به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پلاتر

آشنایی با انواع پلاتر موجود در بازار به زبان ساده

آشنایی با انواع پلاتر

یادداشت ویراستار: این مطلب در مهر 1401 توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک، بررسی و تایید شده است.

امروزه صنعت چاپ با طراحی انواع دستگاه‌های مختلف، کمک زیادی به صنایع دیگر کرده است. برخی از اطلاعات که سایز کوچکی دارند به راحتی با پرینترها، چاپ می‌شوند؛ اما برای چاپ طرح‌ها و نقشه‌های صنعتی، بنر‌های تبلیغاتی بزرگ، الگو‌ها و نقشه‌های محصولات و… از پلاترهای مختلف استفاده می‌شود. در این مطلب فالنیک قصد داریم انواع پلاتر موجود در بازار را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بر اساس نیاز خود برای خرید و دریافت قیمت پلاتر اقدام کنید. پس اگر تمایل به خریدن پلاتر hp یا هر برند دیگری را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع پلاتر

انواع پلاتر موجود در بازار بر اساس ویژگی‌های مختلف ظاهری یا فیزیکی تقسیم بندی می‌شوند. این دستگاه به ممکن است برای چاپ روی کاغذ یا پارچه و در سایزهای مختلف در بازار مشاهده شوند. در ادامه درباره تقسیم بندی‌ انواع پلاتر ها بیشتر توضیح می‌دهیم:

انواع پلاتر بر اساس ساختار

درام پلاتر

درام پلاتر به گونه‌ایست که درام و قلم‌های پلاتر با توجه به طرح ارسال شده از سوی رایانه، روی محل چاپ، مانند کاغذ، حرکت کرده و تصاویر را روی آن‌ها رسم می‌کند.

با توجه به نوع ساختار این پلاتر، طول تصاویر چاپ شده در آنها نامحدود و تقریبا بی‌نهایت است. عرض تصاویر چاپ شده در انواع پلاتر ، محدود به عرض درام آنهاست.

انواع پلاتر درام
پلاتر درام برای کشیدن تصاویر از درام یا سیلندر استفاده می‌کند؛ این قلم‌ها روی درام ثابت هستند و با چرخیدن درام، به چپ و راست حرکت می‌کنند و تصویر مورد نظر را رسم می‌کنند.
قیمت پلاتر
برای دریافت قیمت پلاتر یا خرید پلاتر از یک شرکت معتبر و با سابقه همراه با کارت گارانتی و خدمات پس از فروش مطمئن، روی کلمه قیمت پلاتر در این صفحه کلیک کنید یا با کارشناسان پلاتر ما تماس بگیرید.
قیمت پلاترتماس تلفنی

پلاتر تخت

ساختار پلاتر تخت با پلاتر درام متفاوت است. این مدل نسبت به پلاتر‌های درام ارزان‌تر است. قسمت متحرک در این پلاتر‌ها، قلم‌های آن‌ها است که جهت رسم تصاویر، روی کاغذ در یک سطح صاف قرار داده می‌شوند.

از بهترین انوع پلاتر موجود در بازار ایران می‌توان به پلاترهای برند hp اشاره کرد.

در این نوع پلاتر، برای رسم تصاویر، قلم‌ها در تمام جهات حرکت می‌کنند، لذا سرعت چاپ کند‌تر می‌شود. این نوع پلاتر‌ها برای انجام عملیات چاپ، از یک سطح جدول مانند، برای ترسیم تصاویر استفاده می‌کنند.

پلاترهای مسطح از یک یا چند قلم نازک با چند رنگ متفاوت استفاده می‌کنند و یک بازوی مکانیکی برای نگهداری قلم‌ها دارند.

تصویر انواع دستگاه پلاتر تخت
پلاترهای مسطح برای کشیدن تصاویر به اندازه محدود استفاده می‌شود و حرکت قلم‌ها به دستورالعمل ارسال شده توسط نرم‌افزار بستگی دارد.

انواع دستگاه پلاتر بر اساس تکنولوژی چاپ

انواع دستگاه پلاتر‌ها از نظر تکنولوژی چاپ به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود:

پلاترهای قلمی

در پلاترهای قلمی، عملیات چاپ به کمک قلم‌های خودکار انجام می‌شود. در واقع، دستگاه پلاتر قلمی، دستگاهیست که شما با استفاده از آن می‌توانید نسبت به طراحی یک الگو اقدام ‌کنید. یک نوع از این نوع پلاتر‌ها، پلاتر خیاطی قلمی است. شما می‌توانید به راحتی با یک دستگاه پلاتر الگو‌ زن خیاطی، روی کاغذ الگو، طرح لباس مورد نظر خود را رسم کنید.

پیشنهاد مطالعه

جوهرافشان

پلاترهای جوهرافشان، شبیه چاپگرهای جوهری است. سیستم نازل تعبیه شده در انواع دستگاه پلاتر متفاوت است اما دانه‌های جوهر را مستقیم روی کاغذ پاشیده و تصویر مورد نظر را روی کاغذ، چاپ می‌کند. این پلاتر‌ها می‌تواند علاوه بر تصاویر، اشکال و حروف را هم چاپ کنند. اغلب آژانس‌های تبلیغاتی از این پلاتر‌ها برای چاپ پوسترها و بنرهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

پلاتر جوهر افشان
پلاترها به پرینتر عریض یا لارج فرمت (Large Format Printer) نیز معروف هستند.

الکتریکی

نحوه کار پلاتر‌های الکتریکی یا الکترواستانیکی مانند دستگاه‌های فتوکپی، بر مبنای فرآیند انتقال تونر خشک روی محل چاپ است. این مدل پلاتر‌ها، در هر دو نوع درام و تخت ساخته می‌شوند.

حرارتی

یکی از متداول‌ترین پلاتر‌ها در زمینه‌های مختلف طراحی و چاپ، پلاتر‌های حرارتی هستند. این پلاتر‌ها برای چاپ تصاویر، از یک پین استفاده کرده و برای انجام عملیات چاپ، این پین را گرم می‌کند. در واقع، در پلاترهای حرارتی، یک پین حرارتی، تصاویر خروجی را چاپ می‌کند.

انواع پلاتر بر اساس مکانیزم چاپ

پلاتر‌ها بر اساس مکانیزیم چاپ به دو نوع تقسیم می‌شوند که عبارتند‌ از:

پلاتر لیزری

مکانیزم چاپ پلاترهای لیزری مانند پرینترهای لیزری بوده و به علت کیفیت پایین این پلاتر‌ها، در تولید رنگ‌ها نسبت به پلاترهای جوهرافشان، کمتر برای چاپ تصاویر استفاده می‌شوند. از آنجایی که این پلاتر‌ها سرعت بالایی در چاپ دارند، بیشتر برای چاپ نقشه‌ها و متون کاربرد دارند.

تصویر پلاتر لیزری
بیشتر پلاترهای لیزری بازار تک رنگ است و تنها قادر به چاپ رنگ مشکی هستند.

پلاتر جوهرافشان

مکانیزم چاپ این نوع پلاترها هم مانند پرینترهای جوهرافشان بوده و برای چاپ از هد، جوهر و کارتریج استفاده می‌کنند. پلاترهای جوهرافشان به علت استفاده از تعداد رنگ‌های بیشتر و تراکم چاپ بالا، کیفیت چاپ بهتری نسبت به پلاترهای لیزری دارند و قادر هستند تصاویر را با رزولوشن بالاتری چاپ کنند. سرعت چاپ پلاترهای جوهرافشان نسبت به پلاترهای لیزری پایین‌تر است، اما این پلاترها، توانایی چاپ نقشه‌ها و متون را هم دارند.

بهترین نوع پلاتر جوهری
پلاتر جوهری اغلب برای چاپ عکس‌ها و طرح‌های گرافیکی با تراکم رنگی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پلاترهای جوهری بر اساس نوع جوهر

انواع پلاتر های جوهری بر اساس نوع جوهر سازگار به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند.

جوهر دای (Dye):

مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع جوهر عبارتند از:

  • پر مصرف‌ترین نوع جوهر پلاتر و بر پایه آب است.
  • در برابر نور و آب مقاوم نیست.
  • از لحاظ قیمت، ارزان‌تر از انواع دیگر جوهرها است.

جوهر پیگمنت (Pigment):

خصوصیات جوهر پیگمنت عبارتند از:

  • این جوهر بر پایه روغن است.
  • مقاومت خوبی در برابر آب و نور خورشید دارد.
  • پلاترهایی که با این نوع جوهر کار می‌کنند، مناسب آتلیه‌های عکاسی هستند. برای سایر محیط‌ها مانند دفاتر مهندسی و.. مقرون به صرفه نیستند.

سابلیمیشن (Sublimation):

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع جوهر به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • این نوع جوهر به وسیله حرارت از سطح کاغذ جدا شده و روی سطوح دیگر مانند پارچه می‌نشیند و دوام و کیفیت بالایی دارد.
  • بهترین گزینه برای استفاده از این جوهر در پلاترهای برند اپسون است.
  • عمده استفاده این جوهرها در طراحی و چاپ پارچه و لباس است.

انواع پلاتر بر اساس عرض چاپ

به طور کلی تصاویر چاپ شده در پلاترها از نظر عرض، محدودیت دارد. حداقل عرض پلاترها 24 اینچ معادل 60 سانتیمتر است و پس از آن، می‌توان ابعاد پلاترها را به ترتیب زیر دسته‌بندی کرد:

  • پلاترهای 36 اینچی (90 سانتی‌متر)
  • پلاترهای 42 اینچی (107 سانتی‌متر)
  • پلاترهای 44 اینچی (110 سانتی‌متر)
  • پلاترهای 60 اینچی (152 سانتی‌متر)
  • پلاترهای 64 اینچی (162 سانتی‌متر)
اندازه چاپ انواع پلاتر موجود در بازار
اگر اسناد با سایز خیلی بزرگ را چاپ نمی‌کنید می‌توانید از پلاترهای کوچکتر استفاده کنید.
پیشنهاد مطالعه

انواع پلاترها بر اساس برند در ایران

انواع برندهای پلاتر موجود در ایران عبارتند از:

اچ پی (HP)

از بهترین انوع پلاتر موجود در بازار ایران می‌توان به پلاترهای برند hp اشاره کرد. پلاترهای این برند به سه دسته 4 رنگ، 6 رنگ و 8 رنگ تقسیم می‌شوند.

  • نوع 4 رنگ و 6 رنگ، از جوهر دای استفاده می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای قالب‌سازی، چاپ الگوهای لباس، دفاتر فنی مهندسی، چاپخانه‌های دیجیتال، کانون‌های تبلیغاتی و شرکت‌های عمرانی و معماری و … استفاده کرد.
  • اما نوع 8 رنگ به دلیل استفاده از جوهر پيگمنت، مناسب آتلیه‌های عکاسی است.
مدل های متنوع دارد
خدمات پس از فروش دارد
پشتیبانی توسط تعمیرکاران و سرویسکاران مختلف دارد
قیمت و قطعات مقرون به صرفه دارد
تنوع در کسب و کارهای مختلف دارد

کنون (Canon

بعد از hp پلاترهای کنان جزء پرفروش‌ترین دستگاه‌های بازار ایران هستند. از ویژگی‌های این پلاتر می‌توان به مورا زیر اشاره کرد:

هد پلاتر قوی دارد
تعداد رنگ‌ها متنوع
رزولوشن چاپ خوب
تعداد هد پلاتر یک – دو
قیمت قطعات مصرفی بالا
کیفیت خدمات پس از فروش متوسط

اپسون (Epson)

ویژگی خاص و متمایز این است که هد این دستگاه قادر به چاپ جوهر سابلیمشن است، بنابراین گزینه‌های مناسب برای کارگاه‌های طراحی و چاپ روی لباس است. به علاوه، در زمینه کارهای گرافیکی و آتلیه‌های عکاسی هم کاربرد دارد. از دیگر ویژگی‌های پلاتر اپسون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقرون به صرفه برای کسب و کار نیست
خدمات پس از فروش متوسط
تامین قطعات و مواد مصرفی ضعیف
تعداد فروشندگان و تعمیرکاران کم
تصویر پلاتر اپسون
اکثر پلاترهای اپسون یک هد دارند و بنابراین، محدودیت‌های پلاترهای کنون، در مورد این برند هم وجود دارد.

اوسه (OCE)

اگر قصد خرید پلاتر لیزری را دارید، یکی از گزینه‌های پیش روی شما، برند اوسه است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این برند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • این پلاترها از سیستم چاپ لیزری استفاده کرده و سرعت بالایی دارد.
  • قیمت آن‌ها مناسب است.
  • رنگ چاپ سیاه و سفید دارند.
  • برای چاپ نقشه و کارهای خطی و سیاه و سفید، انتخاب مناسبی است.
پلاتر hp
اگر می‌خواهید پلاتر hp بخرید می‌توانید با کارشناسان ما در بخش خرید پلاتر hp تماس بگیرید و پس از دریافت قیمت پلاتر hp ، خرید خود را نهایی کنید. در فالنیک، پلاتر hp همراه با مشاوره رایگان، گارانتی معتبر به مشتری ارائه می‌شود.
پلاتر hpتماس تلفنی

موتو (Mutoh)

هد پلاترهای این برند از نوع هد اپسون است و بیشتر از دو مدل DX7 با کیفیت چاپ dpi 1440 و DX5 با کیفیت چاپ dpi 2880 استفاده می‌کند. البته این برند نقاط ضعف زیادی دارد و بیشترین کاربرد آن در کانون‌های تبلیغاتی است. برای مثال، به این نکات توجه کنید:

  • نبود سرویس‌کاران حرفه‌ای و خدمات پس از فروش ضعیف
  • مقرون به صرفه نبودن قطعات و مواد مصرفی دستگاه

پلاترهای چینی

مهم‌ترین دلیل افراد برای تهیه این پلاترها، عرض بالای دستگاه است. بنابراین می‌توان گفت این مدل‌ها، گزینه‌ای مناسب برای قالب‌سازی و چاپ الگو در ابعاد بزرگ هستند؛ اما فقط به همین حوزه محدود می‌شوند و بهتر است برای سایر فعالیت‌ها، به برندها و مدل‌های دیگر فکر کنید. در ضمن، این نکات منفی را هم در نظر داشته باشید:

  • عدم وجود پشتیبانی پس از خرید
  • کمبود قطعات و مواد مصرفی
  • کمبود نیروی سرویس‌کار برای تعمیر پلاتر
تعمیر پلاتر
در فالنیک خدمات تعمیر پلاتر های جوهر افشان مختلف انجام می‌شود.

در این مطلب سعی کردیم انواع پلاتر موجود در بازار ایران را به شما معرفی کنیم. امیدواریم با توجه به اطلاعات ارائه شده در این مقاله بتوانید بهترین پلاتر مورد نظر خود را تهیه کنید.

فراموش نکنید که بهترین پلاترها، گران‌ترین مدل‌ها نیستند؛ بلکه بهتر است قبل از هر چیز، به پلاتری فکر کنید که با توجه به امکانات موجود خود به بهترین شکل ممکن، پاسخگوی نیاز شما باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا