به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

پروتکل های ارتباطی در VDI و VMware Horizon View

پروتکل های ارتباطی در VDI و VMware Horizon View
انواع پروتکل های ارتباطی در راه اندازی دسکتاپ مجازی

یکی از عمده‌ترین نگرانی‌ها در راه‌اندازی بستر VDI چگونگی ارسال تصاویر دسکتاپ ها برای کاربران است. دسکتاپ یا برنامه‌ای که قرار است به کاربر تحویل دهیم با چه کیفیتی ارسال شود که مورد رضایت و قابل استفاده باشد؟ آیا بر اساس سرعت اتصال می‌توانیم وضعیت را کنترل نماییم؟ امنیت این راهکار تضمین شده است؟ چطور می‌توانیم فلش مموری، درایوها، پرینتر و … را در اختیار کاربران بگذاریم؟ برای پاسخ به تمام این سوالات مقاله زیر را مطالعه کنید.

یکی از مراحل راه اندازی دسکتاپ مجازی، انتخاب پروتکل ارتباطی است. برای اینکه از دیگر اجزای مورد نیاز در راه اندازی VMware Horizon View اطلاعات بیشتری پیدا کنید پیشنهاد می‌شود مقاله مجازی سازی دسکتاپ یا VDI چیست؟ را بخوانید.

انواع پروتکل های ارتباطی در VMware Horizon View

 VMware Horizon View در نسخه 7 خود انتخاب‌های مختلفی را برای نمایش دسکتاپ ها و برنامه‌ها ارائه کرده است:

  1. PCoIP
  2. Blast Extreme
  3. RDP

در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مطالعه

پروتکل ارتباطی PCoIP چیست؟

کارایی و عملکرد بالا از مزیت‌های بی چون و چرا در پروتکل PCoIP است. PCoIP توسط شرکت Teradici طراحی و توسعه پیدا کرده است و از چندین کدک (روش فشرده‌سازی و یا بازگرداندن به حالت اولیه)‌ پشتیبانی می‌کند. هدف از ایجاد این پروتکل ارائه دسکتاپ همراه با بهترین امکانات برای کاربران بوده است به طوری که به راحتی بتوانیم از طریق LAN یا WAN به دسکتاپ‌های مجازی دسترسی پیدا کنیم. با استفاده از پروتکل PCoIP محتوای صفحه نمایش (تمام پیکسل‌ها) قبل از ارسال در شبکه فشرده‌سازی و رمزنگاری می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با پروتکل و تکنولوژی PCoIP ویدئوی زیر را ببینید:

PCoIP چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد PCoIP بدین صورت است که ابتدا پیسکل‌ها را بر روی دسکتاپ مجازی فشرده سازی و سپس رمزنگاری کرده و در مرحله بعد برای کاربری که دستگاه آن مجهز به سخت افزار Teradici است ارسال می‌کند. در سمت کاربر عملیات رمزگشایی صورت می‌گیرد. این پروتکل می‌تواند تفاوت بین المان‌های تصاویر را آنالیز کرده و کدک مناسب را برای هر پیکسل قبل از عملیات فشرده سازی و رمزنگاری انتخاب کند. تمام این موارد سبب کنترل بیشتر بر روی محتوای تصاویر می‌شود و پهنای باند کمتری مصرف خواهد شد و عملکرد بهتری را از سیستم مشاهده می‌کنیم. پروتکل PCoIP از UDP برای انتقال بسته‌ها استفاده می‌کند و همین امر سبب کاهش مصرف پهنای باند شده و در نتیجه بهترین شرایط کاربری مهیا می‌شود.

پروتکل UDP بحث مربوط به چک کردن و تصحیح دیتا را ندارد و همین امر باعث می‌شود سربار اضافه که مربوط به تست و تصحیح در بسته‌ها است وجود نداشته و همین امر سبب کاهش تاخیرها شود.

PCoIP چگونه کار می‌کند؟
نحوه کار و عملکرد پروتکل PCoIP

چه سخت افزاری برای پروتکل PCoIP لازم است؟

کاربران برای بهره‌مندی از مزایای این پروتکل باید از دستگاه یا زیروکلاینتی استفاده کنند که چیپ‌سِت سخت افزاری آن Teradici مدل‌های Terra1 یا Terra2 است. همچنین پی سی یا تبلتی که برای استفاده از این پروتکل استفاده می‌شود باید برنامه Horizon Client View را نصب کرده باشد تا بتواند از PCoIP استفاده کند. پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با زیرو کلاینت ها مقاله بررسی Zero Client، کاربرد زیرو کلاینت، مزایا و معایب آن را مطالعه کنید.

توصیه می‌شود کسانی که قصد استفاده از این پروتکل را دارند سخت افزار Teradici PCoIP Hardware Accelerator را برای سرورهای فیزیکی خود تهیه کنند. این کارت‌های PCI روی سرورهایی نصب می‌شود که میزبان دسکتاپ های مجازی هستند. توجه داشته باشید که این کارت Graphic Processing Unit (GPU) نیست. وظیفه اصلی این کارت کم کردن بار CPU هاست است. زمانی که CPU هاست مشغول انجام عملیات پردازش رمزگذاری پیکسل‌ها است مسلما پروسس آن بالا می‌رود حال با واگذاری این امور به این کارت بار کاری CPU کاهش پیدا کرده و همین امر سبب بهبود وضعیت تخصیص پروسس به ماشین های مجازی از جمله دسکتاپ ها می‌شود. پس به صورت کلی این کارت‌ها سبب بهبود عملکرد وضعیت سیستم می‌شوند و قابلیت اضافه‌ای برای GPU ایجاد نمی‌کنند.

پیشنهاد مطالعه

مزایای پروتکل PCoIP

مزایای پروتکل PCoIP به شرح زیر است:

  • High-resolution
  • Full frame rates
  • 3D graphics
  • HD media
  • Multiple display
  • High definition audio
  • USB peripheral redirection

برخلاف برخی از پروتکل‌های قدیمی که فقط برای ارائه برنامه‌ها ایجاد شده بود پروتکل PCoIP از لحاظ طراحی شرایط مناسبی را برای ارائه دسکتاپ فراهم می‌کند. PCoIP بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی کاربر بهترین شرایط اتصال و استفاده از دسکتاپ را ایجاد می‌کند.

در PCoIP ارتباط کاربرانی که در خارج از شبکه داخلی هستند به صورتی کاملا امن و با پروتکل رمزنگاری AES 128 صورت می‌گیرد. میزان مصرف پهنای باند در پروتکل PCoIP به شدت کاهش پیدا می‌کند.

مزایای پروتکل PCoIP
بررسی مزایای پروتکل ارتباطی PCoIP

پروتکل Blast Extreme چیست؟

پروتکل Blast Extreme پروتکل جدیدی است که اولین بار در Horizon 5.2 مورد استفاده قرار گرفت. این پروتکل توسط شرکت VMware توسعه یافته و کدک (روش فشرده‌سازی و یا بازگرداندن به حالت اولیه)‌ ویدئویی آن H.264 است. این فرمت ویدئویی استفاده رایجی دارد مثلا در DVD ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر میزان سورس مورد نیاز GPU در سرور وجود داشته باشد استفاده از کدینگ H.264 بسیار مناسب و ایده‌آل خواهد بود. این کدینگ، فشرده سازی ویدئو را به صورت استاندارد انجام داده و مبتنی بر جریان حرکتی است یعنی استفاده از الگوریتمی که با توجه به فریم های قبلی و پیش‌بینی فریم آتی با حساب کردن حرکت اشیاء موجود در تصویر، فریم بعدی شکل می‌گیرد.

پروتکل Blast Extreme چیست؟
پروتکل ارتباطی Blast Extreme

مقایسه پروتکل PCoIP و Blast Extreme

پروتکل Blast Extreme به دلیل قابلیت‌های مشابه‌ای که با پروتکل PCoIP دارد تقریبا با آن برابری می‌کند.

Blast Extreme تاخیرها را کاهش داده و پهنای باند را به صورت داینامیک کنترل می‌کند. البته این پروتکل علاوه بر UDP از TCP نیز پشتیبانی می‌کند. در این پروتکل امکان اتصال به چندین مانیتور وجود داشته که از لحاظ تئوری تا 4 ماینتور پشتیبانی می‌شود که هر کدام از آنها می‌توانند رزولوشنی به اندازه 1600*2560 داشته باشند. همچنین می‌توانید به مانیتوری با تکنولوژی 4K متصل شوید. این پروتکل از طریق مرورگر در دسترس است و نیازی به نصب Horizon Client View نیست. با استفاده از این پروتکل می‌توانید مصرف باتری را در موبایل‌ها و تبلت‌ها به شدت کاهش دهید.

مقایسه پروتکل PCoIP و Blast Extreme
بررسی تفاوت پروتکل های PCoIP و Blast Extreme

برای آشنایی بیشتر با تفاوت پروتکل های PCoIP و Blast، ویدئوی زیر را ببینید:

مزایا و ویژگی های پروتکل Blast Extreme

مزایا و ویژگی های پروتکل Blast Extreme به شرح زیر است:

  1. Blast Adaptive UX

کاربر از طریق Horizon Client یا مرورگر و با استفاده از پروتکل‌های Blast، PCoIP یا RDP این امکان را دارد تا به دسکتاپ مجازی خود متصل شود. این اتصال به صورت خودکار بر اساس شرایط شبکه  و انتخاب بهترین شرایط ممکن فراهم می‌شود.

  1. Blast Multimedia

بهترین حالت برای استفاده از فلش و HTML5 و QuickTime و Silverlight فراهم شده است.

  1. Blast 3D Services

گسترده‌ترین قابلیت‌های گرافیکی شامل hardware-accelerated Graphic با NVIDIA GRID GPU در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

  1. Blast Live Communication

دسترسی کامل به ابزارهای ارتباطی مثل هدست و وب‌کم برای ایجاد شرایط ایده‌آل برای برقراری تماس‌های صوتی و ویدئویی فراهم شده است. همچنین از برنامه‌هایی مثل Skype و Cisco webEx پشتیبانی می‌شود.

  1. Blast Unity Touch

نسبت به سایر پروتکل‌ها رابط کاربری قوی‎تری فراهم شده است تا کاربران به راحتی از طریق موبایل‌های خود به دسکتاپ مجازی، برنامه ها و فایل ها دسترسی داشته باشند.

  1. Blast Local Access

از دستگاه‌های جانبی مانند USB فلش، پرینتر، دستگاه‌های کارت هوشمند، موبایل‌ها در دسکتاپ های مجازی پشتیبانی می‌شود.

پروتکل RDP چیست؟

پروتکل RDP توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده و پروتکل اصلی ارتباط با سرورها، کلاینت‌ها و ماشین های مجازی محسوب می‌شود. احتمالا روزانه از این پروتکل بسیار استفاده می‌کنید تا به سرورها و دستگاه‌های داخل شبکه متصل شده و آنها را مدیریت کنید. طریقه کار بدین صورت است که وقتی با ریموت دسکتاپی اتصال برقرار می‌کنید در اصل به کامپوننتی به اسم ترمینال سرویس وصل می‌شوید که محتوای صفحه را برای شما انتقال می‌دهد. پروتکل RDP نیز در پروتکل‌های ارتباطی VMware قرار دارد ولی با توجه به امنیت پایین آن و کیفیت نامناسب ارتباطی اصلا پیشنهاد نمی‌شود. برای آشنایی بیشتر با پروتکل RDP مقاله “پورت RDP چیست؟ نحوه فعالسازی آن در سرور و فایروال و میکروتیک” را مطالعه کنید.

پروتکل RDP چیست؟
بررسی پروتکل ارتباطی RDP

نتیجه‌گیری

در این مقاله انواع پروتکل‌های ارتباطی در بستر VMware Horizon View مورد بررسی قرار گرفت. از مزایا و معایب این پروتکل‌ها صحبت کردیم و آنها را با یکدیگر مقایسه نمودیم. انتخاب استفاده از کدام پروتکل بستگی به زیرساخت‌ها و شرایط سازمان‌ها دارد. به طور قطع گزینش پروتکل مناسب سبب رضایتمندی کاربران از VDI خواهد شد.

تعمیر سرور
فالنیک با دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور فالنیک در اختیار مهندسین فالنیک قرار دارد.
تعمیر سرورتماس تلفنی
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫2 دیدگاه ها

  1. درود
    چطور می تونم با مفهوم مجازی سازی دسکتاپ آشنا شم؟ مقاله ای در این زمینه دارید؟

دکمه بازگشت به بالا