به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

💥راهنمای خرید سرور فیزیکی برای همه (از مبتدی تا حرفه‌ای)

راهنمای خرید سرور فیزیکی

تصور کنید غول چراغ جادوی دنیای دیجیتال، گوش به فرمان شماست و هر آرزویی دارید فوراً برآورده می‌شود. وب‌سایتی پرسرعت، فضایی امن برای ذخیره‌سازی اطلاعات و قدرتی بی‌نظیر برای اجرای برنامه‌های مختلف. اما یک شرط بزرگ برای عملی شدن این رویا وجود دارد: انتخاب سرور مناسب! در این مقاله جامع‌ترین راهنمای خرید سرور فیزیکی را به شما ارائه می‌کنیم تا بتوانید با انتخاب سرور مناسب به رویاها و اهداف‌تان برسید.

این مقاله به دو بخش راهنمای خرید سرور فیزیکی برای مبتدیان و راهنمای خرید سرور فیزیکی برای حرفه‌ای‌ها تقسیم شده است. در بخش اول به اطلاعات پایه در زمینه سرورها می‌پردازیم: انواع سرورها، معرفی قطعات سرور، برندهای مختلف و… بنابراین اگر با این اطلاعات آشنایی دارید، می‌توانید مستقیما به بخش راهنمای خرید سرور فیزیکی برای حرفه‌ای‌ها مراجعه کنید. با فالنیک همراه باشید.

برای خرید سرور فیزیکی با دو سال گارانتی ایران HP و یک سال پوشش حوادث روی لینک کلیک کنید. همچنین می‌توانید قیمت سرور HP را در فروشگاه فالنیک مشاهده نمایید.

خرید سرور فیزیکی با گارانتی طلایی دو ساله و بیمه حوادث
با خرید سرور فیزیکی از فالنیک ایران اچ پی می‌توانید از گارانتی طلایی دو ساله (شامل حمل و نصب رایگان در تهران، سرویس دوره‌ای رایگان و...) بهره‌مند شوید. علاوه بر این بیمه حوادث سرور در فالنیک نیز به مدت یک سال (با قابلیت تمدید) به شما تعلق می‌گیرد. ضمناً فالنیک ابزاری برای انتخاب قطعات و کانفیگ آنلاین سرور را برای متخصصان فراهم کرده و می‌توانید پیش فاکتور سروری با کانفیگ پیش‌فرض یا کانفیگ دلخواه خودتان را دریافت کنید. برای دریافت قیمت یا مشاوره تخصصی رایگان کلیک کنید.
قیمت سرور فیزیکیمشاوره تلفنی رایگان

چه کسب و کارهایی به سرور احتیاج دارند؟

خرید سرور بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه رشد هر کسب و کاری است. در واقع خرید این تجهیزات بیشتر از آنکه هزینه باشد، یک سرمایه‌گذاری حیاتی برای آینده است. در ادامه مهم‌ترین کسب و کارهایی که به سرور نیاز دارند، معرفی می‌کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری برای خرید سرور فیزیکی تصمیم بگیرید:

o کسب و کارهای کوچک و متوسط

هنگامی که تعداد کارمندان از چند نفر، به تعداد زیادی کارمند افزایش می‌یابد و مدیریت وظایف دشوار می‌شود، وقت آن است که کسب و کار کوچک یا متوسط خود را با یک سرور قدرتمند به‌روز کنید. با این کار خدمات زیر را برای کارمندان خود تضمین خواهید کرد:

  • فضای ذخیره‌سازی بیشتر
  • یک پلتفرم ایمیل سازمانی
  • دسترسی سریع‌تر به داده‌ها
  • اجرای سریع‌تر برنامه‌ها
  • پایگاه‌های داده با پهنای باند بالا
  • اتصال پایدار به شبکه و…

کافی‌ست مدت کوتاهی صبر کنید و ببینید این امکانات چه تاثیر بزرگی در رشد کسب و کار شما و افزایش بازدهی نیروها ایجاد می‌کند.

o کسب و کارهای بزرگ

سرورها بخش مهمی از زیرساخت‌های فناوری در کسب و کارهای بزرگ هستند اما یک سرور قدرتمند چه خدماتی به کسب و کارهای بزرگ ارائه می‌دهد؟ به لیست زیر دقت کنید:

  • ذخیره‌سازی امن فایل‌ها و داده‌های حیاتی
  • میزبانی وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های داده بزرگ
  • فراهم‌ کردن دسترسی کارمندان به منابع شرکت از راه دور
  • مدیریت بارهای کاری حیاتی
  • پردازش سریع و کارآمد حجم عظیمی از داده‌ها
  • ارائه منابع با قابلیت گسترش و مقیاس‌پذیری
  • و…

سرورها با ارائه این خدمات به کسب و کارهای بزرگ اجازه می‌دهند به راحتی رشد کرده و گسترش یابند. با انتخاب سرور مناسب برای کسب و کارتان می‌توانید شبکه‌ای بسازید که تا سال‌ها امکان ارتقا داشته باشد و از هزینه خرید سرور جدید خلاص شوید. این موضوع برای کسب و کارهای بزرگ اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا این کسب و کارها برای رشد مداوم و پیوسته خود به ثبات در منابع سازمان و مدیریت بهتر هزینه‌ها نیاز مبرم دارند.

o ارائه دهندگان هاستینگ

ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ انواع مختلفی از خدمات را ارائه می دهند:

  • میزبانی سرور برای وب‌سایت‌ها
  • وب اپلیکیشن‌ها
  • میل سروها
  • میزبانی سرورهای اختصاصی
  • سرورهای مجازی
  • خدمات هاست ابری
  • و بسیاری دیگر از راهکارهای هاستینگ و میزبانی وب

ارائه دهندگان هاستینگ می‌توانند سرورها را در مرکز داده یا زیرساخت‌های خود قرار داده و خدمات مذکور را به مشتریان‌شان ارائه دهند. استفاده از یک سرور قدرتمند در این کسب و کارها اهمیت بالایی دارد زیرا در صورت بروز مشکلاتی مانند کُندی خدمت‌دهی و عدم رضایت مشتریان، هزینه‌های سنگینی برای ارائه‌دهندگان هاستینگ ایجاد می‌شود.

o استارت آپ ها

استارت‌آپ‌ها بسته به نیازشان می‌توانند از یک یا چند سرور استفاده کنند البته بیشتر استارتاپ‌ها سرورهای ابری را انتخاب می‌کنند، زیرا به بودجه زیادی نیاز ندارد. پس از مدتی و با گسترش کسب و کار، استارتاپ‌ها می‌توانند برای خرید سرور فیزیکی مناسب اقدام کنند تا زمینه‌ی رشد کسب و کارشان فراهم شود.

علاوه بر موارد فوق، مشاغل و کسب و کارهای دیگری نیز به خرید سرور نیاز دارند. بانک‌ها، بیمارستان‌ها، شعب مختلف ادارات دولتی و… از این دسته‌اند که باید برای خرید سرور مناسب اقدام کنند.

فالنیک مجموعه‌ای از مقالات راهنمای خرید سرور برای کسب و کارهای مختلف را ارائه کرده است. اگر شما هم به دنبال راهنمای خرید سرور در حوزه کاری خود هستید، مقالات زیر به هیچ‌وجه را از دست ندهید:

همچنین اگر از نظر بودجه به محدودیت مواجه‌اید، در مقاله راهنمای خرید سرور ارزان قیمت می‌توانید با چند مدل از بهترین سرورهای خوش‌قیمت بازار آشنا شوید.

نکات مهم خرید سرور، استوریج و قطعات (ویدئو)

در ویدئوی زیر متخصصان فالنیک راهنمایی‌های جامعی در زمینه خرید سرور، استوریج و قطعات به شما ارائه می‌دهند. تماشای این ویدئو را از دست ندهید.

سرور شما قرار است چه نیازی را برطرف کند؟

همانطور که گفتیم، سرورها بخش مهمی از زیرساخت فناوری اطلاعات هر شرکتی هستند و بدون آن‌ها، انجام وظایف روزمره یک شرکت مختل می‌شود. این تجهیزات برای اهداف مختلفی خریداری می‌شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین نیازهایی را که یک سرور مناسب رفع می‌کند، بررسی می‌کنیم:

o کارهای روزانه

علاوه بر به اشتراک گذاری منابع و تبادل سریع داده‌ها، سرورها در طول روز به انجام بسیاری از وظایف ضروری کسب و کارها کمک می‌کنند. سرورها بسته به وظایفی که انجام می‌دهند، به انواع مختلفی طبقه بندی می‌شوند. شما باید کانفیگ سرور خود را براساس وظایفی که انجام می‌دهد انتخاب کنید. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی رایگان در این زمینه، همین حالا با متخصصان فالنیک صحبت کنید: 02154591915

o فایل سرور

فایل سرور فایل‌ها و برنامه‌ها را ذخیره می‌کند و آن‌ها را بین کاربران متصل به شبکه، به اشتراک می‌گذارد. این سرور مانند یک دیسک درایو راه دور عمل می‌کند و با استفاده از ذخیره‌سازی متمرکز، داده‌ها را در اختیار تمام کاربرانی قرار می‌دهد که اجازه دسترسی به منابع شبکه را داشته باشند. در صورت نیاز به این سرورها، چندین درایو با قابلیت Hot-Swap و گزینه‌های RAID نرم افزاری یا سخت‌افزاری انتخاب کنید. این سرورها می‌توانند با یک CPU کم‌مصرف به خوبی کار کنند.

در مقاله فایل سرور چیست و چه ویژگی‌هایی دارد می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد این سرورها کسب کنید.

o وب هاستینگ

یک سرور میزبانی وب (وب هاستینگ) برای میزبانی وب سایت‌ها یا وب اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. این سرور برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها را از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. وب سرور می‌تواند از یک فضای ذخیره‌سازی بزرگ و چندین وب‌سایت پشتیبانی کند. برای داشتن یک وب هاستینگ کارآمد، قابلیت Redundancy به ویژه برای میزبانی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک اهمیت زیادی دارد. در مقاله افزونگی یا redundancy در سرور به چه معناست در این زمینه بیشتر بخوانید.

o میل سرور

وظیفه میل سرور ارسال و دریافت ایمیل‌ است. اگر خدمات ایمیل را با یک میل سرور ارائه می‌کنید، سرور ایده‌آل شما به چندین درایو و تجهیزات RAID سخت افزاری/نرم افزاری نیاز دارد. در این سرورها نیاز خاصی به وجود پردازنده پرقدرت نیست. البته کسب و کارهای مختلف با استفاده از مجازی سازی سرور، میل سرور را روی سرور اصلی خود پیاده‌سازی می‌کنند. مقالات زیر در مورد میل سرور و مجازی‌سازی اطلاعات کامل‌تری در اختیارتان قرار می‌دهد:

o اپلیکیشن سرور

از نام اپلیکشن سرور (Application Server) می‌توان حدس زد که این سرور میزبان برنامه‌هاست. اپلیکیشن سرور روی یک فریم‌ورک نرم‌افزاری ساخته شده است. این فریم‌ورک هم قابلیت ایجاد برنامه های کاربردی وب را فراهم می‌کند و هم یک پلت‌فرم سرور را برای اجرای برنامه‌ها ایجاد می‌کند. برخی از پلتفرم‌های معروف اپلیکیشن سرور عبارتند از:

  • Apache Tomcat
  • J2EE
  • Apache Geronimo
  • WebLogic
  • JBoss Enterprise Application Platform
  • Glassfish

توجه کنید که داشتن هارد دیسک‌های SAS و رم‌های با قابلیت ECC در اپلیکیشن سرورها مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

o ذخیره‌سازی داده‌ها

به صورت کلی خرید سرور و استفاده از آن به عنوان ذخیره‌ساز منطقی نیست زیرا برای این کار می‌توانید از Storage ها استفاده کنید (در این زمینه بیشتر بدانید: Storage چیست و چه انواعی دارد) با این حال کسب و کارهای مختلفی که حجم داده‌های‌شان چندان زیاد نیست می‌توانند با نصب تعدادی هارد روی سرور خود، داده‌ها و اطلاعات‌شان را ذخیره کنند. همان‌طور که گفتیم اگر حجم داده‌ی زیادی دارید یا نیاز دارید که داده‌های خود را در آرشیو نگه‌داری کنید، خرید استوریج بهترین انتخاب برای شماست.

ISP o

ارائه دهندگان سرویس اینترنت (ISP) از چندین سرور استفاده می‌کنند که هر کدام دارای یک پروتکل اینترنتی جداگانه (IP) است. استفاده از مجازی‌سازی در این مورد نیز بیشتر نیازهای شما را برطرف خواهد کرد.

مواردی که ذکر کردیم تعدادی از مهم‌ترین وظایف سرورهاست. بنابراین پیش از خرید سرور فیزیکی باید بدانید که چه انتظاری از سرور خود دارید.

چه مدل سروری مناسب شماست؟

عاملی که در انتخاب مدل یا فرم‌فاکتور سرور (Form Factor) نقش مهمی ایفا می‌کند «فضای فیزیکی» کسب و کار شماست. پیش از خرید سرور فیزیکی به این سوال پاسخ دهید که چه مدل سروری به بهترین شکل در فضایی که دارید جا می‌شود؟ ممکن است صاحب یک دفتر کوچک، یک سازمان بزرگ با فضای کافی و یا صاحب یک دیتاسنتر باشید. بر اساس فضایی که در اختیار دارید، می‌توانید یک مدل از سرورهای زیر را برای کسب و کار خود انتخاب کنید:

o سرور های Tower یا ایستاده

یک سرور ایستاده را می‌توان مانند کیس یک کامپیوتر، به صورتی عمودی در جای مناسب قرار داد. معممولاً سرورهای Tower را نزدیک میز کار قرار می‌دهند بنابراین فضای زیادی را در نزدیکی شما اشغال خواهد کرد. اگر سازمان شما اتاق سرور ندارد، می‌توانید سراغ سرورهای Tower بروید. اکثر سرورهای تاور قابلیت قرار گرفتن در رک شبکه را نیز دارند اما به دلیل وزن بالا و تعداد یونیتی که اشغال می‌کنند، معمولا نگهداری از آنها در رک انجام نمی‌شود مگر در شرایط ضروری.

سرور تاور یا ایستاده

o سرور رک مونت

همان‌طور که از نامشان پیداست، این سرورها برای قرار گرفتن در رک شبکه طراحی شده‌اند. هر رک می‌تواند چندین سرور را در خود جای دهد. سرورهای رک‌مونت روی یک ریل و در فاصله مناسب از هم، بالای یکدیگر قرار می‌گیرند. این سرورها معمولاً یک یونیته تا 4 یونیته هستند (U1 تا U4) که در آن U نشان‌دهنده ارتفاع سرور است؛ به عنوان مثال سرور U1 یک یونیت و سرور U4 چهار رونیت از یونیت‌های رک را اشغال می‌کنند. این سرورها قدرت بیشتری نسبت به سرورهای Tower دارند و اغلب می‌توانند در کسب و کارهای کوچک و متوسط به بالا استفاده شوند. در صورتی که کسب و کارتان رو به رشد است و احتمال می‌دهید در آینده‌ی نزدیک به منابع بیشتری نیاز داشته باشید، سرورهای رک مونت انتخابی ایده‌آل خواهند بود.

سرور رک مونت

o سرورهای بلید یا تیغه‌ای

سرور Blade یک سرور دارای طراحی ماژولار است که طراحی آن به اشغال فضای کمتر و استفاده بهینه از انرژی کمک می‌کند. از این سرورها معمولا در دیتاسنتر استفاده می‌شود. استفاده از سرورهای بلید به این صورت است که چندین سرور در یک شاسی یا تیغه بزرگ کنار هم قرار می‌گیرند که به افزایش قدرت و مقیاس‌پذیری بیشتر منجر می‌شود. در مقاله سرور تیغه‌ای چیست و چگونه کار می‌کند با این سرورها و نحوه عملکردشان بیشتر آشنا شوید.

سرور بلید یا تیغه‌ای

قطعات سرور که باید بشناسید

فروشندگان سرور هنگام فروش این تجهیزات قطعات مختلفی را با اصطلاحات ویژه‌ای به شما معرفی می‌کنند که ممکن است با آن آشنا نباشید. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین قطعات سرور می‌پردازیم تا این تجهیزات را بهتر بشناسید و در انتخاب سرور مناسب تان بهترین تصمیم را بگیرید.

  • CPU

واحد پردازش مرکزی (CPU) که به اختصار از عبارت Central Processing Unit گرفته شده است، مغز سرور محسوب می‌شود. این واحد، مسئول پردازش اطلاعات و اجرای برنامه‌ها در کامپیوتر است. CPU سرور معماری‌های مختلفی دارد که آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • X86

اکثر سرورهای سطح مبتدی و بسیاری از سرورهای سطح بالا دارای پردازنده‌هایی با این معماری هستند. معماری x86 یک مجموعه دستورالعمل است که به پردازنده‌ها می‌گوید چگونه اطلاعات را پردازش و اجرا کنند. این معماری مزایای مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: سازگاری بالا با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف، عملکرد بابلا و تنوع بالای محصولات.

  • RISC

RISC مخفف عبارت Reduced Instruction Set Computing به معنای مجموعه دستورالعمل‌های ساده شده است. این نوع معماری در طراحی پردازنده‌ها به کار می‌رود و هدف آن ساده‌سازی و بهینه‌سازی دستورالعمل‌ها برای افزایش سرعت و کارایی پردازنده است. در معماری RISC تعداد دستورالعمل‌ها محدودتر است، دستورالعمل‌ها ساده‌تر و کوتاه‌تر هستند و هر دستورالعمل در یک بازه زمانی اجرا می‌شود.

  • Itanium

معماری Itanium یک نوع معماری مجموعه دستورالعمل (ISA) برای پردازنده‌های 64 بیتی است که توسط شرکت اینتل توسعه یافته است. هدف این معماری ارائه یک پلتفرم قدرتمند و قابل مقیاس برای سرورها و سیستم‌های محاسباتی با کارایی بالاست.

برخی از ویژگی‌های کلیدی معماری Itanium عبارتند از:

  1. مجموعه دستورالعمل 64 بیتی: این معماری از مجموعه دستورالعمل 64 بیتی استفاده می‌کند که به پردازنده‌ها امکان می‌دهد تا با حجم عظیمی از داده‌ها کار کنند.
  2. پردازش موازی Itanium :از پردازش موازی پشتیبانی می‌کند، به این معنی که می‌تواند چندین دستورالعمل را به طور همزمان اجرا کند.
  3. حافظه پنهان بزرگ: معماری Itanium از حافظه پنهان بزرگ on-chip استفاده می‌کند که به افزایش سرعت پردازش اطلاعات کمک می‌کند.
  4. CISC

CISC مخفف عبارت “Complex Instruction Set Computing” است که به فارسی به “مجموعه دستورالعمل‌های پیچیده” ترجمه می‌شود. در این نوع معماری هر دستورالعمل پردازنده می‌تواند چندین عمل را به طور همزمان انجام دهد. برای مثال: یک دستورالعمل CISC می‌تواند یک عدد را از حافظه بخواند، با یک عدد دیگر جمع کند و نتیجه را در حافظه ذخیره کند یا یک دستورالعمل CISC می‌تواند یک رشته را جستجو کند و اولین حرف آن را پیدا کند.

  • Clock Speed

Clock Speed، سرعت کلاک یا سرعت پالس پردازنده را نشان می‌دهد. این سرعت به تعداد چرخه‌هایی اشاره دارد که پردازنده در هر ثانیه اجرا می‌کند و با واحد گیگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود. Clock Speed بالاتر به معنای پردازش سریع‌تر است.

  • Core

هسته یا Core در CPU، یک واحد پردازشی مستقل در داخل پردازنده است. هر هسته می‌تواند به طور همزمان وظایف و پردازش‌های مختلف را انجام دهد. پردازنده‌هایی که هسته‌های بیشتری دارند، مزایایی نظیر افزایش سرعت پردازش، بهبود عملکرد مولتی‌تسکینگ و اجرای بهتر برنامه‌های سنگین را به شما عرضه می‌کنند.

  • Threads

Threads یا رشته‌ها در CPU، واحدهای مستقلی از پردازش هستند که می‌توانند به طور همزمان در یک پردازنده اجرا شوند. به زبان ساده، فرض کنید CPU شما یک کارخانه است. Threads مانند کارگران این کارخانه هستند که می‌توانند به طور همزمان روی وظایف مختلف کار کنند. Threads مزایایی مانند افزایش کارایی پردازنده، بهبود پاسخگویی به درخواست‌های مختلف و استفاده بهتر از منابع سیستم را به همراه دارند.

  • RAM

حافظه RAM یک جزء ضروری از سخت افزار سرور است که فضایی را در اختیار سرور قرار می‌دهد تا عملیات خواندن و نوشتن اطلاعات با سرعت بالاتری انجام شود. برای خواندن یا نوشتن اطلاعات فراهم می‌کند. RAMها سه مدل اصلی دارند که به عبارتند از:

  • DDR3

حافظه دسترسی تصادفی داینامیک سنکرون Double Rate 3 (DDR3 SDRAM) از یک رابط 240 پین با پهنای باند بالا پشتیبانی می‌کند. Clock Speed آن از 800 مگاهرتز تا 2133 مگاهرتز متغیر است، سریع‌تر کار می کند، انرژی کمی مصرف می‌کند و سرعت انتقال داده بالایی را ارائه می‌دهد اما نسبت به نسل بعد از خودش ضعیف‌تر است.

  • DDR4

حافظه دسترسی تصادفی نسل چهارم در مقایسه با DDR3 سریع‌تر است و دارای رابط 288 پین و Clock Speed برابر با 2133 مگاهرتز است. تراکم ماژول و سرعت انتقال داده در این مدل بالاتر از DDR3 و کمتر از DDR5 است.

  • DDR5

DDR5 جدیدترین نسل از ماژول های حافظه با دسترسی تصادفی است که عملکرد و کارایی سیستم را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. در مقایسه با DDR4، حافظه‌های DDR5 1.8 برابر سریع‌تر هستند و نرخ انتقال داده در آن‌ها 2.2 برابر بیشتر از DDR4 است.

  • ذخیره‌سازی

فضای ذخیره سازی سرور بر حسب ترابایت (TB) و پتابایت (PB) محاسبه می‌شود. برای یک شرکت کوچک که حجم داده‌ی زیادی ندارد، یک سرور که بتوان در آینده هاردهایی به آن اضافه کرد، به خوبی جواب می‌دهد. طبیعتاً سازمان‌های بزرگ‌تر با داده‌ها و برنامه‌های بیشتر و دیتابیس سنگین‌تر، به سرورهایی با ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر نیاز دارند.

سرورها برای ذخیره سازی اطلاعات به درایوهای HDD و SSD و رابط‌های SAS، SATA و SCSI متکی هستند. HDDها درایوهای ذخیره سازی سنتی و الکترومکانیکی هستند. از طرف دیگرSSD ها فناوری‌های جدیدتری هستند که بیشتر در سرورهای پیشرفته به کار می‌روند. این ذخیره‌سازها سرعت و قابلیت اطمینان بالاتری دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. HDDها به دلیل بخش‌های مکانیکی‌شان، برای راه‌اندازی به انرژی بیشتری نیاز دارند. همچنین نسبت به SSD ها کندتر هستند اما قیمت پایین‌تری دارند.

  • سرعت

درایوهای SAS با سرعتی بین 7200 دور در دقیقه تا 15 هزار دور در دقیقه کار می‌کنند. درایوهای مبتنی بر SATA نیز با سرعت 5400 تا 7200 دور در دقیقه کار می‌کنند.

  • اندازه

یک درایو SATA می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی در بازه 500 گیگابایت تا 16 ترابایت داشته باشد. اندازه یک دیسک SAS نیز می‌تواند بین 300 گیگابایت تا 900 گیگابایت باشد.

  • توان عملیاتی

درایو SAS با رابط 6 گیگابیت بر ثانیه می‌تواند سرعت داده تا 230 مگابایت بر ثانیه را ارائه دهد. این نوع درایو در عملیات خواندن و نوشتن مداوم داده‌ها سریع‌تر عمل می‌کند. یک درایو SATA با رابط 6 گیگابیت بر ثانیه، سرعتی برابر 100 تا 170 مگابایت بر ثانیه ارائه می‌دهد.

  • فرم‌فاکتور

فرم‌فاکتور به شکل ظاهری یک درایو گفته می‌شود که دو مدل 2.5 اینچی (SFF) و 3.5 اینچی (LFF) دارد.

برای آشنایی کامل با قطعات سرور مقاله آشنایی با قطعات و اجزای سرور و عملکرد آن‌ها را مطالعه کنید.

قطعات سرور

هنگام خرید سرور چه برندی را انتخاب کنیم؟

اغلب سرورهایی که در ایران به فروش می‌رسند، سرورهای HPE هستند که در نگاهی منصفانه باید گفت استحقاق این فروش بالا را دارند. سرورهای HPE در کنار برند Dell-EMC بیشترین سهم فروش سرور در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس گزارش گروه NPD، فروشنده‌های بزرگ بازار سرور شرکت‌های HPE، Dell  و Cisco هستند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از درآمد شرکت‌های تولیدکننده سرور، در سه ماهه چهارم سال 2023، شرکت HP و Dell در رتبه اول بازار جهانی سرورها قرار دارند. در ادامه نگاه کوتاهی می‌اندازیم به برندهای مهم تولید کننده سرور در جهان.

  • HPE

برند HP در فروش در بازارهای اولیه و ثانویه رتبه اول را دارد. سرورهای اچ پی طیف گسترده‌ای دارند و برای همه کسب و کارها در همه محدوده‌های قیمتی محصولی از سرور اچ پی وجود دارد.

سرورهای HPE در سه خانواده اصلی زیر عرضه می‌شوند:

  • سرورهای ProLiant  مناسب انواع کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ
  • سرورهای Synergy مناسب محیط‌های مجازی و برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا
  • سرورهای Apollo مناسب برای محاسبات سنگین و هوش مصنوعی

قابلیت اطمینان بی‌نظیر، عملکرد فوق‌العاده و مقیاس‌پذیری عالی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرور HP است. در مقاله سرور HP چیست و چه مزایایی دارد می‌توانید به صورت کامل با این سرورها آشنا شوید. همچنین در مقاله راهنمای جامع خرید سرور HP مهم‌ترین نکات را برای خرید این سرورهای قدرتمند عنوان کرده‌ایم.

  • Dell-EMC

شرکت DELL سرورهای خود را در سری‌ها مختلف و برای اهداف خاصی تولید می‌کند:

  • سرورهای سری PowerEdge برای انواع مشاغل کوچک، متوسط و سازمانی طراحی شده‌اند.
  • سرورهای سری VxRail که برای اهداف مجازی‌سازی تولید شده‌اند.
  • سرورهای سری XC که با هدف اجرای برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا عرضه می‌شوند.
  • سرورهای سری PowerEdge DSS که برای ذخیره‌سازی داده‌ها با حجم بالا طراحی شده‌اند.

قابلیت اطمینان بالا، مقیاس‌پذیری عالی و خدمات پشتیبانی، تعمیر و… مهم‌ترین ویژگی‌های سرورهای این برند هستند.

  • سیسکو

سرورهای سیسکو در چند سری مختلف ارائه می‌شوند:

  • سرورهای UCS که برای مجازی‌سازی مناسب‌اند
  • سرورهای C-Series که برای مشاغل کوچک و متوسط مناسب‌اند
  • سرورهای HyperFlex که عملکرد خوبی در محیط‌های مجازی و ابری دارند
  • سرورهای Intersight که برای دیتاسنترها طراحی شده‌اند

قابلیت اطمینان، مقیاس‌پذیری و مدیریت آسان از مهم‌ترین مزایای سرورهای سیسکو است.

  • Lenovo

سرورهای این شرکت چینی در سه خانواده اصلی طراحی و عرصه می‌شوند:

  • سرورهای ThinkSystem برای مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده‌اند.
  • سرورهای System x برای ارائه خدمات به محیط‌های سازمانی بزرگ در نظر گرفته شده‌اند.
  • سرورهای NeXtScale برای اجرای محاسبات ابری و هوش مصنوعی مناسب‌اند.

قیمت مناسب و تنوع محصولات از مزایای سرورهای Lenovo است.

برندهای دیگری نیز در زمینه تولید سرور وجود دارند که از بین آن‌ها می‌توان به سوپرمیکرو و فوجیتسو اشاره کرد اما فروش این سرورها به اندازه سایر برندها نیست.

هنگام خرید سرور فیزیکی به چه خدماتی توجه کنیم؟

خرید سرور فیزیکی پایان راه نیست بلکه آغاز یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است که می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند. بنابراین باید خدمات مرتبط با خرید این محصولات را نیز مد نظر قرار دهید. دو مورد از مهم‌ترین خدمات سرور فیزیکی که باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  1. گارانتی

گارانتی یک تعهد قانونی از طرف فروشنده به خریدار و بخشی از قرارداد فروش است که تضمین می‌کند سرور، هر یک از اجزای آن یا خدمات مرتبط بدون نقص باشد. گارانتی برای بازه زمانی مشخصی تعریف می‌شود، مانند گارانتی سه ساله سازنده یا گارانتی یک ساله فروشنده. در صورت خرابی محصول یا خدمات در طول دوره گارانتی، شرکت گارانتی‌کننده تعمیر یا تعویض آن (اغلب به صورت رایگان) را پوشش می‌دهد.

با خرید سرور فیزیکی از فالنیک علاوه بر گارانتی استاندارد، از بیمه حوادث نیز بهره‌مند خواهید شد که تمامی اتفاقات ناگوار ممکن برای سرور را جبران می‌کند؛ از سیل و زلزله گرفته تا مشکلات رایجی مانند اتصالی، خرابی قطعات و…

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: خرید سرور فیزیکی با گارانتی ایران HP فالنیک

  • قرارداد نگهداری و پشتیبانی پس از گارانتی

نگهداری منظم برای یک سرور و قطعات آن ضروری است تا سرور عملکرد مطلوب و بدون مشکلی ارائه دهد. پس از پایان دوره گارانتی، سازنده یا فروشنده سرور و قطعات یدکی آن همچنان می‌توانند از طریق قرارداد نگهداری و پشتیبانی سالانه که اصطلاحاً AMC نام دارد، از محصول شما مراقبت کنند. خدمات AMC با یک هزینه سالانه ثابت و معقول ارائه می‌شود. AMC تضمین می‌کند که سرور شما به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته به خوبی کار کند.

در این زمینه می‌توانید روی گارانتی آرامش فالنیک حساب کنید. حتی اگر سرور خود را از فالنیک ایران HP نخریده باشید، ما ان را تحت پوشش گارانتی قرار داده و خدمات مختلفی را به شما عرضه می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید: تمدید گارانتی سرور (گارانتی آرامش فالنیک) شامل چه خدماتی است؟

راهنمای خرید سرور فیزیکی برای حرفه‌ای‌ها

در ادامه‌ی این مقاله، اطلاعات تخصصی‌تری را در قالب یک چک لیست خرید سرور فیزیکی ارائه می‌کنیم تا اگر با اطلاعات پایه‌ در زمینه سرورها، قطعات و برندهای مختلف آشنایید، بتوانید نکات خرید سرور را نیز در اختیار داشته باشید. ادامه مقاله را از دست ندهید.

مهم‌ترین سوالات پیش از خرید سرور فیزیکی

موارد زیر مهم‌ترین سوالاتی‌ست که هنگام خرید سرور فیزیکی باید به آن پاسخ دهید. ممکن است این سوالات کمی تخصصی باشند بنابراین می‌توانید از متخصصان فالنیک و خدمات مشاوره شبکه ما استفاده کنید و بهترین تصمیم را برای آینده کسب و کارتان بگیرید.

  • چه تعداد کارمند قرار است از شبکه استفاده کنند؟
  • چه مشکلاتی در شبکه دارید که باید حل شود؟ (چه سرویسی از سرور می خواهید؟)
  • سرعت رشد کسب‌وکار خودتان را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ (چه زمانی به ارتقا سرور نیاز خواهید داشت؟)
  • چه  Performanceای برای این سرور مدنظر است؟
  • قصد استفاده از چه نرم‌افزارهایی را دارید و چه تعداد کارمند، می‌خواهند با آن‌ها کار کنند؟
  • چه سرعتی برای پردازش اطلاعات نیاز دارید؟
  • چه مقدار حافظه و RAM نیاز دارید؟
  • حجم داده‌های شما چه‌قدر است؟ (به چه مقدار فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید؟) در این زمینه باید حجم اطلاعات فعلی و میزان اطلاعاتی را که در آینده اضافه خواهد شد، محاسبه کنید. (پیشنهاد می‌کنیم میانگین ذخیره اطلاعات را در ۲۴ ماه یا ۳۶ ماه حساب کنید.)
  • چه  RAIDای باید روی این سرور پیاده‌سازی شود؟
  • بر اساس RAID انتخابی، چه RAID کنترلری باید استفاده شود؟
  • از چه نوع هاردی می‌خواهید استفاده کنید:  SAS یا SATA یاSCSI ؟
  • به چه تعداد پورت شبکه بر روی سرور نیاز دارید؟
  • چه سیستم‌عاملی مد نظر شماست ؟
  • برای سرور چه فضایی در اختیار داریم؟ آیا قابلیت Extend شدن فضا وجود دارد؟ مقدار رشد در آینده مثلا یک سال آتی چقدر است؟
  • می‌خواهید سرورتان ایستاده باشد یا رک‌مونت؟ مشخص کنید که چقدر فضای فیزیکی لازم است به زیر ساخت شبکه خود اختصاص دهید (امروز و در آینده)
  • آیا برای اضافه کردن استوریج و یا Tape برای گرفتن بکاپ از سرور برنامه‌ای دارید؟
  • آیا به تجهیزات بکاپ‌گیری نیاز دارید یا خیر؟ استراتژی بکاپ‌گیری و نگه‍‌‌داری از فایل‌های بکاپ به چه صورت است؟
  • آیا سرور به بیش از یک شبکه وصل می‌شود؟ آیا به رابطی برای ارتباط بین شبکه‌هایی با پروتکل‌های مختلف نیاز دارید؟ اگر نیاز است سرور به شبکه‌ی دیگری متصلی شود، باید سرور و شبکه با یکدگیر Compatible یا سازگار باشند.

به طور کلی هنگام خرید سرور، به غیر از قیمت سرور باید ابعاد فیزیکی، ظرفیت ذخیره‌سازی، میزان در دسترس بودن یا Availability سرور، قابلیت توسعه یا Scalability و Serviceability  سرور را مد نظر قرار دهید. فراموش نکنید که متخصصان فالنیک در طول مسیر خرید سرور فیزیکی کنار شما هستند و پاسخ تمام سوالات شما را در سریع‌ترین زمان ممکن خواهند داد.

اگر در زمینه تعداد سرور مورد نیاز خود تردید دارید، مقاله شرکت‌ها به چه تعداد سرور نیاز دارند؟ را از دست ندهید.

در ادامه به ده نکته مهمی می‌پردازیم که می‌تواند راهنمای شما برای خرید سرور فیزیکی باشد.

10 نکته مهم هنگام خرید سرور فیزیکی

مواردی که در ادامه می‌آید، نکاتی‌ست که به شما کمک می‌کند با دید بازتری برای خرید سرور فیزیکی اقدام کنید. با رعایت این نکات مطمئن می‌شوید بهترین سرور ممکن را خریداری کرده‌اید.

  1. برای توسعه آتی شبکه برنامه‌‌ریزی کنید. دنبال سروری باشید که به موازات افزایش نیازهای شما، قابل توسعه باشد.
  2. سیستمی انتخاب کنید که دارای قابلیت‌های ویژه سرورها، مثل چیپ‌ست مدیریتی، راندمان بالای I/O و آرایه هارد درایوهای پرسرعت باشد.
  3. اگر این احتمال وجود دارد که کسب‌وکار شما از خروجی سرور برای مقاصد تجاری و مالی استفاده کند، DownTime سرور باید بسیار پایین باشد. بنابراین دستگاهی بخرید که قطعات و نرم‌افزارهای آن به راحتی در دسترس باشند، تا در زمان بروز مشکل، به سرعت بتوانید با تعمیر یا جایگزینی قطعات مدت زمان عدم سرویس‌ دهی سیستم و خارج از مدار بودن آن (Downtime)  آن را کاهش دهید.
  4. فراموش نکنید که‌ هنگام قیمت گرفتن، باید بهای سیستم‌عامل را نیز محاسبه کنید.
  5. اگر سازمان یا شرکت مطبوع شما تعداد کمی کارمند در بخشIT دارد یا اصلاً چنین کارمندانی ندارد، از فروشندگانی خرید کنید که از طریق سایت خود و یا مشاوره، به طور رایگان شما را در تشخیص صحیح نیازهای‌تان راهنمای می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید سروری تهیه کنید که بیشترین تطابق را با نیازهای شما دارد.
  6. از شرکت‌هایی خرید کنید که به همراه محصول، یک بسته نرم‌‌افزاری برای مدیریت آسان سیستم هم ارائه می‌کنند.
  7. اگر قصد دارید سرور خود را در دیتاسنترها به صورت اجاره قرار دهید، باید به رک‌مونت بودن و تعداد یونیت‌هایی که در رک اشغال می‌کند توجه کنید.
  8. اگر قرار شد از پیکر‌بندی رک‌مونت استفاده کنید، عواملی که در تعیین قیمت رک‌ها و ابزارهای جانبی سیستم مؤثرند، مانند منبع تغذیه (شامل UPSهای قابل نصب در رک) و سینی کابل را فراموش نکنید. در زمینه قیمت سرور مطالعه مقاله عوامل مهم در تعیین قیمت سرور؛ آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر هزینه را به هیچ‌وجه از دست ندهید.
  9. از شرکت‌هایی شناخته شده و با سابقه خرید کنید. این شرکت‌ها تا سال‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند و در آینده می‌توانید از گارانتی محصول استفاده کنید یا پشتیبانی مناسبی از سوی فروشنده دریافت کنید.
  10. خدمات گارانتی باید شامل دست‌ کم دوسال به همراه خدمات آنلاین باشد. گارانتی سرورنکته بسیار مهمی‌ست که باید به آن توجه کنید. خرید سرور از شرکت‌های خوشنام و همراه با گارانتی معتبر خیال شما را از مشکلات آتی راحت می‌کند.

در این مقاله به شکلی جامع راهنمای خرید سرور فیزیکی را برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ترها ارائه کردیم. امیدواریم این مقاله بتواند به سوالات شما در زمینه انتخاب و خرید سرور فیزیکی پاسخ دهد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می‌توانید با کارشناسان فالنیک تماس گرفته و از خدمات مشاوره ما بهره‌مند شوید.

نصب و راه اندازی شبکه را به متخصصان بسپارید!
طبق آمارهای جهانی، نصب و راه‌ اندازی شبکه به صورت استاندارد، هزینه‌های آتی شرکت را 10 تا 50 درصد کاهش می‌دهد. متخصصان فالنیک آماده‌ی ارائه مشاوره و اجرای پروژه‌های نصب و راه‌اندازی شبکه‌ به صورت حرفه‌ای و استاندارد هستند. همین حالا تماس بگیرید.
خدمات نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتریمشاوره تلفنی

3.9/5 - (16 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫24 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    برای سرور dl380 g10 از چه پردازنده هایی می تونم استفاده کنم؟ لطفا راهنماییم می کنید. ممنون

    1. Saeed عزیز،
      پسرور g10 قابلیت پشتیبانی از نسل اول و دوم پردازنده های اینتل زئون را دارد. با مطالعه معرفی این محصول نیز اطلاعات بیشتری می توانید بدست آورید.

    1. یکی از مهمترین ویژگی های سرور، کار کردن بی وقفه در ساعات طولانی است. این ویژگی در اصطلاح WorkHorse نامیده می‌شود.

  2. برای ده تا کاربر که دسترسی به اینترنت و فایل سرور داشته باشن و چه سرور مناسبه؟

    1. سلام وقت شما بخیر

      در زمینه مشاوره و خرید سرور اچ پی می توانید با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

      0218363 داخلی 5540

دکمه بازگشت به بالا