به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

معرفی ترمینال سرور و RDP و کاربرد های آن

رول ترمینال سرور

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در فروردین 98 نوشته شده بود و در بهمن 99 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

یکی از اصلی‌ترین ایده‌ها برای فروش سرور و پیاده کردن یک شبکه کامپیوتری، امکان اتصال سیستم‌ها به یکدیگر بود که در طول زمان و پیشرفت شبکه‌های کامپیوتری، روش‌های متعددی برای این نوع ارتباط به صورت نرم افزاری و سخت افزاری ایجاد شده است. در این مطلب قصد داریم به موضوع ریموت دسکتاپ و ترمینال سرور چیست، مزایای استفاده از آن و انواع لایسنس ترمینال سرور بپردازیم. با فالنیک همراه باشید.

برای اطلاع از قیمت سرور hp روی لینک کلیک کنید.

ریموت دسکتاپ چیست؟

ریموت دسکتاپ، سیستم عامل یا برنامه‌ای است که امکان اتصال کامپیوتر به مکان دیگر را فراهم می‌کند. بدین ترتیب دسکتاپ کامپیوتر مورد نظر را می‌بینید و با آن کار می‌کند انگار که واقعا پشت آن نشسته‌اید.

کابرد ریموت دسکتاپ به شرح زیر است:

  1. دسترسی به کامپیوتر محل کار از خانه یا هنگام مسافرت و دورکاری
  2. دسترسی به کامپیوتر خانه از مکان‌های دیگر
  3. برطرف کردن مشکلات کامپیوتر
  4. انجام تسک های ادمین
  5. ارایه و پروموت چیزی مثلا فرآیند یا نرم افزار و …

پروتکل‌های ریموت دسکتاپ عبارتند از:

  • Remote Desktop Protocol (RDP)
  • virtual network computing (VNC)
  • NX technology
  • Independent Computing Architecture (ICA)
پیشنهاد مطالعه

terminal server چیست؟

ترمینال سرور، دستگاه شبکه یا سروری است که امکان اتصال چندین سیستم کلاینت به شبکه LAN را بدون نیاز به استفاده از مودم یا رابط شبکه فراهم می‌کند. مایکروسافت این مفهوم را با عرضه سرویس های ترمینال به عنوان بخشی از سیستم عامل ویندوز سرور ارایه داده است و کلاینت ها از طریق LAN یا WAN به ترمینال سرویس ها دسترسی دارند. ترمینال سرویس را با نام RDS – Remote Desktop Service می‌شناسیم.

terminal server چیست؟
اجزای ترمینال سرور

سرورهای ترمینال، بستر متمرکزی برای هاست منابع و اپلیکیشن‌ها و سپس انتشار آن برای دستگاه‌های کلاینتی ریموت به وجود می‌آورند و این در حالی است که مکان و پلتفرم دستگاه کاربر مطرح نیست. مزایای استفاده از ترمینال سرویس عبارتند از:

  1. تامین دسترسی به منابع شرکت از هر مکان و با هر دستگاهی برای کاربر
  2. نگهداری و پشتیبانی و مانیتورینگ زیرساخت از یک داشبورد مرکزی انجام می‌شود.
  3. برنامه‌ها یک بار روی سرور نصب می‌شوند و به طور منظم آپدیت می‌شوند بنابراین نیازی نیست روی هر سیستم در شبکه این کار انجام شود.
  4. استفاده از لایسنس های concurrent به جای لایسنس مخصوص هر دستکاه، هزینه‌های لایسنس شرکت کاهش می‌یابد. البته در ایران استفاده از کرک ترمینال سرور رایج است.
  5. مهمترین مزیت ترمینال سرور این است که امکان دسترسی به چندین کاربر را به طور همزمان و از طریق Session می‌دهد.

در صورت استفاده از تین کلاینت‌ها هزینه‌ها و مصرف برق کاهش می‌یابد و باعث افزایش سوددهی در طول زمان می‌شود (ROI بهتر). همچنین امنیت به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

معماری ترمینال سرور از سه بخش تشکیل شده است:

  1. سروری با چند هسته که منابع روی آن به صورت متمرکز هاست می‌شود.
  2. پروتکل ریموت دسکتاپ که انتقال دیتا بین سرور و کلاینت را ممکن می‌کند.
  3. نرم افزار کلاینت روی هر دستگاه کلاینت ریموت که امکان اتصال به سرور از طریق پروتکل RDP را فراهم می‌کند.
  4. راه اندازی Terminal Services Licensing Service که سروری با لایسنس های TS CAL برای اتصال دستگاه‌ها به آن است. (TS مخفف Terminal Server و CAL مخفف Client Access License است)

لیست Sessionها در Sessions Directory Service ذخیره می‌شود. این لیست با نام کاربری، ایندکس می‌شود و امکان اتصال مجدد کاربر به همان سرور را می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه

terminal server licensing چیست؟

هر دستگاه متصل به ترمینال سرور یک RDS CAL دارد. رول terminal server licensing روی سرور RDS license نصب می‌شود و وظیفه آن ذخیره و پیگیری تمام RDS CAL ها است. هر سرور لایسنسینگ شامل چند سرور ترمینال سرور است. برای ایجاد RDS CAL های ثابت، سرور لایسنس باید اکتیو شده باشد وگرنه RDS CAL ها را موقتی ارایه می‌دهد.

انواع لایسنس ریموت دسکتاپ ویندوز سرور

انواع لایسنس ریموت دسکتاپ عبارتند از:

  1. Remote desktop for administration: این مدل لایسنس حداکثر دو Session ادمین که شامل local console session است، ارایه می‌دهد تا به طور همزمان روی ویندوز سرور اجرا شود. این تنها لایسنسی است که به Remote Desktop Client Access Licenses – RD CALs یا لایسنس سرور نیاز ندارد. ادمین با استفاده از آن می‌تواند به صورت ریموت به ویندوز سرور وصل شود تا تسک‌های ادمینی خود را انجام دهد.
  2. Per User: در این لایسنس برای هر کاربری که بتواند به RD Session Host server (ترمینال سرور) وصل شود، نیاز به RD CAL است یعنی تعداد دستگاه‌هایی که کاربر از آنها برای اتصال استفاده می‌کند مطرح نیست و می‌تواند از دستگاه‌های مختلف به سرور وصل شود.
  3. Per Device: در این لایسنس برای هر دستگاهی که بتواند به RD Session Host server وصل شود، نیاز به RD CAL است یعنی تعداد کاربرانی که به آن وصل می‌شوند مطرح نیست.
انواع لایسنس ریموت دسکتاپ ویندوز سرور
مقایسه لایسنس ریموت دسکتاپ Per User و Per Device

انتخاب از بین این سه نوع لایسنس به موارد مختلفی بستگی دارد مثلا تعداد کاربران و تعداد دستگاه‌هایی که برای تنظیمات remote desktop session برای سرور وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه

rdp چیست؟

برای ارایه برنامه‌ها و دسکتاپ‌های مجازی به کاربران ریموت باید از پروتکل rdp استفاده کنیم. RDP روی پروتکل TCP/IP و پورت 3389 کار می‌کند. RDP رابط گرافیکی قدرتمندی است برای کاربران است. اگر از نسخه RemoteFX استفاده شود، برنامه‌های گرافیکی مانند اتوکد و Adobe Suite برای دستگاه‌های کلاینت ریموت به راحتی اجرا می‌شوند.

برایآشنایی بیشتر با پروتکل RDP مقاله “پورت RDP چیست؟ نحوه فعالسازی آن در سرور و فایروال و میکروتیک” را مطالعه کنید.

کاربرد ترمینال سرور چیست؟

بیایید مثالی برای کاربرد ترمینال سرور بزنیم. فرض کنید شرکتی دارای 1000 کاربر روی شبکه WAN است و کاربران از نظر جغرافیایی در نقاط مختلفی قرار دارند. شرکت می‌خواهد اپلیکیشن جدیدی استفاده کند و تمام کارمندان باید از آن استفاده کنند. این برنامه مبتنی بر وب نیست. شرکت باید دسترسی به این برنامه را برای تمام کاربران فراهم کند. سرویس های ترمینال راهکار مناسبی در این زمینه هستند و شرکت می‌تواند با داشتن یک سرور، یک Terminal Services License و terminal server licensing server و RDS CAL ها برای هر کاربر، آن را پیاده سازی کند. بدین ترتیب با تنظیم محیط سرویس ترمینال برای هاست متمرکز اپلیکیشن‌ها و ارایه آنها به دستگاه‌های کلاینت ریموت به سادگی اپلیکیشن جدید خود را در دسترس کارمندانش قرار دهد.

مثال دیگری در مزیت و کاربرد ترمینال سرور می‌آورم: فرض کنید در سازمانی کار می‌کنید که شعبات و سایت‌های مختلفی در سراسر کشور دارد. در چنین سازمانی همه دیتا به اشتارک می‌گذارند اما اگر فایل‌ها روی فایل سرور در یک شهر مثلا تهران ذخیره شوند، افرادی که در شهرهای دیگر هستند به سختی می‌توانند فایل وردی را باز و ادیت و ذخیره کنند مخصوصا اگر حجم زیادی داشته باشد. برای حل این مشکل می‌تواند ورد را روی یک سرور در تهران اجرا کنیم و screen view از آن از طریق شبکه به شهرهای دیگر ارسال شود. حجم این دیتا کمتر است و سرعت ادیت و باقی کارها بالاتر می‌رود.

مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی)
فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.
دریافت مشاوره طراحی شبکه

سوال متداول

مشکلات ریموت زدن به سرور از طریق کامپیوتر یا لپ‌تاپ و روش حل آن

مشکلات احتمالی در اتصال به سرور ریموت ممکن است به دلیل مسائل شبکه‌ای، تنظیمات سیستم عامل، احراز هویت یا تنظیمات سرور باشد. برای حل این مشکلات، مراحل زیر را آزمایش کنید:
ابتدا تنظیمات شبکه را بررسی کنید. برای بررسی تنظیمات شبکه، می‌توانید از دستور ping استفاده کنید تا ببینید آیا دستگاه شما با سرور ریموت ارتباط برقرار می‌کند یا خیر. برای استفاده از این دستور، باید به سراغ ترمینال سیستم (لینوکسی ترمینال و ویندوزی خط فرمان یا پاورشل) به ترمینال دسترسی داشته باشید و دستور ping را با آدرس آی‌پی سور ریموت وارد کنید. در صورتی که ارتباط برقرار نمی‌شود، باید تنظیمات شبکه را بررسی کنید.
در مرحله بعد باید تنظیمات سیستم عامل را بررسی کنید. برای بررسی تنظیمات سیستم عامل، در اولین گام فایروال را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اجازه دسترسی به سرور ریموت را دارید یا خیر. همچنین، مطمئن شوید که تنظیمات اتصال به سرور ریموت صحیح است.
در صورتی که مشکل احراز هویت ورود به سرور ریموت همچنان برقرار است، مطمئن شوید که نام کاربری و رمز عبور صحیح است.
در صورتی که مشکل اتصال به سرور ریموت به سمت سرور ختم می‌شود، مطمئن شوید که تنظیمات سرور صحیح است و اجازه دسترسی را دارید.
در نهایت، باید پروتکل‌های ارتباطی را بررسی کنید و مطمئن شوید در این بین مشکلی از بابت ارسال بسته‌ها بین پروتکل‌ها وجود ندارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫20 دیدگاه ها

  1. موقع نصب و یا آپدیت یک برنامه باید روی همه سیستم ها فعالیت نصب یا اپدیت انجام داد؟

    1. خیر برای نصب و یا آپدیت یک برنامه لازم نیست روی تمام سیستم ها موجود فعالیت نصب یا اپدیت انجام داد

    1. فایروال جهت تامین امنیت سرور از ارتباطات ناخواسته جلوگیری می کند

    1. در شبکه های Public بایستی امنیت آن را به دقت برقرار نمود

  2. سرویس‌‌های ترمینالی روی ویندوز سرور 2019 به صورت پیش فرض نصب است ؟

  3. برای نصب و یا آپدیت یک برنامه باید روی تمام سیستم ها موجود فعالیت نصب یا اپدیت انجام داد؟

    1. خیر برای نصب و یا آپدیت یک برنامه لازم نیست روی تمام سیستم ها موجود فعالیت نصب یا اپدیت انجام داد

  4. من همه تنظیمات برای ریموت دسکتاپ رو انجام دادم ولی از کامپیوترم نمیتونم به سرور ریموت بزنم، کمک کنید لطفا

    1. لطفا ابتدا چک کنید آی پی سرور و کاپیوتر در یک نتورک قرار داشته باشد، فایروال سرور را خاموش کنید و تنظیمات ریموت را در حالت allow access قرار دهید

دکمه بازگشت به بالا