به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکهنرم افزار

Vmware چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Vmware چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در شهریور 1395 نوشته شده بود و در اسفند 1401 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

گاهی ممکن است بخواهيد برنامه جديدی را در شبكه‌تان راه‌ اندازی كنيد وبرای اين كار نياز به يک يا چند سرور جديد دارید. ممكن است شركتی كه این برنامه را به شما می فروشد از شما بخواهد يک سرور اختصاصی برایش فراهم كنيد و يا خود شما به خاطر نگرانی از اين كه نرم‌ افزار جديد با نرم‌ افزارهای قبلی تان تداخل ايجاد نكند، بخواهيد سرورهای آنها را از هم جدا كنيد. برای خريد سرورهای جديد هزینه باید کرد و احتمالا بايد مدت زيادی صبر كنيد تا اين بودجه تامين شود. اما آیا می‌دانید كه شما سرورهايی داريد كه در حال كار كردن با تنها 5 تا 15% از قدرت واقعی خود هستند؟

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

دنیای فناوری برای حل چنین مشکلی، مجازی سازی را ارایه داده و با استفاده از روش مجازی سازی سرور خواهید توانست بدون خرید سخت افزار و سرور جدید، نرم افزار و برنامه مورد نظرتان را نصب کنید. برای آشنایی بیشتر با مجازی سازی و مزایای آن، مقاله “مجازی سازی چیست و چه مزایا و انواعی دارد” را مطالعه کنید و برای آشنایی بیشتر با مجازی سازی سرور، مقاله “مجازی سازی سرور چیست و چگونه کار می‌کند؟” را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه

مجازی سازی سرور با VMware چيست؟

به عنوان يک متخصص شبكه حتما با وی ام ویر و مجازی سازی آشنا هستید و حتی برای اين كه بدانيد مجازی سازی دقيقا چه كاری انجام می دهد، احتمالا يک نسخه از VMware Workstation را روی ويندوز خودتان نصب كرده‌ايد و با آن آشنايی پيدا كرده‌ايد. اما بياييد كمی وسيع‌تر به اين موضوع نگاه كنيم. جايی كه تعداد سرورها بسيار زياد هستند مواردی مانند سرعت، زمان در دسترس بودن يک سرور و سرويس های آن، زمان بکاپ گيری و Restore‌ كردن، ميزان مصرف برق، چگونگی خنک نگه‌ داشتن سرورها، فضای لازم برای نگهداری سرورها، استفاده از حداكثر توانايی سرورها و بسياری موارد ديگر برای شما اهميت پيدا می‌كند.

تکنولوژی مجازی سازی VMware مبتنی بر معماری x86 و bare-metal Hypervisor ESX/ESXi است. با راه اندازی مجازی سازی سرور با VMware، هایپروایزر روی سرور فیزیکی نصب می‌شود و چندین ماشین مجازی و VM می‌سازد که روی این سرور اجرا می‌شوند. هر VM می‌تواند سیستم عامل خودش را داشته باشد یعنی چندین سیستم عامل روی یک سرور فیزیکی می‌تواند اجرا شود. منابع سرور مانند شبکه و رم، بین تمام VM های این سرور، به اشتراک گذاشته می‌شود. در سال 2019 قابلیت جدیدی به VMware اضافه شد که با آن، هایپروایزر می‌تواند حجم های کاری متمرکز را اجرا کند. چنین حجم های کاری ای با تیم زیرساخت و تیم DevOps قابل مدیریت است.

Vmware چیست و چه کاربردهایی دارد؟
Vmware چیست و چه کاربردهایی دارد؟

VMware چگونه کار می‌کند؟

راه‌حل مجازی‌سازی سرور VMware به این صورت عمل می‌کند که شما هایپروایزر (Hypervisor) را روی سرور فیزیکی نصب می‌کنید تا به ماشین‌های مجازی (Virtual Machine) اجازه دهد روی یک سرور فیزیکی اجرا شوند. در این حالت، هر ماشین مجازی می‌تواند سیستم عامل (OS) خود را اجرا کند، به این معنی که چند سیستم عامل می‌توانند روی یک سرور فیزیکی اجرا شوند. همه ماشین‌های مجازی روی یک سرور فیزیکی به منابعی مثل پردازنده مرکزی، حافظه اصلی، پهنای باند شبکه و … به شکل اشتراکی دسترسی دارند. در سال 2019، VMware قابلیت جالب توجهی به هایپروایزر خود اضافه کرد تا توانایی میزبانی بارهای کاری کانتینری را در قالب یک خوشه کوبرنتیس (Kubernetes) داشته باشد. به طوری که این خوشه‌ها نیز به روشی مشابه هایپروایزر این شرکت اجرا شوند. در مورد کانتینر بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با مفهوم کانتینرها ؛ کاربردها، مزایا و معایب

لازم به توضیح است که این نوع از بارهای کاری را می‌توان توسط متخصصانی که سابقه کار با ماشین‌های مجازی دارند، مدیریت کرد. در این حالت، تیم‌های دوآپس (DevOps) می‌توانند کانتینرها را به همان شکلی که در گذشته استفاده می‌کردند، مستقر کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

مزایای برنامه مجازی سازی VMware

مزایای برنامه مجازی سازی وی ام ویر عبارتند از:

  • امنیت مبتنی بر zero-trust model که در مقایسه با سیستم های Container مثل Kubernetes امنیت بهتری دارد.
  • نظارت بهتر و سریعتر بر برنامه ها و منابع
  • مدیریت ساده و راحت دیتاسنتر
  • افزایش چابکی و کارایی در سیستم های دیتاسنتر
  • حدف یا به حداقل رساندن Downtime
  • افزایش پاسخگویی و بهره‌وری سیستم
  • تداوم کسب‌وکار و Disaster Recovery
  • ایجاد SDDC یا دیتاسنتر نرم افزار محور با استانداردهای آن
پیشنهاد مطالعه

معایب برنامه مجازی سازی VMware

معایب نرم افزار مجازی ساز VMware عبارتند از:

  • هزینه بالای لایسنس (که البته در ایران مطرح نیست)
  • در برخی موارد، Xen hypervisor و Hyper V جایگزین مناسبی برای آن هستند.
  • هنگام کار با محصولات Oracle ممکن است برخی موارد پشتیبانی نشود و یا باگ هایی رخ دهد.
  • در صورت ناساگازی سخت افزار ممکن است همه چیز به شکلی که توقع داریم کار نکند.
پیشنهاد مطالعه

محصولات و انواع VMware

محصولات VMware در زمینه مجازی سازی، شبکه و ابزارهای مدیریت امنیت، نرم افزار ذخیره سازی و نرم افزار دیتاسنتر نرم افزار محور (SDDC) است. اولین محصول VMware با نام VMware Workstation در سال 1999 ارایه شد و سپس در سال 2001، محصول دوم با نام VMware ESX عرضه شد.

مديران و كارشناسان بيش از 3 ميليون شبكه بزرگ دنيا، استفاده از نرم‌ افزارهای توليدی شركت VMware كه آخرين و كامل ترين محصول آن vSphere است را انتخاب كرده‌اند. اولين فرقی كه اين نرم‌ افزار (ESX Server) با نسخه Workstation خود دارد اين است كه به صورت مستقيم روی سخت‌ افزار شما نصب می شود و ديگر نيازی به يک OS رابط نيست. اين موضوع باعث افزايش 70‌ درصدی سرعت كاركرد می شود. در ادامه با این محصولات بیشتر آشنا می‌شوید.

محصولات VMware در زمینه کلود، مرکز داده و دسکتاپ ارایه شده که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

محصولات VMware
محصولات VMware

محصول VMware Workstation و VMware Fusion

مجازی سازی در دسکتاپ شخصی را می‌توان با محصول VMware Workstation و VMware Fusion انجام داد.

محصول VMware Workstation اولین محصولی است که تا به حال تولید شده و می‌تواند VM ها را مستقیما روی لپ تاپ یا دسکتاپ ویندوزی یا لینوکسی، ایجاد و اجرا کند. این NM ها همزمان روی ماشین فیزیکی اجرا می‌شوند. هر ماشین مجازی دارای سیستم عامل خودش است مثلا ویندوز یا لینوکس و به کاربران امکان اجرای ویندوز را روی ماشین لینوکس یا برعکس، به طور همزمان می‌دهد.

نرم افزار VMware Fusion، نرم افزاری همانند VMware Workstation است که سیستم عامل ویندوز یا لینوکس را روی کامپیوترهای Mac مجازی سازی می‌کند.

اجزا و لایسنس های نرم افزار VMware vSphere

یکی از نرم افزارهای پیاده سازی مجازی سازی سرور، VMware vSphere است و با استفاده از آن، علاوه بر حل مشکلی که ابتدای مقاله به آن اشاره شد، به امكانات بسيار ديگری نيز دسترسی می‌یابیم. از سال 2009 محصول VMware vSphere با عنوان زیرساخت VMware شناخته می‌شد که شامل موارد زیر است:

  • ESXi
  • vCenter Server
  • vSphere Client
  • vMotion

از آوریل 2018 نسخه رایج، نسخه vSphere 6.7 است که در 5 نسخه ارایه می‌شود:

  • Standard
  • Enterprise Plus
  • Platinum
  • Essentials
  • Essentials Plus

Essentials Plus و Essentials برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ارایه شده است.

اجزا و لایسنس های نرم افزار VMware vSphere
اجزا و لایسنس های نرم افزار VMware vSphere

VMware NSX

VMware NSX یک شبکه مجازی و نرم‌افزارمحور قدرتمند با بالاترین سطح امنیتی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. NSX به مدیر شبکه اجازه می‌دهد تا مولفه‌های شبکه را مجازی‌سازی کند و به مدیر اجازه می‌دهد تا شبکه‌های مجازی و سوئیچ‌ها را از طریق راه‌حل‌های نرم‌افزار محور پیاده‌سازی کرده و گسترش دهند. به بیان دقیق‌تر، در این‌جا تمامی ملزومات سخت‌افزاری شبکه به شکل نرم‌افزاری در اختیارتان قرار داشته و قابل پیکربندی و مدیریت هستند. کاری که NSX انجام می‌دهد این است که یک لایه نرم‌افزاری در بالای هایپروایزر قرار می‌دهد تا به مدیر اجازه دهد یک شبکه فیزیکی را به چند شبکه مجازی تقسیم کند.

با جدیدترین نسخه این محصول، مرکز داده NSX-T، مجازی‌سازی شبکه را می‌توان هم به ESXi و KVM به عنوان هایپروایزر و هم به سرورهای بدون فلز (Bare Metal) اضافه کرد. همچنین، بارهای کاری کانتینری در یک خوشه کوبرنتیس را می‌توان مجازی‌سازی کرده و به بهترین شکل از آن‌ها محافظت کرد. علاوه بر این، مرکز داده NSX-T مجازی‌سازی عملکرد شبکه را نیز ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان عملکردهایی مانند فایروال، متعادل‌کننده بار و شبکه خصوصی مجازی را در پشته نرم‌افزار مجازی‌سازی اجرا کرد.

یک ابزار مدیریتی کامل شبکه

VMware vRealize Network Insight یک ابزار مدیریت عملیات شبکه است که به سرپرستان شبکه امکان می‌دهد تا ریزبخش‌بندی را برنامه‌ریزی کرده و سلامت شبکه‌های مبتنی بر VMware NSX را بررسی کنند. وی‌ام‌ویر VRealize Network Insight را در سال 2016 میلادی از شرکت Arkin خریداری کرد. VRealize Network Insight اطلاعات موردنیاز مدیران شبکه را جمع‌آوری می‌کند و خطاهایی که در رابط کاربری به وجود آماده را به مدیر شبکه گزارش می‌دهد تا روند عیب‌یابی محیط شبکه مبتنی بر NSX به شکل ساده‌ای انجام شود.

پلت‌فرم SDDC

VMware Cloud Foundation یکی دیگر از راه‌حل‌های بزرگ این شرکت است که یک پشته نرم‌افزاری یکپارچه است که vSphere، VMware vSAN و VMware NSX را از طریق SDDC Manager در یک پلتفرم واحد در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. در این حالت، سرپرستان شبکه می‌توانند بسته نرم‌افزاری را در محل به‌عنوان یک ابر خصوصی مستقر کنند یا آن را به‌عنوان یک سرویس در یک ابر عمومی اجرا کنند. علاوه بر این، مدیر می‌تواند بدون نیاز به انتظار برای آماده‌سازی شبکه یا فضای ذخیره‌سازی در کوتاه‌ترین زمان، پشته فوق را پیاده‌سازی کرده و از آن استفاده کند.

Horizon View چیست؟

ویدئوی زیر با موضوع “Horizon View چیست؟” با زیرنویس فارسی ارایه شده تا با این نرم افزار مجازی سازی و اجزای آن بیشتر آشنا شوید.

ويژگی های منحصر به‌ فرد VMware VSphere
VMware vMotion
VMware Data Recovery

پیشنهاد مطالعه

مجازی سازی دسکتاپ با VMware Horizon View

نسخه 7 نرم افزار VMware VSphere

برنامه مجازی سازی VMware vSphere 7 در دو نسخه در اختیار شما قرار دارد و مدیران شبکه می‌توانند از ویژگی‌های بهینه شده آن مانند امنیت و سرعت و مدیریت بهتر، بهره‌مند شوند.

تفاوت vSphere و ESXi و vCenter

کسانی که با پلتفرم مجازی سازی VMware به تازگی آشنا شده‌اند، در مورد VMware vSphere و مولفه‌ها و اجزای آن کمی گیج می‌شوند. در این قسمت با این اجزا آشنا می‌شوید. برای کسب تجربه می‌توانید روی VMware Workstation، vSphere را نصب کنید. ما هم مهمترین اجزای آن را بررسی می‌کنیم.

vSphere چیست؟

vSphere مناسب مجازی سازی در مرکز داده است و همانند مجموعه آفیس در ویندوز، برنامه های متفاوتی را شامل می‌شود مثل vCenter و ESXi و vSphere client و غیره. مجموعه این اجزا، vSphere را ایجاد می‌کنند. پس vSphere نرم افزار خاصی نیست که بتوانید نصب و استفاده کنید بلکه نام پکیجی است که زیرمجموعه دارد.

ESXi چیست؟

VMware ESXi که به آن VMware ESXi Server نیز می‌گویند، یک هایپروایزر مدل bare-metal است که توسط VMware برای vSphere توسعه یافته است. ESXi یکی از مولفه‌های اصلی در مجموعه نرم‌افزارهای زیرساخت VMware است. این محصول در گروه هایپروایزرهای نوع اول قرار می‌گیرد، به این معنی که بدون نیاز به سیستم عامل امکان نصب مستقیم آن روی سخت‌افزار سیستم وجود دارد.

ESXi به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای شرکت‌ها، سازمان‌های کوچک و کاربران شخصی ساخته و روانه بازار شده است. به همین دلیل، VMkernel ESXi به شکل مستقیم با مولفه‌های VMware و ماژول‌های شخص ثالث مورد تایید قابل استفاده است. مدیران می‌توانند VMware ESXi را با استفاده از یک کلاینت vSphere پیکربندی کنند و آن را با افزونه Lifecycle Manager به‌روزرسانی کنند. ESXi به شکل مستقیم روی یک دیسک محلی در دستگاه میزبان نصب می‌شود. هنگامی که VMkernel درخواستی برای دسترسی به منبعی دریافت می‌کند، درخواست را به سخت‌افزار فیزیکی میزبان ارسال می‌کند. لازم به توضیح است که ESXi 7.0 امکان نصب ماشین‌های مجازی را برای سرپرستان شبکه امکان‌پذیر کرده است. از ویژگی‌های کلیدی VMware ESXi به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • شکل‌دهی دقیق ترافیک،
  • مدیریت و بالانس دقیق حافظه اصلی،
  • دسترسی به منابع بر مبنای نقش‌های تعریف شده،
  • ثبت و حسابرسی دقیق،
  • ارائه یک رابط کاربری گرافیکی کارآمد به همراه vSphere PowerCLI
  • پیکربندی تا 768 هسته پردازنده.

لازم به توضیح است مدیران شبکه می‌توانند ESXi را با استفاده از ابزارهای راه دور به جای رابط خط فرمان مدیریت کنند. علاوه بر این، ESXi دارای معماری سبک وزن و یک پایگاه کد کوچک است که فرآیند نصب را کوتاه کرده و حمله به آن را سخت کرده است. از مزایای ESXi می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرآیند نصب سریعی دارد و امکان نصب آن در مراکز داده به دلیل کم حجم بودن و سهولت در کاربری وجود دارد.
  • وصله‌های آن در بیشتر موارد حجم 150 مگابایت یا کمتر دارند.
  • ESXi به دلیل این‌که طراحی ساخت‌یافته‌ای دارد در برابر بیشتر حمله‌های سایبری مقاوم است و به همین دلیل سطح امنیتی بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر این، قابلیت‌های دسترسی مبتنی بر نقش، ورود به سیستم و ممیزی به شکل توکار در VMkernel تعبیه شده است.
  • رابط کاربری گرافیکی ساده ESXi باعث شده تا امکان استفاده از آن در کنسول‌ها وجود داشته باشد و امکان مدیریت آن از طریق کلاینت vSphere و کلاینت وب‌محور فراهم شود. به عنوان مثال، سرویس‌گیرنده وب، مدیر شبکه را قادر می‌سازد تا زیرساخت‌های مجازی را بدون نصب vSphere مدیریت کند.

VMware vSAN

VMware vSAN یک ویژگی ذخیره‌سازی نرم‌افزارمحور دارد که در Hypervisor ESXi تعبیه شده و با vSphere یکپارچه شده است. ویژگی مذکور، فضای دیسک چند میزبان ESXi را تجمیع می‌کند و آن را از طریق خط‌مشی‌های هوشمند، محدودیت‌های دسترسی و امنیتی، thin provisioning و erasure coding در دسترس سرپرستان شبکه قرار می‌دهد. این راه‌حل توانایی یکپارچه شدن با vSphere High Availability را دارد تا محاسبات و دسترس‌پذیری فضای ذخیره‌سازی افزایش پیدا کند.

در همین ارتباط، VMware Site Recovery Manager نیز در دسترس کاربران قرار دارد که در اصل یک راهکار قدرتمند vmware در زمینه مدیریت بازیابی پس از فاجعه است. راه‌حل فوق به سرپرستان شبکه این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های بازیابی کارآمدی را ایجاد کنند تا در صورت بروز مشکلات به شکل خودکار اجرا شوند. علاوه بر این، Site Recovery Manager این امکان را فراهم می‌کند تا به طور خودکار failover و failback ماشین‌های مجازی را تنظیم کنند. SRM توانایی یکپارچه شدن با NSX را دارد تا اطمینان حاصل شود خط‌مشی‌های شبکه و امنیت در ارتباط با ماشین‌های مجازی به دقت اجرا شوند.

VMware vCloud NFV یک پلتفرم مجازی‌سازی عملکردهای شبکه است که به ارائه‌دهنده خدمات این امکان را می‌دهد تا عملکردهای شبکه را به عنوان برنامه‌های مجازی‌سازی شده از فروشندگان مختلف اجرا کند. عاملی که باعث شده تا NFV مورد توجه شرکت‌ها قرار بگیرد، قابلیت‌های مجازی‌سازی و خدمات ابرمحوری است که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. خدماتی که پیش از این دستیابی به آن‌ها از طریق خرید سخت‌افزارهای فیزیکی و پیکربندی آن‌ها در دسترس قرار داشت.

پلتفرم مدیریت ابری

vRealize Suite گروهی از نرم‌افزارها و راه‌حل‌های کاربردی است که به کاربر اجازه می‌دهد ابرهای ترکیبی را ایجاد و مدیریت کند. این بسته نرم‌افزاری شامل vRealize Operations برای نظارت، vRealize Log Insight برای ثبت متمرکز گزارش‌ها، vRealize Automation برای خودکارسازی مرکز داده و vRealize Business برای ابر و نظارت دقیق بر هزینه‌ها است.

با استفاده از این بسته نرم‌افزاری، مدیر شبکه می‌تواند ماشین‌های مجازی را روی چند هایپروایزر یا پلتفرم‌های ابری از طریق یک کنسول مدیریتی مدیریت کند.  علاوه بر این، VMware Tanzu که در سال 2019 منتشر شد، به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد برنامه‌های کانتینری بسازند، کوبرنتیس‌های سازمانی را اجرا کنند و کوبرنتیس‌ها را برای توسعه‌دهندگان و بخش فناوری اطلاعات مدیریت کنند.

زیرساخت دسکتاپ مجازی

VMware Horizon به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا دسکتاپ‌های ویندوزی را در مرکز داده یا در VMware Cloud و مرکز داده ابری AWS اجرا کنند. قابلیت مهمی که ابزار فوق در اختیار سرپرستان شبکه قرار می‌دهد مدیریت کامل دسکتاپ‌های مورد استفاده در محل کار از طریق یک داشبور متمرکز و تامین امنیت آن‌ها است. وی‌ام‌ویر برای آن‌که عملکرد ابزار فوق افزایش پیدا کند، فرآیند تحویل برنامه و مدیریت دسکتاپ ویندوز را با محصولات VMware App Volume و Dynamic Environment Manager ادغام کرده است.

فضای کاری دیجیتال و مدیریت تحرک‌پذیری بالای سازمانی

Workspace ONE به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های سیار و دسکتاپ‌های مجازی میزبانی شده در فضای ابری و برنامه‌های کاربردی را از طریق یک پلت‌فرم مدیریتی که در فضای ابری یا در محل مستقر شده است، کنترل کند. مجموعه Workspace ONE شامل VMware AirWatch، Horizon Air و Identity Manager است.

Identity Manager یک محصول مدیریت هویت و در قالب سرویس است که قابلیت‌هایی در ارتباط با ورود ایمن (SSO) را برای برنامه‌های کاربردی وب، ابری و تلفن همراه امکان‌پذیر می‌کند. Identity Manager بر اساس خط‌مشی‌هایی که توسط سرپرستان شبکه در ارتباط با SSO تعریف می‌شود اجازه دسترسی به هر برنامه‌ای از هر دستگاهی را می‌دهد.

VMware AirWatch یک پلت‌فرم نرم‌افزاری برای مدیریت تحرک سازمانی (EMM) مخفف enterprise mobility management است که به مدیر امکان می‌دهد داده‌هایی که دستگاه‌ها، برنامه‌ها و تجهیزات سیار قصد ارسال و دریافت آن‌ها را دارند، مدیریت کند.

vSphere client چیست؟

vSphere client به ادمین ها امکان اتصال به سرورهای ESXi و دسترسی و مدیریت VM ها را می‌دهد. vSphere Client for Windows و C# vSphere دیگر در دسترس نیستند و باید در vSphere 6.7 از HTML5 based vSphere client استفاده کنید که پورتال مدیریتی مبتنی بر وب است. ادمین با استفاده از مرورگر وب و برای مدیریت سرورهای ESXi،، به vSphere Client لاگین خواهد کرد.

vCenter Server چیست؟

حالا بینیم VCenter چیست و چه کاربردی دارد و چرا به آن نیاز داریم.

vCenter Server یکی دیگر از اجزای پکیج vSphere است و هم می‌تواند روی ویندوز سرور نصب شود و هم روی دستگاه لینوکسی. البته VMware در صدد است دیگر vCenter Server را برای ویندوز ارایه ندهد و فقط نسخه لینوکسی آن را فراهم کند.

VMware vCenter Server برنامه مدیریت متمرکز است که امکان مدیریت ماشین های مجازی و هاست های ESXi را به صورت متمرکز فراهم می‌کند. vSphere Client هم برای برای دسترسی به vCenter Server و مدیریت سرورهای ESXi استفاده می‌شود.

سرور vCenter برای سازمان هایی که نیاز به قابلیت‌های انترپرایزی مانند vMotion و VMware High Availability و VMware Update Manager و VMware Distributed Resource Scheduler یا DRS  را دارند لازم است. مثلا به راحتی می‌توانید ماشین مجازی موجود روی vCenter را کلون کنید. توجه کنید که باید لایسنس vCenter server را جداگانه تهیه کنید.

پس شما می‌توانيد با استفاده از برنامه vCenter، به صورت متمرکز تمامی ‌سرورهای خود را مديريت كرده، به كنسول‌های آنها دسترسی داشته و تمامی اطلاعات، log‌ ها و ديگر موارد را بررسی کنيد.

تفاوت vSphere و ESXi و vCenter
تفاوت vSphere و ESXi و vCenter

حالا بیایید تصویر بالا را کمی تشریح کنیم. ESXi، هایپروایزری است که روی ماشین فیزیکی نصب می‌شود. vSphere Client HTML5 برای دسترسی به ESXi Server و مدیریت VM های روی ESXi استفاده می‌شود. vCenter server به عنوان ماشین مجازی روی سرور ESXi نصب می‌شود و می‌تواند مبتنی بر لینوکس باشد. در محیط‌های کوچک، vSphere client می‌تواند مستقیما به ESXi وصل شود اما در محیط‌های بزرگتر باید از vCenter server برای مدیریت ESXi، استفاد شود.

ويژگی های منحصر به‌ فرد VMware VSphere

اين برنامه دارای ويژگی های منحصر به‌ فرد ديگری نيز است كه در ادامه به مرور تعدادی از آنها می پردازيم:ويژگی های منحصر به‌ فرد VMware VSphere

1. vMotion

يكی از جذاب‌ترين امكاناتی كه vSphere به شما می دهد اين است كه شما می توانيد يک OS مجازی را در حالی كه روشن و در حال سرويس دهی است، به صورت اتوماتيک يا دستی از روی يک سرور ESX (سرور فيزيكی) به روی يک سرور ESX ديگر و بدون هيچ‌ گونه قطع سرويس و يا Downtime‌ ای در عرض چند ثانيه منتقل كنيد بدون ازدست دادن حتی يک Packet. به طوری كه کاربر هیچ تغيير و يا مشکلی احساس نمی کند!VMware vMotion

2- Storage vMotion

از دیگر امكانات جالب vSphere 4 اين است كه می توانيد يک OS مجازی را درحالی كه روشن و در حال سرويس دهی است، بصورت اتوماتيک يا دستی از روی يک استوریج (محلی كه OS‌ های مجازی ذخيره شده اند) به روی يک استوریج ديگر و بدون هيچ گونه احساس قطعی سرویس از سوی کاربران و به صورت كاملا آنلاین منتقل كنيد!

3. Distributed Power Manager یا DPM

در بسیاری شركت ها و سازمان ها پس از پايان ساعات كاری، ديگر كاربری حضور ندارد كه بخواهد از سرويس های شبكه ما استفاده كند و اگر باشد، تعدادشان كم است. اما با اين حال سرورها تا صبح روز بعد روشن مانده و در حال مصرف برق هستند. دستگاه های خنک كننده نيز بايد در طول اين زمان با تمام قدرت به كار خود ادامه دهند. تكنولوژی DPM می تواند هنگامی كه بار روی سرورها كم می شود، به صورت اتوماتيک آنها را به يک يا چند سرور ESX مشخص منتقل کند و بقيه ESX‌ ها را تا زمانی كه مجددا به آنها نياز شود خاموش نگه‌ دارد. این کار تاثير بسيار زيادی در ميزان برق مصرفی، افزايش عمر مفيد سرورها و هزينه نگهداری آنها خواهد داشت.

4. (VMware High Availability (HA و VMware Fault Tolerance

فرض كنيد يكی از سرورهای ESX دچار مشكل می شود و يا ميزان بار (Utilization) روی آن بسيار بالا می رود. در اين حالت وی ام ویر با استفاده از تكنولوژی HA باعث می شود OS هايی كه در حال كار بر روی آن ESX هستند، توسط قابليت vMotion به صورت اتوماتيک به يک سرور ESX ديگر كه منابع (مثل CPU و RAM) در دسترس بيشتری دارد، منتقل شود در نتيجه، نياز آن تامين شده و هيچ اختلالي در سرويس دهی آن OSها به وجود نيايد.
با قابليت ساخت يک Snapshot به صورت Live بر روی يک سرور ESX و استوریج ديگر اين امكان وجود دارد تا در هر لحظه سرور جايگزين به صورت آنلاین و بدون وقفه در مدار قرار گيرد.

5. (VMware Distributed Resource Scheduler (DRS

فرض كنيد روی سرور ESX چندين OS مجازی داريد كه منابع يک سرور ESX (مثل CPU و RAM) به نسبت مشخصی بين آنها تقسيم شده است. حال اگر يكی از OS‌هاي مجازی با كمبود RAM و يا CPU مواجه شود، در حالی كه ساير OSهای مجازی از تمام RAM و CPU اختصاص يافته شده خود به طور كامل استفاده نكرده اند، در اين حالت DRS به ميزان مورد نياز برای OS اول از ساير ماشين ها RAM و يا ‍CPU قرض گرفته و نياز آن را به صورت اتوماتیک در كسری از ثانيه تامين می کند و با پايان كار آن را در اختيار سايرين قرار می دهد. حال اگر RAM و CPU خالی به مقدار مورد نياز يافت نشد، با كمک قابليت vMotion ،OS مذبور را روی سرور ESX ديگر که صاحب منابع كافی است منتقل می کند و در تمام اين مراحل كابران استفاده كننده از OS‌ های مجازی، هيچ تغييری را در حين كار حس نخواهند كرد.

6. VM Update Manager

اين قابليت به شما اجازه می دهد كه بتوانيد تمامی ‌ESX‌ ها و OS‌ های روی آنها را به راحتی Update/Patch نماييد.

7. VMware Data Recovery

اين قابليت، يک سيستم بکاپگيری و بازيابی اطلاعات مخصوص VMware بدون نياز و وابستگی به Agent است كه امكان تهيه انواع بکاپ ها را ازماشین های مجازی فراهم می کند.

برای تمام قابليت های فوق مثل vMotion و غيره وجود vCenter الزاميست.

VMware Data Recovery

4.5/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫10 دیدگاه ها

  1. آیا امکان جابجایی یکی از ماشین های مجازی وقتی که در حال کار هستند بودن قطعی موجود است؟

    1. بله از طریث خصوصیت vmotion این امکان میسر است .یکی از جذاب‌ترین امکاناتی که vSphere به شما می دهد این است که شما می توانید یک OS مجازی را در حالی که روشن و در حال سرویس دهی است، به صورت اتوماتیک یا دستی از روی یک سرور ESX (سرور فیزیکی) به روی یک سرور ESX دیگر و بدون هیچ‌ گونه قطع سرویس و یا Downtime‌ ای در عرض چند ثانیه منتقل کنید بدون ازدست دادن حتی یک Packet. به طوری که کاربر هیچ تغییر و یا مشکلی احساس نمی کند!

دکمه بازگشت به بالا