به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

چگونه راه اندازی tftp سرور در میکروتیک را انجام دهیم؟

راه اندازی tftp سرور در میکروتیک

شرکت میکروتیک یکی از تولیدکنندگان قطعات شبکه است که قطعاتی را با کیفیت و قیمت مناسب روانه بازار می‌کند. این شرکت برای اشتراک گذاری فایل‌ها از پروتکل tftp استفاده می‌کند. در این مقاله راه اندازی tftp سرور در میکروتیک را آموزش می‌دهیم. با فالنیک همراه باشید.

مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی)
فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.
دریافت مشاوره طراحی شبکه

میکروتیک چیست؟

MikroTik یک شرکت تولید کننده تجهیزات شبکه است که روترهای شبکه سیمی و بی‌سیم، سوئیچ‌های شبکه، اکسس پوینت و همچنین سیستم عامل‌ها و نرم افزارهای کمکی را توسعه داده و به فروش می‌رساند. این شرکت در سال 1996 با تمرکز بر فروش تجهیزات در بازارهای نوظهور تاسیس شد. اولین محصول این شرکت یک سیستم عامل بر پایه لینوکس بود و در سال 2002 تصمیم گرفت برای پیشبرد اهداف خود، سخت افزارهای خاص خود را تولید کند و اولین روتر این شرکت ساخته شد. هدف اصلی میکروتیک، تولید قطعات و تجهیزات شبکه با کیفیت خوب و قیمت مناسب است.

پیشنهاد مطالعه

راه اندازی tftp سرور در میکروتیک

برای راه اندازی tftp سرور میکروتیک و انتقال فایل، باید از پروتکل tftp استفاده کنید که مشابه پروتکل ftp است و کار ارسال فایل را در میکروتیک انجام می‌دهد. در واقع راه اندازی ftp server در میکروتیک، به معنی راه اندازی سرور tftp است.

برای راه اندازی tftp server در میکروتیک ابتدا یک پوشه با نام دلخواه بسازید که بتوانید فایل‌های مورد نیاز خود برای tftp را در آن کپی کنید. بعد از ساخت پوشه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با استفاده از برنامه Winbox به میکروتیک وصل شده و در سمت چپ این برنامه، گزینه file را انتخاب کنید. می‌بینید که پنجره‌ای به نام file list باز می‌شود.
  2. با Drag and Drop فولدری که ساخته بودید را برداشته و در file list رها کنید. بسته به میزان حجم فایل‌ها، کپی شدن آن مدتی طول می‌شکند.
نصب tftp روی میکروتیک
نصب tftp روی میکروتیک
پیشنهاد مطالعه

دقت کنید که حجم فایل‌های شما از هارد سیستم بیشتر نباشد.

پیشنهاد مطالعه

تنظیم tftp server در میکروتیک

در سمت چپ صفحه winbox، مسیر زیر را دنبال کنید:

IP > TFTP Server

در این‌جا پنجره‌ای به نام tftp باز می‌شود. دکمه + را بزنید تا پنجره جدیدی به نام new tftp باز شود.

تنظیم tftp در میکروتیک
تنظیم tftp در میکروتیک

در قسمت ip Address باید ip هایی را وارد کنید که اجازه دسترسی دارند. اگر خواستید به همه اجازه دسترسی بدهید می‌توانید 0.0.0.0/0 وارد کنید.

در قسمت Req. Filename نام فایلی را که کلاینت درخواست دسترسی به آن را دارد، وارد می‌کنید. اگر این بخش را خالی بگذارید، یعنی تمام فایل ها.

در Real Filename باید آدرس پوشه ای که فایل ها در ان قرار دارند را وارد کنید. (همان پوشه ای که در ابتدا ساختید)

گزینه های allow و read only را نیز انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه

اگر بخواهید رنج ip مشخصی به این فایل ها دسترسی داشته باشند می‌توانید در قسمت ip address به صورت زیر عمل کنید:

192.168.10.0/24

با دستور بالا ipهایی که به 10.0 تا 10.24 ختم می‌شوند، اجازه دسترسی به فایل ها را خواهند داشت.

خدمات تعمیرات سرور، مشاوره و اجرای شبکه در فالنیک
فالنیک با دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور فالنیک در اختیار مهندسین فالنیک قرار دارد.
درخواست تعمیر سرور

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا