به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
کامپیوتر و لپ تاپ

آشنایی با اجزای لپ تاپ ؛ قطعات داخلی و بیرونی لپ تاپ

آشنایی با قطعات داخلی و خارجی لپ تاپ

یادداشت ویراستار: این مطلب در فروردین 1400 توسط کارشناسان لپ تاپ و کامپیوتر فالنیک، بررسی و تایید شده است.

در این مقاله به آشنایی با قطعات داخلی لپ تاپ و اجزای خارجی لپ تاپ می پردازیم و سخت افزار تشکیل دهنده لپ تاپ را بررسی می‌کنیم. برای اطلاع از قیمت لپ تاپ می‌توانید ضمن مراجعه به فروشگاه فالنیک، با کارشناسان فالنیک در تماس باشید یا درخواست پیش فاکتور ثبت کنید.

خرید و قیمت لپ تاپ در فالنیک
برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و خرید لپ تاپ با مشاوره تخصصی رایگان و گارانتی معتبر ۱۸ ماهه از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
قیمت لپ تاپتماس تلفنی

laptop چیست؟

پیش از معرفی اجزای لپ تاپ باید تعرف کوتاهی از لپ تاپ در ذهن داشته باشیم. Laptop به رایانه شخصی کوچک، سبک و قابل حمل گفته می‌شود. وزن لپ تاپ بستگی به اجزای تشکیل دهنده آن دارد و معمولا بین 1 تا 7 کیلوگرم است. برق لپ تاپ از یک باتری تامین می‌شود که با یک آداپتور AC/DC شارژ می‌شود.   

اجزای لب تاپ همان اجزای کامپیوتر رومیزی‌ست ولی تا حد امکان از وزن و اندازه آن کم شده است. قطعات خارجی لپ تاپ در واقع آنچه که شما در ظاهر یک لپ تاپ می‌بینید است: صفحه نمایش، صفحه کلید، صفحه لمسی (ماوس)، تعدادی پورت و وب‌کم، اجزای بیرونی لپ تاپ محسوب می‌شوند.

در صورتی که این اجزا دچار خرابی شده‌اند و به سرویسی در زمینه تعمیر لپ تاپ نیاز دارید می توانید با متخصصین فالنیک در ارتباط باشید و از امکانات ویژه دپارتمان فنی فالنیک بهره مند شوید. خرید لپ تاپ در فالنیک نیز با مشاوره تخصصی رایگان و گارانتی معتبر 18 ماهه همراه است.

انواع لپ تاپ

لپ تاپ را براساس سه ویژگی می‌توان دسته بندی کرد؛

  1. اندازه
  2. نوع کاربری
  3. برند

اگر براساس اندازه بخواهیم تقسیم کنیم، سه گروه هستند؛

  1. نوت
  2. اولترابوک
  3. لپ تاپ هیبریدی

حال اگر تقسیم بندی براساس نوع کاربری باشد، دسته بندی آن به صورت زیر است:

  1. لپ تاپ دانشجویی
  2. لپ تاپ مالتی مدیا
  3. لپ تاپ صنعتی (تجاری)
  4. لپ تاپ برای مصارف خانگی
  5. لپ تاپ گیمینگ و گرافیکی

لپ تاپ‌ها توسط شرکت‌های مختلفی با نام‌های تجاری (برند) متفاوت تولید می‌شوند مانند لپ تاپ‌های HP، DELL، LENOVO، MSI، ASUS، ACER، APPLE، MICROSOFT، SONY، SAMSUNG، TOSHIBA، LG و …

پیشنهاد مطالعه

قطعات لپ تاپ ؛ اجزای اصلی

اجزای لپ تاپ از مولفه‌های سخت افزاری مختلفی تشکیل شده است که به عنوان حلقه‌های یک زنجیر عمل می‌کنند. در ادامه به معرفی اجزای لپ تاپ و کاربرد آنها می‌پردازیم.

مادر برد – Motherboard

مادر برد جزو اصلی‌ترین قطعات لپ تاپ است و وظیفه کنترل پردازشگر مرکزی و ایجاد ارتباط بین سایر قطعات را بر عهده دارد. تمام پورت‌های لپ تاپ، پردازنده و کارت گرافیک که دو قطعه اصلی هستند، روی مادر برد قرار دارند. پس از معرفی قطعات اصلی لپ تاپ، مادربورد را بیشتر بررسی می‌کنیم.

سخت افزار لپ تاپ
مادربورد قطعه مهمی است که باقی قطعات لپ تاپ روی آن قرار می‌گیرند و یا به نحوی با آن در ارتباط هستند.

معرفی CPU یا پردازنده مرکزی

یکی دیگر از قطعات لپ تاپ پردازنده یا همان واحد پردازش مرکزی است که از آن به عنوان مغز کامپیوتر هم یاد می‌کنند. این قطعه به صورت یک تراشه روی برد اصلی سیستم (مادربرد) نصب می‌شود و از جمله قطعات اصلی لپ تاپ است. وظایف CPU عبارتند از: مدیریت تمام مراحل پردازش داده‌ها، عملکردهای ریاضی، منطقی، مقایسه‌ای و محاسبه‌های مربوط به آدرس‌دهی. برای خرید لپ تاپ حتما در مشخصات فنی لپ تاپ مدل و برند cpu را بررسی کنید. مقاله “راهنمای خرید CPU” را در این زمینه حتما بخوانید.

قطعات داخلی لپ تاپ
مغز کامپیوتر CPU است که مدیریت تمام پردازش های سیستم برعهده اوست.

CPU برای انجام پردازش‌ها نیاز به برق دارد و به دلیل مصرف برق، تولید گرما می‌کند. برای خنک کردن پردازنده از فن استفاده می‌شود، Heat sink یک قطعه آلومینیومی یا مسی است که دقیقا روی پردازنده قرار می‌گیرد. جریان هوای خنک فن را به پردازنده منتقل می‌کند و همواره آن را خنک نگه می‌دارد. 

پیشنهاد مطالعه

کارت گرافیک

رتبه دوم اهمیت در بین سخت افزار لپ تاپ، بعد از پردازنده به کارت گرافیک تعلق دارد. کارت گرافیک وظیفه پردازش تصویر و ارتباط با مانیتور را دارد. کارت گرافیک اطلاعات پردازنده را برای نمایش در صفحه نمایش آماده می‌کند، میزان قدرت پردازنده و حافظه رابطه‌ای مستقیم با کیفیت تصویر دارد.

قطعات لپ تاپ
پردازش تصاویر و ارتباط با صفحه نمایش از مهم‌ترین وظایف کارت گرافیکی است.

کارت گرافیک دارای دو خروجی برای صفحه نمایش و تلویزیون است. کارت گرافیک، رم خودش را دارد و تصاویر برای  نمایش در مانیتور چند لحظه در این حافظه ذخیره می‌شوند. در حال حاضر 3 شرکت بزرگ، تولید کننده کارت‌های گرافیک هستند: Nvidia و AMD و Intel ولی رقابت اصلی به دلیل پر قدرت‌تر بودن بین Nvidia و AMD است. برای آشنایی بیشتر با کارت گرافیک مقاله “کارت گرافیک چیست؟” را مطالعه کنید.

هارد ديسک – HDD

هارددیسک قطعه‌ای برای ذخیره سازی اطلاعات به صورت دائم است و ظرفیت آن با گیگابایت و ترابایت اندازه‌گیری می‌شود. هارد دیسک یک صفحه انعطاف پذیر دارد که با چرخش یک هد بر سطح آن اطلاعات به صورت مغناطیسی ذخیره می‌شود. سرعت چرخش این صفحه را با RPM (دور در دقیقه) اندازه گیری می‌کنند و بسته به انواع هارد متفاوت است: 4200 ، 5400، 7200، 10000، 15000 است.

اجزای بیرونی لپ تاپ
ذخیره سازی اطلاعات به صورت مغناطیسی روی هارددیسک انجام می شود.

هاردها در 3 سایز متفاوت تولید می‌شود 1.8 اینچ، 2.5 اینچ و 3.5 اینچ که دو اندازه اول بیشتر در دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌شود. ظرفیت ذخیره سازی هاردها در نسل اخیر 146، 300، 450، 500، 600، 900 گیگابایت و 1 و 2 ترابایت به بالا است. در بین هاردها مصرف برق هارد با سرعت 7200 RPM بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه

هارد SSD

SSD نوع دیگری از حافظه برای ذخیره‌سازی اطلاعات است و نسبت به HDD سرعت بسیار بالاتری دارد. به دلیل ثابت بودن این حافظه و نداشتن عضو متحرک برای ذخیره‌سازی اطلاعات طول عمر بسیار بالاتری نسبت به HDD دارد.

اگر پردازنده سیستم شما سرعت بالایی دارد، استفاده از SSD تاثیر خیلی زیادی در افزایش سرعت سیستم دارد. این حافظه بسیار سبک است و وزن لپ تاپ را هم کم می‌کند.

SSD ها در چهار نوع متفاوت از نظر نوع ارتباط با مادربرد تولید می‌شوند:M2  و SATA  و PCIe و NVME. بهترین نوع اتصال برای لپ تاپ M2 است. ظرفیت این نوع حافظه از 32 گیگابایت تا 4 ترابایت برای لپ تاپ وجود دارد.

RAM

رم  RAM که مخفف Random Access Memory است به معنی دسترسی تصادفی حافظه است. رم حافظه موقتی است که انجام تمام عملیات لپ تاپ وابسته به آن است. رم حافظه‌ای است که بین پردازنده و هارد قرار می‌گیرد و طبیعی است که باید سرعت بسیار بالاتری از هارد و SSD داشته باشد. این حافظه به حافظه‌ی فرار معروف است، زیرا با هر بار خاموش کردن لپ تاپ اطلاعات آن به طور کامل از بین خواهد رفت.

بررسی رم های لپ تاپ
رم حافظه‌ای موقت که اطلاعات آن با هر بار خاموش شدن لپ تاپ از بین می‌رود.

3 مدل رم از سال‌های دور روی لپ تاپ نصب می‌شده است، DDR2، DDR3، DDR4 که دارای ظرفیت‌های متفاوتی بین 2 و 4 و 8 و 16 و 32 گیگابایت می‌باشند، امروزه بیشتر از DDR4 که آخرین نسل است روی لپ تاپ استفاده می‌شود. با خواندن مقاله “RAM چیست؟” با این قطعه سخت افزاری لپ تاپ و کامپیوتر بیشتر آشنا می‌شوید.

کش يا حافظه نهان

برای استفاده از حداکثر سرعت پردازنده، باید سرعت انتقال اطلاعات از حافظه به پردازنده، هم اندازه باشد. اما سرعت پردازنده خیلی بیشتر از سرعت RAM است. در این حالت پردازنده باید مدت زمان زیادی را برای دریافت اطلاعات از RAM منتظر بماند. برای کاهش زمان انتظار و افزایش سرعت سیستم، حافظه کش در CPU تعبیه شده است.

وظیفه حافظه کش (Cache) ذخیره دستورات و فرمان‌های کاربر است. سرعت کش با سرعت پردازنده یکسان است در نتیجه اطلاعات به سرعت به پردازنده می‌رسد. و نیازی به فراخوانی اطلاعات از ram نیست، فقط اطلاعاتی که در کش وجود ندارد از ram فراخوانی می‌شود. بزرگ بودن حافظه کش رابطه مستقیمی با بالا بودن، سرعت سیستم دارد. مقاله “بررسی حافظه CPU Cache و انواع آن“در این زمینه اطلاعات مفیدی در اختیارتان می‌گذارد.

معرفی اجزای بیرونی لپ تاپ

همانطور که گفتیم صفحه نمایش، اسپیکر، وب کم و… اجزای بیرونی لپ تاپ به حساب می‌آیند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

صفحه نمايش –  Display

صفحه نمایش، دستگاه خروجی لپ تاپ است. تمام داده‌ها روی آن نمایش داده می‌شود. صفحه نمایش‌های موجود به دو دسته LED و LCD تقسیم می‌شوند.

Speaker اسپیکر

لپ تاپ برای پخش صدا دارای اسپیکر است، اسپیکرها دارای کیفیت‌های متفاوتی هستند.

WEBCAM

دوربین لپ تاپ که بالای صفحه نمایش تعبیه شده است با یک کابل FLAT به مادربرد وصل می‌شود و برای تصویربرداری و تماس‌های تصویری و کنفرانس‌های تصویری قابل استفاده است.

دی وی دی رایتر ODD

دی وی دی رایتر ODD، در لپ تاپ‌های 14 اینچ به بالا امکان نصب این قطعه وجود دارد. در صورتی که لپ تاپ شما فاقد ODD است می‌توانید از نوع اکسترنال آن که از طریق پورت USB به لپ تاپ متصل می شود، استفاده کنید.

برد WIFI

ماژول الکترونیکی است که روی مادربرد نصب می‌شود و وظیفه اتصال لپ تاپ به شبکه بی سیم اینترنت را دارد. از این ماژول 2 نوع وجود دارد: دو آنتن و تک آنتن و تفاوت بین آنها در سرعت انتقال دیتاست.

وایرلس دو آنتن که به سری N معروف است، با سرعت 300 مگابیت بر ثانیه کار می‌کند. ولی مدل تک آنتن آن با سرعت 150 مگابیت بر ثانیه کار می‌کند.

برد USB

اکثر لپ تاپ‌ها برای استفاده از تعداد پورت USB بیشتر، دارای برد جداگانه هستند. که به وسیله یک کابل FLAT به مادربرد وصل می‌شوند. 

پیشنهاد مطالعه

اجزای لپ اتپ؛ قطعات تشکیل دهنده مادربرد

در قسمت ابتدایی مقاله دو قطعه اصلی و مهم لپ تاپ که روی مادربرد نصب می‌شوند توضیح داده شد. پردازنده (CPU) مغز سیستم و کارت گرافیک (GPU)، در ادامه به معرفی سایر اجزای مادربرد لپ تاپ می‌پردازیم.

اجزای لپ تاپ
محل قرارگیری پورت‌ها و سوکت‌های مختلف و دیگر اجزا روی مادربرد

در بعضی از مادربردها پردازنده طوری تعبیه شده است. که با حرارت و ابزار مخصوص قابل جداسازی است، اصطلاحا به این پردازنده ها Onboard گفته می‌شود.

North Bridge & South Bridge

چیپ شمالی و جنوبی وظیفه برقراری ارتباط بین پردازنده، رم و کارت گرافیک را دارند و در واقع پلی بین cpu و سایر اجزا هستند. در مادربرد‌های نسل جدید چیپ شمالی وجود ندارد.

دلیل مهم نامگذاری این دو چیپ وجود پردازنده در بالاترین نقطه مادربرد، اولین چیپ بعد از آن چیپ شمالی و چیپ بعدی چیپ جنوبی است.

چیپ I/O

چیپ IO یک IC با 128 پایه است، که وظیفه کنترل و مدیریت موس و کیبورد و USB را برعهده دارد.

انواع پورت در مادربرد

از جمله قسمت‌های مهم در مادربرد، پورت ها هستند که به همراه عکس این قطعات لپ تاپ در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

پورت USB

برای خواندن اکثر تجهیزات جانبی از پورت USB استفاده می‌شود، روی لپ تاپ‌های جدید نسل 3 این پورت وجود دارد، این پورت پرکاربردترین پورت لپ تاپ و معمولا آبی رنگ است.

اجزای بیرونی لپ تاپ
پرکاربردترین پورت لپ تاپ، پورت USB است.

پورت Ethernet

پورت اترنت یا همان پورت LAN برای اتصال کابل LAN به لپ تاپ است که امکان اتصال به اینترنت با کابل را برای لپ تاپ فراهم می‌کند. این پورت دارای 8 پین به همراه 2 چراغ LED است.

پیشنهاد مطالعه

پورت VGA و HDMI

این پورت‌ها برای خروجی تصویر است. کاربرد آن زمانی است که بخواهید لپ تاپ را به تلویزیون وصل کنید و مثلا فیلم ذخیره شده روی هارد لپ تاپ را در تلویزیون ببینید. یک کابل VGA یا HDMI به این پورت‌ها وصل کنید و فیلم را به راحتی از تلویزیون ببینید.

پورت HeadPhone و Microphone

این پورت‌ها خروجی و ورودی صدا است و برای اتصال هدفون و میکروفون استفاده می‌شود.

کارت خوان

کارت خوان لپ تاپ یا ” SD Card reader ” برای انتقال راحت‌تر فایل‌ها از مموری کارت به لپ تاپ استفاده می‌شود و بدون اتصال گوشی به لپ تاپ می‌توانید مموری کارت را با کارت خوان لپ تاپ متصل کنید و فایل‌ها را جابجا کنید.

اجزای بیرونی لپ تاپ
کارت خوان لپ تاپ روشی برای انتقال راحت تر اطلاعات است.

پورت HDMI

 پورت  HDMI  مخفف High Definition Media Interface است. که با استفاده از این کابل می‌توانید با سرعت و وضوح بالاتری اقدام به انتقال فایل‌های صوتی و تصویری کنید.

اجزای لپ تاپ
با کابل HDMI و اتصال آن به پورت HDMI فیلم‌ها و موزیک‌ها را سریع تر انتقال دهید.

پورت ThunderBolt

این پورت چهار برابر یک پورت معمولی قدرت دارد، یعنی 40 گیگابیت بر ثانیه، این پورت با نماد رعد و برق مشخص می‌شود.

پورت ThunderBolt با نشان رعد و برق
سرعت پورت تاندربالت چهار برابر یک پورت معمولی است.

انواع سوکت در مادربرد

سوکت هارد

هاردهای لپ تاپ بیشتر از نوع SATA هستند. ولی در مواردی برای لپ تاپ MSATA هم استفاده می‌شود. سوکت هارد محل اتصال هارد به مادربرد است.

سوکت رم

سوکت برای قرارگرفتن رم روی مادربرد است. تعداد این سوکت‌ها متفاوت است و ممکن است تا 4 سوکت وجود داشته باشد. روی بعضی لپ تاپ‎‌ها رم به صورت Onboard وجود دارد.

تعمیر لپ تاپ
تعمیر لپ تاپ در تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک، به وسیله تعمیرکار لپ تاپ مجرب و باتجربه انجام می‎‌شود. تمامی امور مربوط به تعمیرات لپ تاپ با تجهیزات پیشرفته و متخصصین دارای گواهینامه رسمی در دپارتمان تخصصی و تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک. برای ثبت درخواست تعمیر یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
تعمیر لپ تاپتماس تلفنی
2.7/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫10 دیدگاه ها

دکمه بازگشت به بالا