به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

آموزش راه اندازی شبکه به زبان ساده

مراحل راه اندازی شبکه

آیا در راه اندازی شبکه مشکل دارید؟ نمی‌دانید قدم‌های اصلی و جزییات نصب و راه اندازی شبکه چیست؟ برای شروع کار به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟ با مطالعه این مقاله به پاسخ تمام این سوالات می‌رسید. با فالنیک همراه باشید.

نصب و راه اندازی شبکه
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی) فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند. با شماره 02154591924 تماس بگیرید تا از خدمات فالنیک در زمینه مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی و نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید.
نصب و راه اندازی شبکهتماس تلفنی

مراحل راه اندازی شبکه به زبان ساده

راه‌اندازی یک شبکه ساده نیازمند پشت سرگذاشتن مراحل مختلفی است. در زیر، یک راهنمای گام به گام راه‌اندازی شبکه سازمانی کوچک ارائه کرده‌ایم تا به عنوان آموزش راه اندازی شبکه از آن استفاده کنید.

گام 1: برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی در راه‌اندازی شبکه به معنای بررسی و تدوین نیازها، هدف‌ها و مراحل مورد نیاز برای ساخت و پیاده‌سازی یک شبکه است. در این مرحله، مشخص می‌شود که شبکه قرار است به چه نیازهایی پاسخ دهد. در این مرحله باید به معیارهای مهم زیر دقت کنید:

  • نیازهای کاربران: بررسی نیازهای واقعی کاربران شبکه از جمله ارتباطات داخلی، اشتراک فایل، دسترسی به اینترنت، ارتباط با شبکه‌های دیگر و امنیت اطلاعات باید مورد توجه قرار گیرد.
  • حجم داده: تخمین حجم و نوع داده‌هایی که در شبکه منتقل می‌شوند و مواردی مثل پهنای باند مورد نیاز و نرخ انتقال داده موضوع مهمی است که باید بررسی شود.
  • زیرساخت فیزیکی: بررسی زیرساخت فیزیکی شامل ارزیابی تجهیزات مورد نیاز مثل دستگاه‌های شبکه، کابل‌ها، سوئیچ‌ها، روترها و اکسس پوینت‌های بی‌سیم و غیره است.
  • امنیت: بررسی نیازها و الزامات امنیتی شبکه برای محافظت از اطلاعات حساس و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز ضروری‌ست.
  • بودجه: تعیین بودجه مورد نیاز برای خرید تجهیزات، نصب و پیکربندی شبکه و نگهداری در آینده موضوع مهم بعدی‌ست.

گام 2: طراحی شبکه

طراحی شبکه به معنای ایجاد یک ساختار یا طرح کلی برای شبکه است که توسط آن اجزای مختلف شبکه، مانند دستگاه‌ها، توپولوژی، پروتکل‌ها و تنظیمات، به طور منطقی و بهینه با هم ارتباط برقرار کنند. در واقع طراحی شبکه یک نقشه راهبردی است که شبکه را برای ارائه خدمات و اتصالات مورد نیاز طراحی و تنظیم می‌کند. در طراحی شبکه، عوامل زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • توپولوژی شبکه: این مرحله شامل تعیین نحوه ارتباط و اتصال بین دستگاه‌ها در شبکه است. توپولوژی می‌تواند شامل توپولوژی‌های ستاره، حلقه، درخت، شبکه مشترک و غیره باشد.
  • انتخاب دستگاه‌ها: انتخاب دستگاه‌های شبکه برای پاسخ‌گویی به نیازهای شبکه و پیاده‌سازی سرویس‌های شبکه مثل DHCP، DNS و غیره.
  • انتخاب پروتکل‌ها: تعیین پروتکل‌های شبکه که برای مسیریابی، ارتباطات و امنیت شبکه استفاده می‌شوند.
  • تقسیم‌بندی شده و به‌کارگیری فناوری NAT: این عنوان به فرآیند تقسیم‌بندی یک شبکه بزرگ به شبکه‌های کوچک‌تر و استفاده از فناوری NAT برای تخصیص آدرس‌های آی‌پی به کلاینت‌ها، تخصیص آدرس‌های IP به دستگاه‌ها و میزبان‌ها در شبکه و غیره اشاره دارد.
  • امنیت شبکه: بررسی و پیاده‌سازی راهکارهای امنیتی مانند فایروال ، رمزنگاری، شناسایی و تعیین سطح دسترسی به شبکه.
پیشنهاد مطالعه

گام 3: خرید تجهیزات

در این مرحله، تجهیزات فیزیکی مانند روترها، سوئیچ‌ها، اکسس پوینت‌ها، کابل‌ها، فایروال ‌ها و سایر دستگاه‌های شبکه مورد نیاز برای ایجاد شبکه تهیه می‌شوند. هنگام خرید تجهیزات شبکه به موارد زیر باید دقت کرد:

  • شناسایی نیازها: تشخیص نیازها و الزامات شبکه بر اساس برنامه‌ریزی و طراحی انجام شده.
  • انتخاب تجهیزات: بررسی و انتخاب دستگاه‌های شبکه مناسب بر اساس نیازها و امکانات مورد نیاز. در این مرحله، معیارهایی مانند کارایی، امنیت، انعطاف‌پذیری و سازگاری با سایر مولفه‌های شبکه در نظر گرفته می‌شود.
  • ارزیابی تامین‌کنندگان: بررسی و ارزیابی تامین‌کنندگان مختلف جهت خرید تجهیزات. این موضوع شامل بررسی کیفیت محصولات، قیمت، خدمات پس از فروش، ضمانت‌ها و سایر عوامل مرتبط است.
  • خرید تجهیزات: فرآیند خرید تجهیزات که شامل انعقاد قراردادها، پرداخت هزینه‌ها و تحویل تجهیزات مورد نیاز است.
آموزش راه اندازی شبکه
استفاده از تجهیزات مناسب، هزینه های پشتیبانی شبکه را کاهش می دهد.

گام 4: نصب و پیکربندی

نصب و پیکربندی شامل اقدامات فیزیکی و پیکربندی نرم‌افزار‌ها است تا شبکه بتواند به نیازهای سازمان پاسخ دهد. نصب و پیکربندی شبکه شامل موارد زیر است:

  • نصب دستگاه‌ها: نصب فیزیکی دستگاه‌های شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها، اکسس پوینت‌ها و سایر تجهیزات. این موضوع شامل اتصال کابل‌های شبکه و برق و سایر اقدامات فیزیکی برای نصب دستگاه‌ها است.
  • پیکربندی دستگاه‌ها: به پیکربندی اولیه تنظیمات اشاره دارد تا دستگاه‌های شبکه توانایی کار در شبکه را داشته باشند. این موضوع شامل پیکربندی آدرس IP، زیرشبکه‌بندی، تعیین نام دستگاه‌ها و شبکه، پیاده‌سازی پروتکل‌ها و ملزومات امنیتی، راه‌اندازی سرویس‌ها و سایر تنظیمات مرتبط است.
  • پیکربندی سیستم عامل: پس از نصب تجهیزات نوبت به نصب سیستم عامل روی سرورها و کامپیوترهای کلاینت و پیکربندی آن‌ها است. این فرآیند مواردی مثل به‌روزرسانی‌ها، پیکربندی رمز عبور، مدیریت کاربران و سایر تنظیمات سیستمی را شامل می‌شود.
  • تنظیمات شبکه محلی (LAN): پیکربندی شبکه محلی مواردی مثل تعریف VLAN‌ها، اتصالات داخلی، تعیین پهنای باند، پیکربندی DHCP و DNS را شامل می‌شود.
  • تنظیمات شبکه وایرلس (Wi-Fi): پیکربندی شبکه‌های بی‌سیم با این هدف که کلاینت‌های بی‌سیم بتوانند به شبکه متصل شوند. این فرآیند مواردی مثل پیکربندی اکسس پوینت‌ها، تعیین الگوی رمزنگاری، تعیین کنترل دسترسی و سایر تنظیمات مربوط به شبکه بی‌سیم را شامل می‌شود.
  • پیکربندی امنیت شبکه: به پیکربندی راهکارهای امنیتی مانند فایروال، VPN ،IDS/IPS و سایر ابزارهای امنیتی اشاره دارد.
پیشنهاد مطالعه

گام 5: تست و آزمایش

تست و آزمایش به معنای انجام فعالیت‌ها و آزمایش‌های مرتبط با شبکه است تا اطمینان حاصل شود که شبکه به درستی پیکربندی شده است و به طور صحیح عمل می‌کند. این فرآیند شامل انجام تست‌های عملکرد و اعتبارسنجی شبکه، تست اتصال و ارتباط بین دستگاه‌ها، امکان دسترسی به منابع شبکه و بررسی عملکرد سرویس‌ها و برنامه‌های شبکه است. تست و آزمایش در راه‌اندازی شبکه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تست اتصال: بررسی اتصال هر دستگاه به شبکه و بررسی صحت و قابلیت ارتباط آن با سایر دستگاه‌ها. این تست شامل بررسی اتصال فیزیکی (مانند کابل‌ها و سوکت‌ها) و تست اتصال شبکه (مانند پینگ) می‌شود.
  • تست عملکرد: بررسی عملکرد شبکه با انجام تست‌های مرتبط با پهنای باند، تاخیر، دسترسی و سرعت انتقال داده‌ها. این تست‌ها به منظور بررسی عملکرد شبکه در شرایط مختلف و در طول زمان صورت می‌گیرد.
  • تست امنیت: بررسی امنیت شبکه و پایداری آن در برابر تهدیدها و حملات احتمالی را شامل شده و مواردی مثل بررسی نقاط ضعف امنیتی، تست نفوذ، تست دسترسی غیرمجاز و بررسی روند شناسایی و پاسخ به حملات را شامل می‌شود.
  • تست سرویس‌ها و برنامه‌ها: بررسی عملکرد سرویس‌ها و برنامه‌های مورد استفاده در شبکه با هدف حصول اطمینان از صحت و اجرای صحیح آن‌ها و بررسی مشکلات عملکردی و مشکلات احتمالی.

گام 6: امنیت و پشتیبانی

امنیت و پشتیبانی به معنای اعمال تدابیر امنیتی و ارائه خدمات پشتیبانی برای حفاظت از شبکه و حصول اطمینان از عملکرد صحیح و پایدار شبکه است. امنیت شامل مجموعه اقدامات و سیاست‌های تکمیلی است که به منظور حفاظت از اطلاعات، دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با شبکه در برابر تهدیدها، حملات و نفوذهای احتمالی انجام می‌شود و موارد زیر را شامل می‌شود.

  • رمزنگاری ارتباطات: استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات حساسی که در طول ارتباطات شبکه انتقال می‌یابند. این فرآیند می‌تواند شامل استفاده از پروتکل‌های امن انتقال داده (مانند HTTPS برای ارتباطات وب) و پیاده‌سازی خط‌مشی‌هایی مثل منطقه غیر نظامی و غیره باشد.
  • جلوگیری از دسترسی غیرمجاز: اعمال سیاست‌ها و پیادهس‌ازی مکانیزم‌هایی مانند فایروال ‌ها و سیستم‌های تشخیص نفوذ برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به شبکه و سیستم‌های مرتبط. این تدابیر شامل تعیین سطوح دسترسی و مجوزها، فیلترینگ ترافیک و مانیتورینگ فعالیت‌های شبکه است.
  • مدیریت هویت و دسترسی: اعمال سیاست‌ها و مکانیزم‌های مدیریت هویت و دسترسی و اختصاص مجوز به کاربران برای دسترسی به منابع شبکه. این موضوع می‌تواند مواردی مثل استفاده از سیستم‌های تایید هویت دو عاملی، سیستم‌های مدیریت هویت و دسترسی (IAM) و سیاست‌های قوی در ارتباط با رمزنگاری رمز عبور‌های را شامل شود.

راه اندازی کردن شبکه
هنگام راه اندازی شبکه به مسائل امنیتی توجه کنید.

در ادامه به معرفی تجهیزاتی می‌پردازیم که برای راه اندازی یا ارتقای یک شبکه کوچک نیاز دارید.

پیشنهاد مطالعه

تجهیزات مورد نیاز برای ارتقا یا پیاده‌سازی یک شبکه اداری کوچک

بر خلاف شبکه خانگی، نمی‌توانید یک شبکه سازمانی یا یک شبکه‌ اداری کوچک را تنها با یک روتر ارتقا داده یا راه‌اندازی کنید. برای این کار به مجموعه‌ای از دستگاه‌ها یا تجهیزات شبکه در سطح سازمانی نیاز دارید. اما پیش از معرفی این تجهیزات، بیایید تفاوت یک شبکه اداری کوچک با یک شبکه سازمانی بزرگ را درک کنیم. ما مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع شبکه را در جدول زیر عنوان کرده‌ایم:

شبکه سازمانیشبکه کوچک اداری 
روترها، سوییچ‌ها،  فایروال و اکسس پوینت‌ها نیاز است.تعداد محدودی دستگاه شبکه مورد نیاز است.نوع دستگاه
به دلیل این‌که اتصالات مختلفی میان دستگاه‌ها برقرار است و دستگاه‌های واسط مختلف وجود دارند، پیچیدگی زیاد است.به دلیل تعداد کمتر دستگاه‌های مورد استفاده در شبکه، پیچیدگی زیاد نیست.پیچیدگی
امنیت اولویت اصلی است.امنیت اولویت نهایی نیست.امنیت
هزینه پیاده‌سازی چنین شبکه‌ای به دلیل دستگاه‌های گران‌قیمتی که در شبکه مستقر می‌شوند، حداقل 200 میلیون تومان است.هزینه تقریبی آن به دلیل استفاده از دستگاه‌های اولیه شبکه در حدود 25 میلیون تومان است.هزینه
برای شناسایی خطای شبکه و رفع آن‌ها باید کارشناسان شبکه برای نظارت بر زیرساخت استخدام شوند.نیازی به نظارت بر شبکه ندارید، زیرا احتمال بروز خطا به دلیل ماهیت ساده آن کمتر است.نظارت

همانطور که می‌بینید تفاوت‌های مهمی بین یک شبکه سازمانی و شبکه اداری کوچک وجود دارد.

در ادامه فهرستی از تجهیزات شبکه‌ای را معرفی می‌کنیم که برای ارتقا یا پیاده‌سازی یک شبکه کوچک به آن‌ها نیاز داریم. البته، تجهیزات مورد استفاده در هر شبکه به نوع معماری و تجهیزات فعلی بستگی دارد، اما به طور کلی تجیهزات لازم به شرح زیر است:

  • سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین دستگاهی است که برای ارتقا یک شبکه سازمانی یا پیاده‌سازی آن نیاز دارید. سوئیچ شبکه دو وظیفه اصلی دارد: دریافت داده‌ها و شناسایی دستگاه مقصد برای ارسال داده‌ها. هنگامی که قصد پیاده‌سازی یک شبکه کوچک را دارید به دستگاهی نیاز دارید که اجازه دهد دستگاه‌های محل کار مثل کامپیوترها، چاپگر، دستگاه فکس، تلفن‌های آی‌پی و غیره با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این مسئولیت بر عهده سوییچ شبکه است.

سوئیچ یک دستگاه شبکه هوشمند است که به طور خودکار دستگاه مقصد را پیدا می‌کند و شما نیازی به انجام کار خاصی ندارید. قیمت یک سوییچ به تعداد پورت‌ها و برخی دیگر از معیارهای کلیدی مثل پشتیبانی از PoE و غیره بستگی دارد. به طور کلی، بسته به نوع شبکه به یک سوئیچ 5 تا 52 پورتی نیاز دارید. اگر نیاز به اتصال دستگاه‌های بیشتری به شبکه سازمانی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از سوئیچ‌هایی با تعداد پورت‌های بالاتر استفاده کنید و به ویژه فراموش نکنید از سوییچ‌هایی استفاده کنید که قابلیت پشته شدن را دارند. برای مشاهده لیست محصولات یا خرید سوئیچ شبکه روی لینک کلیک کنید.

  • روتر شبکه

روتر شبکه عملکردی شبیه به سوئیچ دارد. با این حال، به عنوان واسط عمل می‌کند و به سوئیچ‌ها اجازه می‌دهد با دیگر شبکه‌های محلی که از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستند در ارتباط باشد. به عبارت دقیق‌تر، روتر با سوئیچ‌ها در تعامل است تا امکان پیاده‌سازی شبکه‌ بزرگ‌تری فراهم شود. روتر مسئولیت ارسال داده‌های دریافتی از سوئیچ به شبکه‌های محلی مختلف را بر عهده دارد. همچنین اجازه می‌دهد یک شبکه سازمانی سیمی را پیاده‌سازی کنید. با کلیک روی لینک می‌توانید بهترین محصولات روتر در فروشگاه فالنیک را مشاهده و برای خرید روتر اقدام کنید.

  • اکسس پوینت

با توجه به این‌که امروزه همه ما از دستگاه‌های بی‌سیم استفاده می‌کنیم و روترها در شرایط عادی قادر به پوشش‌دهی محدوده خاصی هستند، نیازمند دستگاهی هستیم که دامنه شبکه بی‌سیم را افزایش دهد. این دستگاه قدرتمند می‌تواند اکسس پوینت یا تکرارگر (Repeater) باشد اما اکسس پوینت ها به دلیل امنیت بهتر، بیشتر مورد توجه سازمان‌ها قرار دارند. در یک شبکه سیمی، کاربر نمی‌تواند تجهیزات سیار مثل تلفن‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها را به شبکه متصل کند. این‌جاست که اکسس پوینت به میدان وارد می‌شود و به کاربران امکان دسترسی بی‌سیم به شبکه را می‌دهد. یک نقطه دسترسی از طریق کابل اترنت با روتر شبکه ارتباط برقرار می‌کند و تجهیزات سیار اجازه می‌دهد به شبکه بی‌سیمی ساخته شده توسط اکسس پوینت دسترسی پیدا کنند. در اصل، نقطه دسترسی به عنوان روتر خانگی بی سیم کار می‌کند.

  • سرور

سرور، کامپیوتر بزرگ و قدرتمندی است که به کلاینت‌ها اجازه می‌دهد به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. همچنین، میزبان اطلاعات حساس تجاری است. امروزه انواع مختلفی از سرورها برای پاسخ‌گویی به نیازهای کسب و کارها در بازار وجود دارد. بنابراین، باید گزینه‌ای متناسب با نیازهای کاری خود خریداری کنید. با کلیک روی لینک می‌توانید پرفروش‌ترین سرورهای فروشگاه فالنیک را مشاهده و ضمن مطالعه بررسی‌های تخصصی برای خرید سرور اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه
  • استوریج

در شرایطی که سرورها توانایی میزبانی از چند صد ترابایت اطلاعات را دارند، اما گاهی اوقات شرایط ایجاب می‌کند تا اطلاعات به دستگاهی که استوریج نام دارد انتقال پیدا کنند. استوریج یک دستگاه تحت شبکه است که توانایی میزبانی از طیف گسترده‌ای از رسانه‌های ذخیره‌سازی مثل هارد دیسک‌ها، حافظه‌های حالت جامد، NVMe و غیره را دارد. به طور معمول استوریج‌ها به شکل مستقیم به شبکه محلی یا سرور متصل می‌شوند تا یک مخزن ذخیره‌سازی واحد در اختیار سرور قرار دهند. امکان اطلاع از قیمت استوریج و بررسی بهترین برندهای استوریج در فروشگاه فالنیک فراهم است.

  • فایروال

توصیه نمی‌کنیم هنگام پیاده‌سازی شبکه سازمانی از فایروال غافل شوید. برای جلوگیری از ورود بسته‌های اینترنتی غیرمجاز یا مخرب به شبکه باید از فایروال استفاده کنید. فایروال داشبوردی در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید بر فعالیت‌های شبکه و ترافیک شبکه در زمان واقعی نظارت کنید.

در شبکه‌های قدیمی، کارشناسان شبکه فایروال را بین سوئیچ شبکه و روتر پیاده‌سازی می‌کردند، اما امروزه روترهای شبکه با فایروال پیش‌فرض به بازار عرضه می‌شوند. روترهای پیشرفته شبکه نه تنها پیچیدگی طراحی شبکه را کاهش می‌دهند بلکه هزینه‌های پیاده‌سازی را نیز کم می‌کنند.

در کنار ملزومات مهمی که به آن‌ها اشاره کردیم، کابل‌های شبکه نیز وجود دارند که اتصال میان دستگاه‌های مختلف را برقرار می‌کنند. پیشنهاد ما این است که برای پیاده‌سازی شبکه سازمانی از کابل Cat 6.0 استفاده کنید تا پهنای باند و ظرفیت مناسب برای انتقال اطلاعات را داشته باشید و در آینده مشکلی بابت محدودیت ظرفیت کابل نداشته باشید. برای خرید فایروال های قدرتمند بازار در برندهای مختلف، کافی‌ست روی لینک کلیک کنید.

در پایان باید بگوییم که برای راه‌اندازی یک شبکه سازمانی کوچک، بهتر است از کمک متخصصان شبکه بهره‌مند شوید تا اطمینان حاصل کنید به یک شبکه پایدار و ایمن دسترسی خواهید داشت. فالنیک با بیش از 27 سال سابقه، تمامی امور مربوط به نصب و راه اندازی شبکه را در اسرع وقت و با بهترین قیمت انجام می‌دهد.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی
4/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫2 دیدگاه ها

  1. بعد از راه اندازی شبکه چطوری از راه دور به همشون دسترسی داشته باشیم؟

دکمه بازگشت به بالا