به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
کامپیوتر و لپ تاپکامپیوتر و لپ تاپ

جامع ترین راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

شاید رایانه رومیزی در میان گیمرها، محبوبیت بیشتری نسبت به لپ تاپ داشته باشد؛ اما گاهی اوقات نیاز به دستگاهی دارید که قابل حمل باشد. لپ‌تاپ گیمینگ، دستگاهی است که می‌توانید بازی روی آن نصب کرده و آن را هرجا که می‌خواهید با خود ببرید. اما اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ مخصوص بازی را دارید، به تمام مشخصات آن مانند یک کامپیوتر رومیزی نگاهی بیاندازید؛ از جمله صفحه کلید داخلی، صفحه نمایش و … در این مقاله فالنیک، تمام اطلاعاتی که نیاز است به عنوان راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ در اختیار داشته باشید را توضیح می‌دهیم تا بتوانید بهترین مدل لپ‌تاپ را با توجه به نیازها و قیمت لپ تاپ انتخاب کنید.

مشخصات یک سیستم گیمینگ قوی

در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ نیاز است ابتدا با مشخصات سخت افزار‌های این نوع لپ تاپ آشنا شوید، در ادامه قطعات مهم این سیستم‌ها را بررسی می‌کنیم تا هنگام خرید دچار تردید نشوید. برای آشنایی جامع‌تر نیز می‌توانید مقاله راهنمای خرید لپ تاپ را مطالعه کنید.

پردازنده گرافیگی

برخی از لپ تاپ‌ها برای اجرای بازی و پردازش آن تنها به cpu نیاز دارند اما برخی دیگر برای اجرای بدون نقض نیازمند پردازنده گرافیکی یا GPU هستند. بنابراین، توجه به پردازنده گرافیکی در زمان بررسی مشخصات لپ تاپ گیمینگ یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید درنظر گرفت. در حال حاضر، اکثر نوت‌بوک‌های بازی با پردازنده‌های گرافیکی Nvidia GeForce GTX یا RTX عرضه می‌شوند.

جدیدترین کارت‌های گرافیک سری انویدیا، کارت‌های سری RTX 30 هستند که مدل‌های RTX 3050 تا RTX 3080 Ti را شامل می‌شوند. کمپانی AMD نیز یکی دیگر از شرکت‌های صاحب نام سازنده کارت گرافیک در دنیاست که سری‌های مختلف کارت‌های گرافیکی مدل RX 6300M در لپ تاپ گیمینگ استفاده می‌کند. کارت‌های RX 6700M و 6800M را می‌توان برای سیستم‌های اصلی و پریمیوم و مدل RX 6850M XT را می‌توان به عنوان بهترین انتخاب برای خرید لپ تاپ مناسب این دسته در نظر گرفت.

خرید و قیمت لپ تاپ در فالنیک
برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و خرید لپ تاپ با مشاوره تخصصی رایگان و گارانتی معتبر ۱۸ ماهه از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
قیمت لپ تاپتماس تلفنی

معرفی رده‌های مختلف پردازنده گرافیکی

در ادامه مدل‌های مختلف کارت‌های گرافیک برای سطوح مختلف گیمینگ معرفی می‌شوند:

  • بازی در سطح ابتدایی (Entry-level): اگر قصد ندارید که بازی با بالاترین تنظیمات را انجام دهید، می‌توانید به سراغ کارت‌های گرافیک GTX 3050 یا RX 5500M بروید که به شما امکان نصب اکثر بازی‌های Entry-level را می‌دهد. البته فقط با تنظیمات سطح متوسط امکان بازی خواهید داشت. اما در همین سطح ابتدایی اگر کارت گرافیک مدل GTX 3060 را تهیه کنید، کمی قدرت بیشتری خواهید داشت که به نظر این میزان قدرت بیشتر، ارزش هزینه بیشتری را دارد.
معرفی رده‌های مختلف GPU برای لپ تاپ گیمینگ
برخی از لپ تاپ‌ها برای اجرای بازی و پردازش آن تنها به cpu نیاز دارند اما برخی دیگر برای اجرای بدون نقض نیازمند پردازنده گرافیکی یا GPU هستند.
  • مین استریم (Main Stream): کارت گرافیک GeForce RTX 3060 انویدیا یک کارت خوب میان رده است که به شما این امکان را می‌دهد که اکثر بازی‌ها را با تنظیمات بالا انجام دهید.
  • واقعیت مجازی و تجربه بالاترین تنظیمات: کارت گرافیک RTX 3070 به شما این امکان را می‌دهد که تقریباً هر بازی را با بالاترین سطح تنظیمات تجربه کنید. همچنین RTX 3080 یا RTX 3080 Ti قدرتمندترین کارت‌های سری 30 هستند و با آن‌ها می‌توانید بازی‌های VR و جلوه‌های ویژه را اجرا کنید. این کارت گرافیک‌ امکان تجربه افکت‌هایی مانند Nvidia Gameworks را برای شما فراهم می‌کنند.

لپ‌تاپ‌هایی که از ‌این کارت‌های گرافیک پشتیبانی می‌کنند، قیمتی حدود 2000 دلار دارند و بسته به مشخصات دیگری که نیاز دارید، ممکن است قیمت آن‌ها از 3000 دلار نیز فراتر رود. اما با سری جدید RTX، می‌توانید بازی‌های ویدیویی با رهگیری پرتو (ray-traced video game) را بازی کنید و نرخ فریم سریع‌تری را تجربه کنید. بسته به تنظیماتی که انجام می‌دهید، RTX 3070 یا RTX 3080 Ti حتی ممکن است برای اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K کافی باشند.

مشخصات لپ تاپ گیمینگ ؛ سخت افزارهای ضروری

درست است که پردازنده گرافیکی مهم است، اما باید یک CPU خوب، حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی کافی را نیز مدنظر داشته باشید. در ادامه مقاله راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ سعی می‌کنیم به این موارد بپردازیم تا انتخاب آگاهانه‌تری را تجربه کنید.

پیشنهاد مطالعه

پردازنده CPU

بسته به بودجه خود، می‌توانید یک CPU بسیار قدرتمند Core i7 یا حتی یک پردازنده مانند Intel Core i9-12900HK که قابلیت اورکلاک (overclock) دارد را تهیه کنید. حتی می‌توانید یکی از پردازنده‌های دسکتاپی را که از قدرت بالایی برخوردارند را انتخاب کنید. با این حال، اکثر بازی‌ها نیاز به بیشتر از یک پردازنده آنبرد دارند، بنابراین می‌توانید با یک پردازنده Core i5 و GPU از پس این دسته از بازی ها برآیید. اگر می خواهید از مدل‌های قدیمی‌تر گزینه‌ای را انتخاب کنید که قدرت کافی برای اجرای بازی داشته باشد، Core نسل 12 اینتل (اعداد مدل با 12 شروع می‌شود) می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.   

حافظه رم RAM

 اجرای بازی روی لپ تاپ نیاز به رم بیشتری دارد. توصیه ما برای انجام بازی در سطح متوسط، تهیه لپ تاپی با رم 16 گیگابایتی است.  لپ تاپ با کارت گرافیک GTX 3050 یا 3050 Ti به حداقل 8 گیگابایت رم نیاز دارد. اگر قصد خرید کارت گرافیک مدل GTX 3060 یا بالاتر را دارید، بهتر است رم با حافظه 16 گیگابایت را خریداری کنید. البته در صورتی که در حال حاضر نمی‌توانید لپ تاپ با رم 16 گیگابایتی تهیه کنید، ابن امکان وجود دارد که در آینده آن را ارتقا دهید. رم در بسیاری از لپ‌تاپ ‌های گیمینگ قابل ارتقا است.

فضای ذخیرهسازی

همیشه سوال است که هارد دیسک HDD برای لپ تاپ گیمینگ انتخاب بهتری است یا هارد SSD؟ اگر به دنبال لپ‌تاپ‌  های گیمینگ مقرون‌به‌صرفه هستید، می‌توانید برخی از مدل‌ها را با یک هارد دیسک یک ترابایتی تهیه کنید. البته اکثر این مدل‌ها یک هارد SSD کوچک نیز دارند که به عنوان درایو بوت استفاده می‌شوند. اینکه یک لپ تاپ هاردSSD  128 گیگابایتی و یک هارد دیسک HDD یک ترابایتی کنار هم داشته باشد، چیز عجیبی نیست. اگر یک SSD با ظرفیت بیشتر تهیه کنید، زمان بارگذاری کاهش می‌یابد، اما هزینه بیشتری خواهد داشت. در زمان خرید، دقت کنید که لپ تاپ، یک هارد دیسک پر سرعت 7200 دور در دقیقه در مقایسه یا هارد دیسک 5400 دور در دقیقه داشته باشد.

مانند رم، هارد نیز در لپ تاپ گیمینگ، قابل ارتقا است. بنابراین اگر به فضای بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید یک هارد دیسک دو ترابایتی یا بزرگتر را جایگزین هارد دیسک قبلی کنید.

پیشنهاد مطالعه

چه صفحه نمایشی مناسب لپ تاپ گیمینگ است؟

چندان به صفحه نمایش در راهنمای خرید لپ تاپ برای گیمینگ پرداخته نمی‌شود، در صورتی که این فاکتور بسیار مهم است. چراکه اگر لپ‌تاپ را به مانیتور وصل نمی‌کنید، با همان صفحه نمایش لپ تاپ همه بازی‌هایتان را می‌بینید.

اندازه: اکثر لپ‌تاپ‌های بازی، صفحه نمایش 15 یا 17 اینچی دارند. البته برخی از سیستم‌های بزرگ، پنل‌های 18 اینچی دارند و تعداد انگشت‌شماری از سیستم‌ها نیز صفحه نمایش 14 اینچی دارند. اینکه چه اندازه‌ای را می‌پسندید به سلیقه شخصی شما بستگی دارد، اما به یاد داشته باشید که هر چه صفحه نمایش بزرگتر باشد، لپ تاپ بزرگتر و سنگین‌تر خواهد بود و دیگر جزو لپ تاپ گیمینگ سبک به حساب نمی‌آیند. 

وضوح: هرگز موردی را انتخاب نکنید که وضوح تصویری کمتر از 1920 در 1080 داشته باشد. البته به‌ندرت می‌توان لپ تاپی با وضوح کمتر نیز پیدا کنید، اما اگر هم با این مدل‌ها روبرو شدید، از انتخاب آن‌ها صرف‌نظر کنید. صفحه‌نمایش‌های 4K (3840*2160) به عنوان لپ‌تاپ‌ گیمینگ بسیار باکیفیت شناخته می‌شوند. به طوری که ممکن است لازم باشد در زمان بازی برخی تنظیمات آن را کاهش دهید، به خصوص اگر دارای قابلیت رهگیری پرتو فعال باشند. بیشتر لپ تاپ‌ها با کیفیت متوسط ​​1440p عرضه می‌شوند که در راهنمای خرید لپ تاپ برای بازی این دسته را گزینه مناسبی می‌توان معرفی کرد.

رفرش ریت یا نرخ تازه‌سازی: اکثر لپ تاپ‌هایی وضوح 1080p و صفحه نمایش 60 هرتز دارند. برای بسیاری از گیمرها، این مشخصات لپ تاپ گیمینگ، کاملاً کافی است. نمایشگرهای با وضوح بالاتر 2560×1440 (2K) و 3840 × 2160 (4K) تصویر زیباتری دارند اما اغلب با فرکانس 60 هرتز عرضه می‌شوند. به همین دلیل است که برای برخی از گیمرها، 1080p ممکن است بهترین گزینه باشد.

برخی از برندها نیز نمایشگرهای FHD با نرخ تازه‌سازی سریع‌تر یعنی 144 هرتز، 240 هرتز یا حتی 360 هرتز را برای بازی روان‌تر ارائه می‌کنند. البته، شما به یک GPU عالی نیاز دارید؛ چراکه برخی از بازی‌ها تنظیماتی دارند که نرخ فریم آن باید در حد مشخصی باشد تا بتوانند تصویر باکیفیتی داشته باشند.

Nvidia G-Sync و AMD FreeSync: یکی دیگر از مشخصات یک سیستم گیمینگ قوی پشتیبانی از فناوری است که نمایشگر را با کارت‌های گرافیک همگام‌سازی می‌کند. در این صورت باعث از بین رفتن عدم یکدستی و مات شدن تصویر می‌شود.

از خرید لپ تاپ گیمینگ با نمایشگرهای لمسی خودداری کنید: اگرچه ذاتاً این نوع نمایشگرها بد نیستند، اما وجود نمایشگرهای لمسی در نوت‌بوک‌های بازی ضرورتی ندارند و باعث کاهش عمر باتری می‌شوند.

OLED: تعداد بسیار زیادی از لپ تاپ‌های گیمینگ با صفحه نمایش OLED عرضه می‌شوند. این نمایشگرها اغلب نسبت به نمایشگرهای LED سرعت تازه‌سازی کمتری دارند، اما رنگ‌های مشکی آن کاملاً تیره هستند و رنگ‌های زنده‌تری دارند. اما برخی از گیمرها نگران احتمال سوختن این پنل‌ها هستند.

بررسی مانیتور لپ تاپ گیمینگ
در لپ تاپ گیمینگ نباید هرگز موردی را انتخاب نکنید که وضوح تصویر کمتر از 1920 در 1080 داشته باشد.

لپ تاپ گیمینگ با چه برندی بخریم؟

هر برند لپ تاپ گیمینگ، مشخصات مخصوص به خود را دارد.  برخی از آنها طراحی‌های سخت افزاری خاصی دارند که آن‌ها از سایر مدل‌ها متمایز می‌کند، در حالی که برخی دیگر روی نرم افزارهای سفارشی تمرکز می‌کنند.

در مقاله راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ چند مورد از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ را معرفی می‌کنیم:

  • Alienware (Dell) Alienware با معرفی Alienware m17 وارد بازار رقابت لپ تاپ‌های سبک و نازک شده‌است. می‌توان گفت که در کلاس دسکتاپ با ارائه Alienware Area-51m توانسته جایگاه خوبی را از آن خود کند. شرکت دل همچنین لپ تاپ‌های سری Entry-level را برای گیمیرهاطراحی کرده است.
  • ایسوس (Asus) این برند، لپ تاپ‌های گیمینگ با طراحی بسیار شیکی دارد. نرم افزار ROG Gaming Center آن، اطلاعات دستگاه از جمله دما، ذخیره‌سازی و استفاده از رم را اطلاع می‌دهد. همچنین برنامه Armory Crate این لپ تاپ به شما این امکان را می‌دهد که نور پس زمینه RGB را تنظیم کنید. ایسوس همچنین Zephyrus G14  که بهترین لپ‌تاپ با پردازندهAMD است، را ارائه کرده است.
  • ایسر (Acer) – ایسر به داشتن سخت افزار مقرون به صرفه معروف است، اگرچه نوآوری‌هایی در Predator 21X داشته که شامل صفحه نمایش خمیده و صفحه کلید مکانیکی است اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است. برنامه PredatorSense به شما این امکان را می‌دهد که استفاده از CPU و GPU خود را کنترل کنید و سرعت فن را نیز  تنظیم کنید.
  • HP سری HP Omen اخیراً طراحی با کلاس‌تری داشته است که برای گیمرها زیبایی خاصی دارد. برنامه Omen Command Center این سری، جزئیات استفاده از GPU و CPU، استفاده از RAM و تقویت‌کننده شبکه را ارائه می‌دهد و برای شما امکان اولویت بندی پهنای باند را فراهم می‌کند.
  • Gigabyte & Aorus – Gigabyte و همچنین زیر نام تجاری آن، Aorus، لپ تاپ‌های گیمینگ متنوعی دارند. مشخصات لپ تاپ گیمینگ برند گیگابایت، اغلب پایین‌تر هستند و مدل‌های رنگی، براق و نازک‌تری نسبت به مدل‌های Aorus دارند. هر دو برند، نرم افزار Fusion را برای تنظیم RGB دارند. سیستم‌های Aorus دارای Command و Control هستند که مدیریت اورکلاک را آسان کرده‌اند.
  • لنوو (Lenovo) – مجموعه لپ تاپ‌های گیمینگ برند لنوو، Legion نام دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مینیمالیست‌تر باشند. این شرکت به جای ساخت نرم افزار جدید، برنامه Vantage خود را تغییر داد تا روی CPU، GPU، RAM و اطلاعات HDD و همچنین دکمه‌ای برای افزایش سرعت فن تمرکز بیشتری داشته باشد.
  • MSI لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI اغلب بزرگ، سیاه و قرمز هستند. البته در مدل Stealth Thin که به تازگی ارائه کرده است، نشان داد که می‌تواند کارهای ظریف‌تری را طراحی کند. شما همیشه لوگوی اژدها را روی لپ تاپ‌های این برند می‌بینید. MSI، نرم افزار Dragon Center مختص به خود را دارد که اخیراً دوباره طراحی شده است. این نرم افزار، برای نظارت بر سیستم، چندین پروفایل عملکرد، کنترل فن‌ها و سفارشی کردن نور پس زمینه صفحه کلید مناسب است.
  • ریزر (Razer)- طراحی ظاهری لپ تاپ‌های برند Razer یکی از بهترین‌ها در میان رقبای این بازار  است و به دلیل نورپردازی RGB خود شناخته شده‌است. Razer Synapse به شما این امکان را می‌دهد که ماکروها را ضبط کنید. در واقع، ویژگی ضبط ماکرو این امکان را فراهم می‌کند که کارهای تکراری را ضبط کنید و آن را به صورت خودکار اجرا کنید. یعنی تمامی اتفاقات و کلیک‌های موس را همانند ضبط صوت ذخیره می‌کند و هر زمان که نیز داشتید، می‌توانید آن را اجرا کنید. همچنین می‌توانید نور را روی لپ تاپ و لوازم جانبی را تنظیم کنید. در این مقاله راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ به بررسی سخت افزاهای مهم و کاربردی این رده پرداختیم تا هنگام دریافت قیمت لپ تاپ و خرید آن با اطلاعات بیشتری برای انتخاب اقدام کنید. در این راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت را نیز می‌توانید از طریق تماس با شماره 02154591930 استعلام کنید. لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت در حقیقت همین سیستم‌های معرفی شده در سطح ابتدایی و با مشخصات سخت افزاری به خصوص کارت گرافیک متوسط هستند.
تعمیر لپ تاپ
تعمیر لپ تاپ در تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک، به وسیله تعمیرکار لپ تاپ مجرب و باتجربه انجام می‎‌شود. تمامی امور مربوط به تعمیرات لپ تاپ با تجهیزات پیشرفته و متخصصین دارای گواهینامه رسمی در دپارتمان تخصصی و تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک. برای ثبت درخواست تعمیر یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
تعمیر لپ تاپتماس تلفنی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا