به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکهکامپیوتر و لپ تاپ

دامنه چیست؟

دامنه در شبکه چیست؟

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آذر 94 نوشته شده بود و در آذر 99 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

در این مقاله قصد داریم به اطلاعات ضروری در زمینه پیاده کردن شبکه بپردازیم به اینکه تعریف دامنه چیست و دامنه چه کاری انجام می‌دهد. برای ساخت وب سایت باید دامنه داشته باشید علاوه بر این باید نام دامین مناسبی برای وب سایتتان انتخاب کنید. ممکن است نام دامنه را با وب سایت یا سرویس هاستینگ وب سایت اشتباه بگیریم. این سه با هم متفاوتند. با فالنیک همراهتان هستیم.

دامنه چیست؟

دامنه آدرس وب سایت شماست که کاربران در قسمت URL مرورگر تایپ می‌کنند تا وب سایت شما را ببینند. پس نام دیگر آدرس وبسایت چیست؟ نام دامنه. اگر وب سایت خود را خانه فرض کنید، نام دامنه آدرس این خانه است. اولین دامنه ثبت شده با نام Symbolics.com بود که در سال 1985 ثبت شد.

اینترنت، شبکه بزرگی از کامپیوترهای متصل به هم است. هر کامپیوتر روی این شبکه می‌تواند با کامپیوتر دیگر در ارتباط باشد. برای شناختن یکدیگر، هر کامپیوتر باید دارای آدرس IP باشد. آدرس آی پی شامل یک سری عدد است که کامپیوتر خاصی را روی اینترنت مشخص می‌کند. مثلا 66.249.66.1 یک آدرس IP است.

برای آشنایی بیشتر با آدرس IP مقاله “ip چیست؛ انواع آی پی و کاربردهای آن” را بخوانید.

حفظ کردن چنین آی پی آدرسی سخت است تصور کنید برای دیدن هر وب سایتی باید چنین اعدادی را وارد کنید. دامنه‌ها برای حل این مشکل به وجود آمدند. در نتیجه برای دیدن وب سایت لازم نیست اعداد وارد کنید و با حفظ کردن دامنه و وارد کردن آن در آدرس بار، به راحتی می‌توانید وارد وب سایت موردنظرتان شوید.

ممکن است با سوالاتی مانند دامنه اینترنتی چیست و دامنه سایت چیست روبرو شوید که منظور از هر دوی آنها همان دامنه است.

Domain در شبکه چیست؟

دامین گروه‌بندی منطقی کامپیوترهای شبکه‌ای است و استفاده از دامنه، تمرکز در مدیریت منابع شبکه را به دنبال خواهد داشت. پس از ورود کاربران به شبکه و تائید صلاحیت آنان، زمینه استفاده از منابع به اشتراک گذاشته شده در سایر کامپیوترهای موجود در دامنه، با توجه به مجوزهای تعریف شده، فراهم می‌شود. مدیریت هر دامنه توسط Domain Controller انجام می‌شود. برای تسهیل در مدیریت چندین Domain، می توان Domain ها را در ساختارهایی با نام درخت (Tree) و جنگل (Forest)، گروه بندی کرد. در این زمینه “دامین کنترلر در اکتیودایرکتوری چیست و چه کاربردی در شبکه تحت دامین دارد؟” را مطالعه نمایید.

پیشنهاد مطالعه

هاست چیست؟

هاست کامپیوتر یا دستگاه دیگری است که با دیگر هاست ها روی شبکه ارتباط برقرار می‌کند. هاست روی شبکه شامل کلاینت و سرور است که اطلاعات و سرویس و اپلیکیشن رد و بدل می‌کنند. هاست باید آی پی آدرس داشته باشد.

Hosting چیست؟

شرکت هاستینگ روی وب سرور برای وب سایت، فضایی تامین می‌کند تا فایل‌های تشکیل دهنده وب سایت در آن ذخیره شود مانند کد و عکس و … تمام وب سایت ها روی سرور، هاست و میزبانی می‌شوند. میزان این فضا در سرور بستگی به نوع هاستینگ دارد. مهمترین انواع هاستینگ عبارتند از: Shared و Dedicated و VPS و Reseller. وجه تمایز آنها تکنولوژی مورد استفاده در سرور و سطح مدیریتی برای سرویس‌های اضافی است.

دامنه چگونه کار می کند؟

برای درک بهتر چگونگی عملکرد دامنه نگاهی می‌اندازیم به آنچه با وارد کردن آدرس URL اتفاق می‌افتد.

با وارد کردن دامنه در مرورگر وب، درخواستی به DNS – Domain Name System که شبکه‌ای از سرورها است ارسال می‌شود. این سرورها به دنبال سرورهایی می‌گردند که با دامنه یکپارچه‌اند و درخواستی به آن سرورها می‌فرستند. این سرورها، کامپیوترهایی هستند که با شرکت هاستینگ مدیریت می‌شوند و وب سرور نام دارند.

شرکت هاستینگ درخواست شما را به وب سروری که وب سایت، ذخیره شده ارسال می‌کند. روی وب سرورها نرم افزارهای خاصی نصب می‌شود؛ Apache و Nginx دو تا از نرم افزارهای محبوب وب سرور هستند در نهایت این اطلاعات به مرورگر بر می‌گردد.

تفاوت هاست و دامین و وب سایت

ببینیم هاست و دامنه چیست. وب سایت از فایل‌هایی مانند صفحات HTML، نرم افزار ساخت وب سایت مثل وردپرس، عکس و … تشکیل شده است. اگر دامنه، آدرس وبِ وب‌سایت شماست وب هاستینگ، خانه‌ای است که وب سایت شما در آن زندگی می‌کند پس فایل‌های وب سایت روی سرور و طی سرویسی که شرکت Hosting ارایه می‌دهد ذخیره می‌شود.

تفاوت هاست و دامین و وب سایت
برای ایجاد وب سایت هم به دامنه و هم به web hosting نیاز داریم.

برای ایجاد وب سایت هم به دامنه و هم به web hosting نیاز داریم. این دو، دو سرویس متفاوت هستند که از یک شرکت یا دو شرکت مختلف قابل تهیه است. با انجام تنظیمات دامنه و وارد کردن اطلاعات DNS که شرکت هاستینگ ارایه می‌دهد، می‌توانیم از این سرویس ها استفاده کنیم. این اطلاعات مشخص می‌کند درخواست کاربر برای دامنه شما، به کجا ارسال شود.

پیشنهاد مطالعه

Sub domain چیست؟

Subdomain به معنی دامین بچه در ذیل دامنه اصلی است مثلا blog.falnic.com یک ساب دامین از Falnic.com است. وقتی دامنه‌ای را ثبت می‌کنید اجازه ایجاد زیردامنه هم برای آن دارید.

Subdomain ها معمولا برای ایجاد سایت‌های زیرمجموعه در همان دامنه استفاده می‌شوند مثلا شرکتی یک ساب دامین برای وبلاگ و یک ساب دامین برای فروشگاهش ایجاد می‌کند.

انواع دامنه سایت

قبل از پرداختن به انواع دامنه ببینیم پسوند دامنه چیست و TLD چیست. دامنه ها با پسوندهای مختلفی وجود دارند که معروف‌ترین آن com. است. برخی دیگر مانند org. و net. و tv. و info. و io. و غیره وجود دارد. انواع دامنه و پسوند دامنه های اینترنتی را در ادامه بررسی می‌کنیم.

TLD یا Top level domain پسوند دامنه است که در انتهای نام دامنه قرار می‌گیرد مثلا Falnic.com که com. به عنوان TLD است. صدها TLD وجود دارد اما محبوب‌ترین آنها com. و net. و org. است و توصیه می‌شود همیشه از com. استفاده کنید. بقیه TLD ها کمتر شناخته شده هستند و توصیه نمی‌شود از آنها استفاده کنید مثلا biz. و club. و info. و agency.

ccTLD چیست؟ ccTLD مخفف Country code top-level domain است و نشانگر دامنه خاص یک کشور است یعنی پسوند دامنه های اینترنتی کشورها. برخی دامنه اینترنتی کشورها عبارتند از: ir. مخصوص ایران، de. مخصوص آلمان، uk. مخصوص انگلیس و in. مخصوص هند. وب سایت‌هایی که مخاطبین آنها کشور خاصی است از این پسوندها استفاده می‌کنند.

sTLD چیست؟ sTLD مخفف Sponsored top-level domain است و به دسته‌ای خاص از پسوند دامنه اشاره دارد مثلا:

  • دامنه org. سازمان‌ها و ارگان‌های یک کشور
  • دامنه edu. با اهداف آموزشی مانند دانشگاه یک کشور
  • دامنه mil. ارتش یک کشور

در ادامه لیست دامنه های بین المللی و پسوند های عمومی را می‌خوانید.

  • دامنه org چیست: org مخفف Organization و معرف دامنه سازمان‌ها و ارگان‌های یک کشور است.
  • معنی پسوند co چیست: co مخفف Colombia است اما چون شبیه به Company است طرفدار زیادی دارد.
  • .Ac تارنمای چیست: ac مخفف جزایر Ascention است اما از طرفی به دلیل شباهت به کلمه Academy برای سایت هایی با هدف تحصیلات عالی استفاده می‌شود.
  • Net مخفف چیست: Net مخفف Network به معنای شبکه است و مخصوص شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه ها است.
  • Ws مخفف چیست: پسوند دامنه برای کشور Western Samoa است اما سایت با پسوند ws می‌تواند از این جهت انتخاب شده باشد که مخفف وب سایت است.
  • پسوند دامنه mobi چیست: mobi مخفف Mobile است و برای سایت‌هایی با موضوع موبایل کاربرد دارد.
  • دامنه com چیست: com به معنای Commercial است و مناسب موسسات تجاری و اقتصادی و پرمصرف‌ترین نوع دامنه است.
  • دامنه gov چیست: gov مخفف Goverment و معرف دامنه دولت و نهادهای دولتی یک کشور است.
  • دامنه edu چیست: edu مخفف واژه Education و برای سایتهای با اهداف آموزشی مانند دانشگاه مناسب است.

انتخاب بهترین دامنه

بیش از 350 میلیون نام دامنه ثبت شده و روزی بیش از هزار دامنه به ثبت می‌رسد. یعنی تمام نام دامنه‌های خوب و مناسب به احتمال زیاد به ثبت رسیده یا به زودی خواهید رسید. کاربران جدید از این لحاظ دچار چالش می‌شوند. در این زمینه می‌توان از ابزارهایی مانند business name generator استفاده کرد که ایده‌های خلاقانه برای نام شرکت و در پی آن نام دامنه مناسب داشته باشیم. در ادامه به عنوان مقدمه اموزش ساخت دامین، نکاتی برای انتخاب بهترین دامنه برای سایت ارایه می‌دهیم:

  • پسوند دامنه com. را انتخاب کنید چون رایج‌تر است، راحت‌تر در ذهن می‌ماند، راحت‌تر تبلیغ می‌شود.
  • نام دامنه باید کوتاه باشد و راحت در ذهن بماند.
  • تلفظ و نوشتن نام دامنه راحت باشد.
  • در نام دامنه از اعداد و خط فاصله استفاده نکنید.
  • از ابزارهای انتخاب نام دامنه استفاده کنید تا ایده‌های جالب پیدا کنید.

ثبت دامنه چگونه است؟

مدیریت سیستم نام‌های دامین به عهده ICANN – Internet Corporation for Assigned Names and Numbers است. این سازمان مجوز صدور دامنه را به شرکت‌هایی داده که Domain Name Registrar نام دارند و نام‌های دامنه را می‌فروشند. این شرکت‌ها از طرف شما اقدامات لازم برای ثبت و تغییر و خرید و فروش دامنه را انجام می‌دهند.

نام دامنه را باید از وب‌سایت‌های ارائه دهندگان خدمات هاستینگ خریداری کرد. روش خرید دامنه به این شکل است که ابتدا باید نام دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید را بررسی کنید که آیا قبلا خریداری شده یا نه. مدت زمانی که می‌توانید دامنه را در اختیار داشته باشید بین 1 تا 10 سال است. با توجه به مدت زمان مورد نظرتان اقدام به ثبت درخواست خود کنید. البته امکان تمدید دامنه وجود دارد.

خرید دامنه به معنی ارایه خدمات هاستینگ به شما نیست و برای این منظور باید اکانت هاستینگ وب داشته باشید. بسیاری از شرکت‌های هاستینگ وردپرس، سرویس ثبت دامنه هم دارند و بدین ترتیب با یک اکانت می‌توانید هر دو سرویس را استفاده کنید.

ثبت دامنه چگونه است؟
نام دامنه را باید از وب‌سایت‌های ارائه دهندگان خدمات هاستینگ خریداری کرد.

خرید و فروش دامنه زمانی اتفاق می‌افتد که متوجه شوید دامنه موردنظرتان قبلا ثبت شده است. می‌توانید با صاحبان آنها وارد بحث شده و با قیمت توافقی دامنه را بخرید. توجه داشته باشید که حتما دامنه با نام خودتان ثبت شود. برخی افراد از این راه کسب درآمد دارند و با شناسایی دامنه‌های مناسب که ممکن است زمانی کسانی به آنها توجه داشته باشند را ثبت می‌کنند به امید روزی که آنها را بفروشند.

پاسخ به سوالات رایج کاربران

چگونه می‌توان ثبت دامین را کنسل کرد؟

اگر دامنه ثبت شده خود را کنسل کنید، انتخاب و خرید آن برای دیگران آزاد می‌شود. می‌توانید برای دامین خود تاریخ انقضا تعیین کنید. اما پس از اتمام مدت زمان تعیین شده هنگام پرداخت وجه، دامنه آزاد می‌شود.

آیا می‌توانم وب سایت را به دامین دیگری منتقل کنم؟

بله می‌توانید. نام دامنه را به سرور هاستینگ برگردانید و ریدایرکت کنید. البته می‌توان هر دو نام دامنه را به وب سایت استفاده کرد اما در این حالت موتورهای جستجو آن را محتوای داپلیکیت در نظر می‌گیرد و روی رنکینگ و سئوی شما اثر می‌گذارد.

آیا می‌توانم بیش از یک دامین بخرم؟ بله.

ایمیل تحت دامنه چیست؟

در کسب‌وکار خود برای برند بودن نیاز به دامنه ایمیل دارید. استفاده از آدرس ایمیل شخصی برای ارتباط با مشتریان، حرفه‌ای نیست و اعتبارتان را زیر سوال می‌برد. یکی از راهکارهای رایگان در hdk زمینه، نام دامنه برای ساخت ایمیل است.

بسیاری شرکت‌های وب هاستینگ، دامین ایمیل رایگان ارایه می‌دهند. سه راهکار رایگان برای ایجاد ایمیل تحت دامنه – email domain توسط سه شرکت زیر ارایه می‌شود:

  • mail.com
  • Zoho Mail
  • Bluehost
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی)
فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.
دریافت مشاوره طراحی شبکه
4.3/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا