ملموس است. با داشتن 12 گیگابایت رم، می‌توانید چندین برنامه و ابزار را به طور همزمان اجرا کنید بدون اینکه سرعت سیستم‌عامل شما کند شود. همچنین، پردازنده نسل یازدهم Core i3 می‌تواند به راحتی از عهده کارهای برنامه‌نویسی اندروید برآید.
      در نهایت، انتخاب بین این دو لپ‌تاپ به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک لپ‌تاپ قدرتمند برای برنامه‌نویسی اندروید هستید، Lenovo IP3 نسل یازدهم Core i3 با 12 گیگابایت رم گزینه بهتری است. اگر به دنبال یک لپ‌تاپ با قیمت مناسب‌تر هستید، Lenovo IP3 نسل دوازدهم Core i3 با 4 گیگابایت رم نیز گزینه مناسبی است.

    1. درود بر شما
      ریحانه عزیز
      خوشحالیم که ‌توانسته‌ایم به شما کمک کنیم.

  3. سلام خسته نباشید
    میشه نظر بدین؟ بین 1.ایسوس core i7 10750H , 32,1TB,GEFORECE GTX1650 TI
    2.core i7 10875H,16,1TB,4 1650TI ایسوس
    3.لنوو core i7 10750H, 16,1+512, 6 1669 TI
    و
    1. ایسوس core i7 10875H,16, 500,6 1660 TI
    2. لنوو core i7 10750H,32,1+512,6 1660
    انتخاب کنید ؟
    3 مورد اول قیمت یکی هستش و 2 مورد بعدی هم هم قیمت هست
    ممنون

    1. درود بر شما
      علی عزیز، اگر به دنبال یک لپ‌تاپ قدرتمند برای کارهای سنگین هستید، لپ‌تاپ 1 یا لپ‌تاپ 2 گزینه‌های مناسبی هستند. لپ‌تاپ 1 حافظه داخلی بیشتری دارد و لپ‌تاپ 2 پردازنده قدرتمندتری دارد.
      اگر به دنبال یک لپ‌تاپ با حافظه داخلی زیاد هستید، لپ‌تاپ 3 گزینه مناسبی است.
      اگر به دنبال یک لپ‌تاپ با کارت گرافیک قدرتمند هستید، لپ‌تاپ 4 گزینه مناسبی است.
      البته، انتخاب بین این چهار لپ‌تاپ به بودجه شما نیز بستگی دارد. لپ‌تاپ 1 گران‌ترین و لپ‌تاپ 4 ارزان‌ترین است.

  4. سلام با در نظر گرفتن مشخصات شبیه هم از نظر سخت افزاری ونرم افزاری از بین برندهای asus-acer-lenova ,و hp کدام برند را پیشنهاد می دهید (البته از نظر کیفییت ساخت وبا توجه به سهولت تهیه وپشتیبانی قطعات توی بازار)؟

  5. سلام
    خواستم سوال بپرسم اما دیدم بهتره با ۰۲۱۸۳۶۳ داخلی ۲۳۰ تماس بگیرم :)))

  6. سلام برای خرید لپ تاپ هم مشاوره میدین؟
    من کار گرافیکی خیلی انجام میدم یه لپتاپی میخوام که این نرم افزارارو بدون اتلاف وقت سریع باز کنه

    1. سلام

      شما میتوانید برای مشاوره و خرید لپ تاپ اچ پی با شماره ۰۲۱۸۳۶۳ داخلی ۲۳۰ تماس بگیرید.

  7. یه لپ تاپ مناسب کاربری اداری چی پیشنهاد می کنید؟ اداری سطح بالا که بتونم کارهای گرافیکی هم باهاش انجام بدم؟ خرید لپ تاپ حضوری هم دارید؟

    1. سلام

      برای مشاوره و خرید لپ تاپ می توانید با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

      شماره تماس: 0218363 داخلی 230

  8. سلام خسته نباشید .. بین لپ تاپ hp core i7 ram 8 gearfik 1
    و ایسوس corei5 نسل ۳ ram 8 حافظه ۱ترا گرافیک ۲ nvidia
    البته hp هم نسل ۳ هست اما هارد۵۰۰

    1. سلام

      در زمینه مشاوره و خرید لپ تاپ اچ پی، با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

      0218363 داخلی 230

    1. سلام

      برای مشاوره و خرید لپ تاپ اچ پی، با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

      0218363 داخلی 230

  9. سلام
    ممنون از راهنماییتون… میخواستم بدونم این حرف درسته که یک لپتاپ خوب بخر تا برای چند سال برات کار کنه؟
    مثلا یکی مثل من که کارش با نرم افزار های ساده هست و حالا گاهی بازی fifa یا pes انجام میده عقلانی هست که یک لپتاپ 8 میلیونی بگیره؟
    با توجه به چیزایی که گفتم نظرتون نسبت به asus-vivobook-k570ud-i5

    1. درود بر شما
      عماد عزیز، لپ‌تاپ ASUS VivoBook K570UD-I5 یک لپ‌تاپ میان‌رده با طراحی زیبا و امکانات مناسب است. این لپ‌تاپ برای کاربرانی که به دنبال یک لپ‌تاپ با عملکرد مناسب برای کارهای روزمره و بازی‌های کامپیوتری هستند، گزینه مناسبی است.

دکمه بازگشت به بالا