به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

دستور ping چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دستور ping چیست؟

یادداشت ویراستار: این مطلب، در بهمن 1399 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

در مقاله “دستورات عمومی شبکه در محیط cmd” به بررسی دستورات پرکاربرد شبکه در محیط cmd پرداختیم. در این مقاله به بررسی دستور Ping می‌پردازیم.

دستور ping چیست؟

دستور Ping در شبکه یکی از دستوراتی محیط cmd است که برای تست و عیب یابی در شبکه استفاده می‌شود. با استفاده از این دستور می‌توانیم درباره اینکه آیا کامپیوتری به شبکه وصل است یا نه، و ارسال و دریافت اطلاعات با چه سرعتی انجام می‌شود، و فاصله فیزیکی تا کامپیوتر مورد نظر چقدر است، به اطلاعاتی دست یافت.

دستور پینگ از جمله دستورات پرکاربرد و مهم در دنیای شبکه کامپیوترهاست که از پروتکل ICMP در کنار IP استفاده می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

ping چیست؟

بهتر است اول بدانیم ping مخفف چیست: Ping مخفف عبارت Packet InterNet Groper است. ping در شبکه به معنای ارسال سیگنال به هاست برای دریافت پاسخ است. پینگ با دو هدف انجام می‌شود یکی اینکه بررسی کند آیا هاست در دسترس است یعنی به شبکه وصل است و در شبکه دیده می‌شود یا نه و دوم اینکه مدت زمان دریافت پاسخ را اندازه بگیرد یعنی سرعت ارسال و دریافت اطلاعات چقدر است.

تست ping یکی از مهمترین دستورات برای تست و عیب یابی است زیرا مدت زمان ارسال داده از کامپیوتر شما، عبور از اتصالات مختلف اینترنت و نودها و در نهایت رسیدن به کامپیوتر مقصد و سپس پاسخ و بازگشت به منبع را اندازه می‌گیرد.

دستور Ping چگونه کار می‌کند؟

تست ping شامل ارسال بسته سیگنال است که معمولا 32 یا 56 بایتی است. این سیگنال شامل درخواست echo است. اگر هاست در دسترس باشد، بسته سیگنال دیگری به نام Reply یا پاسخ می‌فرستد. Ping Time یا زمان پینگ با واحد میلی ثانیه اندازه گرفته می‌شود و زمان رسیدن بسته به هاست و بازگشت پاسخ به فرستنده را نشان می‌دهد.

خروجی دستور ping بستگی به نوع سیستم عامل دارد اما تقریبا تمام خروجی های تست پینگ شامل موارد زیر است:

  • IP آدرس مقصد
  • ICMP Sequence Number
  • (Time to live (TTL
  • Round-trip time
  • Payload size
  • تعداد بسته های گم شده در پروسه ارسال و دریافت
پیشنهاد مطالعه

ping در تست سرعت چیست؟

Ping Rate یا Latency که معادل فارسی آن زمان تاخیر است، عددی است که زمان تاخیر در اینترنت را به میلی ثانیه اندازه می‌گیرد. هر چه این عدد بیشتر باشد یعنی تاخیر در ارسال اطلاعات در شبکه بیشتر است. در بازی های آنلاین این عدد باید کمتر از 30 میلی ثانیه باشد اما در کاربردهای عادی زیر صد ثانیه عدد نرمالی است. در ادامه حالات مختلف را بررسی می‌کنیم:

1. کمتر از 30 ms بهترین زمان پینگ و ایده‌آل برای بازی های آنلاین است.

2. بین 30 تا 50 میلی ثانیه، زمان پینگ متوسطی است و همچنان برای بازی آنلاین خوب است.

3. بین 50 تا 100 میلی ثانیه، زمان پینگ تقریبا کمی است و روی بازی آنلاین تاثیرگذار خواهد بود.

4. بین 100 تا 500 میلی ثانیه، زمان پینگ کمی است و روی web browsing تاثیر کمی دارد اما در بازی آنلاین Lag می‌اندازد.

5. بیش از 500 میلی ثانیه، زمان پینگ بیش از نیم ثانیه روی تمام درخواست ها تاخیر ایجاد می‌کند. این مورد مخصوصا زمانی اتفاق می‌افتد که مبدا و مقصد در دو سوی دنیا هستند.

چگونه پینگ بگیریم؟

با زدن دکمه های win و X و یا تایپ Run در قسمت سرچ ویندوز، پنجره Run باز می‌شود. cmd را تایپ کنید تا پنجره cmd باز شود. در ادامه دستورات پینگ را تایپ می‌کنیم. در ادامه به بررسی انواع پینگ می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه

دستورات ping چیست؟

ساده ترین شکل استفاده از دستور Ping استفاده از آن به همراه IP آدرس و یا Domain Name – نام دامنه هاستی که می‌خواهید به آن پینگ کنید است. مثلا ping 123.123.123.123. این آی پی آدرس می‌تواند متعلق به پرینتر یا سوئیچ یا روتر و یا هر Node دیگری در شبکه باشد. مهم این است که این Node دارای IP است.

در تصویر زیر نمونه پینگ با نام دامنه را می‌بینید.

دستور ping چیست؟
تست اتصال به شبکه از طریق نام دامنه

دستور Ping هم همانند دیگر دستورات cmd دارای سوئیچ ها و پارامترهایی است که هر یک کاربرد خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی انواع Ping می‌پردازیم.

انواع پینگ عبارتند از:

Ping –4: پینگ IPv4

Ping –6: پینگ IPv6

Ping –a: کاربرد آن در به دست آوردن Computer Name کامپیوتر مقصد است: Ping –a 79.175.173.3

Ping –t: پینگ کردن همیشگی که فقط با قطع برق یا بستن پنجره cmd یا فشردن دکمه ای Crtl و C پایان می‌پذیرد: Ping –t 79.175.173.3

Ping –n: به صورت پیش فرض 4 بسته در پینگ ارسال می‌شود. با این دستور می‌توانیم این تعداد را تغییر دهیم. می‌توان گفت همانند دستور قبلی است اما تعداد پینگ را مشخص می‌کنیم: Ping –n 7 79.175.173.3

Ping –l: تغییر حجم بسته ارسالی مثلا 50 بایت: Ping –l 50 79.175.173.3

پس برای اینکه با دستور پینگ بتوانیم 16 بسته 42 بایتی را به کامپیوتری در شبکه بفرستیم و نام آن کامپیوتر را به دست آوریم کافیست دستور ping -a 192.168.1.104 -l 42 -n 16 را در پنجره cmd تایپ کنیم. خروجی این دستور مطابق شکل زیر است که نام کامپیوتر مقصد را با ارسال 16 بسته 42 بایتی ارایه می‌دهد که DESKTOP-1SDA6VC است.

دستور ping چیست؟
کاربرد انواع سوئیچ در دستور ping

در صورتی که Time out را دریافت کنید یعنی اتصال به چنین هاستی مقدور نیست یا ارتباط قطع و وصل می‌شود.

ping 127.0.0.1 چیست؟

همان طور که می‌دانیم کامپیوترها از IP آدرس ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند اما یک آی پی آدرس وجود دارد که نمی‌تواند برای این منظور استفاده شود و آن IP آدرس 127.0.0.1 است. این آدرس به عنوان آدرس لوک بک Lookback یا لوکال هاست شناخته می‌شود. این آدرس در واقع به همان کامپیوتری که با آن کار می‌کنید و دستور پینگ را می‌دهید اشاره دارد.

معنی اکی بودن و Reply دادن ping 127.0.0.1 چیست؟ یعنی TCP IP روی این کامپیوتر کار می‌کند. می‌توانید از دستور ping localhost هم استفاده کنید که همین معنی را دارد اما نام کامپیوتر را هم برمی‌گرداند. در تصویر زیر خروجی این دو دستور را می‌بینید.

برای آشنایی بیشتر با پروتکل TCP IP پیشنهاد فالنیک، مطالعه مطلب “TCP IP چیست؟” است.

دستور ping چیست؟
 ping 127.0.0.1 چیست؟

ping 8.8.8.8 چیست؟

دستور ping 8.8.8.8 برای تست برقراری ارتباط با اینترنت استفاده می‌شود. اگر نتیجه این دستور Time out باشد ارتباط شما با اینترنت قطع است. این ممکن است به دلیل پایان اعتبار باشد یا ایراد در کابل و مودم و ….

حالا چرا از دستور ping 8.8.8.8 استفاده می‌شود؟ چون آی پی سرور DNS گوگل است که همیشه آنلاین است در نتیجه برای تست برقراری ارتباط با اینترنت استفاده می‌شود. آی پی دیگر گوگل که در این مورد می‌توان استفاده کرد ping 8.8.4.4 است.

ping 4.2.2.4 چیست؟

دستور ping 4.2.2.4 همانند دستور ping 8.8.8.8 برای تست برقراری ارتباط با اینترنت استفاده می‌شود. دستورات دیگری که برای این کار می‌توان استفاده کرد عبارتند از:

  • ping 4.2.2.1
  • ping 4.2.2.2
  • ping 4.2.2.3
  • ping 4.2.2.5
  • ping 4.2.2.6

ping در مودم چیست؟

برای Ping در مودم، کافی است در پنجره cmd که با تایپ در پنجره Run باز می‌شود دستور پینگ را به همراه آی پی مودم وارد کنیم. آی پی پیش فرض مودم ها معمولا 192.168.1.1 یا 192.168.1.254 است.

مطالعه مطلب “شبکه وایرلس چیست؟” را به شما توصیه می‌کنیم تا با شبکه بیسیم، مزایا و معایب و تجهیزات شبکه های بیسیم بیشتر آشنا شوید.

jitter چیست؟

jitter را می‌توان به صورت Packet Delay Variation تعریف کنیم یعنی تنوع در میزان تاخیرها. این یعنی چه؟ یعنی بسته ها ی مختلف هر یک با تاخیرهای مختلف به مقصد می‌رسند مثلا یکی با 13 میلی ثانیه یکی با 20 یکی با 17 میلی ثانیه. اين تنوع به دليل Network Congestion يا تغییر در مسیرها به وجود می‌آید. این تنوع به خصوص در ارتباطات صوتی مثل VoIP و ویدئویی بسیار قابل توجه است زیرا نباید صدا و تصویر به صورت ناموزون و پس و پیش در مقصد دریافت شوند. 

پینگ از جمله دستوراتی است که برای اندازه گیری زمان تاخیر می‌توان استفاده است.

 

خدمات پیاده سازی شبکه در فالنیک
آیا شبکه شما برای ورود به محیط کاری دیجیتالی آماده است؟ برای گرفتن تصمیمات تجاری استثنایی به راهکارهایی استثنایی نیاز دارید. پرسنل خود را قدرتمند کنید - کسب و کار خود را قدرت بخشید - به روز باشید
درخواست پیاده سازی شبکه

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

  1. سلام ممنون میشم اگر منبع رو هم بگید که از چه منابعی تهیه شده

دکمه بازگشت به بالا