به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پرینتر

پرینتر چیست؟ با اصطلاحات مهم پرینترها آشنا شوید

پرینتر چیست

یادداشت ویراستار: این مطلب در آذر 99 توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک، بررسی و تایید شده است.

پرینتر در تمامی ادارات، شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی خانه‌ها تبدیل به ملزومات اصلی شده‌است. برای اینکه استفاده بهینه‌تری از آن داشته باشیم باید بدانیم که، پرینتر چیست و با اصطلاحات پرینتری آشنا شویم تا بتوانیم هرچه بهتر از این وسیله کاربردی استفاده و حتی برای خرید پرینتر هم اطلاعات کامل‌تری داشته باشیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

خرید پرینتر با بهترین کیفیت و گارانتی معتبر
اگر می‌خواهید خرید پرینتر را از یک شرکت حرفه‌ای، معتبر و با سابقه انجام دهید تا ازکیفیت دستگاه و خدمات پس از فروش آن مطمئن باشید، روی کلمه خرید پرینتر کلیک کنید یا برای ارتباط با کارشناسان ما و گرفتن قیمت پرینتر با 02154591907 تماس بگیرید. تا از خدمات مشاوره ما به رایگان استفاده کنید.
خرید پرینتر

تعریف چاپگر

چاپگر یا پرینتر از تجهیزات جانبی رایانه محسوب شده، که داده‌های الکترونیکی که می‌توانند متن یا تصویر باشند را، از رایانه یا هر دستگاه دیگری مانند گوشی، تبلت و یا فلش گرفته و به نسخه های چاپی تبدیل می‌کند.

چاپگرها به چند دسته تقسیم می شوند:

پرینتر‌ها که به نام چاپگر نیز شناخته می‌شوند، انواع و اقسام مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پرینتر سه بعدی
  • پرینتر چندکاره
  • چاپگر ماتریس سوزنی
  • پلاتر
  • پرینتر حرارتی
  • پرینتر جوهرافشان
  • پرینتر لیزری
  • چاپگر LED
  • پرینتر همه در یک AIO

کاربرد چاپگر چیست

چاپگر‌ها بسته به اینکه در چه گروهی قرار می‌گیرند، کاربرد‌های متنوعی دارند. برخی از پرینترها تنها قابلیت چاپ دارند، اما در مدل‌های چندکاره شما قادر هستید علاوه بر پرینت، کپی، اسکن و فکس را نیز انجام دهید. قابلیت‌های متنوع، سرعت و اندازه پرینتر، می‌تواند روی قیمت دستگاه تاثیر بگذارد. شما از چه نوع پرینتری استفاده می‌کنید؟ لیزری یا جوهری؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که، کاربرد چاپگر چیست و به مزایای برخی از پرینتر‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • با پرینتر سه بعدی می‌توانید، ابزار یا قطعاتی که به آن‌ها نیاز دارید را چاپ کنید. این پرینتر می‌تواند، برای ساخت ماکت، مجسمه‌های کوچک و یا حتی اسباب بازی به کمک شما بیاید. برای درک بیشتر پرینتر‌های سه بعدی، می‌توانید مقاله راهنمای خرید پرینتر سه بعدی را مطالعه کنید.
  • با کمک پرینتر جوهرافشان نه چندان گران قیمت، شما قادر هستید عکس‌ها و سلفی‌های خود را بدون دردسر و با کیفیتی قابل قبول چاپ کنید.
  • پرینتر‌های لیزری برای چاپ متون و اسناد به کمک شما آمده و به بایگانی کردن آن‌ها سرعت می‌بخشند. چاپ جزوات مدرسه و دانشگاه و اسناد حسابداری، با این پرینتر به راحتی امکان پذیر بوده و مقرون به صرفه است.
  • شرکت‌های مختلف از مجموعه‌ای از ماشین‌های اداری مانند پرینتر‌ها دستگاه فکس و اسکن استفاده می‌کنند. با انتخاب پرینتر aio تمامی لوازم اداری در یک پرینتر خلاصه شده و علاوه بر کاهش هزینه‌های سرویس و نگهداری در فضای داخلی شرکت نیز صرفه جویی می‌کند.

چاپگر لیزری چیست؟

با اینکه چاپگر‌های لیزری در اوایل دهه هفتاد میلادی، با اصلاح یکی از دستگاه‌های کپی اختراع شدند، اما چاپگر‌های لیزری امروزی که حالا در بازار بسیار گسترده هستند، در سال 1984 توسط کمپانی اچ پی معرفی شدند.

پرینتر‌های لیزری به نسبت رقبای خود یعنی پرینتر‌های جوهرافشان، قیمت خرید بسیار بالایی دارند. اما این شامل قیمت کارتریج نشده و آن‌ها بسیار ارزان هستند. شاید به همین دلیل است که، پرینتر‌های لیزری یکی از در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع پرینتر با استفاده از تونر، اسناد را چاپ می‌کند. تونر پودری ریز و رنگی است که حاوی پلی استر بوده و بعد از بارور شدن، از طریق درام روی کاغذ چاپ می‌شود. هر چقدر که پودر تونر ریز باشد، از کیفیت بیشتری برخوردار خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با پرینترهای لیزری، پیشنهاد می‌کنم بحث پرینتر لیزری چیست؟ را مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه
چاپگر لیزری چیست
قیمت خرید کارتریج‌های تونر، بسیار کمتر از کارتریج‌های جوهری است

چاپگر جوهری چیست؟

پرینتر‌های جوهرافشان از اواسط دهه 80 میلادی وارد بازار شدند، این پرینتر‌ها به دلیل قیمت مناسب و ارزانی که دارند در بازار لوازم اداری بسیار پرطرفدار هستند. اغلب کاربران پرینتر‌های جوهرافشان، از این چاپگر برای پرینت عکس‌ها، بروشور و اشکال گرافیکی استفاده می‌کنند. زیرا این پرینتر‌ها چاپ عکس‌، را با کیفیت بالایی انجام می‌دهند. باید به این نکته هم اشاره کرد که، پرینتر‌های جوهری کارتریج‌های بسیار گران قیمتی دارند، همچنین ظرفیت این کارتریج‌ها بسیار کم است و قابلیت شارژ ندارند.

پرینتر‌های جوهری به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند، در پرینتر‌های خانگی هنگام پروسه چاپ، هد و چاپگر هر دو حرکت می‌کنند. اما در پرینتر‌های صنعتی، هد ثابت بوده و این کاغذ است که حرکت می‌کند.


در صورتی که برای نصب، راه اندازی، تنظیمات و کار با پرینتر، پلاتر و اسکنر خود مشکل دارید. می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید تا آنها از راه دور مشکل را برطرف کنند.
جهت مشاوره و تماس با کارشناس فنی می‌توانید از خط ثابت با شماره تلفن 9099071843 تماس بگیرید.
از ساعت 8:30 تا 17:30پاسخگوی شما هستیم.

طرز کار پرینترهای جوهر افشان

پروسه چاپ در پرینتر‌های جوهری، بر پایه جوهر مایع است. چاپگر برای ایجاد تصاویر، قطرات بسیار کوچکی از جوهر را روی کاغذ پخش می‌کند. بعد از ارسال دستور چاپ از سوی کاربر، اطلاعات ارسالی توسط درایور ترجمه و برای چاپگر قابل فهم می‌شوند و در نهایت برای پورت مربوطه چاپگر ارسال می‌شوند.

چاپگر اطلاعات ارسال شده را دریافت و بخشی از آنها را در یک بافر ذخیره می‌کند. اگر از پرینتر برای زمان زیادی استفاده نشود، دستگاه قبل از پروسه چاپ عملیات پاکسازی هد را به صورت خودکار انجام و سپس فرایند چاپ آغاز خواهد شد. موتور stepper برای تغذیه کاغذ آماده شده و غلطک‌ها را به حرکت در آورده و یک کاغذ از مخزن سینی به درون چاپگر می‌کشد. سپس هد در طول صفحه حرکت کرده و سوزن‌های نازل نیز جوهر را روی کاغذ پخش می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید، مقاله پرینتر جوهرافشان چیست را مطالعه کنید.

کارتریج چیست؟

کارتریج در اصل منبع نگهداری و تامین تونر یا جوهر پرینتر است. به عبارت دیگر تونر یا جوهری که در موارد قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، در این منبع نگهداری می‌شوند. بسیاری از افراد آماتور در زمینه دستگاه‌های اداری، تفاوتی بین کارتریج و تونر و جوهر درون آن قائل نیستند و به اشتباه گمان می‌کنند که این کارتریج است که، کار چاپ را انجام می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با کارتریج و انواع آن مقاله کارتریج چیست را از دست ندهید.  

پردازنده و حافظه در پرینتر به چه معناست؟ این قطعات چه عملی انجام می‌دهند؟

 پرینترها برای پردازش عملیات چاپ، از پردازنده استفاده می‌کنند و از حافظه برای افزایش سرعت چاپ بهره می‌برند.

پردازنده و حافظه تفاوت اصلی بین پرینترهای لیزری و جوهری هستند و این دو دسته براساس پردازنده و حافظه با یکدیگر مقایسه می‌شوند. پرینترهای جوهری از نوع چاپگر خطی و پرینترهای لیزری از نوع چاپگر صفحه‌ای هستند.

برای پرینترهای خطی، کامپیوتر صفحه را در حافظه خود قرار می‌دهد و آن را در بسته‌های کوچک روانه پرینتر می‌کند.

از طرف دیگر پرینترهای صفحه‌ای، نیاز دارند تا تمامی صفحه را در حافظه خود قرار دهند. بنابراین این نوع از پرینترها می‌توانند تمامی صفحه را به یک باره در خود ذخیره و چاپ کنند. یعنی هر چه حافظه پرینتر بیشتر باشد، پرینتر می‌تواند صفحات بیشتری را چاپ کند. با اینکه برای کارهای عادی مانند چاپ فایل‌های متنی به حافظه زیادی احتیاج نیست،اما اگر بخواهید عکس‌های بزرگ یا فایل‌های گرافیکی بزرگ را چاپ کنید (به خصوص با رزولوشن بالا) حافظه بیشتر در سرعت چاپ تاثیر قابل توجهی می‌گذارد.

چاپگر چیست
در پرینترهای جوهری سرعت پردازنده و یا میزان حافظه اهمیتی ندارد

توجه به ویژگی‌های کاغذ برای چاپ

ویژگی‌های کاغذ به کلیه مواردی که، مربوط به کاغذی که عملیات چاپ روی آن انجام می‌شود (مانند ضخامت و اندازه) اطلاق می‌شود.

ویژگی‌های کاغذ یک پرینتر، شامل اندازه و ضخامت و… که در سینی ورودی و خروجی پرینتر قرار می‌گیرد است.

بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند، برای صرفه جویی در هزینه‌های پرینتر، از ملزومات و مواد مصرفی ارزان استفاده کنند. این ملزومات شامل کاغذ نیز می‌شود. استفاده از کاغذ‌های خیس، تا خورده، چروک و دست دوم می‌تواند به شدت روی کارکرد پرینتر تاثیر داشته و غلطک‌های آن را معیوب کند.

تمامی پرینترهای جوهری و پرینترهای لیزری شخصی، روی کاغذهای استاندارد (کاغذ نامه و اندازه‌های استاندارد و پاکت نامه) پرینت می‌گیرند و سینی ورودی و خروجی آنها دارای حداقل ۱۰۰ برگ ظرفیت هستند، البته به جز مدل‌های قابل حمل که دارای ظرفیت کمتری هستند.

کاغذ مناسب پرینتر
قبل از قرار دادن کاغذ در پرینتر، ابتدا آن‌ها را مرتب کرده و کاغذ‌های مرطوب و بی کیفیت را جدا کنید

اتصالات پرینتر شامل چه مواردی می شوند؟

اتصالات به معنای درگاه‌ها و سیستم‌هایی است که پرینتر به وسیله آن می‌تواند با سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند.

USB (Universal Serial Bus) در واقع یک اتصال عمومی است و تمامی پرینترهای کنونی دارای درگاه USB 2.0 هستند. پرینترهایی که تحت یک گروه کاری فعالیت می‌کنند نیز، از پرینت تحت شبکه با استفاده از کابل Ethernet با اتصال RJ-45 پشتیبانی می‌کنند.

با توجه به افزایش داده‌هایی که برای چاپ به پرینتر ارسال می‌شود دیگر نمی‌توان از سیستم سنتی درگاه‌های سیمی استفاده کرد و شرکت‌هایی مانند گوگل و اچ پی به سوی چاپ در سیستم‌های ابری روی آورده‌اند. این روش ایجاد کپی‌های مختلفی از اسناد، وب سایت‌ها و مقالات را بدون نیاز به یک پرینتر قابل حمل برآورده می‌سازد.

انواع اتصالات پرینتر
با داشتن قابلیت ePrint و AirPrint، قادر هستید بدون اتصال کابلی، دستورات پرینت را ارسال کنید

سرویسی مانند Google Cloud Print به صورت موقت میزبان فایل‌هایی است که شما در سرور خود برای چاپ ارسال می‎کنید و سپس این اسناد از طریق سرویس ابری گوگل به پرینتر شما فرستاده می‌شود. شرکت اچ پی نیز پرینت از طریق ایمیل را به پرینترهای خود اضافه کرده‌است که به کاربران اجازه می‌دهد تا هر فایل یا عکسی را فقط با پیوست کردن آن به ایمیل و ارسال به یک آدرس ایمیل که در پرینتر تعریف شده‌است چاپ کنند.

واحد سرعت چاپگر

سرعت چاپ تعیین کننده تعداد صفحاتی است که، در یک دقیقه پرینتر چاپ می‌کند. این ویژگی به نام ppm نیز شناخته می‌شود.

اگر شما یک فایل PDF بزرگ را بخواهید با پرینتر چاپ کنید، پرینتر نیاز دارد که فعالیت‌های زیادی را در پشت صحنه انجام دهد. اگر فایل شامل رنگ‌های فراوان و یا عکس باشد، فرآیند چاپ کندتر هم می‌شود. از طرف دیگر، اگر شما اسناد متنی سیاه و سفید را بخواهید چاپ کنید سرعت چاپ به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. (البته به نوع پرینتر بستگی دارد). به این نکته توجه کنید که، اگر استفاده زیادی از پرینتر دارید سرعت چاپ دستگاه مهم می‌شود. به یاد داشته باشید که چاپگر‌ها انواع مختلفی دارند و بر این اساس ppm نیز در هر چاپگر متفاوت است. چاپ سیاه و سفید در چاپگر‌های لیزری معمولی، در حدود 12 الی 20 برگ است. این رقم برای چاپگر‌های جوهرافشان در حدود 13 الی 15 برگ است. لازم به ذکر است که، این میزان برای چاپ رنگی کاهش می‌یابد.

در نظر داشته باشید که، پروسه چاپ رنگی در پرینتر جوهرافشان، بسیار کند است. زیرا پروسه ترکیب جوهر‌های کارتریج با یکدیگر، بسیار زمان بر است.

کیفیت پرینتر با چه مقیاسی سنجیده می‌شود؟

وضوح و کیفیت پرینتر، با رزولوشن سنجیده می‌شود. رزولوشن (Resolution) به تعداد نقاط در هر اینچ (dpi) چاپ اشاره می‌کند که در کیفیت چاپ موثر است. هرچه تراکم نقاط بیشتر باشد، وضوح چاپ بالاتر است.

برای مثال یک پرینتر لیزری با رزولوشن ۶۰۰ در ۶۰۰ نقطه در اینچ، دارای ۶۰۰ نقطه در هر اینچ مربع در هر دو جهت افقی و عمودی است.

در پرینترها رزولوشن‌های متفاوتی وجود دارد و این به دلیل تعداد ثابت هد پرینت و چگالی نازلی است که رزولوشن افقی را برآورد می‌کند.

شما می‌توانید با رزولوشن ۶۰۰dpi  یک متن خوب را پرینت کنید. 600dpi  پایین‌ترین مقداری است که، در پرینترهای مدرن امروزی وجود دارد. اگر می‌خواهید که یک متن یا عکس با کیفیت بالا را چاپ کنید، باید پرینتری با رزولوشن ۱۲۰۰dpi  را خریداری کنید.

برای بیشتر عکس‌ها، رزولوشن ۶۰۰dpi کفایت می‌کند و ممکن است در مقایسه با رزولوشن ۱۲۰۰dpi تفاوتی را احساس نکنید. اما به این نکته توجه داشته باشید، کاغذی که برای چاپ استفاده می‌کنید در کیفیت چاپ بسیار تاثیر دارد.

 برای مثال، چاپ روی کاغذهای معمولی که برای چاپ روزمره استفاده می‌کنیم، باعث می‌شود که جوهر روی کاغذ پخش شود و رزولوشن هیچ تاثیری نداشته باشد. ولی از طرف دیگر و برای کاغذهای پوشش‌دار باکیفیت، شکل و اندازه جوهر حفظ می‌شود.

به یاد داشته باشید که، چاپگر و جوهر مورد استفاده نیز، می‌تواند روی خروجی چاپ تاثیر بگذارد. تونر پرینتر‌های لیزری در کاغذ پخش نمی‌شوند و تصویری واضح ایجاد می‌کنند. اما اغلب جوهر به کار رفته در کارتریج پرینتر جوهرافشان، پخش شده و کیفیت و وضوح عکس را کاهش می‌دهند.

واحد اندازه گیری رزولوشن چاپ
انتخاب نوع کاغذ و کارتریج نیز، می‌تواند در افزایش یا کاهش رزلوشن پرینتر موثر باشد

علامت تیک کنار چاپگر به چه معناست؟

گاهی کامپیوتر شما به چندین پرینتر متصل است. در این شرایط باید یکی از این پرینترها را، به عنوان پرینتر پیش فرض انتخاب کنید. پرینتر پیش فرض، چاپگری است که شما قصد استفاده از آن را دارید. در صورتی که پرینتری را به عنوان چاپگر پیش فرض انتخاب کنید، در لیست پرینترها علامت تیک کنار چاپگر مشاهده خواهید کرد.

فرق چاپ با پرینت

اگر بخواهیم این دو کلمه را از نظر مفهوم با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوئیم که کلمه چاپ حالت کلی انتقال تصاویر و متون، روی کاغذ، دیوار و یا حتی پارچه است. اما پرینت در حقیقت چاپ تصاویر و متون، به صورت دیجیتال است. چاپ دیجیتال می‌تواند به وسیله پرینتر جوهری، لیزری، پلاتر و یا حتی چاپخانه‌های کوچک انجام بگیرد.

تعمیر پرینتر در فالنیک
در صورتی که شما هم به مشکلات پرینتر برخورد کردید، با ما در تماس باشید. کارشناسان متخصص ما با تجهیزات پیشرفته مرکز خدمات فالنیک، آماده پذیرش و رفع ایراد پرینتر شما هستند.
تعمیر پرینتر
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام من دنبال یه پرینتر ساده میگردم که رنگی چاپ کنه و بتونم باهاش پاور پوینت ها مو چاپ کنم اسم این نوع پرینتر ها چیه ؟

  2. درود میخوام یه پرینتر سیاه و سفید بخرم به اون پرینتر ها لیزری میگن یا جوهر افشان؟

    1. با سلام
      دوست عزیز برای مشاوره خرید پرینتر، لطفا با شماره 0218363 و داخلی 120 تماس بگیرید.

  3. نام دیگر کشوی کاغذچیه؟
    ظرفیت یا تعداد کاغذ کاست پرینتر بین چندبرگ میباشد؟
    سلام

    1. با سلام
      نام دیگر آن سینی کاغذ است.
      متاسفانه متوجه سوال دوم نشدم

  4. سلام از کجا میتونم بفهمم پرینتری که دارم تا چه ضخامت کاغذی رو میتونه پرینت بگیره؟ مثلا روی مقوا های معمولی؟!

    1. سلام

      باید از اینترنت دیتاشیت پرینتر را پیدا کنید و مطالعه کنید

  5. درود
    رزولوشن پرینتر هرچقدر بالاتر باشه کیفیت چاپ نیز بالاتر خواهد بود؟

  6. سلام اگه میبینی میشه لطفا، سریعا بیای تلگرامم میخوام پرینتر بگیرم چندتا سوال دارم، تلگرام Hamid_Sh1380 و اینستام hamidm977 اگ تل نداری بیا اینستا ، معمولا لینستام چک نمیکنم میشه تماس اینستایی بگیری ، فقط یکم مشورت میخام age 18

    1. سلام

      شما میتوانید جهت مشاوره و خرید پرینتر، با شماره ۰۲۱۸۳۶۳ داخلی ۵۵۴۴ تماس بگیرید.

  7. ضخامت کاغذ چقدر میتونه در کیفیت چاپ و حتی عملکرد پرینتر تاثیر بگذاره؟

    1. سلام

      در پرینتر لیزری هرچی کاغذ ضخیم تر باشد دستگاه باید گرمای بیشتری جهت پخت تونر انجام دهد که باعث کم شدن عمر پرینتر میشود
      در جوهر افشان تاثیر زیادی ندارد فقط باید نوع کاغذ را درست انتخاب کرد تا چاپ بیکیفیت نباشد

دکمه بازگشت به بالا