به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

سرور استریمینگ چیست؟

سرور استریمینگ چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید محتوای ویدیویی یا صوتی خود را به صورت زنده یا همزمان با درخواست کاربران از سراسر جهان به صورت لحظه‌ای به آنها نشان دهید؛ باید به دنبال پاسخ سوال سرور استریمینگ چیست؟ باشید. سرور استریمینگ ستون فقرات کسب‌و‌کارهایی است که با پخش زنده تصاویر، ویدئو، بازی و … سروکار دارند. اگر شما هم استریمری هستید که به پهنای باند زیاد نیاز دارید و می‌خواهید بدون وقفه محتوای چند رسانه‌ای خود را دریافت کنید، باید به فکر راه اندازی streaming server باشید

در این مقاله فالنیک با مفاهیم سرور streaming چیست؟ ، کاربرد‌ها، مزایا و معایب و اینکه این سرورها چگونه کار می‌کنند؟ آشنا می‌شوید. اگر پس از خواندن مقاله برای خرید سرور hp یا دریافت قیمت سرور فیزیکی به مشاوره رایگان نیاز داشتید، می‌توانید با شماره 02154591915 تماس بگیرید.

خرید سرور hp در فروشگاه فالنیک
فروش سرور hp در فالنیک با گارانتی معتبر و مشاوره رایگان تخصصی انجام می‌شود. برای اطلاع از قیمت سرور hp و خرید سرور hp از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
خرید سرور hpتماس تلفنی

سرور استریمینگ چیست؟

سرور استریمینگ نوعی سرور است که وظیفه ارسال داده‌های چندرسانه‌ای مانند صدا یا ویدئو  را به صورت لحظه‌ای، به دستگاه‌های درخواست بر عهده دارد. این سرورها به کاربران اجازه می‌دهند بتوانند به صورت زنده محتواهای مختلف را بدون نیاز به دانلود، تماشا کنند.

سرور Streaming همزمان محتوا را باکیفیت بالا و بدون وقفه به تعداد بالایی از کاربران ارائه می‌دهد. امنیت بالا، قابلیت پشتیبانی از چندین فرمت، امکان پخش محتوای زنده و ضبط شده جزو قابلیت‌های این نوع سرورهاست.

زمانی که شبکه‌های تلویزیونی را با تلفن همراه خود به صورت زنده تماشا می‌کنید یا به رادیو به صورت زنده در لپ  تاپ خود گوش می‌کنید، در حال استفاده از یک سرور استریمینگ هستید. در ادامه کاربرد سرور streaming چیست؟ پاسخ می‌دهیم.

سرور استریمینگ چیست؟
سرور استریمینگ وظیفه ارسال داده‌های چندرسانه‌ای مانند صدا یا ویدئو  را به صورت لحظه‌ای، به دستگاه‌های متصل بر عهده دارد.

چه کسانی به سرور استریمینگ نیاز دارند؟

علاوه بر مخاطبان عادی، تمام افرادی می‌خواهند ویدئو‌های خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند، ممکن است به streaming server نیاز داشته باشند. به طور خاص گروه‌های زیر مخاطبان اصلی سرور استریمینگ هستند:

  • یوتیوبرها و تمام تولید کنندگان محتوای ویدئویی و صوتی
  • مراکز برگزار کننده کلاس‌های آنلاین
  • موسسه و مراکز برگزار کننده وبینار، کنفرانس، جشنواره و … به صورت زنده
  • برگزار کنندگان مسابقات و فعالیت‌های ورزشی به صورت زنده
  • و …

🔗 در مورد سرور و انواع آن بیشتر بدانید: سرور چیست؟

کاربردهای سرور streaming چیست؟

سرورهای استریمینگ کاربردهای گسترده‌ای دارند و افراد یا سازمان‌ها با توجه به خدمات خود، می‌توانند از قابلیت‌های این سرورها استفاده می‌کنند. در ادامه، برخی از کاربردهای اصلی سرور استریمینگ را بیان می‌کنیم:

  1. پخش محتوای ویدئویی آنلاین: یکی از کاربردهای اصلی سرورهای استریمینگ، ارائه محتوای ویدئویی آنلاین است. محتوا ویدیوئی آنلاین شامل سرویس‌های پخش فیلم، سریال، کلیپ‌ها، ویدئوهای آموزشی و ویدئوهای زنده مانند وبینارها و استریم‌های بازی‌هاست.
  2. وبینارها و کلاس‌های آنلاین: سازمان‌ها و آموزشگاه‌ها از سرورهای استریمینگ برای برگزاری جلسات وبینار، کلاس‌های آنلاین و دوره‌های آموزشی استفاده می‌کنند. به کمک این افراد در مکان‌های مختلف به راحتی می‌توانند در جلسات حضور داشته باشند.
  3. پخش زنده بازی‌ها(Game Streaming) : به کمک سرورهای استریمینگ امکان پخش زنده بازی‌های ویدئویی فراهم می‌شود و به گیمرها این امکان را می‌دهد تا بازی‌های خود را به صورت زنده به نمایش بگذارند.
  4. پخش موسیقی آنلاین: سرویس‌های پخش موسیقی مانند Spotify و Apple Music از سرورهای استریمینگ برای ارائه موسیقی به صورت آنلاین به کاربران استفاده می‌کنند.
  5. پخش زنده رویدادها: سرورهای استریمینگ به صورت گسترده در پخش زنده رویدادها نظیر کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی و مراسم‌های مهم کاربرد دارند.
  6. پخش زنده اخبار: بسیاری از رسانه‌ها از سرورهای استریمینگ برای انتقال زنده خبرها و رویدادهای جاری به کاربران استفاده می‌کنند.
  7. پخش محتوای ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی: برخی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به کاربران این امکان را می‌دهند تا ویدئوهای خود را به صورت زنده یا ضبط شده به اشتراک بگذارند.
  8. پخش محتوا در سیستم‌های مدیریت محتوا(CMS) : سیستم‌های مدیریت محتوا از سرورهای استریمینگ برای ارائه محتوا به صورت زنده یا ضبط شده روی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند.
کاربردهای سرور استریمینگ
پخش آنلاین و تماشای آفلاین تمامی محتواهای چند رسانه‌ای بر عهده سرور استریمینگ است.

ویژگی‌ های اصلی سرور استریمینگ چیست؟

فاکتورهای زیر از مهم‎ترین  ویژگی‌های سرور streaming هستند:

  1. پخش زنده (لایو استریمینگ)
  2. پخش محتوای ذخیره ‌شده
  3. پشتیبانی از پروتکل‌های استریمینگ مانند:
    •  RTMP (Real-Time Messaging Protocol)
    • HLS (HTTP Live Streaming)
    • MPEG-DASH (Dynamic Adaptive Streaming over HTTP)
  4. پخش تطبیقی (قابلیت تغییر کیفیت پخش به صورت خودکار)
  5. مدیریت بار (مدیریت درخواست‌های همزمان کاربران)
  6. امنیت بالا
نصب و راه اندازی شبکه را به متخصصان بسپارید!
طبق آمار نصب و راه‌ اندازی شبکه به صورت استاندارد، هزینه‌های آتی شرکت را 10 تا 50 درصد کاهش می‌دهد. متخصصان فالنیک آماده‌ی ارائه مشاوره و اجرای پروژه‌های نصب و راه‌اندازی شبکه‌ به صورت حرفه‌ای و استاندارد هستند. همین حالا تماس بگیرید.
خدمات نصب و راه اندازی شبکهمشاوره تلفنی

سرور streaming چگونه کار می‌کند؟

پخش ویدئو، صدا و هر داده چند رسانه‌ای در سرور streaming توسط  پروتکل‌ها انجام می‌شود. پروتکل‌ها به Streaming servers اجازه می‌دهند تا داده‌های خود را به دستگاه کاربر برسانند. اما گاهی داده‌هایی که باید منتقل شوند، بسیار بزرگ هستند. در این موارد سرور استریمینگ بسته‌های داده را به اندازه‌های کوچکتری برای ارسال تقسیم می‌کند.

اما چگونه این داده‌ها از سرور استریم به لپ تاپ، تلویزیون یا موبایل ما می‌رسند؟

پخش زنده دارای سه پیش نیاز است: رسانه منبع، سرور استریمینگ و وب سرور برای تحویل فایل‌ها.

اگر سرور استریم داده‌های موردنیاز را برای انتقال در اختیار داشته باشد، از روی سرور برای ارسال فایل‌ها استفاده می‌کند. زمانی که می‌خواهید از وب سایتی اخبار را به صورت زنده تماشا کنید، به محض کلیک روی پخش زنده، سیگنالی به سرور استریمینگ ارسال می‌شود. این سیگنال به سرور می‌گوید شما قصد تماشای این جریان داده را دارید و سپس فایل موردنیاز شما از طریق وب سرور ارسال می‌شود و می‌توانید بدون وقفه و تاخیر به تماشای اخبار خود بنشینید.

مانند سایر انتقال‌ها داده از طریق اینترنت، اجزای صوتی و تصویری پخش زنده قبل از ارسال به قطعات کوچکتری تقسیم می‌‌شوند و کل فایل پخش زنده از همین طریق منتقل می‌شود. رسانه پخش کننده مرورگر شما، به محض دریافت این فایل‌ها به پخش آنها ادامه می‌دهد.

بسیاری از پخش‌کننده‌های مرورگرها قابلیت تفسیر و تغییر فرمت‌های پخش مانند MP4 یا MKV را دارند. ممکن است برخی سرورهای استریمینگ از این فرمت‌ها پشتیبانی نکنند در این موارد می‌توانید از مبدل‌های ویدئویی مختلف استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

معماری سرور استریمینگ چگونه است؟

معماری سرور استریمینگ به مجموعه اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که برای ذخیره‌سازی، پردازش و پخش محتوای چندرسانه‌ای استفاده می‌شوند، گفته می‌شود. اجزای اصلی سرور استریمینگ عبارتند از:

  • سیستم عامل: سیستم عامل وظیفه مدیریت منابع سرور، از جمله پردازنده، حافظه و فضای ذخیره‌سازی را بر عهده دارد.
  • نرم‌افزار استریمینگ: وظیفه پردازش و پخش محتوای چندرسانه‌ای برعهده نرم‌افزار استریمینگ  است.
  • سخت‌افزارهای شبکه: وظیفه انتقال داده‌های چندرسانه‌ای بین سرور و کاربران توسط سخت‌افزارها انجام می‌شود.
  • فضای ذخیره‌سازی: محتوای چندرسانه‌ای برای اینکه در اختیار کاربران قرار بگیرید، باید در فضای مناسبی ذخیره شود.

📋 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سخت افزارهای لازم این سرور می‌توانید مقاله انتخاب سخت افزار مناسب برای سرور مدیا استریمینگ را مطالعه کنید.

اجزای سرور استریمینگ
اجزای سرور استریمینگ شامل سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی است که برای ذخیره‌سازی و پخش محتوای چندرسانه‌ای استفاده می‌شوند.

پروتکل های سرور استریمینگ

برای اطمینان از ارسال درست داده‌ها از طریق اینترنت، چند پروتکل وجود دارد. برای مثال، پروتکل کنترل انتقال (TCP) و پروتکل انتقال فایل (FTP) هر دو به محافظت از داده‌های در حال انتقال کمک می‌کنند. اما در سرورهای پخش، علاوه‌بر حفظ امنیت داده‌ها، به سرعت بالا نیز نیاز است. به همین دلیل این سرورها به برخی از پروتکل‌های اضافی مجهز شده‌اند تا داده ها را به سرعت و در لحظه منتقل کنند.

  • پروتکل RTMP (Real-Time Messaging Protocol)

RTMP یک پروتکل ارتباطی است که اواسط سال 2000 توسط شرکت Adobe ارائه شد. این پروتکل برای انتقال فایل‌های صوتی و تصویری بین سرور استریمینگ و  Adobe Flash Player کاربرد داشت. به مرور با حذف Flash استفاده از این پروتکل کمتر شده‌است.

  • پروتکل RTSP (Real Time Streaming Protocol)

پروتکل RTSP یک پروتکل استاندارد است که توسط بسیاری از نرم‌افزارهای استریمینگ پشتیبانی می‌شود. این پروتکل برای کنترل جریان داده‌های زنده بسیار کارآمد است و به کاربر امکان می‌دهد تا کنترل کاملی بر جریان داده داشته باشد. ایجاد اتصال بین کاربر و سرور استریمینگ، انتخاب و کنترل جریان داده،  گزارش وضعیت جریان داده و … از وظایف این پروتکل است.

  • پروتکلRTP (Real-time Transport Protocol)  

پروتکلRTP، پروتکل انتقال داده‌های real-time است که برای انتقال داده‌های صوتی و تصویری استفاده می‌شود. این پروتکل در سرورهای استریمینگ وظیفه انتقال داده‌های جریانی را بر عهده دارد و ویدئو و صدا را از طریق شبکه‌های IP انتقال می‌دهد.

سرور استریمینگ نوعی سرور است که وظیفه ارسال داده‌های چندرسانه‌ای مانند صدا یا ویدئو  را به صورت لحظه‌ای، به دستگاه‌های درخواست بر عهده دارد. این سرورها به کاربران اجازه می‌دهند بتوانند به صورت زنده محتواهای مختلف را بدون نیاز به دانلود، تماشا کنند.

سرور استریمینگ چه تفاوتی با سرورهای دیگر دارد؟

در مقایسه با سایر سرورها، سرورهای استریمینگ از ویژگی‌های بیشتری برای پخش زنده تصاویر برخوردار هستند. برای مثال، سرورهای استریم از کدک‌ها برای رمزگشایی و رمزگذاری جریان‌های داده و سیگنال‌های خود استفاده می‌کنند که کیفیت پخش و امنیت فایل‌ها را بالا می‌برد. کیفیت پخش برای سرورهای استریمینگ حیاتی است زیرا کاربران به کیفیت صوتی و تصویری عالی نیاز دارند. این سرورها همچنین از پروتکل‌های real-time استفاده می‌کنند که آن‌ها را از سایر سرورها متمایز می‌کند.

تفاوت سرورهای دیگر با سرور استریمینگ چیست؟
در مقایسه با سایر سرورها، سرورهای استریمینگ از ویژگی‌های بیشتری برای پخش زنده برخوردار هستند.

نحوه ساخت سرور استریمینگ

برای ساخت سرور استریمینگ، ابتدا باید نیازهای خود مانند تعداد مخاطبان، کیفیت پخش و… را مشخص کنید. پس از مشخص کردن نیازها، می‌توانید سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز خود را انتخاب و سپس نسبت به نصب و پیکربندی سرور استریمینگ اقدام کنید. مراحل نصب و پیکربندی سرور استریمینگ با توجه به نرم‌افزار مورد استفاده، متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزش ساخت سرور streaming را بخوانید.

نحوه ساخت سرور استریمینگ
برای ساخت سرور استریمینگ، ابتدا باید نیازهای خود را مشخص و سپس سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز را انتخاب کنید.

مزایا و معایب سرور استریمینگ

سرورهای استریمینگ مزایا و معایب مختلفی دارد که با توجه به این نکات مثبت و منفی می‌توانید نوع سرور استریمینگ خود را مشخص کنید. این مزایا و معایب عبارتند از:

مزایا

  • امکان پخش محتوای چندرسانه‌ای به صورت زنده یا درخواستی
  • کیفیت بالای پخش محتوای چندرسانه‌ای
  • قابلیت دسترسی به محتوای چندرسانه‌ای از هر مکانی

سرورهای استریمینگ می‌توانند محتوای چندرسانه‌ای را از طریق شبکه اینترنت در دسترس کاربران قرار دهند. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا از هر مکانی به محتوای چندرسانه‌ای دسترسی داشته باشند.

معایب

اگرچه سرورهای استریمینگ مزایای متعددی دارد اما معایبی نیز دارد که در ادامه شرح می‌دهیم.

  • نیاز به سخت‌افزار و نرم‌افزار قدرتمند.
  • هزینه راه‌اندازی و نگهداری
  • نیاز به دانش فنی بالا
مزایا و معایب سرور استریمینگ
سرورهای استریمینگ به دلیل استفاده از سخت‌افزار قدرتمند، می‌توانند محتوای چندرسانه‌ای را باکیفیت بالا پخش کنند.

سرور استریمینگ یک سرور کامپیوتری است که برای پخش ویدیوهای زنده یا درخواستی از طریق اینترنت استفاده می‌شود. سرورهای استریمینگ می‌توانند برای پخش طیف گسترده‌ای از محتواهای ویدئویی مانند پخش زنده تلویزیون، فیلم، موسیقی، بازی و غیره استفاده شوند.

 برای ساخت سرور استریمینگ، ابتدا باید نیازهای خود را مشخص سپس، سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز را تهیه کنید. مراحل نصب و پیکربندی سرور استریمینگ با توجه به نرم‌افزار مورد استفاده متفاوت است. ما در این مقاله به طور مفصل ویژگی‌ها، کاربردها، معایب و مزایای سرور استریمینگ را شرح و در انتها به‌طور اجمالی نحوه ساخت سرور استریمینگ را نیز آموزش دادیم.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا